Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM11-SR] Clyde FC - Red Sails

192 svar till detta ämne

#1   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 14 February 2011 - 22:48 PM

Postad bild

Inledning:

Databasinställningar:
Spel: Football manager 2011, patch 11.2.1
Databas: Medium
Valda ligor: Argentina (Div 1), Brasilien (Nationella), Danmark (Div 1 och uppåt), England
(npower League 2 och uppåt), Frankrike (Ligue 1), Grekland (Superligan), Holland
(Eredvisie), Irland (Div 1 och uppåt), Island (Högstaligan), Italien (Serie B och uppåt),
Nordirland (Div 1 och uppåt), Norge (Tippeligan), Österrike (Högstaligan), Ryssland (Div 1
och uppåt), Skottland (Div 3 och uppåt), Spanien (LIGA adelante och uppåt), Sverige (Div 1
och uppåt), Tyskland (Div 2 och uppåt), Wales (Principality Welsh Prem).
Lag: Clyde FC
Manager: Daniel Jansson
Bakgrund: Korpenspelare

Lagval:
Efter ett par rapporter med ganska lättspelade lag i lättspelade ligor sökte jag en ny
utmaning, jag ville ta över ett bottenlag och göra det till något mer. Jag visste redan från
början att jag ville starta spelet i dom brittiska öarna och sedan göra mitt bästa för att stanna
kvar. Clyde FC drog till sig mitt intresse då dom i verkligheten ligger hjälplöst sist i den
lägsta divisionen i Skottland. Under dom senaste åren har klubben varit i fritt fall igenom
dom skotska ligorna och blivit degraderade två år i rad, från divisionen ett och division två
för att sedan kriga i botten av division tre. Det skulle bli en utmaning utan dess like att täppa
igen läckorna och få upp det sjunkande skeppet på rätt sköl.

Historia:
Clyde FC har ingen framgångsrik historia i Skotsk fotboll då man aldrig vunnit skotska
Premier League och den bästa placeringen i den högsta divisionen man fått kom under tidigt
1900-tal då man lyckades knipa en tredjeplats vid tre tillfällen. Dessutom har man aldrig
tagit någon titel i ligacupen och endast ett silver i Challenge cup (som förvisso bara har
pågått i 20 år). Clyde har en tämligen framgångsrik historia i den Skotska cupen dock då
man tagit tre guld och tre silver (det senaste guldet kom 1958).

Information:
Nation: Skottland
Grundad: 1877
Status: Professionell
Rykte: Regionell
Rivaler: Hamilton och Partick Thistle
Ekonomi: OK (1 500 000 kr i skulder)
Mediatips: 2:a
Lagkapten: John Sweeney
Vice-kapten: Ross McMillan
Arena: Broadwood Stadium: 8006 endast sittplatser
Träningsanläggning: Tillräcklig
Ungdomsakademi: Tillräcklig
Ungdomsrekrytering: Ganska enkel

Format:
I alla skotska divisioner förutom den högsta tävlar totalt tio lag, alla lag möter varandra fyra
gånger under en säsong som totalt består av 36 omgångar. Därför kommer jag att skriva fyra
rapporter under varje säsong plus en rapport för varje transferfönster och en
truppgenomgång inför varje säsongsstart, detta innebära att varje rapport kommer innefatta
nio ligamatcher och samtliga cupmatcher som har spelats under den tidsperioden. Varje
sådan rapport kommer att ha titeln Första, Andra, Tredje eller Fjärde kvartalet.

#2   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 15 February 2011 - 00:21 AM

Postad bild

Silly Season inför säsongen 10/11:

Spelarförluster:
När jag anlände till Broadwood stadium hade klubben stora ekonomiska problem, med en
lönebudget på 20 000 kronor i veckan spenderade man 5 000 kronor för mycket på lön varje
vecka, samtidigt behövde man arbeta av ett lån på drygt 1 400 0000 kr. Mitt första mål som
jag satte upp blev därför att sänkta löneutgifterna till 15 000 kronor i veckan. Jag sålde då
fyra av klubbens bäst betalade spelare vilket sänkte klubbens löneutgifter med hela 9 000 kr
i veckan. Ricky Waddell, Adam Strachan, John Stewart och Neil McGowan lämnade
klubben för lite mer än en kvarts miljon kronor.

Spelarförstärkningar:
Jag visste redan då att jag inte skulle kunna köpa in någon spelare eftersom klubbens
ekonomi redan var pressad så jag tvingades då chansa med att locka till mig fem
kontraktslösa spelare och plocka upp två spelare från ungdomslaget, mest lovande av dessa
är den sextonåriga centrala mittfältaren Liam Scott vars bästa egenskaper är hans
aggressivitet på mittfältet och hans snabbhet.

Postad bild Liam Scott | M C | 16 år
Postad bild John Ferguson | A | 18 år
Postad bild Jamie Lindsay | M HC, OM C | 19 år
Postad bild Declan Gallagher | B C | 19 år
Postad bild Darragh Satelle | A | 19 år
Postad bild Scott King | B VC | 16 år
Postad bild Cullum McAllister | A | 16 år

Ledarstaben:
Ledarstaben är väldigt liten då klubben inte har råd att lägga mycket resurser på personal,
min assisterande tränare Gordon Wylde är en okey sådan och han kommer nog visa sig
mycket passande i just detta lag då hans förmåga att arbeta med ungdomar är väldigt hög.
Två ungdomstränare, en scout och en läkare har jag också till mitt förfogande.

#3   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 15 February 2011 - 11:43 AM

Postad bild

Truppen:

Formation:
Taktiken jag ska använda tillsvidare är en 4-1-2-1-2 utan yttermittfältare. Jag kommer
förmodligen att föra dom flesta matcherna och vill därför ha ett någorlunda
passningsskickligt centralt mittfält för att sedan kunna aktivera Willie Sawyers och hans
anfallskollegier på topp. Taktiken visade sig okey under försäsongen men jag hoppas att när
laget spelat med den ett tag kommer dom naturligare in i rollerna.

Postad bild Jordan Allan | Mål | 18 år |
Postad bild J.C. Hutchison | Mål | 25 år |
Postad bild Iain Miller | Mål | 16 år |

Målvakter:
Jordan Allan är en mycket ung och stabil målvakt som är bättre än dom båda andra, J.C.
kommer att få ta chansen när den ges men kommer först och främst vara andremålvakt i
truppen.

Postad bild Iain Gray | B HVC | 19 år
Postad bild Graham Girvan | B H | 20 år
Postad bild Ally Park | B HC, YB H | 20 år
Postad bild Scott King | B VC | 16 år
Postad bild Murray Henderson | B C | 30 år
Postad bild Alan Lithgow | B C | 22 år
Postad bild Declan Gallagher | B C | 19 år
Postad bild Ross McMillan | B C | 27 år
Postad bild Jack Sloss | B/YB V | 18 år

Backar:
Alan Lithgow är planens gigant och är förmodligen den bästa backen i den här divisionen,
Alan förlängde sitt kontrakt till tre år framöver och kommer vara en nyckelspelare för mig så
länge han håller sig skadefri.

Postad bild Kevin Finlayson | YB H, M HC, OM H | 30 år
Postad bild Connor Stevenson | DM, M C | 17 år
Postad bild Scott Brown | DM, M/OM C | 18 år
Postad bild John Sweeney | M C | 22 år
Postad bild Liam Scott | M C | 16 år
Postad bild Haydn Cochrane | M/OM C | 18 år
Postad bild Jim Robertson | M/OM C | 16 år
Postad bild Jamie Lindsay | M HC, OM C | 19 år
Postad bild Stuart Mills | M/OM H | 20 år (utlånad)

Mittfältare:
Ett dominant centralt mittfält som kommer spegla min spelstil under säsongen. En jämn
blandning av offensiva och defensiva kvalitéer i laget samt en ung lagdel överlag.

Postad bild Marc McCusker | A | 20 år
Postad bild John Ferguson | A | 18 år
Postad bild Willie Sawyers | A | 23 år
Postad bild Cullum McAllister | A | 16 år
Postad bild Darragh Satelle | A | 19 år

Anfallare:
Willie Sawyers är en riktigt bra avslutare och kommer troligen bli mycket viktig i offensiven
i år, Darragh Satelle och John Ferguson kommer jag också att följa med spänning under året
för att se deras utveckling.

#4   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 15 February 2011 - 17:44 PM

Postad bild

Första kvartalet av säsongen 10/11:

Försäsongen:
Vi blandade och gav i träningsmatcherna då vi förlorade mot lätt motstånd samtidigt som vi
kryssade och vann mot betydligt svårare lag. Vi förlorade bägge bortamatcherna på
försäsongen mot dåligt Skotskt motstånd som vi borde slagit. På hemmaplan såg det bättre ut
då vi slog Engelska Port Vale och Colchester med uddamål, förlust och kryss blev det dock
mot Ross County och Queen of the South som bägge återfinns två divisioner över oss i Skotska
ligasystemet.

Division 3:
Den skotska lägstadivisionen består av tio lag som alla möts fyra gånger under totalt 32
omgångar, prispengarna för placering i tabellen varierar från tiondeplats som får lite mindre
än 200 000 kr till förstaplats som får 790 000 kr och avancerar direkt till Skotska division 2.
Dom tre näst bäst placerade lagen i Division 3 kvalar i en utslagning mot det näst sämst
placerade laget i division 2 där bara ett av dessa lag kan gå ut som segrare.

Vi gjorde vad som förväntades av oss och tog så mycket poäng att vi ligger etta efter nio
spelade omgångar, frågan är om min unga trupp har kraft nog att hålla i formen under den
långa säsongen. Willie Sawyers har varit briljant på topp och har gjort åtta mål på nio matcher.

Postad bild

Spelarstatistik Lagstatistik

Skotska Ligacupen:
Vi tog en riktig skrällvinst mot Stirling från division ett efter mål av Connor Stevensson och
Willie Sawyers, 1-2 slutade matchen som spelade på bortaplan. Det blev dock ingen skräll
mot Hamilton från högstadivisionen då vi förlorade rättvist med 3-0, vi fick cirka 200 000 kr
för besväret i cupen vilket kommer att gå direkt till att förstärka lönebudgeten.

Skotska Challenge Cup:
Challenge Cup är en tävling i skottland där lag från dom tre lägre divisionerna ställs emot
varandra. Vi klarade oss igenom dom tre första omgångarna i tävlingen genom att slå två lag
från division tre och Ayr United från division två. Ett hattrick av Willie Sawyers gav oss en
fantastisk seger mot Raith Rovers efter övertid och vi tog oss sensationellt till final, Morton
från division ett vann rättvisst med 2-1 och vi kunde vara nöjda med silver. 197 000 kr fick
vi i prispengar medans 25 000 delades ut till truppen.

Skotska Cupen:
Clyde har en tämligen framgångsrik historia i den Skotska cupen jämfört med andra
tävlingar då man tagit tre guld och tre silver (den sista titeln kom 1958). I cupen andra
omgång lottades vi mot Vale of Leithen, vi vann enkelt med 3-0 och gick vidare till nästa
omgång.

Landslagsuppdrag:
Connor Stevenson blev av managern för Skottlands u19-lag uttagen inför två
träningsmatcher, detta kom oväntat och var mycket roligt, Stevensson är en egen produkt
som gjorde debut med Clyde då dom fortfarande var i division ett.

#5   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 16 February 2011 - 16:18 PM

Postad bild

Andra kvartalet av säsongen 10/11:

Division 3:
Mot Stanraer hemma hände det som inte fick hända, Willie Sawyers drog på sig en lårskada
i kamp om bollen och tvingades byta. John Ferguson hoppade in men trots ett massivt
spelövertag kunde vi inte vända matchen efter att Stanraer tagit ledningen, Sawyers missade
förvisso bara en tävlingsmatch men säsongens första ligaförlust sved endå. Formen som vi
hade i början av säsonger hackat lite men vi håller endå ett skapligt säkert grepp om
förstaplatsen.

Postad bild

Skotska Cupen:
Stenhousemuir slog oss med uddamålet efter att vi fått ett mål bortdömt, 90 000 kr fick vi
dock för att ha deltagit i den tredje omgången.

Silly season:
Då jag behövde sänka min löneutgifter ytterligare valde jag att släppa flera spelare med sex
månader kvar på kontraktet, inga vinster inkasserades men lönekostnaderna minskade.
Den viktigaste spelaren som fick gå var lagkaptenen John Sweeney.

#6   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 17 February 2011 - 20:41 PM

Postad bild

Tredje kvatalet av säsongen 10/11:

Division 3:
Fortfarande uppe i toppen trots en liten formsvacka då vi gick segerlösa ur fyra omgångar i
rad. Sawyers fortsätter att göra många mål och mittfältet funkar bra. Declan Gallagher har
dock varit periodens bästa spelare då han har högst snittbetyd i serien.

Postad bild

Ekonomin:
Nu när slutet på säsongen och avancemang finns inom synhåll har jag börjat titta framåt, jag
ligger fortfarande lite över lönebudgeten trots mina bantningar av truppen. Trots detta har
skulderna som inför säsongen låg på 1 400 000 kr minskat till 950 000 kr.

#7   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 18 February 2011 - 01:11 AM

Postad bild

Fjärde kvartalet av säsongen 10/11:

Division 3:
Vi uppfyllde vårt säsongsmål och slutade på förstaplats i serien, förutom en direkt uppflyttning
till division 2 inkasserade klubben 790 000 kr. Vår defensiv har varit briljant i år då vi bara
har släppt in hälften så många mål som vi producerat framåt, det största utropstecknet för
säsongen var Declan Gallagher som gjorde en fantastisk säsong som mittback.

Postad bild

Cupspel:
Jag kan inte direkt klaga på mitt lags resultat i dom olika cupspelen i Skotland, att vi kom till
final i Challenge cup är en riktigt bra bedrift och tredje omgången i den Skotska cupen är
okey. I ligacupen åkte vi dock på en tidigt tork mot Hamilton från högstaserien efter att vi
slagit Stirling borta.

#8   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 18 February 2011 - 23:03 PM

Postad bild

Silly Season inför säsongen 11/12:
Efter en lyckad första säsong med Clyde FC stod jag nu inför min första riktiga utmaning
med klubben, från division tre till division två är det stor skillnad och jag kommer med
största sannolikhet att slåss om överlevnad under denna säsong. Jag behövde förstärka
spelartruppen då nio spelare från förra årets a-lag lämnade klubben under vårfönstret och
efter säsongen. Tre kontraktslösa spelare värvades och två ungdomar kom upp från u-19
laget för att vara reserver, mest spännande av dessa är dom offensiva spelarna Dean
Cameron och Derek Jeffrey.

Postad bild Richard McIntosh | M C | 18 år
Postad bild Gavin Donoghue | B HC | 22 år
Postad bild Colin Hamilton | B VC | 19 år
Postad bild Dean Cameron | M/OM HVC | 17 år
Postad bild Derek Jeffrey | OM C, A | 16 år
Postad bild David Smith | Mål | 17 år

Dessa spelare lämnade klubben: J.C. Hutchison, John Sweeney, Murrey Henderson, Stuart
Mills, Ross McMillan, Ian Gray, Ally Park, Jordan Allan och Marc McCusker, samtliga gratis.

Postad bild

Ekonomi:
Min ekonomi var förra säsongen mycket pressad och var därmed en källa för stress då jag
piskades att hamna så högt upp i tabellen som möjligt för bästa möjliga utdelning i
prispengar, lyckligtvis hamnade jag etta i tabellen och avslutade säsongen strax över plus-
minus-noll strecket vilket gav mig chansen att lägga om min budget så att jag slipper röda
siffror i saldot under nästa säsong.

Denna säsong gav styrelsen mej så fria tyglar som den pressade ekonomin tillät. Jag fick en
lönebudget på 50 000 kr i veckan och en transferbudget på nästan 2 500 000 kr att rätta mig
efter och justera som jag ville. Jag valde dock att inte investera några större pengar i
spelarköp då klubben fortfarande har 700 000 kr i skulder.

#9   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 20 February 2011 - 13:49 PM

Postad bild

Truppen:

Formation:
Jag kommer att fortsätta att använde 4-1-2-1-2 formationen utan yttrar den här säsongen
eftersom det visade sig vara så effektiv i division tre, detta är dock division två vilket är ett
ganska stort steg upp. Precis som förra säsongen kommer jag att förlita mig på ett
passningsskickligt centralt mittfält som kan aktivera anfallarna centralt och hålla i bollen
mot svårspelat motstånd, jag vill att mitt lag ska ha ett högt bollinnehav på mittplan och på
egen planhalva och sedan bygga från det.

Postad bild Iain Miller | Mål | 17 år |
Postad bild David Smith | Mål | 17 år |

Målvakter:
Jordan Allans (min ordinarie målvakt från förra säsongen) kontrakt löpte ut inför den
kommande säsongen 2011/2012 och jag måste lägga min tillit hos yngre förmågor, Davis
Smith togs upp från ungdomslaget som reservmålvakt är långt ifrån redo för spel i division
två. Iain Miller håller dock viss klass och kommer att få stå på hösten och vintern men om
han inte håller måttet måste jag värva en ny målvakt under januari-fönstret.

Postad bild Gavin Donoghue | B HC | 22 år
Postad bild Graham Girvan | B H | 21 år
Postad bild Scott King | B VC | 17 år
Postad bild Colin Hamilton | B VC | 19 år
Postad bild Alan Lithgow | B C | 23 år
Postad bild Declan Gallagher | B C | 20 år
Postad bild Jack Sloss | B/YB V | 19 år

Backar:
Två riktigt nyttiga spelare kom till klubben inför säsongen, Colin Hamilton och Gavin
Donoghue är dom enda ytterbackarna i truppen som riktigt håller måttet vilket kommer att
göra dom ovärderliga i den kommande säsongen. Alan Lithgow och Declan Gallagher bildar
ett mycket säkert ordinarie mittbackpar

Postad bild Connor Stevenson | DM, M C | 18år
Postad bild Scott Brown | DM, M/OM C | 19 år
Postad bild Jamie Lindsay | M HC, OM C | 20 år
Postad bild Liam Scott | M C | 17 år
Postad bild Richard McIntosh | M C | 18 år
Postad bild Dean Cameron | M/OM HVC | 17 år
Postad bild Haydn Cochrane | M/OM C | 19 år
Postad bild Jim Robertson | M/OM C | 17 år

Mittfältare:
Dom unga skottarna Liam Scott och Richard McIntosh har mycket fotboll i benen och jag
hoppas att dom kan utveckla sig till riktigt duktiga centrala mittfältare under min ledning.
Mittfältet kommer att bestå av två centrala mittfältare med en defensiv mittfältare i ryggen
och en offensiv mittfältare längre upp i plan.

Postad bild Derek Jeffrey | OM C, A | 16 år
Postad bild Darragh Satelle | A | 20 år
Postad bild John Ferguson | A | 19 år
Postad bild Willie Sawyers | A | 24 år
Postad bild Callum McAllister | A | 17 år

Anfallare:
Willie Sawyers gjorde en fantastisk säsong 2010/2011 och snittade ungefär en poäng per
match, med Sawyers rutin och stabilitet på topp kan unga spelare som Ferguson, Satelle och
Jeffrey förhoppningsvis arbeta upp sig till den potential jag ser i dom. Mest spännande bland
dessa är John Ferguson som fick en hel del speltid förra säsongen och gjorde det bra.

#10   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 20 February 2011 - 20:00 PM

Postad bild

Första kvartalet av säsongen 11/12:

Försäsongen:
Vi gjorde en bra försäsong då vi vann fem av sju matcher medans vi förlorade två,
motståndet var ungefär i nivå med mitt eget lag och resultaten får ses som godkända. Mest
glädjande på försäsongen var vinsten mot den tippade ligafyran i division två Cowdenbeath
som gav oss en rejält positiv känsla inför säsongsstarten.

Division 2:
Jag satte som mål för säsongen att undvika nedflyttning genom minst en åttondeplats eller i
värsta fall en niondeplats vilket skulle betyda kvalmatcher. Vi startade dock säsongen
jättebra med en trepoängare mot tippade ligaettan Stirling men efter det gick vi segerlösa
genom dom åtta efterföljande omgångarna och efter nio spelade matcher ligger vi på en
niondeplacering. Trots en svag inledning har fansen varit underbara och vi har näst högst
publiksnitt i vår division och har fördubblat snittet från samma datum förra året.

Postad bild

Skotska Ligacupen:
Derek Jeffrey blev Clydes yngsta målskytt genom tiderna när han satte sista spiken i
Peterheads kista i den imponerande vändningen från underläge till 3-1. Vi lottades in mot
Hibernian från högstaserien i andra omgången och blev utklassade med 5-0 men vi fick
147 500 kr för besväret.

Skotska Challenge Cup:
I den första omgången av Challenge cup ställdes vi mot det tippade topplaget i vår division
Ayr United som vi slog på straffar efter en väl genomförd match då skottstatistiken blev 17-
2 i vår favör, matchen slutade dock 0-0 efter fulltid. Elgin City från division tre blev
utslagna av oss efter en ganska darrig match som slutade 2-1 i vår favör. Vi åkte dock ut mot
Albion Roovers från division 3 i den tredje omgången av cupen.

#11   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 21 February 2011 - 23:00 PM

Postad bild

Andra kvartalet av säsongen 11/12:

Division 2:
Efter elva tävlingsmatcher utan vinst tog vi oss i kragen och vann med uddamålet mot
Peterhead, efter detta tog vi mer poäng och tog ett par riktigt fina skalper då vi slog East Fife
och Cowdenbeath på hemmaplan. Efter dessa resultat rykte vi lite ifrån den absoluta botten
av tabellen.

Postad bild

Skotska Cupen:
I tredje omgången av den Skotska Cupen ställdes vi mot svårspelade East Fife och lyckades
på hemmaplan kryssa och därmed gick matchen till omspel. På bortaplan blev mittbacken
Alan Lithgow stor matchhjälte då han gjorde två mål. I den fjärde omgången lottades vi mot
Hibernian vilket blir en om inte omöjlig, väldigt svår motståndare att besegra.

#12   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 28 February 2011 - 17:33 PM

Postad bild

Tredje kvartalet av säsongen 11/12:

Division 2:
Tabellen ser bedrägligt bra ut med nio matcher kvar att spela, men kampen om överlevnaden
i division två är rysligt jämn då hela fem lag slåss för att undvika kvalplatsen. I och med en
fin skalp i omgång 27 mot Dumbarton hemma får vi en gnutta andrum inför sluttampen av
säsongen. Trots att vi håller huvudet över vattenytan än så länge pratas det om att ersätta mig
som manager trots mina sportsliga ”framgångar”. Ynglingen Derek Jeffrey leder den interna
skytteligan med sex mål på 26 spelade matcher medans Willie Sawyers fortfarande är lagets
bäste poängspelare.

Postad bild

Skotska Cupen:
Hibernian blev för svåra för oss i cupens fjärde omgång och vi förlorade med hela 3-0. Jag
blev inte besviken då vi fick 82 500 kr i prispengar samtidigt som allt fokus nu kan läggas på
vår överlevnad i ligan.

Silly Season:
Klubben blöder fortfarande ekonomiskt och jag var tvungen att sälja spelare för att minska
löneutgifterna. 20-åriga Haydn Cochrane blev erbjuden till olika klubbar på grund av hans
höga lön och det faktum att han inte ansågs vital för klubben på ett sportsligt plan. Ingen
klubb villa betala för en övergång så istället lovades jag 20 procent vid en eventuell
försäljning av spelaren, Rob Roy blev Cochranes nya klubbadress.

Postad bild Rob Roach | Mål | 18 år

En engelsk målvakt anslöt sig under januari månad till Clyde, Rob Roach är en lovande
målvakt som kommer att nöta bänken som andremålvakt tills vidare. Iain Miller håller tills
vidare som förstemålvakt men målvaktspositionen i laget är numera min svagaste lagdel och
Roach kan vara den långssiktiga lösningen.

#13   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 28 February 2011 - 23:50 PM

Postad bild

Fjärde kvartalet av säsongen 11/12:

Division 2:
Jag kunde inta ha önskat mig mer från laget än att vi skulle hålla oss kvar i division två,
spelet var dock stundtals bedrövligt och vi gick under en period segerlösa genom elva
tävlingsmatcher. Bra värvningar inför säsongen och seriens näst bästa publiksiffra lyfta dock
oss över Peterhead och Annan, och med det facit i handen beslöt styrelsen för att ge mig
förlängt under ett års tid som tränare för Clyde FC.

Postad bild

Cupspel:
Både i Skotska Cupen och ligacupen slogs vi ut av Hibernian från högstadivisionen med 3-0
respektive 5-0, detta är dock inte något att skämmas över och jag tog dessa utskåpningar
med jämnmod. I Challenge cup kunde vi dock ha presterat bättre då vi åkte ut i cupens tredje
omgång mot Albion Roovers från division tre.

Succé-värvningar:
Gavin Donoghue, Dean Cameron och Richard McIntosh anslöt sig till Clyde gratis inför
säsongen tillsammans med ett par andra spelare. Dessa tre spelare har gått rakt in i startelvan
och presterat väldigt bra, speciellt Donoghue som hållit vänsterbacksplatsen i ett järngrepp
och spelat 31 seriematcher från start av 36 möjliga. Årets stora överraskning kommer dock
från dom egna leden och heter Derek Jeffrey, 18-åringen har spelat 35 ligamatcher från start
och gjort flest mål i laget med sina åtta fullträffar.

#14   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 02 March 2011 - 18:16 PM

Postad bild

Silly Season inför säsongen 12/13:
Min tredje säsong i Clyde började tungt då jag tvingades sälja två nyckelspelare i truppen,
mittbacksgiganten Alan Lithgow samt poängkungen Willie Sawyers. Bägge satt på ettårs-
kontrakt och jag var tvungen att sälja om jag ville få in lite pengar på vårt snustorra konto.
Klubben fick en trekvarts miljon för bägge spelarna som bägge gick till storsatsande
Shamrock Rovers i den Irländska högstadivisionen. Scott Brown och Jack Sloss fick ej
förnyat kontrakt och lämnade klubben gratis.

Postad bild Murray Barr | B C, A | 16 år
Postad bild Steven Stewart | OM C, A | 16 år

Två spelare togs upp från ungdomslaget för att försöka fylla igen luckorna i truppen. Steven
Stewart och Murray Barr är skapligt lovande talanger som kommer att testat på försäsongen.
Murray Barr har ett ganska märkligt register då han kan spela som mittback eller forward,
han känns mest naturlig som mittback dock.

Postad bild

Ekonomi:
Klubben blöder rejält ekonomiskt och det finns ingen som helst stabilitet i ekonomin. Enda
ljuspunkten är att vi har trogna fans som kommer på varje match och ger oss stöd. Klubben
har dock arbetat av skulden från 700 000 kr till drygt 550 000 kr under ett år. Tills skulderna
är lösta vågar jag inte lägga pengar på dom riktigt tunga värvningarna som behövs för
avancemang från division två.

#15   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 06 March 2011 - 15:38 PM

Postad bild

Truppen:

Formation:
"Ändra inte på ett vinnande koncept" är en gammal klyscha som fortsätter att vara min riktlinje
i mitt ledarskap över Clyde, i år kommer vi att fortsätta att spela ett centralt spel utan
renodlare yttermittfältare (dvs. en 4-1-2-1-2). Ytterbackarna, som förra året klev fram som
en av dom bästa lagdelarna i truppen kommer istället att få mer offensiva instruktioner och
förtroende.

Postad bild Iain Miller | Mål | 18 år
Postad bild Rob Roach | Mål | 18 år
Postad bild David Smith | Mål | 18 år

Målvakter:
Tre väldigt unga målvakter, Iain Miller och Rob Roach besitter betydligt mycket mer talang
än utfyllnadsspelaren David Smith. För tillfället är Miller förstavalet, men Roach ligger inte
alls långt efter.

Postad bild Gavin Donoghue | B HC | 23 år
Postad bild Graham Girvan | B H | 22 år
Postad bild Declan Gallagher | B VC | 21 år
Postad bild Colin Hamilton | B VC | 20 år
Postad bild Scott King | B VC | 18 år
Postad bild Murray Barr | B C, A | 16 år

Backar:
En lagdel som kommer att bli lidanden efter förlusten av Alan Lithgow, lyckligtvis har
Declan Gallagher växt fram till en ledarfigur i backlinjen och kan kanske samla försvararna
runt sig. Det känns konstigt att säga, men min äldsta lagdel är faktiskt försvararna, där bara
fyra spelare är äldre än 20 år.

Postad bild Connor Stevenson | DM, M C | 19 år
Postad bild Jamie Lindsay | M HC, OM C | 21 år
Postad bild Liam Scott | M C | 18 år
Postad bild Richard McIntosh | M C | 19 år
Postad bild Dean Cameron | M/OM C | 18 år
Postad bild Jim Robertson | M/OM C | 18 år
Postad bild Steven Stewart | OM C, A | 16 år

Mittfältare:
Richard McIntosh och Liam Scott har verkligen tagit stora kliv i utvecklingen och det bådar
gott för framtiden. Jamie Lindsay är en ledarroll över hela planen där han tar ett enormt
ansvar i offensiven. Ett av klubbens nyförvärv Steven Stewart kan nog bli en duktig spelare
om han får lite speltid men på grund av våra ekonomiska problem har vi inte möjlighet att
erbjuda honom och många fler spelare i truppen mer än ungdomskontrakt, vilket är lite
oroväckande.

Postad bild Derek Jeffrey | OM C, A | 17 år
Postad bild Darragh Satelle | A | 21 år
Postad bild John Ferguson | A | 20 år
Postad bild Callum McAllister | A | 18 år

Anfallare:
Klubbens stjärna och stolthet Derek Jeffrey debuterade förra säsongen i a-laget som
sextonåring, han spelade då hela 35 (!) matcher i division två, det känns som bara en
tidsfråga innan klubbar från dom högre divisionerna köper loss honom. Ungdomslandslaget i
år möjligtvis?

#16   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 08 March 2011 - 18:29 PM

Postad bild

Första kvartalet av säsongen 12/13:

Försäsongen:
Pengar behövdes verkligen få in, och ett sätt att få in lite extra cash var att möta lag som
drog mycket folk. Engelska Wolverhampton, Notts County och Sunderland besökte
Broadwood Stadium och tog med sig enormt mycket åskådare (14000 personer tog sig till
dessa matcher totalt). Vi stod upp förvånansvärt bra och lyckades sensationellt men endå
rättvist slå Notts County med 1-0 efter mål av Jim Robertson på tilläggstid. Wolfs och
Sunderland vann dock rättvist med 1-3 och 2-3. Ärkerivalen Patrick Thistle från
högstadivisionen klarade till fansens stora lycka bara kryss på Broadwood efter att Murray
Barr spelat 90 minuter på topp och imponerat, matchen avgjordes av ett självmål från
bortalaget. Strax innan säsongen startade fick Murray Barr, Steven Stewart och Darragh
Satelle förlängt kontrakt efter att visat riktigt fina kvaliteter i matcher mot svårt motstånd.

Division 3:
Sex matcher in i årets serie hade vi bara tagit två poäng och styrelsen började redan muttra
om min oförmåga att leda klubben, men vi tog oss i kragen och slog Berwick samt Stirling
vilket gav oss ett lyft i tabellen. Derek Jeffrey ligger på delad skytteligaledning med sina fem
mål, målskyttet kom igång på riktigt några matcher in i serien och han har nu gjort mål i fyra
seirematcher i rad.

Postad bild

Skotska Ligacupen:
Besvärligt motstånd i form av Cowdenbeath från division två ställdes vi mot i ligacupens
första omgång. Efter en jämn match med ett litet övertag från Cowdenbeath fixade
Donoghue straff med tio minuter kvar, Derek Jeffrey gjorde inget misstag från elva meter
och vi gick vidare, Jeffreys mål var det första målet av honom för säsongen (träningsmatcher
inräknade), han kanske saknar Sawyers som lekkamrat på topp. St. Johnstone från
högstadivisionen blev motståndet i den andra omgången, det blev ingen skräll då vi förlorade
med 0-4 rättvist på hemmaplan.

Skotska Challenge Cup:
East Stirlingshire från division tre blev första motståndaren i Challenge Cup. Det blev en
match med mycket individuella misstad då Iain Miller helt omotiverat och opressad boxade
ut bollen till en fristående motspelare som enkelt kunde gå in med bollen i mål, vårt sena
kvitteringsmål var också ett individuellt misstag då John Ferguson kunde tjäla bollen i
offensivt straffområde och placera in bollen i nätmaskorna. Matchen avgjordes i vår favör på
extratid efter mål av Jim Robertson. Ett b-betonat Clyde slog Stirling Albion med 2-1 efter
mål av Daniel Fitzpatrick och Murray Barr. Men Morton från division ett blev ett nummer
för stora och slog ut oss med uddamålet i tredje omgången av Challenge cup.

#17   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 20 March 2011 - 19:20 PM

Postad bild

Andra kvartalet av säsongen 12/13:

Division 2:
Fem vinster, två oavgjorda och två förluster under säsongens andra fjärdedel gav oss ett
riktigt lyft i tabellen och vi har just nu division tvås bästa formkurva. Vi ligger nu på en
imponerande fjärdeplats med halva säsongen spelad, ligan är dock jämn och allt kan hända
på 18 omgångar så jag vågar inte hoppas på en kvalplats riktigt än.

Postad bild

Uttveckling:
Richard McIntosh visade under vintern fallenhet för en annan position än den på det centrala
mittfältet. McIntosh kan nu spela vänsterback vilket kommer att vara en skön tillgång
sportsligt, speciellt som den riktigt skicklige vänsterbacken Declan Gallagher slet sönder en
ljumskmuskel i början av december och därmed missar upp till nio veckors spel

Skotska Cupen:
I den skotska cupens tredje omgång ställdes vi mot seriekonkurrenterna Berwick, vi hade en
grym form inför mötet med tre raka vinster i ligan och känslan var god. Ordinarie målvakt
Iain Miller var skadad så Rob Roach fick chansen från start tillsammans med ungdomarna
Murray Barr och Steven Stewart. Trots en väl genomförd match förlorade vi med uddamålet
efter en sent 1-0 mål från hemmalaget.

#18   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 21 March 2011 - 17:45 PM

Postad bild

Tredje kvartalet av säsongen 12/13:

Division 2:
Hoppet om kval lever i allra högsta grad då vi med nio omgångar kvar har parkerat på den
sista kvalplatsen i en ruskigt jämn tabell, egentligen är det bara Peterhead som är avhängda
från kampen om dom två sista kvalplatserna och det skiljer endast tre poäng mellan
serietrean och nästjumbon. Vår skyttekung Derek Jeffrey fick slut på en femton timmars
lång måltorka då han gjorde mål på straff mot Berwick i omgång 27.

Postad bild

Transfers:
Högerbacken Graham Girvan som satt på ett utgående kontrakt släpptes gratis i ett försök att
sänka lönekostnaderna. Inga pengar fanns att frigöra till spelarköp och ständigt röda siffror i
ekonomin gjorde det omöjligt att öka utgifterna på löner.

Nätverk:
Jag bad min styrelse att hitta en huvudklubb åt mig och efter lite tjat gick dom med på
förslaget. Valet föll på en riktig toppklubb inom Skotsk fotboll, Inverness CT, fjärdeplacerad
i Premier League, ICT gick överraskande nog med på att skriva ett sammarbetskontrakt med
hårdsatsande Clyde FC som inte bara betydde att Clyde fick rätt att låna spelare från
högstaligan utan någon skyldighet till speltid eller lönebetalning utan också en årlig
träningsmatch där alla intäkter går till Clyde samt en årlig avgift på nästan 200 000 kr.

#19   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 21 March 2011 - 22:37 PM

Postad bild

Fjärde kvartalet av säsongen 12/13:

Division 2:
Vi tog tredjeplatsen! Det avgjordes inte för än i sista omgången då vi mötte tabelljumbon
Peterhead och vann med 2-0, bägge målen av John Ferguson. På alla sätt och vis än
fantastisk prestation av laget men framför allt av backlinjen och min hårt kritiserade målvakt
Iain Miller, som tråkigt nog inte kommer att spela i mitt lag nästa år då han valde att inte
förlänga. Nu väntar kvalspel i två omgångar, Alloa och East Fife från division två samt
svårspelade Ross County kommer att tävla om en plats i division ett nästa säsong. Allt om
detta i nästa inlägg.

Postad bild

Förlängt förtroende:
Efter årets succé i ligan valde styrelsen att förlänga mitt kontrakt med ett år, jag hade gärna
sett att jag fått ett längre kontrakt men styrelsen ville ta ett år i taget.

#20   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 22 March 2011 - 11:56 AM

Postad bild

Uppflyttningskval, säsongen 12/13:

Kval:
Kvalet till division ett går till såhär: dom tre näst bäst placerade lagen i division två kvalar
mot det näst sämst placerade laget i division ett, efter en semifinal och en final av
dubbelmöten kan bara ett lag gå ut som segrare, det handlar alltså om en utslagstävling med
spel i division ett som pris.

Semifinal:
Ross County ställdes mot East Fife medans vi fick möta Alloa i semifinalen. Alloa Athletic
har vi haft svårt för under säsongen då vi bara vunnit en match av fem inbördes möten.
Dubbelmötet började dock bra då John Ferguson gjorde sitt tredje mål på två matcher och
matchen slutade 1-0. På bortaplan avgjorde Dean Cameron till vår fördel alldeles i början av
matchen men segern blev dyrköpt då Derek Jeffrey och Liam Scott missar finalmatchen
samtidigt som Scott King är avstängd efter ett rött kort i början av andra halvlek.

Final:
Ross County kändes på förhand oerhört tufft, speciellt som vi saknade skyttekungen Derek
Jeffrey. Dean Cameron gav oss dock ledningen i första halvlek på bortaplan men innan
halvtidsvilan hade Ross County vänt på steken helt och ledde med 3-1. Jeffreys ersättare
Steven Stewart gjorde dock ett skönt reduceringsmål med åtta minuter kvar att spela och
hoppet levde vidare om spel i division ett nästa år. På hemmaplan fick vi dock inte mer än
kryss då Scott Potter kvitterade vår ledning i åttiofemte matchminuten, riktigt tungt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar