Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Pratar ni olika med olika personer och i olika situationer?

16 svar till detta ämne

Pratar ni olika med olika personer och i olika situationer? (35 medlem(mar) har röstat)

Pratar ni olika med olika personer och i olika situationer?

1. Nej. (6 röster [15.38%])

Procent av omröstning: 15.38%

2. Ja. (33 röster [84.62%])

Procent av omröstning: 84.62%

Rösta Gäster kan inte rösta

#1   Simon

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 2 714 Inlägg:

Postad 01 september 2010 - 08:05

Jag ska skriva en uppsats om detta fenomen, men det är inte enbart därför jag startar denna tråden. Jag har en ganska speciell dialekt kallad ömål vilken jag använder flitigt hemma här i Göteborgs södra skärgård. Båt blir båd, fiska blir feska osv, vatten blir van (a låter som i kanske, katt), fotboll blir fotböll osv. Däremot när jag är i skolan i stan, pratar jag rikssvenska, så gott som. Och detta går automagiskt, utan att jag tänker på det. Två av mina syskon bor i Sthlm, det är samma sak där. När de är hemma och hälsar på blir det ganska snabbt ömål istället för 08-dialekt. Däremot när de är berusade då blir det 08-dialekt oavsett plats. Vad tror ni detta beror på? Är det så för er också?

Smala trådar, mm-m-yes.

#2   Franck

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 471 Inlägg:
  • Yrke:Bankrånare
  • Favoritlag:Örgryte IS

Postad 01 september 2010 - 08:26

Nej, jag pratar med min urvattnade kranskommuns-göteborgska oavsett vem det är jag pratar med.
"En renrasig homosapiens, en härförare, en titan, kort och gott en Göteborgare"

#3   Mooorgul

Tränare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 3 120 Inlägg:

Postad 01 september 2010 - 08:43

Inte riktigt beroende på vem, men beroende på var. När jag är här i Gävle suddar jag ut det mesta av min hemdialekt, men pratar heller inte riktigt Gävlemål utan nån form av rikssvenska med spår av Kramforsmål. När jag åker hem till Kramfors ställer jag ganska snabbt om till Kramforsmål, men lika snabbt tillbaka när jag sedan åker därifrån.

När jag var på Åland en vecka i somras började jag efter några dagar att prata nån slags dålig åländska. Det var inte helt ok.
[14] morgel är viktigast
[14] han är min bästa kompis :/

#4   Adam Nilsson

Tysklandsfanatikern

• Redaktionen
  • 1 381 Inlägg:
  • Yrke:Studerande

Postad 01 september 2010 - 09:02

Varje människa har olika nivåer av sitt språk som man väljer att anpassa beroende på vart (plats) man är samt vem/vilka man pratar med. Anledningen till detta är att våra olika språkbruk är olika accepterade på olika platser.

Om du skriver på det här forumet skriver du troligtvis inte på samma sätt som om du skulle skriva ett projektarbete i skolan utan du skriver ledigare för att du vet att forumet ligger på den nivån. Om du pratar med en nobelpristagare (akademiker av något slag) pratar du troligtvis väldigt korrekt och utan svordomar för det är vad den situationen kräver.

Språket är vad människor oftast bedömer när vi träffar de då det är en statussymbol. Därför väljer man att anpassa det till den nivån där det hör hemma vid sina möten. Det är sig inget ovanligt utan det är så vi människor fungerar och det beror på ett såväl genetiskt som kulturellt arv.

Fascinerande att det kom upp nu när jag läser om det på universitet, om du behöver hjälp eller har någon fråga får du gärna skicka ett pm - det hjälper även mig att se det utifrån flera perspektiv.

#5   Hellsten

Moderator

• Moderator
  • 4 344 Inlägg:
  • Yrke:Musiklärare
  • Favoritlag:Helsingborgs IF

Postad 01 september 2010 - 11:20

Jag pratar skånska med alla utom med familj och släkt. Halvfinsk som man är ...

E: Äh, jag pratar alltså inte finska med släkten om ni tror det. Normal svenska, ungefär.

#6   tronin

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 254 Inlägg:

Postad 01 september 2010 - 12:10

@Bierhoff: Språksociologi månne?
You ain't got no pancake mix!

#7   SirGrunge

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 2 268 Inlägg:
  • Yrke:Livsnjutare
  • Favoritlag:AC Milan
  • Tränar:Gerdskens BK P99

Postad 01 september 2010 - 12:20

Pratar med vad folk tror är göteborgsdialekt, inte helt konstigt då jag är ifrån Alingsås som ligger 5mil ifrån.
Brukar använda enkla ord oavsett vart jag är av den anledning att folk uppskattar det mer. Det känns närmare och mer personligt. Ogillar faktiskt folk som slänger sig med ett språk dom inte behärskar bara för att verka pålästa.

#8   Steffeg

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 1 269 Inlägg:

Postad 01 september 2010 - 12:20

Jag skulle vilja säga nej men faktum är att jag de senaste dagarna märkt att jag säger "döh" i slutet på en mening som är väldigt typiskt i östgötskan. Det brukade jag bara göra för skojs skull tidigare men jag kan inte sluta nu jag hoppas att det bara är en fas som går över. Men jag är ganska säker på att jag inte gjort det tidigare, alltså ändrat min dialekt för att passa in i olika situationer kanske mest för att jag inte har så mycket om ens någon dialekt (förrän nu).

Jag har poängterat till min far många gånger att han pratar stockholmska när han pratar på jobbtelefonen vilket kanske är naturligt eftersom han jobbar där nu, men det gäller alla samtal han gör som inte är privata då kommer stockholmskan fram trots att han inte är därifrån eller någonsin har bott där.

Det här fenomenet var med i svenska dialektmysterier med Fredrik Lindström vill jag minnas där bland annat Jonas Bergkvist togs upp, den mannen har verkligen en unik dialekt, dalmålsskånska kan det inte vara många som talar. Han gjorde pratade dalmål med sin chef och skånska med sin syster på telefon, så fenomenet stämmer nog in på de flesta skulle jag tro.

#9   Smuts

Tränare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 5 201 Inlägg:

Postad 01 september 2010 - 12:37

Jag pratar östgötska när jag är utanför Östergötland.
#23 - Mats Rubarth

aa1to om Bobo Balde: "skulle man grilla de där låren skulle man kunna mata halva afrika"

#10   Adam Nilsson

Tysklandsfanatikern

• Redaktionen
  • 1 381 Inlägg:
  • Yrke:Studerande

Postad 01 september 2010 - 13:07

Citat

@Bierhoff: Språksociologi månne?
Lingvistisk och didaktik just nu.

#11   Underdog

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 366 Inlägg:

Postad 01 september 2010 - 13:53

Klart jag pratar olika med olika personer. Jag pratar inte likadant med laget inne i omklädningsrummet eller med polare, som jag gör med mina farföräldrar. Inget konstigt med det. Sen kan jag nog prata olika med olika vänner också.

#12   scatterbrain

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 1 043 Inlägg:

Postad 01 september 2010 - 17:29

Jag använder samma dialekt och har mer eller mindre samma språk hela tiden, däremot anpassar jag ordvalet och jargongen till vilken grupp av människorjag pratar med.
[img]http://img247.images...98537175fu0.gif[/img]
"Big pig. Massive oink. Little curly tail."

#13   war_elephant

Junior

• Medlem
  • 49 Inlägg:

Postad 01 september 2010 - 17:58

Är från Nyköping där det väl pratas rikssvenska och har nu bott i Jönköping i tre år men jag har nog aldrig skiftat till den småländska dialekten. Däremot har jag märkt att en del av polarna som kommer från städer med kraftigare dialekter börjar snacka småländska när de pratar med en smålänning. Sen använder jag självklart olika jargonger beroende på sällskap.

#14   Linhem

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 1 223 Inlägg:

Postad 01 september 2010 - 19:37

Gällande dialekt pratar man la alltid göteborska[footnote] även fast de inte är så tydligt brukar folk förstå var man kommer ifrån.[/footnote]

Pratar alltid så var man än är i Sverige även fast jag inte rest runt så mycket i Sverige.

De med hur man pratar med olika personer är ju självklart så att man anpassar sig så som Bierhoff säger.

Är de med närmaste kompisar är de sådär grabbigt, på en ytterst oseriös nivå.

Är de folk man knappt känner (eller "äldre/vuxna/seriösa" människor) säger man inte så mycket, bara att vara trevlig och enkel.
"Pour ce que rire est le propre de l'homme"
- François Rabelais

#15   EJensen

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 846 Inlägg:

Postad 02 september 2010 - 13:25

Jag ändrar en hel del, när jag pratar med folk från min gamla skola i Kisa prater jag sjöuk grov Keise dialekt, dvs jag pratar mer som dom gör, men när jag pratar med folk i min nuvarande skola så är inte östgötskan mycket mer "normal". Jag har östgötska Ö och I men jag kan avsluta ord med A och sånt...

Mamma som kommer från Gullringen i norra småland pratar väldigt mycket småländska när hon pratar med mormor men rikssvenska i vanliga fall.

Pappa som bodde några år i stockholm när han kom till Sverige pratar Stockholmska med Stockholmare, annars rikssvenska han med.

Bara jag som tycker rikssvenska är väldigt tråkigt? Opersonligt och dant...
Kommer polisen med sin lilla larviga schäfer så kommer jag med min typ 3ggr så större schäfer. Thats it ;p, då polisen aldrig vågar prata , utan bara agera.Så varför inte ta det till doms nivå?

#16   Franck

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 471 Inlägg:
  • Yrke:Bankrånare
  • Favoritlag:Örgryte IS

Postad 02 september 2010 - 15:42

Citat

Bara jag som tycker rikssvenska är väldigt tråkigt? Opersonligt och dant...
Nej, den åsikten är du inte ensam om.

Citat

Gällande dialekt pratar man la alltid göteborska[footnote] även fast de inte är så tydligt brukar folk förstå var man kommer ifrån.[/footnote]

Pratar alltid så var man än är i Sverige även fast jag inte rest runt så mycket i Sverige.
Just det där ska ju vara något som är speciellt för Västsverige och Göteborg, vi tycker tydligen om våran dialekt så mycket att vi hellre gör den grövre än den egentligen är än att tona ner den vid tillfällen där folk med andra dialekter kanske hade gjort det.
"En renrasig homosapiens, en härförare, en titan, kort och gott en Göteborgare"

#17   Henke

hnk

• Medlem
  • PipPipPip
  • 13 399 Inlägg:
  • Yrke:rullar lågt

Postad 02 september 2010 - 16:29

Jag försöker snacka min hemdialekt så ofta jag kan, men inte ens Karlstadbor förstår den, så det blir ngn blandning, men när jag är hemma och med rätt sällskap är det mitt vanliga språk.

"Apan använder våld för att bestiga och införa sitt sekret i både getens bakre men även främre del vilket berör mig på ett ytterst illa sätt."
-kakidaniel om monkeyrape Februari 2012

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar