Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

En hel tråd för filmtips

2122 svar till detta ämne

#1   Biskop

President

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12118 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK

Postad 14 October 2009 - 00:40 AM

Jag hittade lite överraskande ingen tråd för ändamålet så skapar en.

Det jag vill är att tipsa folket om Johan Falk-filmerna. Efter att ha sett trailers och filmposters för den första filmen (GSI) på stan kändes det som en väldigt menlös film. Precis samma skit som Sverige kastat ur sig de senaste 10-20 åren när det kommer till polisfilm, MEN jag bestämde mig för att ändå ta och se den för att vara helt på det klara med vad det var för något, och visst. Hemskt positivt överraskad. Långt ifrån Beck-skiten, och ju mer jag läser om filmserien ju mer förstår jag att det faktiskt verkar ligga vettiga personer bakom. Man har tagit sig tid och faktiskt studerat riktigt polisen, pratat med riktiga infiltratörer osv, allt för att kunna ge en så korrekt bild som möjligt.

Såg film nummer två, Vapenbröder direkt efter och även den höll samma höga nivå. Ytterligare två filmer i serien på sammanlagt sex som släppts. Ser verkligen fram emot dessa.

Nu säger jag iofs inte att det är rena mästerverk. Trots allt är det Jakob Eklund som spelar huvudrollen, men för att vara svensk film är det överraskande bra.

Sen kan jag ju också passa på att tipsa om The Damned United med Michael Sheen. Mycket bra.

horeri och knarkande. förortsbetong.

ATTACK·INTRESSE·KRAVALLER

#2   Hirvi

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3133 Inlägg:

Postad 14 October 2009 - 01:05 AM

Joe Dirt är en av dom bästa filmerna som gjorts, det är en såndär gullig komedi som verkligen är oemotståndlig. Christopher Walken är perfekt i sin roll, David Spade också! Kid rock är med på ett hörn och gör det med bravur! en av få som fått 10/10 på Imdb av mig.

#3   Boijer

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 698 Inlägg:

Postad 14 October 2009 - 05:23 AM

Dubbel-V tipsade om The Hangover till mig!

Konstigt nog, har jag inte sett den. Jag har hört bara positivt om den här komedin, så kanske man skulle passa på att se den under höstlovet.

The Hangover - Trailer
FORZA MIFK!

#4   Steffeg

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1270 Inlägg:

Postad 14 October 2009 - 05:52 AM

Jag vill se icke-amerikanska filmer. Fan vad jag är trött på Hollywood, jag såg Surrogates på bio häromdagen och det var droppen. Hundratals klichéer, se inte den.

Jag har en kompis som lånar ut filmer som han fått av en kille med träben, han ger mig mycket märkliga filmer som jag inte hunnit se än eftersom jag totalt saknar koncentrationsförmåga och måste göra avbrott i filmer när jag äntligen ser dem (spelade conquest på min iPod när jag var på bio). Iallafall så har vi haft ett skandinaviskt tema när vi sett på alla möjliga märkliga filmer, måste säga att Grøne Slagtere (stavning?) och Adams Æbler är fantastiskt roliga. Samma regissör och många skådespelare är de samma Mads Mikkelsen bla.

Nu vill jag ha mer tips på bra icke-amerikanska filmer.

#5 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 14 October 2009 - 08:45 AM

Citat

Sen kan jag ju också passa på att tipsa om The Damned United med Michael Sheen. Mycket bra.

Håller med dig, den var bra, synd dock att de har framställt Leeds på den tiden som ett lag som spelade på sin fysik och var väldigt råa. De spelade tvärtom på den tiden, dåtidens totalfotboll kan man säga och med fantastiskt spel. I filmen framställs de som riktiga svin som gillar att sparka ner folk. Sheen briljerar dock i filmen som Brian Clough.

#6   Smuts

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5201 Inlägg:

Postad 14 October 2009 - 11:27 AM

Ah, The Damned United hette filmen jag letat efter. Den ska definitivt ses.

The Hangover är förvånansvärt bra. Jag är tämligen trött på alla amerikanska komedifilmer som varken är roliga eller nyskapande nuförtiden, men den här tyckte jag faktiskt om.

Eftersom jag är en sån skräckfilmsälskare (borde fan starta en egen tråd) så måste jag tipsa om Halloween II som kommer snart, med ingen mindre än Rob Zombie som regissör. Jag tycker i 99 % av fallen att de gamla originalen är bättre, man jag gillade faktiskt den första remaken. Så jag har rätt höga förväntningar på denna också.

En annan remake på en klassisk skräckrulle är ju Fredag den 13:e som jag såg för inte allt för länge sen. Den var däremot en besvikelse, men kan vara värd att se ändå. Gillar hur de tagit efter originalet och gjort den lika mörk, men när man ändrar storyn så pass mycket och har med en The Hives-låt, ja då har det gått för långt.

Gillar ni riktigt obskyr skräck med humoristiska inslag så måste jag tipsa om den norska zombierullen Död snö (dead snow). Norrmän och zombies från andra världskriget i de norska fjällarna, det blir inte bättre än så.
#23 - Mats Rubarth

aa1to om Bobo Balde: "skulle man grilla de där låren skulle man kunna mata halva afrika"

#7 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 14 October 2009 - 12:44 PM

http://www.imdb.com/title/tt1156398/

Zombieland

Grymt bra. Inleder filmen med Metallica , from whom the bell tolls...

#8   Smuts

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5201 Inlägg:

Postad 14 October 2009 - 13:01 PM

Citat

Zombieland

Den har jag "köpt" idag faktiskt. Intressant!
#23 - Mats Rubarth

aa1to om Bobo Balde: "skulle man grilla de där låren skulle man kunna mata halva afrika"

#9 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 14 October 2009 - 13:57 PM

Citat

Dubbel-V tipsade om The Hangover till mig!

Konstigt nog, har jag inte sett den. Jag har hört bara positivt om den här komedin, så kanske man skulle passa på att se den under höstlovet.

The Hangover - Trailer
Jag var visserligen lite småfull och jävligt jättetrött när jag såg den, men jag har sällan skrattat så mycket som när jag såg den.

#10 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 14 October 2009 - 14:24 PM

Citat

Zombieland

Emma Stone är så sjukt het i den filmen ; )

#11   Stabilt

Manager

• Medlem
  • 3198 Inlägg:

Postad 14 October 2009 - 14:38 PM

Never Break Down
Love på den asså <3 Jag har sätt många filmer men ingen slår denna!
Så jag ökar i volym, för allt finns i musiken
Det är den som integrerar fantasin med verkligheten

#12 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 14 October 2009 - 15:15 PM

Citat

Never Break Down

Va fan är det för en jävla film? Jag har hört talas om Never Back Down men ingen jävla Break... Finner inget på IMDB heller.

#13   Helvete

Manager

• Medlem
  • 4302 Inlägg:

Postad 14 October 2009 - 16:56 PM

Smuts: Hellowen-remaken är jättemycketbättre än orginalet tycker jag. Jag hoppas du redan har sett House of 1000 Corpes med Rob Zombie, om inte så borde du göra det för den är ganska klockren. Apropå Zombie-filmer så är ju Shaun of the Dead en väldigt bra och annorlunda Zombie-rulle.

#14   Stabilt

Manager

• Medlem
  • 3198 Inlägg:

Postad 14 October 2009 - 19:29 PM

Citat

Citat

Never Break Down

Va fan är det för en jävla film? Jag har hört talas om Never Back Down men ingen jävla Break... Finner inget på IMDB heller.
Mena såklart Never Back Down. Pinsamt... :oops:
Så jag ökar i volym, för allt finns i musiken
Det är den som integrerar fantasin med verkligheten

#15   Reptile

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1326 Inlägg:

Postad 14 October 2009 - 21:56 PM

Citat

Nu vill jag ha mer tips på bra icke-amerikanska filmer.

Helgon i neon
Cykeltjuven
Till sista andetaget
Borgarklassens diskreta charm

Rätt allmäna tips :) Mer specifikt behövs för att det ska kännas klockrent!
"I'm a sensitive writer, actor, and director. Talking business disgusts me. If you want to talk business, call my disgusting personal manager" - Sylvester Stallone

#16   apocalypse

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1114 Inlägg:

Postad 14 October 2009 - 22:10 PM

Ingen liten indieflick direkt... men tror många skippade Frost/Nixon. Bygger upp en otrolig intensitet och spänning utan högt tempo och action. Sanslöst välspelad, Langella måste ha varit nära Oscarn.

Rourke också för den delen. Nu går vi OT, men Rourke, Penn och Langella i kamp om Oscarn, vilket tufft val!
[img]http://img27.imagesh...eerasersig3.png[/img]
the fences that you cannot climb, the sentences that do not rhyme.

#17   VicVega

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 542 Inlägg:

Postad 15 October 2009 - 01:40 AM

Citat

Smuts: Hellowen-remaken är jättemycketbättre än orginalet tycker jag.

Nu kan du helt omöjligt vara seriös?
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

#18   Helvete

Manager

• Medlem
  • 4302 Inlägg:

Postad 15 October 2009 - 11:27 AM

Citat

Citat

Smuts: Hellowen-remaken är jättemycketbättre än orginalet tycker jag.

Nu kan du helt omöjligt vara seriös?

Jag är helt seriös, Rob Zombies Helloween är mycket bättre än alla de gamla filmerna. Myers bakgrundshistorie, hans skådespel som barn, sjuhkhusvistelsen etc, allt är mycket bättre.

#19   VicVega

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 542 Inlägg:

Postad 15 October 2009 - 13:27 PM

Citat

Jag är helt seriös, Rob Zombies Helloween är mycket bättre än alla de gamla filmerna. Myers bakgrundshistorie, hans skådespel som barn, sjuhkhusvistelsen etc, allt är mycket bättre.

Här skulle jag kunna skriva en mindre novell om varför originalet är den bästa slasher-film som någonsin gjorts, men jag drar väl helt enkelt bara parallellerna med originalet.

För det första så hatar jag att filmen, oväntat nog, utspelar sig i Zombie's jävla white trash universe där varje karaktär är som en klyschig seriefigur. Under filmens 10 första minuter så används ordet "fuck" fler gånger än i hela Reservoir Dogs.

Och Laurie, filmens hjältinna, kammar hem totalt noll sympatipoäng. I originalet vinner hon tittaren eftersom hon skiljer sig från sina högljudda och syndande vänner, Zombie tyckte tydligen att det var en bättre idé att framställa henne som en skrikig och vidrig liten slyna. Jag kunde inte ens vänta på att få se henne bli mördad.

Du berömmer bakgrundshistorian av Myers också, och där i ligger mitt största problem. Det som gör originalet till en så stark film är ju själva mystiken kring Myers, han var ett oskyldigt barn från den övre medelklassen som som snapade helt, mördade sin syster, åkte sedan in på ett hem där han satt i typ 18 år och stirrade in i väggen.

Zombie lyckas dock samla varenda klyscha som finns för att förklara varför han fuckar ur så grundligt. Pappan som stack, den strippande mamman, den elaka systern, den överjävliga styvfadern, den fattiga familjen, problem i skolan, mobbad i skolan, weirdness, tidig fetisch för att bära mask, ond mot djur. The list goes on and on and on and... Vem fan skulle inte flippa ur och mörda folk som man utsattes för allt det där.

Originalet är en bättre film än Zombie's smörja, det är inte en åsikt utan ett konstaterande.

E: Right, Hancock-bruden som spelar Michael Myers som ung spelar över och suger rent allmänt också.
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

#20   Reptile

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1326 Inlägg:

Postad 15 October 2009 - 13:46 PM

Appropå Halloween, så tycker jag nog att Halloween 4: The Return of Michael Myers är en rätt underskattad film.
"I'm a sensitive writer, actor, and director. Talking business disgusts me. If you want to talk business, call my disgusting personal manager" - Sylvester Stallone

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar