Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Datorn stängs av under spelet - åtgärder?

5 svar till detta ämne

#1   johan_123

Junior

• Medlem
  • 9 Inlägg:

Postad 04 juni 2013 - 12:30

Min dator stänger av sig själv väldigt enkelt när jag spelar fm 13. Är säker på att det har att göra med att datorn får jobba hårt när den bearbetar matcher i bakgrunden. Den brukar vara varm osv och fläkten låter en del. Datorn är inte jättekraftfull men ändå helt okej, har inte koll på alla detaljer men det är en vanlig laptop köpt för typ 6000 för två år sen. Är ju ett klassiskt problem med fläkt på laptops men jag fick höra av försäljaren att den skulle vara bra för att fläkten sitter på sidorna osv.

Spelar bara fm utöver skolarbeten på den så det känns som att den borde klara av det. Allt annat med spelet flyter på fint men det känns som att den är jävligt känslig bara - minsta arbetsbörda så stängs den av. Den brukar inte vara överdrivet varm heller som äldre datorer jag haft blev.

Finns det några åtgärder att vidta förutom att försöka hålla datorn kyld? Brukar lyfta upp den så den inte står mot platt yta osv...

#2   Bolsson

Spelare

• Medlem
  • PipPip
  • 2 071 Inlägg:

Postad 04 juni 2013 - 22:10

Jag har EXAKT samma problem. Jag har dock löst det genom att ställa datorn på fyra hockeypuckar och puckarna är magiska för nu blir den aldrig för varm längre (har väl hänt ett fåtal gånger att den stängt av sig).
Kylplatta skall fungera med säger dom, men testa "fattigmansvarianten" först, har du inga puckar så går det bra med snusdosor med sand, eller något annat som står stadigt.
Du kan kalla mig för idiot, det har jag inget emot, jag är en idiot! Mer än så kan ingen bli!

#3   Lappeeeee

Moderator

• Moderator
  • 3 862 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United

Postad 04 juni 2013 - 22:18

Hände även mig hela tiden förut. Köpte en fläkt, eller "kylplatta" som bolsson skrev ovan och tack vare den har det inte hänt igen!

#4   Champions19

Medlem

• Medlem
  • PipPipPip
  • 3 994 Inlägg:

Postad 04 juni 2013 - 22:23

Hade också samma problem med min gamla laptop och hade precis samma lösning som Lappeeeee. Hockeypuckarna kan säkert fungera men du kan ju inte ha datorn i knäet och spela/sitta vart du vill med den vilket är den stora anledningen till att man köper en laptop oftast ;) Clas Olsson borde fortfarande sälja kylplattor och de kostar väl 200-300 gissar jag på.

Keep the red flag flying high, cause Man United will never die!

#5   johan_123

Junior

• Medlem
  • 9 Inlägg:

Postad 05 juni 2013 - 09:56

Okej tack för tips! Jag har redan en träplatta (gammalt hyllplan) med lite träpiggar uppåt så att den inte står direkt på platt underlag. Detta hjälper lite men den stängs ändå av ofta när den jobbar intensivt.

Denna kylplatta som går att köpa, kyler den på riktigt eller menar de bara att det kyls för att den skiljs från platt underlag? Isf skulle det inte göra så stor skillnad mellan kylplatta och egengjorda puckar? Haha kanske dum fråga men kyler kylplattan ? :)

#6   Champions19

Medlem

• Medlem
  • PipPipPip
  • 3 994 Inlägg:

Postad 05 juni 2013 - 10:07

Visa inläggjohan_123 skrev:

Okej tack för tips! Jag har redan en träplatta (gammalt hyllplan) med lite träpiggar uppåt så att den inte står direkt på platt underlag. Detta hjälper lite men den stängs ändå av ofta när den jobbar intensivt.

Denna kylplatta som går att köpa, kyler den på riktigt eller menar de bara att det kyls för att den skiljs från platt underlag? Isf skulle det inte göra så stor skillnad mellan kylplatta och egengjorda puckar? Haha kanske dum fråga men kyler kylplattan ? :)
De flesta kylplattor har nog en fläkt under ja (kan låta lite däremot), men fungerar nog lika bra utan och med puckar under om du bara brukar ha laptopen på ett och samma ställe.

Keep the red flag flying high, cause Man United will never die!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar