San Marino
Serie B 2013/14
Spelartruppen
Inför säsongen värvade jag två unga spelare, en mittback och en målvakt, samt en mittfältare och en till mittback som reserver. Efter ligastarten värvade jag även en mångsidig innermittfältare som stod högst upp på bägge scouternas lista. Syftet var dels att värva rutin (förflutet i Udinese), dels som säkerhet om jag blir tvungen att sälja min defensiva mittfältare som flera Serie A-klubbar erbjudit delägarskap. Han har fortfarande två år kvar på kontraktet så jag har inte vågat tacka ja till de lockande buden ännu.
Säsongen
Det blev en minst sagt överraskande säsong. Laget kändes starkare än förra säsongen men ett par omgångar in hade de inte övertygat. Flera matcher borde vi ha stängt eller avgjort men misslyckades. Efter ett tag lossnade i alla fall spelet och halvvägs in hade vi klättrat upp till en tredjeplats. I andra halvan slogs vi i toppen om en slutspelsplats eller kanske till och med direktuppflyttning.* Det var tajt, fyra lag hade besökt förstaplatsen någon av de sista tio omgångarna (inklusive vi). Med tanke på regeln om indbördes möten och vårt usla facit mot topplagen såg det ut som att vi fick ”nöja” oss med en slutspelsplats. Men med fyra starka matcher, en oavgjord mot den formstarka konkurrenten Vicenza och tre vinster knep vi till slut seriesegern!
Serie B: 1/24, 24-9-9, +26
Uppflyttning!
Italienska Cupen: Tredje kvalomgången (0-1, AlbinoLeffe)
Efter säsongen
Trots segern i Serie B var det mest positiva ändå att vi lyckades skriva nya kontrakt med nyckelspelarna. Där bak gav 20-åriga keeper en trygghet med bland annat en svit på 500 minuter utan insläppt mål. Hans 36-åriga företrädares minst sagt bissara utrusningar hade skrämt slaget på mig förra säsongen men han levererade ändå de få matcher förstemålvakten fick stå över. Backlinjen fortsatte att bli mer och mer disciplinerat och med snittåldern 25 år verkar det lovande. Det mer åldersstigna mittfältet är som vanligt väldigt roterande, vilket jag ser som en fördel, med ett undantag: vår 20-åriga kapten som både bemästrar den rena innermittfältsrollen och den destruktiva defensiva mittfältsrollen. Han startade flest matcher i ligan med sina 41 starter. Längst fram var jag orolig att vinterns värvning skulle klappa ihop som de två tidigare panikvärvningarna, särskilt då han inte presterade på senvåren, men jag blev motbevisad. Med sina 28 mål knep han skytteligavinsten i Serie B. Hans rumänska kollega var också strålande, mer än vad hans 14 mål och nio assist skvallrar om. Hans största hinder tycks vara hans skadebenägenhet.
Överlag oroar jag mig mest över att vi vann ligan på de ”enkla” matcherna. Varje gång vi mötte de övriga topplagen kändes det som att vi var numret för korta, Empoli krossade oss, Reggina dominerade sina matcher och jag har ingen aning om hur vi lyckades kryssa båda gångerna mot Vicenza när de hade dubbelt så många avslut som vi. I Serie A kommer det inte finnas någon match som är ”enkel”.
* I Serie B går 1-2:e upp direkt. Trean går upp direkt om avståndet till fyran är mer än 9 p, annars kvalar 3-6:e om den tredje uppflyttningsplatsen.
Detta inlägg har redigerats av Fidel: 08 augusti 2012 - 11:53