Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM 14] MFF

11 svar till detta ämne

#1   fresel

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Inlägg:

Postad 27 March 2014 - 17:30 PM

Postad bild

Malmö FF

Det var över en månad sen som min dator gav upp och nu när lönen har kommit så har jag äntligen införskaffat en ny och kan därmed börja spela FM igen. Jag har aldrig spelat i sverige på FM 14 och tänkte att det nu var dags. Valet föll på Malmö FF, inte för att det är något lag jag håller på utan snarare för att jag är imponerad av deras ungdomssatsning. Jag har dragit upp några riktlinjer som jag ska följa under saven.

* Får inte värva spelare som är över 19 år om det inte är hemvändare med ett förflutet i klubben.
* Varje år ska en egen produkt tillhöra A-truppen.

För att krydda saven extra så skulle jag behöva hjälp av er läsare. Tre personer som orkar och har lust kommer att få agera experter. Detta kan göra det roligare för er att följa då ni är delaktiga och lite prestige till vem som kan vara den bästa experten. Tex så kan experterna få följande frågor inför säsongen.

1. Var hamnar Malmö i serien?
2. Vem gör flest mål?
3. Vem blir årets överraskning?

Experterna kommer även att få tycka till om nyförvärv/spelarförsäljningar och annat.
Det finns nu ingen mer plats som expert!

Målet med saven kommer självklart vara att vinna titlar och att skörda framgångar i Europa men samtidigt kommer jag satsa stort på att Sverige ska utvecklas som nation och utveckla Malmöfostrade talanger som tar över världen. För att sammanfatta det hela kommer jag aldrig att stå i vägen för spelare som vill lämna men kommer inte heller sälja till vilket pris som helst. Kanske kan man fostra fram en ny Zlatan Ibrahimovic.

Detta inlägg har redigerats av fresel: 27 March 2014 - 20:36 PM

#2   Maxepaxe

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 361 Inlägg:

Postad 27 March 2014 - 20:22 PM

,

Detta inlägg har redigerats av Maxepaxe: 27 March 2014 - 20:23 PM

#3   fresel

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Inlägg:

Postad 27 March 2014 - 20:37 PM

Savens experter är följande:

Maxepaxe
Theverminator
Rick1330
SekouAarne

Därmed är platserna fulltaliga och vi kan därmed starta rapporten!

#4   fresel

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Inlägg:

Postad 28 March 2014 - 11:20 AM

Postad bild

Silly Season

In: Oliver Silverholt (Halmstad), Erik Andersson (Landskrona), Kim Persson (Landskrona), Robert Mirosavic (Benfica), Adnan Maric (GAIS)

Ut: Markus Halsti (Anzi), Ricardinho (Cortiba lämnar i sommar), Alex Nilsson (Grasshoppers lämnar i sommar)

Utlån: Kim Persson (Lund), Adnan Maric (Halmia), Mirza Halvadzic (Östersund), Tobias Malm (Jönköpings Södra), Pa Konate (Ängelholm), Johan Hammar (Öster), Petter Thelin (Lund), Benjamin Fadi (Ängelholm)

Truppen

Sixten Mohlin
Robin Olsen
Zlatan Azinovic

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mattias Concha
Mahmut Özen
Miiko Albornoz
Ricardinho (lämnar i sommar)
Pontus Jansson
Erik Johansson
Filip Helander
Jasmin Sudic

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Erdal Rakip
Robert Mirosavic
Oliver Silverholt
Simon Thern
Emil Forsberg
Petr Petrovic
Guillermo Molins
Pawel Cibicki
Simon Kroon

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Markus Rosenberg
Magnus Eriksson
Alex Nilsson (lämnar i sommar)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Experterna har ordet

1: Var slutar MFF i serien?

Maxepaxe:

Jag tror att Malmö kommer sluta TVÅA.

Rick1330

Malmö FF vinner årets Allsvenska.

SekouAarne

Ska bli spännande att se vart säsongen lider och det är svårt att ge ett rakt svar när man inte vet vilka nyförvärv som de andra trupperna har gjort, jag tippar Malmö på en 4:e plats då jag tror på IFK Göteborg (som ofta är bra på FM av egen erfarenhet), AIK och Elfsborg kommer knyta platserna framför Malmö.

TheVerminator

De gör upp om Europaplatserna, definitivt. Guld? Nja, tveksamt. Jag tror på topp 4, inte så mycket mer.

2. Vem gör flest mål?

Maxepaxe:

Jag tror att hemvändaren Rosenberg gör mest mål.

Rick1330

Skyttekung blir Magnus Eriksson!

SekouAarne

Vem som gör mest mål är en av de svåra att hitta här men får vara en fegis på den och säga Rosenberg.

TheVerminator

Markus Rosenberg borde kunna göra runt 15-20 baljor. Magnus Eriksson kommer också göra många mål, men spelar också fram till Mackan många gånger.

3. Vem blir årets överraskning?

Maxepaxe

Jag tror att Sixten Mohlin eller Robert Mirosavic kommer att överraska dig.

Rick1330

Simon Kroon!

SekouAarne

Jag säger Thern för att jag tror att han kommer få mer utrymme att visa upp sig nu när Jiloan Hamad har lämnat klubben. Storklubbar efter sig efter säsongen?

TheVerminator

Erdal Rakip. Han kniper åt sig en starttröja i år och jag tror han kommer glänsa trots sin ringa ålder.

4. Trolig startelva?

Maxepaxe

Sixten Mohlin

Özen-Jansson-Johansson-Ricardinho

Thern-Kroon-Forsberg
Molins

Rosenberg-Eriksson

Rick1330

Olsen - Albornoz Jansson Helander Ricardinho - Thern Forsberg Molins Silverholt Kroon - Eriksson

SekouAarne

Målvakt: Olsen
Backar: Ricardinho, Jansson, Helander, Albornoz
Mittfältare: Thern, Silverholt, Molins, Mirosavic, Forsberg

Anfallare: Rosenberg

TheVerminator

Olsen - Albornoz, Jansson, Helander, Ricardinho - Molins, Rakip, Thern, Forsberg - Eriksson, Rosenberg.

5. En styrka i truppen

Maxepaxe:

Variation är din styrka.

Rick1330

Truppens styrka är helt klart anfallet med klasspelaren Eriksson och hemvändaren Rosenberg. Allsvenskans bästa anfallsuppsättning.

SekouAarne

Utan några större funderingar så är backlinjen den delen i truppen som jag anser är den starkaste med unga hungriga spelare samt några gamla rävar som fortfarande håller hög Allsvensk klass. Plussa på det med lite fin spets på de offensiva spelarna.

TheVerminator

Anfallsparet kan på egen hand göra Malmö till ett guldlag. Det ser riktigt vasst ut!

6. En svaghet i truppen

Maxepaxe

Anfallarna är din svaghet

Rick1330

Mittfältet. Kan bristen på rutin bli skadligt? Inte omöjligt. Ungt och lovande, men räcker det till redan i år?

SekouAarne

Den här var svår men inte på ett bra sätt sett till Malmö ögon, målvakterna anser jag inte håller måttet i Allsvenskan och frågan är om inte de är det största orosmolnet. Sedan så måste jag dela med mig om min andra oro angående detta Malmö lag och det är bredden på mittfältet, håller inte riktigt måttet för en toppstrid om skador kommer.

TheVerminator

Innermittfältet är ovisst. Vilka kommer starta? Thern ser given ut, den andra platsen är det strid om.

Detta inlägg har redigerats av fresel: 01 April 2014 - 12:45 PM

#5   fresel

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Inlägg:

Postad 31 March 2014 - 12:01 PM

Postad bild

Experterna har ordet

Vi ska se vad experterna går för och kommer att låta dom tippa utgången i Allsvenskan den här säsongen samt vilka tre spelare som kommer topp tre i skytteligan.

TheVerminator:

1. IFK Göteborg - starka på alla lagdelar. Min favorit till guld.
2. AIK - största utmanare till IFK. Stark offensiv!
3. Malmö - kan nog skrälla, men räcker nog inte till guld.
4. Helsingborg, startelvan är en guldelva, men skadekänslig trupp.
5. Elfsborg - satsar ungt i år, blir ett mellanår.
6. Kalmar - en outsider. Hallberg kan bli en avgörande faktor.
7. Djurgården - en hel del stjärnglans, men ojämnt lagbygge allmänt sett.
8. IFK Norrköping - intressant lag. Totte Nyman kan bli en joker om de vill nå högre.
9. Häcken - med en skadefri Pekalski och utebliven försäljning av El Kabir så kan det här tipset bli helt fel.
10. Gefle - stabilt mittenlag.
11. Åtvidaberg - Sköld är en tänkbar skytteligavinnare. Kul att följa Åtvid i år.
12. Mjällby - rutin i mål och på topp, det tar Mjällby till nytt kontrakt.
13. BP - spännande lag baserat på talanger.
14. Örebro - namnkunnigt lag, men magkänslan säger att det går dåligt för de i år.
15 - Halmstad - nej, det räcker inte för HBK i år!
16. Falkenberg - allt annat än nedflyttning är en bragd för FFF.

Skytteligan:
1. Marcus Rosenberg - 18 mål
2. Victor Sköld - 16 mål
3. Mostafa El-Kabir - 15 mål

SekouAarne

1. IFK Göteborg
2. Elfsborg
3. AIK
4. Malmö FF
5. Helsingborg
6. Kalmar
7. Djurgården
8. IFK Norrköping
9. Häcken
10. Örebro
11. Åtvidaberg
12. Halmstad
13. Mjällby
14.. BP
15. Gefle
16. Falkenberg

1. Fejzallahu 2. Boman(spelar numera i Kalmar) 3. Söder

Maxepaxe

1. AIK
2. Malmö FF
3. IFK Göteborg
4. Elfsborg
5. Helsingborg
6. Kalmar
7. Djurgården
8. Häcken
9. IFK Norrköping
10. Gefle
11. Åtvidaberg
12. Mjällby
13. Örebro
14. Halmstad
15. Falkenberg
16. BP

2. Bangura
Rosenberg
Fejzullahu

#6   Lindfors

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1139 Inlägg:
  • Favoritlag:Atletico de Madrid

Postad 31 March 2014 - 13:11 PM

Screens på nyförvärven?

#7   fresel

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Inlägg:

Postad 01 April 2014 - 12:15 PM

Postad bild

En blandad start

Allsvenskan:
Malmö-Falkenberg 2-0 Forsberg, Helander
Elfsborg-Malmö 2-3 Forsberg x2, Eriksson
Malmö-Mjällby 1-1 Eriksson
Åtvidaberg-Malmö 4-2 Ricardinho, Forsberg (Helander utvisad efter 10 min)
Malmö-Norrköping 3-1 Eriksson, Molins x2

Svenska cupen:
Kvartsfinal: Malmö-IFK Göteborg 2-1 Kroon, Molins
Semifinal: Malmö-Norrköping 2-1 Rosenberg, Jansson

Tabell:
Häcken 14
IFK Göteborg 12
Helsingborg 12
Elfsborg 10
Malmö 10

Malmös fans har all rätt att vara kritiska till det opålitliga försvarspelet, jag vet att jag var en av dem som innan Allsvenskan startat tyckte att Malmös försvarspel skulle vara deras starkaste lagdel men hittills har det inte alls kommit upp i den förväntade nivån. 8 mål insläppta på 5 matcher varav 4(!) mot Åtvidaberg är alldeles för dåligt. Visst Helander blev utvisad men en stor besvikelse trots allt att släppa in såpass många mål på 5 matcher och oansvarigt att dra på sig en utvisning i en match som Malmö bör vinna tämligen enkelt om de spelar sin bästa fotboll. Mjällby matchen ger också vissa frågetecken när det gäller målskyttet och 9 mål på 5 matcher är ett svagt godkänt betyg sett till motståndarlagen de mött anser jag. Rosenberg har varit en stor besvikelse hittills och har endast gjort 1 mål på 7 matcher(!), uppryckning är ett måste nu när Rantie har försvunnit och frågan är om kraven på Rosenberg är för höga sett till hans spelarkapacitet. De positiva delarna Malmö kan ta från den här starten är ändå att Forsberg verkar ta stora kliv i utvecklingen, 4 mål på 5 matcher inger respekt och frågan är om inte han kan bli den stora överraskningen den här säsongen. Eriksson på 3 mål är också ett bra vapen där fram som jag faktiskt ångrar att jag inte tog med i startelvan inför säsongen, Rosenberg skulle nog ha byts ut mot Eriksson. Men tippat är tippat och Eriksson kommer troligtvis motbevisa mitt tips. Men bortsett från Eriksson och Forsberg så har offensiven varit för svag och jag tror inte att Forsberg/ Eriksson kan bära detta Malmö till ett SM guld på egen hand utan de måste måste få hjälp av de andra offensiva pjäserna.

Det är fortfarande tidigt på säsongen och vissa varningsklockor har börjat plinga till lite lätt nu när målskyttet/ defensiven inte varit klockrent
men laget har kapacitet att rycka upp sig och kan om de spelar bra gå upp någon placering från den 5:e plats som de besitter nu. Svenska cupen har varit en framgång hittills och hamnar Malmö på den 4:e plats som jag tippat dem inför säsongen så kan en vinst i svenska cupen bli deras biljett till ett Europa League kval. Malmö ställs mot Elfsborg i finalen och det blir en svår match fast vid en eventuell förlust så kommer Malmö troligtvis spela Europa League kval ändå då jag tror/ tippat att Elfsborg kommer hamna topp 2. Jag tror på Malmö i svenska cupen finalen och de har 1-0 i vunna matcher mot Elfsborg så mitt tips blir att man utökar det till 2-0./ SekouAarne

Visa inläggLindfors skrev:

Screens på nyförvärven?
Har kommit en bit in på säsongen men är det någon särskild du vill se eller allihopa?

#8   Lindfors

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1139 Inlägg:
  • Favoritlag:Atletico de Madrid

Postad 01 April 2014 - 12:34 PM

Allihopa :)

#9   fresel

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Inlägg:

Postad 01 April 2014 - 12:46 PM

Visa inläggLindfors skrev:

Allihopa :)

De finns nu under namnen på "Silly Season" i början, har dock spelat ett tag så spelarna kan vara 1 år äldre

#10   BlackLady

Ungdom

• Medlem
  • 5 Inlägg:

Postad 02 April 2014 - 22:33 PM

Gillar att du kör med ett simpelt upplägg på rapporten, i mitt tycke kan det bli lite mycket text att läsa dock. Spännande att du valt att använda dig av "experter".

Lycka till!

#11   fresel

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Inlägg:

Postad 04 April 2014 - 13:42 PM

Postad bild

Borde Sverige oroa sig?

Under den senaste landslagssamlingen var det många Malmöspelare som var uttagna till landslagssammanhang på U-21 nivå men något som var anmärkningsvärt var att många hade valt bort Sverige. Om detta berodde på svalt intresse från den svenska ledningen eller något annat är svårt att sia om. Robert Mirosavic och Peter Petrovic var uttagna till det Serbiska U-21 landslaget, Pawel Cibicki till Polen, Sixten Mohiln till Holland, Erdal Rekip och Denizs Hümmet till Turkiet, expertern Maxepaxe berättar om varför vi ser en sådan trend och ifall svensk fotboll borde oroa sig.

"Landslagsledningen bör gå till klubbarna som de här spelarna har kontrakt med och försöka få dem att övertala de talangfullaste spelarna att ge Sverige en chans.
Det är nödvändigtvis inte en dålig idé de lär sig olika typer av anfall och försvar och vet språket vilket underlättar för flytt till liknande land." /Maxepaxe

Silly Season Del 1

Ricardinho och Alex Nilsson är redan klara att lämna under sommaren men nu släpptes en rejäl bomb(6 juni). Miiko Albornoz lämnar klubben för spel i holländska AZ Aalkmar. Övergångssumman tros ligga runt 19 miljoner kronor. Ingen ersättare kommer att värvas in utan istället kommer Pa Konate och Tobias Malm återvända från sina utlåningar för att fylla luckorna till de flyktade vänsterbackarna. Det här är ett läge då Malmö ligger på 6e plats i serien och har släppt in 14 mål på 9 matcher. Igår föll man tungt hemma mot Örebro med 2-0 vilket skulle bli Albornoz sista match i den ljusblåa tröjan.

"Miiko Albornoz blir en tuff förlust för Malmö men framförallt så ökar pressen på de unga backarna Pa Konate och Malm som enligt uppgifter återvänder från sina lån. Att lägga en sådan press på unga backar kan sluta med flopp men det kan också bli en succé också. Pa Konate är förmodligen den spelare av dessa två som har störst chans att få starta och han är en väldigt kvick spelare som med sin snabbhet kan överlappa på ett bra sätt i offensiven. Orosmolnet ligger troligtvis inte i vad de kan göra framåt utan jag tror pressen ligger i det defensiva arbetet, om det går dåligt för Pa Konate/ Malm kan det skapa en oro i backlinjen. Där har Malmö något att handskas med om det slutar med flopp och man har troligtvis pengarna till att investera i en ny vänsterback om den nuvarande planen inte går i lås.

En ny offensiv pjäs är nog något som Malmö söker med ljus och lykta då det har gått 1/3 av säsongen och man har tappat viktigt mark i toppstriden. Känslan jag får är att man inte riktigt vet vart man har Malmö den här säsongen och jag tycker att det saknas tillräckligt bra breddspelare i samtliga lagdelar. Frågan nu är om Malmö kan komma ikapp eller om den här säsongen blir en säsong som man snabbt vill glömma"/ SekouAarne

I nästa Silly Season del så är det två nya Malmö spelare som lämnar klubben. En back för spel i Italien och Sampdoria och en ung mittfältare som lämnar för Grasshoppers för hela 17 miljoner. Frågan är bara vilka?

Visa inläggBlackLady skrev:

Gillar att du kör med ett simpelt upplägg på rapporten, i mitt tycke kan det bli lite mycket text att läsa dock. Spännande att du valt att använda dig av "experter".

Lycka till!

tack! Jo det kan bli mycket ibland, samtidigt som jag vill ha med de kloka orden som experterna har att säga! :)

#12   Pittsson

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Inlägg:
  • Snapchat:Antonpittsson
  • Favoritlag:Djurgården

Postad 13 April 2014 - 13:59 PM

Följer!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar