Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Träningstråden

1204 svar till detta ämne

#1   deadwood

FMSU-Ansvarig

• FMSU Crew
  • PipPipPip
  • 5 533 Inlägg:
  • Yrke:Programmerare
  • Tränar:Bänkpress

Postad 04 oktober 2011 - 20:22

Hittar inte någon likande tråd. Närmast är "Spring med Nike+" och "Hjälptråden till träning"

Så here we go.

Jag började för 2 veckor sen, käkar omega 3, muscle gainer och massa annat skit. Mår som en gud.
Fyfan vilken kontrast med livet innan, (okej ja 2 veckor men ändå). Mådde ständigt ganska sådär, aldrig någon energi eller ork. Har sjukt mer energi nu, mer vilja, ännu större sexlust och man börjar bli starkare. Underbart. Snart börjar det förhoppningsvis synas också, har gått upp ett par kilo också vilket är skönt.

Gymmar ganska lugnt nu i början, kör alla muskelgrupper i maskin, 2x15 och/eller 3x10 beroende på muskel och ork. Om 1½ månad blir det till fria vikter när man fått lite starkare muskelfästen och bättre uthållighet. Så kan man lägga på lite mer tyngd också.
Kör 3 gånger i veckan till en början: Måndag, Onsdag, Fredag.
Mitt mål är att kunna köra 5 gånger i veckan efter 3-4 månader. (4 styrka, 1 kondition/simning)

Tips till gott mellis eller frukost.

(500g räcker för mig med max en macka till vid sidan)
500G kvarg (kesella), godast är lidel's kvarg, som säljer 500G för 12kr. Ica/coop säljer Kesella från arla? 250G för samma pris typ. Deras är syrligare och inte lika god.
Frusna bär (ex Hallon, Blåbärsmixen)
Funlight jordgubb (vilken smak som helst är funkar väl, bara och prova sig fram. Däremot är funlight enda som funkar bra)

Mixa, Blenda eller vad som helst. Jag kör med en stick mixer. MUMS

Många säger, blanda kvarg med funlight tropical fruits. Jag provade och fick mer eller mindre tvinga mig i det på slutet. Visst gillar du tropiskt go ahead. inte min grej. Denna var dock fenomenal, Mycket godare än riktig yoghurt och nyttigt!

Kan även rekommendera (om ni köper pulver), chokladsmak, jordgubben var inte någon höjdare.

Så här, prata om träningen ni själva gör.
Alt. Byt namn på tränings-hjälptråden till Träningstråden och sammanfoga dessa.

#2   rymdgubben

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 2 855 Inlägg:

Postad 04 oktober 2011 - 21:59

Det där låter inte speciellt nyttigt, du har ju FUN Light i. Det är ju typ...gift.

Och varför äter du Muscle Gainer och sånt? Jag är generellt mot det, men kan förstå att vissa som ligger på väldigt hårt kan se nytta i det. Du har ju dock precis börjat och verkar träna väldigt lugnt än så länge.

Annars är ju träning alltid skönt, men jag har svårt att hitta en lämplig träningsform. Bygga maximalt med muskelmassa intresserar inte mig, jag vill ha funktionalitet. Har kikat lite på Crossfit, det verkar intressant.

Egentligen vill jag spela hockey igen, men jag får se om något lämpligt lag vill ha mig.

#3   deadwood

FMSU-Ansvarig

• FMSU Crew
  • PipPipPip
  • 5 533 Inlägg:

Postad 05 oktober 2011 - 06:59

Funlight är mer för att få bra konsistens än smak, och Funlight är gott i övrigt. Att funlight är ett gift är en gammal skröna som jag, och många inte går på? gift skulle inte få säljas i svensk livsmedelsaffär. Speciellt inte något som varit omdebatterat för länge sen.

Och ang muscle gainer så kör jag halva portioner nu i början så jag kör inte fullt ut :)
Muscle Gainer rekommenderas till de som har börjat träna och vill se resultat direkt, eller de som har stannat upp i sin träning och inte utvecklas mer. + Muscle Gainern tar man innan träning och byter även ut återhämtningsprodukten jag använde förut, så blev två flugor i en smäll :D

#4   JohnTerry

Tränare

• Moderator
  • 3 548 Inlägg:
  • Favoritlag:Chelsea FC
  • Tränar:Hampton&Richmond Borough

Postad 05 oktober 2011 - 13:41

deadwood, du bor i Nyköping va? Eller nån annan som gör det. Precis flyttat in och tänkte börja träna, även joggning. Nån som vet nåt trevligt spår? Hittat nåt som heter Hållet och tänkte kolla in det ikväll, men sett till kartan verkar det väldigt litet. Är det nå vidare eller har ni några andra tips? Löper hellre i skog/stigar än runt stan/asfalterad väg.
"Rafa Benitez Pre-match February 27th: "I don't listen to the fans, I can't hear them, I'm just focusing on my job"

Rafa Benitez Post-match February 27th: "The negative atmosphere is having a bad effect"".

#5   rymdgubben

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 2 855 Inlägg:

Postad 05 oktober 2011 - 13:47

Grejen är, om du börjat ta Muscle Gainer-grejen nu när du börjar - hur ska du då veta om den gör nån skillnad i dina resultat?

#6 Gäst_felixitoz_*

• Guests

Postad 05 oktober 2011 - 16:59

Hur mycket spelar egentligen diet roll? Man har varit lite sugen då och då på att börja gymma mer seriöst (gör det inte alls för tillfället). Men anledningen till att det aldrig tagit någon riktig fart är pga dieten.

Skulle aldrig klara att bara äta ditt och datt, osv osv. Så hur mycket påverkar det? Kan man bygga muskler trots att man äter chips några dagar i veckan, endast pannkakor som middag, frukost med frosties flingor och någon sockrig yoghurt. Eller är det inte ens lönt att gymma, kommer resultaten att bli så små, eller behöva ta sådan lång tid? Ärligt kan jag säga att anledningen till att jag skulle börja gymma skulle vara för att bygga muskler, att bli starkare och att SE större ut. Är nu 190 och väger ca 70 kg-

Nu tränar jag fotboll 2g/veckan + skolidrott 1g/vecka.

Antar att man kan fråga här också? Eller?

#7   deadwood

FMSU-Ansvarig

• FMSU Crew
  • PipPipPip
  • 5 533 Inlägg:

Postad 05 oktober 2011 - 17:16

Citat

deadwood, du bor i Nyköping va? Eller nån annan som gör det. Precis flyttat in och tänkte börja träna, även joggning.
Härligt! :D Japp det är jag! Jag PMar dig så kan vi snacka

Citat

Löper hellre i skog/stigar än runt stan/asfalterad väg.
You said it. Asfalt = inflammerade skenben ajaj

Citat

Grejen är, om du börjat ta Muscle Gainer-grejen nu när du börjar - hur ska du då veta om den gör nån skillnad i dina resultat?
Oavsett vad så behöver man 2G protein för varje kilo du väger (om du ska maxa dina resultat), och en shake sån /musclegainer/ (ca 2,2dl + 7,5dl mjölk) ger ca 50g protein.
Sen tar jag en måltidsersättning (mellanmål) som ger 40g protein. då är jag uppe i 90g.
Jag väger 73 så behöver ca 140g protein.
50g till är ganska lätt och ordna, antingen en till måltidsersättning mot kvällen eller så äter jag kvarg, lite tonfisk, banan och en måltid. Jag har läst och frågat på olika forum och detta tror jag håller. Läs Axons blogg, 75,000 besökare om dagen.

Sen kan jag rekommendera denna för alla som älskar jordnötssmör men vill inte ha i det onyttiga.
http://fitnessguru.s...lt-jordnotssmor

Så satans gott!

Citat

Hur mycket spelar egentligen diet roll? Man har varit lite sugen då och då på att börja gymma mer seriöst (gör det inte alls för tillfället). Men anledningen till att det aldrig tagit någon riktig fart är pga dieten.

Skulle aldrig klara att bara äta ditt och datt, osv osv. Så hur mycket påverkar det? Kan man bygga muskler trots att man äter chips några dagar i veckan, endast pannkakor som middag, frukost med frosties flingor och någon sockrig yoghurt. Eller är det inte ens lönt att gymma, kommer resultaten att bli så små, eller behöva ta sådan lång tid? Ärligt kan jag säga att anledningen till att jag skulle börja gymma skulle vara för att bygga muskler, att bli starkare och att SE större ut. Är nu 190 och väger ca 70 kg-

Nu tränar jag fotboll 2g/veckan + skolidrott 1g/vecka.

Antar att man kan fråga här också? Eller?

Kolhydrater gör så du går upp i vikt (Kolhydrater är inte dåliga i sig, återhämtningsprodukterna och muscle gainer innehåller mycket Kolhydrater så man går upp i vikt samtidigt som man bygger muskler), det är sockerarterna som är rent av onyttiga (lagrar fettvävnad?). Men klart man inte ska bli någon mathitler. Ät det du vill, så länge du får i dig rätt mängd protein. Jag själv rekommenderar proteintillskott, jag är precis som du. Jag är 187 och väger 74 så vi är ganska likbördiga, men jag har gått upp 2 kilo på no time. Jag vill också bara ha muskler så man kan gå i fräsch tanktop på sommaren och få lite kommentarer. Det är min avsikt.
Bäst resultat är ju såklart kosten, men du får absolut resultat. Musklerna behöver protein därför rekommenderar jag tillskott, jag är inget proffs, jag är rent av helt grön. Men detta är vad jag har läst på större forum, och rent av professionella muskelbyggare.

#8   rymdgubben

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 2 855 Inlägg:

Postad 05 oktober 2011 - 17:57

felixitoz: Äta bra är såklart alltid bra, men du måste hur som helst få i dig protein för att kunna bygga muskler. Ät ägg och kött.

#9   deadwood

FMSU-Ansvarig

• FMSU Crew
  • PipPipPip
  • 5 533 Inlägg:

Postad 05 oktober 2011 - 18:00

Citat

felixitoz: Äta bra är såklart alltid bra, men du måste hur som helst få i dig protein för att kunna bygga muskler. Ät ägg och kött.

Precis. Ägg, kött, fisk, frukt, kesella/kvarg, mjölk. Finns mycket.
Eller rent proteintillskott. Upp till var och en. Men eftersom du säger att du vill bli stor, som jag också vill bli. Så kan jag inte annat än rekommendera proteintillskott, dagens marknad är välutvecklad och många produkter på tex gymgrossisten har flertalet omdömen och är rankade i stjärnor med folks kommentarer osv. Gör det som känns rätt helt enkelt.
Jag skulle säga; skär ner på onyttigheterna eller ta tillskott för att jämna ut balansen.

#10   rymdgubben

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 2 855 Inlägg:

Postad 05 oktober 2011 - 18:04

Jag säger så här: skippa alla tillskott och ät mat gjord på riktiga råvaror. Betydligt godare och inte en massa märkliga saker i.

#11   deadwood

FMSU-Ansvarig

• FMSU Crew
  • PipPipPip
  • 5 533 Inlägg:

Postad 05 oktober 2011 - 18:16

Citat

Jag säger så här: skippa alla tillskott och ät mat gjord på riktiga råvaror. Betydligt godare och inte en massa märkliga saker i.

Märkliga? Haha. Protein är inte något labbmix.
Från livsmedelsverket
Protein byggs upp av cirka 20 aminosyror. Nio av dem är essentiella, det vill säga att vi regelbundet måste få i oss dem via maten eftersom kroppen inte själv kan producera dem.

Protein är med andra ord REN mat. Men man kan inte leva på bara protein såklart. Din ståndpunkt i frågan är inte neutral, du har sagt att du är emot protein. Min inställning till en början var helt neutral och vad jag läst mig till är protein inget skit, utan framställd av aminosyror som kroppen själv inte kan tillverka (aminosyror finns i mat).

Men absolut visst är mat godare, men nu vill killen bli stor och få muskler. Då rekommenderar jag att du får i dig så mycket protein som möjligt, och att du tränar styrka 3-5 gånger i veckan är rekommenderat.

Protein tas upp av kroppen snabbare eftersom mat måste brytas ned.

Citat från Sverker på kolozzeum (moderator och bodybuilder) i en tråd (proteintillskott vs protein i mat)
- Det är energi som du behöver. Får du energi från fett och kolhydrat kan du säkert utnyttja det protein du får i dig från maten. Helt enkelt minimera förlusterna av proteinet eftersom du får riktig energi. Du behöver inte förbränna proteinet utan använda det som byggstenar till din kropp.

Sammanfattning:
Proteinpulver är livsmedel. Det finns ingen anledning att tro att proteinet i "riktig" mat är bättre men det kommer ofta tillsammans med andra näringsämnen i maten och kan på så sätt vara bättre .... mer allsidigt näringsinnehåll.
Citat från Henrik på body.se

Därför tar jag även Omega-3 som tillskott vid frukost, middag och kvällsmat.

#12   rymdgubben

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 2 855 Inlägg:

Postad 05 oktober 2011 - 18:26

Eh, va?

Pulvren som säljs är, som jag förståt det, överblivet, dåligt kött som malts ner och sålts till överpriser. Det smakar dessutom vidrigt.

Ät kött och ägg, det har protein. Bättre att äta en bra råvara istället för dyra rester från en dålig.

Haha, och var har jag påstått att jag är emot protein? Du verkar ju sakna läsförmåga.

#13   deadwood

FMSU-Ansvarig

• FMSU Crew
  • PipPipPip
  • 5 533 Inlägg:

Postad 05 oktober 2011 - 18:38

Citat

Eh, va?

Pulvren som säljs är, som jag förståt det, överblivet, dåligt kött som malts ner och sålts till överpriser. Det smakar dessutom vidrigt.

Ät kött och ägg, det har protein. Bättre att äta en bra råvara istället för dyra rester från en dålig.

Haha, och var har jag påstått att jag är emot protein? Du verkar ju sakna läsförmåga.

Nej det gör jag inte:
Och varför äter du Muscle Gainer och sånt? Jag är generellt mot det
Musclegainer innehåller kolhydrater och protein, 50g protein per drink om jag ska vara noga. Så nej jag sakar inte läsförmåga.

Och jag är inte här för att tjafsa om något så onödigt. Muskelbyggare, bodybuilders och experter rekommenderar själva proteintillskott, så låt de stå för detta istället för att sitta där själv som inte verkar ha läst något om det?
Och ska man bygga muskler ska man räkna andelar protein, därför tar många tillskott eftersom det finns inte tillräckligt med mängder i kött ägg och protein, ett ägg innehålller ca 6gram protein.
Smakar vidrigt? Nej då, både chokladen och mintchokladen är goda faktiskt, gör det de inte så sväljs skiten bara sen njuter du med en sockerfri dricka efteråt eller liknande.

#14   rymdgubben

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 2 855 Inlägg:

Postad 05 oktober 2011 - 18:45

Citat

Nej det gör jag inte:
Och varför äter du Muscle Gainer och sånt? Jag är generellt mot det
Musclegainer innehåller kolhydrater och protein, 50g protein per drink om jag ska vara noga. Så nej jag sakar inte läsförmåga.
Den slutledningen är totalt felaktig.

#15   deadwood

FMSU-Ansvarig

• FMSU Crew
  • PipPipPip
  • 5 533 Inlägg:

Postad 05 oktober 2011 - 18:54

Citat

Vi kan fortsätta prata om detta i PM eftersom detta börjar spåra ur.

Citat

Citat

Citat

Jag tycker inte det spårar ur, jag tycker det är väldigt roligt.

Ja jag märker att du tycker det. Men denna tråd ska handla om träning i sig nu har den spårat ur om proteiner och tillskott.
Någon OT mod kan gärna rensa tråden detta är onödigt och börjar komma off topic, nu diskuterar vi inte träning längre utan protein vs proteintillskott. Vilket vi lika gärna kan göra med varandra i PM för att hålla tråden ren från trams.

#16   rymdgubben

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 2 855 Inlägg:

Postad 05 oktober 2011 - 18:57

Citat

Citat

Jag tycker inte det spårar ur, jag tycker det är väldigt roligt.

#17   Kakidaniel

Tränare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 4 188 Inlägg:
  • Yrke:DJ/Fotbollstränare/Usk
  • Favoritlag:FC Barcelona

Postad 05 oktober 2011 - 19:06

Fan vad deprimerad jag blir. Sitter inne med ett gratis gymkort på Friskis och Svettis fram till sommarlovet + ska jobba där 3-4 gånger på våren. Hur mycket har jag gymmat hittills? Exakt NOLL.

Men min klasskompis gymmar extremt mycket. Han tränar fem dagar i veckan och kör aldrig samma muskelgrupper två dagar i rad vilket är viktigt. Å andra sidan har han börjat äta en massa saker(det senaste är något som gör så att det kliar i huvudet på honom) som ger honom mer energi etcetera.

Men har ni något tips på hur en benig kille som jag, kan få upp lite muskelvikt lite sådär halvt? Visst har jag ingen nödvändighet till att bygga på min överkropp(armar+ vingar och axlar) i och med att jag spelar fotboll. Men för att se någorlunda bra ut krävs det åtminstone muskler på kroppen vilket jag känner att jag inte har jämfört med mina andra kompisar som är heelt normala grabbar.

XOXO tjatjaa

#18   rymdgubben

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 2 855 Inlägg:

Postad 05 oktober 2011 - 19:11

Styrketräning + få i dig mycket energi.

#19   deadwood

FMSU-Ansvarig

• FMSU Crew
  • PipPipPip
  • 5 533 Inlägg:

Postad 05 oktober 2011 - 19:14

Haha då ligger du efter ;) Ska du inte börja gymma ihop med din klasskompis då? Hoppa på men kör försiktigt, som du säger: vila alltid en muskelgrupp i 48 timmar.
Och som rymdgubben säger; styrketräning.. ger dig bra muskulatur. Du ville som sagt inte ha speciellt stora och välsynliga muskler utan mer smidiga och stabil muskulatur ala altetisk?
Kör styrketräning, ät frukt och ha bra matvanor, frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, kvällsmat.
Inte mer än så skulle väl räcka. Man behöver inte ens överdriva, styrketräningen i sig kommer löna sig.

#20   Kakidaniel

Tränare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 4 188 Inlägg:
  • Yrke:DJ/Fotbollstränare/Usk
  • Favoritlag:FC Barcelona

Postad 05 oktober 2011 - 19:58

Haha njaa testade en gång för några veckor sedan på en lektion, jag och min klasskompis, jag blev ju totalt överkörd eftersom han gärna vill köra sina tyngder och jag så snällt fick hänga på! haha :(

Men okej, tackar för era tips. Ska försöka lägga upp ett någorlunda schema eftersom jag vill rycka tag i mig själv lite nu. Sitter och slöar vid datorn konstant och har börjat käka mycket onyttigt(Inte jag, men händer så när jag kommer in i dåliga tider). Men taggad börjar jag bli!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar