Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Gamla LLM frågor och svar

2054 svar till detta ämne

#1   swans

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 220 Inlägg:

Postad 24 October 2006 - 09:05 AM

LLM-frågor

Det fanns inte någon LLM-tråd för närvarande, men jag hoppas att det finns LLM-spelare som kan svara ändå. Jag har två frågor:

1: Man får ju inte andvända sök-funktionen i LLM, men om man ska hitta spelare på Free Transfers, hur gör man då? Får man "söka" på free transfers? Mina scouter verkar inte hittar några som det verkar. Hur ska man annars göra för att få tag på dem?

2: Exakt samma sak men med Bosman-spelare, vars kontrakt går ut inom 6 månader. Får man söka efter såna på "sök spelare", eller hur hittar jag dom annars? Genom scoutning?

Ändra gärna trådtitlen om den känns för... löjlig. Delat från småfrågor.

Språket... "förbättrat" i och med klistrandet ;(
/ §§

Ändrade trådtitlen till en något mera beskrivande titel.

/ Keano

#2   Zander

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3394 Inlägg:

Postad 24 October 2006 - 10:38 AM

Citat

LLM frågor

finns ingen LLm tråd för närvarande.... hoppas det finns LLM spelare som kan svara ändå här

2 frågor... 1: man får ju inte andvända sök funktionen i LLM, men om man ska hitta spelare på Free Transfers.. hur gör man då?.. får man "söka" på free transfers ? .. för mina scauter hittar inga som det verkar.. så hur sk aman göra annars för att få tag på dom?

2: exakt samma sak men med Bosman.. spelare vars kontrakt går ut inom 6 månader.. får man söka efter såna på "sök spelare" .. eller hur hittar ja dom annars ?.. genom scautning?
Det är scouting som gäller om man skall spela enligt LLM regler (har jag för mig i alla fall.). Men om du vill vara säker så kan du ta ett snack med Keane som är LLM-mod, han vet.
Capish, stumpan?

"Jag känner mig mer teknisk i vita skor..." Borlänges Maradona, Mikael Eklund

#3   Hagbard

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1274 Inlägg:

Postad 24 October 2006 - 10:50 AM

Citat

LLM frågor

finns ingen LLm tråd för närvarande.... hoppas det finns LLM spelare som kan svara ändå här

2 frågor... 1: man får ju inte andvända sök funktionen i LLM, men om man ska hitta spelare på Free Transfers.. hur gör man då?.. får man "söka" på free transfers ? .. för mina scauter hittar inga som det verkar.. så hur sk aman göra annars för att få tag på dom?

2: exakt samma sak men med Bosman.. spelare vars kontrakt går ut inom 6 månader.. får man söka efter såna på "sök spelare" .. eller hur hittar ja dom annars ?.. genom scautning?

Jag är inte Keano, Jag dementerar jag är inte keano. Jag är dock en LLM spelare som tror att jag kan hjälpa till med ett svar ;) .

En av dom svåraste sakerna med LLM är dom första säsongerna. Orsaken är bl.a som du skriver "man hittar inga på free transfer". Efter några säsonger när ens scout/scouter har haft mera tid har dom säkert hittat många spelare åt dig. Du kommer då ha dina spelare i din önskelista (spara dom spelare dina scouter hittar och du vill spara där). Ifrån din önskelista kan du hitta spelare vars kontrakt har gått ut eller är på väg att gå ut.

Glöm inte bort att du även kan lägga in spelare som ditt lag möter. ex om du spelar mot Västerås så har du möjlighet att sända en scout på en intresant spelare där. Kravet är dock att den spelaren ska ha presterat en bra match och opå det viset har visat sig intresant för dig.

Med vänliga hälsningar hagbard
LLM-klanen reser till Island
http://forum.fmswede...pic.php?t=17872
FM09-AFC Wimbledon-Hagbards LLM save
http://forum.fmswede...pic.php?t=16554

#4   swans

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 220 Inlägg:

Postad 24 October 2006 - 11:13 AM

Citat

Citat

LLM frågor

Jag är inte Keano, Jag dementerar jag är inte keano. Jag är dock en LLM spelare som tror att jag kan hjälpa till med ett svar ;) .

En av dom svåraste sakerna med LLM är dom första säsongerna. Orsaken är bl.a som du skriver "man hittar inga på free transfer". Efter några säsonger när ens scout/scouter har haft mera tid har dom säkert hittat många spelare åt dig. Du kommer då ha dina spelare i din önskelista (spara dom spelare dina scouter hittar och du vill spara där). Ifrån din önskelista kan du hitta spelare vars kontrakt har gått ut eller är på väg att gå ut.

Glöm inte bort att du även kan lägga in spelare som ditt lag möter. ex om du spelar mot Västerås så har du möjlighet att sända en scout på en intresant spelare där. Kravet är dock att den spelaren ska ha presterat en bra match och opå det viset har visat sig intresant för dig.

ok tack till Zander å hagbard för snabba svar.. ja får la lida sålänge :D

tänkte mest eftersom det är Ok att "söka" spelare som är uppsatta för Lån .. så tänkte ja att det kanske va samma sak med free transfers.. men då var det en skillnad där.. bra å veta

#5   KeanoManu

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4316 Inlägg:

Postad 24 October 2006 - 13:26 PM

Citat

Och vart går den gränsen? Måste han ha haft minst en åtta i betyg eller så?

#6   Keano

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2377 Inlägg:

Postad 24 October 2006 - 13:59 PM

Citat

Det är sant, Hagbard är inte mig och jag är inte hagbard. Även resten utav hagbard's inlägg är sanning :) Listan med spelare får bara användas till att lista spelare som är uppsatta på lån i det landet man spelar i. Vill man signa spelare utan kontrakt, eller spelare vars kontrakt är på väg att gå ut. Då får man hoppas att ens scouter hittar dessa spelare.

Som Hagbard säger, det är tufft de första säsongerna men sedan brukar man ha byggt upp en shysst shortlist med spelare.

Det absolut roligaste är om man kommer till en klubb utan scouter, och inga pengar att anställa en scout för. :lol:

#7   Keano

Ikon

• Medlem
  • 2377 Inlägg:

Postad 24 October 2006 - 14:14 PM

Citat

Citat

Och vart går den gränsen? Måste han ha haft minst en åtta i betyg eller så?

Det finns ingen gräns. Du får scouta vilken spelare du vill, så länge han har spelat emot dig. Du får alltså inte bara gå in på ett lag och scouta en spelare. Har inte ditt lag spelat emot spelaren ifråga, så får du helt enkelt hoppas att dina scouter hittar honom.

Sedan finns det vissa LLM-managers som aldrig scoutar spelare som man mött i matcher. Utan helt litar på sina scouter.

#8   §§

Klubbdirektör

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6250 Inlägg:

Postad 24 October 2006 - 14:22 PM

Apropå scouting, om man satt sin scout på att scouta nästa motståndare, och denne kommer med förslag på hur man ska sköta taktiken... måste man följa scoutens råd eller inte? På något sätt skulle det väl nästan bli orealistiskt att inte göra det? Eller?
So it goes

#9   Stephenson

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 795 Inlägg:

Postad 24 October 2006 - 14:31 PM

Citat

Apropå scouting, om man satt sin scout på att scouta nästa motståndare, och denne kommer med förslag på hur man ska sköta taktiken... måste man följa scoutens råd eller inte? På något sätt skulle det väl nästan bli orealistiskt att inte göra det? Eller?

Naturligtvis inte. Det är därför du är tränare och han är scout. Du lyssnar på hans råd om du vill, men du behöver inte göra precis som han säger.

Precis som en "riktig" tränare skulle göra. Annars kan väl scouterna lika gärna bli tränare.....
Businessman.

#10   Keano

Ikon

• Medlem
  • 2377 Inlägg:

Postad 24 October 2006 - 14:34 PM

Citat

Det finns ingen regel eller någon riktlinje som dikterar hur man skall använda informationen som man får om nästa motståndare. Oftast har man så få scouter att man inte kan unna sig lyxen att kolla in sin kommande motståndare.

Sedan om det är orealistiskt att inte följa dessa råd. Det kan jag nog inte hålla med om. Om en scout skulle säga att vi skulle spela en viss sorts taktik emot en motståndare och jag anser att det är helt uppåt väggarna, så struntar jag i det. Men varnar scouterna för en viss spelare, så kan man ju alltid hålla ett extra öga på honom.

Det är som när en scout hittar en spelare. Bara för att scouten anser att spelaren ifråga skulle vara ett bra köp så måste man inte köpa spelaren. Deras råd är i slutändan bara rekommendationer.

#11   Keano

Ikon

• Medlem
  • 2377 Inlägg:

Postad 24 October 2006 - 14:35 PM

Citat

Citat

Naturligtvis inte. Det är därför du är tränare och han är scout. Du lyssnar på hans råd om du vill, men du behöver inte göra precis som han säger.

Precis som en "riktig" tränare skulle göra. Annars kan väl scouterna lika gärna bli tränare.....

Hum, bättre inlägg än mitt och dessutom kortare. :cry:

#12   §§

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6250 Inlägg:

Postad 24 October 2006 - 14:40 PM

Oh, menade inte "precis" göra som scouten föreslår, men att åtminstone försöka följa råden. Om man (nu haft råd med en scout och) bett om att få en rapport från nästa motstånd och sedan helt ignorerar den, var det väl lite "fel" att ens be om rapporten? Klart det är jag som är manager, men om man använder scouterna för att bilda sig en uppfattning om nästa motstånd och inte "tror" på deras bild av motståndarlaget, hur bör man annars göra det i spelet på ett "realistiskt" sätt?
So it goes

#13   Keano

Ikon

• Medlem
  • 2377 Inlägg:

Postad 24 October 2006 - 15:49 PM

Citat

Oh, menade inte "precis" göra som scouten föreslår, men att åtminstone försöka följa råden. Om man (nu haft råd med en scout och) bett om att få en rapport från nästa motstånd och sedan helt ignorerar den, var det väl lite "fel" att ens be om rapporten? Klart det är jag som är manager, men om man använder scouterna för att bilda sig en uppfattning om nästa motstånd och inte "tror" på deras bild av motståndarlaget, hur bör man annars göra det i spelet på ett "realistiskt" sätt?

Självklart. Om man är en manager som gillar att justera laget beroende på motståndet, då tycker jag man skall följa scouternas rekommendationer så som du beskriver.

Personligen så kör jag med samma taktik oberoende av motstånd och spelplats. Gör jag några ändringar så beror dessa bara på det egna spelet.

#14 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 24 October 2006 - 22:28 PM

Det har hänta spännande grejs i min Oddevold-save kan jag ju säga. Update väntar när resten av forumet kommer upp.

#15   Keano

Ikon

• Medlem
  • 2377 Inlägg:

Postad 25 October 2006 - 13:07 PM

Citat

Det har hänta spännande grejs i min Oddevold-save kan jag ju säga. Update väntar när resten av forumet kommer upp.

Låter intressant. Själv har jag också en trevlig update väntandes.

#16   §§

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6250 Inlägg:

Postad 30 October 2006 - 23:10 PM

Bump. Klistring... eventuellt. Vad tycker Keano?

Oh, vad tycker ni om spelet nu nästan två veckor efter att det släppts, i LLM-sammanhang. Är spelkonceptet svårare att förverkliga i 07? Lättare? Lyckats vinna förstaligan redan med något lag?
So it goes

#17   swans

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 220 Inlägg:

Postad 30 October 2006 - 23:21 PM

Citat

Oh, vad tycker ni om spelet nu nästan två veckor efter att det släppts, i LLM-sammanhang. Är spelkonceptet svårare att förverkliga i 07? Lättare? Lyckats vinna förstaligan redan med något lag?

jag började som arbetslös .. fick jobb i ett conference lag som va i kris.. spelade 6 omgångar å det gick sisådär,, men lyckades inte rädda dom.. så ja har bara spelat 6 matcher så för tidigt å säga..

men nåt som stör mig är hur lätt det är att få jobb ... ja sa upp mig efter rätt misslyckad tid i detta amtör lag.. en vecka senare ville Bologna signa mig som manager.. nja.. känns lite enkelt

#18   Keano

Ikon

• Medlem
  • 2377 Inlägg:

Postad 31 October 2006 - 00:18 AM

Citat

Tycker nog att vi kan klistra denna tråd. Kanske vi får några nya spelare att upptäcka det enda sättet att spela FM på :)

Citat

Själv sitter jag fortfarande fast i 2006 :lol:

#19   ultimate_TF

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 13 Inlägg:

Postad 31 October 2006 - 00:25 AM

Jag tänkte ge det här sättet en chans, aldrig hört talas om det tidigare. Jag startade ett spel med Sverige, England och Norge, alla med sistaliga. Fanns flera som sökte manager direkt så jag fick jobb i norska division 2 grupp fyra.Men det verkar vara nått fel. Klubben har 400 000 kr att köpa för och en lönebuget på 45 tusen?! Måste blivit nått galet. Jag bytte valuta från pund när jag hade startat spelet kan det påverka?

#20   Keano

Ikon

• Medlem
  • 2377 Inlägg:

Postad 31 October 2006 - 00:41 AM

Citat

Jag tänkte ge det här sättet en chans, aldrig hört talas om det tidigare. Jag startade ett spel med Sverige, England och Norge, alla med sistaliga. Fanns flera som sökte manager direkt så jag fick jobb i norska division 2 grupp fyra.Men det verkar vara nått fel. Klubben har 400 000 kr att köpa för och en lönebuget på 45 tusen?! Måste blivit nått galet. Jag bytte valuta från pund när jag hade startat spelet kan det påverka?

Ja, 400,000 är alldeles för mycket pengar. Byt till ett lag utan pengar, annars är det inget skoj :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar