Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Intervju med Miles Jacobson inför FM10

Först och främst, skulle du bara kunna berätta lite om dig själv och vad din roll är på Sports Interactive?

Jag heter Miles Jacobson och är Studio Director på Sports Interactive vilket kort och gott betyder att det är mitt fel om spelet suger. Är det ett suveränt spel är det tack vare mina medarbetare.

Jag är varken programmerare eller grafiker utan ser mest till att allt i spelet är som det ska. Dessutom är det jag som ser till att de som faktiskt är programmerare och grafiker är glada och nöjda så att de fortsätter att jobba på bra. Och sen får jag ju en gång om året göra massa intervjuer och snacka om det kommande spelet. Så jag skulle nog kalla mig lyckligt lottad.

Hur många anställda är det på Sports Interactive?

Vi har 60 stycken heltidsanställda, 51 Head Researchers runt om i världen, ett par "fotbollsexperter" anställda som konsulter, till exempel Ray Houghton, den gamle Liverpoolspelaren. Utöver det har vi runt 1500 researchers och 200 betatestare. Så även om vi inte är speciellt många som jobbar med spelet på heltid är det ett stort gäng som bidrar till spelet.

Är alla heltidsanställda baserade i Storbritannien?

Nej, faktiskt inte. Tidigare har det varit så, men idag har vi anställda i Danmark, Finland, Turkiet och även Sverige under vissa perioder av året, men ja. De flesta av våra anställda finns i England. Sen har vi ju våra Head Researchers som alla finns i olika länder.

Det är ganska lätt för oss att ändå hålla en bra kontakt med varandra när det behövs. Program som Skype och Microsoft Messenger underlättar. Det gör att man fortfarande kan ha ett ganska normalt familjeliv och ändå tillverka spelet.

Du nämnde det vid presentationen också, men ni har tagit bort den så problemfyllda registreringsprocessen till detta spel?

Ja, det var två stora misstag som vi gjorde där. Först och främst var det koderna som var utskrivna i manualen. Tack vare ett dåligt typsnitt såg till exempel nollor och O:n likadana ut. Tack och lov var inte jag ansvarig för det misstaget. Detta upptäckte vi illa nog först efter att spelet hade släppts. Under torsdagskvällen fick vi rapporter om att folk i Australien hade dessa problem, så vi ändrade lite i systemet så att man inte skulle få fel när man skrev "O" där det egentligen skulle vara "0". Denna lilla ändring i systemet gjorde dock att hela systemet blev mycket långsammare. Först trodde vi bara att det berodde på att det var ett helt nytt system, men verkligheten var att det blev en DoS–attack (Denial of Service) som höll på i drygt 36 timmar innan vi lyckades åtgärda det. Detta ledde tyvärr till att vissa personer inte kunde få igång sina spel under denna tid vilket är helt oacceptabelt, så nu har vi gjort oss av med det systemet.

Nu finns det två sätt att installera spelet på, antingen via Steam där du bara behöver verifiera ditt spel en gång och sen kan du spela på vilken dator du vill med ditt Steam–konto oavsett om du har skiva eller inte, plus att man får "achievements" (läs mer om detta i presentationen), att spelet patchar sig själv automatiskt samt ett exklusivt Steam–skin som släpps ett par veckor efter spelets release.

Använder man sig av det andra sättet så måste man ha sin DVD–skiva i läsaren hela tiden, vilket nog inte är ett problem nu för tiden när folk har sin musik digitalt sparad på datorn allt som oftast. Då får man själv patcha sitt spel precis som vanligt dessutom.

Men ja, registreringsprocessen för FM09 var en besvikelse. Vi använde oss av DRM (Digital Rights Management) och fick mycket skit för det, men det var faktiskt en ganska schysst deal från våran sida. När man normalt köper ett spel har man tillåtelse att använda det på EN dator. Vi lät folk installera på fem olika datorer och var glada om folk gick ihop för att köpa spelet och sen dela på koderna. När man går i skolan har man sällan råd att lägga pengar på alla möjliga spel man vill ha och det har vi förståelse för. Inget oss emot. Däremot är det kanske lite värre när vuxna människor med välbetalda jobb utnyttjar detta. Vi försökte motverka piratkopiering och göra det på ett schysst sätt, men folk hatar verkligen DRM.

Demoversionen av FM10 är släppt nu. Kommer databasen att vara densamma som i fullversionen av spelet eller kan vi räkna med några sista–minuten–ändringar på vissa spelares attribut?

Det kan vi visserligen göra, och det är inte omöjligt att det sker, men det är inget som vi siktar på direkt. Däremot håller vi ett vakande öga på vårat forum där man får rapportera in buggar så om det är någonting som vi känner att vi måste ändra på kommer det att finnas med i patchen som släpps samma dag som spelet, om inte ännu tidigare.

I FM09 var det en del problem med den så kallade "hörnbuggen" där det i princip räckte med att sätta en spelare på att utmana målvakt för att det skulle bli mål.

Buggen här var att det inte var tillräckligt mycket avblåsningar för det anfallande laget. Skulle man göra sådär på riktigt skulle det bli frispark för målvakten direkt. Och ja, nu blir det frispark oftare om man spelar på det viset.

Så det är något som ni har fixat till detta spel?

Jo, det skulle jag nog vilja påstå. Alltså, folk kommer alltid att lyckas hitta små luckor i spelet, precis som man gör i verkligheten för den delen. Typ som att kasta in en badboll på planen som i Liverpoolmatchen här om dagen. Men allt eftersom att liknande buggar upptäcks försöker vi såklart rätta till dessa, som vi gjort nu med att öka antalet frisparkar för målvakten.

Som svensk spelar jag själv ofta med ett svenskt lag, och ambitionen är såklart alltid att ta sig ut i Europa och lyckas bra där. Gör man det höjs ju lagets rykte en hel del i spelet, men vad det verkar sker ingenting med ligans rykte som fortfarande är lika dåligt.

Nä, det gör det inte, och det kommer det inte att göra i FM10 heller. Vi fick en hel del frågor angående detta efter att FM09 hade släppts, men det är vissa grejer i spelet som det tar mer än ett år att fixa, och detta är ett av dem. Men vi jobbar på det. Jag kan inte lova att det kommer redan till FM11 då det är väldigt svårt att genomföra och balansera på ett korrekt sätt. Om en ligas rykte stiger måste rimligtvis en annans liga rykte sjunka en aning, och vi jobbar på att få igenom detta på ett välbalanserat sätt.

En annan sak som jag och många med mig undrat över är lönen man får som manager. Har man egentligen någon nytta av att förhandla om en högre lön?

Mja, ju högre rykte man har ju högre lön får man ju helt enkelt, precis om i riktiga livet. Är detta pengar som man kan spendera? Nej. Är det någon som verkligen håller koll på hur mycket han har tjänat under sin karriär? Ja, det är det faktiskt folk som gör. Vissa personer vill jämföra med varandra hur mycket man tjänat in under sin tid som manager, så det är väl egentligen för dessa personer som funktionen finns. Men vi har alltså inga planer på att låta folk köpa hundar, hus och fruar. Det känns inte speciellt realistiskt. I så fall får man hålla sig till the Sims är jag rädd.

Har du någon personlig favorit i FM–serien?

Football Manager 2010!

Ja, men det var inte så överraskande. Om du inte får välja just det spelet då?

Hmm, en annan personlig favorit av ett par olika anledningar är nog den andra utgåvan av Football Manager Handheld. Det spelet var verkligen perfekt när det kom till ren spelglädje. Den stora skillnaden mellan vanliga FM och FM Handheld är ju att Handheld är ett lite mer slappt spel. Det är meningen att du lätt bara ska kunna lägga det ifrån dig och starta upp igen, något som jag tycker att vi har saknat sen den gamla goda tiden med Championship Manager 2.

Men FM10 är nog helt överlägset hittills i serien. För första gången har vi gjort ett spel som vi tycker passa både för nybörjare där du egentligen bara behöver följa med i spelet och lyssna på vad dina medarbetare säger, samt för gamla FM–rävar som är ute efter ett riktigt djupt spel.

–––––

Tyvärr hann vi inte få svar på några fler frågor då det var fler än vi som ville träffa Miles, men vi vill tacka alla som skickade in frågor till oss.