Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Olympique Lyonnais 2022/2023

FM13
255 svar till detta ämne

#1   bambuh

President

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8643 Inlägg:

Postad 16 July 2013 - 23:04 PM

Postad bild

Inledning
Jag har knappt spelat FM 13 sen spelet kom ut, mest pågrund av alla buggar som fanns då. Men har nu tagit mig in i spelet och börjat spela på en "riktigt" save. Detta är en rapport om ett topplag, vilket jag inte har gjort på riktigt länge. Jag kommer att spela med laget jag supportrar, Manchester City. Nu kommer jag dock inte spela som många brukar köra med City, att man spenderar miljarder på spelare.

Jag kommer att följa en strikt spelfilosofi. Jag vill ändra bilden som klubben har fått dom senaste åren. En klubb, som enligt många, är en köpeklubb. Jag ska förändra det. Jag kommer inte att köpa sönder laget. Jag vill ha lojalitet i laget. Spelarna som kommer in ska vara välplanerade, så att dom kommer in och tar en roll i laget direkt eller på sikt.

Rapporten kommer främst att vara om talangutveckling och taktikbyggandet, så resultaten kommer att komma i andrahand. Jag vill göra som City försöker göra i verkligheten, att ta in många unga spelare för att utveckla dom i klubben och sen flytta upp dom i A-laget. Jag vill bygga spelare. Köpa in spelare, för att sen forma dom till en viss position i laget.

Jag kommer att försöka bygga en taktik likt den Barcelona använder. Nu är jag ingen mästartaktiker, så det lär bli en utmaning i sig. Hela klubben måste helt byta filosofi. Kortpassningsspel klarar inte alla spelare av som är i klubben just nu.

Vi har en trupp som ska klara av att utmana om titeln direkt. Men jag tror inte att vi kommer göra det första säsongen, då vi genomgår en sån stor förändring spelmässigt. Nästa uppdatering blir om planeringen av truppen, dvs att jag kollar vilka delar av laget som kommer att behöva förstärkas dom närmaste tre säsongerna. Efter den updaten så kommer det en försäsongsuppdatering sen blir det en update varannan månad och kanske några småupdates ibland.

Detta inlägg har redigerats av bambuh: 20 September 2013 - 04:19 AM

@bambuh

Följ!

#2   ogge3

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3979 Inlägg:
  • Yrke:Fritidspedagog
  • Favoritlag:AIK
  • Tränar:AIK

Postad 16 July 2013 - 23:07 PM

Oerhört intressant om du lyckas!
@OscarJosephson på Twitter

"tror city tar det, eller kanske chelsea - eller så blir det X" - Arg Gris

#3   bambuh

President

• Medlem
  • 8643 Inlägg:

Postad 16 July 2013 - 23:22 PM

Visa inläggogge3 skrev:

Oerhört intressant om du lyckas!

Ja, jag har redan spelat en säsong (runt 20 updates på lager) och kan väl säga att det har gått stabilt såhär långt. Men har mycket att ordna i taktiken för att den ska bli nästintill identisk till Barcelona.

@bambuh

Följ!

#4   bambuh

President

• Medlem
  • 8643 Inlägg:

Postad 16 July 2013 - 23:32 PM

Postad bild

Planering av truppen - 3 säsonger framåt
Detta är då den nuvarande truppen vi har. Det lär inte se ut såhär om tre säsonger, då nya spelare kommer att komma in och spelare lär säljas. Men om vi utgår från truppen vi har nu så får vi en klar bild av vilka positioner som behöver förstärkas dom närmaste tre åren. Den tänkta uppställningen är 4-3-2-1, med tre centrala mittfältare.

Målvakter: Joe Hart, 28 år - Costel Pantilimon, 28 år
- Här kommer det inte behövas att göra något på ett flertal år. Joe Hart är solklar starter med Pantilimon bakom sig. Iallafall första säsongen, då Pantilimon mycket väl kan lämna klubben.

Vänsterbackar: Gaël Clichy, 29 år - Aleksandar Kolarov, 29 år
- Clichy lär vara starter även då, om vi inte hittar någon stortalang för små pengar som kan ta över. Kolarov lär inte vara kvar i klubben, då jag troligen kommer sälja honom den här säsongen. Det betyder att vi måste hitta en vänsterback, gärna den här säsongen, som kan ersätta Kolarov på sikt.

Mittbackar: Matija Nastasic, 22 år - Joleon Lescott, 32 år - Kolo Touré, 34 år, Karim Rekik, 20 år - Mathias Bossaerts, 19 år
- Här har vi grymt mycket bredd redan nu. Nastasic kommer troligtvis fortfarande vara starter. Är dock tveksam till att Lescott håller för att vara direkt backup bakom Nastasic. Kolo Touré lär ha pensionerat sig. Sen har vi Karim Rekik i reservlaget som nästan är redo för A-truppen. Unge Mathias Bossaerts i U18-laget kan vara redo att ta en plats på bänken om han utvecklas bra.

Spelskickliga mittbackar: Vincent Kompany, 29 år
- Vincent Kompany är en av världens bästa mittbackar och är solklar starter. Dock så saknar vi bredd på den här positionen. Skulle nu Kompany bli skadad så kan vi flytta över Nastasic, men det är inte det ultimata. Här kommer vi att behöva förstärka. Har dock funderat på att kanske träna om Javi Garcia till mittback, så att han kan ta Kompanys plats om han skulle bli skadad eller avstängd.

Högerbackar: Pablo Zabaleta, 30 år - Micah Richards, 27 år - Maicon, 33 år - Dominic Oduro, 20 år
- Här kommer det behövas att ta in minst en spelare under dessa 3 år. Zabaleta kommer att vara 30 år och lär vara kvar i klubben. Micah Richards är lär troligtvis vara starter då. Men jag tror inte att Maicon är kvar i klubben då. Unge Dominic Oduro i reservlaget kan troligtvis ta en bänkplats bakom Zabaleta och Richards. Jag kommer dock inte förstärka på den här positionen den här säsongen. Om vi inte får fram en bra ytterback ur akademin, så kommer vi troligtvis köpa in någon ung spelare inför nästa säsong.

Offensiva playmakers: David Silva, 29 år - Denis Suárez, 21 år
- Stabil position i klubben. Vi har en av världens bästa playmakers i Silva. Unge Denis Suárez tror jag kan ta en bänkplats redan nästa säsong. Här kan Yaya, Nasri, Milner och Rodwell spela om Silva skulle bli skadad eller avstängd. Men här vill jag ha förstärkning redan första säsongen, då jag inte är så säker på att Suárez kan ta en plats i laget redan nu.

Bollvinnande mittfältare: Javi Garcia, 28 år - James Milner, 29 år, Abdul Razak, 22 år - Séko Fofana, 20 år
- Här kan både Jack Rodwell och James Milner spela om det skulle bli skador. Men dessa är spelarna som är tänkta på den här positionen just nu. Abdul Razak flyttas upp från reservlaget den här säsongen för att agera backup till Javi Garcia och James Milner. Séko Fofana i U18-laget är jag dock inte så säker på. Om han inte han tar några steg i sin utveckling den här säsongen och vi inte får fram någon ur akademin så kan vi mycket väl behöva förstärka nästa säsong.

Defensiva playmakers: Yaya Touré, 32 år - Gareth Barry, 34 år - Jack Rodwell, 24 år
- En åldrande position för oss. Yaya håller världsklass nu, men lär börja tappa när han börjar närma sig 32 år. Gareth Barry tror jag inte spelar, då han troligen lär lägga skorna på hyllan. Jack Rodwell kan jag spela på hela det centrala mittfältet om det skulle behövas. Men på den här positionen behöver vi förstärka, gärna redan första säsongen.

Inre Anfallare: Carlos Tevez, 31 år - Samir Nasri, 28 år - Scott Sinclair, 26 år
- På den här positionen kan många i laget spela på. Milner kan spela här om det skulle behövas, även David Silva och Sergio Agüero. Så bredden har vi inge problem med här. Dock kan det fortfarande behövas ta in en spelare för att ha någon som kan ersätta Tevez när han väl lägger av. Det är dock några säsonger fram tills dess.

Trequartistas: Sergio Agüero, 27 år - Edin Dzeko, 29 år - John Guidetti, 23 år
- Vi har en av världens bästa anfallare i Agüero. Här kommer Tevez vara andravalet när Agüero inte kan spela. Jag är tveksam till att Dzeko håller i det här spelsystemet som jag tänker använda. Guidetti är långtidsskadad och kommer att hålla till i reservlaget tills han är hel. Kommer troligen ta en plats i A-laget nästa säsong.

Detta inlägg har redigerats av bambuh: 17 July 2013 - 00:05 AM

@bambuh

Följ!

#5   TheVerminator

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1649 Inlägg:
  • Yrke:Studerande
  • Favoritlag:Arsenal, Hammarby

Postad 16 July 2013 - 23:38 PM

Följer stenhårt :) Antar dock att det blev lite fel på vissa spelares åldrar? (Silva, Nasri bl.a)

edit. spelarnas ålder tre år fram va? my mistake ;-)

Detta inlägg har redigerats av TheVerminator: 16 July 2013 - 23:41 PM

#6   bambuh

President

• Medlem
  • 8643 Inlägg:

Postad 17 July 2013 - 00:04 AM

Visa inläggTheVerminator skrev:

Följer stenhårt :) Antar dock att det blev lite fel på vissa spelares åldrar? (Silva, Nasri bl.a)

edit. spelarnas ålder tre år fram va? my mistake ;-)

Kul att du följer!
Ja precis, åldrarna är tre år framåt!

@bambuh

Följ!

#7   bambuh

President

• Medlem
  • 8643 Inlägg:

Postad 17 July 2013 - 02:43 AM

Postad bild

Försäsong

Transfers
Vi behövde förstärka på några positioner inför framtiden. En spelskicklig mittback var en av dom viktigaste postionerna vi behövde en spelare att bredda på. Men även offensivplaymaker samt defensivplaymaker positionerna kunde behöva lite bredd i reservlaget, då vi inte hade några riktigt talangfulla playmakers i akademin (utöver Suarez).

Spelare ut:
Kolo Touré - 21 miljoner kr till PSG
- Var lite osäker till att sälja Kolo Touré, då jag vill försöka ha kvar spelarna sålänge som möjligt. Men han hade bara 1 år kvar på kontraktet och hade en rätt stor lön. Han var även tredjevalet bakom Nastasic och Lescott. När jag såg att PSG var intresserade så bjöd jag ut honom och fick in 21 miljoner kr.

Spelare in:
Sergi Samper - 7 miljoner kr, kan bli 15 miljoner kr, från Barcelona
- Enormt talangfull defensiv playmaker. Han har 4,5 stjärnor i PA och just nu så har han bara 5 silvriga stjärnor i CA. Han kommer att ta en plats i A-laget den här säsongen, men kommer att vara tillgänglig för matcher i reservlaget. Jag vill att han minst ska ha fått spela 10 matcher i A-laget innan Januari, annars lånar jag ut honom tills slutet av säsongen.

Will Hughes - 45 miljoner kr, kan bli 65 miljoner kr, från Derby
- Tänkt som backup till David Silva och Samir Nasri på den offensiva playmaker positionen. Han har 5 stjärnor i PA och har bara 1,5 stjärna i CA just nu. Han kan utvecklas till en storspelare i klubben.

Koray Günter - 10 miljoner kr, kan bli 30 miljoner kr, från Dortmund
- Blir direkt backup bakom Vincent Kompany. Exakt den spelartypen jag sökte efter. Spelskicklig mittback som kan utvecklas till en bra spelare. Han har 3,5 stjänor i PA och ett CA som är 5 silvriga stjärnor. Han kommer att få Vincent Kompany som mentor.

Lån:
Denis Suárez - Helsäsongs lån till Hartlepool
- Eftersom att vi har en hel del spelare som är offensiva playmakers så släppte jag iväg honom på lån. Om han lyckas bra i Hartlepool så kommer jag troligen ta tillbaka honom i Januari för att leta något annat lag som är högre upp i serierna som kan ta honom på lån.

Dedryck Boyata - Helsäsongslån till Crystal Palace
- Likt Suárez så kan han tas tillbaka i Januari. Jag tror att Boyata kan vara redo för A-laget nästa säsong, som ersättare till en åldrande Lescott på bänken. Vill dock se att han spela bra på lån först.

Abdi Ibrahim - Helsäsongslån till Doncaster
- Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med honom. Han har stabila attributer, men just nu så har han några spelare framför sig som defensivplaymaker. Han kan dock vara en ersättare till Barry som reserv när han lägger av. Misslyckas han i Doncaster så kan det mycket väl bli så att han säljs i slutet av säsongen.

Försäsongsmatcher:
Postad bild

Stabila försäsongsmatcher. Jag har försökt få ihop en bra tiki taka taktik, men har inte lyckats fullt ut ännu. Dom tre nyförvärven gjorde en bra försäsong överlag. Sergi Samper (6.73) fick starta två matcher och hoppa in i två matcher. Gillar att han har ett enormt stabilt passningspel, då hans passningar ligger på 88%.

Koray Günter (7.05) fick bara spela två matcher, en från start och ett inhopp. Han lyckades göra ett mål på dom matcherna och spelade stabilt brevid både Nastasic och Lescott. Har redan ett flertal gröna pilar på sina attributer. Will Hughes (6.80) övertygade mig inte. Han fick starta en match och hoppa in i tre matcher och stod för 1 mål. Men han har ett snitt på 77% korrekta passningar, vilket inte duger när man försöker spela med bollinnehav. Han kommer att hålla till i reservlaget i första halvan av säsongen.

Utöver dom så fick två andra talanger spela, Abdul Razak och Karim Rekik, som båda kommer att vara i A-truppen nästa säsong.

A-laget:
Postad bild

Detta är då laget inför första säsongen. Jag gillar bredden vi har på truppen, främst på mittfältet där vi har ett flertal spelare som kan spela på flera positioner. James Milner kan spela som inre anfallare, offensiv och defensivplaymaker samt bollvinnare. Yaya kan spela på hela det centrala mittfältet, samma med Rodwell och Javi Garcia. Silva och Nasri kan spela som offensivplaymaker samt inre anfallare. Vi dras med fyra skador inför premiären, där två är startspelare just nu. Det gör så att Lescott kliver in brevid Kompany i mittförsvaret och Maicon starter som offensiv ytterback. Ett stabilt lag. Om vi får ihop taktiken så ska vi mycket väl vara med i toppen den här säsongen!

Detta inlägg har redigerats av bambuh: 17 July 2013 - 02:43 AM

@bambuh

Följ!

#8   Denki

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2468 Inlägg:
  • Yrke:Lärare
  • Favoritlag:Helsingborg, Wolfsburg, Ravens, Kings

Postad 17 July 2013 - 09:32 AM

Ser bra ut det här.
Kommer att följa så gott jag kan.

IMMER NUR DU VFL WOLFSBURG

#9   Champions19

FMSM -12

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5235 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United

Postad 17 July 2013 - 10:33 AM

Blir att försöka följa denna så gott man kan trots lagvalet! Skön värvning i Will Hughes, han nämns ju som Englands nya Xavi/Iniesta så kommer nog passa in perfekt!

#10   ogge3

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3979 Inlägg:
  • Yrke:Fritidspedagog
  • Favoritlag:AIK
  • Tränar:AIK

Postad 17 July 2013 - 13:43 PM

Galet intressant idé! Jag har aldrig intresserat mig för den taktiska delen av spelet men den här rapporten fick mig att öppna ögonen! Startade en save med Soton och ett liknande tänk. Får se om det blir en rapport av det för jäklar vad kul det är!

Lycka till!
@OscarJosephson på Twitter

"tror city tar det, eller kanske chelsea - eller så blir det X" - Arg Gris

#11   bambuh

President

• Medlem
  • 8643 Inlägg:

Postad 17 July 2013 - 16:51 PM

Visa inläggDenki skrev:

Ser bra ut det här.
Kommer att följa så gott jag kan.

Visa inläggChampions19 skrev:

Blir att försöka följa denna så gott man kan trots lagvalet! Skön värvning i Will Hughes, han nämns ju som Englands nya Xavi/Iniesta så kommer nog passa in perfekt!

Kul att ni följer!

Visa inläggogge3 skrev:

Galet intressant idé! Jag har aldrig intresserat mig för den taktiska delen av spelet men den här rapporten fick mig att öppna ögonen! Startade en save med Soton och ett liknande tänk. Får se om det blir en rapport av det för jäklar vad kul det är!

Lycka till!

Ja, jag har aldrig lagt ner så mycket tid på att försöka skapa en spelfilosofi i klubbarna jag har spelat med tidigare. Framgångarna kommer inte direkt om man säger så (får ni se i nästa update).

@bambuh

Följ!

#12   bambuh

President

• Medlem
  • 8643 Inlägg:

Postad 17 July 2013 - 17:02 PM

Postad bild

Augusti - September

Premier League:
Postad bild

Vi fick inleda säsongen mot Chelsea i Community Shield, med en helt ny spelfilosofi i laget. Så jag hade inte riktigt räknat med att vi skulle vinna. Vi fick två straffar i matchen, en som Edin Dzeko missade efter 79 minuter.

När vi sen skulle kliva in i ligapremiären så hade vi fyra startspelare borta pågrund av skador (Yaya, Tevez, Zabaleta och Nastasic). United förnedrade oss fullständigt. Dock så ska det sägas att tre av deras mål kom dom sista 10 minutrarna när vi försökte göra mål. Usel insats hur som helst.

Vi tog sen en stabil seger mot Reading, för att sen fara till Stoke och förlora med 3-2, ännu en usel insats. Efter den matchen så började taktiken sitta och vi har tre raka vinster i ligan. Sergio Agüero har varit usel dom här första månaderna, främst pågrund av hans PPM. Han gillar att skjuta långskott, vilket inte passar in i taktiken jag försöker bygga. Därför han har blivit bänkad för en Edin Dzeko, som har storspelat. Agüero försöker hur som helst att träna bort så att han inte skjuter långskott.

Javi Garcia har även han varit riktigt usel. Trodde han skulle hålla som bollvinnare, men hans dåliga passningsspel har gjort så att han har hamnat utanför laget. Istället har James Milner klivit in och storspelat. Detta kan göra så att Garcia möjligtvis kan bli såld i Januari, då vi måste ha spelare som kan passa en fotboll.

Joleon Lescott har varit riktigt dålig dom matcherna han spelade när Nastasic var skadad. Nu när Nastasic väl är tillbaka och Lescott sitter på bänken så har han börjat gnälla om att få mer speltid. Jag vill försöka visa lojalitet mot spelarna i laget, men Lescott är nog en som möjligen kan lämna i Januari om rätt bud kommer in.

Dom unga spelarna då?
Sergi Samper har fått starta en match och hoppat in i fyra (cupspel inräknat). Han har ett snittbetyg på 6.72, vilket är godkänt. Koray Günter har fått hoppa in i tre matcher och har inte spelat allt för bra (dock så har några av dom inhopp varit i slutminutrarna). Hans snittbetyg är på låga 6.30. Jag vill iallafall försöka ge dom två minst 10 matcher den här säsongen. I reserv och U18-laget så har jag fått upp flera gånger att unga mittbacken, Mathias Bossaerts har varit en av planens bästa spelare. Om han fortsätter att spela bra, så kan det mycket väl bli så att jag försöker låna ut honom i Januari.

Tabellen:
Postad bild

Detta inlägg har redigerats av bambuh: 17 July 2013 - 17:02 PM

@bambuh

Följ!

#13   bambuh

President

• Medlem
  • 8643 Inlägg:

Postad 17 July 2013 - 18:18 PM

Postad bild

Taktikanalys
Vi startade säsongen riktigt dåligt med att bli utspelade av United samt att vi förlorade mot Stoke. Vårat spel har inte varit så stabilt som jag vill och något måste ändras. Det jag har märkt i matcherna är att vårat passningsspel är knackigt. Då just passningsspelet är en av dom viktigaste sakerna i den här taktiken, gör så att hela vårat anfallsspel försvinner.

Så om vi går igenom vårat passningsspel i dom tre matcherna jag tycker att vi spelade dåligt(Chelsea, United och Stoke) och kollar vilka spelare som har misslyckats. Detta är dom fem spelarna som hade sämst passningsprocent i laget och som var på planen i minst en halvlek.

Chelsea:
Joe Hart, 41 passningar, 29 lyckade passningar, 70.7%
Vincent Kompany, 58 passningar, 36 lyckade passningar, 62.1%
Javi Garcia, 53 passningar, 42 lyckade passningar, 79.2%
David Silva, 39 passningar, 29 lyckade passningar, 1 avgörande passning, 74.4%
Sergio Agüero, 19 passningar, 9 lyckade passningar, 1 avgörande passning, 73.7%

Manchester United:
Joe Hart, 43 passningar, 25 lyckade passningar, 58.1%
Joleon Lescott, 44 passningar, 29 lyckade passningar, 65.9%
Javi Garcia, 26 passningar, 15 lyckade passningar, 57.7%
Sergio Agüero, 22 passningar, 14 lyckade passningar, 63.6%
Gaël Clichy, 37 passningar, 26 lyckade passningar, 70.3%

Stoke:
Joe Hart, 28 passningar, 21 lyckade passningar, 75%
Vincent Kompany, 43 slagna passningar, 29 lyckade passningar, 67.4%
Gaël Clichy, 44 passningar, 33 lyckade passningar, 75%
Samir Nasri, 27 slagna passningar, 21 lyckade passningar, 77.8%
Joleon Lescott, 14 passningar, 9 lyckade passningar, 64.3%

Detta gör så att man får en rätt klar bild på vars våra problem i passningsspel har varit under dessa matcher. Joe Hart var med i botten av passningsprocenten i alla matcher, vilket är logiskt. Då han gör utsparkar rakt upp i banan, som spelarna ibland missar. Det kan dock bli så att jag ställer in så att han slår bollen kort till någon av försvararna, för att få igång spelet från backlinjen.

Sen ser vi att Lescott är med på två av dom listorna. Hans usla passningsspel har ställt till det för laget några gånger vilket har gjort att han sitter på bänken. Det är något vi måste göra åt, för han håller verkligen inte i det här systemet. Sen har vi Javi Garcia. Hans usla passningsprocent mot United, som central mittfältare, var en del av att vi förlorade mittfältsmatchen mot dom. Detta förändrade jag efter matchen mot Stoke. Javi Garcia fick sätta sig på bänken och James Milner tog hans plats som bollvinnande mittfältare. Resultatet?

Stoke: James Milner, 99 passningar, 88 lyckade passningar, 88.9%
QPR: James Milner, 75 passningar, 70 lyckade passningar, 93.3%
Swansea: James Milner, 84 passningar, 77 lyckade passningar, 2 avgörande passningar, 91.7%

Så det vi har kommit fram till är att Joleon Lescott och Javi Garcia inte håller i den spelfilosofin som jag försöker införa i klubben. Det betyder att båda troligtvis kommer att lämna, antingen i Januari eller efter säsongen. Även en liten taktikförändring, där jag ställer in så att Joe Hart passar bollen kort till någon av försvararna.

@bambuh

Följ!

#14   Lindfors

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1139 Inlägg:
  • Favoritlag:Atletico de Madrid

Postad 17 July 2013 - 20:58 PM

Att be Hart passa ut den till en ytterback eller mittback är att rekommendera. Bra analys! :)

#15   bambuh

President

• Medlem
  • 8643 Inlägg:

Postad 17 July 2013 - 22:16 PM

Visa inläggLindfors skrev:

Att be Hart passa ut den till en ytterback eller mittback är att rekommendera. Bra analys! :)

Ja, han har slår inte bort bollen lika mycket längre!

Detta inlägg har redigerats av bambuh: 17 July 2013 - 22:16 PM

@bambuh

Följ!

#16   bambuh

President

• Medlem
  • 8643 Inlägg:

Postad 17 July 2013 - 22:45 PM

Postad bild

Oktober-November

Premier League:
Postad bild

Vi fick inleda perioden med att spela mot Arsenal på bortaplan. Det var en 50/50 match där båda lagen hade kunnat vinna. Vi hade två stolpträffar och när vi väl jagade och hade gjort alla byten fick vi en spelare skadad. Men efter den matchen så vann vi två raka, en av dom var mot Everton som var i toppen av tabellen. Men som så många gånger förr den här säsongen, så tappade vi spelet och förlora mot Aston Villa med 1-2. Sen avslutade vi perioden med 7 av 9 poäng, vilket är bra.

Något som har varit en återkommande sak den här säsongen är alla skador vi har dragit med. Nu, inför December månad, så har vi Nastasic, Lescott, Silva, Richards och Yaya skadade. Detta är spelare som är startspelare, vilket ställer till det för oss då vi spelar i flera turneringar.

Två taktikändringar har gjorts. Den ensamma anfallare, som var inställd som trequartista, har jag ändrat till måltjuv. Mest för att försöka få igång Sergio Agüero, som inte funderade i en trequartista roll. Jag har även ändrat så att den defensiva playmakern ska slå genomskärare ofta.

Javi Garcia har jag börjat träna som mittback. Då Lescott troligen lämnar i Januari, så tror jag att Garcia kan funka bra som backup till Nastasic och Kompany.

Eftersom David Silva blir borta några månader med skada, så flyttade jag upp Will Hughes från reservlaget. Han har varit riktigt bra och gjort 3 mål på 4(1) matcher och har 7.32 i snittbetyg. Han har en förmåga att smyga in straffområdet och slå in bollen när den kommer in. Han kommer troligtvis hålla till i A-laget resten av säsongen.

Tabellen:
Postad bild

@bambuh

Följ!

#17   bambuh

President

• Medlem
  • 8643 Inlägg:

Postad 18 July 2013 - 03:04 AM

Postad bild

Champions League
Postad bild

Trots våran knackiga start i ligan så spelade vi oväntat bra i Champions League. Vi inledde med att slå Molde med 2-0, där båda våra mittbackar stod för ett mål var. Vi spelade sen 1-1 mot Lille och slog Milan med 3-0 på hemmaplan. Dom tre sista matcherna vann vi två och förlorade en, vilkte gjorde att vi tog oss vidare rätt enkelt. Trots alla skador och med tätt schema så övertygade vi i Europa, vilket gör att vi nu ställs mot Montpellier i nästa omgång.

Oväntat nog så missade Milan att ta sig vidare och får nu fortsätta i Europa League. Molde slutade sist, vilket inte var lika oväntat. Lille spelade stabilt och tog sig vidare till nästa omgång, där dom ställs mot Barcelona.

Tabellen:
Postad bild

@bambuh

Följ!

#18   zero1337

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5494 Inlägg:

Postad 18 July 2013 - 10:21 AM

Älskar verkligen denna!

"Med längtan i bröstet, du stod där och sa:

Snart skiner Poseidon och Blåvitt står kvar"

Twitter: @PakasTelefon

#19   bambuh

President

• Medlem
  • 8643 Inlägg:

Postad 18 July 2013 - 18:14 PM

Visa inläggzero1337 skrev:

Älskar verkligen denna!

Kul att du gillar rapporten!

@bambuh

Följ!

#20   bambuh

President

• Medlem
  • 8643 Inlägg:

Postad 18 July 2013 - 18:24 PM

Postad bild

December

Premier League:
Postad bild

Ett taktikbyte gjordes precis innan första matchen mot Chelsea. Där jag valde att flytta ner en av dom tre MC spelarna till en DMC position. Vilket gör att vi nu ställer upp med en 4-1-2-2-1 uppställning. Där spelaren framför backlinjen är en balansspelare. En Busquetstyp. Taktikändringen gjordes pågrund av att jag inte var nöjd med hur våran defensiv hade varit tidigare på säsongen.

Jag ville ha mer stabilitet, vilket vi visade den här månaden. 15-2 i målskillnad i Premier League på 7 matcher. Då mötte vi också tre topplag i Chelsea, Tottenham och Manchester United. Vi krossade även Liverpool med 5-0, vilket gjorde att dom sparkade Rodgers efter matchen. Vi håller oss på en fjärdeplats i tabellen, 6 poäng före Everton och 2 poäng bakom Manchester United på andraplats.

Vi åkte ut direkt mot West Ham i FA Cupen. Medans vi är i semifinal mot West Bromwich i ligacupen, där vi vann första matchen med 1-0. I andra semifinalen möts Tottenham och Blackpool. Där Tottenham leder med 2-0 från första matchen.

Sergio Agüero har blivit bötad för andra gången den här säsongen, när han har spelat uselt. Det går inte att ha honom på planen när vi är i underläge, då han oftast tar skott från 30-35 meter, vilket inte funkar alls i taktiken. Nu är han missnöjd och vill lämna klubben.

Nästa update blir om en ny planering av truppen. Då jag ändrade taktiken och rollerna i laget så måste jag tänka om när det gäller värvningar.

Tabellen:
Postad bild

@bambuh

Följ!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar