Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Varför läser/skriver ni rapporter/berättelser egentligen?

10 svar till detta ämne

#1   db

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 858 Inlägg:
  • Favoritlag:Newcastle

Postad 25 January 2014 - 15:19 PM

Jag har funderat lite kring fenomenet rapporter/berättelser om detta spel och tänkte höra era anledningar till varför ni läser dessa och varför ni skriver dem?

När det gäller att skriva dem tycker jag personligen att det höjer spelkänslan. Jag blir mer fäst vid en save om jag rapporterar om den vilket givetvis gör att jag kan hålla på längre (även om verkligen inte hinner spela spelet lika snabbt).

När det gäller varför jag läser dem är det för att få inspiration. Kanske kunna komma på ett nytt sätt att spela FM på eller ett nytt sätt att rapportera. Dessutom kan en bra rapport vara en sån sak som man längtar till att läsa. Att sätta sig ner med en kopp kaffe och läsa en riktigt bra rapport/berättelse är svårslaget.

En bonusfråga; Vad är det främsta som lockar er när ni läser en rapport? Bra design, bra text eller kanske en intressant idé?

#2   11Adii21

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1814 Inlägg:
  • Yrke:Lärare
  • Favoritlag:Juventus

Postad 25 January 2014 - 15:30 PM

Jag skriver med för att höja spelkänslan. Tycker att det blir skönare att skriva om sin save då rapporten blir lite som en anteckningsbok :)

#3   eriiic96

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1752 Inlägg:
  • Yrke:Studerar
  • Favoritlag:ÖIS
  • Tränar:Tottenham

Postad 25 January 2014 - 15:43 PM

Skriva gör man väl för att man - gång efter gång - hoppas på en långkörare som man sedan kan se tillbaka på med hjälp av sin rapport. Givetvis finns det även ett stort intresse för att skriva och den positiva feedbacken man får är en extra krydda. Läser rapporter gör jag för att få tips av olika slag till mitt eget spelande så som transfers, taktik eller annat smått och gått.

#4   Lappeeeee

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5607 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United

Postad 25 January 2014 - 15:45 PM

Jag skriver min första rapport för tillfället om West Ham. Jag startade saven utan att ens tänka på att skriva en rapport. Men efter 1,5 säsong så kände jag att motivationen började tryta, så jag tänkte att: Varför inte pröva att starta en SR och se om motivationen blir högre. Det blev den, och nu, efter 5 säsonger så har jag trots många motgångar aldrig tappat motivationen och jag har aldrig haft en tråkig stund på saven och saverapporten lever vidare!

Självklart skriver jag för att hålla uppe motivationen, samtidigt som det är roligt att få kommentarer och komplimanger om sin SR.

#5   marre023

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4751 Inlägg:

Postad 26 January 2014 - 11:11 AM

Jag har skrivit rapporter under flera år, haft en eller två saves under den tiden som jag inte haft rapport om. För mig blir det en motivationshöjare, vet egentligen inte varför. Sen är det klart att man skriver här på forumet för att man vill visa upp sig, både resultatet man får i spelet men även sin text/sin grafik/det man är bra på helt enkelt. Gör man det bara för att "skriva av sig" så förstår jag inte varför man lägger upp det på ett forum, så det argumentet köper jag faktiskt inte.

En sak som jag undrar är ifall folk läser igenom sina rapporter när man skrivit klart dem? Jag har bara läst en av mina egna, och då har jag säkert skrivit 20-30 rapporter
Min saverapport - AFC Wimbledon

Dalarna - Sveriges äldsta stad

#6   Flour

Spelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7338 Inlägg:
  • Favoritlag:IF Elfsborg

Postad 26 January 2014 - 11:30 AM

Att skriva rapporter ger det lilla extra till spelandet för mig. Dokumentation. Att fler dessutom kan njuta av det är en bonus och visst höjer kommentarer motivationen i sig - men det är ej den största boosten.

Så förutom när det är rapporttävlingar som vi haft ibland (med Standard o.s.v.) handlar det som sagt bara för den egna känslans skull.

Jag har aldrig haft en seriös save utan en rapport. Kommit kanske 1 eller 2 säsonger då max. Försökt ha en landslagssave vid sidan om ibland, det går ett tag men inte speciellt länge.

Vad som lockar mig att läsa andras rapporter är nog mest designen. Men det går inte om det ej är i kombination med lite text man måste läsa. Texten måste inte vara av världsklass utan sålänge det är text bland en vacker design så fastnar jag i en rapport.

Sist men inte minst så har ovan ingen betydelse alls när någon kommer med en "specialfilosofi" på sin rapport. Då kan den se ut hur som helst - jag följer ändå då idén är jävligt intressant.

#7   Deadwood

F.d. Admin

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10241 Inlägg:
  • Yrke:Whiskyexpert

Postad 29 January 2014 - 11:58 AM

Läsa gör jag endast om klubbar som jag aldrig skulle spela själv. Kul och se vad folk kan göra av laget, och om utmaningen.

#8   db

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 858 Inlägg:
  • Favoritlag:Newcastle

Postad 04 February 2014 - 18:02 PM

Intressant att höra era anledningar till varför ni skriver/läser rapporter/berättelser. Jag håller med i allt det ni skriver om.

Visa inläggmarre023 skrev:

En sak som jag undrar är ifall folk läser igenom sina rapporter när man skrivit klart dem? Jag har bara läst en av mina egna, och då har jag säkert skrivit 20-30 rapporter
Jag brukar faktiskt göra det. Jag tror jag läst igenom alla mina rapporter åtminstone en gång, dels för att kanske komma ihåg en rolig save och dels för att se vad man gjorde bra och vad man kan förbättra. Jag tycker det hjälper väldigt mycket för att bli en bättre rapportör.

#9   Anderlecht

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 320 Inlägg:
  • Favoritlag:Newcastle United FC/Tyskland
  • Tränar:Portstewart

Postad 07 September 2014 - 22:08 PM

När jag läser så är det viktigaste för min del at det är bra skrivit. Dels ska det flyta på och helst ska storyn vara bra. Det kan dock variera enormt om det handlar mycket om tränaren, eller om laget eller om saker runt omkring. Men jag vill ha någon spänning att se fram mot. Vad kommer hända. Men är det inte snyggt och enkelt att läsa så försvinner jag i stort sett direkt hur bra det än går eller hur intressant laget än är. Finns väldigt varierande kvalité på forumet. Men några godbitar läser jag och längtar efter. Den bästa genom alla tider vågar jag påstå är den som handlar om ett lag i Bukarest. Tyvärr lades den ner alldeles för tidigt till mångas sorg :(

Att skriva själv kan vara av olika anledningar. Ibland är det för att skapa något nytt. Testa en annan vinkel på det hela. Se om det kan bli bra och läsvärt. Oftast är det dock (nu skriver jag ju för sällan dock) för att det är trevligt att själv titta tillbaka långt senare och läsa igenom det och bli nostalgisk. Se hur karriären ter sig från bottenträsket eller var man nu började. Egentligen är storyn omkring mycket viktigare än ren fakta men jag tror man kan bygga det på många sätt för att "lyckas". Så det i sig är en utmaning. Till sist är det ju även för att enklare komma in i laget. Man lär sig mer om spelarna. Målar upp en liten värld hur den ser ut. Ångrar t ex att jag inte skrivit om mina långa sparningar.

#10   Anderlecht

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 320 Inlägg:
  • Favoritlag:Newcastle United FC/Tyskland
  • Tränar:Portstewart

Postad 07 September 2014 - 22:14 PM

Visa inläggmarre023 skrev:

Jag har skrivit rapporter under flera år, haft en eller två saves under den tiden som jag inte haft rapport om. För mig blir det en motivationshöjare, vet egentligen inte varför. Sen är det klart att man skriver här på forumet för att man vill visa upp sig, både resultatet man får i spelet men även sin text/sin grafik/det man är bra på helt enkelt. Gör man det bara för att "skriva av sig" så förstår jag inte varför man lägger upp det på ett forum, så det argumentet köper jag faktiskt inte.

För många år sen, runt 2005 kanske, då skrev jag en rapport i Word. Skrev om varje match och följde alla mina spelare i Cambridge United. Förde statistik om allt. Minns det liret nästan lika bra idag tack vare detta. Dessvärre är den rapporten försvunnen. Hade dock varit nostalgi på hög nivå att läsa om Paul Kitson t ex. Eller Michael Farrell och alla de andra :'( Saknar den.

Så nog skriver många för att enbart själv kunna titta tillbaka sen. T ex skriver jag till 90% för min egen del. Läser ofta igenom det jag skrivit. Ser vad som blir bra och vad som blir dåligt. Testar ett nytt upplägg nu t ex. Känner mig inte speciellt nöjd - men kör på. Den förra blev jag sjukt nöjd med. Sen är det som du säger alltid kul med uppskattning etc... men för min del spelar det ingen roll för själva skrivandet.

#11 Gäst_tsigalko86_*

• Guests

Postad 07 September 2014 - 23:35 PM

Den största moroten med rapporterandet är att man inspirerar andra, den dagen jag känner att jag inte inspirerar, den dagen lägger jag ner rapporterandet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar