Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Skapa realistiska hemsidor

5 svar till detta ämne

#1   db

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 858 Inlägg:
  • Favoritlag:Newcastle

Postad 16 September 2012 - 18:46 PM

Här kommer en guide på hur man kan ändra hemsidor för att kunna använda i sin rapport eller liknande.

Steg 1
Jag har bara fått detta att fungera med Firefox (i ärlighetens namn har jag väl inte undersökt alltför mycket om det fungerar med Chrome) så börja med att ladda ner den webbläsaren om ni inte har den installerad.

Steg 2
Nu måste ni ladda ner ett tillägg som heter Firebug. Detta gör ni genom att Firefox-meny välja vertyg och sedan tillägg. Sök sedan helt enkelt efter Firebug och välj att installera det. Det kommer att dyka upp en insektssymbol uppe till höger.

Postad bild

Steg 3
Leta upp en sida som ni vill ändra och klicka sedan på insekten.

Postad bild

Steg 4
Nu ersätts halva fönstret av Firebug-programmet där man kan ändra en massa saker.

Steg 5
Klicka på symbolen med en pil och rektangel.

Postad bild

Steg 6
Nu kan ni välja vad ni vill ändra på hemsidan genom att klicka på den saken. Om man t ex vill ändra rubriken klickar man helt enkelt på rubriken med musen.

Postad bild

Steg 7
Nu markeras den delen av texten i Firebug-fönstret och nu kan ni ändra texten till exakt vad ni vill. Klicka bara på texten "Just nu har jag inget lag" och ändra detta till vad ni vill.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Steg 8
Ni kan ändra nästan precis vad ni vill på en hemsida så det är bara att testa er fram men kom ihåg att klicka på symbolen med pilen och rektangeln innan ni klickar på hemsidan för annars finns risken att ni klickar på en länk och då kommer ni att skickas till en ny sida vilket betyder att allt ni ändrat försvinner.

Steg 9
Vill ni ändra en bild gör ni på samma sätt. Klicka på pilen och sedan på bilden. Klistra sedan in er bildlänk och voilá så ersätts den nuvarande bilden till den nya bilden.

Postad bild

Ni kan ta vilken storlek som helst på den bilden ni ska ersätta med då programmet automatisk förstora eller förminskar bilden så den blir i samma storlek som orginalet. Tänk dock på att försöka ha en liknande höjd och bredd annars finns risken att den blir ihoptryckt eller utdragen.

Steg 10
När ni är nöjd med eran "hemsida" är det bara att stänga ner Firebug (genom att klicka på insekten) och sedan kopiera hemsidan. Därefter är det bara att ladda upp den på typ fmfile eller imageshack och lägga in den i er rapport.

Hoppas ni finner denna guide intressant och har ni problem eller bara några frågor så tveka inte för jag hjälper gärna till.

#2   Deadwood

F.d. Admin

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10241 Inlägg:
  • Yrke:Whiskyexpert

Postad 17 September 2012 - 19:41 PM

Haha riktigt nice ska prova när jag sitter vid datorn. Synd att jag använder chrome dock

#3   MRHide

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 602 Inlägg:
  • Yrke:ServicePersonal
  • Favoritlag:Leeds United

Postad 17 September 2012 - 20:22 PM

finns även till chrome och det heter: Firebug Lite for Google Chrome tror det är samma har dock inte undersökt det själv ännu

#4   db

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 858 Inlägg:
  • Favoritlag:Newcastle

Postad 17 September 2012 - 21:29 PM

Visa inläggMRHide skrev:

finns även till chrome och det heter: Firebug Lite for Google Chrome tror det är samma har dock inte undersökt det själv ännu
Jag har testat den och tycker inte den fungerar speciellt bra alls dessvärre.

#5   MRHide

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 602 Inlägg:
  • Yrke:ServicePersonal
  • Favoritlag:Leeds United

Postad 17 September 2012 - 21:52 PM

Visa inläggdb skrev:

Jag har testat den och tycker inte den fungerar speciellt bra alls dessvärre.
nej jag märkte det när jag provade lite, så den är nog inte den bästa tyvärr

#6   guliganen

medlem

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 723 Inlägg:
  • Favoritlag:IF Elfsborg

Postad 06 November 2012 - 20:15 PM

hur ska man kopiera sidan? ta screenshot eller?

KREATIVA EM-TRÖJOR

"Less is more"

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar