Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM09] Två vuxna män och arton pojkar (Markaryds IF)

121 svar till detta ämne

#41 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 20 November 2008 - 16:22 PM

Fortfarande stilrent. Fattar inte vart du får alla bra bilder ifrån dock ;D

#42   CosyDen

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 162 Inlägg:

Postad 20 November 2008 - 19:53 PM

Nu när serien vänder kommer jag inte att skriva lika ingående om varje match - utan fokusera på andra saker.
Vilka de sakerna är kommer ni märka.

Citat

Googles bildsökning är din vän. Dokumentarkivet hos alla småklubbars laget.se-sida likaså...
Dessutom finns det en helt grym Lunds BK-blogg som kan rekommenderas alldeles oavsett: http://krubban.blogspot.com/
Tack, förresten.

#43   CosyDen

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 162 Inlägg:

Postad 22 November 2008 - 02:25 AM

2/7:

Jag är ganska irriterad över att det alltjämt verkar vara helt ointressant att komma på lån till Markaryd. Okej om man som i Hammarby har ett B-lag i seriespel - men jag undrar var exempelvis AIK:s Admir Catovic och Djurgårdens Christoffer Karlsson fått sin avoga inställning ifrån.

Lunds BK hemma blir en match som är anmärkningsvärd mest för att Nicklasson är lätt lårskadad och inte kan debutera i MIF-tröjan. Istället får Jörgen Nilsson sin första match i A-laget. Morten Cramer går direkt in i hetluften, och Vesterinen som gjorde två mål i B-laget senast får chansen från start istället för Ekokka.

Tyvärr räcker vi inte till ikväll, inte ens med 1-1-3-5-uppställning och 199 centimeter Söderberg som target på slutet lyckas vi kvittera. Lund hade ett skott på mål - och gjorde två. Vi lyckades alltså fumla in en boll i eget mål, på ett oerhört oturligt sätt.

Postad bild

Nåväl, nu gäller det att inte falla ihop!
Ramlösa spelade oavgjort - och vi har - även om det känns som stora ord med tio matcher kvar - allt i egna händer.

9/7

Postad bild
Sölvesborgs arena

Nicklasson gör debut med den äran på vänsterkanten.
Bottenlaget GoIF öppnar direkt med en ribbträff, men "Sebbe" ger oss ledningen efter åtta minuters spel på ett skott utifrån. Hans andra mål för kvällen är också spektakulärt - han får en långboll från Elrich som han förvaltar på bästa sätt med ett skott i krysset utifrån!
Hattricket fullbordas med en nick direkt på hörna.
Bjälkeborn, som var bäst i GoIF i första mötet, får på en rökare och Nordberg fumlar in ett självmål - men det är en solklar seger trots att vi får avsluta med tio man efter att Borgstrand vridit till knäet i en vändning.

Postad bild

Jag behöver väl knappast nämna att även Ramlösa vann ikväll?

14/7

Släpper Peter Kennfors då han är less på att inte få spela A-lagsfotboll och knappast kommer få göra det den här säsongen heller då jag har både Cramer och Rydén.

16/7

På uppvärmningen inför matchen mot Asmundstorp hemma. Jag förklarar att jag verkligen förväntar mig tre poäng, och efter en trevande inledning visar laget att de vill vara med och slåss om uppflyttning.
Hela 446 ser på! Men, det förklaras till stor del av att styrelsen beslutat om fri entré för att locka nya supportrar.
Två förlorade poäng, helt i onödan, och tyvärr är jag inte ens förvånad. Vi underskattade AIK och spelade 2-2 efter att ha haft ledningen - igen.

Ramlösa vann givetvis, och när vi nu möter dem på bortaplan nästa torsdag har vi tre poäng och sex mål upp till serieledningen.

Postad bild

Garcia har en riktig formsvacka, och vi har nu båda startelvans ytterbackar skadade.

21/7

Postad bild
Tony i MABI-tröjan - och han fick en tung start i Markaryd

Tony Flygare, tidigare i MFF (där han en gång i tiden betraktades som ett större löfte än Zlatan) kommer till MIF efter att ha spenderat de tre senaste säsongerna hos MABI i division 1. Efter tiden i Malmö har det också blivit spel i Assyriska, tyska Wehen och Limhamn/Bunkeflo för Tony. 28 år gammal har han nu sin kanske sista chans att komma någon vart som fotbollsspelare - och jag behöver en joker bredvid Wänstrand-Björk. Tony blir spelklar lagom till sexpoängsmatchen borta mot Ramlösa Södra!

23/7

Lyfter upp Garcia ett snäpp i banan i ett försök att minska avståndet mellan mittfält och anfall, då min assisterande flera gånger tyckt att något måste göras åt detta.
"Sebbe" får ett mål bortdömt för en klar offside just innan halvtid - det får också hemmalaget!
Strax efter paus har "Sebbe" en boll i stolpen, efter en fin passning från Flygare. Returen tar Garcia - men skottet går på våning 28...
Målet Ramlösa får känns tyvärr ganska logiskt, det är inte den första heta chansen de skapar.
Mitt omedelbara byte, att sätta in Ekokko på topp istället för en Garcia som aldrig riktigt kom in i matchen, och lyfta den närkampsstarke Erlich på den senares plats, ger utdelning direkt! Och, det är Tony som hinner emellan mittback och målvakt, bollen hamnar hos "Sebbe" som har öppet mål.
Jag bestämmer mig för att chansa och fortsätta med 4-3-3... och tyvärr straffar det sig.

Postad bild

Riktigt tungt just nu. Sex poäng att ta in på ett Ramlösa spelandes som i trans.

#44   CosyDen

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 162 Inlägg:

Postad 22 November 2008 - 07:40 AM

23/7

Jörgen Nilsson gnäller över lite speltid. Och släpps.

25/7

Postad bild

Markaryd gör klart med 28-årige högeryttern Morten Christensen från danska Listrup.
Morten har tidigare spelat i Lolland Falster Alliancen, i division 1, och jagades i detta fönster av flera klubbar i danska tvåan.

30/7

Postad bild
Jallow i Bajendressen

Mohammed Jallow, försvarare som tidigare representerat Bajens juniorlag, skriver på för Markaryd.
20-årige Mohammed kan spela på samtliga positioner i försvaret, och jag sätter genast igång och skolar honom i balansrollen - detta är min tilltänkte ersättare för
Även Brage, Åtvid och Värnamo var intresserat.
Känns definitivt som en kvalitetshöjning på bänken.

I matchen mot Kristianstad gör Wänstrand-Björk sitt andra hattrick på kort tid - och det är en odiskutabel seger för Markaryd.
Jallow gör ett helt okej inhopp då Mitin är tillbaka från skada men blir trött.

Postad bild

Höllviken lyckades dessutom ta poäng av Ramlösa.

6/8:

Postad bild
Karlskronas målvakt Sebastian Halle gjorde en fin match mot Markaryd

Bortamatch mot serietrean Karlskrona - och det hjälpte inte att Joel Borgstrand var tillbaka i startelvan. Minst sagt vimsigt försvarsspel
Peter Nilsson kunde nicka in kvitteringen vid första stolpen direkt på hörna.
Vi går upp på 4-3-3 i slutet men närmare än ett par halvchanser kommer vi inte.

Postad bild

Samtidigt vinner Ramlösa igen och det ser mörkt ut för MIF i toppstriden.

20/8:

Måstematch - som alla matcher - mot Klagshamn.
I halvtid leder vi med 3-2, och, Lund har 1-0 mot Ramlösa!
Resten av matchen blir riktigt nervös, men ungefär samtidigt som domaren äntligen sätter pipan i munnen på Skärsjövallen, jublar åskådarna också åt rapporterna från Klostergårdens IP om att Lund betvingat Ramlösa.

Postad bild

Nu kanske det finns en chans trots allt!
Fyra matcher, tre poäng och fyra mål ska tas in.

27/8:

Postad bild
183 såg på

Ny måstematch... Nike, som ligger tia, ställs hemma mot Markaryd. Ramlösa möter ikväll särklassiga jumbon på hemmaplan - och det är nog knappast i den här omgången vi återtar serieledningen...
Mycket riktigt - när Peter Nilsson ger MIF ledningen efter ett snyggt anfall har Ramlösa redan 2-0.
Vi vill inte vara sämre - Nilsson gör sitt andra mål med kvarten kvar efter en riktig målvaktstavla.
Tyvärr släpper vi in ett skitmål på slutet, men kan trots utvisningen på Söderberg och fem minuters tillägg hålla ut och bärga tre pinnar.

Postad bild

#45 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 22 November 2008 - 10:59 AM

Jag gillar faktiskt matchrapporterna mer nu, kunde dock varit liiiiite mer text.

KIU!

#46   CosyDen

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 162 Inlägg:

Postad 22 November 2008 - 11:01 AM

5/9:

Senad Ibrahimbegovic, Niklas Berglund och Thomas Bjerk, som gråtit ut en tid om hur missförstådda de är, släpps.

10/9:

Postad bild
På Harlyckans IP går hörnorna rätt till

Ledningsmålet är en riktig pärla. "Sebbe" - vem annars? - får en kalasboll från Mitin och avslutar med ett skott från straffområdesgränsen som borrar sig upp i nättaket.
Jag lyckas hålla mig från att kolla resultattavlan, och det är först i halvtid jag får rapporter om att Ramlösa leder med matchens enda mål borta mot Asmundstorp. Jag uppmanar laget att fortsätta skapa framåt - vi behöver ju varje mål vi kan få.
När Högaborg kvitterar satsar jag på 4-3-3, som efter Eliassons utvisning blev 2-3-4... och när det står klart att Asmundstorp gått från 0-2 till 2-2 känner jag ändå att vi fortfarande har en liten chans.

Postad bild

Markaryds återstående matcher: Höllviken (h), Hässleholm (b)

Ramlösa Södras återstående matcher: Högaborg (h), Kristianstad (h)

Kommentar: Ingen av respektive lags motståndare lär vara högmotiverade. Däremot har Ramlösa klar fördel av att båda de avslutande matcherna spelas på på Hedens IP. Man har dessutom sex mål upp och fler gjorda - kanske tvingas Markaryd chansa med 4-3-3 från start nästa torsdag?

17/9:

Mycket riktigt blev det 4-3-3.
Efter en mardrömsöppning spelade MIF upp sig och kunde göra det man skulle - det vill säga vinna med ett par mål.
Flygare kom in med en halvtimme kvar och blev matchhjälte med sina båda fullträffar.
Det hade naturligtvis varit bra med ytterligare ett par mål.

Postad bild

Men, toppstriden lever ända in i sista omgången för detta hopplock!
Ramlösa vann, relativt kontrollerat, med 1-0.

24/9:

6-0 i skott till MIF första kvarten - men inget träffar mål. Istället tar IFK ledningen...
Vi lyckas dock vända på ett mycket starkt sätt, och jag är helt klart stolt över grabbarna.
Försmädligt att det är så nära men ändå så långt borta - vi hade ju helt klart kunnat nöja oss med en poäng borta mot Ramlösa istället för att ligga på för tre. Men det är som bekant lätt att vara efterklok...

Postad bild

Sluttabellen:

Postad bild

Mina ord på presskonferensen är känslofyllda.
Det var, som sagt, så nära men ändå så långt borta.
Nästa år ska MIF upp!

25/9:

Tomas Vesterinen, Johan Andersson och Niklas Fischer släpps av klubben.
Många nya spelare är på ingång - det blir en lång men spännande vinter!

#47 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 22 November 2008 - 11:13 AM

Synd där, men Markaryd tar det nästa säsong!

GO MIF!

#48   Krigare

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 54 Inlägg:

Postad 22 November 2008 - 15:51 PM

Kanske inte den bästa grafiken, men med alla bilder och med din text så blir det helt underbart att läsa :D Gl nästa år! :)

#49   gustav_ksk

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 397 Inlägg:

Postad 22 November 2008 - 17:19 PM

In love with diss(haha)

#50 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 22 November 2008 - 20:12 PM

Citat

Nu när serien vänder kommer jag inte att skriva lika ingående om varje match - utan fokusera på andra saker.
Vilka de sakerna är kommer ni märka.

Citat

Googles bildsökning är din vän. Dokumentarkivet hos alla småklubbars laget.se-sida likaså...
Dessutom finns det en helt grym Lunds BK-blogg som kan rekommenderas alldeles oavsett: http://krubban.blogspot.com/
Tack, förresten.

Tack, ska se om jag hittar något intressant där ;). Btw... fett synd att det är 1 P ifrån uppflyttning. Annars så är det som förut, härlig grafik och väl skriva texter.

#51   CosyDen

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 162 Inlägg:

Postad 22 November 2008 - 21:11 PM

Citat

Jag gillar faktiskt matchrapporterna mer nu, kunde dock varit liiiiite mer text.

KIU!

Oj, det där missade jag tidigare.
Ja, kanske kan det bli lite mer text framöver, det visar sig...

Citat

Synd där, men Markaryd tar det nästa säsong!

GO MIF!

Haha, tack! Ja, nu jävlar.

Citat

Kanske inte den bästa grafiken, men med alla bilder och med din text så blir det helt underbart att läsa :D Gl nästa år! :)

Ah, befriande med någon som säger som det är vad gäller grafiken, haha.
Men ja, jag lägger ju krutet på annat i alla fall...
Tack!

Citat

In love with diss(haha)

Haha, var det där en ordvits eller vad är dealen?

Citat

Tack, ska se om jag hittar något intressant där ;). Btw... fett synd att det är 1 P ifrån uppflyttning. Annars så är det som förut, härlig grafik och väl skriva texter.

Ja, som sagt, man blir ju helt fantastiskt efterklok i sådana här lägen...

#52   CosyDen

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 162 Inlägg:

Postad 22 November 2008 - 21:38 PM

22/10:

Sebastian Wänstrand-Björk är med 19 mål näst farligast i de svenska division 2-serierna.
Halmstad är nu intresserat av hans tjänster. Inte illa för en kille som spelade division 5-fotboll förra säsongen. Jag är, även om "Sebbe" skulle gå gratis nu, stolt över att jag hjälpt honom tillbaka till toppfotbollen.

1/11:

Reservlaget vinner serien med 52 poäng på 22 matcher. IFK Malmö och MABI spelar i samma serie.
U18-laget hamnar sjua, med 31 poäng på lika många spelade matcher. Kalmar FF är överlägset.

Markaryds IF:s ordförande Simon Sali erbjuder mig ett nytt ettårskontrakt på... ja, ni gissade rätt... 0 kronor per månad. Taget...

9/11:

GIF Sundsvall erbjuckar min scout Micke Danielsson jobb som scout.
MIF får tio lax om han accepterar. Frågan är väl vilket svart hål den slanten försvinner i...

15/11

Fönstret öppnar - och det är flertalet spelare som väljer att signa för Markaryd!

Postad bild
Patrik

Patrik Holmgren, 22, är en BoIS-produkt som gjort sex matcher i allsvenskan och superettan 2005-2008. Skadeproblem har ställt till det ordentligt, men nu hoppas han på en nystart.

Postad bild
Tobias

Tobias Christensson är en 20-årig defensiv mittfältare som gjorde två matcher för sitt Örgryte i Superettan 2007. Nu är han dock inte längre önskvärd och hoppas kunna revanschera sig i Markaryd.

Postad bild
Lasse, t.h., efter brons med FCN U18

Lasse Petry, 17, är en innermittfältare som tillhört FC Nordsjælland, som åker jojo mellan de två översta serierna. Han har varit varit med och vunnit danska skolmästerskapen med Egeskolen. Det har även blivit en tredjeplats i danska mästerskapen för U18-lag.

Postad bild
Toftesgaard efter träningsmatch mot Malmö FF

Tobias Toftesgaard, 20, fick något av ett genombrott med FCN hösten 2008, då han gjorde sju matcher i SAS-ligaen. Denne anfallare har dock mest fått finna sig i att spela B-lagsfotboll sedan dess, undantaget en utlåning till Værløse i division 1.

Postad bild
Emil, här utlånad till BK Frem

Emil Sørensen, 19, betraktas som ett stort mittfältslöfte och trivs bäst då han får spela offensivt centralt.

Postad bild
Daniel i Atlantis

Högerbacken Daniel Taylor hämtas från finländska BK-46, men representerade i fjol FM Liiga-klubben Atlantis FC. 22-åringen spelade U17-VM för sitt land 2003. Han har även hunnit med att debutera för Sierra Leones A-landslag och finns även fortsättningsvis med i truppen.

#53   CosyDen

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 162 Inlägg:

Postad 22 November 2008 - 22:21 PM

Postad bild
Blottaren, här med sin advokat

17/11:

Djurgården lägger ett bud på "Sebbe", som innefattar en 20-procentig vidareförsäljningsklausul och en träningsmatch.
Även Kalmar FF lägger ett likadant bud.
Dessutom är såväl Örgryte, Öster och Trelleborgs FF som IFK Norrköping och norska division 1-klubben Nybergsund intresserat.
Jag har egentligen ingen uppfattning om hur mycket pengar jag kan begära eller om det helt enkelt är ren välgörenhet med klausulerna och de egentligen kan få honom helt gratis (vilket jag starkt misstänker), men drar till med att förhandla om till 1,7 miljoner utan klausuler...
Blottaren och Svante är väl kanske inte de allra skarpaste hjärnorna och kanske går de att föra bakom ljuset?

18/11:

Svante kontrar med att bjuda 240,000.
Jag förklarar att jag kan nöja mig med 300,000 samt ytterligare 700,000 efter tio ligamatcher. Om det kniper.
Proceduren upprepas senare under eftermiddagen med Blottaren.

20/11:

Både Svante och Blottaren går med på mina krav.
Samtidigt värvar jag en ny scout - 45-årige Ole Johan Helland, bördig från Tromsø.

22/11:

Då Wänstrand-Björk dröjer med sitt beslut erbjuder jag honom för 2,5 miljoner, till samtliga klubbar.

Idag ger också IFK Hässleholm min högerback Marco Villaroel ett kontraktserbjudande. Han har inte fått något kontraktsförslag från MIF då jag ju värvat Daniel Taylor, men då denne gått med på en framtidsroll i laget ger jag Villaroel ett förslag där han har kvar sin rotationsroll. Möjligen påverkas jag lite av att Qviding också är intresserat...

23/11:

"Sebbe" är överens med Djurgården.
Det tar förstås emot att sälja honom - som håller på Bajen - till Dif.
Jag får försöka fylla tomrummet innan serien startar igen. Tid finns ju.
Och plötsligt är MIF:s saldo 564,000...

26/11:

Villarroel bestämmer sig ändå för Hässleholm, som lovar honom regelbundet A-lagsspel.
Jag känner mig dock inte särskilt oroad - Borgstrand och Taylor borde hålla 2010, och 16-årige Simon Hellström har gjort en bra säsong i U18-laget.

6/12:

Postad bild
Alvedin - frälsaren?

Alvedin Nezirovac är namnet på grabben som ska ge försvaren i division 2 södra Götaland huvudvärk nästa säsong!
Denne 22-åring har noterats för två U21-landskamper för Sverige, och ett mål.
Hos moderklubben Landskrona BoIS blev det 48 matcher i Superettan, och 15 mål.
2009 var han dock inte nöjd med speltiden, och efter säsongen är övergången till uppstickaren Markaryd ett faktum!

10/12

Postad bild
Robin - eftertraktad

Under hösten 2008 var Robin iväg och provspelade för Hammarby, men han erbjöds aldrig kontrakt då han ville vara säker på att få spela A-lagsfotboll, och
Robin gjorde 29 mål på 36 matcher i trean (försäsong, cup och serie) 2007. 2008 blev det tjugo mål - och därmed flest av alla i de svenska division 2-serierna.
Han har dock hållit till i ett lag som kom åtta - så jag har mycket goda förhoppningar om att han kan blomma ut i ett Markaryd som siktar på toppstrid även nästa säsong.
Fem Superettan-klubbar samt allsvenska Ljungskile var ute efter Robin, som dock valde MIF!

11/12

Postad bild
Tjeckiens U21 firar guldet i EM 2002 - kan Jaroslav nå så långt?

Jaroslav Holub är en 16-årig målvakt som för närvarande återfinns i det tjeckiska U21-landslaget. Jaroslav hämtas från Västerås IK - och det ska bli intressant att se hur han utvecklas i Markaryd!
Grabben kommer att fungera som förstaval i B-laget om inget oförutsett inträffar - Morten Cramer har gjort sitt i tävlingsfotbollen och kommer släppas.

#54 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 23 November 2008 - 01:54 AM

Fyfan. Jag fattar inte hur du får alla spelarna asså. Med detta spelarmaterial så kan du ju inte undvika uppflyttning kommande säsong. Ska bli kul att följa.

#55   CosyDen

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 162 Inlägg:

Postad 23 November 2008 - 02:00 AM

Citat

Fyfan. Jag fattar inte hur du får alla spelarna asså. Med detta spelarmaterial så kan du ju inte undvika uppflyttning kommande säsong. Ska bli kul att följa.

Danskarna och Superettanspelarna var transferlistade och klubbarna har gått med på noll kronor plus klausuler.
Sedan, varför spelarna är villiga att lira gratis, det hajar inte jag heller...

Förresten, man blir ju lite rörd:

Postad bild

Och lite förbryllad:

Postad bild

#56   CosyDen

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 162 Inlägg:

Postad 23 November 2008 - 09:52 AM

Eftersom jag trots allt till stor del skriver den här tråden för min egen skull tänker jag ge mig på en sammanfattning av läget i truppen. Följande har hänt sedan domaren satte pipan i munnen och blåste av nere i Hässleholm. Gratisövergångar om annat ej anges. Uppdateras fram till fönstret stänger.

In:

Lasse Patry, MC (FC Nordsjælland) - 0 + klausuler
Tobias Toftesgaard, A (FC Nordsjælland) - 0 + klausuler
Emil Sørensen, OMC samt DMC, MC (FC Nordsjælland) - 0 + klausuler
Patrik Holmberg, MH (Landskrona BoIS) - 0 + klausuler
Alvedin Nezirovac, A (Landskrona BoIS) - 0 + klausuler
Daniel Taylor, BH samt BV, YBH (BK-45)
Tobias Christensson, DMC samt MC (Örgryte IS) - 0 + klausuler
Robin Arestav, A (Mariehems SK)
Jaroslav Holub, Mål (Västerås IK)
Chris Hermansen, A (Nakskov BK)
Sebastian Starkenberg, BV, YBV (Halmstads BK) - lån
Kingsley Ammuneke, BC, BH (Asmundstorps IF)
Zlatan Azinovic, Mål (Kalmar FF) - 0 + klausuler

Ut:

Sebastian Wänstrand-Björk, A (Djurgårdens IF) - 300,000 + 700,000 efter 10 matcher
Marco Villaroel, BH (IFK Hässleholm)
Mariusz Elrich, DMC samt MC (fri transfer)
Nikita Moskovkin, OMV, OMC, OMH (fri transfer)
Morten Cramer, Mål (fri transfer)

27/12

Vi har förresten fått sällskap av Dala-Järna IK och Lycksele IF i division 2 södra.
Väldigt märkligt, men tydligen någon slags miss från förbundets sida...

28/1

Stiltje. Ingen verkar vara intresserad av att bli utlånad till MIF, och jag hugger på rätt många orealistiska spelare.
Jag får inte anställa fler ledare - även fast de jobbar ideellt! - då klubben inte anser att det vore lämpligt.
Så, jag känner mig tvungen att entlediga Andreas Jonasson och anställa en ny hjälptränare. 35-årige norrmannen Øivind Gabrielsen ersätter denne. Försvars- taktik- och teknikträningen kommer nu att bli betydligt bättre.
Lukas Andersson får sparken från sin läkartjänst, och in kommer Gary Lewin, 45-årig engelsman som är riktigt duktig.

10/2

Postad bild
Chris i Vejles dress

Jag gör klart med en riktigt rutinerad forward som vet vart målet är beläget - dansken Chris Hermansen från Nakskov BK i division 3. 35-årige Chris har främst representerat Esbjerg fB, Herfølge BK och AB - på åtta säsonger i SAS-ligaen har det blivit 146 matcher och 75 mål, men han har även hunnit med en säsong som utlandsproffs i FC Köln. I division 1 är facit 177 matcher och 78 mål. Senaste säsongen i ettan var 06/07, och därefter har Chris spelat med Middelfart i division 2 och nu senast varit Nakskovs bäste målskytt.

Jaroslav Holub blir inbytt i Tjeckiens U21-match mot Italien - och håller nollan de tio minuter han får spela! Man blir ju stolt.

12/2

Trelleborgs FF jagar vår mittback Tom Söderberg.

Dessutom går Sergey Mitin sönder - rejält.
Han bryter ett ben i låret på träning, och blir borta i ungefär ett halvår.
Jesper Holmqvist har ju rutin på att täcka upp för Sergey då han ju spelade bra under dennes rysslandsvistelse i fjol, men jag vill ha någon mer än 17-årige Mohammed Svensson som kan hoppa in om något händer honom.

16/2

Postad bild
Kanske kan Markaryds IF få lite publicitet i Kvällsposten nu?

Sebastian Starkenberg, 20-årig vänsterback från Halmstads BK, kommer till MIF på ett sexmånaderslån.
Han är ursprungligen från Visby AIK.

Postad bild
Morten ska få fason på träningen i MIF

Idag får också Olle Svensson sparken och ersätts av 46-årige norrmannen Morten Brennemo, som senast ansvarade för Tollnes i division 3.
Det var ett tråkigt beslut att ta, men då jag inte får anställa en till hjälptränare måste min assisterande manager vara duktigare än Olle på att träna spelarna.
Dessa har tidigare klagat på den undermåliga fysträningen, men nu ska det bli bättring.
En fystränare vore fortfarande mycket önskvärt men det kan jag nog se mig i stjärnorna efter.

27/2

Postad bild

Postad bild

Markaryds IF inleder ett samarbete med division 3-klubben Älmhults IF.
Den omedelbara fördelen för MIF blir att några av de forwards som nu spelar B-lagsfotboll kan få spela tävlingsmatcher bara fyra mil bort.
Klubben kom 2008 trea i division 3 sydöstra Götaland, och tvåa året innan. Kanske kan samarbetet med MIF hjälpa ÄIF upp i tvåan?
I så fall gäller det förstås att huvudklubben lyckas avancera från densamma...

3/3

MIF lottas mot seriekollegan Kristianstads FF i första omgången av svenska cupen. Matchen kommer att spelas på Skärsjövallen om exakt en månad.
Vi tippas förresten komma femma i serien denna säsong.

4/3

Postad bild
Fler än Starkenberg på lån från Örjans Vall i regn-Halmstad framöver?

Jag har bett styrelsen att även komma med förslag på en ny huvudklubb, då samarbetet med Hammarby i ärlighetens namn inte ger så mycket mer än en träningsmatch. Inte ens de absolut svagaste spelarna i HTFF är intresserade av att komma till Markaryd på lån.
Styrelsen föreslår Falkenbergs FF, Halmstads BK och IK Sirius.
Den här gången fick jag alltså vad jag eftersökte - och nu är samarbetet med HBK ett faktum!

#57   CosyDen

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 162 Inlägg:

Postad 23 November 2008 - 11:13 AM

5/3 - Markaryds IF-Hyssna IF (vänskapsmatch) 2-0 (0-0)

Postad bild

Då jag lyckats ordna träningsmatcher mot såväl Bajen som Öster valde jag att öppna försäsongens matchande mot division 5-klubben Hyssna IF.
Denna västgötska ort är mest känd för store sonen Lasse Brandeby.
Genanta 0-0 i halvtid trots 9-1 i avslut, och jag är glad över att inte fler än 31 letat sig till Skarsjövallen ikväll. Tempot är uselt, samtidigt som Hyssnas keeper gör sitt livs match.
Garcia och Holmberg kan åtminstone rädda ansiktet på MIF då de gör var sin balja i mitten av andra. Alvedin får två mål tveksamt bortdömda för offside.
De enda egentliga glädjeämnena är Lasse Patrys pigga inhopp, och att Elrichs ersättare Christensson gjorde en mycket fin insats i sin debut som MIF:s balansspelare.

6/3:

Chocknyheten att Rasmus Rydén - som höll Morten Cramer stången och behöll rollen som förstekeeper förra säsongen - slitit sönder korsbandet på träning och blir borta i åtta månader når mig sent på söndagskvällen.
Jag är inte så säker på att jag vill lägga pressen att föra klubben till serieseger på de båda 17-åringarna Jaroslav Holub och Peter Lindborg, utan ger mig ut på jakt omgående. Skickar även ut min bäste scout för att titta efter målvakter.
Tidigare har jag försökt få över Ole Söderberg, mittbacken Toms bror som tillhör Newcastle, på lån. Men han har inte varit sugen.

Jag ber vaktmästaren på Skärsjövallen ändra planens mått till standard istället för, som tidigare, smal. Med Nicklasson och Holmgren på kanterna tror jag att det kan löna sig med bättre utrymme.

9/3: Partick Thistle FC-Markaryds IF (vänskapsmatch) 1-0 (1-0)

Postad bild
Klassiska Firhill Stadium

Trots en hel del förändringar i startelvan lyckas vi hålla ställningarna ganska väl i första akten av detta Glasgowäventyr mot skotska division 1-klubben Thistle.
952 rödgula är nog ganska imponerade av den svenska amatörklubben så här långt.
Vi gör en bra försvarsinsats även i andra - men skapar dock ingenting framåt.
Jag är dock i det stora hela nöjd, en bra genomkörare blev det, och Holub i mål gjorde en bra debut.
På kvällskvisten blir det lite många pints för några av grabbarna, men jag låter udda vara jämnt...

13/3 - Markaryds IF-Hammarby IF (vänskapsmatch) 0-6 (0-3)

Postad bild

Postad bild
Vi hängde inte med Ivan ikväll

Bajen på besök - och naturligtvis en stor dag för hela Markaryd - 2235 personer har letat sig till Skärsjövallen!
Det kunde dock ha börjat bättre - redan efter åtta minuter drar Patrik Holmgren ner Saarenpää och Chanko gjorde inget misstag från straffpunkten.
Joel Borgstrand hittar efter tjugo Alvedin med en svepande djupledsboll - och min bosnier träffar ribban bakom en häpen Shaaban.
Sju minuter senare hänger vårt försvar inte med Davies, som sprintar ifrån och sätter tvåan.
I matchminut 40 är det Peter Nilssons tur att träffa ribban, efter att ha snott bollen av Saarenpää. Med lite tur hade det kunnat stå 2-2, men istället gör Porokara 0-3 just innan halvtid.
Zengin hinner också hitta in till Chanko - men Holub gör en dubbelparad på såväl dennes avslut som Davies returskott.
I halvtid försöker jag muntra upp laget...
Andra halvlek är också betydligt bättre från vårt håll, det dröjer till sista kvarten™ innan Bajen gör två snabba genom Tedengren och Sema.
Mangfors fastställer slutresultatet med minuten kvar.
Nästan 90,000 i biljettintäkter är ju trevligt, åtminstone.

17/3 - Markaryds IF-Östers IF (vänskapsmatch) 1-2 (0-0)

Postad bild
Reed nätade för ÖIF

Smålandsderby - mot ett Öster som hunnit ta sig upp i Superettan.
519 ser ett MIF som är uppenbart revanschsuget efter smällen mot Hammarby.
Provspelande danske keepern Steffen Falster får visa sig på styva linan direkt i sin första halvlek för klubben, med flera fina räddningar.
I 70:e minuten är han dock chanslös på Reeds nick.
Det dröjer bara tre minuter innan Hermansen presenterar sig för Markarydsborna på allvar! Ett distinkt avslut vid bortre stolpen, och kvitterat.
Nu händer allt på en gång - bara två minuter senare tar Öster åter ledningen, och åter på en nick där vi inte får bort bollen.
Matchen är ett steg i rätt riktning för MIF, och det hade verkligen inte varit orättvist med kryss.

22/3 - Markaryds IF-Vuollerim SK (vänskapsmatch) 5-0 (3-0)

Postad bild
Bilbingo är inget vi ägnar oss åt i Markaryd

I säsongens sista träningsmatch är det tänkt att MIF-spelarna ska återfå självförtroendet efter de tuffa resultaten mot lag högre upp i serierna.
53 personer ser MIF spela ut, men det dröjer till sista kvarten i öppningsakten innan målen kommer.
Hermansen och Nezirovac gör välbehövliga mål, och sedan kommer även Holmgrens första i MIF.
I andra halvlek har gästerna faktiskt ett par lägen och tvingar Steffen till storspel, innan Garcia ökar på till 4-0. Alvedin gör sitt andra mål på stopptid, jag knyter näven och hoppas han kan ta med sig detta in i seriespelet - det kommer vi behöva!

24/3:

Jag utser mitt nya ankare Tobias Christensson till ny lagkapten, och flera i laget är besvikna över att Söndergaard inte längre har rollen. Huvudpersonen själv bryr sig inte nämnvärt; kanske förstår han att en lagkapten bör vara bofast i startelvan...

Fredrik Dedorsson, Mikael Sellin, Tobias Toftesgaard och Albert Trstena lånas ut till Älmhult.

30/3:

Postad bild
Kingsley i BoIS

Kevins storebror? Emmanuels lillebror? Ja, det är bara att välja. Kingsley Ammuneke, 29, är ett kärt mellanbarn som dock haft en riktigt brokig karriär.
Han lämnade Julius Berger, talangfabriken hemma i Nigeria, 1997 - för belgiska andraligan och Eendracht Aalst, där han tillbringade tre säsonger. Därefter blev det två år i FCV Dender, ett lag på samma nivå.
Resan fortsatte till Fornos Algodres och GD Mangualde i portugisiska tredjedivisionen. Landskrona BoIS organisation snappade upp den hårdföre backen, men det blev bara 11 allsvenska matcher för Kingsley. IFK Värnamo blev nästa klubbadress - och sedan ville han tillbaka till Landskrona då tjejen bodde där. Det blev Asmundstorp, och inte BoIS, denna gång.
Nu återstår att se om Kingsley kan få ett lyft i MIF.

31/3:

Postad bild
Zlatan & Zlatan

Bara en timme innan fönstret stänger ansluter Zlatan Azinovic, 22-årig målvakt från Kalmar FF!
Här är alltså lösningen på situationen som uppstod då Rydén gick sönder och blir borta nästan hela säsongen.
Zlatan har under hela sin tid i KFF:s A-trupp fått stå i skuggan bakom givne ettan Petter Wastå. Ett litet genombrott kom dock då han höll nollan mot Gent i UEFA-cupen 2008.
Steffen Falster erbjuds därmed inget kontrakt med MIF.

#58   CosyDen

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 162 Inlägg:

Postad 24 November 2008 - 23:13 PM

3/4 - Markaryds IF-Kristianstads FF (svenska cupen, första omgången) 4-1 (2-1)

Azinovic
Borgstrand
Holmqvist
Eliasson
Söderberg
Christensson
Holmberg (Nordberg '46)
Nicklasson
Garcia (Sørensen '67) - 1 mål
Hermansen - 2 mål
Nezirovac (Arestav '67) - 1 mål

0-1 i 19:e efter ett mönsteranfall - men repliken lät inte vänta på sig! Hermansen nickar in 1-1 på hörna bara fem minuter senare.
Med fyra minuter kvar till halvtid gör han ett riktigt klassmål  - framspelad av Alvedin rundar han målvakten och placerar kyligt in bollen.
Orosmoln i halvtid: Garcia spelar dåligt, Holmgren har fått en smäll och byts ut trots att han spelar bra, våra ytterbackar spelar darrigt, Alvedin likaså.
Det finns dock ingen anledning till oro. Alvedin snor åt sig bollen på offensiv planhalva och avlossar en mäktig projektil från 35 meter som sitter bakom en överrumplad bortakeeper.
Även Garcia får revanschera sig! 4-1 i den 53:e efter flipper i KFF:s straffområde.
184 såg på - det borde ha varit fler.

7/4:

Vi lottas hemma mot Bajen i omgång två. Matchen spelas onsdagen den 21:a april, och seriepremiären mot MABI borta flyttas därmed fram till den 24:e. Kul med förmodad storpublik - men knappast bra sportsligt...

11/4:

Vi har bara sålt 26 säsongsbiljetter för årets säsong - jämfört med 31 föregående säsong. Märkligt, då vi kom tvåa istället för, som förväntat, tia... Styrelsen kanske inte borde ha höjt priset från 262:- till 381:-.

21/4 - Markaryds IF-Hammarby IF (svenska cupen, andra omgången) 0-2 (0-1)

Azinovic
Borgstrand
Holmqvist (Jallow '85)
Eliasson
Söderberg
Christensson
Holmberg (Nordberg '69)
Nicklasson
Garcia
Hermansen - 2 mål
Nezirovac (Arestav '69)

Hammarby öppnar, inte helt oväntat, med att tvinga Azinovic till flera bra räddningar. Zengin och hemvändande Runström har bra chanser.
Det dröjer dock till den 35:e innan Porokara kan ge Bajen ledningen.
1896 åskådare ser på.
Azinovic tvingas till ännu en jätteräddning i inledningen av den andra då Gaete skjuter från nära håll efter att Zengin snurrat på sin högerkant.
Strax därefter har faktiskt Nezirovac ett jätteläge - Christensson hittar honom med en djupledsboll - men Shabaan räddar.
Runström svarar dock med att döda matchen ur misstänkt offsideläge.
Minuten efter mina båda byten träffar Nicklasson stolpen - Christensson vinner boll på mitten och får fram bollen till Tobias, som har otur med avslutet...
Förlust som väntat - men vi gör en mycket bättre match än för fem veckor sedan!
Särskilt duktiga har Borgstrand, Eliasson, Nicklasson och Christensson varit.

24/4 - FC Rosengård-Markaryds IF (division 2 södra) 2-2 (2-0)

Postad bild

Azinovic
Borgstrand
Holmqvist
Eliasson
Söderberg
Christensson
Holmberg (Nordberg '46  - 1 mål)
Nicklasson
Garcia (Petry '24)
Hermansen (Arestav '24)
Nezirovac - 1 mål

Vid presskonferensen inför matchen mot topptippade FC Rosengård - som MABI numer heter - har jag sagt att jag tror att Markaryd vinner serien i år. Den ende som reagerade negativt på detta var Sandro Garcia, som tyckte att jag satte onödig press på laget. Ändå lallar han omkring och är övermodig under uppvärmningen! Jag blir irriterad och säger att jag förväntar mig en riktig toppinsats från hans sida idag.

Efter dryga tjugo minuter får Hermansen en smäll och tvingas kliva av. Jag byter in Arestav, och tar samtidigt ut Garcia, som inte gör någon toppinsats alls. In med 17-årige lovande dansken Petry istället.
Bytet hinner dock inte genomföras innan Garcia - vem annars? - tappar bollen på mittplan och FCR kan göra 1-0... man kan ju bli förbannad för mindre.
Efter 33 minuter utökar Rosengård sin ledning genom en snabb kontring.
195 på Rosengårds IP ser FCR leda klart i halvtid.
Jag beordrar skärpning och offensiv - men tvingas samtidigt byta ut Holmgren, som fått en lårkaka, mot Nordberg. Inga byten kvar - men det får bära eller brista.

Bara tre minuter efter paus hittar Borgstrand till Alvedin med ett perfekt inlägg - och denne kan inte missa!
Vi har tryckt på konstant sedan avspark, och det känns riktigt skönt att få målet så tidigt.
Kvarten därefter är det ställningskrig - men Alvedin visar sedan återigen att han är het idag, och bryter igenom, men målvakten gör en jätteräddning.
I den 84:e minuten får vänsterbacken Holmqvist en jätteträff på halvvolley med högern - bollen tar i ribban, men Nordberg är först på returen och trycker in kvitteringen!
Vi är sedan riktigt nära att också avgöra i den 89:e. Rosengård trycker på i besvikelse över den tappade ledningen, men vi kontraslår, och Arestav är nästan helt fri efter att ha fått en fin boll från Christensson. Han lyckas dock inte riktigt med avslutet - men löpningen lovar gott!
Vi slår inte av på takten utan ligger på ordentligt och det är nästan oavgjort med mersmak - men vi får vara nöjda! Dels eftersom vi hämtat upp 0-2, och dels med tanke på att FCR missade ett friläge i 94:e...

#59   CosyDen

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 162 Inlägg:

Postad 25 November 2008 - 00:41 AM

29/4 - Markaryds IF-Lycksele IF (division 2 södra) 4-0 (2-0)

Postad bild

Azinovic
Borgstrand (Taylor '65)
Holmqvist
Eliasson
Söderberg
Christensson
Holmgren (Lopez '65 - 1 mål)
Nicklasson
Petry (Sørensen '65)
Hermansen - 2 mål
Nezirovac - 1 mål

(Vi får väl hoppa över frågan om vad Lycksele gör i södra tvåan - antagligen har SvFF tabbat sig, det är ju inte alltför ovanligt. De har i alla händelser tippats tia.)

Petry får chansen att spela sig in i startelvan, Garcia får försöka hitta såväl form som rätt attityd i B-laget.
Lycksele har lyckats låna Jörnsved från Bajen och har kvar sina mediokra brassar. I övrigt känns det som att vi är vår egen värsta motståndare ikväll...
Ett danskt och dynamiskt samarbete ger Markaryd ledningen i matchminut 11!
Hermansen väggspelar med Petry och avslutar mycket behärskat i bortre gaveln.
274 på Skärsjövallen har så här långt fått se ett MIF som spelar bra, förutom att Nezirovac inte kommit in i matchen alls.

Men precis som i premiären har han en förmåga att dyka upp som gubben i lådan när man tror att han är fast under isen!
Tio minuter in i andra halvlek hittar Holmberg honom i straffområdet - och han vänder bort Jörnsved, och ger sig själv öppet mål!
Petry har gjort en riktigt fin insats men byts ut på grund av trötthet - samma med Holmgren. Borgstrand byts ut även han - men främst för att Taylor ska få speltid.
Holmqvist har sedan han tog över efter att Mitin skadat sig stått för många fina inlägg från vänsterkanten - och på ett sådant får Lopez, som ju inte fått mycket speltid sedan han kom till klubben, lägga in Markaryds tredje mål för kvällen i matchminut 72! Han hade bara varit på banan i sju minuter...
Med åtta minuter kvar till full tid ordnar Nezirovac en straff, så han dras ned i öppet läge.
Hermansen gör inget misstag!
En mycket fin laginsats idag. Jag är särskilt nöjd med att Hermansens målskytte fungerar.

6/5 - Markaryds IF-Dala-Järna IK (division 2 södra) 3-0 (2-0)

Postad bild

Azinovic
Borgstrand (Taylor '69)
Holmqvist
Eliasson
Söderberg
Christensson - 1 mål
Holmgren
Nicklasson
Petry (Sørensen '69 - 1 mål)
Hermansen (Arestav '46)
Nezirovac - 1 mål

(Ännu ett lag som inte bör höra hemma i södra tvåan - verkar ha varit tufft att lägga serien i år? Tippas komma sist.)

Dala-Järna tippas komma sist i serien, och det förvånar mig inte. Den enda spelaren av okej klass är Makdessi som man lånat av Assyriska - men han är borta i tre månader med en bruten fot...
Klubben är betydligt mer känd för sin skidsektion - som bland annat fostrat en viss Gunde Svan - och här tror jag också att underskattning är största faran. Ingenting är omöjligt, resonerar säkert gästerna!

Jag bestämmer mig för att beordra hög press och högt tempo redan från avspark.
Det går inte bra alls! Dala-Järna skapar mest i inledningen, de kommer visserligen inte till några klara chanser, men jag är ändå irriterad.
Vi lyfter oss efter hand, men det dröjer till den 25:e minuten innan vi kan ta ledningen, genom Nezirovac på ett friläge - och 250 hemmasupportrar är lättade.
Strax före halvtid är det nära att vi får straff, då Petry fälls på straffområdesgränsen. Men, det blir frispark, och den placerar Christensson enkelt in!
Hermansen, som fått en smäll och dessutom inte varit särskilt bra, byts ut.

Andra halvlek är mest en transportsträcka.
För att få lite fart på gubbarna byter jag in Taylor och Sørensen, och den sistnämnde snor redan efter tre minuter på planen bollen av gästernas målvakt och rullar den i öppet mål!
Mycket klar seger, som väntat. Enda smolket är att varken Hermansen eller Arestav fungerade bra idag...

8/5:

Nezirovac fick tyvärr avbryta dagens träning med revbensskada och blir borta i ungefär en månad.
Då Arestav inte varit särskilt lyckosam i sina inhopp beslutar jag mig för att ge Markus Östman, 20-åringen från Domsjö, sin första chans i A-laget när vi möter Lund på bortaplan.

11/5:

Postad bild
Amar - en man för Bosnien framöver?

Amar Muharemovic, 23-årig mittback från Landskrona BoIS, är klar för Markaryds IF. Han ansluter till truppen den 1:a juli.
Amar, som är bördig från Brcko i Bosnien men har IFK Simrishamn som moderklubb, har representerat BoIS sedan 2006 och gjort 44 matcher för föreningen i Superettan.
Nu har han dock kommit på kant med klubbledningen - och jag kontaktade honom, vilket var tur, då även IFK Malmö och ett par andra klubbar verkade intresserade.
Detta innebär sannolikt att Kingsley Ammunike eller Joakim Söndergaard får lämna klubben i samband med att Amar anländer.

13/5 - Lunds BK-Markaryds IF (division 2 södra) 2-3 (2-0)

Azinovic
Borgstrand
Holmqvist
Eliasson
Söderberg
Christensson
Holmgren - 1 mål
Nicklasson
Petry (Sørensen '68)
Hermansen - 2 mål  (Lopez '82)
Östman

Lund, som var en besvikelse förra säsongen, ligger inför matchen även de på sju poäng.
Efter 21 minuter tar hemmalaget ledningen, mina mittbackar hinner inte med när Larsson rinner igenom.
Man gör också 2-0 strax innan paus, och nu kan jag bara begära uppryckning och hoppas på en utveckling lik den i premiären...

...och det är ytterst nära att det blir så, med mål direkt efter halvtid.
Holmgren har ett jätteläge, men volleyn smiter strax utanför stolpen. Även Holmqvist bränner ett kanonläge, framspelad av Nicklasson, i den 54:e.
Men, tre minuter senare får Hermansen äntligen till det! En löpboll från Borgstrand, och målvakten verkar inte kunna bestämma sig för om han ska försöka hinna före eller ej. Det blir något mellanting - och Hermansen kan placera bollen bredvid honom!
Och strax därefter är det dags igen!
Hermansen når högst på Nicklassons hörna och bollen sitter vid stolpen!
Det är med blandade känslor jag ser laget resa sig. Varför kan vi inte vara på tårna redan från början? Och ska jag nu säga åt laget att agera försiktigare?
Jag bestämmer mig för att låta dem fortsätta framåt. Mot Rosengård var vi närmast att vinna, efter att ha hämtat upp motsvarande underläge.
Och jag gjorde rätt!
Efter 81 minuter spelade vinner Holmqvist en duell vid mittlinjen och slår en boll för Östman att löpa på. Denne rundar sin försvarare och får in ett inlägg - som Holmgren möter direkt! Det blir en halvträff, men målvakten hinner inte med i sidledsförflyttningen - 2-3!
Jag byter omgående ut Hermansen, och går ner på 4-5-1 med Sørensen som andre balansspelare bredvid Christensson. Lopez går in på vänsterkanten, och Nicklasson flyttar in centralt. Östman får ligga kvar själv på topp och hugga.
Inte mycket händer under de sista tio minuterna, de flesta av de 249 på Klostergårdens IP får gå hem besvikna - och nu är vi nya serieledare!

#60   CosyDen

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 162 Inlägg:

Postad 25 November 2008 - 07:57 AM

20/5 - Markaryds IF-Lindome (division 2 södra) 1-1 (1-1)

Postad bild

Azinovic
Borgstrand
Holmqvist
Eliasson
Söderberg
Christensson
Holmgren
Fridjónsson (Lopez '68)
Nicklasson
Hermansen (Östman '68)
Nilsson

Lindome åkte i fjol ur söderettan och har nu - av någon anledning som bara SvFF känner till - hamnat i södra tvåan och inte i västra.
Laget har inlett något knackigt, och ligger efter fyra omgångar tre poäng bakom MIF.

Lasse Petry - som gjorde en svag insats mot Lund - får vila. Istället kliver Fridjónsson in på vänsterflanken, och Nicklasson flyttas in i mitten. Jag tycker att det 17-årige Petry presterat hittills är helt okej, men vill inte sätta onödig press på honom. Det är lite samma med Östman - han var bra sist, men är nu rätt trött, och Peter Nilsson ersätter i startelvan.

Att starta med Peter var ingen dum idé!
Efter 13 minuters spel rinner han igenom i mitten och sätter kyligt 1-0 vid bortre stolpen.
Han har redan tidigare i matchen visat styrka i huvudspelet.
Kanske borde han också ha nätat på något av de andra två öppna lägena han haft efter ledningsmålet, men man ser åtminstone att han har en tanke med avsluten - och det är inga bollar som hamnar tio meter över mål direkt.
Söderberg, som öppnat något darrigt, visar med besked att han inte bara är en nickstark mittback då han är starkare i en man mot man-duell av den typ som det egentligen oftast blir mål på.
Men, i situationen efter kommer kvitteringen. Ett riktigt Ljungskilemål efter långt inkast, där Eliasson inte klarar av att hålla bort sin motståndare vid första stolpen.
292 på Skärsjövallen hoppas att hemmalaget kan resa sig i andra.

Inte mycket händer inledningsvis i andra.
Hermansen och Fridjónsson har inga lyckade kvällar, och byts ut mot Östman och Lopez.
I samma sekvens som bytet sker får vi en frispark i straffområdeshörnet som med en gnutta tur hade bedömts som innanför.
Med tio minuter kvar gör jag en sista rokad då jag slänger in Sørensen på mitten istället för en trött Holmberg. Nicklasson ut på kanten, och dansken in som offensiv mittfältare.
Bortalaget slår mest ifrån sig, men tyvärr får vi inte dit bollen! I första övertidsminuten har vi både en stolpträff och en ribbträff i samma anfall...
Positivt är i alla fall att Söderberg nog gör sin bästa match i MIF-tröjan, och att Nicklasson fungerade så pass bra centralt - något han inte gjorde då han testades där förra säsongen.

27/5 - Karlskrona AIF-Markaryds IF (division 2 södra) 2-0 (2-0)

AIF har inför matchen skrapat ihop elva poäng, vilket är lika många som MIF.
Det jag främst har i tankarna inför den här matchen är ju att vi måste vara med från minut ett - det har vi verkligen inte varit de senaste bortamatcherna.

Azinovic
Borgstrand
Holmqvist (Taylor '46)
Eliasson
Söderberg
Christensson (Östman '69)
Holmgren (Fridjónsson '69)
Lopez
Nicklasson
Hermansen
Nilsson

Lopez får chansen från start, annars samma elva som mot Lindome.
Det börjar avvaktande från båda håll, men i minut 15 får Holmqvist ett tveksamt domslut emot sig i eget straffområde. Söderberg springer och skriker åt domaren, men för döva ören.
Azinovic verkar självsäker, springer och lägger bollen på straffpunkten, men skottet sitter ändå säkert.
Hemmalaget gör även 2-0 efter en halvtimme, och nu är jag riktigt förbannad.
Taylor kommer in istället för Holmqvist som inte verkar ha kommit över att han orsakat straffen.
Annars testar jag samma medicin som innan - utskällning och ett riktigt offensivt tänk. Men samtidigt tänker jag att det ju nästan vore löjligt om vi skulle kunna resa oss ännu en gång vid samma scenario...

Och - inte mycket händer.
Med dryga tjugo kvar tar jag ut Holmgren och Östman - in med de offensiva krafter som finns!
Tio minuter senare går jag upp på 3-3-4, men alla försök är lönlösa ikväll.
Nicklasson gör återigen en jättebra insats men det var han tyvärr helt ensam om.
421 åskådare kan lämna Västra Mark som serieledare - åtminstone de flesta.
Toppen är mycket jämn - MIF halkade ner fem placeringar!

29/5:

Talesmannen för något slags konsortium ringer och väcker mig, kvart i nio på morgonen!
Jag knappt hunnit vakna och sluddrar nog rätt bra när jag försöker komma på vad det egentligen skulle betyda för MIF som förening om de gick in i densamma.
Dessa affärsmän - seriösa eller oseriösa är inte klarlagt - har inte gett oss någon särskild tidpunkt för när de i så fall skulle försöka ta över, men veckor nämndes.

3/6 - Markaryds IF-GIF Nike (division 2 södra) 1-1 (1-0)

Postad bild
Glest på Skärsjövallens läktare när MIF ånyo tappade poäng

AIF har inför matchen skrapat ihop elva poäng, vilket är lika många som MIF.
Det jag främst har i tankarna inför den här matchen är ju att vi måste vara med från minut ett - det har vi verkligen inte varit de senaste bortamatcherna.

Azinovic
Borgstrand
Holmqvist
Eliasson
Söderberg
Christensson
Holmgren
Östman (Fridjónsson '59)
Nicklasson
Hermansen - 1 mål
Nilsson

Dags för grabbarna att revanschera sig direkt - och varför inte mot Nike, som ligger en poäng före?
Lopez är lite trött, och jag använder Östman på vänsterkanten i hans ställe från start.

Nike startar något piggare, men vi spelar bra defensivt och skottlägena de får är inget vidare.
Efter tjugo minuter tar vi ledningen!
Holmgren snurrar på högerkanten och får in ett fint inlägg som Nilsson når högst på. Målvakten kan inte hålla nicken - och Hermansen bröstar in bollen i tomt mål!
Bara 208 ser på - upprörande! Jag ser ut över huvudläktaren och konstaterar att det är riktigt trist att folk hellre går runt med en Arsenal- eller Barca-tröja här i Markaryd. Vi måste lyfta oss minst en nivå så att laget blir något för invånarna att vara stolta över!

Inledningen av andra halvlek påminner om den första.
Vi håller Nike ifrån oss rätt bra trots att de har mer boll än oss.
Östman har gjort en okej insats men börjar tröttna och ersätts av islänningen.
I 74:e får Nike en i mina ögon mycket tveksam straff! Viksten får en långboll att löpa på och har egentligen aldrig kontroll över den - och i närkamp med Eliasson faller han. Söderberg fanns med bakom bollen, så han hade väldigt mycket att vinna på att lägga sig!
Jag säger åt killarna att gå för tre poäng. I slutminuterna får Nilsson ett mål korrekt bortdömt för offside, men närmare än så kommer vi inte.
Mycket bitter poängförlust!

Tabellen efter sju omgångar:

Postad bild

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar