Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Houghtons taktik till CM 01/02

123 svar till detta ämne

#41   Viskarn

Ungdom

• Medlem
  • 2 Inlägg:

Postad 27 July 2009 - 11:46 AM

Var inte medlem här innan, men gick in här för att leta lite tips till en ny taktik. Och vad fann jag då? Jo, Houghtons taktik.

Utan tvekan den bästa jag kört alla kategorier under mina CM-spelande år.

Jag kör med Rosenborg och är just nu inne på år 2 (2003), och har vunnit mina fyra första matcher jag kört med den här taktiken.

Resultaten är, och jag skojar inte:

6-0
6-2
7-1
5-0

Målrekord så det bara slår härliga till! Köpte Maxim Tsigalko innan första matchen jag testade, och han dängde in 5 mål i sin första match (6-0-vinsten). Han har lirat tre av dessa matcher och har gjort 9 mål totalt. Rätt hyfsad start, anser jag!

Det som är så sjukt är att man oftast dödat matchen inom första kvarten. En match gjorde jag mål i matchminut 1, 2 och 4.

Grym taktik, som måste provas!

#42   badjo

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 76 Inlägg:

Postad 28 July 2009 - 12:10 PM

Houghtons taktik är grym! Med jag har ännu inte lyckats med den ute i Europa med mitt Legia Warsawa. Fast motståndet var i och för sig mot Liverpool, Lazio och Valencia i Champions League i andra gruppspelsomgången.

Hoppas på mer framgång den tredje säsongen, som jag och Tó Madeira går till mötes.
The one and only no. 10

#43   Viskarn

Ungdom

• Medlem
  • 2 Inlägg:

Postad 28 July 2009 - 12:33 PM

Så var då säsongen färdigspelad med Rosenborg och Houghtons taktik. Nästan skrämmande bra facit.

Jag vann ALLA matcher, förutom EN enda. Det var borta mot Legia i UEFA-cupens andra omg., där jag fick 0-0. Annars bara vinster.

Tippeligan slutade såklart med överlägsen seger och siffrorna:

1 Rosenborg 26 0 0 103 13 78 p

Ruggigt bra taktik som sagt. Hoppas bara den funkar andra säsongen också.

#44   kattlasson

Ungdom

• Medlem
  • 1 Inlägg:

Postad 01 August 2009 - 18:14 PM

Mitt cm är rätt så fuckat. Kan inte riktigt förklara men summa summarum är att jag inte kan lägga in taktikerna så jag kan ladda upp dem i spelet (jag vet hur man ska göra). Kan någon bara berätta hur det ser ut på 1. Team Instructions 2. Om det är yttermittfältare eller tre st innermittar?
Tack på förhand

// Tonton Zola Moukoko

#45   badjo

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 76 Inlägg:

Postad 02 August 2009 - 19:09 PM

Citat

Mitt cm är rätt så fuckat. Kan inte riktigt förklara men summa summarum är att jag inte kan lägga in taktikerna så jag kan ladda upp dem i spelet (jag vet hur man ska göra). Kan någon bara berätta hur det ser ut på 1. Team Instructions 2. Om det är yttermittfältare eller tre st innermittar?
Tack på förhand

// Tonton Zola Moukoko

Taktiken är utformad som ett 4-1-3-1-1.
Med en defensiv mittfältare, och en släpande forward.
The one and only no. 10

#46   Suryoyo_91

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 16 Inlägg:

Postad 03 August 2009 - 22:58 PM

BÄÄÄSTA TAKTIKEN EVER !!!

TACK SÅ JAEVLA MYCKET !!!!! Otroligt nöjd vinner alla matcher nu :)

#47   badjo

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 76 Inlägg:

Postad 10 August 2009 - 10:34 AM

Någon annan än jag som märkt att backarna och def mitt, får jäkligt mycket gula kort?

Jag vet att det beror på att de är inställa på hårda tacklingar, men det är en grej jag
tycker man skall ändra i taktiken när man använder Houghtons taktik. Eller så får man spela med spelare som inte har så högt värde på aggressivitet .
The one and only no. 10

#48   Bob Houghton

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 49 Inlägg:

Postad 11 August 2009 - 11:58 AM

Tack för allt fint ni skriver om taktiken.

Citat

men vad tycker och menar du Hough? Ska man spela en renodlad DMC á la Gattuso eller en bättre playmaker kanske? :)
Jag spelar med en som framförallt är en bra positionspelare och kan tackla, efter det så är det passningsskicklighet jag tittar på.

Citat

En fråga bara, satt du å fibbla med taktiken skitlänge innan den blev perfekt eller?
Jag spelade CM01/02 från det att det kom ut fram till och med att FM07 kom ut. Jag var väldigt aktiv med att ladda ner framgångsrika taktiker och studera dem, och när sedan DDL kom så testade jag många taktiker med det. De taktiker som jag har inspirerats av är WWW2, KIWI och en rysk supertaktik som jag glömt namnet på. Det som jag gjorde var att jag tog defensiva tips från KIWI, som släppte in få mål, offensiva tips från den ryska som släppte in många mål, men gjorde desto fler. WWW2 har stått för individuella inställningarna, och jag la dessutom till DDL.
Det som jag tror är avgörande för målproduktionen är att det är många spelare som rusar in i boxen i den sista fjärdedelen av planen och att de inte har samma plats i alla boxar, jag tror att det skapar en rörelse som AI:n inte kan hantera.
EDIT: Det tog alltså ett par år av att studera framgångsrika taktiker och testa mig fram. Jag var på den tiden ensamstående student och hade mer tid än nu.
EDIT2: Den ryska taktiken heter Sergoff, och togs fram för någon rysk onlineliga där den tydligen dominerade. Det fanns på den tiden en sida på nätet som testade alla taktiker och rankade dem efter resultat.

Citat

Vad gör man om man inte lyckas med din taktik Hougton? Till exempel om man i en match ligger under med 2-0? Man vet ju inte direkt vilka förändringar man skall göra.
Jag gör aldrig några taktikändringar, utan jag är övertygad om att det här är den mest effektiva taktiken för CM01/02. Om en spelare inte presterar så byter jag ut honom, jag skiftar inte hans position eller inställningar.

Citat

..och vad gör man om man får en tidig utvisning?
Jag brukar ta ut AMCn (som egentligen är en FC).

Citat

Om det är yttermittfältare eller tre st innermittar? // Tonton Zola Moukoko
Det är tre stycken innermittfältare, varav de två yttre även spelar på kanten om bollen är där. Jag brukar spela med AML/AMLC,MC/AMC,AMR/AMRC om ni förstår vad jag menar. Det viktigaste med spelarna är att de gör bra matcher, har jag en världsstjärna som inte spelar bra, så bänkar jag honom och spelar med junioren som har bättre medelvärde.

Citat

Någon annan än jag som märkt att backarna och def mitt, får jäkligt mycket gula kort?
Jag vet att det beror på att de är inställa på hårda tacklingar, men det är en grej jag tycker man skall ändra i taktiken när man använder Houghtons taktik. Eller så får man spela med spelare som inte har så högt värde på aggressivitet .
Jo, visst blir det mycket kort, men det brukar inte stoppa mig från att vinna titlar.

#49   badjo

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 76 Inlägg:

Postad 11 October 2009 - 20:26 PM

Var det någon som såg Bob Houghton på SVT Sporten för några minuter sedan? Kanske Bob själv som huserar här =).
The one and only no. 10

#50   Bob Houghton

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 49 Inlägg:

Postad 30 October 2009 - 20:34 PM

Citat

Var det någon som såg Bob Houghton på SVT Sporten för några minuter sedan? Kanske Bob själv som huserar här =).
Tyvärr så måste jag göra dig besviken, den store Bob Houghton finns inte i tråden. Men, jag vill att folk inte glömmer vad han har gjort för svensk fotboll (och Malmö FF), därför har jag hans namn som nick.

#51   Bob Houghton

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 49 Inlägg:

Postad 30 October 2009 - 20:41 PM

Jag såg nu att det har varit 173 nerladdningar av taktiken och det hade varit kul om fler skrev om hur det har gått för dom.

#52   abo-

Ungdom

• Medlem
  • 1 Inlägg:

Postad 31 October 2009 - 16:53 PM

Jag har testat taktiken lite idag med engelska conference leauge laget Doncaster och det har gått löjligt bra.. efter 30 matcher har jag 25 - 4 - 1 och en målskillnad på 79 - 18. Är i semifinal i FA trophy och i Kvartsfinal i FA cupen efter att ha slagit ut Wimbeldon och Birmingham. Nu väntar W.B.A..

Strikern Justin Jackson har gjort 52 mål på 40 matcher!

Har iom 0 övergångspengar knappt värvat en spelare!

Grym taktik!

#53   badjo

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 76 Inlägg:

Postad 31 October 2009 - 18:16 PM

Citat

Citat

Tyvärr så måste jag göra dig besviken, den store Bob Houghton finns inte i tråden. Men, jag vill att folk inte glömmer vad han har gjort för svensk fotboll (och Malmö FF), därför har jag hans namn som nick.

Om la märke till det så fanns det en smiley med i mitt meddelande, eller missade du den?
The one and only no. 10

#54   Meller

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Inlägg:

Postad 02 November 2009 - 21:25 PM

Mycket bra utan tvekan, men tycker jag släpper in otroligt mycket mål, trots att mitt försvar får rätt bra betyg. Mina ytterbackar får ofta 8or och högre, medans mittbackarna håller sig runt 7-8 tillsammans med målvakten. Släpper ändå in otroligt mycket mål vilket känns väldigt konstigt. Ska väl notera att min def.mitt är lagets klart bästa spelare också.

Släpper väldigt ofta in första skottet i matchen, och håller i stort sett aldrig nollan. Hade förstått det mer om det varit så att backarna snittat 6.30 men så är inte fallet.

#55   Bob Houghton

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 49 Inlägg:

Postad 03 November 2009 - 20:47 PM

Citat

Mycket bra utan tvekan, men tycker jag släpper in otroligt mycket mål, trots att mitt försvar får rätt bra betyg. Mina ytterbackar får ofta 8or och högre, medans mittbackarna håller sig runt 7-8 tillsammans med målvakten. Släpper ändå in otroligt mycket mål vilket känns väldigt konstigt. Ska väl notera att min def.mitt är lagets klart bästa spelare också.

Släpper väldigt ofta in första skottet i matchen, och håller i stort sett aldrig nollan. Hade förstått det mer om det varit så att backarna snittat 6.30 men så är inte fallet.
Jag hade först och främst kollat attributen på mina försvarspelare. Har de bra attribut när de gäller försvarsspel? Jag tycker att position är det absolut viktigaste för en försvarare, utan bra värde där så kommer spelaren att stå fel och det betyder insläppta mål.

Jag spelar ofta långa serier matcher utan att släppa in mål och det gör jag när jag har spelare med rätt attribut.

#56   badjo

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 76 Inlägg:

Postad 09 November 2009 - 16:37 PM

Denna taktik gör nästan spelet lite för enkelt, jag klagar inte men man behöver inte göra speciellt mycket för att vinna en serie.

Tog över Fulham som då var ett sjunkande skepp, men som jag lyckades rädda kvar i PL. Nästa säsong vann jag PL hur lätt som helst. Tror jag vann med 15 poäng före tvåan Man U, och Saha vann skytteligan överlägset på 48 baljor. Och det med en inte alltför bra spelartrupp.

En liten rolig parantes är att Frankrikes landslag vägrar att ta med Saha, förutom en gång då han fick börja på bänken och komma in runt 75:e minuten.
The one and only no. 10

#57   Bob Houghton

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 49 Inlägg:

Postad 12 November 2009 - 14:53 PM

Citat

Denna taktik gör nästan spelet lite för enkelt, jag klagar inte men man behöver inte göra speciellt mycket för att vinna en serie.
Tack för den fina komplimangen. Jo, visst är det så att taktiken gör spelet enklare, men gillar man inte det så kan man ju använda en annan taktik.

Kör på och lycka till med Fulham!

#58   Bob Houghton

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 49 Inlägg:

Postad 19 November 2009 - 20:06 PM

Jag började en ny säsong med Northwich Vics i Conference för att testa taktiken igen, det var länge sedan jag körde en omgång med den.

Jag vann samtliga serier första året tills jag kom till PL, då kom jag bara tvåa fyra poäng efter Arsenal. Det året spelade jag i UEFA-cupen efter att ha vunnit ligacupen det året jag spelade i Championship.

Jag har värvat ganska lite, det krävdes en omgång spelare för att ta mig de första serierna och när jag kom upp i Championship/PL krävdes det en del nya spelare.

Nu väntar en silly-season som får avgöra om jag fortsätter med laget eller söker mig till något annat.

#59   Sebosh

Ungdom

• Medlem
  • 3 Inlägg:

Postad 26 November 2009 - 14:05 PM

Jag fortsätter andvända taktiken stundtals, men helt ärligt, precis som bob sa i början av tråden så är den som bäst med lite sämre lag. Spelar jag med ett topplag andvänder jag oftast den taktik som är bäst för just dem, t.ex 4-4-2 Offensiva yttrar med Bayern M, eller 2-3-2-1-2 med Roma, det funkar generellt bättre.. För er som spelar med topplag som ändå inte är bäst enligt spelet, som arsenal, Juventus ect kan jag rekomendera rak 4 backlinje, 3 defensiva mittar 2 offensiva mittar och 1 striker, variera mellan offensivt och defensivt beroende på hemmaplan/bortaplan/motstånd, passningspel kort, hårda tacklingar och press. Den är guld.

Vill ni se styrkan i Bobs taktik, testa den med svenska landslaget ;)

#60   qaazar

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 117 Inlägg:
  • Favoritlag:Djurgårdens IF

Postad 27 November 2009 - 00:10 AM

Nice! Denna ska jag testa med min Rubin Kazan-save. Har iofs en väldigt lyckad 4-3-3 taktik och ett överflöd av anfallare, 5st som troligen skulle gnälla fibrilt över konkurrensen ifall jag lirade med en anfallare :/ men om någon säsong blir det av att testa om spelare försvinner

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar