Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Vuxna problem

388 svar till detta ämne

#41   Henke

Mest Omtyckt

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15268 Inlägg:
  • Yrke:Rosteri

Postad 22 December 2014 - 14:45 PM

Visa inläggtrashbag skrev:

Skrev precis detta mail till min hyresvärd...Suddat ut lite namn med x-tecken då...Men det är inte jättekul att bo där jag bor nu...Har ni tips på vad jag kan/bör göra så kom gärna med förslag!

"Hej!

Mitt namn är XXXXX och jag bor i en av era fastigheter på XXXXX på våning XXXXX. Jag vet inte exakt lägenhetsnumret och orkar inte leta på mitt i natten nu men som sagt XXXXX, XXXXX, XXXXX.

XXXXX hos er har tidigare ringt mig då en granne under mig har klagat på oljud och att dom skulle komma från mig. Efter samtal kom vi dock fram till att det inte kunde vara jag då jag oftast jobbar tiderna då oljuden görs. Jag har också pratat med min granne XXXXX som bor bredvid om dessa klagomål och vi finner dom väldigt märkliga då vi inte blir störda av varandra och därför bör inte heller personen/personer under oss bli störda. Nåväl till huvudsaken.

I onsdags den 3.e december när jag var ledig och hade varit borta under större delen av dagen/kvällen så plingar det på hos mig drygt en timme efter jag kommit hem. Klockan var då ca 23.00. Jag gick för att kolla genom kikhålet vem som var där utanför men såg ingen och då var det ändå bara ca tre sekunder som det tog till dörren. Skrev då till granne XXXXX som svarade att han inte hade fått någon påringning men han berättade att han planerade att söka tillstånd för att få sätta upp kamera ovanför sin dörr då tydligen en granne under oss har vid tillfällen stått och lyssnat genom våra brevinkast(?!) Stämmer detta?! Jag tycker egentligen att det är mest äckligt men nu men påringningarna också börjar det bli ruskigt obehagligt.

Nu precis för 25 minuter sedan, klockan 02.20 plingade det nämligen på hos mig igen. Jag var på väg att lägga mig och det var knäpptyst i min lägenhet så jag gick direkt till dörren men samma sak som förra gången - ingen där när jag kollade ut. Så nu känner jag att en kamera verkligen bör dyka upp ovanför min eller grannens lägenhet för så här kan det inte fortsätta. Jag har hört lite små dova dunkanden här i någon lägenhet runt mig den senaste timmen men jag förstår inte vilken som skulle bli ordentligt störd av dom eller som springer och busplingar på en granne?!

Hursomhelst nu vill jag ha, och förväntar mig, en ordentlig utredning och eventuell kamerauppsättning för det är inte alls kul med folk som plingar på mitt i natten och försvinner...

Mvh XXXXX, XXXXX"

Det här lät spännande. Berätta hur det går! Att få sätta upp en kamera tror jag är svårt att få igenom. Hoppas det löser sig iaf!

.dret

#42   Yngvesson

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3240 Inlägg:
  • Snapchat:Sampiesto

Postad 11 March 2015 - 17:01 PM

Hej!

Har väl inte problem egentligen, men står mitt i valet att hyra en lägenhet av en kollega som ska vara tjänstledig i ett halvår och bo i dalarna.

Jag bor just nu som 20-åring hemma hos föräldrarna, men har bu fått erbjudande att hyra en etta i Mölndal, Göteborg, väldigt nära mitt arbete som idag tar mig ca 1 timme att ta mig till varje morgon med köer osv.

Skulle uppskatta om någon/några skulle kunna dela med sig av erfarenheter av att göra den första flytten hemifrån och vad man ska tänka på, om det är värt det även om det bara blir ett halvår där osv?

Jag har fast anställning och kommer, antagligen, inte bli av med detta jobbet så länge jag vill vara kvar där!

tack på förhand!

#43   Nemanja

Manager

• Medlem
  • 4139 Inlägg:

Postad 11 March 2015 - 17:07 PM

Visa inläggYngvesson skrev:

Hej!

Har väl inte problem egentligen, men står mitt i valet att hyra en lägenhet av en kollega som ska vara tjänstledig i ett halvår och bo i dalarna.

Jag bor just nu som 20-åring hemma hos föräldrarna, men har bu fått erbjudande att hyra en etta i Mölndal, Göteborg, väldigt nära mitt arbete som idag tar mig ca 1 timme att ta mig till varje morgon med köer osv.

Skulle uppskatta om någon/några skulle kunna dela med sig av erfarenheter av att göra den första flytten hemifrån och vad man ska tänka på, om det är värt det även om det bara blir ett halvår där osv?

Jag har fast anställning och kommer, antagligen, inte bli av med detta jobbet så länge jag vill vara kvar där!

tack på förhand!

Kör! Man lär sig massor när man inte har en fallskärm (Mamma/Pappa) som hjälper en när saker och ting inte alltid går som man tänkt sig.
"I'm not a man of many words. But I can honestly say playing football is all I ever wanted to do"

-Paul Scholes

#44   Bütters

Klubbdirektör

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6199 Inlägg:
  • Favoritlag:Ajax
  • Tränar:Ajax

Postad 11 March 2015 - 17:14 PM

Hej!

tack på förhand!
Har du fast anställning så är det ju en no-brainer, tuta och köra. Flytta hemifrån är något av det bästa och mest nyttiga man gör i livet.

#45   trashbag

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5379 Inlägg:

Postad 11 March 2015 - 17:25 PM

Håller med grabbarna ovanför. Har du fast anställning är det bara tuta och köra. Även om du bara bor där ett halvår så har du ju referens sen om du ska söka hyreslägenheter framöver (om du nu sköter dig dvs). Dessutom går ju spårvagnen till Mölndal typ 300 meter från där min kompis i Göteborg bor (där jag brukar hålla till när jag hälsar på) så då kan jag bara sätta mig på den nästa gång jag är i GBG och hälsa på farbror Yngve! :)

Detta inlägg har redigerats av trashbag: 11 March 2015 - 17:25 PM

#46   Nemanja

Manager

• Medlem
  • 4139 Inlägg:

Postad 11 March 2015 - 17:26 PM

Och jag har kompisar i Mölndal så jag tänkte åka dit i sommar. Så jag kommer också! Du får massa läskigt besök!
"I'm not a man of many words. But I can honestly say playing football is all I ever wanted to do"

-Paul Scholes

#47   Bergkamp

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1645 Inlägg:

Postad 11 March 2015 - 18:06 PM

Frugan är föräldrarledig från sitt jobb, men ska börja jobba på ett nytt om 2 veckor.

Kan man fortsätta vara föräldrarledig från sitt jobb och ändå jobba? Fast på ett nytt? Tanken är att hon ska sluta på sitt gamla ifall det nya är vettigt, men samtidigt inte riskera att stå arbetslös ifall det nya inte fungerar.

Hon kommer alltså jobba, men det gamla jobbet har fått informationen att hon är föräldrarledig. Hennes gamla jobb är på 80%, hennes nya är på 50%.

Kan man ens göra såhär? Vart fan frågar man om man kan göra så? För vuxet problem för mig att hantera.

#48   Deadwood

F.d. Admin

• Medlem
  • 10225 Inlägg:

Postad 11 March 2015 - 18:19 PM

Jag flyttade till en delvis möblerad andrahandslägenhet juni-augusti 2012 och jag ångrar det inte en sekund. Man inser hur nyttigt det är att bo själv, när man bor just själv. Kör.

#49   Elston Gunn

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 450 Inlägg:

Postad 11 March 2015 - 18:27 PM

Hej!

tack på förhand!

Varför bor man ens hemma som 20-åring med fast anställning?
"FUCK WHAT YOU HEARD"

#50   Nemanja

Manager

• Medlem
  • 4139 Inlägg:

Postad 11 March 2015 - 18:31 PM

Visa inläggElston Gunn skrev:

Varför bor man ens hemma som 20-åring med fast anställning?

För det är inte så lätt att hitta bostad i stodstäderna. Men det är du väl fullt medveten om och behöver inte vara extremt jävla dryg?

-Paul Scholes

#51   Henke

Mest Omtyckt

• Medlem
  • 15268 Inlägg:
  • Yrke:Rosteri

Postad 11 March 2015 - 18:55 PM

Hej!

tack på förhand!

Tveka för fan inte, nackdelen är ju att du inte vill flytta hem igen om du inte är en jävla morsgris eller latsvadd som inte orkar ha reda på sig själv. Flyttade hemifrån när jag var 15-16 och det är jag glad för varje dag, man växer upp så mycket snabbare.

Flytta! Ta steget. Det är inte alls läskigt, bara underbart.

.dret

#52   JohnTerry

Manager

• Medlem
  • 4440 Inlägg:
  • Yrke:Kock
  • Favoritlag:Chelsea FC
  • Tränar:Chimney Corner

Postad 11 March 2015 - 19:35 PM

Som alla andra säger, kör! Väldigt skönt att flytta hemifrån.

Glöm bara inte att anmäla det till elleverantören i god tid. Det gjorde inte jag och att vara utan el i 2 dagar var inte fantastiskt.
[hasse77] universum är 13.7 år gammal

#53   Nemanja

Manager

• Medlem
  • 4139 Inlägg:

Postad 11 March 2015 - 19:44 PM

Visa inläggJohnTerry skrev:

Som alla andra säger, kör! Väldigt skönt att flytta hemifrån.

Glöm bara inte att anmäla det till elleverantören i god tid. Det gjorde inte jag och att vara utan el i 2 dagar var inte fantastiskt.

Hahaha. Samma här! Trodde man skulle få något brev typ "Du är nyfinflyttad märker vi". Så det var en lärdom man fick den hårda vägen..

-Paul Scholes

#54   Yngvesson

Manager

• Medlem
  • 3240 Inlägg:

Postad 11 March 2015 - 23:35 PM

Fan är inte lägenheten nedsmetad med skit imorgon så gör jag det.

Och ja du Elston, har försökt få tag på det i snart två år och har därför inte kunnat flytta tidigare!

#55   Martin

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2528 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Favoritlag:AC Milan

Postad 11 March 2015 - 23:36 PM

Och ja du Elston, har försökt få tag på det i snart två år och har därför inte kunnat flytta tidigare!
Varför ens fråga då? ;)
Forza Rossoneri!

#56   Midnatt

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Inlägg:

Postad 12 March 2015 - 02:08 AM

Upptäckte pesto alldeles för sent.

#57   Yngvesson

Manager

• Medlem
  • 3240 Inlägg:

Postad 12 March 2015 - 08:26 AM

Visa inläggMarrtiiin skrev:

Varför ens fråga då? ;)

För att det är just ett provisoriskt och inget som jag kan komma att ha under längre tid, därför var jag tveksam :)

#58 Gäst_hasse77_*

• Guests

Postad 12 March 2015 - 11:46 AM

För att det är just ett provisoriskt och inget som jag kan komma att ha under längre tid, därför var jag tveksam :)
Alltså det är ju ett jävla bök att flytta först ut från föräldrarna, få med sig allt skit du behöver hemifrån & köpa en massa nytt du vill ha & tror du behöver. För att sedan behöva flytta tillbaks 6 månader senare till mamsen & pappsen med allt skit du köpt på dig & behöva vänja dig igen med att vara inneboende igen & ej ha samma frihet.

Så antigen flyttar du ut nu & samtidigt jobbar hårt med att hitta nytt boende som du kan få tag i när kollegan är tillbaks i Sverige (tidspress), eller så bor du kvar hos föräldrarna medan du jobbar med att hitta en bra långsiktig lösning för just dig under 1-2 års tid. Ifall det är hyra i första eller andrahand (längre än 6 månader & till ett bra pris...), eller till och med banklån & köp av hus eller bostadsrätt så tycker jag att detta ger dig mer utrymme att hitta något som gör en lyckligare på sikt. Jag antar att du med fast jobb nu & låga utgifter ändå sparat ihop en liten nätt summa på banken, som säkert kan användas till insatsen för ett bostadsköp. Räntan är extremt låg för stunden, men planera med att räntan kanske kan gå upp till 4-6 % & fundera över hur stort lån du då kan ta max som du klarar av att bekosta (amorteringskraven skall höjas framöver, så gäller kanske att passa på innan?).

Jag kollade lite på Hemnet (område Mölndal) och det fanns lägenheter för 1 milj kr som kanske går upp till 1,2-1,3 milj kr max som du kanske kan betala insatsen på 300-500k & förhandla ned räntan så är det ändå hyfsat bra investering & relativt låga utgifter (om nu inte räntan höjs till 4-6 % som sagt). Alternativt skaffa dig ett förstahandskontrakt för en hyresrätt, andrahand blir pissdyrt och hyrorna har ökat med typ 20-25% i Stockholm för hyra i andrahand på 1-2 år tror jag att jag läst. Jag har släktingar som bodde kvar hos föräldrarna (22-24 år gamla, men bostadsmarknaden i Stockholm är ju rätt sjuk...) & slog till på lägenheter när det var en bra tid på bostadsmarknaden för köpare (stort utbud, lägre pris & en liten mindre finanskris där 2011, ej lika stor som 2008 obv...), samtidigt som de erhöll fast tjänst på sina jobb efter sina utbildningar. Kan mycket väl ske på nytt här i Sverige inom 1-2 år, vem vet. :)

Exempel på månadskostnader från SBAB, tillägg på 2,5-3,5k för avgiften i en bostadsrätt samt räkna med höjd ränta framöver om du tar rörligt (jag lade in 5% ränta längst ned här för att ge en tydligare kostnadsbild):

Postad bild

Postad bild

#59 Gäst_hasse77_*

• Guests

Postad 12 March 2015 - 11:57 AM

Visa inläggBergkamp skrev:

Frugan är föräldrarledig från sitt jobb, men ska börja jobba på ett nytt om 2 veckor.

Kan man fortsätta vara föräldrarledig från sitt jobb och ändå jobba? Fast på ett nytt? Tanken är att hon ska sluta på sitt gamla ifall det nya är vettigt, men samtidigt inte riskera att stå arbetslös ifall det nya inte fungerar.

Hon kommer alltså jobba, men det gamla jobbet har fått informationen att hon är föräldrarledig. Hennes gamla jobb är på 80%, hennes nya är på 50%.

Kan man ens göra såhär? Vart fan frågar man om man kan göra så? För vuxet problem för mig att hantera.
Bäst att kanske höra med eventuell fackförening hon är ansluten till? Eller kanske försäkringskassan?

#60   Martin

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2528 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Favoritlag:AC Milan

Postad 12 March 2015 - 12:08 PM

Fast är den inte möblerad då? Då är det ju inte speciellt jobbigt att flytta tillbaka om du inte skulle hitta någonting. :)
Forza Rossoneri!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar