Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM14] Jan Kollers svenska resa • J-Södra 2029

FM14
180 svar till detta ämne

#41   A Certain Romance

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 514 Inlägg:

Postad 19 May 2014 - 09:22 AM

Visa inläggbambuh skrev:

Jag gillar designen på den här rapporten, riktigt snyggt!
Även kul att du håller i spelidén och verkar nå framgång med den också.

Tackar!

Ja, det blir spännande att se hur långt spelidén räcker resultatmässigt, eller om den är för ensidig för att vinna titlar.

#42   A Certain Romance

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 514 Inlägg:

Postad 19 May 2014 - 19:08 PM

Postad bild

INFÖR SÄSONG 6 (2019) • ÖVERGÅNGAR

Vi börjar med spelarna som lämnar. Karamokos försäljning har ni ju redan hört allt om, så det behöver vi inte repetera, han är ju dessutom kvar i år. Vi säger däremot adjö till Rudy Gestede som krånglade sig igenom hela säsongen med skador. Pga dyr lön och mycket negativ utveckling som följd av skadorna valde vi att sälja honom till en arabklubb för hela 10 mille. Även frysboxspelaren Simon Helg och reservmålvakten Dahlbeck lämnar. Förra årets succélån Shaun Piper, återlånade Leshkevich samt halvårslånade Adam Hysén återvänder till sina ordinarie klubbar. Vi själva lånar i år ut 4 spelare till Superettan; Adnan Ågren till Halmstad. Emmanuel Ike till Assyriska. Lars Jansson till Åtvidaberg. Viktor Stolth till GAIS.

Årets stjärnvärvning, som vi valde att göra efter att miljonerna rullat in från PSG-affären, är Abdelhak Nouri. En Ajaxfostrad mittfältare, som vi kommer använda som högerytter. Han positionstränas just nu stenhårt för att bli så hemma som möjligt där. Han kommer närmast från Ajax där hans kontrakt gick ut och har varit klubblös senaste tiden. Nouri får den dyraste lönen i J-Södras historia, men det ska bli otroligt spännande att se vad han kan göra och om vi kan få honom att nå sin fulla potential.

Hej, Bruno! Ett jättelöfte, Bruno Ekobo, kommer in och stärker upp anfallssidan. Lång, otrolig spänst och bra i huvudspelet. Har gjort 43 mål för kamerunska klubben Union Douala, och valde att inte förlänga sitt kontrakt där vilket gjorde att vi kunde sno honom utan övergångskostnad. Vi hittade honom i Kameruns U20-lag, där han gjort 11 mål på 20 landskampet. En överhuvudtaget relativt komplett forward som kan spela i bägge våra forwardsroller. In kommer också Djurgårdsprodukten Håkan Modin, en spelare som gjort 14 allsvenska mål redan i DIF-tröjan under åren, vi lyckades sno över honom när hans kontrakt gick ut. Även han en ganska mångsidig, målfarlig anfallare med okej storlek.

Nya försvarsspelare har vi också landat. Supertalangen Janus Pedersen anländer efter att ha frysts ut från Bröndby. Den 18-årige dansken satt på utgående kontrakt och såldes till extrapris. Vi fick honom för en spottstyver, 270 TKR. En riktigt lovande U21-landslagsman som känner vår Jesped Kofoed väl då de har gjort många landskamper tillsammans. Även ghananen Paul Frimpong kommer för att bredda försvaret. En reslig mittback med hög potential enligt våra scouter. Kan även spela ytterback, även om jag tror att han är lite för ”träfotad” för oss på den positionen. Köptes loss för 600 TKR.

Mästarna MFF blev av med sin tränare när Hareide pensionerade sig. Mr Jan Koller var favorit att ta över, till oddset 2.75. Men han var tydlig i media med att allt fokus låg på att utveckla det J-Södra han byggt upp. Att byta klubb nu när det känns som att utvecklingen går framåt på alla plan hade känts otroligt märkligt. Malmö har också gjort ett halvdant försök att köpa Gravdal, men där slängde jag telefonen stenhårt i örat på deras sportchef när de trodde att 11 mille skulle räcka. Kommer inte sälja Gravdal förrän han är spyless på Jönköping eller budet överstiger 100 mille.

Förutom tidigare nämnda facilitetsförbättringar har vi nu också tillåtelse att scouta över hela världen. Fokus kommer att ligga på Afrika. Där vi hittat kap som Diallo och Karamoko som utvecklas ruskigt bra. Och ja, jag vet att jag sa att det inte skulle bli någon jättesatsning mot Europa i år utan att vi skulle satsa på yngre förmågor, men nu blev det inte så. Förutsättningarna ekonomiskt förändrades drastiskt, och jag känner att det behövs en del spets för att klubben ska kunna ta ett extra steg nu när vi gör investeringar på alla fronter. Inte minst för att kunna behålla våra bästa spelare. Frågor på det?

#43   A Certain Romance

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 514 Inlägg:

Postad 21 May 2014 - 18:01 PM

Postad bild

INFÖR SÄSONG 6 (2019) • TRUPPEN

Målvakter:
01. Duwayne Kerr | JAM | 32 år
12. Christoffer Öhlund | SVE | 18 år (EP)
30. Henrik Johansson | SVE | 16 år (EP)

Kerr är ett monster. En nyckelspelare. Bakom honom har vi två U-landslagsmän. U21-landslagets Christoffer Öhlund, som kommer vara andremålvakt i år och även stå i U21-serien. Sen har vi en ännu vassare talang i Henrik Johansson i U19-landslaget, som verkar kunna bli en riktigt bra allsvensk målvakt.

Försvarare:
02. Janus Pedersen | DAN | B C | 18 år
03. Moussa Karamoko | CIV | B V | 19 år (återlånad)
04. Max Watson | SVE | B C | 23 år (EP)
05. Jesper Svensson | SVE | B/M H | 29 år (EP)
13. Oskar Frohm | SVE | B HC | 20 år (EP)
16. Paul Frimpong | GHA | B VC | 20 år
20. Johan Lindqvist | SVE | B HC | 18 år (EP)
21. Jonas Olsson | SVE | B HVC | 29 år

Försvarssidan är starkare än förra året. Pedersen tar direkt en startplats bredvid Watson, och de har lovande Frimpong och vår egen Frohm som kompetenta alternativ bakom sig. Ytterbacksplatserna är helt oförändrade. Trotjänare Svensson får en ny säsong som startspelare till höger, och monsterutvecklade och numer PSG-ägde Karamoko kommer spela så mycket han bara orkar till vänster, med allroundbacken Jonas Olsson som alternativ. U21-landslagsmannen Lindqvist kommer avlasta Svensson i högerbacksrollen.

Mittfältare:
06. Joakim Lindner | SVE | M C | 28 år
07. Filip Tronet | SVE | M H | 25 år
08. Abdelhak Nouri | NED | M HC | 21 år
10. Tibor Cica | KRO | M HVC | 25 år
11. Titi | BRA | M VC | 20 år
14. Fodé Diallo | GUI | M C | 21 år
17. Jesper Kofoed | DAN | M C | 20 år
19. Joakim Jovanovic | SVE | M V | 17 år (EP)

Inga större ändringar på mittfältet, förutom att spelarna utvecklats i positiv riktning. Diallo och Kofoed blir bara bättre och bättre, och den förstnämnde ser ut att peta Lindner från startelvan i bollvinnarrollen denna säsong. Cica är given som playmaker och regissör, och förlängde sitt kontrakt trots att klubbar jagar honom hela tiden. AIK, Malmö, Bologna med flera har försökt sno honom. Cica kommer även vikariera som vänsterytter när Titi inte kan spela, och då kommer Kofoed, aka Jeppe Kofot, agera speluppläggare centralt. Nouri tar rollen till höger som Piper hade förra året, och förhoppningen är att det blir ett lyft. Den lurige Ajaxprodukten har många trix i sin bok och även ett helt okej inlägg samt en bra högerfot vid fasta situationer. Bakom honom har vi ett fullgott rotationsalternativ i Filip Tronêt. Junioren Jocke Jovanovic kommer främst spela i U19 till att börja med, men har imponerat på försäsongen och kommer säkerligen få något framträdande i A-laget. Han spås en fin framtid av ledarstaben.

Anfallare:
09. Harald Gravdal | NOR | A C | 20 år | 197 cm
15. Eddie Afzelius | SVE | M H/A C | 19 år | 184 cm (EP)
18. Bruno Ekobo | CMR | A C | 20 år | 192 cm
23. Håkan Modin | SVE | A C | 20 år | 187 cm

Eddie Afzelius och Harald Gravdal - vad ska man säga om det anfallsparet? Tillsammans gjorde dessa herrar 32 mål i Allsvenskan förra säsongen. Otroligt bra, speciellt med tanke på deras ålder. I år har de dessutom en väldigt intressant afrikan i Bruno Ekobo bakom sig som kommer fightas om speltiden. Även Djurgårds-Håkan är en intressant spelare, och kommer få en hel del speltid. Återstår att se om vi kommer sakna vår vitryss som levererade bra under sina två säsonger i Jönköping. Nu är Afzelius vårt enda ”speediga” alternativ, och det blir intressant att se hur han klarar den ökade speltiden. Notera även åldern på våra anfallare.

Lagets lönekostnad: 726 TKR/vecka

Screens finns länkade på efternamnen, för den som är lite trög.

#44   A Certain Romance

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 514 Inlägg:

Postad 22 May 2014 - 19:28 PM

Postad bild

SÄSONG 6 (2019) • HALVTID

Postad bild

MATCHER
SPELARSTATISTIK I LIGASPEL (inkl. nickstats)

Jag är inte alls nöjd med säsongen hittills. Visserligen ligger vi helt okej till i tabellen, men prestationen har varit alldeles för svajig och hemmaspelet bedrövligt med endast 2 vunna, och 4 kryss, på 8 matcher. Speciellt besviken är jag över matcherna hemma mot storlagen. Förluster mot både AIK och Elfsborg som toppar tabellen. Tidigare år har ju matcherna mot bra motstånd varit vår styrka. Nåväl, än finns chans till Europaplats.

I Svenska Cupen gjorde vi ett magiskt gruppspel och vann alla matcher med 4-1, och krossade bl.a. storlaget Elfsborg i Borås. Där trodde jag att vi gick en fantastisk säsong till mötes. Vi hade också tur i lottningen i kvarten och ställdes mot Halmia från Div 1 Södra. Enkel seger blev det även där. Efter detta fick vi åka till Sthlm och möta Bajen inför 28000 åskådare. Jag trodde vi skulle ta det, men trots att Hammarby endast fick iväg 3 avslut på hela matchen, lyckades de vinna med uddamålet. Stor besvikelse att åka ut i semi när vi var så nära final. Där inleddes också vår mer instabila säsong, som fram tills dess hade varit felfri.

Gravdal har varit fenomenal. Men nu är det lite jobbigt. Efter hans 12 ligamål, 3 cupmål och 6 utnämningar till matchens lirare hittills under säsongen har han dragit till sig intresse. Dessutom har han börjat snacka om att han vill testa något nytt. Inte alls bra. Dessutom imponerar han i Norges A-landslag, vilket inte sänker intresset. Det kommer in många bud från England, Italien, Frankrike, Spanien osv, men vi har satt en hög prislapp.

Övrigt spelarmässigt? Nouri har varit precis så bra som jag önskat. Levererat mycket assist, framförallt i cupen där han vann hela assistligan med 5 framspelningar. Titi har varit en besvikelse på vänsterkanten, och måste höja sig. Att vår förstemålvakt bara stått 6 matcher kan också bidragit till vår instabilitet. Öhlund och Henrik Johansson är visserligen hyfsat lovande, men de har fått ta ett ansvar de kanske inte är redo för. Bägge har visserligen gjort det bra, men Kerr är klasser bättre och dessutom lagkapten. Kanske dumt av mig att satsa så hårt på en målvakt som jag vet missar stora delar av säsongen pga landslagsspel. Tåls att tänkas på framöver.

Jag har nog varit lite väl negativ i tonen i denna rapportering. Trots allt ser det ju rätt bra ut i klubben. 68 MKR i kassan. Dessutom har vi nu i stort sett alla faciliteter uppgraderade sen förra säsongen, och vi har häng på Europa. Ibland glömmer jag att det inte är resultaten som är målet med denna resa, och att vi är Jönköpings Södra IF.

#45   A Certain Romance

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 514 Inlägg:

Postad 24 May 2014 - 09:39 AM

Postad bild

SÄSONG 6 (2019) • SMÅNYHETER

Postad bild

Helt plötsligt kom ett meddelande från ordföranden om att vi tydligen börjat samarbeta med Bundesligaklubben Werder Bremen. Jag vet ännu inte om detta kommer betyda särskilt mycket, men helt klart ska vi kolla in deras trupp och se om det finns några intressanta spelare att låna, eller så kanske de frivilligt skickar några killar till Jönköping. Återstår att se.

Postad bild

Belgiska Genk hörde av sig och ville köpa sig loss från 50%-klausulen vi hade på Hysén. Jag tvekade inte alls att tacka ja till detta bud. Tyvärr har Adam inte utvecklats nämnvärt sen han lämnade oss, och jag kan så klart få ångra detta uttalande, men jag är tämligen säker på att han aldrig kommer att säljas för 20 MKR eller mer. Och därför ser jag budet på ca 10 MKR som en riktigt bra affär för oss.

#46   A Certain Romance

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 514 Inlägg:

Postad 25 May 2014 - 18:11 PM

Postad bild

SÄSONG 6 (2019) • INFÖR SLUTSPURTEN

Postad bild

Postad bild

Efter förlusten mot Djurgården tog vi ett rejält snack i laget. Ett möte där många vettiga åsikter luftades. Sen dess har vi gått som tåget. Vi har ett otroligt flow. Och samtidigt har topplagen tappat poäng, mycket pga deras kvalspel till Europa. Detta gör alltså att vi med 4 matcher kvar leder Allsvenskan! MEN, och det är ett rejält men, vi har absolut tuffast spelschema. Alla ligger topp-8 och vi ska möta AIK och Elfsborg borta. De två lagen står ju för 2 av våra 4 förluster hittills i ligaspelet, så det blir tuffa nötter att knäcka.

En ny målvakt har vi också. När 7 matcher återstod av ligaspelet gick Kerr sönder och skulle missa resten av säsongen, istället för att satsa på våra lovande målvakter i detta kritiska skede plockade vi in gamle MFF-keepern Robin Olsen, 29 år, som var klubblös efter en fyra säsonger i danska FC Nordsjälland. Tanken är också att vi säljer Kerr efter säsongen pga all hans landslagsfrånvaro med Jamaica, och satsar på Robin och våra unga målvaktslöften.

Mer raljerande kommer så klart när säsongen är slut, ville mest hypa serieavslutningen lite. Kan också meddela att hela vår fina offensiv bygger på två fantastiska herrar, Gravdal med 20 ligamål och Nouri med 14 assist i ligaspelet. Mycket fina siffror. Detta kan verkligen gå hur som helst, antingen vinner vi hela skiten, eller så hamnar vi utanför europaspel helt. Plats 4 är sista chansen till Europa, men samtidigt tror jag att Svenska Cup-mästaren kan sno den platsen om man har otur.

#47   A Certain Romance

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 514 Inlägg:

Postad 27 May 2014 - 18:26 PM

Postad bild

SÄSONG 6 (2019) • SÄSONGSSLUT

Postad bild

MATCHER

SM-GULD! Det tuffa spelschemat kunde inte stoppa oss. Vi åkte till Borås och plockade hem en trea. Vi åkte till Stockholm och plockade hem en trea, trots 10 man sista halvtimmen. Sen säkrade vi titeln i omgång 29 när vi slog Norrköping enkelt. Och vi gör det verkligen "the J-Södra way". Gravdal gör nickmål efter inlägg från Nouri både i matchen mot Elfsborg och mot Norrköping, se nedan. Att vi sen gör en pissmatch i sista omgången gör mig inte särskilt mycket. Så jävla skönt att bli mästare efter en otrolig höst.

Postad bild
Gravdal nickar in mål efter inlägg från Nouri, både mot Elfsborg och Norrköping.

Nu ska jag inte tjata så mycket om dominansen från Gravdal och Nouri, det är ni säkert less på. Men den förstnämnde nätade 23 gånger i Allsvenskan och vann skytteligan. Den sistnämnde levererade 18 assist och vann assistligan. Gravdal ligger återigen just under 70% i vunna nickdueller, dock kom han inte upp i 400 dueller i ligaspel i år, detta kan dock bero på att vi ofta vilade honom sista 20-30 minuterna och istället spelade Ekobo, som faktiskt är bättre i huvudspelet. Kamerunaren låg på hela 79% vunna nickdueller. Ekobo som har en makalös spänst och är grym på huvudet skulle garanterat klara Gravdals roll med bravur, något som känns tryggt ifall vi skulle behöva sälja Gravdal.

I försvaret gör både Frimpong och Pedersen mycket fina säsonger, och när de väl hade spelat ihop sig (Watson var skadad mycket) så bildade de en mur centralt längst bak. Jeppe Svensson, trotjänaren och egna produkten, gör också en säsong klart över förväntan. Mycket roligt att han gör ett så bra jobb trots att han är långt ifrån att vara ligans bästa högerback. Robin Olsen kommer in som målvakt och gör det riktigt stabilt i slutet. Om vi bortser från den betydelselösa sistamatchen mot Bajen så släppte han endast in 2 mål på 6 matcher i ett skede då ligan avgjordes. Det är en imponerande siffra. Och nu är det bara att hoppas att vi lyckas sälja Kerr till en vettig peng i januari, så att vi kan fokusera på Olsen och våra målvaktstalanger, speciellt Henrik Johansson ser ut att kunna bli riktigt bra. Han kanske dock lånas ut för att få en förstemålisroll, så har vi kvar U21-landslagsmålvakten Öhlund som backup istället. Öhlund stod ju trots allt 9 allsvenska matcher i år, med framgång.

Vi gör återigen 13 nickmål i ligaspelet. Känns som att siffran borde varit högre. Hur som helst är det en okej siffra. Vad som är mer imponerande är vår hörnstatistik. Vi gör alltså 11 mål direkt på hörna, medan vi släpper in 0(!). Där har vi nog vunnit många poäng i år.

Postad bild

Postad bild

Även i år investerar klubben i träningsanläggningsuppgradering. Det kostar pengar, men kommer förhoppningsvis löna sig i längden, och vår ekonomi är fortsatt god, även om vi backar rejält när vi inte säljer spelare. Vi har ju ett ganska dåligt publiksnitt, drygt 3000 för ett lag som vinner Allsvenskan är inte så imponerande. Klubbkassan ligger efter sponsorpengarna trillat in på ca 35 MKR.

Postad bild

---

Är det något ni undrar över eller är sugna på att veta mer om, så tveka inte att lägga en kommentar.

#48   trashbag

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5398 Inlägg:

Postad 27 May 2014 - 22:27 PM

Detta är jävligt bra bara. Så kan man väl säga. Riktigt intressant med ett udda tänk!

#49   bambuh

President

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8643 Inlägg:

Postad 29 May 2014 - 03:22 AM

@bambuh

Följ!

#50   oehman

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 363 Inlägg:
  • Favoritlag:Liverpool FC, Málaga CF.

Postad 29 May 2014 - 05:29 AM

Snyggt med SM-guld! Gillar verkligen din rapport, lätt att följa med och du får en att vilja läsa. Försöker hänga med så mycket jag kan!

#51   A Certain Romance

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 514 Inlägg:

Postad 29 May 2014 - 07:03 AM

Visa inläggtrashbag skrev:

Detta är jävligt bra bara. Så kan man väl säga. Riktigt intressant med ett udda tänk!

Tackar! Försöker hitta sätt att göra det unika i denna rapport mer tydligt, t ex genom målanalyserna och nickstats på mina spelare. Hoppas jag kan specificera det ännu mer.

Visa inläggoehman skrev:

Snyggt med SM-guld! Gillar verkligen din rapport, lätt att följa med och du får en att vilja läsa. Försöker hänga med så mycket jag kan!

Tackar! Jag hänger med i din Malagarapport också.

---

Bambuh; Sjukt (och jävligt roligt) klipp.

#52   A Certain Romance

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 514 Inlägg:

Postad 30 May 2014 - 21:28 PM

Postad bild

INFÖR SÄSONG 7 (2020) • ÖVERGÅNGAR

Som vanligt säger vi adjö till några pjäser. Karamoko har nu åkt tillbaka till PSG. Enligt planen sålde vi också vår förstemålvakt de senaste säsongerna, Duwayne Kerr. Crystal Palace fick honom för den blygsamma summan 3 MKR. Trist att släppa en sån profil, men att förlita sig på nån som är borta 10 matcher per säsong känns inte okej. En till spelare från A-truppen lämnar; Jonas Olsson. Allroundbacken är okej, men det kändes som rätt tidpunkt att släppa honom. Vi förlängde inte kontraktet, och han skrev istället kontrakt med Halmstad efter nån vecka som klubblös. Lämnar efter kontraktslut gör också Viktor Stolth och Emanuel Ike som varit utlånade senaste säsongen. Ike har varit utlånad två säsonger utan att utvecklas nånting i stort sett och han får försöka hitta nya miljöer att växa i. Stolth å sin sida har inte nog potential för att bli en allsvensk spelare och skrev på för Degerfors i Superettan istället.

Till A-truppen kommer två spelare. Två kanonspelare. Victor Sylla, ung vänsterback, kommer på lån fram till mitten av juni, sen går hans kontrakt ut med Bordeaux sista juni och då blir han faktiskt J-Södra-spelare helt och hållet. Mycket kul, känns som en naturlig ersättare till Karamoko. Sen lyckas vi göra en sanslös värvning. En av Brasiliens mest lovande mittbackar lämnade Sao Paulo när kontraktet gick ut. Vi fick höra talas om U-landslagsmannen via en agent, och då han såg riktigt intressant ut gjorde vi ett värvningsförsök som gick kanon. Pablo Trevisan Pinto, eller Pablo som är hans artistnamn, blir nog Allsvenskans bäste mittback och kommer bilda ett ruggigt bra mittbackslås med Pedersen. Oj, så spännande det blir.

Till U19-laget köper vi mittbacken Samuel Hermansson, från Värnamo för 2,15 MKR, som ser riktig lovande ut och som våra scouter öste lovord över. Till U19 värvar vi också en ung, stor, svensk anfallare vid namn Gustav Johansson från Limhamn Bunkeflo. Kan bli en okej bollmottagare på sikt. U19-truppen innehåller förutom dessa värvningar inga jättelöften, största talangerna är en back vid namn Patrik Bohman (som spelade 9 matcher i Superettan förra året när han lånades ut till Karlstad) och en forward vid namn Christoffer Fast som, ironiskt nog med tanke på vår filosofi, är katastrofalt dålig i luftdueller. Snart känns det som att vi borde få fram någon riktigt bra egen produkt med tanke på facilitetsförbättringarna. Eller är problemet att jag är för dålig på att släppa fram våra talanger? Jag tror faktiskt inte det, men det är klart att det hade varit svårare att ge t ex Afzelius och Hysén samma förtroende om de kommit fram nu när kraven på resultat är högre. Samtidigt så litar jag på min ledarstabs utlåtanden om potential, t ex målvakts-Henke som ses som ett stort löfte hanterar jag väldigt noggrant nu.

Detta inlägg har redigerats av A Certain Romance: 31 May 2014 - 08:20 AM

#53   tiebreak

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1333 Inlägg:
  • Yrke:Vaktmästare
  • Favoritlag:Losc Lille, Genoa

Postad 31 May 2014 - 09:35 AM

Grym värvning i Pablo borde kunna ge bra med pengar i framtiden. KIU

#54   A Certain Romance

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 514 Inlägg:

Postad 31 May 2014 - 09:41 AM

Visa inläggtiebreak skrev:

Grym värvning i Pablo borde kunna ge bra med pengar i framtiden. KIU

Man tycker ju det. Han har en minimiklausul inskriven på 100 MKR. Dock brukar det vara svårt att komma upp i de summorna när det gäller försvarsspelare från Allsvenskan. Men vi får se vad som händer. Enda frågetecknet är väl luftspelet i och med hans längd och spänst, men samtidigt är han ju en skicklig huvudspelare.

#55   tiebreak

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1333 Inlägg:
  • Yrke:Vaktmästare
  • Favoritlag:Losc Lille, Genoa

Postad 31 May 2014 - 09:51 AM

Visa inläggA Certain Romance skrev:

Man tycker ju det. Han har en minimiklausul inskriven på 100 MKR. Dock brukar det vara svårt att komma upp i de summorna när det gäller försvarsspelare från Allsvenskan. Men vi får se vad som händer. Enda frågetecknet är väl luftspelet i och med hans längd och spänst, men samtidigt är han ju en skicklig huvudspelare.
Du får träna upp hans spänst.

#56   A Certain Romance

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 514 Inlägg:

Postad 31 May 2014 - 12:46 PM

Postad bild

INFÖR SÄSONG 7 (2020) • TRUPPEN

Målvakter:
01. Robin Olsen | DAN | 30 år
12. Christoffer Öhlund | SVE | 19 år (EP)
30. Henrik Johansson | SVE | 17 år (EP)

Olsen känns som en stark förstekeeper, vilket han visade i slutet av förra säsongen. Bakom honom har vi stabile ynglingen Öhlund och jättetalangen Henrik.

Försvarare:
02. Janus Pedersen | DAN | B C | 19 år
03. Victor Sylla | FRA | B V | 19 år
04. Pablo | BRA | B C | 20 år
05. Jesper Svensson | SVE | B/M H | 30 år (EP)
13. Oskar Frohm | SVE | B HC | 21 år (EP)
16. Paul Frimpong | GHA | B VC | 21 år
20. Johan Lindqvist | SVE | B HC | 19 år (EP)
21. Max Watson | SVE | B C | 24 år (EP)

I försvaret ersätts Karamoko och Jonas Olsson av Sylla och Pablo. Känns oerhört bra. Vänsterbacksbytet gör nog ingen större skillnad, men att vi ersätter en hyfsad allroundback med en toppback sänder positiva signaler. Pedersen är riktigt bra och har haft några klubbar efter sig, men blir kvar i Jönköping. Trotjänare Jeppe Svensson får förnyat förtroende på högerbacken, kan inte få annat efter förra årets säsong, även om ledarstaben är ganska överens om att han inte håller särskilt hög kvalitet. Watson, Frohm och Lindqvist är rotationsspelare från egna led allihopa. Okej spelare, varken mer eller mindre. Frimpong var väldigt bra ifjol och har utvecklats fint. Han kan räkna med mycket speltid.

Mittfältare:
06. Joakim Lindner | SVE | M C | 29 år
07. Filip Tronet | SVE | M H | 26 år
08. Abdelhak Nouri | NED | M HC | 22 år
10. Tibor Cica | KRO | M HVC | 26 år
11. Titi | BRA | M VC | 21 år
14. Fodé Diallo | GUI | M C | 22 år
17. Jesper Kofoed | DAN | M C | 21 år
19. Joakim Jovanovic | SVE | M V | 18 år (EP)

Mittfältet är oförändrat från ifjol. Nouri och Titi har ytterplatserna, även om Cica ofta fick ta vänsterplatsen när Titi var ur form. Cica slåss ju annars med Kofoed om playmakerplatsen. Dansken är på frammarsch, men Cica har spetskvalitéer som gör honom otroligt viktig. Diallo har bollvinnarrollen. Lindner och Tronêt finns som backup på mittfältet, och Jovanovic kan förhoppningsvis få mer speltid i år, även om han kommer matchas hårdast i U-serierna.

Anfallare:
09. Harald Gravdal | NOR | A C | 21 år | 197 cm
15. Eddie Afzelius | SVE | M H/A C | 20 år | 184 cm (EP)
18. Bruno Ekobo | CMR | A C | 21 år | 192 cm
23. Håkan Modin | SVE | A C | 21 år | 187 cm
24. Adnan Ågren | SVE | A C | 20 år | 177 cm (EP)

Anfallssidan är för första gången inför en ny säsong oförändrad (förutom att Adnan tas in från juniorlaget) från förra säsongen. Jag kommer dock matcha lite annorlunda. Tanken är att Ekobo och Harald ska växla lite i bollmottagarrollen, då Ekobo egentligen är bättre med huvudet än Harald. Harald kommer å andra sidan spela mer i rollen som komplett anfallare, där han kommer växla med Eddie. Får se hur detta funkar, och om Ekobo kan splittra upp Harald/Eddie-duon som skördat stora framgångar i två säsonger nu. Håkan Modin fick väldigt lite speltid förra året och förtjänar mer, och sannolikt blir det mer eftersom vi kommer kvala till Europa i år, och kanske inte kan räkna med att ha lika tur med skador som vi hade förra säsongen. Andan Ågren är en okej egen produkt som får vara backup i år. Han var utlånad till Halmstad i Superettan förra året där han faktiskt gjorde 13 mål.

Lagets lönekostnad: 932 TKR/vecka

Ekonomin är inte lika blommande som den varit tidigare, tack vare fortsatta investeringar samtidigt som vi inte gjort några större försäljningar i år. Och vid säsongsstart har vi faktiskt bara knappa 5 MKR i kassan. Vi kan behöva göra någon tidig försäljning med andra ord. Dock ser publikfronten betydligt mer positiv ut. Säsongskortsförsäljningen har ökat från ca 400 till nästan 700 sålda. Mycket bra. Och i cupmatcherna nu på försäsongen har intresset varit högt. 4900 (av 5200 möjliga) åskådare hade vi mot Mjällby. Känns lovande.

Screens finns länkade på efternamnen, för den som är lite trög.

#57   A Certain Romance

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 514 Inlägg:

Postad 01 June 2014 - 08:04 AM

Postad bild

SÄSONG 7 (2020) • SUPERCUPEN

En titel är bärgad. Att det är den mindre ärofyllda Svenska Supercupen är en annan sak. En titel är en titel är en titel är en… Ja ni, förstår. Viktigt att få in vinnarmentalitet i gruppen. Och vi gör en kanonmatch mot Bajen. 26-6 i avslut och 7-1 i klara målchanser. Inte konstigt med tanke på hur bra vår taktik funkade denna match. Kolla bara Bruno Ekobos nickstatistik som bollmottagare nedan. 18/20 vunna nickdueller varav 4 räknas som avgörande. Ett mål satte han också med huvudet efter inlägg från Titi.

Postad bild

Och här är ett exempel på hur det kan se ut nu när vi spelar två bjässar på topp. Ekobo och Gravdal i samarbete mot AIK på hemmaplan i en allsvensk match denna nystartade säsong.

Postad bild
Gravdal nickar ner boll mot Ekobo som smäller upp en boll i krysset på Stadsparksvallen.

#58   A Certain Romance

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 514 Inlägg:

Postad 02 June 2014 - 19:23 PM

Postad bild

SÄSONG 7 (2020) • SOMMARUPPEHÅLL

Postad bild

MATCHER

Hej och så, så det flyter på. Vi dominerar Allsvenskan helt och hållet. Trots att topplagen kryddat sina trupper väldigt mycket så har de inte riktigt fått det att stämma. Malmö och AIK, som är farligaste konkurrenterna är alltså klart bakom oss, samtidigt som Hammarby och Norrköping kanske inte håller i längden, även om speciellt Norrköping har en oerhört stark trupp. En match har vi förlorat i år, försäsongen inkluderad. Och det är i kvartsfinalen mot Hammarby där vi förlorade ganska orättvist faktiskt, men vi luftade laget ganska friskt där och jag hade heller inget större fokus på den turneringen när vi redan hade europaspel klart.

Våra forwards? Draget att spela Ekobo som target har varit en dundersuccé. 14 ligamål på 10 starter är fantastiskt. Han har också 80% vunna nickdueller i ligan där han hittills varit inblandad i 158 sådana. Gravdal ligger på 78% på 127 nickdueller. Så ni kan tänka er att backarna som möter dessa inte har något roligt uppdrag. Vi har faktiskt redan gjort 9 nickmål i ligan. Och denna fråga dök tillochmed upp på presskonferensen (den frågan har jag aldrig sett förr):

Postad bild

I övrigt på spelarfronten kan vi konstatera att Cica gör sin bästa säsong hittills med hela 8 assist redan. Nouri står inte för lika mycket assist i år även om han är bra. Titi har varit en jättebesvikelse och jag funderar faktiskt på att sälja honom. Johan Lindqvist har tagit över högerbacksrollen från Jeppe, även om de är likvärdiga har Johan fått spela mest hittills, men det är en position som egentligen borde förstärkas, trots att jag älskar att spela dessa två egna produkter. De flesta av våra spelare gör ett bra jobb. Extra plus ska jag också dela ut till Afzelius och Robin Olsen som varit riktigt bra. Den sistnämnde ska spela EM med Danmark nu i sommar. Tyvärr har nog Tronêt gjort sin sista match i J-Södra. Han har ju varit skadedrabbad under hela sin tid i klubben, och nu har han brutit benet och beräknas vara borta hela säsongen samtidigt som han sitter på utgående kontrakt. Tråkigt att det blir ett sånt slut efter hans 5 säsonger i klubben.

Ekonomin är tyvärr inte bra, men styrelsen är inte alls orolig då de räknar med miljoner från Europa. Jag däremot gillar inte att saldot lyser rött på -5 MKR och kommer nog att försöka sälja någon spelare för ett belopp över 10 mille. Ekobo är hetast på marknaden tätt följd av Gravdal och Pedersen. Helst vill jag såklart sälja någon annan än dessa tre, typ försöka få en okej summa för Titi. Men Ekobo har en klausul på 50 MKR, och det är inte omöjligt att någon klubb matchar den summan. Köln har redan lagt 39 MKR rakt av, men vi nekade.

Publiksnittet är en succé i år och vi ligger runt 5000 åskådare, nästan fullsatt varje hemmamatch. Dock får vi inte spela i Europa på Stadsparksvallen, utan där verkar det bli Borås Arena som gäller. Intressant om vi lottas mot bra motstånd på en så stor arena, då kan det bli fina publikintäkter.

Här nedan presenteras också roliga nyheter. Sverige får en till plats i CL nästa säsong! Så chanserna att få kvala till CL även nästa år är riktigt goda. Kan tillägga att vi i år går in i tredje kvalomgången. Där kanske vi får klara oss utan bägge våra svenska duktiga målvakter samt Afzelius, som tillsammans med U19-spelaren Hermansson är uttagna till Sveriges OS-trupp.

Postad bild

Postad bild

#59   A Certain Romance

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 514 Inlägg:

Postad 03 June 2014 - 17:43 PM

Postad bild

SÄSONG 7 (2020) • SOMMARÖVERGÅNGAR

Oj, vad det händer saker. Alldeles yr blir jag. Egentligen ville jag bara fortsätta harva på med samma trupp då den varit så framgångsrik och det känns dumt att röra om för mycket inför CL-kvalet. Men det ekonomiska läget och att det dök upp intressanta spelare förändrade läget. Vi börjar med försäljningarna. Håkan Modin ville ha mer speltid, och eftersom hans kontrakt skulle gå ut efter säsongen erbjöd jag honom till klubbar redan i april, norska Ranheim nappade och köpte honom för 350 TKR. Titi har inte alls levererat på vänsterkanten, trots att det är en duktig spelare. Siena vann dragkampen om honom, och betalade 9,25 MKR plus en 50% vidareförsäljningsklausul. Sen kom Sporting Lissabon och gav oss ett bud för danske Pedersen. Pedersens kontrakt går ut efter nästa säsong, och eftersom budet låg på hela 48 MKR och att vi skulle få behålla honom på lån resten av säsongen så valde vi att tacka ja till budet. Vi får in en stor summa pengar, och Pedersen är kvar ett halvår till ungefär, utan att vi behöver betala en krona i lön. Känns mycket bra. Och klubbkassan är nu uppe på 42 MKR, utan att det europeiska äventyret startat. Tryggt.

Vi får in tre svenskar. Två stycken med A-landskampsmeriter. Niklas Hult tar över vänsterkanten efter att Titi haft den platsen i 3 säsonger. Hult är riktigt bra och har gjort 6 säsonger i Club Brügge. Hans kontrakt gick ut och vi snappade upp honom. Bra inläggsfot också vilket bör passa hos oss. En till som höll till i Belgien och vars kontrakt gick ut var Magnus Eriksson. Han har spelat i Standard i fyra säsonger och på dessa 4 säsonger gjort 44 ligamål. Att han väljer J-Södra känns otroligt bra. Kul också att vi får in mer inhemska spelare i truppen och även höjer medelåldern lite. Dock höjer vi inte medelåldern genom att plocka hem U21-landslagsmannen Daniel Svensson från Hannover. Han är fostrad i Helsingborg men köptes till Hannover där han tillbringat tre säsonger utan att slå sig in i laget. Vi hoppas att han ska få en nytändning hos oss.

Nu blir det lite rörigt i truppen med så många anfallare, så vi får se hur vi lyckas matcha dem och rotera. Bruno, Harald, Eddie, Magnus Eriksson och Daniel Svensson är ju alla kompetenta alternativ. Hmm, positiv huvudbry, får man väl säga.

#60   A Certain Romance

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 514 Inlägg:

Postad 03 June 2014 - 21:34 PM

Postad bild

SÄSONG 7 (2020) • CL-KVAL

Kvalomgång 3 • Maccabi Tel Aviv

Match 1 • Borta
Vi lottades mot israeliska Maccabi Tel Aviv i tredje kvalomgången. En lottning som kändes ganska tuff. Kikar man på deras trupp ser den ganska stark ut. Men det kändes absolut inte som något omöjligt motstånd. Tyvärr saknade vi Eddie som var med OS-truppen. Frimpong var också skadad men läget kändes helt okej. Vi startade med Eriksson och Gravdal i anfallet då Ekobo behövde vila, han fanns dock med på bänken. Vi fick ett mål bortdömt i 5:e minuten och Magnus Eriksson var nära i mitten av halvleken, men annars var det en händelsefattig halvlek som slutade 0-0. I andra hade Maccabi två bra chanser, bl a fick Olsen göra en jätteräddning i 87:e. Vi kontrollerade annars spelet och hade en till boll i nät som blåstes bort efter offside i 82:a. Matchen slutade mållöst. Vi hade 11-9 i avslut och 54% bollinnehav. Känns positivt att vi var bättre, men samtidigt fick vi inte med oss något bortamål.

Match 2 • Hemma
Borås Arena var det som gällde på "hemmaplan". 4938 åskådare hittade dit. Vi hade tillgång till samma manskap som förra mötet. Idag valde vi att spela Ekobo som target och en formtoppad Magnus Eriksson bredvid i anfallet. Gravdal fick alltså börja på bänken. 5 minuter hade gått av matchen när Hult hittade Ekobos panna, men bollen gick i ribban. Efter att vi skapat en hel del lägen kom till slut målet i minut 39, på nick så klart, denna gång av Magnus Eriksson efter inlägg från Niklas Hult. Sommarvärvningarna i samarbete alltså. Andra halvlek var nervös, trots att vi hade full kontroll över matchen. Nervknutarna lossnade lite när Ekobo drog in 2-0 från dålig vinkel i minut 63. Stolpe in. Vi fortsatte skapa chanser, men i 90:e minuten reducerar Tel Aviv på en hörna. Vi lyckas dock hålla undan och går vidare till sista kvalomgången! 15-4 i avslut hade vi i den här matchen. En stabil insats rakt igenom. Tibor Cica var bäst på plan tillsammans med anfallsparet.

Kvalomgång Slutspel • Litex

Match 1 • Borta
Vi var inte seedade och riskerade att få möta PAOK, Partizan och Dinamo, men vi fick istället bulgariska Litex. Som får ses som en schysst lottning, även om det är ett bra lag. Vi började borta i Bulgarien. Och valde återigen att starta med Ekobo och Eriksson i anfallet. Magnus har öst in mål senaste tiden, så det var ett enkelt val. Vi kontrollerade första halvleken och hade mest avslut, men bägge lagen hade varsitt bra läge utan att näta. I början av andra fick vi det så viktiga bortamålet, Hult stack in en boll till Eriksson, som snabbt vände om och klippte in ett välplacerat avslut. Bara några minuter senare rasslade det till igen. Denna gång var det Ekobo som bombade in ett skott från straffområdeskanten, framspelad av Eriksson. Resten av matchen skapades några chanser åt bägge håll, men det blev inget mer mål, och vi kunde resa hem med en otroligt skön 2-0-vinst efter 17-10 i avslut på bortaplan. Känns lovande inför returen.

Match 2 • Hemma
Till returen fick vi tillbaka Eddie från OS, där Sverige gick till semi, men torskade och förlorade sen även i bronsmatchen. Eddie fick högerytterplatsen då Nouri var sliten. Ekobo vilades också till förmån för Gravdal efter tufft matchande. Det blev ingen spänning. Cica drog in en frispark i 38:e minuten. Gravdal lubbade snyggt in tvåan innan halvtid. Litex drog på sig ett rött i andra, vilket även Janus Pedersen gjorde i 88:e minuten. I övrigt hände inte mycket, vilket betyder att...

… J-Södra spelar Gruppspel i Champions League 2020!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar