En Sista Chans
SÄSONGEN 2012 - TABELL - MATCHER - LAGSTATISTIK - SPELARSTATISTIK
Vilken säsong det har varit. Det har både gått upp och ner, där vi i början var uppe och nosade på uppflyttningsplatserna till att vi var i botten och nosade på att falla ner till Div 2. Men ett taktikbyte senare så fixade allt sig. Andra halvan har varit väldigt spännande, vissa matcher la vi oss ner och fick den där bak sen i andra matcher så vinner vi helt plötsligt med 7-0. Men med 7 vunna matcher, 1 oavgjord och 5 förluster på andra halvan så tar vi en 6e plats. Väldigt stark första säsong tycker jag med tanke på alla skador vi har haft i laget i år. Nästa år så satsar vi på en plats på över halvan av tabellen, eftersom de säger ju att andra året är det tuffaste som nykomlingar. Men vi ska överleva det enkelt! Spelare som har utmärkt sig är Ike Edozien som var vår bästa spelare med 9 gjorda mål och 8 gjorda assist utifrån sin vänsterkant. Rönnqvist har varit väldigt viktig i år igen och slog till med 9 assister. Möllestam och Francis har varit riktigt stabila där bak, nu när Emenalo har kommit in i truppen också så är där väldigt tuff konkurrens men jag tror det blir Möllestam - Emenalo som bildar mittlås nästa år. Lundmark har gjort det bra på högerbacks positionen och fick 7.03 i snittbetyg. Alexander Lindahl var vår bästa anfallare med 9 gjorda mål i ligan och ett snyttbetyg på 7.00.
SVENSKA CUPEN - MATCHER
Herregud, vad ska jag säga om denna magiska cupgång. Det har varit som en hollywood film, där vi är the underdogs och slåss mot den större makten. Den visar att genom vilja så kan ALLT! hända. Senast jag lämna er vid en rapport så hade vi precis slagit Kristianstad med 4-0 och var påväg att möta Degerfors från Superettan. 3 mål senare gjorda av Pär Byström(x2) och Santiago så var vi i Semifinal. Redan nu var jag i extas! Där skulle vi få möta blivande allsvenska mästarna IF Elfsborg. Detta var en svettig match! Vi börja med att släppa in ett mål signerat av Viktor Prodell och jag börja tro att detta var slutet på en underbar resa. Men Möllestam ville annat och i andra halvlek så nickade han in 1-1! Matchen var jämn men vi börja ta över mer och mer. Det gick till förlängning. Det dröjde tills 104e minuten innan Lindblom av alla sätter dit 2-1! Nu var det bara att köra defensivt resten av vägen och det lyckades vi med och vi var i FINAL! Väl här skulle vi få möta AIK, vi fick turen med att spela hemma och det tackar vi för.
FINALEN:
Matchen börjar i ett oerhört tempo från båda lagen men det är AIK som har den större delen av matchen. Det är absolut ingen jämn match och vi möter ett toppanfall med två spelare som heter Karikari och Goitom. Men i 33 minuten så gör vi som vi alltid gjord i SC. Skräller och sätter dit första målet av en snygg placering från Lindahl! 1-0 i Halvlek och det ser bra ut. Efter pausvilan så börjar AIK bombardera vårt mål direkt, men de kommer ingen vart. Vi fortsätter hålla tätt där back och gör två byten. Lundgren och Santiago går ut medans Lönnqvist och Ekström kommer in. Inget händer förutom att AIK fortsätter bombardera målet, jag sparar sista bytet till om de skulle kvittera. Men absolut inget händer! Vi stänger ytorna de sista minuterna tills vi kan säga att vi har vunnit Svenska Cupen med 1-0 i Finalen över AIK! Vi vann svenska cupen med lilla Piteå IF från Division 1! Detta är nog det största jag har gjort inom FM, sadly enough. Men fyfan vad glad jag är! Nästa år ska vi spela Europa League!
MÅLKUNG: Alexander Lindahl/
Ike Edozien - 9 Mål 18 Matcher, 9 Mål 22 Matcher
ASSISTKUNG: Alexander Rönnqvist - 9 Assist 26 Matcher
ÅRETS SPELARE: Ike Edozien - 7.13 Snittbetyg
ÅRETS BUSE: Mikael Rönnbäck - 6 Gula Kort
ÅRETS UNGDOM: Ike Edozien - 19 år - 7.13 Snittbetyg
EKONOMI: 260 000 kronor
ÖVRIGT:
Vilket år det har varit! En 6e plats i Division 1 och VINST i Svenska Cupen! Att vi ska spela Europa League nästa år är helt otroligt, och detta kommer dra in mycket pengar. Styrelsen har även valt att
BYGGA UT stadium till nästa år med 714 platser. Sålänge kommer vi spela på Näsåkra IP som tar in hela 2300 åskådare. Vår egen stadium LF Arena konstgräs har haft fullsatt hela året runt med sina 400 i kapacitet. Men nästa år till sommaren ungefär så får vi 1174 platser att sätta människor på istället. Det har varit ett magiskt år och jag ser fram emot nästa att bli ännu bättre med att kanske skrälla in till ett EL gruppspel? Ska även nämna att min samarbetsklubb VMA IK gick upp till Division 2. Jag kommer fortfarande låna ut kvalité spelare som behöver matchning och utveckling samt att hjälpa VMA IK med sin framgång.
VICTOR BRÄNNSTRÖM KOLLEN:
Killen med skadan. Han jag vill bygga spelet och laget runt, kanske skulle ändrat hans skadebenägenhet till 1 innan jag startade saven. Men det går som det går. Han fick iallafall 4 tävlingsmatcher i år. När han kom tillbaka från skada lät jag han hoppa in 10 minuter i en match där han gjorde bra ifrån sig. Jag gjorde detsamma 2 matcher senare men då skadade han sig och skulle vara borta 5-6 veckor. Han gör mig galen, men han blir en viktig spelare i laget enda tills dagen han ställer skorna på hyllorna. Om han håller sig skadefri nästa säsong så ska jag belöna han med ett Europa äventyr! Vilken död spelare skulle egentligen inte vela gå på ett sånt äventyr?
Detta inlägg har redigerats av Avengiz: 16 september 2012 - 23:27