Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

En hel tråd för filmtips

2122 svar till detta ämne

#41   Stabilt

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3198 Inlägg:

Postad 20 October 2009 - 17:00 PM

Möss och människor är riktigt bra. Såg den på skolan och man blev berörd. Den är sorlig
Så jag ökar i volym, för allt finns i musiken
Det är den som integrerar fantasin med verkligheten

#42   Flamini

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2159 Inlägg:

Postad 20 October 2009 - 17:16 PM

Citat

Möss och människor är riktigt bra. Såg den på skolan och man blev berörd. Den är sorlig
Satt ni på taket och tittade?

#43   apocalypse

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1114 Inlägg:

Postad 21 October 2009 - 00:38 AM

Betygsatte lite filmer på filmtipset och fick lite filmer som är tipsade för mig.

Postad bild

Någon som kan rekommendera nåt ur listan? Verkar vara rätt många prettofilmer man inte ens kan få tag på. Förstår inte varför. Jag har typ Fight Club och Memento som femmor.

Hur tänker ni förresten när ni betygsätter?
1   Det behövs inte två nivåer av dåliga filmer tycker jag. Här är allt som inte är alls värt att se. (Tomorrow Never Dies, Am Pie...)
2   Helt ok, filmer du kan se. Du lider inte men bär inte med dem i minnet efteråt heller. Oftast rätt opretentiösa actionrullar eller komedier. (typ Spiderman, Gladiator)
3   Ett snäpp upp från 2, verkligen. Bra filmer som har ett eller flera element som tilltalar dig. (Juno, Am History X, Big Fish...)
4   Riktigt bra filmer. Kittlar dig på sätt som 3 inte kan. Filmer du kan se om och om igen.  (Milk, Lost in Translation, Requiem for a Dream
5   Det är egentligen lika bra filmer som 4, men det är något speciellt. Personliga favoriter som, oavsett om man kan sätta ord till varför eller inte, bara känns rätt att ge fullpoängarn till. (Into the Wild, Memento...)
[img]http://img27.imagesh...eerasersig3.png[/img]
the fences that you cannot climb, the sentences that do not rhyme.

#44   Reptile

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1326 Inlägg:

Postad 21 October 2009 - 10:52 AM

Citat

Betygsatte lite filmer på filmtipset och fick lite filmer som är tipsade för mig.

Betygsätt fler filmer, så blir urvalet bättre.

Citat

Någon som kan rekommendera nåt ur listan? Verkar vara rätt många prettofilmer man inte ens kan få tag på. Förstår inte varför. Jag har typ Fight Club och Memento som femmor.

Det mesta kan rekommenderas. Fast prova de mer lättsmälta först kanske, typ Riket och Fanny och Alexander.

De flesta går faktiskt att få tag på, kanske inte med svensk text dock.

När det gäller betygen så är vi nog rätt lika där i hårdhet, men resonerar annorlunda kring vilken typ av filmer som rums i varje betygsnivå.
"I'm a sensitive writer, actor, and director. Talking business disgusts me. If you want to talk business, call my disgusting personal manager" - Sylvester Stallone

#45   §§

Klubbdirektör

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6250 Inlägg:

Postad 21 October 2009 - 11:58 AM

What Reptile said angående att algoritmerna blir bättre av fler betygsättningar.

Angående själva skalan är grundproblemet att sifferbetyg i sig är så begränsande. De säger inte så mycket om filmen, och alla lägger sina egna värderingar i hur skalan används. Femgradigskala tenderar jag tolka som riktigt dålig, sämre än genomsnittet, genomsnittlig, bättre än genomsnittet, riktigt bra, utan att sortera för "personliga favoriter", eftersom jämförelsealgoritmerna förmodligen inte hanterar det så bra.

Något alternativ till sifferbetyg för filmtipset/criticker-liknande sajter är förstås svårt att se, möjligen t.ex. använda taggar som last.fm och sedan jämföra hur andra användare taggat samma filmer och utifrån det rekommendera nya filmer. Fast det har förstås också sina begränsningar.

#46   Mooorgul

Manager

• Medlem
  • 3162 Inlägg:

Postad 21 October 2009 - 13:16 PM

Citat

De filmer jag har sett från listan har alla varit bra (typ åtta stycken om jag räknade rätt), men kan hålla med Reptile om att Riket och FoA kan vara bra att börja med. Annars tycker jag nog att Cykeltjuven, Smultronstället och Soluppgång alla är ganska lättsmälta (och sjukt jävla bra alla tre) sålänge man inte har något emot svartvitt och i det sistnämnda fallet stumfilm.

Kör annars på ungefär samma bedömningsskala, de få gånger jag betygsätter filmer nuförtiden.

#47   Helvete

Manager

• Medlem
  • 4302 Inlägg:

Postad 21 October 2009 - 17:22 PM

Smultronstället är ganska lättsmält som sagt, jag är ingen pretto-filmtittare som Morgel och Reptile som onanerar till långa tagningar, bakgrundsljus etc ;) men tyckte den var ganska bra. Inget jag skulle se igen, men inget jag ångrar att jag ödslade tid på.

#48 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 21 October 2009 - 19:13 PM

Citat

Smultronstället är ganska lättsmält som sagt, jag är ingen pretto-filmtittare som Morgel och Reptile som onanerar till långa tagningar, bakgrundsljus etc  ;) men tyckte den var ganska bra. Inget jag skulle se igen, men inget jag ångrar att jag ödslade tid på.

Tror han Apocalypse är sån indie-fitta som Mogge och Reptile, iom att han sätter betyg två på Gladiator , vilket är obegripligt men alla har inte samma smak jag vet , jag respekterar er ändå :D

#49   apocalypse

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1114 Inlägg:

Postad 21 October 2009 - 19:31 PM

Jag satt faktiskt och funderade på den precis. Det var åtta år sedan jag såg den och minns nästan bara att jag blev besviken. Det får bli en omtitt, för din skull Folke.  ♥
[img]http://img27.imagesh...eerasersig3.png[/img]
the fences that you cannot climb, the sentences that do not rhyme.

#50 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 21 October 2009 - 19:35 PM

Citat

Jag satt faktiskt och funderade på den precis. Det var åtta år sedan jag såg den och minns nästan bara att jag blev besviken. Det får bli en omtitt, för din skull Folke.  ♥

Se då för jävelen till att ha bra ljud. En ofattbart mäktig film är vad det är. Bara musiken gör att filmen blir bra oavsett vad man tycker om handlingen ;)

#51   CentralTendency

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 939 Inlägg:

Postad 21 October 2009 - 19:45 PM

Nån som sett Sin Nombre? Funderar på att hyra inför helgen.

#52 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 21 October 2009 - 20:43 PM

såg Live! idag på Canal+. Tycker att den var riktigt bra faktiskt. Den handlar om hur långt ett amerikanskt tv-bolag är redo att gå för att höja sin tittarsiffror.

Citat

Amerikansk dramakomedi från 2007. Hur långt är tv-bolagen beredda att gå för att nå höga tittarsiffror? I denna satir träffar vi en tv-bolagschef som får idén till en ny dokusåpa där deltagarna ska tävla med varandra om fem miljoner dollar genom att spela rysk roulette med riktiga pistoler.

Rekommenderas verkligen, spännande och det känns inte som ett helt overkligt scenario trots allt.

#53   Hirvi

Manager

• Medlem
  • 3133 Inlägg:

Postad 21 October 2009 - 21:09 PM

Det där vore en intressant egen tråd, hur man definerar betygsskalorna. 1-5.

Min variant.

1. Satan's little helper, Petra mede's framtida eventuella dvd, High school musical.
2. Klappjakten, Under siege, Persona (förlåt kultursverige men den är för jobbig)
3. Boogie nights, Yes Man, Stepbrothers, Robocop.
4. Commando, Dagissnuten, The usual suspects, Sagan om ringen trilogin, Requiem for a Dream.
5. Forrest gump, Joe dirt, Fredagen den trettonde del 6, Halloween orginalet, Pulp Fiction, Det sjunde inseglet, American Beauty.

#54   luder

Manager

• Medlem
  • 3670 Inlägg:

Postad 21 October 2009 - 21:15 PM

Citat

hahaha vilken fjantig smak du måste ha apo!

Min betygssättning på filmtipset är nog lite snällare än din:

1 är dåliga filmer typ som Air Bud, En värsting till Syster 2, Guru
2 är ganska dåliga filmer typ som Click, Välkommen Till Pleasantville, Möt Joe Black, Bowling for Columbine
3 är okej filmer typ som Jiddra Inte Med Zohan, Beach, Baksmällan, Schindler's list, The Departed
4 är bra filmer typ som A Clockwork Orange, Frost/Nixon, Big Daddy, Slumdog Millionaire, Åter Till Cold Mountain
5 är riktigt bra filmer typ som Gudfadern I, Gudfadern II, 300, Hot Rod, Requiem for a Dream, Blood in Blood out, Ondskan

Problemet tycker jag är att man alltid glömmer de riktigt dåliga filmerna man har sett. Därför blir det lite skevt när man mest betygsätter det man gillar.
framgång står på våra ryggar, framtid ligger i vår hand

#55   §§

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6250 Inlägg:

Postad 21 October 2009 - 21:17 PM

Citat

Det där vore en intressant egen tråd, hur man definerar betygsskalorna. 1-5.
Nåja, förmodligen inte. Men om man använder dina filmer...

1. Satan, Petra Mede
2. Klappjakten, Stepbrothers, Joe Dirt, Fredagen den 13:e, Under Siege, Boogie Nights
3. Yes Man, Robocop, Kindergarten Cop, Sagan om ringen, Requiem for a Dream, Forrest Gump
4. Usual Suspects, Pulp Fiction, American Beauty, Commando, Persona
5. Sjunde inseglet

Jag gillar dåliga filmer, så det tenderar inte vara något större problem för mig att betygsätta dem.

#56   Hirvi

Manager

• Medlem
  • 3133 Inlägg:

Postad 21 October 2009 - 21:29 PM

Citat

Nåja, förmodligen inte. Men om man använder dina filmer...

1. Satan, Petra Mede
2. Klappjakten, Stepbrothers, Joe Dirt, Fredagen den 13:e, Under Siege, Boogie Nights
3. Yes Man, Robocop, Kindergarten Cop, Sagan om ringen, Requiem for a Dream, Forrest Gump
4. Usual Suspects, Pulp Fiction, American Beauty, Commando, Persona
5. Sjunde inseglet

Jag gillar dåliga filmer, så det tenderar inte vara något större problem för mig att betygsätta dem.
Jag tror du satte Fredagen den 13:e fel.. för det är världens mest asgrymma fantastiska bästaste coolaste film någonsin, har du ens sett när han hoppar upp i båten?!?!?!?!? eller hur snäll han är som skonar barnen, för barn har inte gjort något ont, barnen är inte moralist förkastliga ÄN. Han låter dom leva, han är en hjälte, Jason Voorhees är sänd från KYRKAN för att sprida moral. Fredagen den 13:e och 7th heaven går hand i hand, säger samma saker men på olika språk. Jason mördar folk som bedriver otukt, eller som inte går att lita på, eller som är onödiga helt enkelt. Känns som folk missuppfattar Jason och Fredagen den 13:E för att sakna djup, men vi snackar en ung pojke som blev förbisedd och DOG för att några ungdomar inte brydde sig för att dom var förblindande av synd. Det är serie filmer som visar att payback är en subba.

(Sen är Joe dirt den gulligaste filmen någonsin, man kan inte annat än älska den, och bra att du ser storheten i den så oerhört enkla och charmiga commando)

#57   §§

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6250 Inlägg:

Postad 21 October 2009 - 21:53 PM

Åh fan det var del 6. Den har jag inte sett, men den låter ASBALL.

#58   Hirvi

Manager

• Medlem
  • 3133 Inlägg:

Postad 21 October 2009 - 22:27 PM

Citat

Se den då för faaaaeeeeeeen din kulturella odugling :roll:

#59   Helvete

Manager

• Medlem
  • 4302 Inlägg:

Postad 21 October 2009 - 22:29 PM

Citat

Det är faktiskt den bästa i serien, och den har två oförglömliga ögonblick, dels när Jason får syn på en reklam-affisch för New York Rangers och det är bild på en hockeymask (SOM DEN HAN HAR PÅ SIG!) och han tittar på den och ser fundersam ut, det andra är när han blir slagen av en afroamerikan hur många gånger som helst utan att göra något tillbaka, sedan får han nog och slår ett slag så hans huvud lossnar från kroppen!

E: Om det är Jason Takes Manhattan som är Nummer 6 HIRVI!?

#60 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 21 October 2009 - 22:34 PM

Min betygssättning på filmtipset typ...har betygsatt en hel del där satt inte lätt att välja...

1 är pinsamt dåliga filmer som Ghost Rider , Daredevil, King Arthur, Snakes on a plane
2 är ganska dåliga filmer men man kan se dem ändå tex. Alien vs. Predator , Armagedon , Big Daddy , Arn
3 är lättsmälta filmer som man kan se om tex. 300, valfri Bond-film , Harry P, Jönssonligan , Varsity Blues
4 är väldigt välgjorda som man minns tex. Fight Club , LOTR, Gladiator , Sin City , Ingloriou Basterds
5 är klassiker som berör tex. Den gode den onde den fule, Star Wars , Dum & Dummare, Plutonen , Das Boot

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar