Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Tips på skön musik-tråden

601 svar till detta ämne

#21   Dies Irae

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1098 Inlägg:

Postad 15 September 2009 - 16:27 PM

Citat

Hopp får väl bryta tränden lite och låta alla metalheads träda fram. Sitter just nu och uppdaterar biblioteket med musik, men skulle vilja ha tips på lite melodiska heavy metal band. Har ju alla kända som In Flames, Dark Tranquillity, At the gates osv, men tips på lite mer okända och utländska kanske?

Söker även efter melodiska black metal band. Likt Dimmu Borgir.

Grand Magus lirar underbart skön stoner doom/heavy metal. Lyssna på skivan Monument(finns på spotify) som är tung så in i helvete. Annars är deras senaste skiva Iron Will mer traditionell heavy metal. Sångaren är helt klart en av Sveriges bästa. Riktigt bra live också :)

Fast när jag läser vilka band du listade undrar jag om du inte menar melodic death metal?

#22 Gäst_Dahlgren_*

• Guests

Postad 15 September 2009 - 16:42 PM

Citat

Citat

Hopp får väl bryta tränden lite och låta alla metalheads träda fram. Sitter just nu och uppdaterar biblioteket med musik, men skulle vilja ha tips på lite melodiska heavy metal band. Har ju alla kända som In Flames, Dark Tranquillity, At the gates osv, men tips på lite mer okända och utländska kanske?

Grand Magus lirar underbart skön stoner doom/heavy metal. Lyssna på skivan Monument(finns på spotify) som är tung så in i helvete. Annars är deras senaste skiva Iron Will mer traditionell heavy metal. Sångaren är helt klart en av Sveriges bästa. Riktigt bra live också :)

Fast när jag läser vilka band du listade undrar jag om du inte menar melodic death metal?

Jag skrev ju att jag ville ha Melodisk dödsmetall. Men får kika på grand magus, tipsa gärna om ett par fler.

#23   Smuts

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5201 Inlägg:

Postad 15 September 2009 - 16:44 PM

Citat

Till att börja med, Dissection! Gillar du melodier så kommer du att älska Dissection. Många klassar dem som black metal, men jag ser dem som en blandning av black och death metal. Deras två första plattor The Somberlain och Storm of the light's bane är två av de bästa metalskivorna som någonsin gjorts.

Snackar vi så kallad Gothenburg death så måste du spana in bandet Arise. Det kan vara lite svårt att hitta skivor med dem, men det finns. De släpper nytt i år bl.a. Har dock inte hört det själv, men älskar deras tidigare alster. Framförallt Kings of a cloned generation och The beautiful new world bör spanas in. Den sistnämnda finns på Spotify.

Sen har vi ju förstås Arch Enemy, men jag förmodar att du har hyfsad koll på dem redan. Melodiskt, men fortfarande tämligen brutalt. De är klasser bättre än exempelvis In Flames nuförtiden. Sen har du ju Zonaria ett gäng ynglingar från Norrland som påminner en del om band som Arch Enemy och Dimmu Borgir. Rekommenderas! Hypocrisy är värda att nämnas också.

Endast svenska band hittills. Riktar vi blickarna österut och till Finland så finns det en del bra band. Särskilt Norther och Kalmah. Vissa plattor påminner en del om tidiga Children of Bodom, men knappast allt. Är mest insatt i deras tidiga plattor, men kan tänka mig att det är de som är bäst. Dåligt utbud på Spotify, men det finns lite iaf. Sentenced är ju ett annat fantastiskt band från Finland. De började karriären med att lira schysst melodisk döds, innan de bytte inriktning. Så deras tidiga alster rekommenderas. Finns på Spotify!

Det finns så ofantligt mycket mer, jag kanske fyller på med mer. Tämligen kända band jag postat, men hoppas det var du nåt du inte hört innan iaf. En sak är säker. Den melodiska metalmusiken görs bäst i nordisk form. Jänkarna slaktar den bara i form av deras metalcore. Blä.

What the heck, lite Youtube-links!

Dissection - Where Dead Angels Lie
Norther - Frozen Angel
Zonaria - At War With The Inferior
#23 - Mats Rubarth

aa1to om Bobo Balde: "skulle man grilla de där låren skulle man kunna mata halva afrika"

#24 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 15 September 2009 - 16:51 PM

Och finnarna slaktar den i en massa fjantiga mesiga synter

#25 Gäst_Dahlgren_*

• Guests

Postad 15 September 2009 - 16:54 PM

Citat

Citat

Till att börja med, Dissection! Gillar du melodier så kommer du att älska Dissection. Många klassar dem som black metal, men jag ser dem som en blandning av black och death metal. Deras två första plattor The Somberlain och Storm of the light's bane är två av de bästa metalskivorna som någonsin gjorts.

Snackar vi så kallad Gothenburg death så måste du spana in bandet Arise. Det kan vara lite svårt att hitta skivor med dem, men det finns. De släpper nytt i år bl.a. Har dock inte hört det själv, men älskar deras tidigare alster. Framförallt Kings of a cloned generation och The beautiful new world bör spanas in. Den sistnämnda finns på Spotify.

Sen har vi ju förstås Arch Enemy, men jag förmodar att du har hyfsad koll på dem redan. Melodiskt, men fortfarande tämligen brutalt. De är klasser bättre än exempelvis In Flames nuförtiden. Sen har du ju Zonaria ett gäng ynglingar från Norrland som påminner en del om band som Arch Enemy och Dimmu Borgir. Rekommenderas! Hypocrisy är värda att nämnas också.

Endast svenska band hittills. Riktar vi blickarna österut och till Finland så finns det en del bra band. Särskilt Norther och Kalmah. Vissa plattor påminner en del om tidiga Children of Bodom, men knappast allt. Är mest insatt i deras tidiga plattor, men kan tänka mig att det är de som är bäst. Dåligt utbud på Spotify, men det finns lite iaf. Sentenced är ju ett annat fantastiskt band från Finland. De började karriären med att lira schysst melodisk döds, innan de bytte inriktning. Så deras tidiga alster rekommenderas. Finns på Spotify!

Det finns så ofantligt mycket mer, jag kanske fyller på med mer. Tämligen kända band jag postat, men hoppas det var du nåt du inte hört innan iaf. En sak är säker. Den melodiska metalmusiken görs bäst i nordisk form. Jänkarna slaktar den bara i form av deras metalcore. Blä.

What the heck, lite Youtube-links!

Dissection - Where Dead Angels Lie
Norther - Frozen Angel
ZONARIA - At War With The Inferior
Som du gissade har jag väldigt bra koll på Arch Enemy redan, det band jag sett live flest gånger. Mina absoluta favoriter tillsammans med Dark Tranquillity, jag menar, hur sexigt är det inte med Angela Gossow? Har hyfsad koll på Kalmah och Norther med men kan ju alltid ta mig en extra titt på dem. Ska också kolla Sentenced om de är något att ha. Zonaria ska jag kika på också. Tack för tipsen.

#26   Smuts

Sportchef

• Medlem
  • 5201 Inlägg:

Postad 15 September 2009 - 16:54 PM

Citat

Och finnarna slaktar den i en massa fjantiga mesiga synter
Inte Sentenced! Håller dock med att det kan bli för mycket synthar från finnarnas sida, men i vissa fall så är det en fin mix. Förstår dock inte varför 90 % av alla finska metalband envisas med att ha en synth. Det är som ett tvång för dem.
#23 - Mats Rubarth

aa1to om Bobo Balde: "skulle man grilla de där låren skulle man kunna mata halva afrika"

#27   Dies Irae

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1098 Inlägg:

Postad 15 September 2009 - 17:05 PM

Wintersun är ju mycket bättre än Norther och Kalmah i så fall enligt mig. Världens bästa album med världens bästa låt är också från finland: http://open.spotify....cDyLz4wxxSwd63i
Outrot är det bästa som nånsin har gjorts ;)

Dissection var bra om man håller sig borta från Reignkaos

Windir spelade melodisk black metal eller sognametal som de kallar det...

http://open.spotify....fHUM1Kj4mUnOmBN
http://open.spotify....HQPwMVMNJW9s25x

Synthar kan vara bra om de används på rätt sätt. Att använda det som en extra gitarr blir helfel.

#28   Smuts

Sportchef

• Medlem
  • 5201 Inlägg:

Postad 15 September 2009 - 17:11 PM

Wintersun ja. Har aldrig riktigt utforskat dem på allvar, men det kanske är tid att göra det. Schysst med en låt på 26 minuter. Opeth, släng er i väggen!
#23 - Mats Rubarth

#29   Shane

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 424 Inlägg:

Postad 15 September 2009 - 18:35 PM

Citat

Nämn tre bra libertineslåtar.

Jag skulle kunna säga tre bra libertinesalbum. Och då har de bara släppt två.
Popkorn > Bra låtval! :)

#30 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 15 September 2009 - 19:33 PM

Citat

Citat

ok. men ni måste väl ändå tycka att strokes håller en helt annan nivå än dom?

#31   Biskop

President

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12118 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK

Postad 15 September 2009 - 19:46 PM

Citat

Citat

Citat

ok. men ni måste väl ändå tycka att strokes håller en helt annan nivå än dom?
Oja. Fan inte ens nära.

horeri och knarkande. förortsbetong.

ATTACK·INTRESSE·KRAVALLER

#32   Smuts

Sportchef

• Medlem
  • 5201 Inlägg:

Postad 15 September 2009 - 19:48 PM

Det är hugget som stucket. Jag gillar båda banden, men tycker det är konstigt att man inte gillar Libertines, om man gillar The Strokes.
#23 - Mats Rubarth

#33   Ramones

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 390 Inlägg:

Postad 15 September 2009 - 19:53 PM

Håller The Libertines som favoriter även om jag gillar The Strokes också.

Låtarna som KKV nämner är mycket trevliga=)
VI SKA TILLBAKA!
[img]http://img61.imagesh...082/waawxz8.jpg[/img]

#34   Antox

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2366 Inlägg:

Postad 15 September 2009 - 20:24 PM

Strokes är inte alls lika bra. Strokes är rätt bra, särskilt det ena albumet som jag glömt namnet på, men är lite tråkiga.
Förutom små barn och blommor är musik det jävligaste jag vet
- August Strindberg

#35   Helvete

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4302 Inlägg:

Postad 15 September 2009 - 21:15 PM

Ja, men vafan skit i Strokes vs Libertines nu. Här ska vi tipsa om musik.

Dahlgren: Kolla upp ett mexikanskt band som jag inte kommer på vad de heter... De är inte speciellt kända för den breda massan men är lite av ett underground-onani-objekt. Jag kommer inte ihåg om de är bra eller ens hur de låter men ändå.

E: Just det, kanske ska komma på vad de heter, kan bli svårt annars. Jag kommer fan inte på vad de heter, de sjunger om Azteker och grejer. E-någonting.

#36   Hirvi

Manager

• Medlem
  • 3133 Inlägg:

Postad 15 September 2009 - 21:39 PM

Citat

Ja, men vafan skit i Strokes vs Libertines nu. Här ska vi tipsa om musik.

Dahlgren: Kolla upp ett mexikanskt band som jag inte kommer på vad de heter... De är inte speciellt kända för den breda massan men är lite av ett underground-onani-objekt. Jag kommer inte ihåg om de är bra eller ens hur de låter men ändå.

E: Just det, kanske ska komma på vad de heter, kan bli svårt annars. Jag kommer fan inte på vad de heter, de sjunger om Azteker och grejer. E-någonting.
Eagles?

Jag vill rekommendera bandet Television och skivan Marquee moon.

#37   Mugabe

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 419 Inlägg:

Postad 15 September 2009 - 21:55 PM

Citat

Jag vill rekommendera bandet Television och skivan Marquee moon.

Åh, första halvan på den är riktigt snuskigt bra. Har hört att Richards Lloyds soloskivor ska vara bra de med, någon som har lyssnat?

Vill passa på att tipsa som Yeti, John Hassals (Libertines-basisten) band. Låter mer som väldigt tidiga Libs; Legs XI och det där.

#38   §§

Klubbdirektör

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6250 Inlägg:

Postad 15 September 2009 - 22:07 PM

Television är väldigt bra men väldigt gubbigt. Den enda svackan med Marquee Moon är att Little Johnny Jewel inte är med på den.

New York-punk är annars den bästa genren evar, det enda banden egentligen hade gemensamt var klädstilen och vilka klubbar de spelade på. Musikaliskt får det ju plats med ett antal genrer mellan t.ex. Television, Talking Heads och Ramones.

E: Och nej, inte lyssnat på Richard Lloyd, soloplattorna verkar rätt... gubbiga?

#39   Hirvi

Manager

• Medlem
  • 3133 Inlägg:

Postad 15 September 2009 - 22:19 PM

Citat

Television är väldigt bra men väldigt gubbigt. Den enda svackan med Marquee Moon är att Little Johnny Jewel inte är med på den.

New York-punk är annars den bästa genren evar, det enda banden egentligen hade gemensamt var klädstilen och vilka klubbar de spelade på. Musikaliskt får det ju plats med ett antal genrer mellan t.ex. Television, Talking Heads och Ramones.

E: Och nej, inte lyssnat på Richard Lloyd, soloplattorna verkar rätt... gubbiga?
Du använder "gubbig" nedsättande, jag skulle säga.. mogna. Marquee moon är en mogen skiva med ett moget sound och trots allt ganska experimentell musik.

Sjukt förbisett också.

#40 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 15 September 2009 - 22:23 PM

All musik som är mer än 20 år gammal är gubbig. Förutom viss new wave som kom ibörjan på 80-talet. Mest bara för att dagens mest undergroundiga musik låter så.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar