Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Tråden om språk & dialekter

100 svar till detta ämne

#1 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 10 August 2010 - 09:01 AM

Vilket språk är egentligen det fulaste språket? Finska är självskrivet som det fulaste, smakprov finnes här. Ett annat språk som inte är någon orgasm för öronen direkt är portugisiska som ni kan höra här.

Dialekter i Sverige. Ptja, skånskan och småländskan är inte direkt vackra. I rätt många länder i världen så anses svenskan vara ganska exotisk, dock kan man nog lätt utesluta skånskan i det fallet. Dialekter på övriga språk som t ex i England. Cockney (London) är rätt ball faktiskt.

Sådär spontant känner jag att en finne som kommer till sverige och skåne, så den pratar finlandssvenska (med skånsk dialekt) måste vara det otäckaste man kan höra. Kodus till den som länkar upp oss till något sådant.

Sådär, prata för oss forumiter och glöm inte att länka till språk/dialekter.

#2   El Payaso

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5019 Inlägg:

Postad 10 August 2010 - 09:36 AM

Nederländska är ju ingen hit, finns liksom inget flyt i det språket utan det känns bara som att det sägs massa random ord. Gällande dialekter i Sverige så har jag väldigt svårt för Gotländska där man ska envisas med att avsluta att avsluta alla verb med "e"...spele, hoppe, cykle, springe...jag blir vansinnig!

Tyvärr kan jag inte länka just nu då jag befinner mig på jobbet och youtube är spärrat.

#3   tronin

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 254 Inlägg:

Postad 10 August 2010 - 09:37 AM

Jag kan inte direkt påstå att folket i Stockholm har speciellt sexig dialekt. Beroende på var man bor är den rätt dryg och släpig.

Gotländskan, dalmås och göteborgskan lyssnar jag helt klart hellre till. Skånskan är inte helt fel så länge det inte blir för bred dialekt.

Internationellt älskar jag skotskan.

E: Du har fel victoritilly,
You ain't got no pancake mix!

#4   victorytilly

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1176 Inlägg:

Postad 10 August 2010 - 09:39 AM

Skånskan är fan ingen dialekt. Det är ett språk.
Inom skånskan finns det däremot ett flertal dialekter.
Jag har en klubb i mitt hjärta, en kärlek som ingen förstår.
En kärlek som får mig att drömma, drömmar om gyllene år.

#5   anth

Retired Mod

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2456 Inlägg:

Postad 10 August 2010 - 09:42 AM

Coolingen, Soap och Viigge kan intyga att min skånska är sexig. Bor i nordöstra Skåne.

Dock stor skillnad på dialekt då sydöstra Skåne måste ha den fulaste dialekten. Eller gamlingarna på Listerlandet då deras dialekt är ungefär lika lättförståeligt som finska.

Norska är ett språk som är relativt enkelt och skönt att lyssna på. Danska är tvärtom.

#6   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7855 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Manchester City

Postad 10 August 2010 - 10:02 AM

Olika dialekter i Skåne

Värst i Trelle ju.

#7   Henke

Mest Omtyckt

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15271 Inlägg:
  • Yrke:Rosteri

Postad 10 August 2010 - 10:31 AM

Av egna erfarenheter så är min Värmländska väldigt populär hos tjejer iaf. Killar vet jag inte riktigt. Dessutom så ska min dialekt vara den största i Sverige, inte till antalet som pratar den utan antalet ord.

Sök på Dalbymål för mer info.

Internationellt så är Amerikanska engelskan ngt jag föredrar, vissa sydstatsdialekter e jävligt sköna också dock inte redneck. Annars är skotska fränt =)

.dret

#8   Simon

Ikon

• Medlem
  • 2814 Inlägg:

Postad 10 August 2010 - 11:11 AM

Göteborgska är den överlägset bästa dialekten, är alltid lika skönt att höra en go gubbe efter att ha varit hos brorsan i Stockholm några dagar. Stockholmska är drygt, men eftersom min bror bor där har jag tvingats acceptera det. Skånska är annars jävligt jobbigt.

#9   Julinho

Spelare

• Medlem
  • 5184 Inlägg:

Postad 10 August 2010 - 11:22 AM

Bara för att klargöra så är inte stockholmska en dialekt, det är så man ska snacka helt enkelt.
Vad livet är ljuvligt när det lindriga ruset drar sin töckenslöja över tillvarons elände.

#10   Nikki Nine

Ikon

• Medlem
  • 2133 Inlägg:

Postad 10 August 2010 - 11:29 AM

Stockholmska är fruktansvärt fult. Jag föredrar Göteborgska, eller varför inte en tjej från typ Hagfors? Man ska inte prata som Henke iallafall.
ovewiklund ang. aktiveringsproblem: "Nu är det inte på skoj någe mer, är det inte fixat inom 10 minuter hoppar jag. JAG HOPPAR!"

#11   EJensen

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 846 Inlägg:

Postad 10 August 2010 - 11:35 AM

Ang smålänskan så är dialekten man pratar i norrasmåland rätt trevlig. Mycket trevligare än tex Kalmars!

Som snyggaste säger jag min egen Östgötska, fejnare än så kan en inte prate döh!

Jag hatar skånskan och och Örebros dialekt!
Kommer polisen med sin lilla larviga schäfer så kommer jag med min typ 3ggr så större schäfer. Thats it ;p, då polisen aldrig vågar prata , utan bara agera.Så varför inte ta det till doms nivå?

#12   tronin

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 254 Inlägg:

Postad 10 August 2010 - 11:52 AM

Citat

Bara för att klargöra så är inte stockholmska en dialekt
Det är trots allt enbart en hybrid mellan flera olika dialekter.

#13   FlygandeKatt

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1479 Inlägg:
  • Yrke:Strippa
  • Favoritlag:Brage
  • Tränar:Fickpingis

Postad 10 August 2010 - 11:52 AM

Jag pratar dalmål, och tycker väl att min dialekt är helt okej. Jag hatar verkligen norrländska. Det låter hemskt...
Jag är den elastiska som en äpple.

#14 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 10 August 2010 - 12:02 PM

Bäst alla kategorier är Minnesota-engelskan. I alla fall den i Fargo. Om folk verkligen pratar så där i verkligen låter jag vara osagt. Men otroligt skön är den ju i vilket fall.

#15   Scholsey

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1070 Inlägg:

Postad 10 August 2010 - 12:02 PM

Halländska e underbar dialekt, fråga bara Bengan Johansson :)
Sir Bobby Charlton : "Paul Scholes is my favourite player. He epitomises the spirit of Manchester United and everything that is good about football."

Zinedine Zidane : "Scholes is undoubtedly the best midfielder of his generation."

#16   Lumpjaw

Spelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3408 Inlägg:

Postad 10 August 2010 - 12:09 PM

Citat

Jag pratar dalmål,  och tycker väl att min dialekt är helt okej. Jag hatar verkligen norrländska. Det låter hemskt...
Vad hatar du inte med Norrland?

Som tidigare sagt, så är vissa skånska dialekter mindre roliga att lyssna på. Är väl samma sak med norrländskan. Långt uppe pratar man nästan finska. Finner inga större fel på dialekten som pratas här i Sundsvall.

#17   tronin

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 254 Inlägg:

Postad 10 August 2010 - 12:15 PM

Citat

Bäst alla kategorier är Minnesota-engelskan. I alla fall den i Fargo. Om folk verkligen pratar så där i verkligen låter jag vara osagt. Men otroligt skön är den ju i vilket fall.
I och med att Fargo ligger i North Dakota så blir det lite fel. Men nej, folket i Minnesota låter inte så. Däremot har vissa av de äldre invånarna ett svenskklangande 'ja' istället för 'yeah'.

E: Såg nu att den filmats i båda staterna, så ignorera första meningen.

#18 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 10 August 2010 - 12:19 PM

Citat

Citat

I och med att Fargo ligger i North Dakota så blir det lite fel. Men nej, folket i Minnesota låter inte så. Däremot har vissa av de äldre invånarna ett svenskklangande 'ja' istället för 'yeah'.
Baserade Minnesota på att delar av filmer utspelar sig i vad jag föreställde mig var Minneapolis.

#19   Henke

Mest Omtyckt

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15271 Inlägg:
  • Yrke:Rosteri

Postad 10 August 2010 - 12:28 PM

Citat

Stockholmska är fruktansvärt fult. Jag föredrar Göteborgska, eller varför inte en tjej från typ Hagfors? Man ska inte prata som Henke iallafall.

Hagfors/X-ärmål är ju föär helvete det värsta som finns? Du gnäller på min men favoriserar Hagfors!?!? Det börjar bli lite personligt det här, men FYI så tror ALLA i Karlstad att jag kommer från Hagfors... blir ju mördartankar direkt :|

.dret

#20   Smuts

Sportchef

• Medlem
  • 5201 Inlägg:

Postad 10 August 2010 - 12:33 PM

Tyst för fan: Det på länken är inte finska, utan en plojgrej. Du kan väl inte på allvar tro att finska låter sådär?

Det fulaste språket är utan tvekan holländska. Även portugisiska låter riktigt fult, om man jämför med spanskan som är ett nära besläktat språk. Riktigt grov danska är inte så vackert heller. Norska däremot är riktigt hett när en snygg brud talar det. Inte annars.

Skånska är generellt skitfult, men i vissa delar (typ Kristianstadområdet) pratar de riktigt skön skånska. Definitivt en av mina favoritdialekter. Sen har ju norrländska en viss charm. Den fulaste dialekten av alla är tvivelaktigt  blekingska (heter det så?) Hade en kille från Blekinge i min klass, och jag förstod allvarligt talat inte hälften av vad han sa.

Den vackraste av alla dialekter är förstås östgötskan. Lyssna och njut:
#23 - Mats Rubarth

aa1to om Bobo Balde: "skulle man grilla de där låren skulle man kunna mata halva afrika"

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar