Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM13-SR] Duvungar & Diamanter - Nu är drömmarna historia

IFE Elfsborg Allsvenskan Ungdomssatsning EgnaProdukter Långkörare
273 svar till detta ämne

#1   Flour

Spelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7360 Inlägg:
  • Favoritlag:IF Elfsborg

Postad 19 October 2012 - 17:58 PM

Postad bild

Postad bild

Inte så oväntat att min första FM13-rapport skulle starta med IF Elfsborg, laget i mitt hjärta. För er som läst mina rapporter genom åren så var det nog ganska uträknat och något spelvärt odds fanns väl egentligen aldrig. Denna rapport kommer bli ett startskott för mitt FM13-spelande, hur lång rapporten ska bli har jag egentligen inga visioner om, men förhoppningsvis några säsonger i alla fall. Tanken är att starta i Elfsborg - Men jag inser också att en snabb kick kan komma, såhär i början på spelet. Om kicken kommer så kommer jag röra mig bland klubbar i Sverige endast, då endast det svenska seriesystemet är laddat den här gången.

Senaste laget jag tog över i min Utvecklingens Mästare 2 var Sportul Studentesc Bukarest. Då bestämde jag mig för att enbart satsa på spelare från den egna akademin, den satsningen vill jag föra vidare in i den här rapporten då jag inte hann spela så länge med det senast. Planen är inte att sparka alla icke-egna produkter från start, utan det är att aldrig värva en enda spelare. Det temat kommer jag hålla, precis som rubriken säger, som en röd tråd genom hela den här rapporten och resan, hur lång eller kort den nu kommer att bli. Designen kommer att hållas enkel i den här rapporten.

MEDIATIPSET
Elfsborg slutade på 3:e plats 2011, i år förväntas en 4:e plats i Allsvenskan.
VÄRDERING
Elfsborg värderas just nu till 52.500.000 kronor.
EKONOMISKT SALDO
Elfsborg visar just nu positiva siffror, med ett saldo på 11.633.569 kronor.
ARENA
Elfsborg äger Borås Arena(2005), som tar in 16.894 (12.000 sittplatser) åskådare.
ANLÄGGNINGAR
Elfsborg har en hyfsad träningsanläggning & grundläggande ungdomsanläggning.
UNGDOMSVERKSAMHET
Elfsborg har en ordinär juniororganisation & en rekrytering över snittet.

Detta inlägg har redigerats av Flour: 28 April 2013 - 13:18 PM

#2   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 19 October 2012 - 19:03 PM

Postad bild

Postad bild

Återigen så var det ganska väntat att inga spelare skulle lämna direkt innan säsong, utan att jag skulle få ha alla de gula guldklimparna till mitt förfogande. Men vi kanske får räkna med att några försvinner till sommaren, det är i alla fall vad jag är rädd för. I U19-laget finns idag flera ungdomar som spås kunna bli något för A-laget, men inför kommande säsong har inga nya flyttats upp, förutom Gatara, Frick & Hedlund som alla fått A-lagskontrakt också i verkligheten.

Förväntningarna som klubben satt upp är att kvalificera sig för Europa League kommande säsongen, de målsättningarna hoppas jag såklart att kunna uppfylla. Men mitt egna mål är att göra så bra jag kan, då jag inte har en aning om hur bra respektive dålig jag är på FM13 ännu som tränare. Vad jag däremot vet är att man tvingas till att skapa en helt ny taktik och att det kan gå hur som helst - Lyckas jag på försök nummer 1?

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 27 April 2013 - 18:48 PM

#3   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 19 October 2012 - 22:27 PM

Postad bild

Postad bild

• 2012 MÅLVAKTER

★★★★★ Postad bild Kevin Stuhr Ellegaard ÅLDER: 28 I ELFSBORG: NY!
    ★★★★★ Postad bild Andreas Andersson ÅLDER: 21 I ELFSBORG: 4 Säsonger
    ★★★★ Postad bild Christoffer Gatara ÅLDER: 18 I ELFSBORG: 3 Säsonger
Tre målvakter finns i A-truppen men vi kommer endast ha två tillgängliga under en period, då Ellegaard är skadad under inledningen av säsongen. Det öppnar upp chansen för Andreas och Christoffer och jag hoppas innerligt att de tar den och presterar bra mellan stolparna, då det kan vara framtidens förstamålvakt som får chansen nu.

• 2012 YTTERBACKAR

★★★★ Postad bild Johan Larsson ÅLDER: 21 I ELFSBORG: 4 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Andreas Klarström ÅLDER: 34 I ELFSBORG: 2 Säsonger (13 sedan tidigare)
    ★★★★★ Postad bild Daniel Mobaeck ÅLDER: 31 I ELFSBORG: 7 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Stefan Larsson ÅLDER: 29 I ELFSBORG: NY!
    ★★★★★ Postad bild Skúli Friðgeirsson ÅLDER: 23 I ELFSBORG: NY!
Fem ytterbackar av något sämre kvalité, dessvärre. Johan Larsson är bra offensivt men sämre defensivt, bland övriga är det lite tvärtom. Men de är ändå ganska jämna och det skapar ett slags förtroende inom mig att de kommer kunna prestera någorlunda jämnt också. Men till nästa säsong är det högaktuellt att lyfta fram någon yngre förmåga på den här positionen.

• 2012 MITTBACKAR

★★★★ Postad bild Andreas Augustsson ÅLDER: 35 I ELFSBORG: 1 Säsong (3 sedan tidigare)
    ★★★★ Postad bild Jon Jönsson ÅLDER: 28 I ELFSBORG: 2 Säsonger (2 sedan tidigare)
    ★★★★ Postad bild Joackim Jørgensen ÅLDER: 23 I ELFSBORG: Ny!
    ★★★★★ Postad bild Martin Andersson ÅLDER: 31 I ELFSBORG: 11 Säsonger
    ★★★★ Postad bild Sebastian Holmén ÅLDER: 19 I ELFSBORG: 4 Säsonger
Här finns kvalité och det är jag väldigt nöjd över. Även om Augustsson börjar bli till åren så har han goda egenskaper för att klara av ytterligare en säsong i Allsvenskan och startelvan. Men presterar han inte så finns goda alternativ att använda brevid Jönsson, både Joackim och Martin är två helt klart dugliga mittbackar. Bakom där finns också unga mittbacken Holmén, som är bror till landslagsaktuella Samuel Holmén.

• 2012 MITTFÄLTARE

★★★★★ Postad bild Anders Svensson ÅLDER: 35 I ELFSBORG: 7 Säsonger (9 sedan tidigare)
    ★★★★ Postad bild Viktor Claesson ÅLDER: 20 I ELFSBORG: Ny!
    ★★★★ Postad bild Oskar Hiljemark ÅLDER: 19 I ELFSBORG: 4 Säsonger
    ★★★★ Postad bild Stefan Ishizaki ÅLDER: 29 I ELFSBORG: 6 Säsonger
    ★★★★ Postad bild Niklas Hult ÅLDER: 22 I ELFSBORG: 3 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Simon Hedlund ÅLDER: 19 I ELFSBORG: 2 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Marcus Rohdén ÅLDER: 20 I ELFSBORG: 5 Säsonger
Mittfältskvalité så det heter duga, det kan man lugnt säga. Claesson, Hult och Hiljemark är talanger som sällan skådats i Sverige och förhoppningsvis får de uppleva en fantastisk karriär. En sådan karriär har Anders Svensson redan upplevt, som var just en talang av sällan skådad art. Nu är han mittfältgeneral i mitt kära Elfsborg och det kommer han att få vara även den här säsongen, brevid Oskar Hiljemark. På kanterna satsar jag på Hult, Ishizaki & Claesson, allt beroende på dagsform.

• 2012 ANFALLARE

★★★★ Postad bild Lasse Nilsson ÅLDER: 30 I ELFSBORG: 1 Säsong (4 sedan tidigare)
    ★★★★ Postad bild David Elm ÅLDER: 29 I ELFSBORG: 1 Säsong
    ★★★★★ Postad bild Amadou Jawo ÅLDER: 27 I ELFSBORG: 3 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Per Frick ÅLDER: 19 I ELFSBORG: 3 Säsonger
Det finns kvalité helt klart, men jag skulle säga att den är aningens formberoende och det kan bli ett problem sett över hela säsongen. Lasse är en fantastisk anfallare, men kan också ha sina formsvackor. Likaså David Elm, som inte alltför sällan drar på sig förkylningar. Bakom dessa herrar som är tänkta att starta finns unga Per Frick som imponerat mycket under hans ungdomstid, samt Jawo som dessvärre inte fick alls mycket speltid under Haglunds ledning. Men han har också kapacitet i sig.

Postad bild

En försäsong som jag först trodde skulle bli katastrofal när vi förlorar mot vårt egna reservlag. Men det visar kanske snarare vilken kvalité som de spelarna faktiskt har och att vi har goda möjligheter att fylla på A-laget framöver. För efter ett tveksamt 1-1 mot TP-47 slog vi till och vann med hela 7-1 på bortaplan mot PK-37! Då blev jag återigen nöjd. Efter det resultatet så har offensiven sett ganska bra ut, medan defensiven sett mindre bra ut. Målskyttet sker från inlägg, kontringar, djupledslöpningar och fasta situationer - Så varierat som det måste vara för att nå högt i Allsvenskan. Frågan är - Funkar min taktik lika bra mot tuffare Allsvenskt motstånd?

Detta inlägg har redigerats av Flour: 27 April 2013 - 18:57 PM

#4   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 20 October 2012 - 00:25 AM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Det goda offensiva spelet fortsatte från försäsongen, men fortfarande var det defensiva spelet varierande bra från match till match. Efter att ha tagit en 2-0 ledning i säsongspremiären mot AIK så tappades ledningen till 2-2 och en poäng. Matchen därpå åkte vi söderut och dominerade ett Mjällby med klara 3-0. Sedan var det återigen dags att tappa en 2-0 ledning när Häcken togs emot på Borås Arena. Ni förstår nog om jag blev sur och kände svedan i min mun. Nollan hölls sedan igen borta mot Syrianska och ännu en gång hade Gatara gjort en bra insats i mål. Men efter att än en gång ha misslyckats i försvarsspelet hemma mot Kalmar så insåg jag att taktiken kanske inte var så bra ändå. Trots att vi lyckades rädda tre poäng i matchens sista spark.

Postad bild

Nästkommande period blev en mardröm, en riktigt stor sådan. Det offensiva spelet slutade funka och likaså det defensiva. Fast samtidigt så var det hemma i derbyt mot Göteborg och borta mot Djurgården samt Norrköping mestadels fasta situationer som fick avgörandet. Det defensiva satt relativt bra då, men var värdelöst hemma mot Örebro, där ännu en gång en 2-0 ledning tappades... Att glädjas åt har vi i alla fall den stabila 2-0 segern borta mot Malmö - Men vad ska hända när vi nu går in i andra tredjedelen av säsongen? En dipp? Eller utmanar vi toppen?

Postad bild

Postad bild Postad bild Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 27 April 2013 - 18:59 PM

#5   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 20 October 2012 - 14:37 PM

Postad bild

Postad bild

I första omgången ställdes vi mot Lianelli. Ett klassiskt lag som jag mött flera gånger genom mina FM-åren just i kvalsammanhang till Europa. När vi på hemmaplan endast lyckades få med oss 1-0 så blev jag lite orolig. Skulle vi klara av första kvalomgången? Allt annat skulle vara en totalflopp och en mediabragdguldschans till Sportexpressen och Sportbladet om vem som lyckas sätta den mest sågande rubriken. När vi sedan tidigt hamnade i underläge i bortareturen närmade sig rubrikerna - Men vi visar sedan styrka och klarar av att vända matchen. Efter de sämre matcherna i Allsvenskan visade sig den nyskapade klassiska 4-2-3-1 taktiken inte vara helt värdelös. Jag är inte bra på att skapa taktiker, men något komfortablare med klassiska taktiker. Där de centrala mittfältarna flyttats ned till defensiva roller för att säkra defensiven, samtidigt som yttermittfältarna blivit offensiva yttrar för att säkra offensiven. För att täcka upp mittfältet lite mer flyttade jag även ner ena anfallaren till en offensiv mittfältsroll.

Efter första kvalomgången flöt det verkligen på och FC Inter hade inte mycket att säga till om när vi kunde ha med oss ett 3-0 resultat att enbart försvarar och bevaka i returen som slutade 0-0. Danska AGF trodde jag skulle bli ett tuffare motstånd, men icke. Här visades rejäl målglädje och framförallt så imponerade Simon Hedlund med två riktiga stänkare. För att inte glömma Lasses hat-trick i första matchen. Men i sista kvalomgången kommer som vanligt de tuffare motstånden, denna gång Lazio. Som så många gånger förr så misslyckas Elfsborg att ta sig vidare mot Italienska lag. Ännu en gång var det Lazio som satte stopp för oss, ganska så komfortabelt. Några som istället lyckades kvala in till gruppspelet var Helsingborg och AIK som vi kommer att få följa under hösten, i nya utmaningar.

Postad bild
Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 27 April 2013 - 19:14 PM

#6   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 20 October 2012 - 15:40 PM

Postad bild

Postad bild

< 2012 SOMMARFÖNSTRET, UT, 0 SEK
    Postad bild HY: Arjan Mostafa ÅLDER: 18 GICK TILL: Sylvia, Lån 0 sek
    Postad bild MC: Ali Sebovai ÅLDER: 17 GICK TILL: Qviding, Lån 0 sek

> 2012 UNGDOMAR, IN
    Postad bild AC: Joel Ahlstrand ÅLDER: 16

Klarade av att behålla alla spelare, även om ett bud på 17.000.000 kronor kom in på Niklas Hult. Men jag valde att förkasta det då jag hoppas kunna få ännu lite mera pengar för han vid ett senare tillfälle, om han ska säljas det vill säga. Istället så blev de enda som lämnade klubben två ungdomar, som går på lån hos klubbar som lovade ordinarie A-lagsspel. Jag hoppas de håller vad de lovar, för då kommer de båda få värdefull A-lags rutin.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 27 April 2013 - 19:14 PM

#7   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 20 October 2012 - 16:08 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Efter den dåliga perioden senast så var något tvunget att hända, annars skulle vi bara falla neråt i tabellen. Sagt och gjort så tog jag och skapade en ny taktik, den här gången en klassisk taktik. Den fungerade bra i europaspelet och likaså i det inhemska spelet. Resultaten kom och äntligen var vi med i matchen igen. Vi räddade upp en poäng borta mot Helsingborg, samtidigt som vi dominerade bortamatcherna mot bottenlagen GAIS och AIK.

Postad bild

Vi kom från en bra period in i en seriefinal på hemmaplan mot Mjällby. Vid vinst skulle vi ta över ledningen, vid förlust så skulle Mjällby rycka ifrån. Jag vet inte vad som händer, men vi har verkligen ingenting att sätta emot. Beviset? Ellegaard blev matchens spelare med massvis med räddningar och ändå förlorar vi med 0-2... En lika värdelös hemmainsats på det som har varit vår borg, Borås Arena, kom i matchen efter mot Syrianska. Efter att ha nått upp i en 3-0 ledning faller vi totalt och matchen slutar tillslut 3-3. Men vad som sedan kändes skönt var revanschen i derbyt mot IFK och likaså revanschen mot Djurgården. Men i tabellen kommer det bli en tuff kamp inför sista matcherna. Vi har chans på guldet, men klarar spelarna pressen? Och what's up med att göra sig av med högpresterande målvakter? Både Abbas och Kenneth presterar mycket bra i målvaktsligan...

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 27 April 2013 - 19:16 PM

#8   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 20 October 2012 - 20:02 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Återigen blev det lite jojo och upp och ner med resultaten, vilket oroade med tanke på våra chanser att faktiskt vara med och slåss om guldet. Men då vi lyckades ta de poäng vi gjorde borta mot Häcken, Kalmar och Åtvidaberg så hängde vi ändå fortsatt bra med. Dessutom hade också Mjällby börjat tappa lite poäng. Men hemmamatcherna var under den här perioden fortsatt under stor kritik, då vi förlorade med hela 1-4 mot IFK Norrköping. De skulle heller inte bli bättre förrän det verkligen gällde saker på spel...

Postad bild

Postad bild

Gefle är alltid en tuff motståndare att åka iväg och möta på bortaplan, det visade de också den här gången när de nästan lyckades vända matchen mot oss. Men tre poäng säkrades och så viktiga det skulle visa sig att de var. För hemma mot Helsingborg lyckades vi inte få med oss några poäng från den jämna matchen, inte heller borta mot Sundsvall, också det en tuff match. Då den dåliga hemmaformen varit katastrofal trodde jag inte själv riktigt på förutsättningarna vi hade. Trots att vi vann hemma mot Åtvidaberg släppte vi in mycket mål, så inför sista matchen mot GAIS var jag orolig. Förutsättningarna var att vi skulle vinna, samtidigt som Helsingborg besegrade Mjällby på Olympia. Amadou Jawo var tillbaka från skada och fick chansen på högerkanten, den tog han. Med två mål vågar jag nästa utropa han till guldhjälten den matchen. Helsingborg gjorde sitt och vann med 3-1. Det har varit en kämpig säsong - Men guldet kom i hamn tillslut. Vi avancerade också vidare till vårens gruppspel i Svenska Cupen, ganska enkelt, med ett 2-0 resultat mot Piteå.

Postad bild Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 27 April 2013 - 19:21 PM

#9   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 20 October 2012 - 21:50 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 27 April 2013 - 19:26 PM

#10   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 21 October 2012 - 12:27 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Känns riktigt bra att kunna presentera första utvecklingen av träningsanläggningen, eller ja, första utvecklingen av hela klubben. Extra bra känns det att den står färdig ganska tidigt på säsongen med, så vi har goda förutsättningar för våra träningspass att få en extra dimension under hela säsongen. Bosse visar också att han är en man med fortsatta planer på våra egna produkter då juniorcoachingen också är ökad. Det här är bara början.

Postad bild Postad bild

En värvning var klar sedan tidigare, Tom Söderberg från Häcken som valde att göra den klassiska "van Persie"-handlingen. Han kommer till oss gratis för ett nytt kontrakt och förhoppningsvis om han presterar så är det han som startar i elvan i år och inte vår trötta och numera gamla Augustsson. De som lämnade var inga märkvärdiga spelare, förutom Andersson som varit trogen hela livet. En bra mittback, ingen tvekan om det, men flera klubbar ville ha han och när man ändå kan få 1 miljon för han i den åldern så varför inte. Annars "Mommo" och Joel som kom tillbaka från lån såldes också av, medan James Keene och Anton Lans behåller jag kvar. Nedan ser ni ett urval av alla de värvningar som gjordes i Allsvenskan, samt försäljningar och till höger om dem årets mediatips - Tar vi SM-guld igen?

Postad bild Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 27 April 2013 - 19:30 PM

#11   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 21 October 2012 - 20:49 PM

Postad bild

Postad bild

• 2013 MÅLVAKTER

★★★★ Postad bild Kevin Stuhr Ellegaard ÅLDER: 29 I ELFSBORG: 1 Säsong
    ★★★★★ Postad bild Andreas Andersson ÅLDER: 22 I ELFSBORG: 5 Säsonger
    ★★★★ Postad bild Christoffer Gatara ÅLDER: 19 I ELFSBORG: 4 Säsonger
Skulle väl vilja säga att Gatara och Andersson gjorde det bra förra säsongen under Kevins skadepriod. Andersson fick också stå i någon europamatch och gjorde det helt okej. Kevin blev utsedd till Årets Målvakt, trots att han enligt mig var väldigt ojämn under säsongen. Inte på något sätt med och hotade om flest hållna nollor. Men trots det så utvecklades han och anses nu vara lite bättre, så jag tror på hans förmåga även den här säsongen.

• 2013 YTTERBACKAR

★★★★ Postad bild Johan Larsson ÅLDER: 22 I ELFSBORG: 5 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Daniel Mobaeck ÅLDER: 32 I ELFSBORG: 8 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Stefan Larsson ÅLDER: 30 I ELFSBORG: 1 Säsong
    ★★★★★ Postad bild Skúli Friðgeirsson ÅLDER: 24 I ELFSBORG: 1 Säsong
    ★★★★★ Postad bild Andreas Klarström ÅLDER: 35 I ELFSBORG: 3 Säsonger (13 sedan tidigare)
Stefan Larsson gjorde en stabil säsong på sin kant och så också Johan Larsson, när han väl fick spela kontinuerligt. En period hade det ganska tufft med skador men när han väl spelade så gjorde han det briljant, öste på med frisparksassist till vanliga inlägg som resulterade i mål. Mobaeck är ett bra alternativ som också spelade relativt stabilt förra säsongen, medan Klarström visade tecken på ålderskramper förra säsongen - Hoppas att Stefan håller sig frisk i år. Skuli har jag dessvärre inte hunnit få någon vidare uppfattning om.

• 2013 MITTBACKAR

★★★★ Postad bild Jon Jönsson ÅLDER: 29 I ELFSBORG: 3 Säsonger (2 sedan tidigare)
    ★★★★ Postad bild Tom Söderberg ÅLDER: 25 I ELFSBORG: Ny!
    ★★★★ Postad bild Joackim Jørgensen ÅLDER: 24 I ELFSBORG: 1 Säsong
    ★★★★★ Postad bild Anton Lans ÅLDER: 21 I ELFSBORG: 3 Säsonger (Tillbaka från lån)
    ★★★★★ Postad bild Sebastian Holmén ÅLDER: 20 I ELFSBORG: 5 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Andreas Augustsson ÅLDER: 36 I ELFSBORG: 2 Säsonger (3 sedan tidigare)
Augustsson har dessvärre försämrats rejält under förra säsongen och uppehållet, så att räkna med bra prestationer från hans sida den här säsongen vågar jag inte göra. Planen lutar åt att Jönsson och Joackim kommer att få en betydande roll i försvaret - Men de gånger som Joackim behövs i det defensiva mittfältet så hoppas jag att Tom kan prestera som det ofrivilliga nyförvärv som han är. Gör han bra ifrån sig så kanske han tar platsen från Joackim. Lans och Holmén hoppas jag kan klämma ut lite till ur sin utvecklingspotential.

• 2013 MITTFÄLTARE

★★★★ Postad bild Anders Svensson ÅLDER: 36 I ELFSBORG: 8 Säsonger (9 sedan tidigare)
    ★★★★ Postad bild Viktor Claesson ÅLDER: 21 I ELFSBORG: 1 Säsong
    ★★★★ Postad bild Oskar Hiljemark ÅLDER: 20 I ELFSBORG: 5 Säsonger
    ★★★★ Postad bild Stefan Ishizaki ÅLDER: 30 I ELFSBORG: 7 Säsonger
    ★★★★ Postad bild Niklas Hult ÅLDER: 23 I ELFSBORG: 4 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Simon Hedlund ÅLDER: 20 I ELFSBORG: 3 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Marcus Rohdén ÅLDER: 21 I ELFSBORG: 6 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Amadou Jawo ÅLDER: 28 I ELFSBORG: 4 Säsonger
Amadou Jawo fick förra säsongen debutera för Gambias landslag och tur var väl det, för i det svenska landslaget tror jag inte vi skulle fått se skymten av han under hans karriär. Trots att han avgjorde guldmatchen åt oss ifjol är Ishizaki första alternativet till höger, samt Claesson. Till vänster den numera heliga kossan Hult, som de skulle sagt borta i Indien, om det var därifrån Elfsborg kom. Några påstod att Svensson hade ålderskramper precis som Klarström, men det tror jag inte på - Hiljemark och Svensson är båda mitt tänkta förstaval centralt. Alla spelare hade förra säsongen en positiv utvecklingskurva mer eller mindre, vilket jag är väldigt glad över. Hedlund hade en lyckad säsong och är perfekt komplement bakom Ishizaki, Hult och Claesson - En pigg inhoppare med speed i sig, precis som Jawo.

• 2013 ANFALLARE

★★★★ Postad bild Lasse Nilsson ÅLDER: 31 I ELFSBORG: 2 Säsonger (4 sedan tidigare)
    ★★★★ Postad bild David Elm ÅLDER: 30 I ELFSBORG: 2 Säsonger
    ★★★★ Postad bild James Keene ÅLDER: 27 I ELFSBORG: 5 Säsonger (Tillbaka från lån)
    ★★★★★ Postad bild Per Frick ÅLDER: 20 I ELFSBORG: 4 Säsonger
Skytteligans segrare Lasse blir även i år ett förstahandsval i startelvan, utan tvekan. 31 mål ifjol för Elfsborg - Men bakom finns Keene, som hade en lyckad säsong i Djurgården med 11 mål. Han är ett hett inhoppsmaterial som alltid jobbar som en pitbull på planen. Lasse/Elm eller Lasse/Keene i elvan, det är nog den största frågan just nu. Eller vem vet, kanske blir det Keene/Elm? Allt får avgöras utefter dagsform! I ungdomslaget finns Rasmus Johansson och Joel Ahlstrand(ny regen) som jag hoppas kunna plocka upp i truppen nästa säsong, när de fyllt 18 - Ni vet den där magiska åldern när man är gammal nog! Så om Keene gjorde en bra säsong och kunde säljas för några miljoner vore in helt fel. Eller varför inte få ut några sista miljoner vid en eventuell försäljning av Lasse och Elm.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Med det nya cupsystemet för Svenska Cupen i Sverige så blir försäsongen aldrig direkt tråkig längre, vilket känns jättebra. I tidigare upplagor bävade man för att spela i Allsvenskan på grund utav att det tog så ohyggligt lång tid till ny säsong. Men nu kan man dessutom välja när man vill att försäsongen ska dra igång, vilket är en ny funktion jag gillar i FM13! Men något träningsläger har jag ännu inte sett skymten av att styrelsen föreslagit för mig? Synd, för det vill jag gärna vara med om. I alla fall så lirade vi istället Svenska Cupens gruppspel under försäsongen. Där ett 3-3 resultat först gjorde mig orolig för om vi skulle nå vidare avancemang. Men den svåruttalade förväntade bottenklubben från Grästorp vann vi komfortabelt mot, medan vi mot Gefle fick byta in Keene för att få ett avgörande i 85:e minuten. Nu väntar i alla fall kvartsfinal mot Häcken, som också är vår seriepremiär i Allsvenskan. Supercupen vill jag helst glömma... Men träningsmatchen vi vann med 9-0 tar jag gärna med mig in till den nya säsongen!

Detta inlägg har redigerats av Flour: 27 April 2013 - 19:43 PM

#12   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 21 October 2012 - 23:21 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Trots mängder utav skador i inledningen på säsongen så lyckades jag kravla mig fast vid poängen och fortsätta obesegrad match efter match. Men i många fall var det inte mer än så också. Vi lyckades vända ett 0-2 underläge mot Helsingborg och missa straff i slutminuterna som kunde gett oss 3 poäng. Vi höll istället på att tappa en 2-0 ledning mot Sundsvall, men lyckades få till ett 3-2 mål innan matchens slut. Vi vann nätt och jämnt mot Häcken, men dominerade ut IFK i derbyt och vann komfortabelt, något att glädjas åt. Jag hade i ett privat samtal kritiserat Lasses målform - Han sa han var övertygad om att han kunde bättre och stod för båda målen mot IFK. I Svenska Cupen stod James Keene för två fantastiska mål, men tyvärr så drog Häcken längsta strået och tog ledningen i slutminuterna. Men full fokus behövs verkligen på ligan för tillfället om vi ska klara av att vinna guld igen, med tanke på det senare kommande CL-spelet behövs bra resultat nu. Vann Svenska Cupen och kvalificerade sig för Europa League gjorde sedan Helsingborg, som besegrade Häcken med 5-2 efter förlängning.

Postad bild

Lasse tog verkligen åt sig utav min kritik och fortsatte imponera. Mot AIK stod han för två mål på två minuter, varav den ena på straff. AIK kände sig borttrollade och vi kunde göra ytterligare två. Gefle hade svårt att hänga med i noterna och Orlov som just nu leder skytteligan tröstmålade i slutminuterna. Däremot tappade vi återigen nästan en 0-2 ledning när Mjällby stod för motståndet, men Hedlund punkterade matchen i andra halvlek till 4-2. Så vem kunde efter vår fina inledning (resultatmässigt) tro att nykomlingarna Ängelholm skulle sätta stopp för oss? Inte jag i alla fall. Spelarna chockades utav deras kvitteringar gång på gång efter våra ledningsmål - Jag stod väl dock mest chockad över hur fullkomligt bedrövligt Ellegaard presterade mellan våra stolpar, tavla på tavla. Tillslut var det inte längre vi som tog ledningen på nytt utan Ängelholm som vann matchen med 4-3. Förlusten blev än tyngre efter att Svensson bröt foten i matchen efter en hård tackling mot sig. Nu väntar 5-6 månaders vila från fotbollen och Svensson uttalade sig om att lägga av redan nu, då han tror sig få svårt att komma tillbaka till proffsfotbollen. Därefter väntade seriefinal mot Malmö, där en vinst återigen skulle betyda serieledning efter nederlaget mot Ängelholm som petade ner oss. Lasse visade ännu en gång precis som mot Göteborg och AIK att han är bäst i de stora matcherna som verkligen betyder något. Nu leder vi Allsvenskan igen inför andra tredjedelen.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 27 April 2013 - 19:45 PM

#13   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 22 October 2012 - 00:15 AM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 27 April 2013 - 19:48 PM

#14   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 22 October 2012 - 14:45 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Det såg redan från början tufft ut att ta sig långt i det Champions League kval vi deltog i. Vi fick endast en knapp 1-0 seger med oss från hemmamötet mot Skonto Riga och jag trodde det var påväg utför. Men i bortamötet visade vi en fin form och lyckades göra en bättre prestation än vad vi gjorde på Borås Arena. Sagt och gjort avancerade vi vidare till nästa kvalomgång där Cluj väntade. Efter en godkänd insats på bortaplan fick vi med oss ett bortamål efter en bra slagen straff av Lasse, det fanns hopp kvar. När vi sedan gjorde 1-0 på Borås Arena var det klart. Vi tog en något mer defensiv approach resterande del av matchen, men det räckte inte hela vägen. I den 74:e minuten kvitterade den föredetta Montpellier spelaren Nicolas Godemeche. Därmed väntade en direktplats i sista kvalrundan in till Europa League gruppspelet...

Postad bild

Postad bild

Grekiska PAOK väntade som ett sista hinder innan ett Europa gruppsel för vår del. Förra säsongen fick vi se Helsingborg och AIK i gruppspelet, medan vi åkte ut mot Lazio. Den här gången stog nu alltså ett aningens lättare motstånd framför oss än förra året. När vi dominerade ut PAOK på Borås Arena kände jag glädje och hopp och säkerligen våra supportrar också då 15.000 åskådare var på plats. 3-0i paus var ett magnifikt resultat efter bland annat ett rejält långskott från Joackim! Andra halvlek höll i sig precis på samma sätt, dock så fick PAOK med sig ett mål i slutminuterna. Innan returmatchen var jag rädd för att det där sista målet skulle kunna komma att bli avgörande. Men vilken jävla match vi fick se i Grekland. PAOK slog på full offensiv och öppnade upp sig rejält bakåt vilket gav oss chans på chans. Unga Rasmus Johansson fick poängtera matchen till det totala resultatet 10-4 i 90:e minuten. En anfallare jag redan nu börjat spela in i A-laget då David Elm misslyckats att prestera inhopp efter inhopp. Ja vad ska man säga - Det var bara att titta på resultattavlan för mig och njuta! Övriga Allsvenska lag misslyckades tyvärr med att kvalificera sig till gruppspelet - Det tog stopp för de flesta i 3:e kvalomgången.

Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 27 April 2013 - 19:52 PM

#15   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 22 October 2012 - 15:39 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Flyt blandas verkligen med skicklighet i år och flyt var just en sådan egenskap vi fick se i matchen mot Åtvidaberg, där vi lyckades vända ett underläge med hjälp utav några flytmål. Men kalla det vad ni vill - Ett bra lag har den där lilla extra turen med sig. Mot nykomlingarna Brage hade vi dock inget utav det med oss, men däremot visade vi på stora egenskaper i följande matcher där vi dominerade spelet offensivt totalt. Lasse Nilsson stod för två hat-trick på tre matcher, imponerande.

Postad bild

Make that three in four, ja, för så blev det. Tre Hat-trick på fyra matcher efter att han lyckats drämma dit hela fyra bollar i matchen mot Sundsvall. Lasse visar verkligen att han fortfarande håller för spel på den här nivån, trots att hans ålder stiger för varje dag som går. Därefter kom lite sämre resultat i derbyt mot IFK Göteborg och i matchen mot AIK, efter att vi lekt med de sämre motstånden för ett tag så tappade vi kvalité mot de större. Men det åtgärdades snabbt då vi lyckades med att segra i seriefinalen mot Malmö FF. Efter den segern och de tre poängen ser det nu mycket just ut för vår del. Vi har fyra matcher mindre spelade än Malmö FF, tio matcher kvar, sista tredjedelen - Men visst ska vi väl kunna bärga detta guldet? Svensson är tillbaka från sin brutna fotskada, Hiljermark är 100%, Hult är tillbaka snart, Johan Larsson är tillbaka och Hedlund likaså, samt Jon Jönsson. Ja, de flesta nyckelspelarna som varit skadade är 100% redo för spel igen inom kort. Håller de sig friska nu kan det bli en underbar höst - För ni har väl inte glömt vårt Europa League gruppspel runt hörnet?

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 27 April 2013 - 19:54 PM

#16   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 22 October 2012 - 17:57 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Jag fick behålla alla viktiga A-lagsspelare även genom detta sommar/höstfönster, mycket tack vare att de flesta gick skadade förmodligen. Vem vet, kanske var det tur i oturen? Men flera spelare började också klaga för sig, så åtgärder togs. Andreas Andersson och Gatara ville båda spela A-lagsfotboll och jag försökte därmed få båda utlånade, dessvärre blev endast Gatara utlånad. Annars så var det mestadels ungdomsspelare som ville bli utlånade och så också blev det. Bland annat den tänka A-lagsspelaren till nästa säsong, Ahlstrand. Kontrakt gav jag också till ungdomskandidaterna Filip Björk samt Hans Dyrestam. Vi kan också glädjas åt att pengarna vi fick för att avancera till Europa League gruppspel användes på ett bra sätt - Nämligen planerades en förbättring på Ungdomsanläggningen, något vi verkligen behöver om vi ska lyckas med att producera A-lagsspelare från egna akademin som håller för fler SM-guld. Övrigt så kan ni se en (obs) slarvigt ihopsatt bild utav de namnkunnigaste och miljonövergångar som skett under detta fönster.

Postad bild

Sedan kan vi också konstatera att vi enkelt är vidare till vårens gruppspel i Svenska Cupen. Detta efter att vi på ett komfortabelt sätt lyckats dominera ut Rotebro med klara 4-1. I Gruppspelet kommer vi nu att ställas mot tuffare motstånd, då Värnamo, Djurgården och Örgryte väntar där. Beroende på om Djurgården klarar sig kvar i år i Allsvenskan, så kanske det endast blir Superettanmotstånd i vårens gruppspel alltså - Något som skulle vara perfekt försäsongsmotstånd.

Postad bild

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 27 April 2013 - 19:58 PM

#17   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 22 October 2012 - 22:05 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Vi är påväg att rasera, kväva och styckmörda alltihopa som vi byggt upp under säsongen. Den chans vi arbetat oss till att få när det gäller att vinna ännu ett SM-guld är påväg att rinna oss ur händerna. Det var precis så det kändes inombords när vi gick igenom ovan fem matcher. Match efter match gick långt ifrån som vi ville. Skador kom tillbaka och vi stod återigen med ett icke-komplett lag. Europaspelet fick oss att bli utmattade och inte orka. Att vi lyckades ta poäng borta mot Åtvidaberg och hemma mot Brage är inte annat än ren tur. Vi tvingades att gå in i de avslutande fem matcherna med ett påbörjat sår - Nu var valet upp till oss själva - Skulle vi lägga om det och vårda det eller bara låta det fortsätta blöda?

Postad bild

Utan att avslöja för mycket om Europa League gruppspelet och dess resultat så kan jag säga att vi tillslut valde att vårda det öppna såret och återfå kraften till att fortsätta kämpa. Vi kom tillbaka på fötter igen, som om en människa sjuk i AIDS helt plötsligt fått en gåva från gud att åter bli frisk. Mot Djurgården var samma gamla målglada Elfsborg tillbaka, mot Gefle var det aningens snålare dock, fram till att Jawo fick göra sitt superinhopp med två mål. Därefter tog Lasse Nilsson tag i saken i de tre sista raka hemmamatcherna. Inför Boråspubliken gav han oss trepoängare på trepoängar och inför 16.795 åskådare på Borås Arena såg han till att säkra SM-guldet åt oss i sista matchen. För det var så, om vi vann mot Norrköping så skulle vi vinna guld på målskillnad om så också Malmö gjorde hemma mot Sundsvall. Men Malmö fick bara kryss och därmed vann vi guldet med 2 poängs marginal. Det blev en rysare i år igen - Det tar på hjärtat men är förbannat skönt efteråt. Vi reste oss igen. Vi kommer göra det igen.

Postad bild Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 27 April 2013 - 20:56 PM

#18   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 22 October 2012 - 22:26 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Efter två matcher var jag tvungen att välja att prioritera ligan före Europa League gruppspelet. Men faktum är att det också gick bättre i Europa då, med reservspelare och till och med några ungdomsspelare, åtminstone defensivt. Vi visade att vi var en motståndare att respektera när Tottenham bara fick med sig en 1-0 vinst i båda mötena mot oss. Även om Dnepr istället visade att de kunde vinna komfortabelt. Det finns inte så mycket att säga om årets gruppspel direkt. Jag är mest nöjd över 0-1 förlusterna och framförallt, som ni förstår, den sista matchen för säsongen hemma mot Rubin. 15.000 åskådare fick se Lasse Nilsson göra ett sista hat-trick för säsongen och visa att nästa år, då jävlar ska vi inte lämna gruppspelet som ett "det där svenska laget" i andras ögon.

Postad bild

Postad bild Postad bild

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 27 April 2013 - 20:58 PM

#19   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 23 October 2012 - 11:23 AM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Som vi kan så misslyckades tillslut Irland med att ta sig till VM trots att de ledde gruppen efter sex spelade matcher. Sverige vann kvalgruppen under ledning av Hamrén och han har vågat testa ett flertal olika spelare under den här perioden. Nu väntar VM till sommaren där man lottats i en ganska så komfortabel grupp som man bör klara att gå vidare ifrån, kan jag tycka.

Här är som önskat, screen på Alex Nilsson i Malmö FF och min Per Frick.

Detta inlägg har redigerats av Flour: 27 April 2013 - 21:04 PM

#20   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 23 October 2012 - 20:21 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Tre väldigt positiva nyheter inför den kommande säsong. Det är väldigt viktigt att varje del av ungdomsträning och anläggning förbättras med tanke på att vi endast kommer att använda oss av våra egna produkter. Detta är ett steg på vägen. Jag hoppas att denna säsong kan räcka till ett eventuellt CL-gruppspel, för det behövs verkligen. För kanske har vi bara den här, kanske en till, säsong kvar att spela med våra skickligaste spelare. Vilka fick lämna då? Jo först och främst David Elm, helt enkelt på grund av bristen av prestationer från hans sida. Hoppas han kan hjälpa nykomlingarna Hammarby nu istället. Ahlstrand gick också på lån en säsong till, innan han kommer till A-laget. Övrigt så var resterande spelare 18-19åringar som är lite för långt bort från A-laget. Nedan kan vi också se mediatipset för säsongen, där vi precis som styrelsen säger ska vinna Allsvenskan även i år - En tuff uppgift tror jag. Vi ser också de miljonövergångar som gjorts till och från Allsvenska klubbar.

Postad bild Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 27 April 2013 - 21:07 PM

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar