Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Vuxna problem

388 svar till detta ämne

#1   Koka-Kola Veins

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3587 Inlägg:

Postad 06 March 2014 - 00:45 AM

Tänkte att denna tråd kan ägnas åt vuxenlivet och dess medföljande problem. Jag har en inledande fråga:

ska just flytta till min femte nya lägenhet sen jag flyttade hemifrån. Förstahandskontrakt och för första gången ingår INTE el i min totalhyra! Hur ska jag göra? Är det värt att kolla upp vilket som är billigast (alltså, är det en kännbar ekonomisk skillnad i förhållande till ansträngningen) eller ska jag bara ta jävla EON som verkar vara det automatiska? Hur får jag veta? Försökte söka på elskling.se men det var ju bara en massa frågor om EAN-koder och sånt som jag inte förstod överhuvudtaget och sen stod priserna i kilowattimmar och hur många såna använder man? Behöver svar från någon med erfarenhet!! Bonus om denna person bott på västra Sorgenfri i Malmö för då kanske hen kan tipsa om exakt rätt abonnemang för mig!! :)

Detta inlägg har redigerats av Koka-Kola Veins: 06 March 2014 - 00:46 AM

#2   kikko

Lagkapten

• FMS Bloggare
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1274 Inlägg:

Postad 06 March 2014 - 01:09 AM

Jag kan bara prata från eget perspektiv och sedan jag band upp mitt el-avtal så har jag tjänat pengar, kanske inte jättemycket men en hel del över långt perspektiv.

Sedan vet jag inte hur det är för andra bolag osv men jag väl gått från kanske 300-400 varje månad till 250-280 ungefär och under ett år blir det rätt mycket.

Jag tror man märker större skillnad än man tror :)

#3   El Payaso

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4987 Inlägg:

Postad 06 March 2014 - 14:59 PM

Ingår värme i hyran? För mig ingår det och jag har en elkostnad på 350-400kr/månad för min tvåa på ~60m2. Visst kan det påverka en hundralapp eller två om du byter elleverantör men de stora pengarna är ju om du ska betala elen som värmer lägenheten också. Jag förbrukar för det mesta mellan 230 och 260kWh/månad.

#4   Deadwood

F.d. Admin

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10225 Inlägg:

Postad 07 March 2014 - 01:00 AM

Skaffa ett elavtal iallafall och sitt inte utan ett. Billigare så.

#5   melodizer

Manager

• Medlem
  • 3166 Inlägg:
  • Yrke:Projektering / Design
  • Favoritlag:AIK, Newcastle

Postad 07 March 2014 - 05:45 AM

Helt klart värt att jämföra olika elbolag. Nu kanske det inte blir några jättesummor just i en lägenhet men för mig som bor i radhus blev det en stor skillnad att byta från det lokala elbolaget till Vattenfall. Fick ner månadskostnaden med hundralappar.
Läs gärna min saverapport ..
Bucaspor - Turkisk talangutveckling

#6   Henke

Mest Omtyckt

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15268 Inlägg:
  • Yrke:Rosteri

Postad 07 March 2014 - 12:20 PM

elpriskollen.se

Vi kanske ska hålla varandra i händerna?
Jag sitter på Karlstads Energis elavtal, kanske skulle byta till Telge eller Godel, som har grön energi. Det vore najs.

.dret

#7   kikko

Lagkapten

• FMS Bloggare
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1274 Inlägg:

Postad 08 March 2014 - 22:25 PM

Jag har Telge Energi. Funkar perfekt för mig!

#8   Flour

Spelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7329 Inlägg:
  • Favoritlag:IF Elfsborg

Postad 09 March 2014 - 16:13 PM

Kommunens egna elbolags elavtal brukar ha välkomsterbjudande utan bindningstid. Blir lika billigt eller billigare som utomstående elsäljare i 1 år. Därefter kan det vara värt binda om sig till någon annan elsäljare som erbjuder bra pris.

#9   Koka-Kola Veins

Manager

• Medlem
  • 3587 Inlägg:

Postad 14 October 2014 - 01:03 AM

Hej den här tråden blev ju ingen succé men jag håller fanan högt och tror att den kan FLYGA i framtiden.

Nu har jag ett nytt problem! Allt pekar på att jag + tjej ska flytta till Göteborg till våren. Vi har 0 dagars kötid där såklart för vem sköter sina bostadsköer, men vi har en fin tvåa centralt i Malmö så vi tänkte att vi kan byta den mot något hyfsat likvärdigt i Göteborg! SÅ! Hur svårt är det att få till ett lägenhetsbyte? Vilka sidor rekommenderar ni att man letar på? All erfarenhet av att byta lägenhet är mycket välkommen!

Detta inlägg har redigerats av Koka-Kola Veins: 14 October 2014 - 01:03 AM

#10   7

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 747 Inlägg:
  • Yrke:Studerande
  • Favoritlag:Djurgården, Man Utd
  • Tränar:IBF Göteborgs P-03, Partille DJ, Partille Dam, samtliga i innebandy.

Postad 14 October 2014 - 07:55 AM

Visa inläggKoka-Kola Veins skrev:

Hej den här tråden blev ju ingen succé men jag håller fanan högt och tror att den kan FLYGA i framtiden.

Nu har jag ett nytt problem! Allt pekar på att jag + tjej ska flytta till Göteborg till våren. Vi har 0 dagars kötid där såklart för vem sköter sina bostadsköer, men vi har en fin tvåa centralt i Malmö så vi tänkte att vi kan byta den mot något hyfsat likvärdigt i Göteborg! SÅ! Hur svårt är det att få till ett lägenhetsbyte? Vilka sidor rekommenderar ni att man letar på? All erfarenhet av att byta lägenhet är mycket välkommen!
Nu har jag dessvärre inga tips o bistå dig med, men här har du http://lagenhetsbyte.se/ som är en väldigt bra sida.
Djurgårdens IF - Love at first sight.
_____________________________________Championship Manager? Completed it.
FMSM Meriter:
Kvartsfinal 2014

#11 Gäst_Vikash_*

• Guests

Postad 14 October 2014 - 08:19 AM

Om du inte kan byta så TAR JAG ÖVER DIN LÄGENHET!!! Så trött på Lund nu.

#12   doc

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2228 Inlägg:

Postad 14 October 2014 - 11:39 AM

Visa inläggVikash skrev:

Om du inte kan byta så TAR JAG ÖVER DIN LÄGENHET!!! Så trött på Lund nu.
Äh, flytta till Schweiz motsvarighet till Borås i ett par månader så framstår Lund som paradiset på jorden.

#13   Bütters

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6199 Inlägg:
  • Favoritlag:Ajax
  • Tränar:Ajax

Postad 14 October 2014 - 14:40 PM

Finns säkert nån grupp för lägenhetsbyten i Göteborg på FB också, kanske kan vara värt att kolla in.

Jag letar också ny lägenhet, i Malmö, för står inte ut med människan jag bor med. Går JÄVLIGT trögt. Heimstaden är för övrigt den fulast designade hemsidan på hela vida Internet.

#14   Koka-Kola Veins

Manager

• Medlem
  • 3587 Inlägg:

Postad 14 October 2014 - 14:58 PM

Heimstadens sida är mordet på all god smak men de är gudar på att dela ut lägenheter. Stod i kö i typ nio månader, ringde och klagade på att vi aldrig fick någon lägenhet - pang, två erbjudanden på Möllan på två veckor!

#15   Joar

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6438 Inlägg:
  • Yrke:Fd. Moderator

Postad 18 October 2014 - 08:58 AM

Någon här som köpt lägenhet med mor eller far som borgenär på grund av att ni inte kan få tillräckligt lån från banken?

Jag är i den sitsen nu. Hur fungerar det för er och hur presenterade ni det hela för banken?

"Louis, I think this is the beginning of a beautiful friendship."

Follow me Du_Bist on Twitter

#16   Baric

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 928 Inlägg:

Postad 20 October 2014 - 18:32 PM

Här sitter jag utmattad efter min första arbetsdag på mitt nya jobb i Tjeckien, efter att endast ha sovit 5 timmar föregående natt. Min hjärna håller på att explodera av all ny information jag har fått under dagen. Det tuffa vuxenlivet utomlands har börjat! De goda nyheterna är att det gick bra på jobbet annars och att jag dessutom fick besöka en lägenhet som jag gillade och förmodligen kommer få nästa helg.
Volim te mama, al ne više od Dinama

#17   dgdaman

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1057 Inlägg:
  • Snapchat:dgustafsson
  • Yrke:CNC Operatör
  • Favoritlag:Spurs
  • Tränar:Ishockey

Postad 21 October 2014 - 21:16 PM

Visa inläggBaric skrev:

Här sitter jag utmattad efter min första arbetsdag på mitt nya jobb i Tjeckien, efter att endast ha sovit 5 timmar föregående natt. Min hjärna håller på att explodera av all ny information jag har fått under dagen. Det tuffa vuxenlivet utomlands har börjat! De goda nyheterna är att det gick bra på jobbet annars och att jag dessutom fick besöka en lägenhet som jag gillade och förmodligen kommer få nästa helg.

Vad arbetar du som och vad fick dig att välja Tjeckien? Intressant.

#18   Baric

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 928 Inlägg:

Postad 24 October 2014 - 18:34 PM

Tjeckien valde mig, faktiskt, hur klyschigt det än låter. Sökte främst jobb i Malmö-trakten men även på Malta och då det gick VÄLDIGT trögt började jag söka i andra länder och lade upp mitt CV lite här och var. Till slut blev jag bland annat kontaktad av en rekryterare som hade hittat mitt CV och frågade mig om jag var intresserad av att jobba för ett stort företag som har ett kontor i Brno, Tjeckien. Tre intervjuer senare blev jag erbjuden jobbet och tackade ja. Kändes som en intressant utmaning att prova på ett helt nytt land och börja samla arbetslivserfarenhet. Jag jobbar för övrigt med bokföring/redovisning. Motsvarande svensk titel lär väl vara ekonomiassistent.

Nu är första jobbveckan över och det är äntligen helg. Nu ska vi ut och dricka lite utan att det känns nåt ALLS i plånboken. 10-15kr/öl är livsfarligt alltså.
Volim te mama, al ne više od Dinama

#19 Gäst_Onkel Fester_*

• Guests

Postad 24 October 2014 - 21:38 PM

Hur fungerade det då med boende och dylikt? Står företag för några kostnader eller hjälpte de dig endast med att finna ett ställe?

Häftigt förresten att du bara kör och sticker ett land som Tjeckien som ju inte är något huvudmål för många som sticker utomlands och lever. Hur funkar det för dig med språket? Finns det fler utländska/svenska arbetare på företaget?

#20 Gäst_hasse77_*

• Guests

Postad 24 October 2014 - 21:57 PM

Visa inläggJoar skrev:

Någon här som köpt lägenhet med mor eller far som borgenär på grund av att ni inte kan få tillräckligt lån från banken?

Jag är i den sitsen nu. Hur fungerar det för er och hur presenterade ni det hela för banken?
Inte varit i samma sits, men nog vart jag nyfiken över hur din situation ser ut.

Pris, område, yta & antal rum för de lägenheter som du varit intresserad av? Hur pass stort lån skull du behöva ta & hur mycket kan du betala som insats direkt? Föräldrarna ska då eventuellt även stå med på lånet som medlåntagare hos banken? Vad hamnar månatliga utgifterna för lägenheten (ränta+avgift) på exkl. amortering? Skulle du få det att gå runt ekonomiskt med övriga hushållsutgifter? Har du pratat med någon bank överhuvudtaget eller har dina föräldrar på den bank de är kunder hos idag?

Jag hade faktiskt besökt en valfri bank där du troligtvis inte lär skaffa lånet hos, men som verkar ha samma räntor & möjligtvis snarlik kreditbedömning för att få en uppfattning om vad det är som banker faktiskt efterfrågar & vad de oroar sig för i fall som din. Försöka sätta sig ned med föräldrarna sedan, se över situationen och hur man skall presentera upplägget på bästa sätt för er bank som ni väljer att försöka få lån hos.

Förstår att frågorna & svaren kan bli alldeles för personliga & detaljerade, i sådana fall är det bara att ignorera detta inlägg.

Detta inlägg har redigerats av hasse77: 24 October 2014 - 21:59 PM

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar