Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM12-SR] 1860 München - Den tyska revolutionen

19 svar till detta ämne

#1   Godverdomme

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 304 Inlägg:

Postad 18 August 2012 - 11:12 AM

Postad bild

TSV 1860 München – Den tyska revolutionen

Förord
TSV 1860 München har länge levt i skuggan av sin stora storebror, mäktiga Bayern München. Men nu är något på gång i södra Tyskland, närmare bestämt en revolution. En revolution ledd av en svensk manager med tyska rötter. Marcus Schmidt har tagit Die Löwen - som TSV 1860 München kallas – tillbaka till Bundesliga. Men han är inte nöjd där, han vill göra Die Löwen till ett storlag, han vill göra dem till världens bästa fotbollslag. För att lyckas med detta har han en långsiktig plan, tre år har gått sen han kom, och hans ungdomslag kryllar av intressanta unga tyska spelare. Dem ska nu få chansen, dem ska hjälpa han göra Die Löwen till ett lag som ska ta Europa med storm, med enbart tyskar i sitt lag.

Presentation
Då var det dags för mig att testa mig på min första SR någonsin. Jag är dock ingen nybörjare varken på FM eller på FMSweden. Men nu kände jag att jag ville testa mig på något som förhoppningsvis gör själva spelandet mycket roligare och förhoppningsvis ger mig mer krut till att verkligen satsa på unga tyskar i mitt 1860. Som jag skrev i förordet har jag redan spelat tre säsonger med 1860 när jag bestämde mig för att göra en rapport av dem. Dem tre första åren hade jag dock inga regler eller mål med min save, men nu inför säsong fyra har jag satt upp ett. Fler och fler tyskar ska få chansen och när 2017 startar ska det bara finnas tyskar i truppen.

Som sagt så är det här min första SR så jag välkomnar konstruktiv kritik. Ge mig även gärna tips och råd på hur jag kan få den mer intressant, vilka screens jag ska ha med och så vidare. Men jag har i alla fall en grundplan jag kommer utgå ifrån.

Klubinformation
Faciliteter

Hoppas ni följer på min tyska resa!

Detta inlägg har redigerats av Godverdomme: 18 August 2012 - 11:16 AM

#2   marre023

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4721 Inlägg:

Postad 18 August 2012 - 11:56 AM

Kul lagval, lycka till :)
Min saverapport - AFC Wimbledon

Dalarna - Sveriges äldsta stad

#3 Gäst_Kullen_*

• Guests

Postad 18 August 2012 - 12:02 PM

Säger bara en sak, äntligen! Som jag har längtat efter att få se en rapport från dig mannen :-)

Detta inlägg har redigerats av Kullen: 18 August 2012 - 12:03 PM

#4   db

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 854 Inlägg:
  • Favoritlag:Newcastle

Postad 18 August 2012 - 12:23 PM

Roligt att du är igång. Lycka till nu!

#5   Godverdomme

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 304 Inlägg:

Postad 18 August 2012 - 16:35 PM

Visa inläggmarre023 skrev:

Kul lagval, lycka till :)

Tack marre, din rapport med Wimbeldon var nog min största inspiration!

Visa inläggKullen skrev:

Säger bara en sak, äntligen! Som jag har längtat efter att få se en rapport från dig mannen :-)

Haha tack Kullen, hoppas den ska leva upp till dina förväntningar och att du drar igång en ny snart igen! ;)

Visa inläggdb skrev:

Roligt att du är igång. Lycka till nu!

Tack db, stort tack även för den enligt mig otroligt snygga bannern som du gjorde åt mig!

#6   Godverdomme

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 304 Inlägg:

Postad 18 August 2012 - 16:40 PM

Postad bild

Säsongsrapport 2011-12
Jag har tänkt summera dem tre åren som gått lite snabbt med tabell, nyförvärv och kort kommentar om säsongen. Detta då jag vill komma igång med den ”riktiga” rapporten så snabbt som möjligt.

Nyförvärv:
Marco Verratti, Pescara, 18 år
Romário, Vitória, 17 år - Lån
Ivo Pekalski, Malmö FF 20 år
Rômulo, Vasco da Gama, 20 år
Neto Berola, Atletico Mineiro, 23 år
Morais, Corinthians, 27 år
Sebastián Toro, Colo-Colo, 21 år
Tlou Segolela, Orlando Pirates, 23 år

Bundesliga
2.Bundesliga

Bäste målskytt: Benjamin Lauth – 19 mål

Bästa elvan: 4-2-3-1
Lauth
Halfar – Maier – Aigner
Pekalski – Verratti
Feick – Schindler – Toro – Romario
Király

Bästa spelaren: Stefan Aigner, 27(7) matcher, 17 mål, 11 ass, 7.36 i snittbetyg

Kommentar:
Mitt mål inför säsong var solklart, vi skulle gå upp! Det rustades med flera riktigt bra spelare inför säsongen, många riktigt bra fynd som jag var riktigt nöjd med. Vi dominerade och seriesegern var aldrig riktigt hotad. Framförallt mina yttrar var riktigt imponerande då Aigner gjorde 28 poäng under året medan Halfar gjorde 27 poäng. Tyvärr visste jag inte om att det skulle bli en saverapport därför har jag inga screens på nyförvärv, statistik med mera. Det blir bättre sen!

#7   Champions19

FMSM -12

• Medlem
  • 5235 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United

Postad 18 August 2012 - 18:03 PM

Oj vilka värvningar du har gjort! Måste fått en schyst budget första säsongen! Neto och Morais har jag inte så bra koll på, men de andra brukar kunna bli riktigt bra. Lycka till i Bundesliga!

#8   Godverdomme

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 304 Inlägg:

Postad 18 August 2012 - 20:48 PM

Jag satsade på att gå upp och fick en rätt fin budget direkt. Sen sålde jag massa överflödiga reservlags spelare och köpte till riktigt bra priser samt lite på avbetalning. Men som sagt, de tre första säsongerna är enligt mig väldigt ointressanta för er läsare men jag vill gå igenom de så ni vet vad som har hänt. Det är sen det börjar på allvar!

#9   Godverdomme

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 304 Inlägg:

Postad 18 August 2012 - 20:54 PM

Postad bild

Säsongsrapport 2012-13

Nyförvärv:
Andy Polo, Universitad, 17 år
Ryo Miyaichi, Arsenal, 19 år – Lån
Alexander Madlung, Wolfsburg, 30 år
Martin Montoya, Barcelona, 21 år
Marc-André ter Stegen, Mönchengladbach, 20 år
Gylfi Sigurdsson, Hoffenheim, 22 år
Dragos Panduru, Dynamo Bukarest, 16 år (regen)
Romário, Vitória, 18 år
Adrian Manciu, UTA Arad, 19 år (regen)

Bundesliga

Bäste målskytt: Benjamin Lauth, 15 mål

Lauth
Halfar – Gylfi – Aigner
Pekalski – Verratti
Feick – Schindler – Madlung – Montoya
ter Stegen

Bästa spelaren: Stefan Aigner, 34 matcher, 9 mål, 12 ass, 7.14 i snittbetyg

Kommentar:
Tillbaka i Bundesliga efter åtta år i Tysklands andradivision. Och vilken comeback det blev, laget spelade helt fantastiskt, nyförvärvet Gylfi Sigurdsson som kom in för endast 22 miljoner från Hoffenheim hittade rätt direkt i den spelfördelande rollen och spelade fram till sexton mål i serien och var därmed direkt avgörande i lagets succé men fick faktiskt se sig överglänst av Stefan Aigner som återigen gjorde en fantastisk säsong. Den här gången blev det 21 poäng för Aigner. Femteplatsen leder till Euro-cupen nästa säsong och det kommer vara otroligt viktigt inte minst ekonomiskt!

#10   Godverdomme

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 304 Inlägg:

Postad 19 August 2012 - 10:07 AM

Postad bild

Säsongsrapport 2013/14
Nyförvärv:
Alexander Mekel, Genoa, 21 år - lån
Marco Reus, Mönchengladbach, 24 år
Stephen Warnock, Aston Villa, 31 år
Federico De Luca, Empoli, 17 år (regen)
Anatoliy Tymoschuk, Hoffenheim, 34 år

Bundesliga

Bäste målskytt: Marco Reus, 10 mål

Polo
Reus – Gylfi – Aigner
Pekalski – Verratti
Warnock – Toro – Madlung – Montoya
ter Stegen

Bästa spelaren: Marco Reus, 10 mål, 7 ass, 6.99 i snittbetyg

Kommentar:
Det var under den här säsongen som idén att bara satsa på tyskar kom och det var på grund av det gick så otroligt dåligt att jag ville göra något nytt. Idén kom en bit innan januari fönstret och det första jag gjorde var sälja Gylfi Sigurdsson för 105 miljoner till Marseille. Han ville dra och jag vill bara ha tyskar så jag släppte han. Nu kanske man skulle tro att laget skulle gå ännu sämre utan en av lagets bästa spelare, men det blev en motsatt reaktion. Laget började kämpa hårdare för varandra och vi tog oss upp till en stabil tionde plats med enbart fem poäng upp till femman. Jag släppte fram en del unga spelare och framförallt en ung egen produkt har fått mycket chanser och jag tror stenhårt på honom. Timothée Songo’o är min framtida superanfallare. Han ska jag bygga laget kring, och det ska börjas redan nästa år!

Nu har jag sammanfattat de tre första säsongerna lite snabbt, nu börjar det hela på riktigt med övergångar plus träningsmatcher och därefter en truppgenomgång. Förhoppningsvis kommer båda två upp under dagen!

#11   hyypia

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 192 Inlägg:

Postad 19 August 2012 - 11:08 AM

Jag kan ha missat det men hur gick det i Euro Cupen?

För övrigt väldigt intressant att se hur det går med den tyska satsningen!

#12   Godverdomme

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 304 Inlägg:

Postad 19 August 2012 - 11:45 AM

Oj, glömde helt bort Euro Cupen, är man nybörjare på att rapportera så är man väl!

Euro Cupen gick i alla fall inte så jättebra. Vi gick in i fjärdekvalomgången och slog där ut Monaco med totalt 3-0 vilket i och för sig är rätt bra. Men i gruppen gick det riktigt uselt.

Grupp H

#13   RayParlour

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1454 Inlägg:

Postad 19 August 2012 - 13:44 PM

Det här blir ju skitkul att följa! Spännande att se hur det utvecklar sig i och med fjolårets lilla bakslag efter de två inledande säsongernas dundersuccé.

#14   Godverdomme

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 304 Inlägg:

Postad 19 August 2012 - 18:12 PM

Postad bild

Silly season och försäsongen sommaren 2014

Silly season
In:
Postad bild Ivan Kalinic - 4mj kr
Postad bild Christian Tiffert - Free agent
Postad bild Stefan Reinartz - 77,5mj kr
Postad bild Martin Ertl - 1,2mj kr
Postad bild Oliver Oswald - 30mj kr
Postad bild Felix Klaus - 38mj kr

Ut:
Postad bild Benjamin Lauth, free agent
Postad bild Federico De Luca, 23mj kr till Liverpool
Postad bild Romario, 50mj kr till Real Sociedad

Utöver dessa tre spelare lämnade ett antal reservlagsspelare som inte höll måttet.

Kommentar:
Hyfsat nöjd med detta fönster, Stefan Reinartz var klar redan innan fönstret öppnades och han köptes in för pengarna jag fick in från försäljningen av Gylfi. Försvaret läckte förra säsongen och Reinartz var den bästa tyska mittbacken jag kunde få, men i det långa loppet behöver jag en bättre och stabilare mittback än så. Där hoppas jag att Oliver Oswald ska kunna kliva in och bli något. Han är riktigt bra på huvudet och hans beslutsamhet och försvarsegenskaper håller också hög nivå för att vara 16 år. Han måste träna upp sin styrka och även bli lite snabbare så tror jag att jag har en värdsklassmittback här om några år. Utöver dessa två backförstärkningar så värvade jag även in Martin Ertl som är tänkt som back-up till Montoya då jag sålde Romario. Hoppas kunna hitta en bättre högerback som kan ta Montoyas plats då han kommer säljas så fort tillfälle ges då han är spanjor. Tiffert plockades in som en rutinerad och allround spelare att ha både på defensiva och offensiva mittfältsplatserna. Han kom gratis och krävde inte hög lön. Felix Klaus hade åkt ur Bundesliga med sitt Fürth och jag ser en ung snabb ytter med bra beslutsamhet. Hoppas att han ska kunna utvecklas ytterligare lite hos mig. Ivan Kalinic var redan klar sen tidigare och kommer säljas så fort tillfälle ges.

Försäsong:
Matcher
Det spelades alltså sex matcher och det blev idel segrar. Det var visserligen inte ett enda svårt motstånd, men jag ville spela ihop laget och komma till en säsong med stort själförtroende. Flera spelare imponerade stort under träningsmatcherna, Songo’o gjorde sju mål på fyra matcher och får ses som ”försäsongens bästa spelare”. Han kommer även få starta säsongen som ordinarie forward med peruanske Polo bakom sig.

E: Tyvärr är alla screens från november och inte i början av säsongen då de jag tog från början av säsongen försvann.

Detta inlägg har redigerats av Godverdomme: 19 August 2012 - 18:13 PM

#15   marre023

Sportchef

• Medlem
  • 4721 Inlägg:

Postad 19 August 2012 - 18:15 PM

Fina värvningar, ser bra ut!

#16   Godverdomme

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 304 Inlägg:

Postad 20 August 2012 - 13:59 PM

Postad bild

Truppgenomgång 2014/15

Alla mina screens här är från november då de jag hade från augusti försvann. Hoppas inte det kommer vara allt för jobbigt för er att stå ut med!

Målvakter: 7/10
Postad bild Marc-André ter Stegen

Kommentar:
Jag har bara en målvakt i a-truppen, utöver Marc-André har jag två i U18 laget där den ena fått stå någon enstaka cup-match. Men jag litar fullt och blint på Marc-André som värvades in från Mönchengladbach och sågs då som Tysklands största målvaktstalang. Men tyvärr uteblev succén då han efter en helt okej första säsong spelade riktigt uselt förra året (2013/14). Jag hoppas på en bättre säsong för den nu 22 år gamle tysken för potentialen och kvalitén finns absolut kvar.

Försvarare: 6/10
Postad bild Christopher Schindler
Postad bild Stefan Reinartz
Postad bild Sebastián Toro
Postad bild Martin Montoya
Postad bild Adrian Manciu
Postad bild Alexander Madlung
Postad bild Antonio Rukavina
Postad bild Martin Ertl
Postad bild Oliver Oswald
Postad bild Stephen Warnock

Kommentar:
Backlinjen känns mycket bättre gentemot förra året då vi nu har värvat in Stefan Reinartz som förhoppningsvis kommer gå in och bli den mittbacken vi behöver. Vi har tappat Romario men har fått in Martin Ertl som jag ser som vår framtida högerback. Montoya är tyvärr spanjor och kommer försvinna så fort jag får ett okej bud på honom. Tills vidare kommer han vara förstehögerback med Ertl som back-up. I mitten kommer Toro få starta trots att han är från Chile men precis som med Montoya kommer han lämna så fort ett okej bud ramlar in. Som back-up på Toro har vi rutinerade tysken Alexander Madlung samt den lovande mittbacken Oliver Oswald. På vänsterbacken är den egna produkten Christopher Schindler given och även om han kanske mer ser ut som en mittback spelar han bättre som vänsterback enligt mig. Där har vi Warnock som back-up men Warnock kommer nog lämna så fort som möjligt och då kommer det förhoppningsvis in någon ung tysk som back-up till Christopher. Jag är nöjd med backlinjen!

Mittfältare: 8/10
Postad bild Ivo Pekalski
Postad bild Rômulo
Postad bild Marco Verratti
Postad bild Marco Reus
Postad bild Felix Klaus
Postad bild Christian Tiffert
Postad bild Daniel Halfar
Postad bild Ivan Kalinic
Postad bild Markus Holzer
Postad bild Oliver Kretschmer
Postad bild Sebastian Maier
Postad bild Stefan Aigner

Kommentar:
Mittfältet är tyvärr väldigt influerat av utlänningar till exempel storstjärnan Verratti samt de två soparna Rômulo och Pekalski och alla tre kommer försvinna när bud kommer. På kanterna har jag väldigt bra spelare och samtliga är tyskar. Reus är storstjärna nummer två tillsammans med Verratti och Klaus är ett intressant nyförvärv med bra speed. Halfar och Aigner finns bakom och båda två har varit riktigt bra för mig under många säsonger men kommer ändå få starta på bänken den här säsongen. Ivan Kalinic lånas ut första säsongen då han inte ville lämna efter att precis ha kommit men han kommer försvinna sen direkt då han inte är tysk. Oliver Kretschmer är en intressant ytter som förhoppningsvis kan få någon minut här och där. På det inre mittfältet finns rutinerade Christian Tiffert, unge talanger Markus Holzer samt att flera av backarna kan spela deffensiv mittfältare till exempel Reinartz och Schindler. Så mittfältet känns väldigt starkt men här kommer förändringar ske i framtiden, var så säkra!

Anfallare: 4/10
Postad bild Timothée Songo’o
Postad bild Andy Polo
Postad bild Amadou Demba

Kommentar:
Anfallet är tunt, otroligt tunt. Songo’o må vara en supertalang och min lilla guldklimp, men är han redo för att vara ordinarie en hel säsong nu utan Benjamin Lauth? Andy Polo är peruansk och kommer därför inte få starta många matcher utan jag vill verkligen utveckla Timothée Songo’o. Demba är en utvecklingsbar spelare men kommer att få agera tredje alternativ och hänga till mest i U.19 truppen, men några chanser kommer han nog få då han även kan spela till vänster på mittfältet.

Sammanfattning: 6/10
Det känns som att det kommer bli en mittenplacering för Die Löwen i år då offensiven (läs anfallarna) inte håller tillräckligt hög klass för att ta mitt kära 1860 ut till Europa. Mittfältet känns otroligt starkt även om vi kommer tappa tre startspelare på grund av deras nationalitet inom några få år så här måste jag ändå göra en generationsväxling vilket kommer medföra speltid till Holzer och Kretschmer. Defensiven känns stabil om än lite tunn och ter Stegen ska vara en bra målvakt i Bundesliga och jag kräver en bättre säsong av han i år. Hoppas på stor utveckling på de unga spelarna då de kommer få mycket speltid. Nu kör vi, säsongen 2014/15!

Detta inlägg har redigerats av Godverdomme: 20 August 2012 - 14:01 PM

#17   marre023

Sportchef

• Medlem
  • 4721 Inlägg:

Postad 20 August 2012 - 15:25 PM

Verratti ser riktigt lovande, håll hårt i han! :D

#18   Godverdomme

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 304 Inlägg:

Postad 20 August 2012 - 15:28 PM

Visa inläggmarre023 skrev:

Verratti ser riktigt lovande, håll hårt i han! :D

Tyvärr är han ju från Italien. Så innan 2017 kommer han lämna klubben. Hur gärna jag än vill behålla han...

#19   Godverdomme

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 304 Inlägg:

Postad 21 August 2012 - 12:19 PM

Postad bild

Halvårsrapport säsong 2014/15

Bundesliga
Vi har bjudit på en helt okej fotboll men jag hade nog ändå hoppats på lite bättre då vi inte tappat någon viktig spelare från förra året utan bara förstärkt med bra spelare. Men jag är nöjd med att två unga spelare verkligen fått visa upp sig i år och det är Songo’o som är ordinarie på topp och sköter sig riktigt bra för att vara så ung. Den andra unga spelaren är förvånande nog Martin Ertl som petat Montoya och spelat flertalet av matcherna så här långt. Jag hoppas laget kan göra en riktigt bra vår för då har vi stor chans på europa spel nästa år!

Tyska cupen:

TSV 1860 München 6-1 Kickers Würzburg (borta)
TSV 1860 München 3-0 Heidenheim (hemma)
TSV 1860 München 1-3 Köln (hemma)

Efter två enkla matcher där jag vilade många ben och släppte fram många unga tog det tvärstopp mot Köln. Vi saknade ett antal spelare mot Köln (skador och vila) men trots det ägde vi matchen. Skapade klart flest målchanser och hade även mest boll men deras avslut var bättre och fotboll handlar ju om vilka som sätter lägena. Uppfyllde i alla fall klubbens mål som var tredje omgången.

Halvårets spelare: Marco Verratti
Verratti spelade otroligt bra tills han åkte på en skada och har missat de tre sista matcherna. Men med sin gudabenådade kreativitet och finess skapar han målchanser i massor för Die Löwen och han är verkligen en nyckel för mitt lag!

Halvårets unga spelare: Martin Ertl
Martin Ertl har verkligen tagit för sig när han fått chansen i år och visat upp ett oerhört moget spel på högerbacken. Han har bra kondition och en enorm arbetskapacitet och mod vilket gör att han verkligen spelar uppoffrande för laget och tar jobbet. Hans defensiv är väldigt bra och kan han bara utveckla offensiven så är det en blivande storback jag har hittat här tror jag!

#20   Godverdomme

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 304 Inlägg:

Postad 22 August 2012 - 15:00 PM

Postad bild

Silly season januari 2015

IN:
Postad bildTim Ochs – 1 miljon kronor från Unterhaching
Postad bildMohammed Hajji – 900 000 kronor från Stuttgart Kickers
Postad bildPaul Karl – 14 miljoner kronor från Fürth
Postad bildMassimiliano Barbieri – 14 miljoner kronor från Fürth
Postad bildSascha Stahl – 450 000 kronor från Leverkusen

UT:
Postad bildDragos Panduru till Chelsea för 40 miljoner kronor.

Kommentar:
Ett fönster jag är nöjd med, vi tappar bara en spelare och han har inte lirat en enda match i år i a-laget utan han har spelat i U19-laget då han är från Rumänien. Så att få 40 miljoner kronor för en överflödig spelare är inte helt fel, jag tackar Panduru för de pengarna!

In värvades fem unga tyska talanger för totalt ungefär 30 miljoner kronor där jag ser Paul Karl som den som kan få mest speltid redan i år men både Hajji och Barieri kan bli riktigt bra spelare med rätt utveckling. Ochs och Stahl ses som eventuella framtida breddspelare eller spelare jag åtminstone kan göra en plusaffär på om jag säljer de!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar