Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Just nu läser jag...

585 svar till detta ämne

#581   Hypnoman

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2597 Inlägg:

Postad 23 February 2017 - 23:44 PM

Efter att mest ha läst litteratur om management samt några biografier har jag gett mig in på skönlitterärt igen. Därtill är det en för mig rätt främmande genre i form av fantasy, men efter att ha läst Martins "A song of ice and fire" känner jag att töntstämpeln tvättats bort. Eller ja, jag tycker alltjämt att genren är nedlusad av uselt författande, men ASOIAF är en förbannat bra bokserie, oavsett genre.

Så, hur som helst, boken jag nu läser är "Gardens of the Moon", den första boken i en serie böcker skrivna av Steven Erikson. Det är en hel del magi och skit i den, vilket jag har lite svårt för, men jag skaffade den specifikt eftersom Eriksons böcker enligt recensioner har stora karaktärsgallerier med djup och komplexitet samt en mycket utarbetad bakgrundshistoria och omvärld, vilket var vad som tilltalade mig så mycket med Martins böcker (utöver den fantastiska prosan). Så jag ger denna ett försök.
Jailbait bilder är för mig en konst, så att säga, en konstart. //Bubbisch (aka Flour)

#582   Stabilt

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3198 Inlägg:

Postad 23 February 2017 - 23:52 PM

Visa inläggArgt Challa skrev:

Dåligt formulerat av mig. Jag är extremt noggrann i mitt urval av böcker, det fanns inga som föll mig i smaken.
Det är sannerligen jag också.
Så jag ökar i volym, för allt finns i musiken
Det är den som integrerar fantasin med verkligheten

#583   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2732 Inlägg:

Postad 17 March 2017 - 00:02 AM

Hatar att jag haft en lång period av att inte få ro till att läsa. Inte ens Offside blir det av att läsa, vilket visserligen gör att jag har sjukt mycket att läsa igen när lusten väl faller på vilket är trevligt.

Den senaste boken jag försökte mig på var Mellan sommarens längtan och vinterns köld av GW. Hade jäkligt svårt att fastna för den.

#584   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • 2383 Inlägg:
  • Favoritlag:Juventus

Postad 24 March 2017 - 23:08 PM

Läst en del böcker till i år, här kommer en snabb sammanställning. Skriv om ni vill ha ytterligare kommentarer!

1. The Intelligent Investor av Benjamin Graham: Finns en anledning att den klassas som den kanske mest inflytelserika boken någonsin för investeringar. Ett måste att läsa för den som har som ambition att tjäna pengar på börsen. Mycket läsvärd.

2. The Science of Getting Rich av Wallace D. Wattles: En självhjälpsbok som faktiskt självhjälper. Väldigt filosofiskt lagd men med många bra och viktiga poänger om hur man visualiserar och når sina mål. Mycket läsvärd.

3. The Bed of Procrustes av Nassim Nicholas Taleb: En bok bestående av filosofiska aforismer, väldigt många vassa poänger från en av modern tids största tänkare. Rekommenderar er att läsa Talebs andra böcker först dock, framförallt Fooled by Randomness och The Black Swan.

4. The Science of Being Great av Wallace D. Wattles: Tyvärr inte lika bra som The Science of Getting Rich på grund av alldeles för mycket religiöst dravel i denna boken. Finns en del bra och matnyttiga poänger och med tanke på längden bör den läsas om man är intresserad av personlig utveckling.

5. John D. Rockefeller on Making Money av John D. Rockefeller Jr: Nja, inget speciellt att hänga i granen i mitt tycke.

6. The Art of Contrary Thinking av Humphrey B. Neill: Mycket intressant bok. Bra om man vill utveckla sitt metakognitiva tänkande, också meningsfull att läsa om man vill förbättra sitt beslutsfattande.

Detta inlägg har redigerats av Argt Challa: 24 March 2017 - 23:09 PM

När spökena glufsar mot jaget, då lufsar hon till oss, mig & dig, med all sin kärlek. Jag mötte Lassie!

#585   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • 2383 Inlägg:
  • Favoritlag:Juventus

Postad 25 March 2017 - 15:07 PM

Är det någon som har läst finans på D-nivå och vet vilka böcker som är av intresse?
När spökena glufsar mot jaget, då lufsar hon till oss, mig & dig, med all sin kärlek. Jag mötte Lassie!

#586   Stabilt

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3198 Inlägg:

Postad 20 July 2017 - 20:56 PM

Drog igenom Hunter S. Thompsons Fear and loathing in Las Vegas under semestern och vilken satans bok det var. En beskrivning av drogers inverkan på psyket på en sådant jävla underhållande sätt men fortfarande genom att inte romantisera det på något vis. Galenskap i världsklass blandat med poesi i bokens bästa stunder. Citeringen nedan kommer för alltid ge mig gåshud. HST tar död på 60-talet och framförallt den kulturen som låg som ett gräsmoln över USA, en tro på framtiden och en optimism som under 70-talet inte alls fanns kvar.

“Strange memories on this nervous night in Las Vegas. Five years later? Six? It seems like a lifetime, or at least a Main Era—the kind of peak that never comes again. San Francisco in the middle sixties was a very special time and place to be a part of. Maybe it meant something. Maybe not, in the long run . . . but no explanation, no mix of words or music or memories can touch that sense of knowing that you were there and alive in that corner of time and the world. Whatever it meant. . . .

History is hard to know, because of all the hired bullshit, but even without being sure of “history” it seems entirely reasonable to think that every now and then the energy of a whole generation comes to a head in a long fine flash, for reasons that nobody really understands at the time—and which never explain, in retrospect, what actually happened.

My central memory of that time seems to hang on one or five or maybe forty nights—or very early mornings—when I left the Fillmore half-crazy and, instead of going home, aimed the big 650 Lightning across the Bay Bridge at a hundred miles an hour wearing L. L. Bean shorts and a Butte sheepherder's jacket . . . booming through the Treasure Island tunnel at the lights of Oakland and Berkeley and Richmond, not quite sure which turn-off to take when I got to the other end (always stalling at the toll-gate, too twisted to find neutral while I fumbled for change) . . . but being absolutely certain that no matter which way I went I would come to a place where people were just as high and wild as I was: No doubt at all about that. . . .

There was madness in any direction, at any hour. If not across the Bay, then up the Golden Gate or down 101 to Los Altos or La Honda. . . . You could strike sparks anywhere. There was a fantastic universal sense that whatever we were doing was right, that we were winning. . . .

And that, I think, was the handle—that sense of inevitable victory over the forces of Old and Evil. Not in any mean or military sense; we didn’t need that. Our energy would simply prevail. There was no point in fighting—on our side or theirs. We had all the momentum; we were riding the crest of a high and beautiful wave. . . .

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark—that place where the wave finally broke and rolled back.”

Detta inlägg har redigerats av Stabilt: 20 July 2017 - 20:56 PM

Så jag ökar i volym, för allt finns i musiken
Det är den som integrerar fantasin med verkligheten

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar