Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Just nu läser jag...

585 svar till detta ämne

#41   Shane

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 424 Inlägg:

Postad 09 August 2009 - 17:26 PM

Citat

Just nu läser jag The Libertines - Bound Together. Lite jobbigt att den är på engelska bara.

Mer om den boken tack! Skulle gärna köpa, men vill veta om det är värt priset.

#42 Gäst_Vikash_*

• Guests

Postad 09 August 2009 - 17:31 PM

Den är fantastiskt bra. Har två exemplar, av någon anledning som jag inte minns. Missförstånd och grejer säkert.

Man får en mycket bra bild av bandet, hela vägen från start till mål. Många roliga detaljer och små anekdoter men också en väldigt intressant berättelse. Var absolut inga problem att läsa den på engelska.

#43 Gäst_weiner_*

• Guests

Postad 09 August 2009 - 18:05 PM

Citat

Den är fantastiskt bra. Har två exemplar, av någon anledning som jag inte minns. Missförstånd och grejer säkert.

Man får en mycket bra bild av bandet, hela vägen från start till mål. Många roliga detaljer och små anekdoter men också en väldigt intressant berättelse. Var absolut inga problem att läsa den på engelska.

Då skulle du kunna skicka den andra till mig, eller att jag kommer och hämtar om den om du håller till i Stockholm ;)

#44   Shane

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 424 Inlägg:

Postad 09 August 2009 - 22:16 PM

För min del verkar det som om skolan betalar, eller rättare sagt de köper och jag lånar den för alltid.

#45   VicVega

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 542 Inlägg:

Postad 25 August 2009 - 17:28 PM

Har hunnit med att läsa en hel del sedan jag skrev här sist, skriver lite om de jag kan komma på.

Efter att ha läst ut Jack av Ulf Lundell (se första inlägget) så tog jag mig an min första bok av Marcus Birro, en filosofisk roman vid namn Flyktsoda, döpt efter låten av Ebba Grön. Birro skriver om sina egna erfarenheter som alkoholist. Ibland känns det som att han själv faller in i det pretentiösa, konstnärliga dravlet som han själv verkar förakta så mycket, men det är ändå intressant läsning som ger en annan bild av alkoholism en den man ser utanför Konsum och på kinakrogar.

Orakelnatten av Paul Auster New York-författaren Paul Auster är en av mina absoluta författare, och även om den här romanen inte hade samma effekt på mig som t.ex. Stad av glas så är den mycket läsvärd, och man känner verkligen igen tonen från hans tidigare böcker.

No Country For Old Men av Cormac McCharthy Jag har velat läsa den här boken sedan jag såg bröderna Coens fantastiska film. Man får veta mer om en del karaktärer, mindre om andra, skiljer sig ganska mycket ifrån filmen egentligen, och efter att ha läst boken så förstår man verkligen vilket otroligt bra manus som Coens skrev.

Jag har även hunnit med att läsa Tage Danielssons diktsamling från 1967.

Just nu läser jag Vädermannen av Ulf Lundell.
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

#46   Henke

Mest Omtyckt

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15269 Inlägg:
  • Yrke:Rosteri

Postad 25 August 2009 - 17:31 PM

Läste ur David Gibbins - Atlantis på några dagar så jag antar att den var bra, iaf för mig. Nu läser jag fortfarande Tom Clancys - Tigerns Käftar och har gjort i snart ett år ;(

.dret

#47   Julinho

Spelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5184 Inlägg:

Postad 25 August 2009 - 18:00 PM

Citat

Orakelnatten av Paul Auster New York-författaren Paul Auster är en av mina absoluta författare, och även om den här romanen inte hade samma effekt på mig som t.ex. Stad av glas så är den mycket läsvärd, och man känner verkligen igen tonen från hans tidigare böcker.

Jag antar att du har läst Det låsta rummet och Vålnader också. Kan du rekommendera Orakelnatten?

Själv läser jag just nu Finska kriget 1808-1809 av Martin Hårdstedt. Berör det senaste krig Sverige deltagit i, där man förlorade halva riket till Ryssland och är väldigt nära att förlora även hela Sverige. Hårdstedt fullkomligen hyllar generalmajoren som räddar riket - Georg Carl von Döbeln.

Så här säger von Döbeln när han håller ett tal till de finska soldater som är på väg tillbaka till Finland, som nu tillhör Ryssland istället för Sverige:

... Således ären I och vi förvissade om hvarandras kärlek; ty krigsmannabrödraskap räcker lefnadens tidslängd; och den tacksamhet jag er förkunnat och nu förkunnar, har med detta vårt samband en oupplöslig förening. Finnar! Bröder! kunde dessa ord beseglas med blodstårar från mina ögon, skulle de strömma - och hvarje droppe försäkra Er om min vördnad, min vänskap!

Postad bild

Generalmajor Georg Carl von Döbeln
Vad livet är ljuvligt när det lindriga ruset drar sin töckenslöja över tillvarons elände.

#48   Dubbel-V

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2120 Inlägg:
  • Yrke:Dryckansvarig ICA Kvantum Väsby

Postad 25 August 2009 - 18:01 PM

Är ingen bokfantast, därför går det knackigt med att läsa "The Dirt | Mötley Crüe - Bekännelser från världens mest ökända rockband" som jag började på i december... om jag inte minns fel fick jag den av Biskop?

Bekännelser från världens mest ökända rockband drar fyra ökända rockstjärnor den klassiska rock´n´roll-myten i egen whiskeyindränkt tappning. Och de tvekar inte att göra sin egen historia mer spännande med all tillgängliga medel. Så står det på baksidan av boken...

Får fan ta tag i den, men annars är det "Körkortsboken" som ligger framme, men allt där i känns som sunt förnuft och tycker man lär sig teorin bättre av att bara köra... återstår å se när jag tar mitt körkot

#49   Hirvi

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3133 Inlägg:

Postad 25 August 2009 - 18:14 PM

Knut Hamsun - Svält.

Jävligt intressant bok faktiskt, även om jag mer än en gång blivit irriterad på huvudpersonen och hans ovilja att göra vad nöden kräver.

#50   Henke

Mest Omtyckt

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15269 Inlägg:
  • Yrke:Rosteri

Postad 25 August 2009 - 18:16 PM

Citat

Är ingen bokfantast, därför går det knackigt med att läsa "The Dirt | Mötley Crüe - Bekännelser från världens mest ökända rockband" som jag började på i december... om jag inte minns fel fick jag den av Biskop?

Bekännelser från världens mest ökända rockband drar fyra ökända rockstjärnor den klassiska rock´n´roll-myten i egen whiskeyindränkt tappning. Och de tvekar inte att göra sin egen historia mer spännande med all tillgängliga medel. Så står det på baksidan av boken...

Får fan ta tag i den, men annars är det "Körkortsboken" som ligger framme, men allt där i känns som sunt förnuft och tycker man lär sig teorin bättre av att bara köra... återstår å se när jag tar mitt körkot

Nej, du lär dig inte teorin av att köra, inte i närheten. Läs boken minst en gång så kan du vara hyfsat säker. Det står små grejer i boken som kommer med på provet.

.dret

#51   Adam Nilsson

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1381 Inlägg:
  • Yrke:Studerande

Postad 25 August 2009 - 18:24 PM

Håller med Henke. Finns inte en chans att du lär dig teorin genom att köra eller ha sunt förnuft. Finns massa smått trams som knappt en vettig människa vet om som man ska kunna på provet.

#52   Dubbel-V

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2120 Inlägg:
  • Yrke:Dryckansvarig ICA Kvantum Väsby

Postad 25 August 2009 - 18:36 PM

Okok, ibland känns det bara så jävla meningslöst å läsa den bara.

Men som ni säger, finns en del saker där i som är udda och icke-kunskap men som ändå skall kunnas när provet görs, så sant.

#53   Praise

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1184 Inlägg:

Postad 25 August 2009 - 18:40 PM

High Fidelity av Nick Hornby, gick trögt i början men har kommit igång nu. Gillar den verkligen.
kakidaniel -
"Min förra flickvän hade också 360. Det sög dase. Satt man i gamechat på cod 6 och vipps så ska det alltid ploppa upp en tjej som spelar och jag snackar ALLTID å då blir hon sur för att jag snackade med henne.."

#54   Helvete

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4302 Inlägg:

Postad 25 August 2009 - 18:50 PM

Citat

High Fidelity av Nick Hornby, gick trögt i början men har kommit igång nu. Gillar den verkligen.

Är det musik eller fotboll? Tycker båda är rätt bra, fast fotbollen är snäppet bättre.

E: Ah, Fever Pitch heter fotbollsboken.

#55   Mugabe

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 419 Inlägg:

Postad 25 August 2009 - 23:50 PM

New York-trilogin av Paul Auster var riktigt bra. Tror faktiskt det var Julinho som tipsade om den en gång i tiden, tackar vi för. Orakelnatten ska definitivt läsas.

Flyktsoda var alldeles för förutsägbar och långdragen för min smak och jag tycker att Birro tappade tråden lite för ofta.

Just nu har jag läst något kapitel ur My Friend Leonard av James Frey. Den verkar... annorlunda, på ett ganska lovande sätt.

#56   VicVega

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 542 Inlägg:

Postad 26 August 2009 - 11:16 AM

Citat

Citat

Jag antar att du har läst Det låsta rummet och Vålnader också. Kan du rekommendera Orakelnatten

Givetvis, trilogin var det första jag läste av Auster. Även om dialogen inte är lika fängslande i Orakelnatten så tycker jag absolut att du ska läsa den, du kommer känna igen dig i Austers New York.

#57   VicVega

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 542 Inlägg:

Postad 31 August 2009 - 14:42 PM

Den här tråden är märklig, varje gång jag bumpar den så är aktiviteten ganska hög, men efter några inlägg så faller den som en sten, men de flesta här läser väl typ Goal och sportbladet.

Vädermannen av Ulf Lundell var intressant, samtidigt som den var ca. 100 sidor för lång och Uffe skrev lite väl mycket om olika former av analsex så fick jag en form av relation till huvudkaraktären. Precis som Jack så känns boken självbiografisk, men nu behandlar den snarare den övre medelåldern än ungdomen. Huvudkaraktären är konstnär, och hans två vänner är författare respektive sångare, tre sidor av Ulf Lundell.

Slumpens Musik av Paul Auster - Makalös och fantastisk. Kanske lite mer populistisk än Paul Austers övriga romaner, men otroligt intressanta karaktärer. Ska fan i mig läsa om den redan i år.

Just nu läser jag: Franz Kafka - Processen, för andra gången. [/b]

#58   Julinho

Spelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5184 Inlägg:

Postad 31 August 2009 - 14:49 PM

Läser just nu Ofredsår av Peter Englund, vilken berör den svenska stormaktstiden med start för Gustaf II Adolfs turné ned i Europa. Kul att läsa om vinster ibland också, annars är den svenska historien kantad av misslyckanden.

Bet Kinchen, bet, morgen kommt der Schwed

Tysk vaggvisa från 1600-talet.
Vad livet är ljuvligt när det lindriga ruset drar sin töckenslöja över tillvarons elände.

#59 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 31 August 2009 - 15:08 PM

I dont read books , books read me.

#60   VicVega

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 542 Inlägg:

Postad 02 September 2009 - 13:29 PM

Folke doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar