Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Tiki Taka i Manchester

202 svar till detta ämne

#1   bambuh

President

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8437 Inlägg:

Postad 05 September 2014 - 00:52 AM

Postad bild

Inledning
Då är man tillbaka med ännu en rapport. Efter min enormt långa rapport som jag haft sen i början av FM14 så valde jag att avsluta den då det började dyka upp buggar och sånt där. Jag har efter det prövat på med egna databaser och andra lag, men ingenting har riktigt varit allt för intressant en längre tid. Jag semestrade en säsong och tog över Manchester City med målet att försöka plocka upp några av dom achivements som jag ännu inte ordnat (mer om det i ett senare inlägg). Tiki Taka i Manchester heter rapporten. Dom som följde min FM13 rapport med samma namn vet att jag verkligen byggde en trupp. Inte bara köpte spelare för kuls skull, utan satsade mycket inhemskt och på egna talanger. Jag vill göra något liknande med den här saven. Kommer vi spela tiki taka? Nja, till viss del. Jag vill försöka bygga en taktik som lutar åt att ha mycket bollinnehav, men jag vill inte att det ska bli ett ändlöst rullande.

Utöver dom achivements som jag vill plocka så har jag några andra mål med den här saven. Jag vill starta med 11 egna produkter i en match. Det klarade jag av på FM13 saven. Jag vill även ha flest engelska landslagsmän i landslaget än något annat lag. Jag vill också hitta en ny Javier Villafane. Han skrev på för klubben på min gamla save och blev lite av en legend. Han brände bland annat två straffar i en CL final, ett sent i matchen och den sista straffen i straffläggningen vilket gjorde att vi förlorade. Men det var en spelare som jag själv byggde om från en playmaker till en falsk nia på topp och han öste in mål. Det sista målet jag har är att bli världens rikaste klubb. Detta är då tanken med den här saven. Jag har även tänkt pröva på några andra designer än vad jag har använt tidigare för att se om man kan hitta något som passar bra. Tanken är då att göra drygt fyra uppdateringar under ligaspelet sen några små uppdateringar här och där. Den första uppdateringen blir om vilka achievements jag vill försöka ordna på den här saven.

Detta inlägg har redigerats av bambuh: 05 September 2014 - 01:55 AM

@bambuh

Följ!

#2   bambuh

President

• Medlem
  • 8437 Inlägg:

Postad 05 September 2014 - 01:41 AM

Postad bild

DOM UTVALDA ACHIEVEMENTS

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

@bambuh

Följ!

#3   bambuh

President

• Medlem
  • 8437 Inlägg:

Postad 05 September 2014 - 02:29 AM

Postad bild

KAPITEL 1 - PLANERING AV TRUPPEN

Postad bild

Nyförvärv (innan jag tog över): Bartra & Pjanic

Utgående kontrakt (2015): Richards, Kolarov, Demichelis, Milner

Högst löner: Yaya (1,9m/v), Silva (1,6m/v), Kompany & Agüero (1,5m/v)

Detta är då truppen när jag precis har tagit över laget. Två värvningar gjordes av klubben i januari innan jag hade tagit över klubben. Bartra förstärkte försvaret och Pjanic plockades in för att bredda offensiven. Är tveksam till att Pjanic ska kunna hålla en plats i mitt lag, så det kan mycket väl bli så att jag försöker sälja honom. Richards, Kolarov och Demichelis kommer inte få något nytt kontrakt, så vi kommer att behöva plocka in spelare på dom positionerna. Tre anfallare behövs inte när vi ska lira med en strikerposition, så antingen Dzeko eller Negredo kommer vi att försöka sälja. James Milner ska vi försöka förnya då han är en spelare som kan spela på många positioner.

Om man kollar på laget så kan man se att vi har en mycket bra bredd i laget, förutom på högerkanten. Navas och Milner är väl inte några superlirare, men dom håller ändå en bra nivå. Navas kan nog ställa till det för många försvar med sin snabbhet. Men vi kan nog behöva plocka in någon spelare som kan ta en plats till höger. Vänsterbacken och högerbacken vill jag också ha in nya spelare. Yaya är också den enda tänkta defensiva playmakern i laget, förutom Fernandinho men han är tänkt som starter brevid honom. Där kan vi nog behöva plocka in någon.

Högsta lönen sitter inte så oväntat Yaya på med 1,9 miljoner kr i veckan. Jag vill att spelarna max ska ha 1,5 miljoner kr i veckan, så just nu har vi bara två spelare som är över den gränsen. Men nyförvärven ska vi försöka hålla på 1,5 miljoner och under. Jag vill även försöka få in några britter i laget och givetvis unga spelare som kan räknas som egna produkter om några år. Men just nu har vi en bra trupp som behövs slipas lite grann, det ska vi försöka göra i nästa transferfönster.

Detta inlägg har redigerats av bambuh: 06 September 2014 - 13:16 PM

@bambuh

Följ!

#4   Woodzy

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 859 Inlägg:

Postad 05 September 2014 - 13:13 PM

Kom igeeeeen. Mycket bra tankar här, och dessutom gillar grafiken. Achievementsgrejen är ju underbar. Har själv suttit och funderat på om man skulle lägga tid att få till så många som möjligt. Hittills har det ju bara blivit så att dem trillar in när man lyckas med vissa. Sen takikttavlan.... #gillart.

#5   bambuh

President

• Medlem
  • 8437 Inlägg:

Postad 05 September 2014 - 15:17 PM

Visa inläggWoodzy skrev:

Kom igeeeeen. Mycket bra tankar här, och dessutom gillar grafiken. Achievementsgrejen är ju underbar. Har själv suttit och funderat på om man skulle lägga tid att få till så många som möjligt. Hittills har det ju bara blivit så att dem trillar in när man lyckas med vissa. Sen takikttavlan.... #gillart.

Tack!
Kul att du gillar spelidén.

@bambuh

Följ!

#6   bambuh

President

• Medlem
  • 8437 Inlägg:

Postad 05 September 2014 - 18:33 PM

Postad bild

KAPITEL 1.1 - SEX SPELARE ANLÄNDER

Spelare ut
Postad bild John GUIDETTI - 23 miljoner kr till Stoke
Postad bild Joleon LESCOTT - 10 miljoner kr till Liverpool
Postad bild Álvaro NEGREDO - 300 miljoner kr till Monaco
Postad bild Miralem PJANIC - 147 miljoner kr till Paris Saint-Germain
+23 spelare på free transfers

Spelare in
Postad bild Humam TARIQ - 870k från Al-Quwa Al-Jawiya
Postad bild Heino DRACHMANN - 4 miljoner kr från FC Nordsjaelland
Postad bild Frank KEMKENS - 6,5 miljoner kr från Ajax
Postad bild Neil TAYLOR - 40 miljoner kr från Swansea
Postad bild RAFINHA - 160 miljoner kr från Barcelona
Postad bild Arjen ROBBEN - 125 miljoner kr från Bayern München

En hel del hände i vårat första transferfönster som manager för klubben. Fyra A-lags spelare lämnade och tre A-lags spelare anlände. Lescott och Guidetti valde jag att sälja för 23 miljoner samt 10 miljoner kr. Negredo blev den anfallaren som fick lämna och Monaco öppnade plånboken och gav oss hela 300 miljoner kr för honom. Vilket enligt mig är ett rejält överpris. Sent i transferfönstret så fick Pjanic också lämna, mest pågrund av att Robben var påväg in.

Robben plockade vi in sent på transferfönstret och han gör så att vi får ett annat alternativ på högerkanten än bara två yttrar (Navas & Milner). Neil Taylor dök upp i City akademi för flera år sen och han plockas nu tillbaka till klubben. Han är tänkt som backup bakom Clichy. Rafinha håller riktigt hög klass och kan spela på i princip alla platser på det offensiva mittfältet. Han är dock tänkt som defensiv playmaker bakom Yaya. Tariq var klar för klubben innan jag tog över och han verkar utan tvekan ha kvalité att bli en bra spelare. Kemkens är en ung mittback som kommer att få hålla till i U21-laget. Drachmann är redan nu en favoritspelare. 15 år och håller redan sån hög kvalité. Han kommer utan tvekan att få spela i A-laget redan den här säsongen. Men nu har vi ändå en rätt så bra trupp inför säsongen.

Detta inlägg har redigerats av bambuh: 06 September 2014 - 13:16 PM

@bambuh

Följ!

#7   bambuh

President

• Medlem
  • 8437 Inlägg:

Postad 05 September 2014 - 18:55 PM

Postad bild

KAPITEL 1.2 - STABIL OFFENSIV MEN TVEKSAM DEFENSIV

Premier League
Postad bild

Dom första tio omgångarna i Premier League är spelade och vi håller till på en 4:e plats i tabellen, på samma poäng som United på tredjeplats. Oväntat nog så toppar Stoke tabellen med ett facit på 9-0-1, vilket är imponerande då dom inte har något supergäng på pappret. Men det är riktigt jämnt så om man hamnar i svacka så kan man rasa rejält i tabellen.

Gjorda mål: 18 (1.8)
Insläppta mål: 11 (1.1)

Det är vårat facit efter dom spelade matcherna, vilket visar att vi släpper in för mycket mål. Det är inte bara mål, utan vi släpper även till många klara målchanser för motståndarna som dom lyckas bränna. Jag har ändrat från en 4-2-3-1 uppställning som vi använde i början av säsongen, då vi blev totalt utspelade av Southampton och förlorade med 1-4. Nu spelar vi med en 4-5-1 uppställning, men det känns fortfarande inte allt för tätt. Så vi får fortsätta slipa på taktiken och försöka stänga igen försvaret

Champions League
Postad bild

Tre spelade matcher, tre vinster. 5-1 hemma mot Juventus, 4-0 borta mot Spartak Moskva och den senaste matchen där vi vände ett 0-3 underläge till en 5-3 vinst hemma mot Dnepr. Jag vet inte riktigt vad skillnaden är, men när vi spelar ute i Europa så öser vi in mål och spelar någorlunda bra bakåt. Dnepr så klappade vi igenom på några minuter och släppte in tre mål, men våran starka offensiv kunde vända på den matchen. Nu ställs vi mot Dnepr igen i nästa omgång och vinner vi den så kan vi nog räkna med att gå vidare, vilket gör så att vi troligen kan vila spelare i dom sista omgångarna.

Fernandinhos roll
15 spelade matcher, 7 mål, 2 assist, 7,31 SNB
- 21/22 (95%) Vunna tacklingar
- 804/924 (87%) Lyckade passningar

Fernandinho är en av dom som har varit solklar i startelvan sen jag tog över laget. Han spelade som en Defensiv Playmaker (Försvar) i 4-2-3-1 taktiken och när vi flyttade över till en 4-5-1 så har han spelat som defensiv mittfältare med rollerna Halvback, Balansspelare och Defensiv Playmaker (Försvar). Trots sin roll djupt ner i banan så har han ändå gjort 7 mål, där två av dom har varit på straff. Men med 16 i frisparkar så har han gjort några mål därifrån.

Men grejen har varit att försöka stärka upp försvaret med vilken roll han spelar. Halvback fungerade inte allt för bra, Balansspelare har fungerat bättre medans Defensiv Playmaker inte har funkat allt för bra. Det sistnämnda är dock en roll jag vill fortsätta testa med, då jag vill ha Yaya som box to box. Men jag tror att Fernandinho kan vara nyckeln i DMC-rollen för att försöka fixa vårat försvarsspel, för i offensiven har han redan spelat mycket bra.

Detta inlägg har redigerats av bambuh: 06 September 2014 - 13:17 PM

#8   bambuh

President

• Medlem
  • 8437 Inlägg:

Postad 05 September 2014 - 19:44 PM

Postad bild

KAPITEL 1.3 - TRE LAG OM TITELN?

Premier League
Postad bild

Det verkar som att det blir tre lag i toppen av tabellen. Chelsea har varit riktigt bra den här säsongen och Stoke har spelat över förväntan. Vi är med tätt bakom dom, men vi har varit rätt så ojämna. Vi har bara förlorat en match av dom tio senaste och det mot Tottenham med 1-4. En riktigt bottenmatch av oss. Men jag har gått mellan en 4-5-1 och en 4-2-3-1. Det verkar dock som att vi kommer att fortsätta spela med en 4-2-3-1 då vi får ut mest av Silva centralt och resten av våran offensiv.

Champions League
Postad bild

5-0-1. Vi storspelade i större delen av gruppspelet och kunde ta oss vidare rätt enkelt i slutändan. Vi förlorade en match och det var mot Juventus på bortaplan då vi förlora med 1-3. Men trots den förlusten så slog vi Spartak i sista matchen med 3-1 och kunde plocka förstaplatsen. Vi ställs mot Schalke i nästa omgång.

Inhemska cuperna
Vi har tagit oss till semifinal i Capital One Cup efter att vi slagit ut Fulham med 2-1 och slog sen ut Norwich efter straffar i kvartsfinalen. Vi förlorade den första semifinalen mot Southampton på bortaplan med 2-1. Vi borde dock kunna höja oss och vända på den här semifinalen. I FA Cupen åkte vi ut direkt mot Liverpool.

Detta inlägg har redigerats av bambuh: 06 September 2014 - 13:17 PM

@bambuh

Följ!

#9   BillyKid

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 502 Inlägg:

Postad 05 September 2014 - 20:11 PM

Som man har längtat på detta. SAMTLIGA av dina projekt håller högsta klass, ska bli sjukt kul och intressant att följa detta. :) <3

#10   bambuh

President

• Medlem
  • 8437 Inlägg:

Postad 05 September 2014 - 20:16 PM

Visa inläggBillyKid skrev:

Som man har längtat på detta. SAMTLIGA av dina projekt håller högsta klass, ska bli sjukt kul och intressant att följa detta. :) <3

Tack, kul med en följare!

@bambuh

Följ!

#11   DifDaniel

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1141 Inlägg:
  • Favoritlag:Djurgårdens IF

Postad 05 September 2014 - 20:49 PM

Minns den gamla,älskade den, givetvis följer jag även denna! Kör håårt!

#12   bambuh

President

• Medlem
  • 8437 Inlägg:

Postad 05 September 2014 - 21:26 PM

Visa inläggDifDaniel skrev:

Minns den gamla,älskade den, givetvis följer jag även denna! Kör håårt!

Kul med fler följare. Ja, den gamla saven var trevlig!

@bambuh

Följ!

#13   bambuh

President

• Medlem
  • 8437 Inlägg:

Postad 05 September 2014 - 22:02 PM

Postad bild

KAPITEL 1.4 - JANUARIFÖNSTRET

Spelare ut
Postad bild Arjen ROBBEN - 110 miljoner kr till Paris Saint-Germain

Spelare in
Postad bild Nathaniel CLYNE - 170 miljoner kr från Southampton
Postad bild Angel DI MARIA - 140 miljoner kr från Real Madrid
Postad bild Nico SCHRÖDER - 12 miljoner kr från Freiburg

Jag hade inga planer på att göra allt för mycket under januarifönstret, men när Real erbjöd mig Di Maria för små pengar så ville jag försöka få in honom. Dom accepterade ett bud på runt 82 miljoner kr samt Arjen Robben för Di Maria. Allt var klart, förutom att Robben valde att tacka nej till deras erbjudande. Det gjorde att jag placerade honom i reservlaget. Han har inte alls levererat sen han skrev på för klubben. Istället så kom PSG in med ett bud på 110 miljoner kr som jag valde att acceptera. Det gjorde så att jag kunde plocka in Angel Di Maria istället. Vi gick alltså -30 miljoner kr på att byta ut Robben med en hög lön mot Di Maria med en rätt liten lön för hans kvalité. Clyne plockas in som högerback bakom Zabaleta, då Richards kommer att lämna efter säsongen. Unge Nico Schröder köps in till U21.

@bambuh

Följ!

#14   bambuh

President

• Medlem
  • 8437 Inlägg:

Postad 05 September 2014 - 23:11 PM

Postad bild

Postad bild

Rätt bra debut av Di Maria. Gör mål efter 2 minuter och ordnar sen så att Leicester fick ett rött kort. I samma match så fick 16-åriga Heino Drachmann hoppa in och lyckades göra mål. Det gjorde så att han både blev klubbens yngste målskytt genom tiderna och Premier Leagues yngste målskytt genom tiderna!

Postad bild

@bambuh

Följ!

#15   Jawkovic

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 20 Inlägg:
  • Favoritlag:Helsingbors IF, Manchester United & Borussia Dortmund
  • Tränar:Everton & Helsingborg

Postad 06 September 2014 - 00:33 AM

Gillar starkt upplägget på varje inlägg. Ser ut och bli ett riktigt bra projekt, följer verkligen denna!

#16   bambuh

President

• Medlem
  • 8437 Inlägg:

Postad 06 September 2014 - 01:39 AM

Visa inläggJawkovic skrev:

Gillar starkt upplägget på varje inlägg. Ser ut och bli ett riktigt bra projekt, följer verkligen denna!

Tack!

@bambuh

Följ!

#17   bambuh

President

• Medlem
  • 8437 Inlägg:

Postad 06 September 2014 - 01:50 AM

Postad bild

KAPITEL 1.5 - CHAMPIONS LEAGUE 1:A UTSLAGNINGSRUNDAN

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Matchstatistik
Match 1: 14/14 skott, 7/6 skott på mål, 47%-53% bollinnehav
Match 2: 16/5 skott, 7/3 skott på mål, 63%-37% bollinnehav

hemmalaget/bortalaget

Efter att Agüero gjort hattrick i Tyskland så skulle vi återvända till Manchester där vi har spelat riktigt bra den här säsongen. Vi dominerade matchen fullständigt och efter två mål av Jesus Navas så var vi klara för kvartsfinal. Där ställs vi mot Atletico. I dom tre andra matcherna så ställs Bayern München mot Real Madrid, Barcelona mot Manchester United och Bordeaux mot Chelsea.

Detta inlägg har redigerats av bambuh: 06 September 2014 - 02:04 AM

@bambuh

Följ!

#18   bambuh

President

• Medlem
  • 8437 Inlägg:

Postad 06 September 2014 - 04:21 AM

Postad bild

KAPITEL 1.6 - UNGDOMSKANDIDATER

Postad bild (YP2) Warren HARROLD - 15 år, OMC/AC
Postad bild (YP3) Josh TAYLOR - 15 år, OMC/MC/OMV
Postad bild (YP4) Anthony SKINNER - 15 år, AC/OMH

Tre spelare valde jag att signa upp från årets talanger. Mina scouter ser potentialen i Harrold och tror han kan bli riktigt bra. Jag är lite mer tveksam, men han har utan tvekan rätt stabila attributer redan nu. Men ska han kunna ta en plats i vårat lag så måste han höja sig rejält. Taylor är en offensiv playmaker, vilket är en spelartyp jag gillar, så han kan mycket väl få chansen tidigt. Även han har stabila attributer redan nu, men hans 1 i mod gillar jag inte. Skinner har bättre psykiska än Harrold och Taylor. Det var därför jag valde att skriva kontrakt med honom. Han har även rätt bra fysiska attributer och något sämre tekniska. Men då är dom tekniska attributerna dom "enklaste" att höja. Alla tre kommer att få hålla till i U18-laget resten av säsongen.

Detta inlägg har redigerats av bambuh: 06 September 2014 - 04:21 AM

@bambuh

Följ!

#19   zero1337

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5489 Inlägg:

Postad 06 September 2014 - 08:13 AM

Jag fullständigt älskar detta. Lagom korta inlägg, men samtidigt riktigt välformulerade. This is great!

"Med längtan i bröstet, du stod där och sa:

Snart skiner Poseidon och Blåvitt står kvar"

Twitter: @PakasTelefon

#20   Lindfors

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1139 Inlägg:
  • Favoritlag:Atletico de Madrid

Postad 06 September 2014 - 09:29 AM

Fint som vanligt bambuh! Ser fram emot att få följa med på resan!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar