Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Allsvensk fotboll i Norrland - 2028/2029

FM12
290 svar till detta ämne

#1   bambuh

President

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8429 Inlägg:

Postad 18 September 2012 - 15:58 PM

Postad bild

Inledning

Efter en långtids uppehåll från FM så fick jag tillbaka motivationen för någon vecka sen. Det blev så att jag startade en save med den "stora" klubben i min hemstad, IFK Luleå. Har redan hunnit spela nästan tre säsonger, så jag kommer att uppdatera i årsformat dom första säsongerna.

IFK Luleå börjar i division 1 som nykomlingar och det är där jag tar över laget. Tanken är att så fort som möjligt nå Allsvenskan, för att sen försöka få in egna talanger i laget från Norrland. Kommer att ha en scout som alltid letar norrlänska talanger för att se signa upp dom till akademin. Jag ska även ordna sammarbetsklubbar från Norrland som jag kan låna spelare till, för att kunna hjälpa både mina spelare samt andra klubbar från Norrland.

Detta inlägg har redigerats av bambuh: 27 February 2013 - 21:57 PM

@bambuh

Följ!

#2   Avengiz

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1536 Inlägg:

Postad 18 September 2012 - 16:03 PM

Rivalerna haha! Jag följer :)!

#3   martinl123

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 49 Inlägg:

Postad 18 September 2012 - 16:26 PM

intressant!

#4   db

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 854 Inlägg:
  • Favoritlag:Newcastle

Postad 18 September 2012 - 17:05 PM

Hoppas du har motivationen för såna här idéer är alltid intressanta. Lycka till.

#5   bambuh

President

• Medlem
  • 8429 Inlägg:

Postad 18 September 2012 - 23:54 PM

Postad bild

Säsongen | 2011-2012

Transfers:
Vi var nykomlingar i Division 1 inför säsongen och var tippade att ta en 12:e plats i ligan. Truppen höll inte klassen så jag var tvungen att förstärka. André Möllerstam var klubblös så vi signade upp honom, han gick direkt in i startelvan. Vi startade även ett sammarbete med IFK Göteborg vilket gav oss möjligheten att låna spelare från dom utan att betala lön. Så vi lånade in anfallaren David Moberg-Karlsson samt mittbacken Jonathan Azulay. Den sista spelaren som anlände var Carlos Gaete-Moggia, en spelskicklig mittfältare kom från Sirius gratis.

Division 1:
Vi började säsongen väldigt upp och ner. Den första halvan av säsongen så vann vi 4, spelade oavgjort 2 gånger samt förlorade hela 7 gånger. Vi var nere i bottenträsket och det såg ut som att vi skulle åka ur efter den usla inledningen.

Men när andra halvan av säsongen drog igång så började vi ta en hel del poäng. Vi vann 4 matcher men spelade 7 oavgjorda matcher och förlorade bara 2 gånger. En hel del viktiga poäng plockades in och vi slutade på en oväntad 8:e plats i ligan.

Per Mettävainio imponerade rejält med sina 14 mål och 3 assist. André Möllerstam gjorde en bra första säsong i klubben där han stod för 6 mål och även 4 man of the match framträdanden.

Som jag skrev tidigare så har jag redan spelat tre säsonger, så det kommer inte finnas screens på spelare förens då och designen kommer även ändras till halvårs rapporter när jag kommit fram till säsong 4.

Tabellen Matcherna Spelarstatistiken

@bambuh

Följ!

#6   BillyKid

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 502 Inlägg:

Postad 19 September 2012 - 10:04 AM

Oj va Sirius va överlägsna.
Hoppas du klättrar i tabellen nästa säsong, KIU!

#7   bambuh

President

• Medlem
  • 8429 Inlägg:

Postad 19 September 2012 - 15:24 PM

Visa inläggBillyKid skrev:

Oj va Sirius va överlägsna.
Hoppas du klättrar i tabellen nästa säsong, KIU!

Tack!
Ja, dom var riktigt överlägsna första säsongen men åkte ut ur Superettan säsongen efter.

@bambuh

Följ!

#8   bambuh

President

• Medlem
  • 8429 Inlägg:

Postad 19 September 2012 - 15:44 PM

Postad bild

Säsongen | 2012-2013

Transfers:
Efter en bra första säsong så hade jag nu rätt så bra koll på vilka positioner som vi behövde förstärka för att ta en bättre placering i tabellen. Målet var topp 4 medans media tippade oss nära botten ännu en gång.

Jag gjorde hela 14 värvningar under säsongen, men då var några av dom till U19-laget. Men först in var anfallaren Ismail Lawal som kom från Utsiktens BK gratis. Dom två göteborgsspelarna Moberg-Karlsson och Azulay kom ännu en gång på lån.

Försvaret förstärktes rejält med två nya målvakter, Alexander Nadj och den danska U21-landslagsmannen Sebastian Feddersen. Daniel Sleyman kom gratis och tog en startplats på den defensiva mittfältspositionen. Vi betalade 5000 kr för Awudu Nafiu, som mycket väl håller hög Superettan klass.

Division 1:
Vi fick en rätt så seg start på säsongen då vi bara vann två matcher på dom åtta första matcherna. Men efter det så började laget storspela och gick obesegrade i hela 7 omgångar. Med alla dessa bra resultat så hade vi en plats i toppen av tabellen.

Efter förlusten mot Vasalund så fortsatte vårat fantastiska spel. På dom 11 sista matcherna för säsongen så vann vi 8 matcher och spelade oavgjort 3. Det gjorde så att vi tog en andraplats i ligan och var klara för kval till Superettan.

Vi ställdes mot Landskrona som hade slutat på en 13:e plats i Superettan. Vi fick börja hemma på Skogsvallen. Det gav oss en fördel och efter 65 minuter utan ett mål klev Luleåbon Anton Andersson och satte dit 1-0, vilket tillslut med slutresultatet. I Landskrona blev vi totalt utspelade spelmässigt, men inte målmässigt. Utan vi fick med oss 0-0 resultat och vi var klara för spel i Superettan!

Tabellen Matcherna Spelarstatistiken

@bambuh

Följ!

#9   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4045 Inlägg:

Postad 19 September 2012 - 15:46 PM

Ser fram emot fortsättningen!

OM DU TROR FÖR EN SEKUND ATT KÅKEN (BANN FRÅN FMS)
SKRÄMDE MIG? TÄNK OM. VI GÖR OM DET OM DE BEHÖVS.

#10   Avengiz

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1536 Inlägg:

Postad 19 September 2012 - 15:49 PM

Grattis till uppflyttningen! :) KIU!

#11   bambuh

President

• Medlem
  • 8429 Inlägg:

Postad 19 September 2012 - 16:16 PM

Visa inläggblue. skrev:

Ser fram emot fortsättningen!

Visa inläggAvengiz skrev:

Grattis till uppflyttningen! :) KIU!

Tack!

@bambuh

Följ!

#12   bambuh

President

• Medlem
  • 8429 Inlägg:

Postad 19 September 2012 - 17:14 PM

Postad bild

Säsongen | 2013-2014

Transfers:
Inför första säsongen i Superettan så var tanken att värva spelare så att vi håller oss kvar. Moberg-Karlsson och Azulay lånades in för tredje säsongen i rad och den här säsongen skulle Azulay ta en startplats. Anton Henningson plockades in för att bredda anfallet och Peter Olsson för att bredda försvaret.

Den dyraste värvningen hittills var ytterbacken John Gabriel, vi fick betala 900 000kr till Enyimba för att få han till Luleå. Christopher Essien värvades in som startspelare i anfallet. Vi plockade även in 7 unga spelare till U19 laget och reservlaget.

Superettan:
Vi hade en fantastisk första säsong i Superettan. Inför säsongen var tanken att vi skulle hålla oss kvar, men jag hade tydligen underskattat laget något enorm. För vi slogs i toppen hela säsongen. Våran slutplacering blev otroligt nog som 1:a i tabellen efter en fantastisk säsong, främst från försvaret. Göteborgslånet Jonathan Azulay slog igenom rejält och gjorde 13 mål och 1 assist. Nyförvärvet John Gabriel visade sig bli en riktigt bra värvning då han storspelade på högerkanten. Azulays mittbackskollega Awudu Nafiu gjorde sin andra säsong i klubben och var fortsatt stabil, han kommer att vara starter nästa säsong i Allsvenskan.

Vi är alltså uppe i Allsvenskan, för andra gången i klubbens historia. Nu gäller det att försöka etablera sig i högsta divisionen. För jag tror att laget vi har nu skulle få det tufft att hålla sig kvar, så en hel del nya spelare måste komma in i klubben. Men det blir hur som helst Allsvensk fotboll i Luleå nästa säsong!

Postad bild

Tabellen Matcherna

@bambuh

Följ!

#13   SweDen99

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 154 Inlägg:

Postad 19 September 2012 - 17:35 PM

:shock:

#14   bambuh

President

• Medlem
  • 8429 Inlägg:

Postad 20 September 2012 - 16:39 PM

Postad bild

Inför säsongen | 2014-2015

ÖVERGÅNGAR

SPELARE IN:

Postad bild Henok Goitom | A | Från: Klubblös, 0:-
- Dom flesta vet nog redan vem Goitom är. Han kommer gratis efter att ha blivit släppt av Almeria och blir nu storstjärnan i IFK Luleå. Kommer självklart bli en nyckelspelare i laget.

Postad bild Aldin Bohman | BC | Från: Degerfors 650 000:-
- En ung och talangfull mittback som är tänkt att ta en startplats brevid Nafiu. Han spelade sammanlagt 39 matcher för Degerfors i Superettan på två säsonger och är bara 19 år.

Postad bild Anders Bååth-Sjöblom | MC/DM | Från: Häcken 450 000:-
- Behövde en lite mer defensiv inriktad mittfältare som kan spela brevid en playmaker i det centrala mittfältet. Han har redan spelat i Allsvenskan med både Syrianska och Häcken, så han kommer in med lite rutin trots att han bara är 22 år. Blir en viktig spelare den här säsongen.

Postad bild Bekir Celik | MC | Från: Klubblös 0:-
- Det turkiska spelgeniet Bekir Celik kommer att ta en startplats brevid Bååth-Sjöblom på mittfältet. Han lämnade Ankargücü förra säsongen utan att ha spelat en match. Han kommer bli mycket viktig för oss den här säsongen.

Postad bild Daniel Forsell | DM/B/MC | Från: Klubblös 0:-
- En rutinerad spelare från Allsvenskan. Kommer att starta som defensivmittfältare bakom Bååth-Sjöblom och Celik.

Postad bild William Leandersson | B V | Från: Klubblös 0:-
- En till rutinerad spelare från Allsvenskan. Kommer att vara starter på vänsterbacksplatsen tills vi fått in någon yngre spelare.

Postad bild Steffen Gaardsøe | A/OM H | Från: Klubblös 0:-
- Danska supertalangen Steffen Gardsøe släpptes från Brøndby. Han kommer att starta som yttermittfältare, men kan spela anfallare om det behövs. Intressant spelare.

Postad bild Daniel Sliper | OMH/M HVC/OM VC | Från: Kalmar 240 000:-
- En spelare som kan spela på i princip hela mittfältet. Kommer att få starta som vänsterytter till en början.

Postad bild Robin Kacaniklic | VB/OM HV | Från: Klubblös 0:-
- Bror till Alexander Kacaniklic. Han kommer att vara breddspelare till en början. Har Sverige som andra nationalitet så räknas in som svensk av ligan. Bra breddspelare.

+ 5 yngre spelare

Detta inlägg har redigerats av bambuh: 20 September 2012 - 16:56 PM

@bambuh

Följ!

#15   Valencia_9

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1270 Inlägg:
  • Yrke:Idrottslärare
  • Favoritlag:Manchester United

Postad 20 September 2012 - 16:48 PM

Fantastiskt att du lyckas komma till Allsvenskan så pass tidigt, kul med Goitom också, även de andra värvningarna är av klass!

#16   bambuh

President

• Medlem
  • 8429 Inlägg:

Postad 20 September 2012 - 19:01 PM

Visa inläggValencia_9 skrev:

Fantastiskt att du lyckas komma till Allsvenskan så pass tidigt, kul med Goitom också, även de andra värvningarna är av klass!

Ja, var lite oväntat att det skulle gå så fort att ta sig upp till Allsvenskan. Nu gäller det att hålla sig kvar också!

Detta inlägg har redigerats av bambuh: 20 September 2012 - 19:01 PM

@bambuh

Följ!

#17   denza1989

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 130 Inlägg:
  • Favoritlag:IFK Göteborg, Manchester United

Postad 21 September 2012 - 13:29 PM

Ser bra ut :D
.“Arsene Wenger asked me to have a trial with Arsenal when I was 17. I turned it down. Zlatan doesn’t do auditions.”

#18   bambuh

President

• Medlem
  • 8429 Inlägg:

Postad 21 September 2012 - 14:20 PM

Visa inläggdenza1989 skrev:

Ser bra ut :D

Tack!

@bambuh

Följ!

#19   bambuh

President

• Medlem
  • 8429 Inlägg:

Postad 21 September 2012 - 15:58 PM

Postad bild

Inför säsongen | 2014-2015

Akademin:
Nu när jag har nått Allsvenskan så kan jag försöka få ordning på akademin. Tanken är att jag vill göra lite som Barcelona har gjort. Där dom får fram nya spelare i princip varje år som antingen tar en plats i laget eller säljs vidare. Läste på neoseeker där det skrev om Barcelona hur dom gör när dom tar upp spelare från dom olika lagen dom har, dom skrev såhär;

"On average Barcelona promote an average of 4 youth players to the first team every year as part of their development, which works in stages. The first stage is promotion from Juvenil A (the under-19 team) to Barcelona Athletic.

Inside the Barcelona Athletic squad there are three stages, rotation, important first team player and key player. While in the third stage, the player also plays cup games in the first team. If they are successful they can be promoted to the first team outright, or kept for a maximum of two years over the age of 21 and then sold. Players can be added to the pool between the ages of 15 and 18 if they have not come directly through the youth academy."

Så dom ger runt 4 spelare chansen varje år i A-truppen. Då vi inte har ens i närheten av samma kvalité på våra spelare så blir det att vi ska försöka ge minst 2 spelare chansen varje år i A-truppen. Så första steget är att dom tar in spelare till Juvenil A, det vill säga U19-laget. Det gör man ju varje år i FM när det kommer provspelare.

Är dom bra nog så flyttas dom upp till Barcelona Athletic, vilket är reservlaget för oss. Om det går bra för spelaren så kan han flyttas upp till A-truppen när som helst, vilket jag kommer att göra. Om spelaren är 21 år och inte riktigt håller, så kan jag ha kvar honom i reservlaget tills han är 23 år, har han inte blivit bättre, då säljs han vidare. Jag vill att U-19 ska bestå av spelare som är från åldern 15-18 och spelarna i reservlaget mellan 19-23 år.

Scouting:
Barcelona har ju massvis med scouter runtom i världen som letar efter talangfulla spelare. Dom lägger stor fokus på Katalonien. Deras katalonien blir då mitt Norrland, jag vill lägga stor fokus på att scouta Norrland. För just nu är IFK Luleå största klubben i Norrland och jag kommer då försöka hitta dom bästa norrlänska talangerna som finns för att lägga till dom i antingen akademin, reservlaget eller A-truppen.
Dom städer som räknas in i Norrland är;

"Gävle, Hudiksvall, Söderhamn, Bollnäs, Sandviken, Härnösand, Sundsvall, Örnsköldsvik, Sollefteå, Kramfors, Östersund, Lycksele, Skellefteå, Umeå, Boden, Haparanda, Kiruna, Luleå och Piteå."

Jag kommer även att ha scouter i Afrika och Skandinavien som letar spelare som är mellan 15-18 år gamla, för att få tag i dom bättre talanger. För jag tror inte att dom norränska talangerna håller så hög klass, inte just nu iallafall. Då dom flesta klubbarna i Norrland håller till långt ner i seriesystemen. Men jag ska iallafall försöka få tag i dom bäst norrlänningarna som finns för att sen försöka utveckla dom till bra spelare som antingen kan ta en plats i A-truppen eller säljas vidare. Så kanske vi en dag har den bästa akademin i Sverige!

Detta inlägg har redigerats av bambuh: 21 September 2012 - 16:20 PM

@bambuh

Följ!

#20   Lindfors

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1139 Inlägg:
  • Favoritlag:Atletico de Madrid

Postad 21 September 2012 - 18:44 PM

Väldigt intressant med akademin och kul med Allsvenskan så snabbt! Lycka till! :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar