Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Ny dator

424 svar till detta ämne

#21   Nordberg

Tränare

• Validating
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3863 Inlägg:

Postad 25 May 2010 - 18:36 PM

Citat

Citat

Marcus skriver mycket

Fast det handlar ju om så mycket mer än effektivitet. För ett spelsystem är det väl minst lika viktigt hur mycket ström som 12V-linan klarar av och yada yada. Sen har jag helt enkelt varit med om alltför många failande budgetnätagg i mina dagar (varav åtminstone ett var just FSP, några år sen dock) för att vilja chansa på den punkten. :)

Tycker f.ö. att din strömförbrukning låter orimligt låg.

Jo, den är låg men jag garanterar. Mätte vid grenkontakten som hela datorn sitter i och då låg den i 100W i idle.

Jag tar och hänvisar till denna tråd:
http://www.sweclocke...taggstalibaner/

Citat

Jag har nu själv provat att driva en Intel core I5 750 @ stock, 8Gb DDR3-ram samt ett Radeon 5770 från Asus på ett Lite-on 300watt.

#22   Djuicer

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1814 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United
  • Tränar:Fulham

Postad 25 May 2010 - 18:59 PM

... spelar inte klocken någon särskild roll, det är när du börjar öka volten förbrukningen drar iväg.

Sen är det väl inte heller någon som sagt att det inte går att driva systemet på det agget, bara det att det kanske är i minsta laget. Jag skulle iaf inte köpa ett agg som är på gränsen eller ens i närheten av gränsen.

#23   Nordberg

Tränare

• Validating
  • 3863 Inlägg:

Postad 25 May 2010 - 19:06 PM

Citat

... spelar inte klocken någon särskild roll, det är när du börjar öka volten förbrukningen drar iväg.

Sen är det väl inte heller någon som sagt att det inte går att driva systemet på det agget, bara det att det kanske är i minsta laget. Jag skulle iaf inte köpa ett agg som är på gränsen eller ens i närheten av gränsen.

och när du nått maxklock för den volten måste du börja mixtra med volten.

Det jag försöker säga är att nätagget inte är på gränsen och att det råder en watthysteri. Visst kan ts köpa en 550W nätagg men jag säger att det funkar med ett 400W också.

Inets värstingsystem (GTX480 i SLI, det mest strömslukande grafikkortet på marknaden just nu x2) med det värsta i alltingväg ryms ju på ett 1000W-system. Jag ska få tummen ur röven och ta reda på vad jag peakar när jag kör min dator i load.

#24   Djuicer

Favorit

• Medlem
  • 1814 Inlägg:

Postad 25 May 2010 - 19:13 PM

Citat

Syftade bara på att du skrev vilken klock du hade, vilket i sammanhanget är totalt ointressant då det är volten som är avgörande för förbrukningen, nåväl.

Förmodligen räcker agget du länkade till gott och väl, personligen hade jag nog dock inte köpt något under 500W idag. Inte med tanke på Crossfire och SLi's ökade popularitet och AMD Thubans inträde på marknaden (Intel hade 6 kärninga tidigare, men inte till vettiga priser..funderar på samma som Mooorgel hade tittat på, 1055T. Ska tydligen gå att få upp i 4GHz med vettig kylning.)

#25   Nordberg

Tränare

• Validating
  • 3863 Inlägg:

Postad 25 May 2010 - 19:57 PM

Citat

Citat

Syftade bara på att du skrev vilken klock du hade, vilket i sammanhanget är totalt ointressant då det är volten som är avgörande för förbrukningen, nåväl.

Förmodligen räcker agget du länkade till gott och väl, personligen hade jag nog dock inte köpt något under 500W idag. Inte med tanke på Crossfire och SLi's ökade popularitet och AMD Thubans inträde på marknaden (Intel hade 6 kärninga tidigare, men inte till vettiga priser..funderar på samma som Mooorgel hade tittat på, 1055T. Ska tydligen gå att få upp i 4GHz med vettig kylning.)

Jo, nya Thuban är helt klart intressant. Presterar bättre än i5 i höga upplösningar vilket är jävligt konstigt då det är grafikkortet som brukar sätta gränserna i höga upplösningar.
Har dock läst om folk som fått upp i5 i 4GHz med stock-kylning. Dock är ju sex kärnor lite att ta i nu tycker jag, även om det ger stor e-penis är det väl bara BC2 som tar nytta av flera kärnor?

OnT:
Om du känner att du verkligen vill vara hundra kan du ta ett Corsair-agg. Dessa är kända för att ha extrem kvalité och de tummar verkligen inte på sin marknadsföring (Har läst om en kille som lyckats pressa 630W ur ett 550W) men känner du verkligen att pengarna drar iväg skulle jag rekommendera FSP-nätagget.

#26   Djuicer

Favorit

• Medlem
  • 1814 Inlägg:

Postad 25 May 2010 - 20:17 PM

Citat

Jo, nya Thuban är helt klart intressant. Presterar bättre än i5 i höga upplösningar vilket är jävligt konstigt då det är grafikkortet som brukar sätta gränserna i höga upplösningar.
Har dock läst om folk som fått upp i5 i 4GHz med stock-kylning. Dock är ju sex kärnor lite att ta i nu tycker jag, även om det ger stor e-penis är det väl bara BC2 som tar nytta av flera kärnor?
Stämmer nog bra det, BFBC2 fungerar inte så bra med min nuvarande processor, skulle gärna ha en feetare till det liret, sen är fler kärnor alltid att föredra. Minns folk som rekommenderade tvåkärniga framför fyrkärniga till spel för inte allt för länge sedan. De som köpte exempelvis Q6600 sitter nöjda med den än i dag. De som valde tvåkärniga är inte fullt lika nöjda.

Citat

OnT:
Om du känner att du verkligen vill vara hundra kan du ta ett Corsair-agg. Dessa är kända för att ha extrem kvalité och de tummar verkligen inte på sin marknadsföring (Har läst om en kille som lyckats pressa 630W ur ett 550W) men känner du verkligen att pengarna drar iväg skulle jag rekommendera FSP-nätagget.
OfT  svar på ett OnTpåstående, för att låta extra fanboyaktig, så är Corsairaggen bara specade för 80+ Silver, även om de egentligen även håller för Guldspecen.

#27   jakob_1337

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 967 Inlägg:

Postad 26 May 2010 - 20:22 PM

Antingen är jag helt efterbliven eller så saknas det hårddisk i paketet du satte ihop. Någon som kan rekommendera en (/cp-förklara mig)?

Blir nog ett 550W agg och moderkortet morgul länkade till fö.

#28   Djuicer

Favorit

• Medlem
  • 1814 Inlägg:

Postad 26 May 2010 - 20:35 PM

Låter fint det, har denna själv. Tycker den funkar bra, fint pris också. Finns kanske billigare men då är det greenpower eller eco eller så och dem är sega som smör.

#29   jakob_1337

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 967 Inlägg:

Postad 26 May 2010 - 22:06 PM

Orkar inte citera kundrecensionen, men han tycks ha haft problem med att den är högljudd (är iofs van vid en 5 år gammal tvättmaskin till dator), du har inte upplevt något sånt? Tror dessutom att jag klarar mig fint på 500GB. Något annat än rpm och storleken man ska kolla på när det gäller HDs?

#30   Djuicer

Favorit

• Medlem
  • 1814 Inlägg:

Postad 27 May 2010 - 13:52 PM

Citat

Orkar inte citera kundrecensionen, men han tycks ha haft problem med att den är högljudd (är iofs van vid en 5 år gammal tvättmaskin till dator), du har inte upplevt något sånt? Tror dessutom att jag klarar mig fint på 500GB. Något annat än rpm och storleken man ska kolla på när det gäller HDs?

Jag har en Raptor i min burk så de andra hårddiskarna hörs inte i jämförelse :D
Så nej, jag upplever den inte som högljudd.

Cachen kan du kolla på, men inget man ska välja hårddisk efter. Kan dock vara värt att ta den med högst cache om de har samma pris och rpm, den med högst cache kommer förmodligen prestera bäst då.

#31   Gnaget2

Legend

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7669 Inlägg:
  • Yrke:Technical Consultant / Presale
  • Favoritlag:AIK

Postad 27 May 2010 - 15:44 PM

jag säger bara en sak...

SSD rocks :-)

tyst, snabb, sen att de är svindyra e en annan sak. DOck ger det en otrolig prestanda ökning på alla datorer, kör en 160 gigs intel SSD disk som system disk och sen 3 st 1TB samsung diskar i raid 5 som lagring. Grymt nöjd med hur det funkar
Grundare FMSweden.se
Föredetta Chefsredaktör
Föredetta Head Researcher FM för Sverige

#32   Djuicer

Favorit

• Medlem
  • 1814 Inlägg:

Postad 28 May 2010 - 02:10 AM

Låter bra, jag är rätt sugen på en SSD själv.
Det som oroar mig mest är väl hållbarheten, hur länge håller en SSD disk, eller hur många skrivningar klarar den på ett ungefär?

#33   Gnaget2

Legend

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7669 Inlägg:
  • Yrke:Technical Consultant / Presale
  • Favoritlag:AIK

Postad 28 May 2010 - 09:11 AM

det återstår väl att se.

men just därför man inte skall köpa de billigare diskarna utan hålla sig till INTEL som så här i början är överlägsna. De har dessutom i nyare FW verktyg som ser till att lastbalansera disken så att det inte är bara en del som används utan att den ser till att hela disken får jobba lika mycket, är ju inte längre behov av att defragmentera disken utan snarare tvärt om bra att sprida datat
Grundare FMSweden.se
Föredetta Chefsredaktör
Föredetta Head Researcher FM för Sverige

#34   §§

Klubbdirektör

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6250 Inlägg:

Postad 28 May 2010 - 12:10 PM

Fast det är väl också därför det är en bra idé att ha just systemdisken som SSD och inte lagring, eftersom det inte kräver lika mycket skrivande. SSD har väl också en gräns för antalet läsningar?

#35   jakob_1337

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 967 Inlägg:

Postad 28 May 2010 - 12:16 PM

Postad bild

Ser ut som att det blir en sån. Skrik till om något är dåligt.

#36   Sch0nn!ng

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Inlägg:

Postad 28 May 2010 - 14:16 PM

Citat

(bild)
Ser ut som att det blir en sån. Skrik till om något är dåligt.
Phenom2 ska du ha om du spelar, mer cache vilket spel gillar, typ?
http://www.inet.se/a...-925-2-8ghz-am3 sedan om det är värt 400kr låter jag vara osagt, det kan någon svara på :)
Jag är djurvän, jag äter inte djurens mat.

#37   Djuicer

Favorit

• Medlem
  • 1814 Inlägg:

Postad 29 May 2010 - 16:37 PM

Det är väl egentligen upp till var och en att bedöma.  Självfallet kommer du få någon enstaka mer fps i spel med större cache. Om du tycker det är värt det är väl upp till dig att bedöma. Beroende på vilka spel du tänkt spela så kan det iofs ha rätt stor betydelse, skillnaden mellan 125 fps och 120 är inte märkbar, däremot är skillnaden mellan säg 30 och 40 rätt så stor[footnote]Fpssiffrorna är bara slumpvis utvalda, har ingen koll på hur stor faktisk skillnad det är mellan de båda processorerna...[/footnote].

#38   jakob_1337

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 967 Inlägg:

Postad 31 May 2010 - 14:09 PM

How about det här chassit vs detta som dvalin valde i paketet? Ska beställa imorgon troligtvis, får lite kalla fötter när kunder skriver om dåliga fläktar osv.

#39   Nordberg

Tränare

• Validating
  • 3863 Inlägg:

Postad 31 May 2010 - 14:14 PM

Citat

How about det här chassit vs detta som dvalin valde i paketet? Ska beställa imorgon troligtvis, får lite kalla fötter när kunder skriver om dåliga fläktar osv.

R2 är ett riktigt bra chassi. Har inte stött på någon som varit missnöjd med det än.

650W är väldigt mycket overkill men det är ditt val. Western Digital Blue är inte Westerns snabbaste hårddiskar. Antingen Western Digital Black eller Samsung F3 borde du köra på.

#40   Djuicer

Favorit

• Medlem
  • 1814 Inlägg:

Postad 31 May 2010 - 14:38 PM

Jag har mycket goda erfarenheter av Fractal Design chassit. Skulle helt klart kört på det.

Mycket bättre än exempelvis CM Stacker 830 :p

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar