Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Valet 2014 - Vilka tänker ni rösta på?

594 svar till detta ämne

Valet 2014 (203 medlem(mar) har röstat)

Om det var val nu skulle jag rösta på....

1. Socialdemokraterna (47 röster [23.27%])

Procent av omröstning: 23.27%

2. Centern (4 röster [1.98%])

Procent av omröstning: 1.98%

3. Folkpartiet (13 röster [6.44%])

Procent av omröstning: 6.44%

4. Sverigedemokraterna (32 röster [15.84%])

Procent av omröstning: 15.84%

5. Moderaterna (34 röster [16.83%])

Procent av omröstning: 16.83%

6. Kristdemokraterna (3 röster [1.49%])

Procent av omröstning: 1.49%

7. Vänsterpartiet (24 röster [11.88%])

Procent av omröstning: 11.88%

8. Miljöpartiet (24 röster [11.88%])

Procent av omröstning: 11.88%

9. Blankt (11 röster [5.45%])

Procent av omröstning: 5.45%

10. Strunta i det (0 röster [0.00%])

Procent av omröstning: 0.00%

11. Något annat parti (10 röster [4.95%])

Procent av omröstning: 4.95%

Det här partiet/partierna tror jag åker ut?

1. Socialdemokraterna (0 röster [0.00%])

Procent av omröstning: 0.00%

2. Centern (46 röster [19.09%])

Procent av omröstning: 19.09%

3. Folkpartiet (9 röster [3.73%])

Procent av omröstning: 3.73%

4. Miljöpartiet (7 röster [2.90%])

Procent av omröstning: 2.90%

5. Moderaterna (3 röster [1.24%])

Procent av omröstning: 1.24%

6. Sverigedemokraterna (11 röster [4.56%])

Procent av omröstning: 4.56%

7. Kristdemokraterna (105 röster [43.57%])

Procent av omröstning: 43.57%

8. Vänsterpartiet (9 röster [3.73%])

Procent av omröstning: 3.73%

9. Inget parti (51 röster [21.16%])

Procent av omröstning: 21.16%

Det här blocket kommer få majoritet

1. Vänster (MP, Sossarna och VP) (115 röster [56.93%])

Procent av omröstning: 56.93%

2. Höger (Moderaterna, Centern, KD och FP) (28 röster [13.86%])

Procent av omröstning: 13.86%

3. Inget av dem - SD kommer bli vågmästare (46 röster [22.77%])

Procent av omröstning: 22.77%

4. Mitten (Sossarna, MP och ev FP eller Centern) (13 röster [6.44%])

Procent av omröstning: 6.44%

Rösta Gäster kan inte rösta

#41   Juws

Legend

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4045 Inlägg:
  • Favoritlag:Hellas Verona
  • Tränar:Hellas Verona

Postad 21 September 2013 - 07:35 AM

Visa inläggJMalmsten skrev:

Helt värdelöst att ha en tråd som denna om man inte får kritisera vad andra tänker rösta på och på så sätt ha en diskussion

Håller inte med..
Har verkligen inget emot diskussioner om det hela. Problemet är att det bara handlar om att vinna diskussionen, inget annat. Tror tyvärr ingen reflekterar vad den andra säger.
Meningen med tråden var inte att ha massa pajkastning utan i stället lyfta fram saker vi röstar på.
Otroligt trött på att det ska skrikas ut hur dåliga de andra är utan att lyfta fram det man gillar. Det är, som sagt, bara gå till AB, DN eller Avpixlat för att göra det om man känner för det.

Citat

Sen så saknar jag alternativet att kunna rösta på att ingen åker ur.

Miss av mig

Citat

Tillsist så är Vänsterpartiet felstavat i pollen.

Såg det men jag tror folk fattar vilket parti det är ändå.
Följ oss på Twitter och Facebook ....och kanske även mig skrivande om Hellas Verona på SvFans?

#42   ogge3

Manager

• Medlem
  • 3979 Inlägg:
  • Yrke:Fritidspedagog
  • Favoritlag:AIK
  • Tränar:AIK

Postad 21 September 2013 - 09:59 AM

Det känns nästan som att det inte spelar någon roll vem man röstar på, för alla är ändå en stor klump mitten. Men det kommer väl sluta med en röst på Moderaterna, trots att de långt ifrån imponerat under den senaste perioden. Men klarar inte av att lägga en röst på blocken mer åt vänster.

Viktigaste är dock att Centern åker ur så man slipper ärkefittan Lööf. Det kommer ändå bli en röd riksdag 2014.
@OscarJosephson på Twitter

"tror city tar det, eller kanske chelsea - eller så blir det X" - Arg Gris

#43   Joar

Klubbdirektör

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6438 Inlägg:
  • Yrke:Fd. Moderator

Postad 21 September 2013 - 10:02 AM

Visa inläggJuws skrev:

Har verkligen inget emot diskussioner om det hela. Problemet är att det bara handlar om att vinna diskussionen, inget annat. Tror tyvärr ingen reflekterar vad den andra säger.
Meningen med tråden var inte att ha massa pajkastning utan i stället lyfta fram saker vi röstar på.
Otroligt trött på att det ska skrikas ut hur dåliga de andra är utan att lyfta fram det man gillar. Det är, som sagt, bara gå till AB, DN eller Avpixlat för att göra det om man känner för det.

Bra. Men det tyckte jag framgick för dåligt. :)

Visa inläggesundma skrev:

Att SvP skulle vara starkt präglat av darwinism och rasbiologisk forskning hade jag ingen aning om. Har du någon slags källa på det förutom någon som du påstår dig ha twittrat med? Att Socialdemokraterna sysslat med rasforskning visste jag om, men att SvP skulle göra det var något nytt.

Haha... Kolla PM!

"Louis, I think this is the beginning of a beautiful friendship."

Follow me Du_Bist on Twitter

#44   SirGrunge

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2268 Inlägg:
  • Yrke:Livsnjutare
  • Favoritlag:AC Milan
  • Tränar:Gerdskens BK P99

Postad 21 September 2013 - 10:39 AM

Jag är alltid öppen med vad jag tycker och tänker så här kommer det:
Jag röstar på vänner jag vet gör ett gott jobb inom kommun, riksdag och landstingsvalen.
Detta är oberoende av deras partitillhörighet då jag tag in vad dessa vill förändra, ett axplock av partier jag röstat på genom åren i dom tre olika kategorierna: Moderaterna, Folkpartiet, Miljöpartiet, Piratpartiet, Socialdemokraterna.

Jag är oerhört mån om att skola+vården ska fungera tillfredsställande då jag själv jobbar inom båda dessa områden.
I denna omröstning valde jag Moderaterna (Baserat på ett landstingsval där en vän står med på kommande vallista).
Valde även Kristdemokraterna som parti att åka ur då jag anser att religion fördummar individer.
Som tredje val blev det höger som val.

#45   Steffeg

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1270 Inlägg:

Postad 21 September 2013 - 11:23 AM

Jag tycker att Sverige har alldeles för hög ungdomsarbetslöshet för att rösta genom ännu en blå regering, de har haft chansen att vända på det här i två mandat nu och den här gången tycker jag inte att det håller med att skylla det på en lågkonjunktur. Avgå!

Dessvärre kommer SD bli vågmästare och jag undrar lite grann varför de andra partierna ignorerar 5-10% av väljarna som röstar på ett missnöjesparti. Ta debatten, det är en viktig fråga för en stor del av befolkningen. Varför är folk missnöjda och hur ska vi lösa deras missnöje?

Jag röstar återigen på MP i riksdagsvalet. Min morbror som sitter för Sossarna i landstinget får den rösten. Kommunvalet återstår att se, jag har röstat olika där tidigare.

#46   Biskop

President

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12118 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK

Postad 21 September 2013 - 13:45 PM

Visa inläggSirGrunge skrev:

Valde även Kristdemokraterna som parti att åka ur då jag anser att religion fördummar individer.
Det har du förstås all rätt att tycka, men Kristdemokraterna har ingenting med religion att göra, speciellt inte idag. Det är ett parti som driver sin politik utifrån värderingar med fokus på de utsatta i samhället. Sverige kommer varken att bli mer eller mindre religiöst utan Kristdemokraterna i riksdagen.

Men precis som vanligt handlar det väl om att man inte är det minsta insatt i den politik man kritiserar? Och nej, jag kommer själv inte att rösta på KD i valet.

horeri och knarkande. förortsbetong.

ATTACK·INTRESSE·KRAVALLER

#47   Craxxez

Ikon

• Medlem
  • 2252 Inlägg:

Postad 21 September 2013 - 15:39 PM

1. I dagsläget pendlar jag mellan M och FP. Att Moderaterna arbetat svagt på senaste tiden gör att Folkpartiets intressen har fått mig allt mer intresserad. I grunden ser jag väl egentligen att Sverige har en alldeles för röd utgångspunkt i och med de absurt höga skatter vi har, men det är knappast något som kommer ändras de kommande åren.

2. Tror faktiskt inte att något parti åker ut även om jag hoppas på att vänstern ryker. Känns långt bort dock.

3. Känns fifty-fifty att SD får agera vågmästare igen alternativt att vi får en rödgrön regering. Det brukar väl dock snackas mycket om det inför varje val och har motbevisats nu två gånger i rad. Bara att hoppas att högerblocket gör ett starkt sista år innan valet.

Det är för Dig våra hjärtan slår
Alltid Oavsett i alla år

#48   Joar

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6438 Inlägg:

Postad 21 September 2013 - 15:57 PM

Visa inläggCraxxez skrev:

1. I dagsläget pendlar jag mellan M och FP. Att Moderaterna arbetat svagt på senaste tiden gör att Folkpartiets intressen har fått mig allt mer intresserad. I grunden ser jag väl egentligen att Sverige har en alldeles för röd utgångspunkt i och med de absurt höga skatter vi har, men det är knappast något som kommer ändras de kommande åren.

2. Tror faktiskt inte att något parti åker ut även om jag hoppas på att vänstern ryker. Känns långt bort dock.

3. Känns fifty-fifty att SD får agera vågmästare igen alternativt att vi får en rödgrön regering. Det brukar väl dock snackas mycket om det inför varje val och har motbevisats nu två gånger i rad. Bara att hoppas att högerblocket gör ett starkt sista år innan valet.

Hur resonerar du kring skattefrågan? Vad ser du som ett realistiskt och mer hållbart skatteläge? Vad skall staten sluta finansiera?

#49   Craxxez

Ikon

• Medlem
  • 2252 Inlägg:

Postad 21 September 2013 - 18:19 PM

Hur resonerar du kring skattefrågan? Vad ser du som ett realistiskt och mer hållbart skatteläge? Vad skall staten sluta finansiera?

Utgångspunkten är att staten ska ha så litet inflytande som möjligt. I dagens samhälle ser jag dock precis som många andra det omöjligt att man inte bidrar med statliga sjukhus och det vi behöver för att klara oss likt socialliberalismen lär.

Exempel på skatter jag ogillar starkt är bl.a. tobaksskatt, arvsskatt och den höga inkomstskatten. Tror vi hade klarat oss på nedskärningar både här och där och samtidigt kunnat höja arbetsmotivation hos både den ena och den andra.

Vill du diskutera kan du skicka PM, tror TS klargjorde att diskussioner inte skedde i den här tråden?

Alltid Oavsett i alla år

#50   Juws

Legend

• Medlem
  • 4045 Inlägg:

Postad 21 September 2013 - 18:27 PM

Utgångspunkten är att staten ska ha så litet inflytande som möjligt. I dagens samhälle ser jag dock precis som många andra det omöjligt att man inte bidrar med statliga sjukhus och det vi behöver för att klara oss likt socialliberalismen lär.

Exempel på skatter jag ogillar starkt är bl.a. tobaksskatt, arvsskatt och den höga inkomstskatten. Tror vi hade klarat oss på nedskärningar både här och där och samtidigt kunnat höja arbetsmotivation hos både den ena och den andra.

Vill du diskutera kan du skicka PM, tror TS klargjorde att diskussioner inte skedde i den här tråden?

Inget som säger att man inte får diskutera. Vill bara inte ha hackande på andra partier eller personer.

Själv nyfiken på svaret av Malmstens fråga.
Följ oss på Twitter och Facebook ....och kanske även mig skrivande om Hellas Verona på SvFans?

#51   Amunt

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 86 Inlägg:

Postad 21 September 2013 - 18:27 PM

Det blir nog en spontan röst på vänstern för att få bort moderaterna och för att det gynnar mig som ligger långt ner på arbetsstegen. Jag saknar kunskap och intresse för politik.

(Arbetslösheten är väl det jag mest stör mig på och jag tror nog att invandringen påverkar mycket, tycker man ska minska den tills arbetslösheten minskar. Samtidigt är jag för rasblanding. SD är lockande, det kan bli en röst där 2018). Men just nu så är jag arbetslös och lever på bidrag för att jag sitter på mitt lata arsle och spelar FM istället för att anstränga mig och söka arbete. Sen ska jag plugga vidare också.)

#52   Craxxez

Ikon

• Medlem
  • 2252 Inlägg:

Postad 21 September 2013 - 18:41 PM

Visa inläggJuws skrev:

Inget som säger att man inte får diskutera. Vill bara inte ha hackande på andra partier eller personer.

Själv nyfiken på svaret av Malmstens fråga.

Allright då är jag med.

Titta ett inlägg ovanför så har ni ett typexempel på vad jag menar. (Utan att hänga ut någon.) Tror helt enkelt inte att bidrag gynnar Sverige ekonomiskt på lång sikt så länge Sverige är ett relativt starkt land internationellt sett ekonomiskt. Jag tvivlar inte på att starka statliga bidrag fungerar utmärkt i ett land där arbetslösheten är skyhög och där svälten är stor. Jag säger inte att bidrag inte ska få finnas i Sverige utan menar snarare att om man går på bidrag ska man i princip vara så villig att komma ifrån det att man söker varenda jobb på marknaden för att komma in i lönesystemet.

Därför skulle jag väl titulera mig som på gränsen mellan socialliberal och nyliberal.

Alltid Oavsett i alla år

#53   Joar

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6438 Inlägg:

Postad 21 September 2013 - 19:20 PM

Allright då är jag med.

Titta ett inlägg ovanför så har ni ett typexempel på vad jag menar. (Utan att hänga ut någon.) Tror helt enkelt inte att bidrag gynnar Sverige ekonomiskt på lång sikt så länge Sverige är ett relativt starkt land internationellt sett ekonomiskt. Jag tvivlar inte på att starka statliga bidrag fungerar utmärkt i ett land där arbetslösheten är skyhög och där svälten är stor. Jag säger inte att bidrag inte ska få finnas i Sverige utan menar snarare att om man går på bidrag ska man i princip vara så villig att komma ifrån det att man söker varenda jobb på marknaden för att komma in i lönesystemet.

Därför skulle jag väl titulera mig som på gränsen mellan socialliberal och nyliberal.

Det jag egentligen tycker är mest intressant med ditt tankesätt är inte att du vill få bort bidragssamhället. Hur ser du på skattefinansierad kulturskola, idrottsrörelse, ungdomsverksamhet, dagis, fritids osv. Det som socialdemokratin ser som en säkerhet för att alla skall kunna jobba, inte skall behöva ha hemmafruar, inte skall bli en klassfråga att få spela gitarr eller kunna ha fritids på sommarloven för de som inte kan åka på semester.

Ah nu drog jag en herrans massa exempel. Men det är t.ex. sådan här verksamhet man brukar försöka skära i först om man sänker skattenivåerna. Inte lägga ner, men skära.

Visa inläggAmunt skrev:

Det blir nog en spontan röst på vänstern för att få bort moderaterna och för att det gynnar mig som ligger långt ner på arbetsstegen. Jag saknar kunskap och intresse för politik.

(Arbetslösheten är väl det jag mest stör mig på och jag tror nog att invandringen påverkar mycket, tycker man ska minska den tills arbetslösheten minskar. Samtidigt är jag för rasblanding. SD är lockande, det kan bli en röst där 2018). Men just nu så är jag arbetslös och lever på bidrag för att jag sitter på mitt lata arsle och spelar FM istället för att anstränga mig och söka arbete. Sen ska jag plugga vidare också.)

Jag undrar om du skulle överväga SD om du hade fast anställning och inte var lat.

#54   solidliquid

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 Inlägg:
  • Yrke:Senior LiveBetting Trader
  • Favoritlag:Manchester United, Västerås SK, FC Wacker Innsbruck

Postad 21 September 2013 - 20:01 PM

"Det som socialdemokratin ser som en säkerhet för att alla skall kunna jobba, inte skall behöva ha hemmafruar"

Varför är det inte okej längre för kvinnor att stanna hemma med sina barn?

Jag kan tycka att det är en bra sak att ha en förälder hemma som tar han dom barnen och uppfostrar dom istället för att båda föräldrarna jobbar heltid och bara ser sina barn till frukost? och kvällsmat?

Det är väl inte heller riktigt socialt acceptabelt att stanna hemma med barnen 2013 i Sverige?

#55   Joar

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6438 Inlägg:

Postad 21 September 2013 - 20:09 PM

Visa inläggsolidliquid skrev:

Varför är det inte okej längre för kvinnor att stanna hemma med sina barn?

Jag kan tycka att det är en bra sak att ha en förälder hemma som tar han dom barnen och uppfostrar dom istället för att båda föräldrarna jobbar heltid och bara ser sina barn till frukost? och kvällsmat?

Det är väl inte heller riktigt socialt acceptabelt att stanna hemma med barnen 2013 i Sverige?

Jag har inte sagt att det inte är okej :)

Man har olika system för det här i olika länder. Kolla på Frankrike och Österrike tillexempel.

Det jag undrade är hur Craxxez ser på det hela med sina liberala glasögon. Möjligheten att kunna välja att jobba är kanske beroende av möjligheten till exempelvis barnomsorg.

#56   solidliquid

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 Inlägg:
  • Yrke:Senior LiveBetting Trader
  • Favoritlag:Manchester United, Västerås SK, FC Wacker Innsbruck

Postad 21 September 2013 - 20:36 PM

Jag har inte sagt att det inte är okej :)

Man har olika system för det här i olika länder. Kolla på Frankrike och Österrike tillexempel.

Det jag undrade är hur Craxxez ser på det hela med sina liberala glasögon. Möjligheten att kunna välja att jobba är kanske beroende av möjligheten till exempelvis barnomsorg.
Det handlar alltså om att barnen försummas för att det är en rättighet att arbeta i Sverige?

I Sverige handlar allt om kapitalism. Att ha den största TVn och nyaste telefonen.

Ser du det som ett problem?

#57   waggen

Manager

• Medlem
  • 3063 Inlägg:
  • Snapchat:ollewall
  • Yrke:Studerande
  • Favoritlag:Spurs

Postad 21 September 2013 - 20:42 PM

Det(jag tror) JM menar är att kvinnor inte ska behöva(detta är det centrala ordet) vara hemma för att barnomsorgen inte är tillräckligt bra i samhället. Självklart ska de få vara hemma(även pappor såklart) om de anser att de har råd/möjlighet till det.

#58   Joar

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6438 Inlägg:

Postad 21 September 2013 - 22:44 PM

Visa inläggsolidliquid skrev:

Det handlar alltså om att barnen försummas för att det är en rättighet att arbeta i Sverige?

I Sverige handlar allt om kapitalism. Att ha den största TVn och nyaste telefonen.

Ser du det som ett problem?

Waggen förstod mig helt riktigt.

För att svara på din andra fråga om att ha den nyaste telefonen och största TVn... Ur ett hållbarhetsperspektiv är det absolut ett problem att konsumtionen inte är hållbar som den är just nu. Sen är jag osäker, för att inte säga mycket skeptiskt till, om lösningen stavas femårsplan.

#59   Juws

Legend

• Medlem
  • 4045 Inlägg:

Postad 22 September 2013 - 06:31 AM

Visa inläggJuws skrev:

14:e september 2014 smäller det och ´nedräkningen har börjat. Partierna börjar putsa skorna och vässa sina tal.

Visserligen är det långt kvar och mycket kan hända men vi kör en liten poll ändå.

Tar inte hänsyn om du är 12 eller 62. Alla har samma rösträtt på FMS

Vi kör tre olika gallupar

1. Vilket parti skulle du rösta på om det var val idag?
2- Vilket parti eller partier tror du åker ut??
3. Tror du att något block kommer få majoritet ( Här kör vi MP,VP och Sossarna på ena sidan och Moderaterna, FP, KD och Centern på andra - SD står som eventuell vågmästare)

Självklart får ni berätta och föra diskussion om varför ni röstar på just det partiet . Men gör det civiliserat.

Är det möjligt måntro? :-)

Låter gallupen köras 2013.

ps. gallupen är självklart anonym

Ett litet förtydligande.

#60 Gäst_Dahlgren_*

• Guests

Postad 22 September 2013 - 11:01 AM

Visa inläggesundma skrev:

Att SvP skulle vara starkt präglat av darwinism och rasbiologisk forskning hade jag ingen aning om. Har du någon slags källa på det förutom någon som du påstår dig ha twittrat med? Att Socialdemokraterna sysslat med rasforskning visste jag om, men att SvP skulle göra det var något nytt.
Du vet alltså inte vilka ideologier ditt eget parti är präglade av? Bra jobbat, du kanske inte skulle rösta alls? Det finns bara ett ord för en sådan som dig - Rasist. Rädda små pojkar som blir rädda så fort de ser en neger på gatan och söker skydd i ett nynazistiskt parti och blir hjärntvättade av deras retorik. Bra jobbat killen.

Jag röstar på Vänsterpartiet för att de är de som är längst till vänster. Jag hoppas C åker ur för jag skulle gärna se Lööf misslyckas(och gärna bli våldtagen på kuppen). Jag tror rödgröna bildar regering nästa år.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar