Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM11] San Marino

San Marino LLM Italien
23 svar till detta ämne

#1   Fidel

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 609 Inlägg:

Postad 31 juli 2012 - 10:47

Min LLM-karriär har nu pågått i fyra säsonger vilket gör att jag känner för att börja rapportera om den.

Valda ligor:
Indien
Danmark
England
Italien
Norge
Spanien
Sverige
Australien

Första klubb: San Marino (Serie C2/ B)

2010/11: 1:a Serie C2/B Uppflyttning!
2011/12: 1:a Serie C1/A Uppflyttning!
2012/13: 13:e Serie B
2013/14: 1:a Serie B Uppflyttning!
2014/15: 15:e Serie A
2015/16: 12:e Serie A
2016/17: 9:e Serie A

Detta inlägg har redigerats av Fidel: 31 januari 2013 - 01:13

#2   Fidel

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 609 Inlägg:

Postad 31 juli 2012 - 11:10

San Marino
Det lilla landet San Marino ligger inklämd i Italien nära smesterorten Rimini. Landet sägs ha grundats av en stenhuggare vilket är passande då större delen av landet består av sten (endast 17% av jorden går att odla). San Marino består i princip av berget Monte Titano och dess sluttningar. Titani är även smeknamnet på lagets mest framgångsrika fotbollsklubb San Marino Calcio som spelar sina hemmamatcher på Olimpico i staden Serravalle. Lagets vapensköld består av en titan från den grekiska mytologin.

Trots storsvullna smeknamn och vapen huserar laget i Italiens nedre serieregioner, när spelet tar vid i Serie C2/B, dvs. fjärde divisionen. Laget har något av det jag eftertraktar hos ett LLM-lag, ett uselt lag med halvkassa förutsätttningar som ändå osar någon sorts originalitet. Inspirationen kom faktiskt från Sveriges kvalmatch mot landslaget. Ett halvseriöst mål är att fostra sanmarinesiska talanger i framtiden för att försöka ge nationen de framgångar de förmodligen aldrig kommer att få i verkligheten. Dock är jag inte bunden att fullfölja spelet med San Marino, jag har laddat de spännande ligorna i Indien och Australien samt favoritligorna i England och Sverige.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Fidel: 03 augusti 2012 - 14:21

#3   Fidel

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 609 Inlägg:

Postad 31 juli 2012 - 11:21

San Marino
Serie C2/B 2010/11

Spelartrupp
Truppen som jag fick i arv verkar ganska jämn, hur hög nivå den håller återstår att se. Klart är att den spelare som lyser starkast är en anfallare som har en trygg plats där framme, alla andra konkurrerar fritt om resten av positionerna i startelvan. Likväl bestämde jag att ta in nya spelare för att öka konkurrensen och bredda truppen, bland annat köpte jag en anfallare från Livorno som jag hoppas mycket på. Den mest intressanta värvningen var dock gratis, en klubblös mittfältare på hela 37 år men med erfarenhet från både Serie A och B. Jag kommer knappast bygga mitt lag kring honom och förmodligen kommer han inte ens in i startelvan men jag hoppas att hans rutin kan komma till nytta i trängda lägen.

Tyvärr finns det inte någon sanmarinier som håller A-lagsnivå, bara en medelmåttig mittfältare som på sikt skulle kunna vara reserv. Det verkar inte heller finnas sanmarinier att hämta in från annat håll heller vilket gör det svårt för mig att uppnå mina mål.

Säsongen
Inför säsongsstarten var vi tippade som ligasegrare vilket inte är något man önskar sig under sin debutsäsong. Varje match var förväntningarna stora på en seger och varje gång den uteblev var kritiken högljudd. Som ny i laget hade det varit bättre att få tid att bygga upp en taktik och hitta rätt spelare innan det förväntades att man skulle prestera. Början blev en skakig historia. Vid nyår tog vi in en duktig anfallare och två mittbackar som gick direkt in i startelvan. Efter det började saker och ting flyta på lite bättre för vår del. Vi byggde upp momentum och radade upp segrarna, istället för att ligga precis på gränsen till kvalplatserna började vi aspirera på själva förstaplatsen. Slutspurten blev en nagelbitare, fyra lag hade chansen på förstaplatsen varav vi hade bäst utgångspunkt inför sista omgången. 31 minuter in tog vi ledningen i vår match och ledde serien tills en eventuell kvittering. Denna kom aldrig och istället rullade vår skyttekung in tre mål till, vi hade vunnit Serie C2/B!

Serie C2/B: 1/18, 17-8-5, +25 Uppflyttning!

Serie C Cupen: Första omgången (1-3, Como)
Italienska Cupen: Första kvalomgången (1-1s, Salernitana)

Efter säsongen
Uppflyttningen var en glädjande avslutning på den första säsongen med San Marino. En bred trupp var till slut det som säkrade segern, en bredd vi fick först efter uppehållet. Av spelarna som stack ut var först och främst våra tre anfallare som stod för 44 mål av 65 totalt. Vid sidan om dem var den nya mittbacken ett viktigt tillskott till lagets upphämtning samt högerbacken som kanske inte stack ut men startade 28 av 30 ligamatcher (två avstängningar) något som är ett gott betyg i ett lag där varken skyttekungen eller målvakten var givna i startelvan.

Detta inlägg har redigerats av Fidel: 01 augusti 2012 - 12:38

#4   Fidel

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 609 Inlägg:

Postad 31 juli 2012 - 11:38

San Marino
Serie C1/A 2011/12

Spelartrupp
Den kommande säsongen handlar om ekonomisk och sportslig överlevnad. Klubben blöder pengar och med alla lönebonusar som aktiverades i och med uppflyttningen överskred lönerna vida den nya lönebudgeten. En hel del spelare fick gå för att få ner lönerna och de mest betalda spelarna fick sänka sina löner. Trots det hann jag få in en målvakt, högerback samt en mittfältare (på lån) plus ett antal ungdomar. Truppen har behållit sin bredd men behöver förmodligen höjas i kvalitet för att klara den kommande säsongen.

Säsongen
Vår första säsong i Serie C1/A började strålande. Vi inledde med fem vinster på sex matcher och intog en andraplats bakom Spezia. Där skulle vi husera resten av säsongen; jagandes och jagade. Endast en av våra anfallare levererade och när denne och vår högerback skadade sig för resten av säsongen blev varje match en kamp om poängen. Pga. dålig form från vår och Spezias sida blev striden om uppflyttningen tätare än vad det såg ut att vara med tio omgångar kvar. Från början handlade det om fem lag men vid sista omgången skalades det ner till tre: vi, Camoronese och Salernitana. Vi skulle möta Camoranese, en vinst räckte för serieseger, oavgjort om Salernitana också tappade poäng och Camoranese kunde bara ta hem det om de vann samtidigt som Salernitana tappade poäng. Ganska snabbt tog Salernitana ledningen i sin match så Camoranese var ute ur bilden. Det blev inte heller bättre av att vi gjorde 1-0. Under loppet av tio minuter hade de kvitterat och vi återtagit ledningen. Med en kvart kvar kvitterade de till 2-2, i det läget hade vi tappat förstaplatsen. Med ett sista desperat försök lyckades vi dock komma i ett 3 mot 1 läge i fjärde tilläggsminuten och tro inte att vi lyckades sätta den! Förstaplatsen var ett faktum, nästa säsong: Serie B.

Serie C1/A: 1/18, 19-8-7, +19 Uppflyttning!

Serie C Cupen: Tredje omgången (2:a i gruppspelet)
Italienska Cupen: Första kvalomgången (0-1 Salernitana (igen!))

Efter säsongen
En osannolik men välförtjänt uppflyttning. Säsongen präglades av ekonomiska problem men i slutändan fick vi ett plusresultat tack vare kapitaltillskott och prispengar. Förhoppningsvis kan Serie B generera ännu mer intäkter men samtidigt ska jag försöka se till att hålla nere löneutgifterna och göra lönehierarkin mer rättvis. I nuläget är lagets tredje bästa spelare knappt lagets tredje bästa högerback. Överlag var det många spelare som inte hade nerverna för Serie C1/A. Förra säsongens starkaste lagdel, anfallet, föll ihop så när som på en spelare. Annars gjorde vår nya högerback en strålande insats och vår nya målvakt gav ett starkare, om än inte fulländad, trygghet längst bak. Nästa säsong lär bli ännu tuffare för nuvarande spelarmaterial

Detta inlägg har redigerats av Fidel: 01 augusti 2012 - 12:38

#5   micke122

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 2 251 Inlägg:
  • Yrke:Studerande
  • Favoritlag:Manchester United
  • Tränar:Falkenberg FF

Postad 31 juli 2012 - 11:48

Spännande, jag följer. Grattis till uppflyttningarna och lycka till i Serie B!
Zlatan har kommit hem! Följ med på hans resa med sitt Zlatan BK genom det svenska seriesystemet.
HÄR finner du rapporten.

#6   Fidel

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 609 Inlägg:

Postad 31 juli 2012 - 11:56

Visa inläggmicke122 skrev:

Spännande, jag följer. Grattis till uppflyttningarna och lycka till i Serie B!
Man tackar :)

Detta inlägg har redigerats av Fidel: 31 juli 2012 - 11:56

#7   Fidel

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 609 Inlägg:

Postad 01 augusti 2012 - 12:33

San Marino
Serie B 2012/13

Spelartruppen
Till första säsongen förstärktes varje lagdel. Ett par juniorspelare i Serie A-lag plockades upp när deras kontrakt inte förlängdes, har man ett så undermåligt ungdomsutveckling som San Marino får man helt enkelt ta in talanger externt. Vissa svaga positioner förstärkes som t ex vänsterkanten medan övriga helt enkelt breddades.

Säsongen
Schemat för vår debutsäsong i Serie B var tämligen ojämnt vilket gjorde att vår placering gick upp och ner som en jojo. Till en början fick vi till ett par bra resultat följda av några dåliga. I halvtid tog jag in en målvakt för att täppa till där bak samt en mittfältare och en anfallare för att få igång det offensiva spelet. Ännu en gång spelade vi bra till en början men sämre i slutet. Avslutningen var en katastrof, på de sista tretton matcherna förlorade vi hela nio stycken. En 13:e plats är ändå något att vara nöjd med till slut.

Årets höjdpunkt var dock italenska cupen där vi lottades mot blivande Serie A-mästarna Parma i tredje kvalomgången, och vann med 3-0! Efter det följde en uddamålsseger mot Brescia för att sedan bli utspelade av Milan borta på San Siro i åttondelsfinalen.

Serie B: 13/24, 14-12-16, -17

Italienska Cupen: Första omgången (0-3, Milan)

Efter säsongen
Första säsongen i Serie B präglades av växtvärk, laget har nått större framgångar än vad spelartruppen egentligen kan tillåta. Många givna spelare fick bänkas och flera nyförvärv levererade inte i tid eller inte alls. Inför nästa säsong går kontrakten ut för flera spelare. Det kommer att genomföras en generationsväxling där flera Serie C-spelare åker ut och nytt blod (förhoppningsvis) kommer in. Till att börja med har jag skrivit kontrakt med en anfallare som var på lån från Inter och visade prov på talang i de sista omgångarna. Klubben har även fått en ny ägare, jag vet inte hur det påverkar oss ännu men jag vet att det i alla fall inte är en rysk oljemiljardär det rör sig om.

Detta inlägg har redigerats av Fidel: 01 augusti 2012 - 12:40

#8   Avengiz

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 1 102 Inlägg:

Postad 02 augusti 2012 - 19:07

Ser bra ut det här! KUTGW :)!

#9   Fidel

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 609 Inlägg:

Postad 03 augusti 2012 - 14:22

Visa inläggAvengiz skrev:

Ser bra ut det här! KUTGW :)!
Tack så mycket!

De första inläggen har varit ganska långa och analyserande. Det kommer att komma ett till i samma stil, sen ska jag försöka hålla mig kort.

#10   Dufva

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 241 Inlägg:

Postad 03 augusti 2012 - 18:27

Ser väldigt bra ut :)
[img]http://i40.tinypic.com/29xtc76.jpg[/img]
Igår,Idag,Imorgon - Alltid Skånes Stolthet

#11   92sipa

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 351 Inlägg:

Postad 05 augusti 2012 - 14:00

Riktigt intressant, hoppas du kan lyfta det San Marinska landslaget också!

#12   Fidel

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 609 Inlägg:

Postad 08 augusti 2012 - 11:53

San Marino
Serie B 2013/14

Spelartruppen
Inför säsongen värvade jag två unga spelare, en mittback och en målvakt, samt en mittfältare och en till mittback som reserver. Efter ligastarten värvade jag även en mångsidig innermittfältare som stod högst upp på bägge scouternas lista. Syftet var dels att värva rutin (förflutet i Udinese), dels som säkerhet om jag blir tvungen att sälja min defensiva mittfältare som flera Serie A-klubbar erbjudit delägarskap. Han har fortfarande två år kvar på kontraktet så jag har inte vågat tacka ja till de lockande buden ännu.

Säsongen
Det blev en minst sagt överraskande säsong. Laget kändes starkare än förra säsongen men ett par omgångar in hade de inte övertygat. Flera matcher borde vi ha stängt eller avgjort men misslyckades. Efter ett tag lossnade i alla fall spelet och halvvägs in hade vi klättrat upp till en tredjeplats. I andra halvan slogs vi i toppen om en slutspelsplats eller kanske till och med direktuppflyttning.* Det var tajt, fyra lag hade besökt förstaplatsen någon av de sista tio omgångarna (inklusive vi). Med tanke på regeln om indbördes möten och vårt usla facit mot topplagen såg det ut som att vi fick ”nöja” oss med en slutspelsplats. Men med fyra starka matcher, en oavgjord mot den formstarka konkurrenten Vicenza och tre vinster knep vi till slut seriesegern!

Serie B: 1/24, 24-9-9, +26 Uppflyttning!

Italienska Cupen: Tredje kvalomgången (0-1, AlbinoLeffe)

Efter säsongen
Trots segern i Serie B var det mest positiva ändå att vi lyckades skriva nya kontrakt med nyckelspelarna. Där bak gav 20-åriga keeper en trygghet med bland annat en svit på 500 minuter utan insläppt mål. Hans 36-åriga företrädares minst sagt bissara utrusningar hade skrämt slaget på mig förra säsongen men han levererade ändå de få matcher förstemålvakten fick stå över. Backlinjen fortsatte att bli mer och mer disciplinerat och med snittåldern 25 år verkar det lovande. Det mer åldersstigna mittfältet är som vanligt väldigt roterande, vilket jag ser som en fördel, med ett undantag: vår 20-åriga kapten som både bemästrar den rena innermittfältsrollen och den destruktiva defensiva mittfältsrollen. Han startade flest matcher i ligan med sina 41 starter. Längst fram var jag orolig att vinterns värvning skulle klappa ihop som de två tidigare panikvärvningarna, särskilt då han inte presterade på senvåren, men jag blev motbevisad. Med sina 28 mål knep han skytteligavinsten i Serie B. Hans rumänska kollega var också strålande, mer än vad hans 14 mål och nio assist skvallrar om. Hans största hinder tycks vara hans skadebenägenhet.

Överlag oroar jag mig mest över att vi vann ligan på de ”enkla” matcherna. Varje gång vi mötte de övriga topplagen kändes det som att vi var numret för korta, Empoli krossade oss, Reggina dominerade sina matcher och jag har ingen aning om hur vi lyckades kryssa båda gångerna mot Vicenza när de hade dubbelt så många avslut som vi. I Serie A kommer det inte finnas någon match som är ”enkel”.

* I Serie B går 1-2:e upp direkt. Trean går upp direkt om avståndet till fyran är mer än 9 p, annars kvalar 3-6:e om den tredje uppflyttningsplatsen.

Detta inlägg har redigerats av Fidel: 08 augusti 2012 - 11:53

#13   Forza Rossoneri

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 1 252 Inlägg:
  • Favoritlag:AC Milan

Postad 28 augusti 2012 - 09:12

Fantastiskt bra, stort grattis till uppflyttningen till finrummet, Serie A!
Forza Milan, Avanti Milan!
Min nya youtubekanal - Let's on Pokemon White 2 (Zelda Ocerina of Time also)
https://twitter.com/jackeACMilan - Min fotbollsbaserade twitter - svenska!
https://twitter.com/TheEspressoCat - Min youtubebaserade (pokemon) twitter - english

#14   Fidel

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 609 Inlägg:

Postad 03 september 2012 - 16:12

Visa inläggForza Rossoneri skrev:

Fantastiskt bra, stort grattis till uppflyttningen till finrummet, Serie A!
Tack så mycket! Slår nog av på takten lite under hösten tack vare mina ambitiösa föreläsare

#15   Fidel

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 609 Inlägg:

Postad 16 september 2012 - 16:25

Fick precis ett erbjudande från Athletic Bilbao. 165 milj i transferbudget och 4 milj i lönebudget jämfört med San Marinos 5,5 resp. 1,26. Frestande... haken är att Bilbao har spenderat de senaste fyra säsongerna i spanska andradivisionen.

Så: fet budget, klubb med historia, harvandes i Liga adelante eller begränsade resurser, skriva historia och slåss om överlevnad i Serie A

#16   deadwood

FMSU-Ansvarig

• FMSU Crew
  • PipPipPip
  • 5 533 Inlägg:
  • Yrke:Programmerare
  • Tränar:Bänkpress

Postad 17 september 2012 - 19:42

Mannen kör vidare så långt inne är du inte än. Ha i tanke att du kan starta en ny save med bilbao men din san marino save är en pågående save där du skriver historia.

Frågor kring FMSU?
Vänd dig hit så svarar vi inom kort.
FMSU 2013.02.06
Laddas ned här.

#17   Fidel

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 609 Inlägg:

Postad 17 september 2012 - 21:16

Visa inläggdeadwood skrev:

Mannen kör vidare så långt inne är du inte än. Ha i tanke att du kan starta en ny save med bilbao men din san marino save är en pågående save där du skriver historia.
En vansinnigt rolig match mot Juventus gjorde att jag tackade nej till erbjudandet. Det och att jag inte vet hur jag hade hanterat Bilbaos policy att endast värva baskiska spelare.

Säsongen är snart över, ca 8 omgångar kvar

Detta inlägg har redigerats av Fidel: 17 september 2012 - 21:16

#18   Hampe

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 347 Inlägg:

Postad 19 september 2012 - 22:29

Klart du ska fortsätta köra med San Marino! Inte ens något att fundera över.

#19   Fidel

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 609 Inlägg:

Postad 06 oktober 2012 - 14:00

San Marino
Serie A 2014/15

”Vi åkte i alla fall inte ur!”

Spelartruppen
En outtalad ambition är så klart att ständigt skaffa bättre spelare på varje position för att kunna konkurrera i Serie A. Inför säsongen fick vi dessutom en reell transferbudget att använda till att köpa spelare för. Lägg där till att jag sålde hälften av tre unga spelare för sammanlagt 42 milj kr. Många spelare kom dock in gratis, mestadels ungdomsspelare. De viktigaste nyförvärven:

- Rutinerad spansk mittfältare vid vinteruppehållet

- Lovande holländsk anfallare på lån från Udinese

- Ung vänsterytter från Kroatien

Säsongen
Precis som jag förväntade mig skulle vi strida i botten. Därför var det viktigt att vinna matcherna mot lättviktare som Empoli, Vicenza och Siena som också var de som åkte ut till sist. Det hindrade oss dock inte från att ta vissa skalper som 3-0 mot Lazio, 4-0 mot Parma och 2-2 mot A.C. Milan. San Marino låg ett tag under strecket, som bäst låg vi på en elfteplats. Under säsongen blev jag erbjuden jobb hos först Athletic Bilbao, sedan i konkurrenten Ascoli. Den senare passerade jag i Serie A en vecka efter att jag avböjde erbjudandet. När säsongen var slut hade jag två lag mellan mig och nedflyttningsstrecket och kunde föra in en hedervärd 15:e plats i ligakontot.

Serie A: 15/20, 10-12-16, -7

Italienska Cupen: Tredje kvalomgången (0-3, Bologna)

Efter säsongen
Strax efter ligaspelet slutade bestämde sig äntligen för att utöka lilla Olimpico. Jag hade pressat styrelsen ett flertal gånger och var nära på att lägga in ett ultimatum. 4500 sittplatser är alldeles för lite, även för Serie B. Detta kan illustreras med att vi sålde ut samtliga hemmamatcher. Ekonomin hänger fortfarande på om vi klarar oss i Serie eller inte. Min mindre restriktiva transferpolicy har dock inbringat en del injektioner utan att (ännu) tappa några nyckelspelare.Efter säsongen slutade en hel del trotjänare som dock inte höll måttet för Serie A. Min startelva är ännu intakt med en komplett avbytarbänk men för att kunna säkra ett nytt kontrakt krävs en breddning och toppning av truppen.

Detta inlägg har redigerats av Fidel: 06 oktober 2012 - 14:02

#20   Forza Rossoneri

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 1 252 Inlägg:
  • Favoritlag:AC Milan

Postad 15 oktober 2012 - 14:09

Mycket imponerade debut för San Marino i Serie A. Grattis till du klarade dig kvar. Hoppas du kan etablera laget i Serie A!
Forza Milan, Avanti Milan!
Min nya youtubekanal - Let's on Pokemon White 2 (Zelda Ocerina of Time also)
https://twitter.com/jackeACMilan - Min fotbollsbaserade twitter - svenska!
https://twitter.com/TheEspressoCat - Min youtubebaserade (pokemon) twitter - english

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar