Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Uisge beatha/usky/whiskey/whisky

350 svar till detta ämne

#21   aa1to

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2660 Inlägg:

Postad 20 February 2009 - 15:05 PM

Ikväll blir det Ardbeg. Årets bästa julklapp kom två månader i efterskott, och den kommer vara slut imorgon. Yeah!
Dilltråden - Den enda
Slaktar-Åke: "Nu loggade en av balkongsuparna in på msn. HUR? Jävla iphonetekonoligi."

#22   Dies Irae

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1098 Inlägg:

Postad 07 April 2009 - 03:07 AM

Köpte på mig en flaska 15-årig Bowmore på flygplatsen i Manchester. 35 pund för en liter tyckte jag var ett riktigt bra pris. Tyckte väl inte den var någon riktig höjdare direkt men dög fint att halsa av innan det var dags att borda planet. Har också införskaffat en flaska Talisker och en av Benriachs finish-utgåvor.
Talisker har nog blivit något av en favorit. Behöver inte ens dricka den, bara lukta på den.

#23   Dies Irae

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1098 Inlägg:

Postad 16 September 2009 - 18:26 PM

Sitter och njuter av Glenlivet Nadurra för tillfället. Mycket trevligt bekantskap måste jag säga. Klart prisvärd. Den är på nästan 54% cask strength, men den är ändå väldigt lättdrucken.

#24   SirGrunge

Ikon

• Medlem
  • 2268 Inlägg:
  • Yrke:Livsnjutare
  • Favoritlag:AC Milan
  • Tränar:Gerdskens BK P99

Postad 16 September 2009 - 18:30 PM

Passar på att tipsa om http://www.stockholmbeer.se

Ska själv dit och pröva lite nya sorter :)

#25   Dies Irae

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1098 Inlägg:

Postad 16 September 2009 - 18:34 PM

Hade åkt dit om det inte vore så jävla mycket med skola osv för tillfället. Kan hända man tar en tur dit den 26e dock.

#26   SirGrunge

Ikon

• Medlem
  • 2268 Inlägg:
  • Yrke:Livsnjutare
  • Favoritlag:AC Milan
  • Tränar:Gerdskens BK P99

Postad 16 September 2009 - 20:14 PM

Citat

Hade åkt dit om det inte vore så jävla mycket med skola osv för tillfället. Kan hända man tar en tur dit den 26e dock.

Läskigt, är då jag ska dit.

Tydligen ska dom ha en lounge i år, fylleslag någon?

#27   snakebyte

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Inlägg:

Postad 17 September 2009 - 18:18 PM

Fan vad jag vill lära mig att dricka whiskey. Älskar tanken att avsluta en hård veckas slit på kontoret med att sitta i en skön fotölj och ha lite härlig jazz musik i bakgrunden. I handen har man ett glas med favoritwhiskeyn och i mungipan sitter nån härlig cigarr. Tyvärr gillar jag inte whiskey, röker inte (inte ens på fyllan!), och så saknar jag jobb! Har en lång väg att vandra...
always in it - always on it - always want it

#28   Kangaroo

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1848 Inlägg:

Postad 20 September 2009 - 16:27 PM

Har också fattat tycke för whisky. Kan inte säga att jag är väldigt bevandrad i den här världen, men är inte helt vilse. Det som är riktigt gott är ju en Lagavulin, eller kanske en lite äldre Laphroaig. Framför allt den förstnämnda är en favorit. Att på en fredagkväll efter en mer eller mindre jobbig vecka hälla upp ett glas Lagavulin och sitta och ta det lungt i en fotölj, lyssna på bra musik och läsa någon bra bok. Det är avslappning på hög nivå.

#29   RBL

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 644 Inlägg:

Postad 26 September 2009 - 01:42 AM

Nån som har tips på nån, inte alltför dyr, whiskey som passar bra tillsammans med mörk öl?
"Det blir kul!"

#30   Dies Irae

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1098 Inlägg:

Postad 26 September 2009 - 10:11 AM

Citat

Nån som har tips på nån, inte alltför dyr, whiskey som passar bra tillsammans med mörk öl?
Glengoynes 17-åriga är en whisky som har väldigt mycket trevliga smaker utan att vara rökig. Kostar inte mer än femhundringen i alla fall. Nu vet jag inte vad som passar till mörk öl, men jag hade valt whiskyn före ölen.

#31   RBL

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 644 Inlägg:

Postad 26 September 2009 - 10:13 AM

Tack för ditt snabba svar! :) Ska kolla upp den.
"Det blir kul!"

#32   RBL

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 644 Inlägg:

Postad 30 September 2009 - 23:58 PM

Fick bra med hjälp här sist jag skrev. Så fortsätter söka kunskap här :)

Vilken av dessa rekommenderar ni mer vana whiskeydrickare:

- Tullamore Dew

- Jameson

- Cluny

- Stewart's

- The Talisman

Motivera gärna valet.

Tacksam för svar!
"Det blir kul!"

#33   Dies Irae

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1098 Inlägg:

Postad 01 October 2009 - 13:09 PM

Dricker mest Single Malt men Jameson ar perfekt om man ska gora Irish Coffee. Den har en lite vaniljaktig ton som gor sig bra.

#34   §§

Klubbdirektör

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6250 Inlägg:

Postad 01 October 2009 - 15:52 PM

Den billigaste.

E: Vilket är standardsvaret för annat än single malts och med undantag för sorter man finner direkt motbjudande (Famous Grouse för egen del).

#35   RBL

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 644 Inlägg:

Postad 01 October 2009 - 23:00 PM

Tack än en gång för hjälpen!
Perfekt att ha en sån här tråd att fråga i. :)
"Det blir kul!"

#36   Azerate

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 483 Inlägg:
  • Favoritlag:Liverpool FC, DIF, Toronto Maple Leafs & Cincinnati Bengals
  • Tränar:Gateshead FC

Postad 15 February 2014 - 01:54 AM

Drygt 3 år senare får man väl skriva lite om "livets vatten". Jag är väl inte rikligt bevandrad i ämnet men blev bjuden att smaka min första single malt "Lagavulin 16 yo" av far på min 20-års dag och det var kärlek vid första dropparna, lukten av skogsbrand är underbar. Dom kommande åren efter jag fyllt år har det endast smakats några enstaka sorter, haft någon Ardbeg, laphroaig mm hemma. Men dom 2 senaste åren så har jag börjat fördjupa mig och även handlat på mig drygt 20 flaskor och min granne har givit mig massa samples och hjälpt mig komma in i whisky världen ordentligt. Är också med i ett whiskysällskap med provningar varannan månad. Det finns så mycket whisky för alla människor, jag var insnöad på islay whisky (rökiga) men har visgat mina sinnen för det finns fina fruktiga & sherrylagrade godbitar. Min absoluta favorit är Lagavulin distillers edition, vilken whisky!!

Hoppas flera kommenterar igen nya som gamla, ställer även en fråga: vilken whisky dricker du till Football Manager?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

#37   hosio

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 671 Inlägg:

Postad 15 February 2014 - 22:03 PM

Visa inläggAzerate skrev:

Drygt 3 år senare får man väl skriva lite om "livets vatten". Jag är väl inte rikligt bevandrad i ämnet men blev bjuden att smaka min första single malt "Lagavulin 16 yo" av far på min 20-års dag och det var kärlek vid första dropparna, lukten av skogsbrand är underbar. Dom kommande åren efter jag fyllt år har det endast smakats några enstaka sorter, haft någon Ardbeg, laphroaig mm hemma. Men dom 2 senaste åren så har jag börjat fördjupa mig och även handlat på mig drygt 20 flaskor och min granne har givit mig massa samples och hjälpt mig komma in i whisky världen ordentligt. Är också med i ett whiskysällskap med provningar varannan månad. Det finns så mycket whisky för alla människor, jag var insnöad på islay whisky (rökiga) men har visgat mina sinnen för det finns fina fruktiga & sherrylagrade godbitar. Min absoluta favorit är Lagavulin distillers edition, vilken whisky!!

Hoppas flera kommenterar igen nya som gamla, ställer även en fråga: vilken whisky dricker du till Football Manager?

Whiskey är en mänsklig rättighet.

Som av en slump sitter jag faktiskt med FM igång och en Tomatin 18yo upphälld. Absolut ingen vana att dricka whiskey till FM men om det händer så blir det oftast någon äldre, sherrylagrad historia.
Jag hatar Väsby United och Vilundavallen.

#38   Azerate

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 483 Inlägg:

Postad 16 February 2014 - 00:28 AM

Det är en rättighet indeed!!
Rökiga sherrybomber är jag svag för :).
Den enda Tomatin jag druckit är "Cú Bócan". Måste även pröva den du har i glaset, ska vara riktigt god har jag hört och läst.
Hur går det på spelet hjälper whiskyn något?

#39   hosio

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 671 Inlägg:

Postad 16 February 2014 - 17:33 PM

Den 18-åriga är topp-3 i Systembolagets utbud. Har druckit bättre, men bara på plats i Skottland. Riktigt fin palett med en mjuk fruktighet och rökighet. Mycket, mycket bättre än deras 12-åriga.

Nja, men det gjorde spelandet lite trevligare ;)
Jag hatar Väsby United och Vilundavallen.

#40   Azerate

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 483 Inlägg:

Postad 16 February 2014 - 18:02 PM

Då måste jag skaffa den snart!!
Whisky gör allt lite bättre.
Sitter själv med en "Kilchoman Machir Bay" till arsenal - Liverpool just nu