Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

"Du har väl inte glömt passet?"

1397 svar till detta ämne

#41   Bearpirat

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1067 Inlägg:

Postad 17 March 2009 - 00:35 AM

Åker till London igen (Michael Jackson!!!), flyget bokades igår (måndag) och jag åker den 5e juli. Tillbaks till sverige den 10 för att en vecka senare åka på min eurotrip.

Och nu till min fråga, är det någon här som har varit i Monaco? Är det värt att hoppa över ex. Caen för att hinna med Monaco? Vad finns det där förutom snygga bilar?

#42   Koka-Kola Veins

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3587 Inlägg:

Postad 17 March 2009 - 00:39 AM

Monaco är ganska fett faktiskt, fattar inte vad fan ni ska göra i Caen ändå. Finns typ inget att göra i Monaco vad jag minns, men det är glassigt som fan och ett fint ställe att bara njuta av livet på.

#43   El Payaso

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4996 Inlägg:

Postad 17 March 2009 - 09:56 AM

Kroatien (Makarska Rivieran) i Augusti!

#44   doc

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2228 Inlägg:

Postad 17 March 2009 - 11:40 AM

Nej, skippa Monaco, det är trist som fan. Det enda som är lite spännande är att titta på dyra bilar och båtar men så mycket mer än så är det inte. Eller egentligen... det finns inget mer än det. Alls.

Inte för att franska rivieran är särskilt spännande någonstans, men det finns betydligt roligare orter däromkring. Antibes är ganska trevligt i några dagar, likaså Cannes och Nice.

För egen del blir det kanske en vecka i New York i sommar. Har lite amerikanska vänner som jag och nån vän kan bo hos billigt eller kanske gratis, och då är det enda som kostar flygbiljett och så allt man kan tänkas lägga pengar på i den staden. Vilket är en del... ;(

#45   Hankie

Sportchef

• Medlem
  • 5340 Inlägg:

Postad 17 March 2009 - 11:47 AM

Citat

Och nu till min fråga, är det någon här som har varit i Monaco? Är det värt att hoppa över ex. Caen för att hinna med Monaco? Vad finns det där förutom snygga bilar?
Eftersom Caen ligger en bra bit bort antar jag att du menar Cannes? Jag har besökt rivieran två gånger, men Cannes är inte så mycket att hänga i granen. En ganska gemytlig och trevlig liten stad, men det finns i princip ingenting att göra. Då är i så fall Nice lite skönare, men det är egentligen inte så mycket att hänga i granen. Cannes är genuint trevligt och Nice är mer av en storstad, med allt vad det innebär. Var i Monaco över dagen, men det kändes faktiskt riktigt överskattat. Eftersom det var så nära Nice var det en riktigt trevlig dagsutflykt, men det är inte värt några omvägar. Nu fick jag nog ingen rättvis bild av Monaco, men det kändes som en plats man avverkade på några timmar.

Överlag är inte rivieran speciellt sexig. Inte ens stränderna är speciellt bra. Finns säkert guldkorn, och när allt kommer omkring lekte livet ganska bra där nere.

E: ...men doc hann före.

#46   Koka-Kola Veins

Manager

• Medlem
  • 3587 Inlägg:

Postad 17 March 2009 - 16:47 PM

Citat

Överlag är inte rivieran speciellt sexig. Inte ens stränderna är speciellt bra. Finns säkert guldkorn, och när allt kommer omkring lekte livet ganska bra där nere.
Är väl lite det som är grejen, finns inte så mycket att göra så man chillar mest, vilket är rätt gött. Å andra sidan är det duktigt dyrt om jag inte missminner mig. Av Cannes, Monaco och Nice känns Nice väl som en ganska överlägsen etta.

#47   Dies Irae

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1098 Inlägg:

Postad 17 March 2009 - 16:56 PM

Finns ju bättre ställen att chilla på kanske? Det som sagts bekräftar väl mina fördomar om den franska rivieran ungefär. Har aldrig varit där dock, så det kanske är fantastiskt. Tvivlar ändå på att det kan vara lika trevligt som Berlin ;)

#48   Hankie

Sportchef

• Medlem
  • 5340 Inlägg:

Postad 17 March 2009 - 17:08 PM

Jo, lite så är det. Det flyter på riktigt lugnt och skönt där nere. Fint väder och mysig atmosfär, så allt är behagligt. Dock är det, om jag inte minns helt galet, dyrt. Lämpar sig bra för familjesemester och så, men i nuläget skulle jag inte betala den summan för att bara glida runt och inte göra något speciellt.

#49   Surman

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1056 Inlägg:

Postad 17 March 2009 - 18:04 PM

Hur har ni gymnasieelever råd att tågluffa i en månad eller åka en vecka till New York? Eller reser ni med mor och far?
1887

#50   rymdgubben

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2926 Inlägg:

Postad 17 March 2009 - 18:15 PM

Citat

Hur har ni gymnasieelever råd att tågluffa i en månad eller åka en vecka till New York? Eller reser ni med mor och far?
De kanske jobbar/har jobbat?

#51   Koka-Kola Veins

Manager

• Medlem
  • 3587 Inlägg:

Postad 17 March 2009 - 18:17 PM

Jobbar en hel del nu (försöker lägga undan, går sådär) och kommer sommarjobba i juni och juli, därför har jag råd att tågluffa. ;(

Edit: Tja, rymdgubben hann väl före.

#52   Bearpirat

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1067 Inlägg:

Postad 17 March 2009 - 22:51 PM

Citat

Jobbat i typ 1.5 år, inte spenderat en krona på typ 3 månader... (förutom julklappar/födelsedagspresenter)
Och jag kommer ändå snåla som fan när jag tågluffar...
Och så måste jag jobba mer än vanligt till sommaren eftersom londonresan i juli kommer att våldta min budget...

#53   Surman

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1056 Inlägg:

Postad 17 March 2009 - 23:05 PM

Vad har du för budget då? Hur snålt kommer du leva?

Själv kommer jag nog inte åka någonstans i sommar, möjligtvis kanske en tripp ner till Köpenhamn eller nåt.

Sommarn 10' är dock myndighetsåret och då blir det väl Cypern/Grekland eller något sådant. För er som varit iväg, hur mycket behöver man på en vecka? Klarar man sig med 1000 kr/dag inkl boendekostnaden? (även alkoholkonsumtion då)
1887

#54   Bearpirat

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1067 Inlägg:

Postad 17 March 2009 - 23:12 PM

Citat

Själv kommer jag nog inte åka någonstans i sommar, möjligtvis kanske en tripp ner till Köpenhamn eller nåt.

Sommarn 10' är dock myndighetsåret och då blir det väl Cypern/Grekland eller något sådant. För er som varit iväg, hur mycket behöver man på en vecka? Klarar man sig med 1000 kr/dag inkl boendekostnaden? (även alkoholkonsumtion då)

Tanken var att jag skulle ha 25000 under tågluffen, och då lever man inte speciellt snålt, men efter köp av flygbilljetter till och från london, hotellrum, MJ billjett mm. så kommer min tågluffsbudget ligga på runt 15-18 000..

#55   Koka-Kola Veins

Manager

• Medlem
  • 3587 Inlägg:

Postad 17 March 2009 - 23:47 PM

Citat

Frågan var väl inte direkt riktad till mig men baserat på vad man hört från polare och andra som varit ute så siktar jag på att ha typ 8-9 000 spänn utöver Interrailkortet. Tänker inte bo på Hilton direkt.

#56   Bearpirat

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1067 Inlägg:

Postad 18 March 2009 - 00:07 AM

Citat

Citat

Frågan var väl inte direkt riktad till mig men baserat på vad man hört från polare och andra som varit ute så siktar jag på att ha typ 8-9 000 spänn utöver Interrailkortet. Tänker inte bo på Hilton direkt.
Ska du också tågluffa i sommar? Vilken månad?

#57   Koka-Kola Veins

Manager

• Medlem
  • 3587 Inlägg:

Postad 18 March 2009 - 00:12 AM

Mitten av juli till mitten av augusti tror jag. Helst vill jag och mitt resesällskap vara hemma till Way out west iallafall. När åker du?

#58   Bearpirat

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1067 Inlägg:

Postad 18 March 2009 - 00:20 AM

Åker den 16 juli och är borta i 1 månad!
Vi kanske går förbi varandra på en plattform i serbien eller något!

#59   Zander

Manager

• Medlem
  • 3394 Inlägg:

Postad 18 March 2009 - 10:25 AM

Citat

Klarar man sig med 1000 kr/dag inkl boendekostnaden? (även alkoholkonsumtion då)
Det beror ju helt och hållet på hur pass snål man är. Det är inte nån höjdare att åka utomlands och stå och koka makaroner istället för att gå ut och käka en god middag för att man vill spara in på kostnaderna. Sen beror det helt och hållet på vilket land du ska åka till också. Boendekostnaden brukar ju allt som oftast ingå i priset på resan, så den behöver du inte tänka på under själva semestern. Men jag skulle tippa på att 1000-1500 är ganska lagom/dag, om man nu inte känner ett behov av att bränna pengar som fan, vilket jag har en tendens att göra. En vecka i Turkiet för två år sedan gick lös på 13 lakan utöver själva resan.
Capish, stumpan?

"Jag känner mig mer teknisk i vita skor..." Borlänges Maradona, Mikael Eklund

#60   Dies Irae

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1098 Inlägg:

Postad 12 May 2009 - 22:51 PM

Åker till Polen på måndag. Blir 3 dagar i Krakow följt av 3 dagar i Wroclaw. Är det någon som varit i Wroclaw och kan ge några fina tips? Verkar vara en stad med många barer och restauranger. Krakow har jag redan besökt en gång.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar