Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Just nu läser jag...

585 svar till detta ämne

#21   Harrison

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1300 Inlägg:

Postad 06 August 2009 - 20:17 PM

Nowhere man av Aleksandar Hemon. Välskriven.
This is business, no faces just lines and statistics.

#22   EJensen

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 846 Inlägg:

Postad 07 August 2009 - 15:12 PM

Håller med Shane, skriv vad boken handlar om ltie kort...

Läser inte nåt just nu men har nyligen läst "Sommardöden" av Mons nånting.

Handlar om en polis i Linköping som under sommaren får ta sig an ett antal våldtäcks+mord brott.
Riktigt bra bok.

Hade tänkt att läsa Liftarens Guide nu men där fattades 20 sidor i början så det blir Larsson istället.
Kommer polisen med sin lilla larviga schäfer så kommer jag med min typ 3ggr så större schäfer. Thats it ;p, då polisen aldrig vågar prata , utan bara agera.Så varför inte ta det till doms nivå?

#23   Hankie

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5340 Inlägg:

Postad 07 August 2009 - 16:00 PM

Då jag kände för att läsa något lättuggat så betade jag mig igenom The Dirt, boken om Mötley Crüe. Får dock säga att den var en enorm besvikelse. Visst är det lite småkul att läsa om galna knark- och fyllebravader, men inte konstant under femhundra sidor. Helt enkelt för lång och monoton, så den rekommenderas ej.

#24   Bütters

Klubbdirektör

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6199 Inlägg:
  • Favoritlag:Ajax
  • Tränar:Ajax

Postad 07 August 2009 - 21:14 PM

Läste en bok om Jack the Ripper förut, orkar inte kolla vad författarn heter. Han har gått igenom fallet väldigt bra, beskriver platser bra och har många foton. Han krossade även vissa stereotyper om mördaren, t.ex att han gick runt i hög hatt och doktorsväska.
Läser just nu Bland Huliganerna av Bill Buford, har läst runt halva så kan inte skriva så bra analys än, men även han krossar vissa stereotyper jag haft, har alltid trott att huliganer aldrig vill prata med journalister, men nästan alla ville ge sin åsikt om våldet för honom.

#25   Norin6

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1019 Inlägg:

Postad 07 August 2009 - 21:24 PM

Citat

Läser just nu Bland Huliganerna av Bill Buford, har läst runt halva så kan inte skriva så bra analys än, men även han krossar vissa stereotyper jag haft, har alltid trott att huliganer aldrig vill prata med journalister, men nästan alla ville ge sin åsikt om våldet för honom.

Den läste jag för några månader sen och den är klart läsvärd då han skilldrar våldet på ett mycket bra sätt. Men trots att han är en bland hulliganerna och berättar ur det perspektivet fick jag aldrig den där känslan av att vara närvarande. Man kände sig mer som en observatör av våldet vilket är ett minus med boken.

#26   Julinho

Spelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5184 Inlägg:

Postad 07 August 2009 - 21:24 PM

Jag vill läsa en bok som krossar stereotyper, någon som har något förslag?
Vad livet är ljuvligt när det lindriga ruset drar sin töckenslöja över tillvarons elände.

#27   rymdgubben

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2926 Inlägg:

Postad 07 August 2009 - 21:29 PM

Citat

Jag vill läsa en bok som krossar stereotyper, någon som har något förslag?
Jag vet inte riktigt om den krossar stereotyper, men To Kill a Mockingbird är väl den bok jag själv läst som jag tänker på med ämnet fördomar. Den däremot bekräftar väl fördomar mer än krossar...

#28   Zenithal

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 863 Inlägg:

Postad 07 August 2009 - 22:30 PM

Läser Sommardöden som någon tidigare berättade om.

Läste igenom Djurens Gård på bussen till föräldrahemmet idag, korta böcker är underskattade!
För er som inte vet så är Djurens Gård en bok skriven av George Orwell (1984) och handlar om hans besvikelse på kommunismen presenterad i form av att djuren på en gård tar över gården från bonden och hur det går när de ska försöka sköta den själva. Ungefär.

#29   Stilo

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 122 Inlägg:

Postad 07 August 2009 - 23:26 PM

"Bland huliganerna" är aningen överskattad faktiskt. Den är helt okej men inte så mycket mer. Jag känner inte riktigt att jag dras med i handlingen och när man själv mest känner sig som en observatör av det han beskriver så mister man intresset. Dock är det ruskigt intressant att läsa hans teorier om varför huliganerna odlar våldsbakterier.

#30   Norin6

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1019 Inlägg:

Postad 07 August 2009 - 23:28 PM

Citat

"Bland huliganerna" är aningen överskattad faktiskt. Den är helt okej men inte så mycket mer. Jag känner inte riktigt att jag dras med i handlingen och när man själv mest känner sig som en observatör av det han beskriver så mister man intresset. Dock är det ruskigt intressant att läsa hans teorier om varför huliganerna odlar våldsbakterier.

Precis så jag också kände ;)

#31   Antons crib

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 309 Inlägg:

Postad 07 August 2009 - 23:33 PM

Jag läser för tillfället boken Standard operating procedure som är skriven av Philip Gourevitch i samarbete med Errol Morris.
Den handlar om soldater, deras överordnade och kulturen av förnekelse som ledde till den förskräckliga behandlingen av fångarna på fängelset Abu Ghraib i Irak.
"I can't believe it. I can't believe it. Football. Bloody hell."

#32   Isak

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 974 Inlägg:

Postad 08 August 2009 - 11:51 AM

Citat

Citat

Jag läser inget just nu men en bok alla bör läsa är ju I Skuggan Av San Siro av Martin Bengtsson

Skrev en uppsats om just den boken första året på gymnasiet. Prisvärd bok.

Samma här. Riktigt bra bok.

Just nu läser jag The Libertines - Bound Together. Lite jobbigt att den är på engelska bara.

#33   Mugabe

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 419 Inlägg:

Postad 08 August 2009 - 12:23 PM

Även jag läser om Liftarens Guide..., tyvärr hittade jag inte pocketversionen på svenska, så om någon vet var den finns får man gärna hojta till.

Har också läst Häxan från Portobello av Paulo Coelho och klassikern Tärningsspelaren av Luke Rhinehart senaste tiden. Den förstnämnda var inte speciellt upphetsande, men Tärningsspelaren var både rolig och tankeväckande.

#34   Borneo

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1030 Inlägg:

Postad 08 August 2009 - 17:58 PM

Är inne på den tredje boken i Vilhelm Mobergs Utvandrar-serie; Nybyggarna.

Intressant att få en bild av hur utvandrarnas liv var då det begav sig samtidigt som man kommer till insikt om att Sverige för bara 150 år sedan var ett efterblivet über-religiöst land där alla var bönder, levde av sina djur och åkrar och knappt visste vad Danmark var. Tänk så di hade det...

#35   Barcelonasheart

Ungdom

• Medlem
  • 9 Inlägg:

Postad 08 August 2009 - 19:32 PM

Beyond Band of Brothers av Dick Winters. Intressant läsning då den innehåller sådant som serien hoppade över.

#36   Nordberg

Tränare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3863 Inlägg:

Postad 09 August 2009 - 10:34 AM

Läser just nu Villospår av Mankell.
Innan det läste jag Eric Claptons självbiografi. Rekommenderas, sjukt intressant även om den inte är supervälskriven.

Brott och Straff, Förvandlingen och Tuesdays With Morries är annars böcker jag läst på senaste tiden. Tuesdays With Morries var riktigt bra.

#37   Rocket Richard

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 12 Inlägg:

Postad 09 August 2009 - 11:06 AM

Just nu läser jag The given day av Dennis Lehane, en bok som utspelas i Boston under slutet av första världskriget. Handlar om två familjer, en svart och en vit. Hur de möter de turbulens som är runt om dem.

Läser även Äventyr på riktigt av Axel Odelberg, en mycket intressant bok äventyraren Sven Hedin. Mycket läsvärda böcker båda två!

#38   Hirvi

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3133 Inlägg:

Postad 09 August 2009 - 11:31 AM

Bill Wyman's självbiografi! sådeså!

#39 Gäst_weiner_*

• Guests

Postad 09 August 2009 - 11:42 AM

Läste precis ut Änglar och Demoner av Dan Brown. Riktigt bra bok, och minst sagt fascinerad över alla dessa ambigram och annat som uppkommer i boken. Att det sedan finns faktafel är inget jag bryr mig om, faktiskt. Såg sedan filmen, och blev rejält jävla missnöjd över hur de kan förstöra en story som är så pass bra som Änglar och Demoner, där man i princip ändrar halva storyn. Boken får 4/5 och filmen får 1/5.

För att svara på vad jag läser just nu, så är svaret inget. Tänkte sätta mig in i "Da Vincikoden" eller "Vem tog mina pengar?". Den sistnämnda boken har visserligen fått dålig kritik, men privatekonomisk litteratur är alltid intressant i min tankekrets.

Och för att fortsätta diskussionen angående privatekonomi - är det någon som vet någon/några bra böcker som tar upp ämnet om investering, sparande och privatekonomi, så får ni gärna med er av dessa böcker. Det räcker med en författare eller en titel, även om länk till boken vore kul.

#40   doc

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2228 Inlägg:

Postad 09 August 2009 - 17:13 PM

Jag läser just nu På drift av Jack Kerouac, men det går trögt eftersom det helt klart är roligare att vara på drift själv.

Man borde kanske läsa den på engelska och inte svenska, men jag gissar på att det skulle gå ännu sämre då. För övrigt anser jag att den ändå är bättre än tidigare nämnda Jack av Ulf Lundell, som jag inte gillade alls, tyvärr.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar