Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Intervju om EHM med Risto Remes och Miles Jacobson

Till att börja med, tack för att du har gett oss EHM igen! Hur känns det för dig personligen att spelet är tillbaka? Det var borta en lång period.

Risto Remes: Personligen, så var det alltid mitt mål att en dag återuppliva spelet I någon form, så jag kunde inte vara gladare över att projektet är igång igen. Jag har verkligen full respekt för EHM-communityn som har hållit spelet vid liv genom alla dessa år med sina egna uppdateringar.

Jag har några frågor från våra medlemmar om affärsdelen kring spelet, EHM lades ner på grund av piratkopiering, hur tror du att det har förändrats sen den tiden?

RR: Med Steam (och andra liknande plattformar), anser jag att det har blivit väldigt mycket enklare att skaffa spel lagligt online utan för mycket krångel. Allting kring processen har effektiviserats och att uppdatera spel är enkelt både för utvecklarna och användarna. Det kommer då naturligt för spel i mindre nischar som managerspel att ta den här vägen, det ger en mer kostnads-effektiv väg att få ut spelet till spelarna istället för den traditionella metoden med spel i boxar i butiker.

Miles Jacobson: Piratkopiering har inte försvunnit, men många av ursäkterna för att göra det har gjort det. Det digitala är mycket mognare nu, det innebär att vem som helst kan köpa ett spel online och inte behöver oroa sig över att återförsäljare inte ska ha det – de flesta PC titlar säljs inte ens hos återförsäljare nu för tiden.

Nu när spelet har funnits ute en tid, hur känner du att efterfrågan för spelet har varit jämfört med vad du förväntade dig eller hoppades på innan det släpptes?

RR: Personligen så tycker jag att efterfrågan har varit ungefär så stor som jag hoppades på innan vi gick in I Early Access-läge, eller till och med lite större med tanke på att vi mest har förlitat oss på att ordet om spelet ska spridas från person till person. Communityn kring det gamla spelet var fortfarande starkt, men det har varit trevligt att se hur gamla vänner har hittat tillbaka nu med Early Access och hur många nya fans som precis har upptäckt spelet har kommit till.

Hur mycket “lever” EHM på SIs kontor? Känner du att du har det stöd som krävs för att EHM ska ha en framtid?

RR: Jag har huvudsakligen arbetet från mitt eget hemkontor i Finland sedan 2006, så jag besöker bara SIs kontor ibland. Men ända sedan vi lät de andra på kontoret veta att vi arbetade med spelet igen så har det varit prat om hur EHM klarar sig och vad vi har gjort med projektet varje gång jag har varit på plats. Vi har fortfarande alla nyckelpersoner som arbetade med EHM på den gamla goda tiden i andra roller hos SI idag och i princip alla från den kärnan har hjälpt till med Early Access-versionen vid något tillfälle.

MJ: Vi skulle alla älska att se EHM göra bra ifrån sig och bli en årlig release för vår studio med alla önskvärda licenser. Det finns många fans till serien både hos SI och SEGA, så de som verkligen är passionerade har varit fokuserade på det, medan andra har koncentrerat sig mer på FM.



Det är många som vill ha alla möjliga sorters funktioner tillagda till spelet. Vad finns det för resurser tillgängliga för att utveckla spelet för tillfället? Vilka resurser skulle du få om EHM når de nödvändiga försäljningsnumren?

RR: Till den största delen har jag varit den enda utvecklare som har arbetat med spelet under Early Access-perioden men det har varit andra som har hjälpt till med olika delar av projektet ibland också. Oavsett hur försäljningen går kommer jag att fortsätta att arbeta med spelet när mina FM-uppgifter tillåter mig att göra det. Beroende på eventuella säljnummer kommer vi givetvis att värdera situationen för att se vad för ytterligare resurser som kan göras tillgängliga för utvecklingen i framtiden.

När kommer spelet att få licenser för ligor, lag och spelare?

MJ: Om det inte vore för den digitala distributionen skulle vi inte ens ha kunnat ta oss till det läget att kunna uppdatera spelet och få ut det på marknaden – licenser och framtida livskraftighet för spelet kommer helt enkelt ner till hur bra det säljer. Vi har satta försäljningssiffror att nå för olika stadier av finansiell livskraft. Det är märkligt för mig att prata om den här sidan av saker och ting, men vi har gått in i det här med ett öppet sinne och långsiktiga planer, men om vi inte når målen så blir det inget av de planerna. Så om folk vill att spelet ska ha en långsiktig framtid så behöver de supporta spelet för att få det att hända.

Det här är inte som en Kickstarter där du investerar I en dröm som kanske kommer att uppfyllas. Spelet finns där för folk att spela. Om du vill ha ett riktigt bra hockeymanagerspel från samma studio som ger dig Football Manager, då finns det där för dig att köpa. På samma sätt som FM har vuxit genom 20 år av utveckling, det vill vi se för Eastside – men det är upp till kunderna att bestämma om de vill ha det eller inte.

Och sedan har vi några frågor om själva spelet och dess funktioner. Kommer det att bli en 3D-matchmotor och en editor som i Football Manager-serien? Rent allmänt, kommer EHM att tillåtas att använda/dra nytta av funktioner som redan används i FM?

RR: Jag tror inte att det blir någon 3D-matchmotor för EHM inom en snar framtid. 3D-delen av saker kräver en hel del resurser från utvecklings-teamet och jag skulle vilja att vi koncentrerade våra resurser mer på det faktiska spelandet och funktionaliteten, möjligen skulle vi kunna utveckla 2D-motorn ytterligare. Jag har alltid sagt att jag vill göra en riktig editor för ett framtida EHM och grunderna finns redan där eftersom att den nuvarande funktionaliteten med att importera databaser är en del av editor-projektet. Det kommer dock att ta lite tid att bygga alla de nödvändiga funktionerna för editorn, så det blir en av de ”klart när det är klart”-inslagen som kommer senare. Vi arbetar konstant med saker under huven så att säga för att integrera EHM mer med den delade koden vi använder hos SI för våra andra spel, så att vi kan dra nytta av funktioner som redan är implementerade i våra andra spel.

Just nu använder sig EHM inte av newgens utan regens, även om det fungerar lite annorlunda mot EHM07. Kommer newgens att bli en del av EHM i framtiden?

RR: Just nu så kommer spelet att fortsätta att använda det nya hybrid-systemet som tar lite av funktionaliteten av det gamla regen-systemet men mixar det med några element från newgen-systemet. I det långa loppet kommer vi förmodligen att röra oss mot ett komplett newgen-baserat system men det är något för framtiden.

Nu när spelet är kopplat till Steam, kommer ni att dra nytta av klientens funktioner? Kommer vi till exempel kunna se möjligheten att spara i molnet eller att låsa upp prestationer?

MJ: Steam workshop kommer att finnas där när spelet släpps.

Jag antar att du har fått svara på den här frågan många gånger tidigare, kommer vi att få se en Mac-version av spelet?

RR: För tillfället har vi begränsade resurser så vi arbetar bara med en Windows-version. Vi håller långsamt på och ändrar vår kodbas för EHM för att enklare kunna integrera det med vår delade kod hos SI, så förhoppningsvis kommer det ge oss möjligheten att kolla på fler plattformar i framtiden. Just nu så finns det ingen Mac-version planerad, men många använder mjukvara som PlayOnMac för att spela Windows-versionen av EHM för tillfället.

Fler och fler ligor har lagts till medan spelet har uppdaterats. Finns det planer på att lägga till Champions Hockey League och svenska HockeyEttan?

RR: Jag skulle verkligen älska att inkludera fler ligor i spelet redan inom en snar framtid. Genom det nya databas-formatet, som nu innehåller alla regler och strukturer för ligorna, kan vi lägga till nya ligor på ett flexiblare sätt än tidigare. Jag kan inte ge några löften för specifika ligor för tillfället, men vi kommer att se över vad för ligor som kan läggas till.

Just nu kan vi bara spela EHM i ett litet fönster, kommer det att ändras?

RR: Release-versionen (i slutet av Early Access-perioden) kommer att ha support för fler upplösningar. Så mycket kan jag lova just nu.

Kommer alla landslag att vara spelbara nu när alla divisioner inom världsmästerskapen är spelbara?

RR: I den senaste uppdateringen den 19e november la vi till möjligheten när ett spel startas som säkerställer att alla spelbara landslag har en tillräckligt stor spelarpool att välja från för att det ska vara möjligt att spela med alla landslag.

Vad är er vision för de Europeiska juniorlagen? Finns det planer på att låta J18- och J20-lagen ha mer avancerade system för att få nya spelare, istället för att de bara dyker upp som nu?

RR: Det här är också något för den långsiktiga framtiden. Vi har redan utformat juniornivå-hockeyn för Kanada, så det borde vara möjligt att göra de Europeiska juniorligorna mer detaljerade. Men som sagt, det är inte något som ligger i den närmsta framtiden.



Och slutligen, hur nära skulle du saga att vi är ett klart “EHM16”. En version av spelet som du skulle känna dig helt nöjd med (tills släppet av nästa version vill säga).

RR: Vi är rätt nära nu att få den nuvarande versionen av spelet “släppt”.

MJ: Planen är att vi ska vara ute ur Early Access i december.

RR: Spel som de här är aldrig verkligen “klara” eftersom det alltid finns saker att finjustera och förbättra, för att inte tala om nya funktioner, idéer och liknande. Personligen är jag aldrig helt nöjd med spelet eftersom jag alltid vill fortsätta att förbättra det och vi kommer troligen att släppa uppdateringar även efter Early Access-perioden. Huvudsyftet med Early Access-versionen av att få ut spelet igen, uppdatera det för att stödja nya, moderna ligastrukturer och regler, ordna alla irriterande problem med det gamla spelet och förbättra spelupplevelsen där det var möjligt. Vi har lagt till ganska många nya funktioner under Early Access som vi sa i början, huvudmålet var att polera spelet baserat på användar-feedbacken. Vi har många idéer för framtiden, så vi skulle älska en chans att göra en ny version av spelet – och förhoppningsvis inte behöva vänta så många år nästa gång!


friggan
Nov 25 2015 22:53 PM
Äntligen. Verkligen intressant läsning.
  • Länk

Deadwood
Nov 26 2015 23:55 PM
Väldigt roligt läsning.
  • Länk