Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Kryptonit 5-3-2!

4 svar till detta ämne

#1   föredettamackan

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 53 Inlägg:
  • Favoritlag:Chelsea

Postad 27 November 2012 - 21:44 PM

Tjenare,

Nu har man kunnat leka runt lite med sliders och dylikt ett tag, och måste säga att jag verkligen trivs med spelet. Tyvärr har jag aldrig fått kantspelet att fungera optimalt (med yttermittfältare dvs), så jag bestämde mig för att köra lite underdog lag där du kan spela egentligen vilka spelare du vill. Och det var där jag hittade den här taktiken.

Formationen bygger diverse taktiker ute på nätet, men individuella roller och dylikt är skapade av mig.

Taktiken bygger på att laget dominerar mittfältet, håller tätt bakåt (så långt som matchmotorn tillåter) och drar isär spelet och motståndarnas backlinje med offensiva ytterbackar, vilket i sin tur skapar stora ytor för anfallarna att leka på!

Med denna taktik tog jag Gateshead, som jag tror är media tippade att komma på 22:a plats till vinst i BSP, med endast en ny målvakt (Rhys Taylor) och ett lån (Joe McKee från Bolton).

Mina personliga tankar kring matchmotorn är att det kommer bli svårare att skapa en totalt dominant taktik, för matchmotorn "straffar" dig oftare. Utöver det känns den lite halvfärdig (med tanke på att ytterbackar med wingback inställning fungerar bättre än wingers för att bredda spelet och få till fina crossbollar över backlinjen).

Positioner

Målvakt - Run of the mill, det bästa du kan få tag på helt enkelt. Blev överkörd de få gånger jag testat sweeper, så det vågar jag mig inte på.

Mittbackar - Samma här, det är det bästa du kan få tag på. Tackling, markering och huvudspel är viktigt (med mera). Jag hade personligen satsat på lite snabbare mittbackar, då motståndarnas måltjuvar gärna accelererar som F1 bilar från backlinjen.

Ytterbackar - Dessa skall framförallt vara offensivt lagda, då de är en stor del av det offensiva spelet. Crossbollar och passningar är viktigt! Och dom löper en del, så det ska de orka med också!

Def. mittfältare - Fungerar i stort sett som en tredje mittback, med skillnaden att han kan vara en del av uppbyggnadsfasen, och pressar motståndaren lite högre upp.

Yttre innermittfältare - Dessa behöver vara fullgoda box-to-box mittfältare, bra balans både framåt och bakåt.

Spelfördelaren - Ligger och matar lite boll, tar lite annorlunda löpningar jämfört mot de andra mittfältarna, kompletterar med en lite annan stil helt enkelt.

Vänstra anfallaren - Din måltjuv. Tyvärr tycker jag inte att måltjuv rollen fungerar som den ska, så därför är han satt som AF istället, då gör han som han ska.

Högra anfallaren - Sjunker lite djupare, spelar gärna fram sin anfallspartner (ofta!), och behöver kunna passa boll och ta egna beslut, utöver att panga in bollar ibland.

Postad bild

Fasta situationer

Dina mittbackar attackerar varsin stolpe, den högra ytterbackan attackerar från djupet. Spelfördelaren sitter och väntar utanför straffområdet och den vänstra mittfältaren erbjuder en kort lösning, för att dra med sig en spelare från straffområdet. Din måltjuv attackerar målvakten och resten går antingen framåt eller stannar hemma. Siktar gör vi mot målområdet, och ibland smäller du in den vid första, ibland vid andra.

Vid frisparkar går den mot bäste huvudspelare, vänster mittback går mot målvakt och resten öser på in i boxen.

Inkast orkar jag faktiskt inte bry mig om.

Potentiella ändringar

Jag har sett att en ändring av strategin, från t.ex Counter till Attack, eller Standard, ändrar spelet tillräckligt för att det ska vara en av få ändringar jag orkar göra under match. Möter du lite bätter motstånd, Counter (samma om du vill försvara ledning). Möter du sämre motstånd, Attack (samma om du vill hämta in bollar), och Standard när du helt enkelt är osäker eller möter jämlikt motstånd.

Edit: Taktiken bygger på att du börjar med Counter, men sedan går över till Attack om du får ett baklängesmål.

Är dina mittbackar lite bättre kan du trycka i att de skall försöka framkalla offside, men för mig har det alltid straffat sig.

Tips från coachen

Glöm inte att rotera! Och det gamla vanliga "I have faith in you - Passionerat" fungerar fortfarande för min del. Min matchträning är offensiv för det mesta, mest för att jag gillar att göra mål mer än att hålla nollan! Men lek runt, det kan alltid bli bättre!

Länk till taktiken! Lycka till, och om ni har ideér eller förslag så skriv gärna i tråden, jag vet att denna taktik kan bli mycket bättre, så hjälp gärna till!

Detta inlägg har redigerats av föredettamackan: 28 November 2012 - 19:46 PM

#2   Cakez

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 14 Inlägg:

Postad 28 November 2012 - 15:01 PM

ska testas ! :)

#3   pilen

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 544 Inlägg:

Postad 28 November 2012 - 15:03 PM

Har du tips på lag i AS som jag kan "approacha" denna taktik på ? :) ser ytterst intressant ut!

#4   skottet

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 80 Inlägg:
  • Favoritlag:A.C. Milan

Postad 28 November 2012 - 16:53 PM

Känns som att denna borde fungera ganska bra även med bättre lag? Har kört lite i stå med mitt Liverpool och måste ha något nytt. Jag är inne på 3:e säsongen och jag har ett ganska bra lag för denna taktik!
Tog mig 6 år innan jag valde en profilbild, men är nu stoltare än någonsin!

#5   Porrfarbrorn

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 74 Inlägg:
  • Favoritlag:Spurs

Postad 28 November 2012 - 21:33 PM

har testat ca 10 matcher mä mitt spurs o man läcker som ett såll längst kanterna iaf . fick stryck av ett championship lag med 5-2

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar