Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

"Du har väl inte glömt passet?"

1397 svar till detta ämne

#1361   vicke231

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3500 Inlägg:

Postad 14 August 2017 - 12:39 PM

Visa inläggRayParlour skrev:

Jag spenderar kvällen i Porto innan det bär vidare mot Lissabon imorgon. Är väl incheckad och klar i stadskärnan vid 19. Jag vill sedan hinna känna så mycket på stan som möjligt. Vad gör jag? Hur maxar jag Portokvällen?

Vicke? Others?

En kväll alltså? Oj då. Att äta Cachorrinhos på Cervejaria Gazela är fint. Annars bör du prova Francesinha om du vill ha en kaloribomb av världsklass. Det är lokalt, underbart gott och billigt. Serveras helst med några kalla Super Bock. Café Santiago gör en av dem bättre Francesinha´s jag ätit, för övrigt.

Torre dos Clerigos har en rätt bra utkikspunkt men det lär vara stängt så sent, det är något överskattat ändå, faktiskt.
Hoppa av metron/tåget vid Sao Bento eller Aliados, vandra runt lite ned mot Cais da Ribeira med omnejd (mysigt torg precis intill floden). Mysigt.
Du har även Sé do Porto påvägen, en känd katedral om du gillar sånt. Finns även än (oklart varför) omåttligt populär bokaffär i staden, Livraria Lillo har jag för mig att den heter.

Viktigast är att vandra över Ponte Luis-bron, utsikten från andra sidan är verkligen spektakulär, speciellt vid solnedgången. Där finns även ett kloster precis på andra sidan vars "ute-gård" (bra ord) har fördelaktig utsikt.

Nattlivet är inte särskilt svårt att hitta, fullkomligt briljant faktiskt under helgerna, men visst håller dem på rätt länge på vardagarna också.. Håll dig nere vid floden.

(Du kan ju alltid klättra in på underbara Estadio do Dragao om du får tråkigt, det är rätt enkelt faktiskt, relativt låga staket med goda möjligheter, även om jag själv snällt betalade för en tour den gången).
Porto är en briljant stad i mina ögon, laid-back, vackert med bra möjligheter till att äta gott, dricka gott, och gaffla med sköna människor.
Ha så kul!
A man with new ideas is mad until he succeeds..

#1362   RayParlour

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1454 Inlägg:

Postad 14 August 2017 - 13:27 PM

Supersvar, tack. Känns jävligt bra med en schysst ram.

Vem fan gillar inte katedraler?

#1363   Deadwood

F.d. Admin

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10241 Inlägg:
  • Yrke:Whiskyexpert

Postad 17 June 2018 - 09:00 AM

Off topic här är ju helt stendött.

Hur som helst, Åker till Iran 3 Juli och någon vecka senare drar jag till Irak.
Efter det har jag 1-2 veckor oplanerat, vi ser vad som händer.

#1364   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7344 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Valencia C.F.

Postad 17 June 2018 - 09:46 AM

Visa inläggDeadwood skrev:

Off topic här är ju helt stendött.

Hur som helst, Åker till Iran 3 Juli och någon vecka senare drar jag till Irak.
Efter det har jag 1-2 veckor oplanerat, vi ser vad som händer.
En liten annorlunda resa. Hur kommer det sig och vad ska du göra där?

#1365   Deadwood

F.d. Admin

• Medlem
  • 10241 Inlägg:

Postad 17 June 2018 - 11:28 AM

Visa inläggKakidaniel skrev:

En liten annorlunda resa. Hur kommer det sig och vad ska du göra där?

Nja det vet jag inte haha, se mig om. Uppleva kultur och landskap hands-on.
Har bestämt mig för att göra raka motsatsen till alla andra bara. Ska även vlogga på tuben. Kommer bli många annorlunda och spännande resor framöver. Har 2 veckor oplanerat i sommar och 3 månader i vinter.

Ska besöka alla länder i världen någon gång. Siktar på att nå 50 länder inom 2 år. (Har 20 dit).

Detta inlägg har redigerats av Deadwood: 17 June 2018 - 11:30 AM

#1366   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 4077 Inlägg:

Postad 17 June 2018 - 12:11 PM

Nja det vet jag inte haha, se mig om. Uppleva kultur och landskap hands-on.
Har bestämt mig för att göra raka motsatsen till alla andra bara. Ska även vlogga på tuben. Kommer bli många annorlunda och spännande resor framöver. Har 2 veckor oplanerat i sommar och 3 månader i vinter.

Ska besöka alla länder i världen någon gång. Siktar på att nå 50 länder inom 2 år. (Har 20 dit).
Projekt: Världens länder i IRL-format?

OM DU TROR FÖR EN SEKUND ATT KÅKEN (BANN FRÅN FMS)
SKRÄMDE MIG? TÄNK OM. VI GÖR OM DET OM DE BEHÖVS.

#1367   Deadwood

F.d. Admin

• Medlem
  • 10241 Inlägg:

Postad 22 July 2018 - 19:45 PM

Iran var ett av de kungligaste länderna jag varit i. Total eufori i hur underbart det är.
Irak fick jag inget vidare bra intryck för, tyvärr alla Irakier här på forumet.

Avrundade resan med en skön relax på Cypern med bärs och bad.

#1368   Henke

Mest Omtyckt

• Medlem
  • 15269 Inlägg:
  • Yrke:Rosteri

Postad 23 July 2018 - 22:49 PM

Iran var ett av de kungligaste länderna jag varit i. Total eufori i hur underbart det är.

Utveckla Iran.

.dret

#1369   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 23 July 2018 - 23:15 PM

Visa inläggHenke skrev:

Utveckla Iran.
Känns som en rätt tung uppgift att lägga på en person... ;)

#1370   Deadwood

F.d. Admin

• Medlem
  • 10241 Inlägg:

Postad 24 July 2018 - 19:17 PM

Visa inläggHenke skrev:

Utveckla Iran.

Okej låt mig börja.

Människorna:
Trevligaste människorna jag har träffat, någonsin. Iranier är helt fantastiska, ni ska bara veta. Efter att ha rest i 33 länder så var det människorna jag var mest "oroliga" över, då otrevligt folk krashar en resa.

Folk kommer casual fram och pratar med dig, detta satte mig på spets i början så jag är van att man blir utsatt för scamattempt när random personer vill prata med en. Men de är bara nyfikna av vad du gör i Iran, vad du tycker om Iran, vad du heter och var du kommer ifrån typ.

Alla var mycket hjälpsamma även om engelskan var ytterst bristfällig för de flesta.
Betalar du ens en krona för mycket i affären, i restaurangen så kommer dom snabbt tillrättavisa misstaget och vifta på handen i godhet.
Deras officiella valuta är Rial men den är så svag så typ 10,000 rial är 2kr. En vatten tex kostar 10,000. Men i folkmun så är det ingen som säger 10,000 rial. Utan det är kort och gott "one" eller "1000 toman", toman är den "inofficiella" mun till mun valutan för att korta ner en nolla.
Hur som helst, i denna kaos med valutan så är det lätt att förväxla en nolla hit och dit. Så jag har råkat betala en nolla för mycket då och då, och det är dom snabba med att fixa. Även när det är en nolla för lite kan jag väl säga Postad bild

Jag har tatueringar, ena armen är full-sleevad. Spelar ingen roll om människorna man mötte tillhörde de mest troende. Alla var väldigt intresserade av tatueringarna, detta helt utan förakt utan bara intresse. Däremot gick det emot deras religion att ha på sig själva.

Väldigt nyfikna, tacksamma och intelligenta människor. Många är väldigt välutbildade, eftersom det är enda vägen till ett bra liv i Iran.

Pris
Iran är pissbilligt, officiella valutan har en valutakurs motsvarande
10 SEK = 50,000 IRR
Men eftersom hela världen har sanktioner på Iran så är det svarta marknaden som gäller i Iran och då är följande
10 SEK = 90,000 IRR

så nästan det dubbla får du på svarta marknaden, varför? Jo för att deras valuta sjunker så mycket så alla vill få tag på Euro eftersom det är som att ha guld. Den bara ökar och ökar i värde.

Men det medför också att vi som reser dit lever som kungar.

Till exempel:
En rulle falafel (60 cm lång och 10cm bred) + 33cl Coca Cola för 5kr. Hur låter det?
Äta på restaurang kostar sällan mer än 10-20kr

Köpte ett par fejk solglasögon som i valfritt land kostar ca 8-12€.
Här får du dom för 2-3€ utan att ens pruta. Eller just ja, /2 med svarta marknadens valuta blir det 15kr.

Transport:
Resa mellan städer gör man lättast med buss, antingen "vanlig" buss. Dvs klass med Swebus långdistansbussar eller VIP bussar där du kan fälla hela stolen till vertikalt läge, stör fet fåtölj utan en granne intill dig. Även TV i sätet.

Den vanliga bussen på en resa motsvarande 5-6 timmar gick på 40kr. VIP bussen ungefär dubbelt upp.
En 2 timmarsresa gick på ca 15kr.

Taxi är snorbilligt, men jag körde nästan uteslutande med snapp (det är regionens Uber (Georgien, Azerbaijan, Iran mm)
Nu har jag inte kvar appan så jag kan inte riktigt ge exakta priser men en resa på 6 mil gick på 15kr. Löjligt.

Städer:
De vanligaste städerna folk åker till är Tehran, Esfahan, Yazd, Shiraz och Kashan.
Dom är fantastiskt rena och välskötta, du kan gå precis överallt - när som helst. Utan problem.
Finns massor att se, Moskeer, tempel, historiska byggnader och fantastiskt vackra broar.

Natur:
Finns massor med fantastisk natur i Iran, allt från fantastisk grönska med dalar och rinnande vatten till Öknar där du kan åka sandboard till egna skidresorter utanför Tehran.

Diversity:
Här lever alla människor i fred, Muslimer, Judar, Kristna och Zoroastrism. I Esfahan finns ett kvarter med Kristna Armenier. Här hittar du kyrkor och synagogor tex.

Säkerhet:
Du kan gå när som helst, var som helst utan problem alls.
Jag gick en vandring på 1 timme i centrala Tehran 2 på natten tex. Du är 10-50x säkrare i Tehran än Bangkok, New York mm. Det finns inga hemlösa som stör dig, dom syns knappt. Det finns inga gäng eller ungdomar ute, det finns inga barntiggare.
Tehran tex påminner om en blandning mellan Bangkok och Athen i utseende. Kändes väldigt västerländskt, medan Yazd har mer den där bruna lerputsen.

Skulle du tappa en tusenlapp på gatan (nåväl så mycket har man knappt på sig med tanke på valutan men för exemplets skull), så skulle i stort sätt valfri person som är närmast springa ikapp och stoppa tillbaka den i din ficka. Det är verkligen på gränsen till sån respekt och ärlighet i Iran. Det hittar du ingen annanstans.

CONS:
Det finns såklart lite cons, du får ha tshirt men du får ej visa axlarna, du måste även ha långbyxor. Det finns inga undantag här (förutom när du är på stranden).
Jag var där i Juli och då var temperaturerna mellan 38-45 grader i skuggan och det var emellanåt olidligt. Esfahan tex var 41-45 dagligen.
Som kvinna är det lag på att täcka håret, men Iranierna pushar denna lag till max och har oftast sjalen så den täcker i höjd med öronen och bakåt.

Du får inte vifta med kameran riktigt hur du vill, fotar du polis, militär eller myndighetsbyggnader hamnar du i trubbel. Du får heller inte filma och fota moralpoliser, och eftersom dessa är helt vanliga människor så är det svårt i början att riktigt anpassa sig till hur man ska bete sig med kameran. Men ge fan i att rikta den mot de som är klädda som de mest religiösa så är det lugnt.

-----------

Nästan ingen gillar Ali Khamenei som är Supreme Leader of Iran eller Hassan Rouhani som är President, för dessa tillhör den religiösa eliten som fortfarande håller Iran på det religiösa spåret efter revolutionen i Iran på 70talet.
De är mycket väl medvetna om medias bild utifrån och hur förtryckta dom är i sitt land.
Men trots det så har dom en mycket god vardag och liv, därför är intresset för uppror ganska liten.
De vet vad tvångs-demokrati (hej USA), har gjort med några andra länder i regionen, tex Irak och Afghanistan.

----------

Tro INTE på medias bild av Iran, den är helt och hållet falsk. MEN passa på och åk till Iran NU för man vet aldrig hur framtiden ser ut :-)
Dessutom så har vi svenskar visa on arrival i Iran! Heja!

PS: De är perser i Iran, inte araber. I Iran är inte araber omtyckta, och kalla en Iranier för arab är direkt förolämpande. DS

EDIT:
Glömde lägga till det viktigaste citatet

I Iran är du ingen turist - du är en gäst.

Med det sagt så tror jag de flesta förstår vad jag menar, de ser dig inte som en pengamaskin utan som en gäst i deras land.

OCH
Iran är väldigt nybörjarvänligt att backpacka i, bussförbindelserna är enorma, det går långbussar över hela Iran! Och deras bussterminaler är som mindre flygplatser, otroligt välutrustade och stora i storlek!

Langar lite bilder jag tog från resan:
https://imgur.com/lY5Ne35
https://imgur.com/CaDEHDO
https://imgur.com/BkBRrXM
https://imgur.com/5OYA4Ge
https://imgur.com/K7JjuV8
https://imgur.com/aBA5eoX
https://imgur.com/BZWQocF
https://imgur.com/0OkaNvN
https://imgur.com/Uyprqwq
https://imgur.com/VY60U7d
https://imgur.com/DBIueet
https://imgur.com/bba9S4j

Detta inlägg har redigerats av Deadwood: 25 July 2018 - 21:51 PM

#1371   Iktinos

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 43 Inlägg:

Postad 25 July 2018 - 12:49 PM

Vad var det dåliga med Irak? Hur skiljde sig iran och irak?

#1372   Deadwood

F.d. Admin

• Medlem
  • 10241 Inlägg:

Postad 25 July 2018 - 21:46 PM

Visa inläggIktinos skrev:

Vad var det dåliga med Irak? Hur skiljde sig iran och irak?

Irak är först och främst ett helt annat folk, annan mentalitet, städerna är tyvärr helt förskräckligt fula och nedgångna, smutsigt, barntiggare. Irak har sina fina delar, Kurdistan har en extremt rik och vacker natur på sina ställen, de flesta halvvägs mot Mosul där det trots ISIS fall huserar en hel del ISIS (Daesh) krigare fortfarande.

Jag gillade inte Irak alls, jag gick antagligen in med jättestora förhoppningar med tanke på hur underbart bra Iran var, som totalt tog mig på sängen.

Ungefär som när jag var nere i balkan och först åkte till Serbien, fick inte alls någon feeling för det - sen vidare mot Bosnien, här hade jag då en otroligt låg förväntan (att det skulle vara precis likadant) men tog mig också på sängen (inte i lika stor bemärkelse men ja)

Detta inlägg har redigerats av Deadwood: 25 July 2018 - 21:47 PM

#1373   Iktinos

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 43 Inlägg:

Postad 26 July 2018 - 16:44 PM

Hur många länder har ni varit i (ej mellanlandning)? Hade varit kul att se och jämföra. Jag har varit i 10 länder (Edit 11 länder, glömde grekland)

Chile
Brasilien
Tyskland
Danmark
Kroatien
Serbien
Italien
Spanien
England
Tjeckien
Grekland

Jag har planer att åka i fler länder när jag har studerat färdigt och försöka komma ikapp deadwood ;)

Detta inlägg har redigerats av Iktinos: 26 July 2018 - 17:07 PM

#1374   Deadwood

F.d. Admin

• Medlem
  • 10241 Inlägg:

Postad 26 July 2018 - 16:59 PM

Albanien
Bosnien
Bulgarien
Cypern
Danmark
England
Grekland
Irak
Iran
Island
Italien
Kosovo
Kroatien
Lesotho
Lettland
Liecthenstein
Makedonien
Montenegro
Polen
Schweiz
Serbien
Slovakien
Slovenien
Sri Lanka
Swaziland
Sydafrika
Thailand
Tjeckien
Tyskland
Ungern
USA
Österrike

32 länder exkl Sverige räknat.

Då får du nog ligga i Iktinos, jag har 3 månader tjänstledigt i vinter ;)

Detta inlägg har redigerats av Deadwood: 26 July 2018 - 17:00 PM

#1375   Iktinos

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 43 Inlägg:

Postad 26 July 2018 - 17:15 PM

Albanien
Bosnien
Bulgarien
Cypern
Danmark
England
Grekland
Irak
Iran
Island
Italien
Kosovo
Kroatien
Lesotho
Lettland
Liecthenstein
Makedonien
Montenegro
Polen
Schweiz
Serbien
Slovakien
Slovenien
Sri Lanka
Swaziland
Sydafrika
Thailand
Tjeckien
Tyskland
Ungern
USA
Österrike

32 länder exkl Sverige räknat.

Då får du nog ligga i Iktinos, jag har 3 månader tjänstledigt i vinter ;)

Vart tänkte du åka då?

#1376   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 860 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK, Chelsea, Atlético Madrid

Postad 26 July 2018 - 17:38 PM

Belgien
Cypern
Danmark
Egypten
England
Finland
Frankrike
Grekland
Holland
Kap Verde
Norge
Skottland
Spanien
Tyskland (bilat igenom samt stannat i Osnabrück och Hamburg)
USA (New York)

Totalt 15 länder, Sverige exkluderat. Ska försöka knåpa ihop ett par till så småningom. :)

#1377   Deadwood

F.d. Admin

• Medlem
  • 10241 Inlägg:

Postad 01 December 2018 - 15:24 PM

Imorgon bär det av igen, Oman först en vecka och sen Vietnam 2 veckor.

Hade tänkt att vara borta 3 månader men träffade kärleken för 2 månader sedan så bestämde mig att jag kommer hem till jul.
I samma veva passade jag på att byta jobb så börjar ett nytt jobb 7e januari.

#1378   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:

Postad 02 December 2018 - 12:57 PM

Imorgon bär det av igen, Oman först en vecka och sen Vietnam 2 veckor.

Hade tänkt att vara borta 3 månader men träffade kärleken för 2 månader sedan så bestämde mig att jag kommer hem till jul.
I samma veva passade jag på att byta jobb så börjar ett nytt jobb 7e januari.

Hade du tänkt vara i Vietnam i 3 månader under ursprungsplanen eller tänkte du resa runt då?

#1379   raca14

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1324 Inlägg:
  • Yrke:Tränare
  • Favoritlag:Arlövs BI, Arsenal FC, Parma Calcio

Postad 02 December 2018 - 21:29 PM

Danmark (räknas det ens?)
Grekland (flertalet ggr)
Turkiet
Spanien (flertalet ggr)
Frankrike
Italien
Österrike
Tjeckien
Polen (2 gånger)
Tyskland (flertalet ggr)
Holland (flertalet ggr)
Belgien

Norge blir nog nästa på "to do"-listan...

#1380   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 4077 Inlägg:

Postad 03 December 2018 - 11:57 AM

Någon som varit i Budapest och kan berätta lite om eran syn på staden. Bu eller bä?

OM DU TROR FÖR EN SEKUND ATT KÅKEN (BANN FRÅN FMS)
SKRÄMDE MIG? TÄNK OM. VI GÖR OM DET OM DE BEHÖVS.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar