Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Svenska Stjärnan IF - Sveriges nya lag i allsvenskan! [v. 0.2]

Projekt nytt lag allsvenskan databas
37 svar till detta ämne

#1   Scream112

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Inlägg:

Postad 21 November 2012 - 01:59 AM

Här är mitt nästa projekt, mer eller mindre inspirerat utav Paralantico som jag älskat och spelat med sedan jag upptäckte det till FM11 eller 12. Har brainstormat en hel del med en kompis gällande den här idén som jag fick, vilket han direkt önskade få spela.

Nu är den spelbar, och detta är version 0.2, vilken jag ej själv hunnit testa mycket mer än att bara starta upp den. Simulerade dock version 0.1 fram till 2017 mest för att se vad datorn gjorde med laget, samt utforska lite detaljer. Justerat lite, men är inte på långa vägar färdig.

Det är nu jag behöver DIN hjälp! Behöver förslag och idéer på flertalet saker, vilka jag kommer lista här under. Samt massor utav feedback på hur du tycker det är att spela denna databas samt hur det går för dig. Vad du tycker är bra samt mindre bra (dåligt?). All feedback är mycket viktig. Och den bästa feedback tror jag kommer komma från er som lyckas ta er förbi minst 5 säsonger, alltså förbi år 2017. Varför kommer jag att förklara vidare här strax.

Historien:

Peter "Foppa" Forsberg, ja precis, hockey-spelaren! Har ihop med kamrater, kollegor och andra profiler ifrån idrotten, valt att starta upp en ny fotbollsklubb. Denna klubb har fått namnet Svenska Stjärnan IF, för att symbolisera den status och symbolik de tänkt sig. Tack vare flertalet affärskontakter, samt kommersiellt intresse kring denna PR-maskin som detta är, mycket tack vare de stora namn som gemensamt valt att satsa på detta projekt. Så har en fem-årsplan med stora summor pengar ifrån diverse sponsorer gjort att det finns en god ekonomisk grund att stå på, samt en vilja och en målmedvetenhet där man skall lyckas konkurrera om topp-plats i Allsvenskan, samt framgångsrikt nå ut och spela i Europa!

Klubben har sitt säte i Stockholm, med spel på Råsunda, i väntan på att Friends Arena skall öppnas upp, där man sedan har köpt in sig.

Man har tillsatt Henrik Larsson som assisterande manager, samt Thord Grips som chefs-scout. Man har också redan säkrat John Guidetti på lån för en säsong ifrån Manchester City som dragplåster för att verkligen dra igång PR-maskinen på allvar!

Nu har du goda finanser i minst ett år, kan du säkerställa klubbens framtid där efter? Kan du nå framgånger när goda finanser finnes? Allt är upp till dig!

Behöver massvis utav feedback på denna databas. För även om jag själv finner denna idé rolig, så har jag valt att dela med mig av den för att se vad andra tycker. Men framför allt för att få feedback och förslag på hur den kan bli perfekt! Nedan följer en lista på punkter jag önskar förslag och hjälp med:
  • Namn på laget? Är Svenska Stjärnan IF bra nog? Eller skulle du kunna komma på ett bättre?
  • Vilka skall sitta i styrelsen? Just nu finns bara en Ordförande, och det är Foppa. Vilka hade varit med vid uppstarten utav en sådan här klubb?
  • Klubb-färger, hur tycker du lagets tröjor skall se ut? Vilka färger skall de ha?
  • Logo? Någon duktig grafiker som önskar hjälpa skapa en logo för laget? Detta kanske bäst när förslag på namn och färger inkommit. Eller i direkt kombination med sådana förslag.
  • Klubbens säte? Är Stockholm rätt stad? Jag valde den enbart för att kunna placera klubben i Friends Arena. Skulle man kanske hitta på en ny arena i Göteborg som kan konkurrera med Friends Arena i samband med ett projekt som detta? Och således låta klubben husera i Stockholm?
  • Känns det skoj med John Guidetti, eller skulle de lockat till sig någon annan för en säsong i Allsvenskan? Eller kanske flera? Eller kanske ingen alls?
  • Är ekonomin för bra eller för dålig? Skall den skruvas ner eller upp?
Detta är det jag kan komma på just nu rakt upp och ner. Alla som bidrar med något konstruktivt som får projektet att ta form och närma sig färdigt, kommer få sina nick i "credits". Tänker absolut inte sitta och ta åt mig någon ära för något andra hjälper till med.

Utöver detta hoppas jag ni skall finna denna idé och databas rolig att spela med. Ett tipps är att kombinera den ihop med min andra databas-fil - Royal League för att tillföra ytterligare en dimension samt utmaning!

Om ni nu orkat läsa allt ovanstående, så finnes filen att ladda hem från denna länk!
Svenska Stjärnan IF - Det nya laget i Allsvenskan - Med målet inställt på guld samt Europaspel!
Royal League - Spela med Royal League - Tillför en extra dimension till ditt spel

#2   Danielino

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 490 Inlägg:
  • Favoritlag:AS Roma

Postad 21 November 2012 - 10:05 AM

Ska det vara Foppas lag borde laget kanske komma ifrån Örnsköldsvik, lite mer charmigt än Stockholm (förlåt alla stockholmare). Bara ett förslag...

#3   hellie__

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1057 Inlägg:
  • Yrke:Lagerarbetare
  • Favoritlag:Magpies
  • Tränar:Gym

Postad 21 November 2012 - 11:15 AM

Som Danielino skriver, och Näslund kanske ska va med, Sundin och även Salming? :D Även om de är hockeyprofiler så! :)
Im the best, f*ck the rest!

#4   The Dancer

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 798 Inlägg:

Postad 21 November 2012 - 14:20 PM

Låter verkligen som ett roligt projekt.

Alltså en bra ledarestabb av

Huvudtrännare

Sven Göran Eriksson

Trännare

Pia Sundhage - Hjälptrännare A - Lag
Torbjörn Nilsson - Hjälptrännare A - Lag
Fredrik Ljungberg - Hjälptrännare A - Lag
Thomas Ravelli - Målvaktstrännare
Ronnie Hellström - Målvaktstrännare
Glen Hysen - Trännare för U 19 Laget
Gleen Strömberg - Trännare för U 19 Laget

Scouter

Bosse Andersson
Tomas Brolin
Hanna Ljungberg

mer scouter behövs men de här kom jag på

#5   gurkburk

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4178 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Favoritlag:Liverpool FC
  • Tränar:Royal Antwerp

Postad 21 November 2012 - 15:43 PM

Instämmer helt med båda hellie_ och Danielino. Tröjfärgerna borde kanske vara precis som Modos färger. Rött å grönt. ;)

fmspelarn: Varför ska laget ha en huvudtränare? Han kommer ju ändå bli sparkad när man tar över klubben :/

#6   Danielino

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 490 Inlägg:
  • Favoritlag:AS Roma

Postad 21 November 2012 - 15:55 PM

Sen vet jag inte om namnet "Svenska Stjärnan IF" klingar så underbart. Har visserligen inga vidare förslag just nu men jag tycker att det tåls att fundera på. Ifall klubben flyttar norrut, kanske namnet ska ha någon anknytning till det? Håller med Liverpoolfanet om klubbfärgerna :-p

#7   solidliquid

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 Inlägg:
  • Yrke:Senior LiveBetting Trader
  • Favoritlag:Manchester United, Västerås SK, FC Wacker Innsbruck

Postad 21 November 2012 - 16:07 PM

IFK Norrsken kanske kunde vara något om laget spelar i norr.

#8   guliganen

medlem

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 723 Inlägg:
  • Favoritlag:IF Elfsborg

Postad 21 November 2012 - 16:52 PM

IK Örnen, eller typ Örnens IF, FC Örnen

Om de kommer från Örnsköldsvik vilket jag tycker att de borde, och att man gör en ny arena, tycker jag hade varit roligare än Friends Arena.
Namn på arenan: Örnnästet (haha) nej kanske inte, men antingen ett sponsornamn då det är vanligt idag, och eftersom denna klubb mycket är om sponsorpengar. IKEA Stadium?

Styrelsen: Kenneth Andersson (eller någon annan stor fotbollsprofil), Björn Borg

Färger: Modos färger

Guidetti: Bra!

Sen skulle jag efter att namn tillkommit kunna göra kits samt logo om du vill.

KREATIVA EM-TRÖJOR

"Less is more"

#9   The Dancer

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 798 Inlägg:

Postad 21 November 2012 - 20:43 PM

Visa inläggLiverpoolfanet skrev:

Instämmer helt med båda hellie_ och Danielino. Tröjfärgerna borde kanske vara precis som Modos färger. Rött å grönt. ;)

fmspelarn: Varför ska laget ha en huvudtränare? Han kommer ju ändå bli sparkad när man tar över klubben :/

Nej huvudtränaren kommer inte bli sparkad huvudtrännaren och managern är inte samma man kan ju liksom anställa en huvudtrännare.

Detta inlägg har redigerats av fmspelarn: 21 November 2012 - 20:46 PM

#10   garsson

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 15 Inlägg:
  • Yrke:Brevbärare
  • Favoritlag:Real Madrid
  • Tränar:Newcastle

Postad 21 November 2012 - 21:00 PM

Spännande projekt, absolut!
Namnet tycker jag inte är så där jätteupphetsande, det funkar men det borde kunna gå att komma på nåt roligare.
Om Foppa startat klubben med polare osv så borde ju styrelsen bestå av dem tycker jag, dvs typ Näslund, Sundin, eller om han är sjukt bra kompis med nån annan idrottsprofil. Kanske som guliganen sa, Kenneth Andersson, Björn Borg och dom. Några av dem större.
Guidetti känns bra, kanske någon mer hemvändare? Källström? Mellberg? Isaksson?
Ekonomin är väl beroende på vad man vill med klubben. Vill man att projektet ska gå fort så kör man en gedigen ekonomi där muskler finns för att locka till sig skapliga spelare på en gång, uppgradera faciliteter osv. Kör man långsiktigt så behöver man ju inte göra lika bra ekonomi.

#11   gurkburk

Manager

• Medlem
  • 4178 Inlägg:

Postad 21 November 2012 - 21:07 PM

Visa inlägggarsson skrev:

Namnet tycker jag inte är så där jätteupphetsande, det funkar men det borde kunna gå att komma på nåt roligare.
Om Foppa startat klubben med polare osv så borde ju styrelsen bestå av dem tycker jag, dvs typ Näslund, Sundin, eller om han är sjukt bra kompis med nån annan idrottsprofil. Kanske som guliganen sa, Kenneth Andersson, Björn Borg och dom. Några av dem större.
Ekonomin är väl beroende på vad man vill med klubben. Vill man att projektet ska gå fort så kör man en gedigen ekonomi där muskler finns för att locka till sig skapliga spelare på en gång, uppgradera faciliteter osv. Kör man långsiktigt så behöver man ju inte göra lika bra ekonomi.

Där sa du nåt.
Isaksson får väl inte speciellt mycket speltid i PSV, eller är jag helt ute å cyklar då?

#12   garsson

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 15 Inlägg:
  • Yrke:Brevbärare
  • Favoritlag:Real Madrid
  • Tränar:Newcastle

Postad 21 November 2012 - 21:11 PM

Där sa du nåt.
Isaksson får väl inte speciellt mycket speltid i PSV, eller är jag helt ute å cyklar då?

Om jag inte minns helt fel så är han väl i Turkiet och gör vändan nu? Vet dock inte om han får lira något..

#13   gurkburk

Manager

• Medlem
  • 4178 Inlägg:

Postad 21 November 2012 - 21:32 PM

Om jag inte minns helt fel så är han väl i Turkiet och gör vändan nu? Vet dock inte om han får lira något..

Haha, just det.. Jag är ute och cyklar.

#14   Scream112

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Inlägg:

Postad 21 November 2012 - 21:35 PM

FANTASTISKT! Jag återkommer vid 23-tiden för att diskutera och svara på all feedback! :D Underbar start... fantastisk feedback och åsikter. Förväntade mig knappt något intresse för detta så är mycket glad att folk engagerat sig :)
Svenska Stjärnan IF - Det nya laget i Allsvenskan - Med målet inställt på guld samt Europaspel!
Royal League - Spela med Royal League - Tillför en extra dimension till ditt spel

#15   Scream112

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Inlägg:

Postad 21 November 2012 - 23:34 PM

Ok multi-quotes!

Visa inläggDanielino skrev:

Ska det vara Foppas lag borde laget kanske komma ifrån Örnsköldsvik, lite mer charmigt än Stockholm (förlåt alla stockholmare). Bara ett förslag...

Tanken bakom att laget huserade i stockholm, och kanske göteborg som jag övervägde. Beror på att jag tänker mig att även om Foppa är från Örnsköldsvik så kanske inte det är bästa staden för en klubb av denna grad? Samt att han inte är ensam i skapandet av klubben. Jag tänker att de vill ju kunna ha tillgång till en stor fin arena, även om vi nu klurar på om en ny sådan skulle byggas. Samt att det skall finnas tillräckligt med folk för att man skall kunna dra in pengar på biljetter samt försäljning utav produkter (merchandise).

Men måste säga att jag gillar idén på att ha klubben i Örnsköldsvik. Hur realistiskt skulle det vara dock? Hur fungerar FM i detta sammanhang? Hur stor arena skulle de då bygga? Hur skulle den se ut? Och skulle de verkligen, realistiskt sett, samt i FM, kunna få gott om publik när staden i sig inte huserar så många? Många frågor, men det är här vi kommer vidare i utformandet utav detta projekt!

Visa inlägghellie__ skrev:

Som Danielino skriver, och Näslund kanske ska va med, Sundin och även Salming? :D Även om de är hockeyprofiler så! :)

Hade redan tänkt mig Sundin faktiskt. Näslund låter som en god idé och även så Salming. Hur många brukar man ha i en styrelse, samt hur många kan man ha? Får kolla på detta i FM editorn, men skall nog inte ha löjligt många heller.

Visa inläggfmspelarn skrev:

Låter verkligen som ett roligt projekt.

Alltså en bra ledarestabb av

Huvudtrännare

Sven Göran Eriksson

Trännare

Pia Sundhage - Hjälptrännare A - Lag
Torbjörn Nilsson - Hjälptrännare A - Lag
Fredrik Ljungberg - Hjälptrännare A - Lag
Thomas Ravelli - Målvaktstrännare
Ronnie Hellström - Målvaktstrännare
Glen Hysen - Trännare för U 19 Laget
Gleen Strömberg - Trännare för U 19 Laget

Scouter

Bosse Andersson
Tomas Brolin
Hanna Ljungberg

mer scouter behövs men de här kom jag på

Härliga förslag! Jag hade ju iofs tänkt mig att man skall få anställa sin egna stab utav tränare osv. Men gillar verkligen idén på att skapa en del utav de där som tränare. Att ta in Svennis som "Director of Football" vilket är vad jag gissar på att du menar som "huvudtränare", har jag redan klurat på faktiskt. Han är ju redan det i spelet, så enkelt att förflytta honom till klubben. Om folk är för denna idé så kör vi på det! Jag hade bara inte fått tummen ur att genomföra det ännu.

Det som tar mer tid är att utforma de personer som inte finns i editorn. Alltså hur bra skall de vara på att träna osv. Fredrik Ljungberg hittar jag inte i databasen längre, vilket stör mig en aning, men har svårt att se mig honom som en tränare? Tror mer på Hysen, Strömberg osv. Thomas Ravelli hade kanske till och med kunnat vara tränare, men jag tänker mig nästan honom som en del av styrelsen? Hmmm goda förslag och jag skall nog ta mig till att fylla ut personalen med en del utav de där. Men kom gärna med förslag på hur duktiga du/ni tycker att de skall vara på sina uppgifter?

Ja det låter väl rimligt om vi kör på Örnsköldsvik. :)

Tror han menar "Director of Football", vilket jag inte vet vad det heter på svenska. Jag spelar FM på engelska.

Visa inläggDanielino skrev:

Sen vet jag inte om namnet "Svenska Stjärnan IF" klingar så underbart. Har visserligen inga vidare förslag just nu men jag tycker att det tåls att fundera på. Ifall klubben flyttar norrut, kanske namnet ska ha någon anknytning till det? Håller med Liverpoolfanet om klubbfärgerna :-p

Nej jag suger på namn. Först vart det faktiskt "Svenska Kärnan IF" haha vilket jag ändrade till Stjärnan efter att tänkt lite på det. Men jag räknade nästan med att få bättre förslag på namn här på forumet. :)

Visa inläggguliganen skrev:

IK Örnen, eller typ Örnens IF, FC Örnen

Om de kommer från Örnsköldsvik vilket jag tycker att de borde, och att man gör en ny arena, tycker jag hade varit roligare än Friends Arena.
Namn på arenan: Örnnästet (haha) nej kanske inte, men antingen ett sponsornamn då det är vanligt idag, och eftersom denna klubb mycket är om sponsorpengar. IKEA Stadium?

Styrelsen: Kenneth Andersson (eller någon annan stor fotbollsprofil), Björn Borg

Färger: Modos färger

Guidetti: Bra!

Sen skulle jag efter att namn tillkommit kunna göra kits samt logo om du vill.

Du är en pärla! Med de där namnförslagen känns ju Örnsköldsvik mer och mer tilltalande. Läs vad jag skrev tidigare i detta inlägg, om motivering till varför jag valde stockholm i första hand. Jag vet inte mycket om Örnsköldsvik men är det rimligt att lägga detta projekt där?

Ny arena känns även det klockrent såhär i efterhand. Storlek på den?

Min kompis har också nämnt Kenneth Andersson, så han hade jag nog tänkt skulle höra hemma i styrelsen också tror jag.

Kommer helt klart önska att du skapar kits och logo för detta! Det är något jag själv inte är så bra på. :) Tack för att du erbjuder dig, fantastiskt!

Som jag skrev tidigare så är jag ingen höjdare på att komma på namn. Däremot har det kommit goda förslag här ifall laget skulle husera i Örnsköldsvik. :)

Grymma förslag på hemvändare! Nu är ju Guidetti lånad första säsongen, sedan återvänder han till Manchester City. Skulle klubben lyckats köpt hem Källström, Mellberg och Isaksson? Eller skulle dessa också bara ha lånats till klubben för att locka publik första säsongen och på så vis dra igång PR-maskinen? Behöver lite tanke och motivering där. Sedan skall jag titta på hur de ser ut och vad som känns rimligt. Finns det några regler för hur många lånade spelare man får ha i sverige osv?

Beträffande Ekonomin så får man i nuvarande version, ca 30miljoner kronor i transfer budget. med målet att slåss om titeln. ca 40miljoner om du säger att du skall vinna ligan. Jag ser när datorn styr laget att den köper ju in en hel del, för den måste fylla ett tomt lag. Och jag inser då att man kanske inte kan göra fantastiska köp på många miljoner per spelare. Men sedan är det Allsvenskan och sådana köp känns kanske inte helt rimliga om ens möjliga.

Det kluriga är att det verkar som att man får ungefär samma transferbudget år ut och år in, iaf när jag simulerat och kollat vad datorn gör. Så kanske en aningens högre transferbudget iaf. Om inte annat skulle 30miljoner räcka till dyrare köp, ifall klubben börjar med fler inlånade spelare, eller spelare redan inköpta, så som Källström, Mellberg och Isaksson. 3 namn jag verkligen gillar och som känns rimliga.

Tanken med projektet är inte att gå bananas och vara helt galet orealistisk heller. Man skall inte krossa ligan redan efter en säsong, utan man skall slåss om titeln är tanken och ha lite jobb att lägga ner också. Samt med tiden utveckla svensk fotboll till att nå längre ut i Europa och få ett högre rykte såklart. :)

Ser fram emot fortsatt diskussion och förslag här. Kommer inom några dagar förhoppningsvis ha version 0.3 klar där jag kommer att ha tagit till mig och lagt till det som sagts här. Men vill ha vidare diskussion om Ort och Arena osv... :)

#16   Martin

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2528 Inlägg:
  • Favoritlag:AC Milan

Postad 21 November 2012 - 23:48 PM

Har du funderat över att ha någon sorts sugar daddy i projektet ifall du vill att transferbudgeten stadigt ska öka? :) Sen skulle jag inte tro att Källström är speciellt realistisk eftersom han är relativt ny i Ryssland, då är nog Isaksson och Mellberg mer troliga.
Forza Rossoneri!

#17   Pontarii

President

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8345 Inlägg:
  • Snapchat:Pontarii
  • Yrke:Lärare i Fritidshem
  • Favoritlag:Newcastle United
  • Tränar:BP

Postad 22 November 2012 - 00:10 AM

Jag gillar konceptet starkt, dock har jag lite invändningar/motfeedback att ge:

- Jag gillar inte riktigt idén med att det ska vara hockeystjärnor, eller andra stjärnor som är associerade med andra sporter, som "tar över". Istället skulle jag vilja se en riktigt stark lineup med gamla svenska/allsvenska stjärnor som skapar projektet. Exempelvis kan Ralf Edström, Tomas Brolin, Thomas Ravelli och Glenn Hysén starta projektet, eller rent av vilka namn som helst så länge de är ex-proffs inom landslaget och/eller Allsvenskan. Känns också mer realistiskt i mina ögon.

- Namnet skulle kunna klinga fint med något kaxigt, typ FC Sweden, FC Sweden Allstars. Ser gärna att namnet har en internationell touch över sig då projektets målsättning bör vara att göra klubben står även ute i Europa.

- Beroende på vilka som tillkommer i styrelsen ser jag helst att laget tillhör en av de större städerna, exempelvis om det är Glenn Hysén, Torbjörn Nilsson, Glenn Strömberg eller någon annan med Göteborgs-anknytning så bör de tillhöra Göteborg och vice versa om det är Stockholm, Malmö eller vad det nu kan vara. Tycker också att laget ska ha en egen arena med rum för drygt 50 000 åskådare(målet är som sagt Europa i framtiden) som bör heta något med samband till lagnamnet. Alternativt bör namnet vara sponsrat av ett stort företag(som också står för delar av finansieringen av klubbens budget) i stil med Ericsson Arena, Investor Park, Scania Stadium. Blir det så bör företaget även vara med på de framtida tröjorna som förhoppningsvis kommer skapas.

- Tröjorna ska självklart vara av samma stil och med samma färger som landslagets hemma- och bortatröjor.

- Sen tycker jag att istället för Guidettis lån bör det vara en hemvändare som kommit permanent, gärna någon med ganska hög ålder så det blir lite realistiskt. Tänker främst på Olof Mellberg men Andreas Isaksson är också ett alternativ. Annars kanske man kan skapa en gammal spelare, hade varit extremt roligt att skapa en 41-årig Henke Larsson som gör en säsong i klubben innan han slutar och blir Assisterande Tränare i klubben eller något i den stilen.

- Till sist vill jag gärna se en bestämd övergång av Zlatan till klubben. Inte direkt självklart utan ca 4 år in i saven, han bör då vara 35 och hålla i 1-2 säsonger till. Ett sätt att höja motivationen för en långdragare med andra ord.

Lite av vad jag kom på nu, svara gärna på min feedback om vad du/ni tycker är bra/dåligt.

Cheick Ismaël Tioté

1986 - 2017

Vila i frid

#18   raca14

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1416 Inlägg:
  • Yrke:Tränare
  • Favoritlag:Arlövs BI, Arsenal FC, Parma Calcio
  • Tränar:Fotboll

Postad 22 November 2012 - 03:35 AM

Eagle Bay FC, kanske... :)

#19   Scream112

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Inlägg:

Postad 22 November 2012 - 05:26 AM

Visa inläggMarrtiiin skrev:

Har du funderat över att ha någon sorts sugar daddy i projektet ifall du vill att transferbudgeten stadigt ska öka? :) Sen skulle jag inte tro att Källström är speciellt realistisk eftersom han är relativt ny i Ryssland, då är nog Isaksson och Mellberg mer troliga.

Jag vet inte om jag vill att transferbudgeten skall öka. Frågan är vilken sorts suger daddy man skall ta då? Saken är väl den att jag tycker det vore lite väl att fuska... vill att det här skall vara mer ett "realistiskt projekt" som så att pengar kommer från sponsorer. De sponsoravtal klubben startar med är alla på 5år och väldigt bra. Kanske behöver skruvas upp ytterligare en aning, speciellt om man skall skruva upp transferbudgeten en del till. Jag tror dock att nuvarande belopp på ca 30miljoner kronor är bra om man tillför ytterligare någon/några spelare så som Isaksson och Mellberg. Sedan för varje säsong när du efter första redan står med en hel trupp, så räcker ju pengarna till större köp då du inte längre behöver en hel trupp.

Skall simulera en herrans massa år längre fram när mer saker är på plats, men som det ser ut nu, klarar klubben sig iaf utan problem med god ekonomi i 5år, minst. Funderar på om den nysläppta patchen gjorde något, för senast nu så lyckades datorn med klubben mycket mycket bättre än mina tidigare simuleringar.

Visa inläggPontarii skrev:

Jag gillar konceptet starkt, dock har jag lite invändningar/motfeedback att ge:

- Jag gillar inte riktigt idén med att det ska vara hockeystjärnor, eller andra stjärnor som är associerade med andra sporter, som "tar över". Istället skulle jag vilja se en riktigt stark lineup med gamla svenska/allsvenska stjärnor som skapar projektet. Exempelvis kan Ralf Edström, Tomas Brolin, Thomas Ravelli och Glenn Hysén starta projektet, eller rent av vilka namn som helst så länge de är ex-proffs inom landslaget och/eller Allsvenskan. Känns också mer realistiskt i mina ögon.

Jag tycker det är skoj med lite blandning, samt att bara för du spelat hockey, betyder det inte att du inte gillar fotboll. Foppa som exempel är en stor spurs-supporter. Något du kanske inte kände till :) Men det är ändå bra feedback. Tror dock att jag kommer behålla Foppa lite av någon anledning. För jag vet iaf att han sysslat med mycket vid sidan om hockeyn, företagande osv. Som exempel tog han ju hit crockers (foppa-toffeln), vilket iofs slutade i misslyckande men än dock företagsam. Jag gillar tanken på att ha med Thomas Ravelli och Tomas Brolin, där den senare också varit extremt företagsam.

Det är iaf helt klart något att jobba vidare på. Jag hör gärna fler röster kring vilka som borde sitta i styrelsen! :)

Citat

- Namnet skulle kunna klinga fint med något kaxigt, typ FC Sweden, FC Sweden Allstars. Ser gärna att namnet har en internationell touch över sig då projektets målsättning bör vara att göra klubben står även ute i Europa.

Personligen tycker jag att det inte låter som ett klubblag med ett sådant namn. Däremot kanske det kan finnas bra på engelska, så som du säger att det får internationell touch. Men jag tänker ändå att man skapar klubben i sverige, och då går nog ett smart svenskt klubbnamn hem. Namnfrågan är ännu uppe i luften dock. :)

Citat

- Beroende på vilka som tillkommer i styrelsen ser jag helst att laget tillhör en av de större städerna, exempelvis om det är Glenn Hysén, Torbjörn Nilsson, Glenn Strömberg eller någon annan med Göteborgs-anknytning så bör de tillhöra Göteborg och vice versa om det är Stockholm, Malmö eller vad det nu kan vara. Tycker också att laget ska ha en egen arena med rum för drygt 50 000 åskådare(målet är som sagt Europa i framtiden) som bör heta något med samband till lagnamnet. Alternativt bör namnet vara sponsrat av ett stort företag(som också står för delar av finansieringen av klubbens budget) i stil med Ericsson Arena, Investor Park, Scania Stadium. Blir det så bör företaget även vara med på de framtida tröjorna som förhoppningsvis kommer skapas.

Det vart lite så jag resonerade också, dock kanske inte på grund av anknytning till styrelsen lika mycket, men på grund av potentiell publik till matcherna. Har helt klart blivit frälst med tanken att man satsat pengar på en ny arena med internationell standard. 50 000 åskådare låter väl lite som en riktigt bra siffra va? Så namn på framtida Arena är då också en punkt som bör diskuteras. Sponsrad gillar jag, då det kan förklara hur man täckt upp kostnaden för den samt en del av klubbens intäkter.

Hur bra skall då träningsanläggningarna vara osv? vilket nivå?

Citat

- Tröjorna ska självklart vara av samma stil och med samma färger som landslagets hemma- och bortatröjor.

Jag klurade på det, och jag ser ju vart du är på väg med dina förslag. Att man skall representera Sverige i första hand. Men det är inte ett nytt landslag. Däremot är det inget fel på gult och blått, fina färger, men är det rätt? Här behövs fler åsikter. Det får nog helt klart bero lite på vart man huserar den nya klubben. Så tänker jag.

Citat

- Sen tycker jag att istället för Guidettis lån bör det vara en hemvändare som kommit permanent, gärna någon med ganska hög ålder så det blir lite realistiskt. Tänker främst på Olof Mellberg men Andreas Isaksson är också ett alternativ. Annars kanske man kan skapa en gammal spelare, hade varit extremt roligt att skapa en 41-årig Henke Larsson som gör en säsong i klubben innan han slutar och blir Assisterande Tränare i klubben eller något i den stilen.

Men man kan väl ändå ha kvar Guidettis lån? Det var något som jag vet tilltalade mig och min kompis väldigt starkt. Känns inte heeelt orealistiskt att han lockats hit som dragplåster. Han har ju blivit rätt så känd på senare tid och förväntas ju fortsätta i den riktningen.

Jag hade ÄLSKAT att se Henke Larsson igen. Dock osäker om jag skulle kunna återskapa honom med rättvisa attribut för hans ålder.

Har kollat upp Mellberg och Isaksson, iaf vart de spelar idag, och det känns ju inte som omöjliga hemvändare. Så jag är lite inne på att de 2 skulle vara färdiga köp som klubben genomfört inför sin första säsong. Lutar starkt åt det... Har vi någon annan? Fredrik Ljungberg har väl lagt skorna på hyllan sedan Japan vad jag vet? Synd att han ej finns i databasen längre.

Citat

- Till sist vill jag gärna se en bestämd övergång av Zlatan till klubben. Inte direkt självklart utan ca 4 år in i saven, han bör då vara 35 och hålla i 1-2 säsonger till. Ett sätt att höja motivationen för en långdragare med andra ord.

Den här idén gillar jag, och skall jag utforska en del. Inte skapat framtida transfers i editorn förut, så skall se lite på hur det ser ut och fungerar. Dock känns det sjukt orealistiskt att han skulle gå med på att spela i sverige igen, speciellt då han själv sagt att han aldrig kommer göra det, samt att klubben trotts god ekonomi skulle kunna komma i närheten att betala honom det som han realistiskt sett hade förväntat sig att få för ett sådant PR-move vilket det skulle vara. Grym idé dock! Kommer jag att utforska en del faktiskt.

Visa inläggPontarii skrev:

Lite av vad jag kom på nu, svara gärna på min feedback om vad du/ni tycker är bra/dåligt.

Grym feedback, förstår att den tog lite tid att skriva, och så gjorde även mitt svar. Men även om jag inte höll med på alla punkter, så är det mycket tacksamt att du engagerar dig :) Ser gärna flera tycka till om dina punkter, för att få in fler åsikter.

Detta inlägg har redigerats av Scream112: 22 November 2012 - 05:27 AM

#20   guliganen

medlem

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 723 Inlägg:
  • Favoritlag:IF Elfsborg

Postad 22 November 2012 - 16:29 PM

Nu vet jag inte riktigt vilken stad men storlek på arenan tycker jag ska vara kanske mellan 22 000 - 28 000 i början och med möjlighet att bygga ut till 40 000.

KREATIVA EM-TRÖJOR

"Less is more"

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar