Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM13-SR] Duvungar & Diamanter - Nu är drömmarna historia

IFE Elfsborg Allsvenskan Ungdomssatsning EgnaProdukter Långkörare
273 svar till detta ämne

#41   Flour

Spelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7360 Inlägg:
  • Favoritlag:IF Elfsborg

Postad 29 October 2012 - 10:47 AM

Postad bild

Postad bild

Under sommaren skedde en del, men främst var jag och jagade anledningar till att spelet inte funkade som det skulle och fann att vår plan var i Dåligt skick. Blev arg på mig själv för att jag inte tänkt att kolla detta tidigare efter förra säsongen - Eller snarare arg på styrelsen som inte själva tagit tag i att lägga om en ny plan. Kanske var det just detta som förhindrade vårt spel sa jag till styrelsen - Och fick planerna i handen på en ny plan till NÄSTA säsong. När jag är övertygad om att man egentligen borde hunnit slänga på nytt konstgräs under EM-uppehållet... Nu får vi stå ut med den ökade skaderisken som dålig plan bland annat medför. Annars så föll Allsvenskan i ranking, medan Elfsborg klättrade. Sverige klättrar sakta men säkert upp mot fler Europaplatser och är nu en position från att få alla sina tre Europa League platser direkt in i 3:e kvalomgången. Sverige imponerade och slog nästan ut värdlandet Frankrike i kvartsfinal i EM, men Cabaye slog till med ett mål i 86:e minuten. Jag sökte jobbet som ny förbundskapten då Hamrén avgick. Får jag det så kommer det inte ske några speciella uppdateringar kring detta mer än att jag ger er bild på matcherna i kvalet samt tabellen, trupputtagningen till mästerskap samt hur det gått. Sist men inte minst den största smällen - vår nyckelspelare Joel Ahlstrand slet sönder sin vadmuskel. Utan han kan det bli tufft att vända vår negativa trend.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 28 April 2013 - 10:20 AM

#42   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 29 October 2012 - 14:09 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Efter två poängtapp till innan EM-uppehållet bestämde jag mig, som ni såg, för att göra förfrågan om att lägga om plan samt ändra till en (enligt mig) mer passande rubrik för rapporten. Samtidigt som detta hände bestämde jag mig också för att peta Andersson från målet och ge Birol Dede chansen från U19-laget. Därefter under de kommande veckorna drilla spelarna inom Taktik, Samspel och Lagsammanhållning, så hårt det bara gick. Dessa veckor gjorde susen, dels utvecklades spelarna, men de verkade också hitta varandra på plan. Det var väl ganska väntat att en mer eller mindre helt ny startelva skulle behöva sådana veckor för att fungera tillsammans. Kvalet gick riktigt bra tack vare detta. Det var lite tufft och osäkert i första omgången mot Tirana från Albanien dock, men vi avancerade. Därefter flöt det på då vi blev seedade mot Mura 05 från Slovenien och slog ut dem enkelt. Så mycket lättare när man slipper Celtic i 3:e kvalomgången. I slutspelet var vi inte seedade, men hade turen att få ett "lättare" motstånd. Nämligen svensklaget Vitesse, med Safari, Mattias Johansson och Johan Dahlin. Efter en klar 3-0 vinst borta, med tre snygga mål så gällde det bara att inte släppa för mycket på Borås Arena. Väl i Borås blev det en 0-1 förlust, vilket tog oss vidare till ett Europa League gruppspel - Som jag längtat efter ännu ett. Utan att avslöja för mycket kan jag också berätta för er att EM-uppehållet med dess hårda träning haft effekt också på spelet i Allsvenskan.

Postad bild

Postad bild Postad bild Postad bild

Överlag ett väldigt lyckat kval för våra svenska lag. Malmö som precis som oss själva haft tufft i botten under våren lyckades imponera i europaspelet och ta sig till slutspelet och sista motståndarna innan gruppspelet. Efter en imponerande 1-0 vinst på bortaplan hade man såklart hoppet uppe för ett avancemang, men de blå från Skåne föll hemma på stadion. AIK tog sig till tredje omgången och som oseedat lag fick man möta mot Stoke. Efter 1-1 på hemmaplan fanns hoppet, men att bortaslå Stoke är tufft och det klarade aldrig AIK av. Helsingborg var så otroligt nära att bli första klubben på väldigt länge att ta en plats i Champion Leagues gruppspel. Efter att på ett hyfsat stabilt sätt, defensivt sett, avancerat vidare till sista slutspelsomgången så föll man tillslut på att offensiven inte riktigt höll måttet. Precis som oss själva och Malmö har man haft problem, men imponerat i Europa. Helsingborg når dock gruppspelet, där bland annat Inter väntar och Viktor Claesson's Basel.

Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 28 April 2013 - 10:23 AM

#43   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 29 October 2012 - 16:21 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Efter ytterligare två oavgjorda matcher där motståndarnas kvitteringsmål kom sent i matchen var det äntligen dags för EM-uppehåll. Ni vet, om ni läst europauppdateringen, vilka förändringar jag gjorde under den perioden. Det gjorde i vilket fall som helst väldigt gott för laget och i "återstarten" mot Hammarby vann vi med klara 4-1, 3-0 i en intern bottenstrid mot Malmö och 3-0 borta mot ett formstarkt Gefle. Jag kunde känna ett lugn då vi presterade bra i Europa och samtidigt var påväg mot något som kan kallas för en bra form i Allsvenskan.

Postad bild

Att Joel Ahlstrand var borta på grund av sin skada märktes inte alltför mycket i anfallet. Björkeryd, Johansson och Aliev hade börjat prestera och göra mål. Men framförallt var nog nyckeln att Birol Dede sattes in i startelvan - han visade i varje match att han kan göra kanonräddningar. Lite hans förtjänst att vi vann mot Halmstad och Häcken, medan offensiven såg till att utklassa GAIS. Mot formstarka AIK fick vi det tuffare att skapa något offensivt och istället fick vi se oss besegrade med 0-1. Mot Värnamo hade vi lyckats vända ett 0-2 underläge till 2-2, men här släppte vi in ett sent mål som gav Värnamo segern. Nu är det dags att vara orolig igen - Ska den oturen/oerfarenheten komma tillbaka in i vårt spelschema? Överlag så verkar Stockholm och Östkusten ha tagit över Allsvenskans topplaceringar där endast Häcken håller västkustens stolthet uppe. Skåne har stora problem i botten, Halmstad, GAIS, vi själva och IFK Göteborg imponerar inte heller speciellt mycket. Hur ska Allsvenskan 2016 sluta? Kan någon tippa topp 4 rätt & bott 3?

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 28 April 2013 - 10:25 AM

#44   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 29 October 2012 - 18:29 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

En ynka liten utlåning var allt som hände i mitt övergångsfönster. Men utöver det så kom flera ungdomar och några riktigt lovande sådana. Ungdomar som till nästa säsong får träna på den nya träningsanläggningen. Dessa ungdomar är: Emil Selakovic, Emir Kalac, Emir Skrijelj, Jonas Henriksson, Mate Vurusic, Paul Stiller & Sebastian Claesson. Där den bästa, enligt mig, är Claesson, riktigt spännande ska det bli att få utveckla han! I Cupen hade inte Farsta så mycket att säga till om och vi gick än en gång vidare till vårens gruppspel. Bland de nämnvärda övergångarna i Allsvenskan så kan vi bland annat se att Helsingborg drog in 26.000.000 kronor från sin försäljning av Melker Hallberg.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 28 April 2013 - 10:28 AM

#45   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 30 October 2012 - 00:57 AM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Generellt för ovan period kan sägas att formen vi nådde efter EM-uppehållet höll i sig, men att vi hade det tufft mot motståndet i toppen av tabellen. Men någonstans så insåg jag att vi inte hade tillräckligt bra trupp för att slåss om guldet ifrån början, utan endast om europaspel, som var mitt egna mål för säsongen, ett ganska högt mål tyckte jag. Hammarby dominerade ut oss och Mjällby kunde vi inte avgöra mot förrän i andra halvlek, det var tufft med detta motståndet. Men tack vare att vi ändå tog trepoängare så klättrade vi i tabellen, uppåt. Om resultaten skulle gå med oss i de avslutande fem matcherna kunde vi anse oss själva som ett hot till tredjeplatsen trots allt.

Postad bild

Perioden inleddes med två förluster och då var det någonstans kört med en topp fyra placering, även om det inte var det matematiskt. Vi segrade och vann sedan tre stora säsongsmatcher på Borås Arena, men hade problem att göra så. I sista derbyt mot IFK Göteborg dröjde det till 77:e minuten innan vi avgjorde. I kamratmatchen mot IFK Norrköping drog Dede på sig ett rött kort och Andreas Andersson byttes in och räddade en straff. Sedan fick vi själva avgöra matchen på en straffspark. Sista klassiska hemmamötet mot Gefle slutade i en stabil 2-0 seger dock. För första gången på väldigt länge misslyckas Elfsborg att ta en topp fyra placering. Samt att jag nu efter att jag tog över Elfsborg missat två raka SM-guld, efter att jag hade fått en svit på tre. Men jag funderar ändå en del på hur det känns att vara Helsingborg supportrar just nu. Att vinna SM-guld förra säsongen, att nätt och jämnt misslyckas med att nå CL-gruppspel, istället får spela Europa League och nu också hamna längst ner i botten av Allsvenskan för spel i Superettan nästa säsong. Glädjs gör jag också litegrann åt Hammarby - som har sedan de gick upp i Allsvenskan gjort bra ifrån sig och nu kan gratulera sig själva till europakval nästa säsong. Hatar gör jag också, det att AIK vann guldet. Tror det finns en risk nu att de utvecklas till en stormakt i Sverige som vi får svårt att mäta oss med. Lider gör jag med Mjällby, som förlorade europaplatsen mot Häcken p.g.a. tre mindre gjorda mål. Vi lämnar i alla fall säsongen med att vi klättrade och tog en respektabel placering, efter att ha varit i botten efter en tredjedel. Vi har ett bra ekonomiskt saldo som bådar gott för framtiden dessutom och många unga lovande ungdomar.

Postad bild Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 28 April 2013 - 10:31 AM

#46   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 30 October 2012 - 12:06 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Det blev ett ganska så roligt EL-gruppspel trots allt för vår del. Det hade kunnat vara betydligt roligare om vi också haft lite mera erfarenhet med, alternativt lite mera tur. För i första matchen borta mot Turkiska Trabzonspor så höll vi på att få med oss en poäng - Men tyvärr, som så många andra matcher den här säsongen, släppte vi in ett mål i slutminuterna. Men vi fortsatte att visa oss starka på hemmaplan, i vår borg Borås Arena, där vi fixade 1-1 mot gruppens starkaste lag Shakhtar och vann med hela 4-1 mot AEK Lamakas. Då öppnades förhoppningarna upp för en bortavinst mot Cyprioterna, men efter en lång och jämn match kunde de dra längsta strået och kamma hem tre poäng. En till bra insats på Borås Arena gav oss en poäng mot Trabzonspor och en möjlighet att gå vidare - Om vi bortaslog Shakhtar samtidigt som AEK Lamakas klarade av att kryssa hemma mot Trabzonspor. Kryssade gjorde de mot varandra, men vi var alldeles för svaga för att hålla emot Shakhtars offensiv i Ukraina. Nu är det bara hoppas på en Svenska Cupen-titel för europaspel även nästa säsong! Helsingborg som hade stora problem i årets Allsvenska fick endast lämna tävlingen med tre poäng, dessa hemma mot Viktor Claessons Basel.

Postad bild

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 28 April 2013 - 10:33 AM

#47   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 30 October 2012 - 15:25 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 28 April 2013 - 10:35 AM

#48   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 30 October 2012 - 17:25 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Inga större övergångar skedde utan det var mest spelare som lånades ut, de flesta till samarbetsklubben Byttorps IF, dess spelare är från U19 laget och har stagnerat i utvecklingen något. Sedan har vi de som jag inte riktigt tycker platsar för A-lagsspel, som lånades ut runt om i Sverige. Sist men inte minst så fick Andreas Andersson lämna laget, på grund utav hans dåliga prestationer förra säsongen. Helsingborg hoppas att han ska kunna rädda dem upp från Superettan i år. Planen blev färdigställd, vilket känns skönt. Juniorcoachingen ökades ännu mer och anses nu vara exceptionell. Träningsanläggningen planerades under förra säsongen att förbättras och strax efter att den slutade drog arbetet i gång, som förväntas vara färdigt i maj nu 2017. Det enda som jag nu inte lyckats få förbättrat är ungdomsrekryteringen, som fortfarande står som "över genomsnittet". Vid en förfråga så finns än så länge bara alternativen att minska, ej förbättra. Sist men inte minst så får vi ytterligare försämrade sponsoravtal, men jag får acceptera att det nog så kommer vara fram till dess att jag börjar prestera igen. Nedan ser ni mediatipsen, samt de miljonövergångar som skett i Allsvenskan under detta fönster.

Postad bild

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 28 April 2013 - 10:37 AM

#49   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 30 October 2012 - 18:20 PM

Postad bild

Postad bild

• 2017 MÅLVAKTER

★★★★★ Postad bild Birol Dede ÅLDER: 19 I ELFSBORG: 3 Säsonger (Uppflyttad Ungdom)
    ★★★★★ Postad bild Markus Fröjd ÅLDER: 20 I ELFSBORG: 2 Säsonger (Tillbaka från lån)
    ★★★★★ Postad bild Kristoffer Björk ÅLDER: 22 I ELFSBORG: 5 Säsonger
Birol Dede flyttades upp efter förra årets bedrövliga start av Allsvenskan och fick spela Målvakt resten av säsongen. Endast då han drog på sig rött kort blev han borta två matcher. Spelade hela europaspelet och imponerade. Har redan spelat flera U21-landskamper för sitt födelseland Turkiet och fortsätter han att utvecklas och prestera kanske han blir deras nya landslagsmålvakt. Spås ha en väldigt hög potential. Bakom finns Björk och Fröjd, två målvakter som också de har en ganska hög potential men har inte riktigt nått upp dit ännu.

• 2017 YTTERBACKAR

★★★★ Postad bild Kadir Hodzic ÅLDER: 22 I ELFSBORG: 5 Säsonger
    ★★★★ Postad bild Mirza Andersson ÅLDER: 17 I ELFSBORG: 2 Säsonger
    ★★★★ Postad bild Eric Nilsson ÅLDER: 22 I ELFSBORG: 5 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Dan Andersson ÅLDER: 18 I ELFSBORG: 2 Säsonger
    ★★★★ Postad bild Ola Johannesson ÅLDER: 18 I ELFSBORG: 3 Säsonger
Hodzic har fått göra landslagsdebut för Bosnien trots att han enligt mig inte presterade sitt bästa förra säsongen. Då var det istället Eric Nilsson som imponerade och just nu så håller Nilsson högerbacksplatsen före Hodzic. Men jag vet vad Hodzic kan prestera och jag tvekar inte på att ge han chansen. Till vänster har Eric Nilsson också imponerat de gånger han spelat där, men nu utvecklas Mirza Andersson bara mer och mer. Mirza kommer att få startplatsen sålänge som han presterar. Han är blott 17 år gammal men bedöms redan som en bra Allsvensk ytterback. Bakom finns ytterligare talang som väntar på att få bevisa sig själva.

• 2017 MITTBACKAR

★★★★ Postad bild Jon Jönsson ÅLDER: 33 I ELFSBORG: 7 Säsonger (2 sedan tidigare)
    ★★★★ Postad bild Sebastian Holmén ÅLDER: 24 I ELFSBORG: 9 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Anton Lans ÅLDER: 25 I ELFSBORG: 7 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Christoffer Gustafsson ÅLDER: 18 I ELFSBORG: 2 Säsonger
Jon Jönsson användes mycket på det defensiva mittfältet förra säsongen och kan komma att spela där i år och också. Detta på grund utav att Christoffer Gustafsson utvecklas så väldigt fint och jag vill ge han så mycket matchtid som möjligt, bara han presterar med förstås. Anton Lans gör godkända insatser, men ibland katastrofala sådana, så jag rankar numer Sebastian Holmén högre, till skillnad mot förra säsongen.

• 2017 MITTFÄLTARE

★★★★ Postad bild Hannes Ahlqvist ÅLDER: 22 I ELFSBORG: 4 Säsonger
    ★★★★ Postad bild Adam Lundqvist ÅLDER: 23 I ELFSBORG: 5 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Marcus Rohdén ÅLDER: 25 I ELFSBORG: 10 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Rasmus Rosenqvist ÅLDER: 20 I ELFSBORG: 3 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Philip Olofsson ÅLDER: 21 I ELFSBORG: 4 Säsonger
Vår general Svensson har nu pensionerat sig men slog flera rekord innan dess. Han blev äldsta spelare att spela i Svenska Cupen förra året, samt Äldsta målskytt i Europa League, vid en ålder av dryga 40 år. Innan det hade han också slagit antalet matcher i IF Elfsborg. Nu kommer -Qvisttrion att vara lagets ledande mittfältare. Lundqvist, Ahlqvist och Rosenqvist är de som troligtvis kommer få mest speltid den här säsongen, de presterade bäst förra säsongen.

• 2017 OFFENSIVA SPELARE

★★★★ Postad bild Rasmus Johansson ÅLDER: 21 I ELFSBORG: 5 Säsonger
    ★★★★ Postad bild Alibek Aliev ÅLDER: 20 I ELFSBORG: 5 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Simon Hedlund ÅLDER: 24 I ELFSBORG: 7 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Joel Ahlstrand ÅLDER: 21 I ELFSBORG: 4 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Erik Björkeryd ÅLDER: 18 I ELFSBORG: 3 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Hans Dyrestam ÅLDER: 19 I ELFSBORG: 4 Säsonger
Dilemmat var om jag skulle flytta upp vår nya stora talang Sebastian Claesson från U19. Men jag bestämde mig för att han får stanna där och mogna, så att de som just nu är här får utvecklas mer, då de har mer potential i sig. Konstellationen Aliev & Johansson vann assistligan respektive skytteligan förra säsongen och de är självklart givna i startelvan. Sedan imponerade också Björkeryd med många mål, trots att hans stats inte är de bästa, enligt mig. Men också han är en kille med mycket potential i sig, precis som Dyrestam, som dessvärre har stannat lite i utvecklingen. Offensivt ser det trots allt bra ut inför säsongen.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Det känns tungt att behöva säga att Hammarby var starkare än oss på försäsongen, då de lyckades vinna komfortabelt i Svenska Cupen. De vann alla tre matcher och därmed hjälpte det inte att vi på ett övertygat sätt segrat mot de övriga gruppmotståndarna. Klart är det nu alltså att det den här säsongen inte blir något Europaspel överhuvudtaget för vår del. Full fokus på ligan, för att återta SM-guldet, eller kanske som bäst en europaplats. Men jag går för SM-guld!

Screens är under flaggorna, för nytillkomna läsare :)

Byttorp lirar utanför division 2 just nu. Men kanske kan de klättra med vår hjälp!

Detta inlägg har redigerats av Flour: 28 April 2013 - 10:45 AM

#50   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 30 October 2012 - 20:26 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Vi fick en fin inledning på säsongen där Birol Dede kunde hålla nollan i tre av fem matcher och där vi lyckades göra mål för att ta tre poäng. Det var lite traggligt i vissa stunder att förvalta alla våra chanser till mål, så ett 1-1 resultat mot Malmö och endast en 1-0 seger mot Värnamo hamnade i registret. Men det är ingenting som stör mig då förra säsongens start var så mycket mer bedrövlig. Det här känns som en dröm i jämförelse med den.

Postad bild

Defensiven började krångla mot Hammarby och vi släppte in tre mål precis som i cupmatchen mot dem. Hammarby har väl utvecklats till någon sorts mardrömsmotståndare för försvaret antar jag. Men Joel Ahlstrand var på strålande humör för dagen och såg till att näta hela fyra gånger, helt klart en avgörande faktor till att vi vann matchen, speciellt då han gjorde dem tätt intill varandra i första(!) halvlek! Efter det så hade vi dessvärre en hel del småskador på Aliev, Ahlstrand och Johansson, de kanske bästa spelarna i offensiven. Samtidigt så var flera herrar iväg på landslagsuppdrag. Bland annat fick Björk hoppa in i målet och U19-spelaren Selakovic i offensiven. Defensiven klarade det fortsatt ganska bra, men det märktes att offensiven stannade upp. Selakovic är till exempel en orsak, tillsammans med Dyrestam, att vi fortfarande är obesegrade.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 28 April 2013 - 10:47 AM

#51   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 30 October 2012 - 22:26 PM

Postad bild

Postad bild

Det är svårt att veta vart man ska börja när man för tillfället känner sig så lycklig och glad över vad man håller på att åstadkomma med Elfsborg och hela Allsvenskan. Tar vi en titt på de faciliteter som vi har idag så är de redan fantastiskt bra som de är. Men lägg där då till att vi under sommaren har fått en förbättring till av både ungdomsanläggningen och träningsanläggningen beviljad. Nu är det bara i planeringsstadiet ännu, så styrelsen kan fortfarande dra in detta, det vet jag. Men jag hoppas innerligt att det börjas arbeta på som sagt vid säsongsslutet. Men det slutar inte där - Ännu en gång, så har vi fått en extra plats i Europa League tack vare sportmananda-tabellen. Det är en perfekt kombination med att vi klättrat så pass mycket bland nationskoefficienterna att vi gick direkt till att få ett lag i tredje kvalomgången till Europa League och två i andra. Vi fick alltså hoppa över stadiet där man har tre direkt in i andra kvalomgången. Vår position är 1 ynka position från att ha 2(!) platser till Champions League, den platsen innehar just nu Kroatien. Elfsborg som klubb har klättrat ännu mer på klubbrankingen och Allsvenskan har klättrat som liga. Det känns som Sverige och framförallt mitt kära Elfsborg är på gång på allvar nu.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 28 April 2013 - 10:50 AM

#52   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 31 October 2012 - 11:17 AM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Vi fortsatte in i andra tredjedelen att imponera och gå obesegrade. Vi lyckades plocka med oss fler trepoängare, säkra sådana, med flera hållna nollor. Men många gånger var det också på gränsen, som när Simon Hedlund avgjorde matchen i 89:e minuten mot Brage. Många sådana tillfällen har vi haft med oss den här säsongen, till skillnad mot förra. Räddade straffar, långskott som går in, fasta situationer som motståndarna sjabblat sig i försvaret på och så vidare. Vi vinner inte alltid övertygande med ett vackert spel, men vi vinner och tar tre poäng, vilket är det viktigaste.

Postad bild

Det var knappast några höga odds på att det var Norrköping som skulle komma och bryta vår svit som obesegrade. Våra kamrater från öst har alltid bjudit på tufft och hårt motstånd senaste tiden och så också den här gången. Men det var ett sent mål som avgjorde, precis som förra säsongen, så lite komiskt kan jag inte låta bli att tycka det är. Därefter var bland annat Christoffer Gustafsson iväg och lirade U20-VM, samt att Anton Lans och Sebastian Holmén var skadade. Så försvaret fick sig en rejäl törn och det var svårt att hålla det uppe mot Gefle och Malmö - Där också Sebastian Claesson fick hoppa in från U19-laget och göra sin debut på grund utav anfallsfrånvaron Ahlstrand drog på sig säsongens andra röda kort mot Gefle och vi fick se oss släppa in tre mål på sexton minuter. Men med folk tillbaka i startelvan lyckades vi återigen avsluta den här perioden med två trepoängare. I tabellen ser vi att Väsby United som nykomlingar imponerar rejält och att vi just nu har en ganska så stabil ledning mot ett nytt guld. Brage imponerar också de nu när de återtagit sin plats i Allsvenskan och också Gefle överraskar stort i år. Djurgården har efter förra årets insats som nykomlingar svårt och det ser ut att bli Superettan för dem i år igen. Men som sagt, 10 omgångar återstår och mycket kan hända!

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 28 April 2013 - 10:52 AM

#53   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 31 October 2012 - 11:45 AM

Postad bild

Postad bild

I ett europakval utan mitt Elfsborg imponerade AIK tillsammans med Helsingborg mest. Helsingborg som fick platsen via den extra Sverige fick i Sportmananda-tabellen tog för sig direkt och visade att det är på den nivån man egentligen vill hålla till, inte i Superettan. Man tog sig till tredje kvalomgången och var nära att slå ut danska Nordsjaelland - som dock kunde vinna med ynka 1-0 hemma på Farum Park. För AIK såg det ut att bli en överkomlig motståndare i tredje kvalomgången till Champions League - Men FC Köpenhamn bjöd på extra starkt motstånd för dagen och kunde enkelt försvara ett 0-0 resultat på Friends Arena. Då såg det genast ut att bli tuffare i slutspelet i Europa League, där Everton väntade för AIK. Men efter en imponerande 1-1 insats på Goodison Park fanns hoppet. Inför 51.329 åskådare på Friends Arena kunde man precis som Köpenhamn gjorde i matchen innan försvara ett 0-0 resultat, vilket gjorde att man gick vidare till gruppspel på bortamålsregeln. Där väntar nu två motståndare som jag tidigare ställts mot, Dnepr(mitt första gruppspel) och Trabzonspor(mitt senaste), samt Roma från Italien. En viktig gruppspelsplats för att Sverige någorlunda ska kunna bevaka sin position på nationskoefficientlistan. För Kalmar och Hammarby blev det ett stort fiasko där man förlorade stor, på hemmaplan. Publiken i Tele2 Arena och på Guldfågeln Arena kunde knappast vara glada för dagen. Häcken lyckades inte heller slå ut Rosenborg. Karpaty från Ukraina tog sig hela vägen in i gruppspelet, så lite heder finns kvar hos Hammarby.

Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 28 April 2013 - 10:54 AM

#54   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 31 October 2012 - 12:50 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Vi tog oss vidare från Svenska Cupen efter en tuff och svår match mot Brommapojkarna. Vi fick först göra ett tidigt mål i matchen, som sedan kvitterades utav Brommapojkarna. Matchen stod sedan och vägde hela vägen mot slutet, men i den 89:e matchminuten så lyckades vi genom Alibek Aliev kliva fram och göra det avgörande målet som tog oss vidare till vårens gruppspel. Spelarmässigt så lät jag Sebastian Claesson gå på lån till uppflyttningsjagande Ängelholm, så att han tidigt får känna på viktigt A-lagsspel. Efter tre matcher har han hittills gjort ett mål. I övrigt så fick en drös med ungdomsspelare lämna, som tog speltid från de med högst potential. Bland de nya talangerna så kom inte några supertalanger tyvärr. De bästa var strax under tre stjärnors potential. Nu är det bara att hoppas att vi nästa säsong får ett gäng med hög potential. Nedan ser ni också som vanligt de mest namnkunniga övergångarna i Allsvenskan, samt alla miljonövergångar.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 28 April 2013 - 10:55 AM

#55   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 31 October 2012 - 16:58 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Sista tredjedelen inleddes mycket bra och vi lyckades åter skapa oss en svit av att vara obesegrade. Stabila 2-0 mot IFK Göteborg i derbyt och 3-0 mot AIK imponerar kanske mest för mig den här perioden. Att ett sent mål utav Björkeryd som precis kommit tillbaka från en skada sedan gav oss en vinst mot uppstickarna Väsby United kändes självklart också bra. Dyrestam kunde med sina mål i matcherna mot Halmstad och Mjällby fixa en poäng till oss. Dessa poäng vi tog här skulle också komma att visa sig bli ganska viktiga trots allt.

Postad bild

De sista fem matcherna är knappast något att känna sig stolt eller glad över, de var inte de bästa man fått se från sin managerposition. Både offensiv och defensiv var ganska så värdelöst faktiskt. Mot GAIS släppte vi in tre mål och hamnade i ett 0-3 underläge redan efter femton minuter. Men Simon Hedlund kunde på egen hand mer eller mindre se till att vända matchen till en seger. Hedlund som nu gjort klart med Jönköping Södra inför nästa säsong, som missade kvalplatsen till Allsvenskan med en ynka poäng. I övrigt var det som sagt inga höjdarmatcher, men en del kan såklart bero på att vi var klara SM-guldvinnare med tre omgångar kvar att spela. Att vi så övertygat med tio poängs marginal vinner SM-guld i år känns inte riktigt rätt. Tycker att vi var långt ifrån så dominanta och det är många matcher som vi haft turen att ta poäng i och också segra i. Jag tror att vi nästa säsong ändå kan få det ganska tufft. Överraskningen är definitivt Väsby United som nykomlingar går upp och säkrar en andra plats i Allsvenskan. Vad kan de göra nästa säsong? Vi själva är såklart glada över att åter få kvala till Champions League. Men nu ligger pressen på oss att komma in dit, för ekonomins och pengarnas skull. Mycket pengar har gått åt till uppgraderingar av klubbens faciliteter och det börjar bli aktuellt att åter dra in nya pengar.

Postad bild Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 28 April 2013 - 10:59 AM

#56   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 31 October 2012 - 19:01 PM

Jag vet inte hur långt endast egna produkter kan ta en, men jag hoppas att det kan gå riktigt långt. Men kanske är det så att man trots så småningom en av världens bästa ungdomsanläggningar ändå kanske bara producerar högklassiga världstalanger någon gång och då. Kanske att jag i framtiden måste tvinga mig själv att tillåta att även värva tillbaka spelare från egna akademin som sålts. Men målet är att till 100% enbart satsa på de jag får fram ur akademin och när de säljs så är de sedan borta.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

AIK hade det tufft i årets EL-gruppspel och det hade också landslaget i VM-kvalet, som Patrik Johansson ledde Sverige genom. Sedan Patrik tog över i landslaget har det gått sämre och sämre och frågan är hur länge han kommer sitta kvar. AIK lyckades endast ta en poäng och det var mot Dnepr, på Friends Arena. Övriga motstånd blev för tuffa, men flera matcher var också uddamålsförluster och man hade kunnat ta flera poäng, helt klart. Jag kan tyvärr inte redovisa årets lag, som jag brukar göra efter varje säsong. Detta på grund utav att det buggat och just nu bara visar förra säsongens "årets lag". Men den klassiska videon med årets mål samt mina egna snyggaste och roligaste mål är självklart med.

Detta inlägg har redigerats av Flour: 28 April 2013 - 11:00 AM

#57   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 31 October 2012 - 21:34 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Simon Hedlund ville inte förlänga, vilket är synd, men så är det och därmed lämnade han för Jönköping Södra. Kanske hans offensiva kraft kan hjälpa Södra upp i Allsvenskan den här säsongen istället. I övrigt lämnade spelare som jag inte riktigt tycker passar för A-laget. Några får chansen att stanna kvar i reservlaget och bevisa att det kan utvecklas. Claesson såldes vidare till Monaco, för 80.000.000 kronor, vilket ger oss en del pengar för övergången. Tyvärr så stoppades utbyggnaden av ungdomsanläggningen, som är kanske det vi behöver mest av hela tiden. Därav blir det i år viktigt att nå det där jävla CL-gruppspelet, för att inbringa pengar för detta. Träningsanläggningen var också planerad att förbättra och den godkände styrelsen dock att arbetarna satte igång med. Tillslut så har vi kommit på rätt spår igen med sponsorer, då de nu ökar sina summor igen. Nedan ser ni som vanligt de miljonövergångar som skett i Allsvenskan i år - De är inte så många i år. Positivt? Att spelarna stannar? Eller negativt, att det inte finns attraktiva spelare?

Postad bild

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 28 April 2013 - 11:03 AM

#58   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 31 October 2012 - 22:53 PM

Postad bild

Postad bild

• 2018 MÅLVAKTER

★★★★★ Postad bild Birol Dede ÅLDER: 20 I ELFSBORG: 4 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Markus Fröjd ÅLDER: 21 I ELFSBORG: 3 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Kristoffer Björk ÅLDER: 23 I ELFSBORG: 6 Säsonger
Birol Dede gjorde förra säsongen återigen en strålande säsong, både när det gäller hans prestationer och hans utveckling. Han kommer även i år att vara våran första målvakt, utan tvekan. Björk fick spela av säsongen förra året då Dede var skadad och fick av mig godkänt, så han är utan tvekan en okej backup. Men självklart ser jag helst att Dede håller sig skadefri.

• 2018 YTTERBACKAR

★★★★ Postad bild Kadir Hodzic ÅLDER: 23 I ELFSBORG: 6 Säsonger
    ★★★★ Postad bild Mirza Andersson ÅLDER: 18 I ELFSBORG: 3 Säsonger
    ★★★★ Postad bild Eric Nilsson ÅLDER: 23 I ELFSBORG: 6 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Dan Andersson ÅLDER: 19 I ELFSBORG: 3 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Ola Johannesson ÅLDER: 19 I ELFSBORG: 4 Säsonger
Hodzic har sedan sin landslagsdebut inte fått göra några fler landskamper och förra säsongen så presterade han inte heller på topp i Elfsborg. Tidigare så har jag sett han göra toppinsatser men nu ligger han mest på en acceptabel godkänd nivå hela tiden. Eric Nilsson har också gått ner till ungefär samma nivå, medan Mirza Andersson svajar en hel del. Det mesta kan nog dock bero på orutin och jag kommer inte vara rädd för att rotera runt bland alla backarna under säsongen för att hitta de två som just i varje tillfälle har formen och viljan att spela bra.

• 2018 MITTBACKAR

★★★★ Postad bild Christoffer Gustafsson ÅLDER: 19 I ELFSBORG: 3 Säsonger
    ★★★★ Postad bild Anton Lans ÅLDER: 26 I ELFSBORG: 8 Säsonger
    ★★★★ Postad bild Sebastian Holmén ÅLDER: 25 I ELFSBORG: 10 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Jon Jönsson ÅLDER: 34 I ELFSBORG: 8 Säsonger (2 sedan tidigare)
Ännu en säsong får jag leva med att det är glest på denna positionen. Det kom inte förra säsongen upp några försvarsspelare överhuvudtaget. I reservtruppen finns en viss Jan Celik, väldigt lång, men väldigt kass. I absoluta nödfall kan jag använda han. Men håller sig bara mittbackarna friska så har jag en bra uppsättning, ingen toppuppsättning, men de bedöms i alla fall som några av Allsvenskans bästa enligt deras betyg.

• 2018 MITTFÄLTARE

★★★★ Postad bild Hannes Ahlqvist ÅLDER: 23 I ELFSBORG: 5 Säsonger
    ★★★★ Postad bild Adam Lundqvist ÅLDER: 24 I ELFSBORG: 6 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Rasmus Rosenqvist ÅLDER: 21 I ELFSBORG: 4 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Philip Olofsson ÅLDER: 22 I ELFSBORG: 5 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Marcus Rohdén ÅLDER: 26 I ELFSBORG: 11 Säsonger
    ★★★★ Postad bild Karl Ohlsson ÅLDER: 19 I ELFSBORG: 3 Säsonger (Uppflyttad Ungdom)
Karl Ohlsson flyttas upp inför säsongen, men endast egentligen för att bredda. Han har ingen hög potential och är i nuläget inte alls något vidare bra. Men han kommer att få vara med säsongen ut i alla fall, sedan är nog Paul Stiller redo för att komma till A-laget. I övrigt så har vi samma mittfältare som förra året. Lundqvist imponerade något fruktansvärt och vann assistligan, en spelare jag tidigare underskattat något. Ahlqvist gjorde en bra säsong och likaså Rosenqvist i vissa matcher. Man kan säga att vår Qvist-trio fortsatte att leverera. Rohdén är den spelare som i nuläget går och småsurar lite för att han inte får speltid. Men den här säsongen ska jag försöka ge han lite mer, så han håller sig på gott humör.

• 2018 OFFENSIVA SPELARE

★★★★ Postad bild Alibek Aliev ÅLDER: 21 I ELFSBORG: 6 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Rasmus Johansson ÅLDER: 22 I ELFSBORG: 6 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Sebastian Claesson ÅLDER: 18 I ELFSBORG: 2 Säsonger (Uppflyttad Ungdom)
    ★★★★★ Postad bild Joel Ahlstrand ÅLDER: 22 I ELFSBORG: 5 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Hans Dyrestam ÅLDER: 20 I ELFSBORG: 5 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Erik Björkeryd ÅLDER: 19 I ELFSBORG: 4 Säsonger
    ★★★★★ Postad bild Arjan Mostafa ÅLDER: 23 I ELFSBORG: 6 Säsonger (Tillbaka från lån)
En både bred och stark offensiv som innehåller nyuppflyttade Sebastian Claesson, en ung och riktigt lovande anfallare. Han kommer att få en del speltid under säsongen, men främst är det Ahlstrad, Aliev och Johansson som är den offensiva trion. Arjan Mostafa ser inte jag som den bästa, men han spelar strålande när han är i sin bästa form. Så att att försöka vara noga med att hitta hans topp och använda han då blir viktigt. Likaså Björkeryd och Dyrestam verkar prestera bra när de är som bäst under säsongen. Det är i alla fall en ung och talangfull offensiv som ska kunna hota de bästa.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Det blev ingen ny Supercup-titel för vår del nu när vi väl åter fått chansen genom att ta ett nytt SM-guld. Istället så avancerade vi utan problem den här gången vidare från gruppspelet i Svenska Cupen, till skillnad från ifjol. Vi möter i kvartsfinal nu Djurgården och vi går för ett nytt cupguld. Träningsmatcherna mot lättare motstånd gick bra och det blev en jämn och intressant match mot Köpenhamn.

Screens är under flaggorna, för nytillkomna läsare :)

Detta inlägg har redigerats av Flour: 28 April 2013 - 11:15 AM

#59   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 01 November 2012 - 14:31 PM

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Premiären är jag mycket nöjd med då vi vann med klara 3-0. Men därefter följde kanske det tuffaste inledningsspelschemat jag haft på länge. I de kommande matcherna mötte vi Malmö, IFK, AIK och Helsingborg. Tack vare två strålande insatser i mål av Birol Dede så lyckades vi hålla nollan och vinna mot AIK och i derbyt mot IFK. Medan skånelagen, Malmö och Helsingborg, bjöd på betydligt tuffare motstånd. Ett sent mål mot Malmö säkrade en poäng där, medan vi mot Helsingborg tappade en ledning till 2-2. I Svenska Cupen var Djurgården inga problem för oss, men det sedan kom till Simon Hedlunds Jönköping Södra tog det stopp. De gjorde en fin insats. Birol Dede höll ner siffrorna i målet, då han bland annat stod för säsongens första straffräddning.

Postad bild

Fler straffräddningar kom från Birol Dede i målet då han under ovan period fixade två straffar till. Det är något oroväckande att försvaret ger bort så pass många straffar och jag är rädd för att Birol Dede inte alltid kan vara räddaren i nöden. Det har varit väldigt täta matcher och i kamratmatchen mot IFK Norrköping så fick vi endast med oss 1-1. Normalt förlorar vi så det kändes trots allt skönt. Mot Häcken så tog Ahlstrand saken i egna händer och gjord ensam fyra stycken mål och säkrade segern. Därefter hemma mot nyblivna Svenska-Cupen vinnarna fick vi det tufft, då Mjällby stod emot otroligt bra. Trots att Birol Dede här räddade en straff så förlorade vi. Mot GAIS så var det sedan oroligt igen och på något sätt har vi nästan halkat in på en osäker kurva nu. Endast ett sent mål på tilläggstid kunde säkra poäng i matchen. Nu gäller det att dessa två sista negativa matcher inte följer med oss in i andra tredjedelen.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 28 April 2013 - 11:17 AM

#60   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7360 Inlägg:

Postad 01 November 2012 - 16:11 PM

Postad bild

Postad bild

Att Sverige nu så många år har varit bland de bästa fair-play nationerna är något att vara stolt över, givetvis. Att få en extra pats i Europaspel är också väldigt bra för att enklare förbättra koefficienterna. Men dessvärre så hjälper det inte lika mycket om man inte får in lag i gruppspel. Dessvärre så var AIK insats som ensam gruppdeltagare i Europa League inte tillräcklig för att bevaka vår position på listan där det endast fattades en position till 2 CL-platser. Vi förlorar dessutom vår plats i tredje kvalomgången i Europa League och får återigen gå igenom den första med ett lag. Så nu är det bara att hoppas att vi kan ta så många av årets lag som möjligt in i gruppspelsfasen - Så ska nog inte de där 2 Champions League platserna vara så långt borta sen. Men något att vara STOLT över istället är att Allsvenskan når en toppnotering under min ledning. Nu rankat som världens 21:a största liga och bakom sig har man till exempel Franska Ligue 2, Serie B, Bundesliga 2 och Liga Adelante. Här näst om vi klättrar ännu mer passerar vi Grekiska Superleague, Skotska och Tyska cupen samt Skotska Premier League.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 28 April 2013 - 11:18 AM

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar