Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Ny dator

424 svar till detta ämne

#1   jakob_1337

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 967 Inlägg:

Postad 23 May 2010 - 18:25 PM

Söker efter dator med kapacitet för de tyngre spelen. Kan sträcka mig till 8-9000, men helst ska den ligga runt 7 lax. Skärm osv är inget måste. Bygga själv är inte optimalt, men inget nonono heller. Funderar på den här: http://www.dustin.se...5010373818.aspx
Vad tror ni kunniga? Någon som har en sån och kan dela med sig av erfarenheter?

#2   Sch0nn!ng

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Inlägg:

Postad 23 May 2010 - 21:55 PM

Den datorn är faktiskt rätt så bra. Lite klent grafikkort kanske, men med tanke på att det ingår operativsystem och det bara är att tuta och köra så är den nog bra. Har svårt att plocka ihop något bättre för ungefär samma pris.
Jag är djurvän, jag äter inte djurens mat.

#3   jakob_1337

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 967 Inlägg:

Postad 23 May 2010 - 21:57 PM

Du råkar inte veta hur det ser ut med möjligheter att byta grafikkort på det där chassit den dagen nöden skriker? Har hört att Dell är ganska sämst vad det gäller just det.

#4   Simon

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2814 Inlägg:

Postad 24 May 2010 - 07:27 AM

Det är alltid mer prisvärt att plocka ihop en själv.

#5   Mooorgul

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3162 Inlägg:

Postad 24 May 2010 - 08:59 AM

Dessutom är dustin.se för företag och priserna därmed momsfria. Det är dustinhome.se som gäller för privatpersoner, och då ligger den på 8695:-. Långt ifrån prisvärt.

#6   Sch0nn!ng

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Inlägg:

Postad 24 May 2010 - 14:05 PM

Citat

Det är alltid mer prisvärt att plocka ihop en själv.
Om det hade varit det priset som gällde för privat personer så hade det varit prisvärt, hitta ett paket som presterar lika bra, ihopbyggd och med os...

#7   Djuicer

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1814 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United
  • Tränar:Fulham

Postad 24 May 2010 - 15:27 PM

Citat

Om det hade varit det priset som gällde för privat personer så hade det varit prisvärt, hitta ett paket som presterar lika bra, ihopbyggd och med os...
Ihopbyggd blir svårt, annars kan du gott och väl klara det och mer därtill, går att få ganska mycket bättre spelprestanda för samma pengar.

Sen räcker knappast nätagget för att byta grafikkort. Dell hart ofta bra kvalitet på aggen, men snålt med styrka på dem.

Dessutom tycker jag det är fult att sälja "falska" i7or, som inte stödjer triplechannel bland annat. Därför är det extra fult att sälja den med 6GB ram då man verkligen kan få för sig att den har triplechannel stöd för minnet. Usch och fy för Dell.

#8   jakob_1337

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 967 Inlägg:

Postad 24 May 2010 - 16:05 PM

Oj. Tack som fan allihopa, for real. Tur att man inte köpte den då..

Ös gärna på med förslag om färdigbyggda eller ihopplock ni kan rekommendera.

#9   Nordberg

Tränare

• Validating
  • 3863 Inlägg:

Postad 24 May 2010 - 17:49 PM

Jag kan ta och sätta ihop ett skitbra paket åt dig för 9000 kr. Fixar under kvällen. Stay tuned

#10   Nordberg

Tränare

• Validating
  • 3863 Inlägg:

Postad 24 May 2010 - 18:37 PM

Postad bild

Mys.

Byggnationen gör att Inet bygger ihop datorn åt dig och du får 2 års garanti på den.

EDIT1:
HÖHÖ, datorn har inget grafikkort.
W8.

EDIT2:
Och två processorer är ju jävligt onödigt. Fan va jag inte var vaken.

EDIT3:
Postad bild

EDIT4:
och länk till sidan kan ju vara bra; www.inet.se - BÄST när det gäller datorkomponenter.

#11   Sch0nn!ng

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Inlägg:

Postad 24 May 2010 - 19:07 PM

Fint som snus den sista där, glöm inte Fraktfritt. Ett litet tips dock, bygg själv och spara 800kr sen är det roligt också. :)

#12   jakob_1337

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 967 Inlägg:

Postad 24 May 2010 - 19:20 PM

Hoj hoj, mumma.

Mabre, känns väl som 2 års garanti + att de bygger ihop den åt mig är värt 800 spänn? Eller ingick garantin annars också?

#13   Nordberg

Tränare

• Validating
  • 3863 Inlägg:

Postad 24 May 2010 - 19:44 PM

Citat

Hoj hoj, mumma.

Mabre, känns väl som 2 års garanti + att de bygger ihop den åt mig är värt 800 spänn? Eller ingick garantin annars också?

Garantin ligger annars på varje enskild del. Alltså t.ex. grafikkortstillverkarnas garanti gäller för grafikkortet och sånt. Får du problem kommer de antagligen be dig kontakta de som tillverkat det som krånglar (grafikkortet, nätagget eller vad som helst).

#14   jakob_1337

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 967 Inlägg:

Postad 24 May 2010 - 19:48 PM

Känns verkligen som att 800:- är småpotatis för att slippa krångel och ihopbyggnad. Tack som fan f.ö! :)

#15   Mooorgul

Manager

• Medlem
  • 3162 Inlägg:

Postad 24 May 2010 - 22:00 PM

Ett 400W FSP-agg är dock inget jag skulle bygga en dator på år 2010, så där kan det vara läge att lägga på några hundringar och ta något kraftfullare och stabilare. Menar alltså inte att det behövs något monsteragg, men ett 550W från Corsair eller Fractal Design kanske?

Annars ser det rätt ok ut för pengarna. Går själv i uppgraderingstankar så försöker sätta mig in i datorkomponentsdjungeln igen, och det jag lutar åt är inte allt för långt ifrån det där.

Sen är också både Komplett och Dustin Home minst i klass med Inet vad gäller både service och priser. Kör på stället som du får det billigast hos helt enkelt.

#16   jakob_1337

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 967 Inlägg:

Postad 24 May 2010 - 22:44 PM

Citat

Ett 400W FSP-agg är dock inget jag skulle bygga en dator på år 2010, så där kan det vara läge att lägga på några hundringar och ta något kraftfullare och stabilare. Menar alltså inte att det behövs något monsteragg, men ett 550W från Corsair eller Fractal Design kanske?

Annars ser det rätt ok ut för pengarna. Går själv i uppgraderingstankar så försöker sätta mig in i datorkomponentsdjungeln igen, och det jag lutar åt är inte allt för långt ifrån det där.

Sen är också både Komplett och Dustin Home minst i klass med Inet vad gäller både service och priser. Kör på stället som du får det billigast hos helt enkelt.

Nu skrämmer du mig. Något speciellt man ska leta efter när det gäller nätagg, eller köpa första-bästa-billigaste? Har tid, så ni som tror er kan dra ihop något bättre för samma penning eller mindre är välkomna.

#17   Djuicer

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1814 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United
  • Tränar:Fulham

Postad 24 May 2010 - 23:48 PM

ALDRIG, ALDRIG köpa det första billigaste nätagget. Viktigaste enskilda komponenten i datorn. Snåla aldrig på nätagget, dessutom så ska man inte haka upp sig för mycket på watten. Det viktigaste är att det är en fin kvalitet på agget.

E1: 2 förslag
1 Borde räcka finfint.
2 Utruligt prisvärt.

E2: Jag hade valt något av dessa agg, förmodligen förslag två, mycket fint pris på det. I övrigt är det en fin dator. Även om moderkortet kanske är i dyraste laget om du inte ska klocka.

E3: Moderkortet saknar dessutom übersexiga nya satastandarden och USB 3.0 (Dessa är kanske lite väl dyra dock).

#18   Mooorgul

Manager

• Medlem
  • 3162 Inlägg:

Postad 25 May 2010 - 07:25 AM

Citat

E3: Moderkortet saknar dessutom übersexiga nya satastandarden och USB 3.0 (Dessa är kanske lite väl dyra dock).

Nja det behöver faktiskt inte bli så dyrt. Jag funtar på denna bräda tillsammans med en Phenom2 X6 1055T i min nya burk, om jag nu köper en. Snuskigt bra spec för den pengen.

Personligen skulle jag lätt slänga på 150 riksdaler extra och ta den brädan istället, men det är ju upp till var och en.

#19   Nordberg

Tränare

• Validating
  • 3863 Inlägg:

Postad 25 May 2010 - 15:53 PM

Hörrni grabbar. Nu ska vi bena i det här.

Man ska INTE tumma på nätagg, det har ni rätt i. Att plocka ett ACE-nätagg är ungefär det sämsta man kan göra.
MEN! FSP-agget har ändå fått en 80+-certifiering.

Fractal Designs 400W kostar 399 :- och har också 80+-certifiering.
Dessutom får man tänka så att ett "osäkert" nätagg är osäkert på de höga spänningarna.
Mitt system med klockad i5 (3,2GHz) och klockat HD5770 (1250/950), 2 HDDs och sen standard drar 100W i idle, peakar kanske 170 i load. I Sweclockers senaste test testade de riktigt risiga nätagg och deras 400W dog vid 75% belastning. Även om det är skitdåligt så gåre ju ändå bra upp till 300W.

FSP är dessutom ett bra nätagg, av vad jag läst och klarar LÄTT av systemet jag satte ihop.

Skulle rekommendera ts att köra på tyngre nätagg om han funderade på cf i framtiden eller tänkte klocka grafikkort och processor men tror inte det kommer vara aktuellt.

@Jakob
Har du dock blivit skrämd av Morgul rekommenderar jag Cougar:
http://www.inet.se/a...-550w-80-bronze
eller
http://www.inet.se/a...air-vx-550w-80-

#20   Mooorgul

Manager

• Medlem
  • 3162 Inlägg:

Postad 25 May 2010 - 16:19 PM

Citat

Hörrni grabbar. Nu ska vi bena i det här.

Man ska INTE tumma på nätagg, det har ni rätt i. Att plocka ett ACE-nätagg är ungefär det sämsta man kan göra.
MEN! FSP-agget har ändå fått en 80+-certifiering.

Fractal Designs 400W kostar 399 :- och har också 80+-certifiering.
Dessutom får man tänka så att ett "osäkert" nätagg är osäkert på de höga spänningarna.
Mitt system med klockad i5 (3,2GHz) och klockat HD5770 (1250/950), 2 HDDs och sen standard drar 100W i idle, peakar kanske 170 i load. I Sweclockers senaste test testade de riktigt risiga nätagg och deras 400W dog vid 75% belastning. Även om det är skitdåligt så gåre ju ändå bra upp till 300W.

FSP är dessutom ett bra nätagg, av vad jag läst och klarar LÄTT av systemet jag satte ihop.

Skulle rekommendera ts att köra på tyngre nätagg om han funderade på cf i framtiden eller tänkte klocka grafikkort och processor men tror inte det kommer vara aktuellt.

@Jakob
Har du dock blivit skrämd av Morgul rekommenderar jag Cougar:
http://www.inet.se/a...-550w-80-bronze
eller
http://www.inet.se/a...air-vx-550w-80-

Fast det handlar ju om så mycket mer än effektivitet. För ett spelsystem är det väl minst lika viktigt hur mycket ström som 12V-linan klarar av och yada yada. Sen har jag helt enkelt varit med om alltför många failande budgetnätagg i mina dagar (varav åtminstone ett var just FSP, några år sen dock) för att vilja chansa på den punkten. :)

Tycker f.ö. att din strömförbrukning låter orimligt låg.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar