Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM11-SR] DIF - Mot en ny storhetsepok

122 svar till detta ämne

#1   Pontarii

Tränare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 3 089 Inlägg:
  • Favoritlag:Newcastle United & Foggia Calcio.

Postad 02 augusti 2012 - 00:42

Postad bild

DJURGÅRDENS IDROTTSFÖRENING 1891

Efter att ha uppdaterat mitt kära FM11 var det dags att dra igång en ny rapport här på forumet. Valet att spela i Sverige kändes självklart men jag velade länge över vilka jag skulle köra med, till slut föll valet på ett lag med hyfsad budget, helt okej trupp och lite mindre förväntningar på sig nämligen DIF. Jag själv håller inte på laget i vanliga fall men har alltid haft ett gott öga åt dem vilket var en stor faktor till lagvalet.

Målet med denna save är självklart att göra Djurgården till landets dominanta klubb, både inom landets gränser och utanför. Vi har en trupp som på pappret borde kunna utmana om topp-placeringarna redan under första året med en eller två förstärkningar här och där och det är precis den målsättning jag kommer förespråka för detta år(och de kommande åren också).

Min värvningsstrategi kommer inte ha en röd tråd utan kommer att variera beroende på den ekonomi och de förutsättningar vi har inför varje säsong. Grundtanken kommer självklart ligga i att hitta unga talanger för att säkra framtiden men dyker det rätta erbjudandet upp på spelare runt 25-30-års åldern eller på hemvändare tackar jag inte nej. Huvudfokus kommer dock ligga på den egna akademin och de egna produkterna, både från början och framöver.

Rent taktiskt kommer jag förespråka för en offensiv och spelande fotboll som både kommer varieras med yttrar och utan beroende på skadeläget och dagsformen. Vi kommer gå in i varje match med tanken och inställningen om att föra spelet oavsett vilket underlag vi spelar på och även om vi spelar på bortaplan.

Rapportmässigt kommer jag sikta på att rapportera 1 gång innan varje säsong med övergångar, truppstatus etc. men även 2 gånger under säsongen(efter 15 spelade omgångar) och möjligtvis 1 summeringsinlägg efter varje säsong. Önskas det screens eller annat bistår jag gärna med det.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Pontarii: 08 augusti 2012 - 02:33

#2   Pontarii

Tränare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 3 089 Inlägg:

Postad 02 augusti 2012 - 02:30

Postad bild

SILLY SEASON 2011

IN - Filip Tronêt - 1 miljon kr från Brommapojkarna

- Vi letade främst i Superettan och i Stockholm efter unga, spännande talanger inför denna säsong och när vi scoutade talangfabriken Brommapojkarna fann vi två spelare vi gärna ville ha. Först in blev den blott 17-årige yttern Filip Tronêt, som tidigare spelat i Västerås SK, för 1 miljon kronor. Lär ta en startplats när vi spelar med yttrar och utmanar den offensiva centralplatsen när vi spelar utan.

IN - Serge-Junior Ngouali - 500 000 kr från Brommapojkarna

- Bara dagarna efter Tronêts övergång blev även hans forna lagkompis Serge-Junior Ngouali klar för oss för den lilla summan av 500 000 kronor. Ngouali är blott 19 år och beskrivs som en tvåvägsmittfältare med bra passningar och bra psyke. Lär inte starta men utmanar definitivt om en av de tre platserna på mitten.

IN - Oscar Jansson - 400 000 kr från Tottenham

- Då Tommi Vaiho och Kasper Jensen såldes var vi mer eller mindre tvungna att hitta en backup till Kenneth Höie i mål och efter att ha scoutat den svenska talangmarknaden fann vi ett transferlistat ungdomsproffs i Tottenham nämligen Oscar Jansson. Endast 20 år fyllda är han en stabil målvakt med grymma reflexer som främst är tänkt som backup men som säkerligen kommer matchas i cupen och mot sämre motstånd.

IN - Mikael Ishak - 1 miljon kr från Köln

- Vi var inte i ett jättestort behov av att värva en anfallare då vi hade 3 fullt dugliga i truppen från start men efter noga övervägande bestämde vi oss ändå för att ge oss ut på jakt efter ett fjärde alternativ. Vi ville först ha fransmannen Ahmed Soukouna men då vi inte lyckades komma överens om hans lön siktade vi istället in oss på ännu ett ungdomsproffs nämligen Mikael Ishak. För 1 miljon säkrade vi hans underskrift och med sina ynka 17 år kommer han säkerligen bara bli bättre och bättre. Är främst tänkt som backup till Keene och Erton men kommer säkerligen roteras in både i cupen och i serien.

UT - Tommi Vaiho - 700 000 kr till Southampton

UT - Kasper Jensen - 4,5 miljoner kr till Dortmund

UT - Andreas Dahlén - 3 miljoner kr till Pescara

UT - Christer Yousseff - 2 miljoner kr till ADO Den Haag

UT - Yussif Chibsah - 4 miljoner kr till Granada

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Pontarii: 02 augusti 2012 - 12:34

#3   Pontarii

Tränare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 3 089 Inlägg:

Postad 02 augusti 2012 - 02:41

Postad bild

TRUPPGENOMGÅNG

MV | Kenneth Höie - 31 år
MV | Oscar Jansson - 20 år
- Vi har en riktigt bra målvakt i Kenneth Höie, kanske är han seriens bästa tillsammans med Pär Hansson. Bakom honom finns en fullgod och talangfull ersättare i Oscar Jansson som kommer få stå en handfull matcher redan i år.

BV | Joel Riddez - 30 år
BH | Simon Strand - 17 år
BC | Joona Toivio - 22 år
BC | Marc Pedersen - 21 år
BC | Emil Bergström - 17 år
BC | Philip Sparrdal-Mantilla - 17 år
BHV | Petter Gustafsson - 25 år
- En tämligen ung backlinje där mittlåset Toivio och Pedersen är gjutna i startelvan. På kanterna är Riddez tänkt som nummer ett till vänster medan högerplatsen är väldigt öppen och avgörs helt på dagsformen mellan Gustafsson och talangen Strand. Bergström och Sparrdal-Mantilla kommer få spela en del dem med.

MC | Daniel Sjölund - 27 år
MC | Kasper Hämäläinen - 24 år
MC | Simon Tibbling - 16 år
MVH | Filip Tronêt - 17 år
MVH | Sebastian Rajalakso - 22 år
MC | Serge-Junior Ngouli - 19 år
OMC | Joakim Alriksson - 18 år
OMC | Philip Hellqvist - 19 år
- Mycket ungt härmed vilket vi gillar enormt. Sjölund är kapten och är given som städgumma i hålet mellan backlinje och mittfält, bredvid sig kommer troligtvis Tibbling husera men platsen är vidöppen. Hämäläinen tar den offensiva sysslan mellan mittfält och anfall men är inte på något sätt given. Spelar vi med yttrar är Tronêt och Rajalakso självklara men även Tibbling och Hellqvist kan spela kant om så behövs. En hyperintressant lagdel i mina ögon.

AC | Erton Fejzullahu - 22 år
AC | James Keene - 25 år
AC | Kennedy Igboananike - 22 år
AC | Mikael Ishak - 17 år
- Ett snabbt och ungt anfall där Erton är den klarast lysande stjärnan. Spelar vi med en forward är han given i startelvan och spelar vi med två anfallare är Keene nummer två tätt följt av Kennedy. Ishak kommer få hoppa in en del men är främst med för framtiden.

Postad bild

#4   Craxxez

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 2 188 Inlägg:

Postad 02 augusti 2012 - 09:42

NICE! Jag följer!

Har du uppdaterat själv? Vissa spelare såsom Strand och Alriksson finns ju egentligen inte kvar i föreningen. Var har du gjort av Chibsah, Oyal, Broberg, Span m.fl? ;)

Detta inlägg har redigerats av Craxxez: 02 augusti 2012 - 09:48

Det är för Dig våra hjärtan slår
Alltid Oavsett i alla år

#5   marre023

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 2 718 Inlägg:

Postad 02 augusti 2012 - 09:56

Fina värvningar!

#6   Pontarii

Tränare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 3 089 Inlägg:

Postad 02 augusti 2012 - 12:30

Craxxez skrev:

NICE! Jag följer!

Har du uppdaterat själv? Vissa spelare såsom Strand och Alriksson finns ju egentligen inte kvar i föreningen. Var har du gjort av Chibsah, Oyal, Broberg, Span m.fl? ;)

Härligt de!

Uppdaterat lite halvhjärtat själv med de spelare jag hade koll på om de hade lämnat eller icke, alltså inte så värst mycket med dem unga. Chibsah har fått i uppgift att hitta en ny klubb snarast då han både hade hög lön och inte de nödvändiga kvalitéerna för att passa in. Oyal och Broberg återfinns i reservlaget då de är relativt långt ifrån en startplats och en bänkplats i A-laget, de kommer troligtvis lånas ut denna säsong men det återstår att se. Span hittade jag inte i Editorn och fann heller ingen utförlig info om hans styrkor/svagheter etc. så struntade helt enkelt i att skapa honom. Den enda som saknas direkt är Peter Nymann men Editorn ville inte samarbeta med mig i det fallet och jag lyckades aldrig få över honom hur mycket jag än försökte men det spelar inte så stor roll då vi får chansen att släppa fram mer unga talanger. :)

Edit: Just i detta nu blev Chibsah klar för Granada, 4 miljoner kronor landade övergångssumman på.

marre023 skrev:

Fina värvningar!

Tack!

Detta inlägg har redigerats av Pontarii: 02 augusti 2012 - 12:32

**I move away from the mic to breathe in.

#7   Pontarii

Tränare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 3 089 Inlägg:

Postad 02 augusti 2012 - 21:59

Postad bild

ALLSVENSKAN - TABELLEN

01 | 3:2 - Mjällby | Tronêt, Pedersen, Keene
02 | 3:0 - IFK Göteborg | Fejzullahu x2, Tronêt
03 | 2:1 - Malmö FF | Hämäläinen, Sjölund
04 | 1:1 - Kalmar FF | Keene
05 | 2:0 - Syrianska | Fejzullahu, Tibbling
06 | 3:0 - Gefle | Toivio x2, Fejzullahu
07 | 0:1 - GIF Sundsvall |

08 | 2:2 - IFK Norrköping | Keene, Sjm
09 | 3:0 - BK Häcken | Keene, Hellqvist, Igboananike
10 | 1:0 - GAIS | Igboananike
11 | 1:1 - AIK | Hellqvist
12 | 2:2 - Örebro | Keene, Sparrdal-Mantilla
13 | 2:2 - Helsingborg | Igboananike x2
14 | 1:1 - Elfsborg | Hellqvist
15 | 4:0 - Åtvidaberg | Keene, Toivio, Hämäläinen, Hellqvist

Att kalla oss för ojämna är en grov underdrift, minst sagt. Vi börjar serien helt fantastiskt med att vara obesegrade i hela 6 omgångar för att sedan bli totalt slaktade av GIF Sundsvall på hemmaplan. En bit senare går vi igenom den traditionsenliga oavgjort-svackan där vi spelar 4 oavgjorda matcher, visserligen mot ganska bra motstånd men ändå. Defensiven, inklusive Kenneth Höie i målet, har stundtals varit under isen och det är där vi tappat poäng i de flesta matcher. Offensivt har Tronêt, Tibbling och Hellqvist tagit stora kliv framåt och alla tre har blommat ut till rejäla nyckelspelare i serien. Tar vi bara oss helt ut ur den oavgjora svackan och börjar plocka 3-poängare så är guldet inte helt osannolikt.

SVENSKA CUPEN

1 | 2:3 - Trelleborg | Pedersen, Sparrdal-Mantilla

Ja, vad ska man säga? Vi åker till Trelleborg i hopp om att talangerna(och vissa a-lagsspelare) ska leda vägen mot en eventuell turneringsseger och därmed Europaspel men underskattningens fula ansikte visar sig igen. Jag ska inte sticka under stol med att vi blir mer eller mindre totalt utspelade av Trelleborg och om det inte vore för Oscar Janssons storspel så hade det blivit ännu större siffror. Nu får vi fokusera helt på ligan och matcha våra ungdomar i reservlaget och i U18-laget.

ÖVERGÅNGAR

IN - Lars Jacobsen - Free Transfer
- Då backlinjen och främst ytterbackarna var under all kritik under den första halvan av säsongen började vi leta efter ett bra och rutinerat alternativ som kunde gå direkt in i startelvan. Efter lite scoutning fann vi den förre-detta landslagsspelaren ifrån Danmark, Lars Jacobsen, på free transfer och efter några dagars förhandling gjorde vi klart med honom några matcher innan vändningen av tabellen. Med Jacobsen får vi stor rutin och bra egenskaper som förhoppningsvis förbättrar vår defensiv.

Postad bild

#8   Dane McGowan

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 945 Inlägg:

Postad 03 augusti 2012 - 15:09

Ser ut som att du är på väg mot något bra. Jäkligt snygg och ren design på rapporten också, men kanske lite färger på resultaten så man ser snabbare. Vinst, oavgjort, förlust alltså, typ.
Berättelse: Den Perfekta Stormen
Look at me, I'm INVISIBLE!

#9   Niklas7

Spelare

• Moderator
  • 1 660 Inlägg:

Postad 03 augusti 2012 - 15:14

Känner igen designen ;) ser bra ut!
Glory Glory Man United <3 Ryan Giggs<3

#10   Pontarii

Tränare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 3 089 Inlägg:

Postad 03 augusti 2012 - 15:35

Dane McGowan skrev:

Ser ut som att du är på väg mot något bra. Jäkligt snygg och ren design på rapporten också, men kanske lite färger på resultaten så man ser snabbare. Vinst, oavgjort, förlust alltså, typ.
Det tackar vi för! Försökte få ihop en passande färgdesign på resultaten men tyckte inget såg snyggt ut i mörkt tema som jag kör. Ska försöka hitta något passande.

Niklas7 skrev:

Känner igen designen ;) ser bra ut!
Hehe, inte så konstigt ;) Älskar din rapport så designvalet föll naturligt att följa din väg(med några små justeringar självklart), hoppas det inte gör något :) Och självklart; Tack!

#11   Pontarii

Tränare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 3 089 Inlägg:

Postad 03 augusti 2012 - 17:32

Bjuder på en riktig smällkaramell mellan inläggen!

Postad bild

#12   Valencia_9

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 764 Inlägg:
  • Yrke:CHILLA

Postad 03 augusti 2012 - 18:01

Snyggt, gillar designen! GJ

Kolla in min nya rapport om NHL laget Minnesota Wild! RAPPORTEN!

#13   Mercy

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 687 Inlägg:
  • Yrke:Studerande

Postad 03 augusti 2012 - 18:40

Fin summa där!

" We shall show mercy, but we shall not ask for it"

"Taktiken ute -> http://www.fmsweden....-maximal-mercy/

#14   Pontarii

Tränare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 3 089 Inlägg:

Postad 03 augusti 2012 - 18:48

Det händer grejer i Djurgården! Bjuder på en sista smällkaramell tills nästa del kommer, håll till godo.

Postad bild

#15   Arg Gris

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 2 051 Inlägg:
  • Favoritlag:IFK Norrköping

Postad 03 augusti 2012 - 18:54

Helvete vilka summor! Screen på Tibbling är ett måste!

#16   Mercy

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 687 Inlägg:
  • Yrke:Studerande

Postad 03 augusti 2012 - 18:56

Din jävel, en till? Nu blev man sugen och installera elvan haha... Omöjligt och få dessa summor på tolvan iallafall!

" We shall show mercy, but we shall not ask for it"

"Taktiken ute -> http://www.fmsweden....-maximal-mercy/

#17   Pontarii

Tränare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 3 089 Inlägg:

Postad 03 augusti 2012 - 18:57

Tibbling

Han har utvecklats något enormt denna säsong, gått ifrån U21-startman till vår viktigaste spelare på mitten!

#18   Pontarii

Tränare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 3 089 Inlägg:

Postad 03 augusti 2012 - 20:24

Postad bild

ALLSVENSKAN 2011 - TABELLEN

16 | 3:1 - Mjällby | Keene x2, Toivio
17 | 2:2 - IFK Göteborg | Tronêt, Självmål
18 | 5:2 - Malmö FF | Jefferson x3, Hämäläinen, Igboananike
19 | 1:0 - Kalmar FF | Självmål
20 | 0:1 - Syrianska |
21 | 4:0 - Gefle | Keene, Rajalakso, Jefferson, Jacobsen
22 | 4:2 - GIF Sundsvall | Jefferson x2, Hämäläinen, Självmål

23 | 2:0 - IFK Norrköping | Keene, Tibbling
24 | 4:3 - GAIS | Jefferson, Sjölund, Rajalakso, Pedersen
25 | 2:2 - Örebro | Hellqvist, Tronêt
26 | 1:0 - AIK | Rajalakso
27 | 3:0 - BK Häcken | Jefferson x2, Toivio
28 | 1:1 - Åtvidaberg | Igboananike
29 | 0:2 - Helsingborg |
30 | 4:1 - Elfsborg | Keene, Sjölund, Pedersen, Jefferson

Man kan kalla vår lysande säsong för en sensation men faktum är att vår målsättning hela tiden låg på att utmana om guldet och hamna någonstans på topp 3 så i mina ögon var detta bara ett bevis på att vårt arbete verkligen gav resultat. Vi tappar två nyckelspelare under säsongen i Erton och Tibbling för 35 miljoner vardera och värvar bara en ersättare, en mer eller mindre okänd brasse vid namn Jefferson som visar sig bli en succé, vilket verkligen är lysande av alla inblandade. Sjölund tar ett enormt ansvar som kapten och leder laget framåt och med hjälp av våra två målgörare på topp Keene och Jefferson så når vi hela vägen, även om det satt långt inne. Nu börjar det svåra arbetet att hitta fullgoda ersättare till både de flyktade Erton och Tibbling men även till ett antal kontraktsvägrare som alla ville ha sjukt mycket mer i lön än vad vi kunde erbjuda, däribland Kenneth Höie, Kennedy Igboananike och derbyhjälten Sebastian Rajalakso. Framtiden ser ändå onekligen ljus ut och nu gör vi oss redo för kommande utmaningar. Guldet är hemma igen!

STATISTIK 2011

Allsvenskan - Flest mål - Tobias Hysén - 23 mål
Allsvenskan - Flest assist - Anders Svensson - 13 assist
Allsvenskan - Bäst snittbetyg - Tobias Hysen - 7.39/28 matcher
Allsvenskan - Flest antal löpta kilometer under säsongen - Daniel Sjölund - 350.3 km/30 matcher

DIF - Flest mål - James Keene - 11 mål
DIF - Flest assist - Kasper Hämäläinen - 9 assist
DIF - Bäst snittbetyg - Marc Pedersen - 7.38/30 matcher
DIF - Flest antal löpta kilometer under säsongen - Daniel Sjölund - 350.3 km/30 matcher

ÖVERGÅNGAR

IN - Jefferson - Free Transfer
- När Erton lämnade klubben mitt under säsongen var vi i nästintill ett desperat behov av att hitta en fullgod ersättare. Vi letade främst i Sverige men fann ingen spelare som var tillräckligt intressant vilket gjorde att vi istället sökte oss bland de kontraktslösa anfallarna världen över. Helst ville vi ha ex-Djurgårdaren Sören Larsen tillbaka men han valde pengarna i Schweiziska Bellinoza före oss och därefter hittade vi Jefferson, som nyligen släppts av Fiorentina. Efter en veckas provspel bestämde vi oss för att erbjuda honom ett 2-års kontrakt vilket han accepterade mer eller mindre direkt. Under sina inledande 13 matcher i klubben hann han med hela 10 mål och 3 assist, ett facit som verkligen gör nästa säsong ännu mer intressant än vad den redan är.

Postad bild

#19   ogge3

Tränare

• FMSU Crew
  • PipPipPip
  • 3 103 Inlägg:
  • Yrke:Säljare
  • Favoritlag:AIK
  • Tränar:AIK

Postad 03 augusti 2012 - 20:27

Djurgården som segrare och AIK på kvalplats... Bytte du trupperna?

Nä skämt å sido.. Jag diggar designen INTE laget! Fin rapport :)
@OscarJosephson på Twitter

Twittrar med passion och ironi, ofta med ett AIK influerat material.

#20   marre023

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 2 718 Inlägg:

Postad 03 augusti 2012 - 20:48

Grattis till guldet! Och kul att se ÖSK på en fjärdeplats ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar