Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Recension FM 10

Miles Jacobson, Studio Director på Sports Interactive (tillverkarna av Football Manager–serien) dök idag, tisdag upp i Stockholm för att promota det kommande spelet Football Manager 2010. Självklart var FMSweden på plats för att höra vad han hade att säga.

Postad bild


Sittandes framme vid podiet med en laptop kopplad till en större LCD–skärm visade Miles med stor glädje upp fullversionen av spelet. Medan spelet laddade berättade han om allt extra arbete man lagt ner på detta spel. Trots att FM09 i stort gått hem hos fansen var man själva inte helt nöjda. Många nya häftiga funktioner, men tyvärr var det allt för många buggar vilket man nu i efterhand endast kunde beklaga. I arbetet till detta spel har man storsatsat och anställt åtta nya fulltidsmedarbetare för att nu undvika dessa omfattande buggar, och det verkar ha gett resultat. Internt är man mycket nöjda med resultatet och rankar spelet som det överlägset bästa i serien hittills.

Ett spel helt fritt från buggar kan man dock inte vänta sig, och precis som vanligt kommer patcher att släppas med jämna mellanrum. Man räknar med att släppa tre patcher för att stabilisera spelet och uppdatera databasen där den första är tänkt att släppas redan samma dag som spelets release, 30 oktober.

När spelet väl laddad klart drar Miles igång en sparning med Arsenal. Vid valet av databasstorlek kan man nu se hur bra ens dator klarar av att driva spelet med de aktuella inställningarna, något som har varit svårt att veta på tidigare utgåvor där man ibland allt för sent upptäckt att spelet rullar hemskt segt. Man kan numer även välja ännu mer specifikt hur man vill ha sin databas i spelet. Istället för de vanliga valen mellan liten, medel och stor databas kan man nu till exempel ha med samtliga spelare från alla möjliga obskyra ligor, om man nu anser att ens dator klarar av det.

Ett nytt förbättrat spel kan ofta betyda att det dessutom går en aning segare på datorn, men faktum är att spelet använder samma systemspecifikation som FM09. Trots det har man lyckats få spelet att gå hela 45 % snabbare jämfört med förra årets version.

Väl inne i spelläget är den största skillnaden – som de flesta som provat demot säkert redan upptäckt – gränssnittet som skiljer sig helt från tidigare år. Man har med hjälp av olika testgrupper tagit fram det nya utseendet som ska vara mer användarvänligt. Man har bland annat registrerat var på skärmen ögonen söker sig och efter det bland annat tagit bort trädmenyn till vänster som ansågs onödig och gjort ’Fortsätt’–knappen en aning större och tydligare.

Postad bild


När man tagit över ett lag som ny manager får man chansen att träffa sin stab av hjälptränare, scouter osv. för att få en grundlig rapport om sitt lag. Du får reda på vilka styrkor/svagheter ditt lag besitter, vem som bör slå dina hörnor och vilken spelare du bör ta dig en närmare titt på för en eventuell transfer. Allt för att göra spelet enklare att förstå för nybörjare, men något som även kan vara väl användbart för erfarna spelare.

Man har även ändrat en hel del andra saker i spelet. Du kan numer välja vilka nyheter du vill prenumerera på. Har du ingen lusta att läsa om vad som sker hos de övriga lagen i ligan är inte det ett måste. Är du å andra sidan ute efter att veta ALLT som sker i fotbollsvärlden är det nu ingen omöjlighet, men man ska ju orka läsa allt också.

Även sökfunktionen har fått sig en liten uppfräschning. Utökade sökfilter samt en väldigt användbar nygammal(?) funktion när man letar efter den perfekta spelartypen för sitt lag. Man fyller i precis vad man är ute efter, men det är ju inte alltid som en spelare faktiskt uppfyller samtliga krav, så nu kan man efter eget behag välja hur många av egenskaperna som minst måste stämma överrens med sökningen.

Miles berättar även om det nya, ganska unika laget Glenn Hoddle Academy, en fotbollsakademi driven av den gamla engelska storspelaren Glenn Hoddle baserad i södra Spanien. Syftet med akademin är att återskola unga, talangfulla, brittiska fotbollsspelare som hamnat på fel kurs i sin fotbollskarriär. En hel del av dessa spelare har efter tiden i akademin skrivit på för professionella klubbar, en del till och med i spanska La Liga. Det var på Miles semester på Cypern tidigare i år som han av ren slump kom i kontakt med Glenn Hoddle och ett litet samarbete utvecklades. Laget kommer därför att finnas med i spelet detta år. Även om de inte finns tillgängliga i någon spelbar liga kommer det gå att utmana laget och kanske även hitta talangfulla spelare.

Postad bild


När han ska visa prov på den förbättrade matchmotorn är det i en träningsmatch mot Saint–Étienne. Inför matchen finns även en hel del nya funktioner. Det mest anmärkningsvärda är kanske det nya taktikläget som ska göra skapandet av taktiker mycket mindre invecklat. Till sin hjälp har man använt skaparna av Tactical Theorems and Frameworks, en sjuhelsikes lång avhandling i hur taktikdelen funkar i FM, något som de säkert förstår bättre än skaparna av spelet själva. Det ska nu vara mer användarvänligt, en klarare fotbollsterminologi samt fulla beskrivningar i vad de olika inställningarna faktiskt gör. En lagledare i Arsenal hade klagat på att det i FM var oerhört svårt att implementera på pricken den taktik som det riktiga Arsenal kör med, något som han nu klarade att få ihop på 20 minuter. Även detta är för att göra det lättare för nya användare av spelet.

Väl under match märker man att 3D–motorn är mycket smidigare. Uppemot 100 nya animationer har lagts in, och visst märks det. De lite kantiga rörelserna från 09 är borta. Man har även lagt till två nya kameravinklar och kanske det mest uppseendeväckande, lagt till arena och publik. Det handlar inte om några riktiga arenor, men med en mängd olika förinställda arenastorlekar känns det alltid rimligt för det lag man spelar med. Även publikmängden anpassas efter vilket lag man spelar med och hur viktig matchen i fråga är. Publiken ser riktigt fin ut och Miles berättar att man har fått publiken att agera likt en någorlunda realistisk sådan. Han försäkrar dock att inga badbollar kommer att flyga in från läktaren.

När Miles upphetsat vill visa hur sjukt snyggt nätet rör sig när bollen går i mål väljer han att från sidlinjen beordra laget att attackera från fler håll och kanter – även detta en ny funktion. Till hans stora förtvivlan vill bollen inte in i mål och han tvingas spela en ytterligare en match för att demonstrera hur det ser ut, och visst är det snyggt.

Han väljer sen att gå på semester tills ligapremiären och under tiden börjar han prata om marknadsföring och piratkopiering. Föga förvånande är det främst i Europa som FM–spelarna finns, i alla fall om man räknar till dem som fått tag i spelet på lagligt vis. I Sydostasien och även Sydamerika finns det en stor marknad för Football Manager. Tyvärr är siffran över piratversioner väldigt hög i dessa områden.

Lite förvånande ligger "piratlandet" Sverige nästan i topp när det kommer till lagligt inhandlade versioner av spelet. Piratkopiering är annars något man från tillverkarnas håll starkt försöker åtgärda, men man ser egentligen ganska liberalt på det hela. Istället för att sitta och prata om hur fel det är med piratkopiering har man försökt att locka till sig köpare på andra vis. Ett exempel är Turkiet som även de har en väldigt hög andel piratkopierade spel. Inför releasen av detta spel har man valt att via Turkiets största fansite för spelet skicka ut namnlistor. Skulle man lyckas få ihop 10 000 namn som lovade att köpa spelet skulle Sports Interactive se till att fixa en turkisk språkfil, något som man faktiskt lyckades med även om en hel del av påskrifterna kanske inte var från fullt så ärliga personer.

Man har även valt att skippa registreringskoderna detta år. En fin tanke, men ett mindre fint utförande gjorde att det rådde totalt kaos i ett drygt dygn när FM09 släpptes. Nu krävs det att man har skivan i läsaren för att spela, om man inte väljer att spela via Steam då. Steam–läget har även det utvecklats. Förutom att man slipper köra med skivan i får man ett exklusivt Steam–skal (skin) till spelet. Man får även olika "achievements" att utföra vid spel i vissa ligor på ungefär samma sätt som det fungerar på Xbox 360. För att spela via Steam behöver man däremot inte köpa spelet via Steam. Att köpa fodralversion och därefter installera via Steam går minst lika bra.

Postad bild


När semestern är över återgår Miles fokus till spelet. Dags för ligapremiär mot rivalerna Tottenham inför fullsatta läktare. Denna gång väljer han att istället visa på lite extraordinär spelarstatistik under matchen. Man kan med ett litet knapptryck se exakt vad en spelare gjort under de spelade minuterna. Hur många passningar och skott han har slagit, hur många av dessa som sitter där de ska osv. Detta går även att jämföra med hur det sett ut över hela säsongen.

Allt som allt får jag en hemskt positiv bild av detta spel. Jag tror verkligen på Sports Interactive när de säger att detta är det bästa de gjort någonsin.

av: Erik "Biskop" Thunberg