Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

PS3-tråden

872 svar till detta ämne

#1   Delaney

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2381 Inlägg:

Postad 18 March 2007 - 12:37 PM

Postad bild

Detta är forumets officiella tråd för oss bakom flötet som har bestämt oss för att köpa en PS3 och inte en kombinerad HD-DVD/Blu-ray spelare. Altså, PS3-tråden. Denna tråd har en fiffig första post vars syfte är att hjälpa folk få ut sitt mesta utav sitt Playstation 3, en maskin som är kapabel till mycket, samt hjälpa folk reda ut livets svåra frågor. Frågor som "Hur stänger jag av mitt PS3?" och "Varför spelar inte min TV upp i 720p?".

Ni behöver inte yra runt i det vilda mörkret utav PS3s konsolhelvete längre, i frukan av att en fel knapptryckning när du klickar runt dig på din XMB orsakar fullkomligt kaos i form av felsorterade mappar, Delaney är här. Jag menar, det är jävligt ångestframkallande att trycka fyrkant vid fel tillfälle så att allt plötsligt ligger i en mapp och tanken av att behöva vänja sig vid att saker är sorterade på ett nytt sätt är bara deprimerande, speciellt med tanke på om man har tagit sin tid och rippat massa album och laggt in alla små albumbilder för att det ska se snyggt ut. Visst är det lätt löst genom att bara trycka på fyrkant igen några gånger men jag behöver inte den där ångesten i mitt liv, inte just nu. Det finns mycket viktigare saker för mig att bry mig över, som att hata fransmän.

Postad bild

Men först kan det vara bra att uppleva den bästa mjukvaran som din splittrans nya konsol kan erbjuda dig, den är ju inte bara till för att stirras på. Detta är ett litet urval utav det bästa den har att erbjuda, det folk på forumet här verkar funnit tycke för, spel som kommer att få dig att tappa hakan och underhålla dig i flera timmar. Visst låter det imponerande, men kan dom trösta dig när du är nere? Kan dom köra dig till din fotbollsträning? Bar dom dig i din kropp i nio månader och sedan genomled en plågsam förlossning p.g.a. ditt enorma huvud? Nej, bara jag kan, bara jag.

Postad bild
Genre: FPS Multiplayer: 2-18 spelare online. 1-4 spelare split-screen.
Efter att ha kört andra världskriget temat in i graven bestämde sig Infinity Ward att satsa på en mer modern shooter genom att låta oss jaga kallblodiga terrorister i mellanöstern och Ryssland. Vilket var väldigt välkommet, bådde kritiker och spelare älskade spektaklet, med all rätt. Med en singelplayerkampanj som kan närmast beskrivas som en actionfilm med hög produktionsvärde och otroligt beroendeframmkallande multiplayer med innovationer som perkssystemet så var Call of Duty 4 utan tvekan en av 2007s höjdpunkter, om inte en av dom absolut mest välpolerade FPS som har gjorts. MacMillanuppdraget var nästan värt investering på egen hand, oooooh MacMillan, du är så hård. Säg var jag ska gå.

Postad bild
Genre: Action/Äventyr Multiplayer: Nej
När man var liten så älskade man att leta skatter, själv brukade jag och några vänner leka pirater i en liten skogsplätt nära vårat kvarter. Pirater i en skogsplätt. Vi var vato loco piraterna och jag hade uppgiften att vakta skogen från fiender med min Donatello (ninja turtles) pinne. En dag medan jag gick min vaktrunda så upptäckte jag något stort, något varje 12-årig pojke fantiserar om. En hög av porrtidningar som någon kastade bort. Detta var tiden när internet var inte lika vanligt som nu, hade man det så betalade man den tiden man surfade och modemen gjorde skumma ljud när dom skulle koppla upp sig. Hur som helst så sammlades alla runt och stirrade på bilderna, en polare informerade mig om hur sex går till och hur barn kommer till. "Man stoppar snoppen i rumphållet där och barnet kommer ut ur den andra hålet, den där klyftan" sa han, så spelet är skitbra, köp det.

Postad bild
Genre: TPS Multiplayer: Upp till 32 spelare online, 32 spelare på LAN och 4 spelare splitt screen med onlinesupport.
Warhawk, även känt som Wowhawk är en battlefieldliknande upplevelse med lite mer arkadaktigt tempo. Det är otroligt välbalanserat, det är ett vackert spel men framför allt är det helt enkelt roligt. Det kvittar om man gillar att flyga flygplanen, köra tanks eller glida runt rent allmänt med en bazooka, man kommer att hitta något sätt att ha väldigt kul med detta spel. Spelet gör inget speciellt innovativt men exakt allt den gör är perfekt. Det är Playstations 3s multiplayer juvel och om du är på något sätt intreserad utav multiplayer så borde du äga detta spelet.

Postad bild

En av dom mest finurliga sakerna med Playstation 3 är förmågan att kunna ändra utseendet på menyerna till den lite hur man vill. Det som är ännu bättre är att folk redan har varit otroligt flitiga och gjort allt jobb åt er, det finns flera sidor som har en hel hög med teman som ligger uppe nu för nedladdning och man lär förr eller senare hitta en som passar en. Men om du vill pröva på det själv så finns en editor för det här.
Här är några teman som jag har valt ut åt er som ni kan ladda ner direkt härifrån till er PS3 ifall ni känner för det, som jag personligen tycker är bäst. Det finns också ett par på Playstation Store just nu (helt gratis).

CELL
Postad bild

Gran Turismo 5
Postad bild

Carbon
Postad bild

Burning Blue
Postad bild

Apple
Postad bild

Notebook
Postad bild

För att hitta fler kan ni också besöka följande sidor:

Postad bild

Vad är Home? Home är community-baserad service som låter en uppleva innehåll online för PS3 i en virtuel värld, där man kan spela spel, träffa vänner, dela med sig av innehåll från sin  PS3 samt massa annat. Man vet inte helt hur allt detta kommer att se ut i sin helhet men detta är några utav sakerna man har lovats som kan gynna en:

¤ Spel: Man kan spela olika typer av spel online med sina vänner eller för sig själv, detta kan vara spel som utvecklare lagt ut på sin egen lilla hörna i home-världen eller allmäna saker så som Biljard eller Schack.
    ¤ Streaming: I sitt personliga "Home" (hem för dom dumma) så ska man kunna stream videor från ens hårddisk/dator(dubbelstream!) till folk som besöker ens personliga Home-utrymma, detsamma gäller bilder och musik.
    ¤ Umgås: Om man utav någon dum anledning vill chatta med främlingar eller vänner så kan man gå runt med sin dumma lilla avartar och vara social i denna virtuella värld.
    ¤ Game-Launching: Om man vill så går det att samla ihop folk i sitt personliga "Home" och direkt hoppa in i ett spel tillsammans.  Förutom det så erbjuder Warhawk exempelvis en Home-lobby som låter en planera nästkommande match i ett krigsrum med ett fullt renderad mapp i 3D med möjlighet att flytta runt på fordon och dylikt i realtid. Vad som kan komma i andra spels Home-utrymmen beror på utvecklaren men potecial finns det allt.
    ¤ Troférum: Liknande 360s Achievements så sägs Home erbjuda förutom poäng för att ha klarat vissa utmaningar i ett spel också fullt renderade Troféer för ens bragder som man kan gå runt och skryta om. Dvs om man är sorlig nog att vilja skryta om en spelbragd i en virtuel värld. Vissa är det, så det kommer att uppskattas.

Det är lite kortfattat om hur det kan komma att se ut, Home har varit under utveckling sedan 2005 och sägs släppas någon gång under första halvan utav 2008.

Postad bild
"Altså min lägenhet är såååå Feng Shui!"

#2   Johan G

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3973 Inlägg:

Postad 18 March 2007 - 13:23 PM

http://www.e24.se/dy...id_14825155.asp

Enligt den här artikeln så kommer den svenska konsollen vara både sämre och dyrare än dom i Japan och USA. Isf känns det ju mer som att man köper sig en på ebay istället. Men PS3 ska införskaffas i hushållet på ett eller annat sätt, troligtvis brorsan som köper det för GTA IV, men det kommer nog dröja ett tag. Även om han är jord av pengar så är han nog inte sugen på att betala så mycket när releasen för spelat han längtar till är såpass långt bort så dom hinner sjunka några tusen i pris.

#3   Delaney

Ikon

• Medlem
  • 2381 Inlägg:

Postad 18 March 2007 - 13:31 PM

Det dom syftar på där är Emotion Engine 2, det är den som gör att man kan spela PS2 spel på PS3, istället för den ska den europeiska versionen emulera spelen genom mjukvara som kommer att kunna uppdateras genom systeruppdateringar. Det är exakt vad Microsoft gjorde för att Xbox360 ska kunna spela gamla Xbox-spel.

Altså kommer fler och fler titlar bli speldugliga, dom som redan är speldugliga är dom största titlarna på PS2. Sen så får vi i Europa alltid betala mer, borde inte vara en överaskning. Detta gäller Wii och 360 också.

Förövrigt så är det idiotiskt också att påstå att Sony kommer att tillverka 3 olika versioner av PS3 (20GB versionen räknade jag med också), USA och Japan kommer få samma version, det är bara det att dom som köpte det tidigt i dom regionerna fick Emotion Engine 2.

#4   Johan G

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3973 Inlägg:

Postad 18 March 2007 - 13:34 PM

Så det som är sämre är att du måste ladda ner en uppdatering för att göra det bakåtkompatibelt?

#5   Delaney

Ikon

• Medlem
  • 2381 Inlägg:

Postad 18 March 2007 - 13:42 PM

Citat

Så det som är sämre är att du måste ladda ner en uppdatering för att göra det bakåtkompatibelt?

Den är redan bakåtkompatibelt för 50% av alla PS2 spel, 100% PS1 spel från början. Men man kommer att få vänta innan den blir helt bakåtkompatibel när Sony släpper förmoddligen flera uppdateringar. Man kan kolla på 360, dom gjorde exakt samma sak och jag har inte hört för många klagomål där.

#6   HenryH

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1599 Inlägg:

Postad 18 March 2007 - 16:35 PM

Testade den idag på Media Markt. Spelet jag provade var Motorstorm. Visst, det är kul och sådär och det ser väl hyfsat snyggt ut. Men ingen WOW-upplevelse direkt. Sen att det "stora flaggskeppet" Resistance fått ganska halvljumna betyg lite varstans är ju inte heller så hett.
Nja, jag väntar nog tills MGS4 släpps, förmodligen ännu längre, innan jag köper en PS3:a.
Sen tycker jag det är konstigt att Sony har antagit att kunden vill ha allt det där tjafset i sin tv-spelskonsoll. Visst, Blue-Ray är framtiden och det kommer i sikt leda till snyggare och finare spel, men är det verkligen värt att betala sjutusen spänn om man enbart är intresserad av spelen i första hand? Mycket tveksamt.
Att handkontrollen dessutom är ruskigt dålig och obekväm(ja, den känns mycket lättare än DS2) är ett stort minus. Och ingen rumble? WTF liksom. Gyrofunktionen är till råga på allt fullständigt värdelös.
Det som talar för PS3 är dom relativt billiga priserna i deras internetbutik på dom äldre PS-spelen osv. Dessutom ser Home riktigt coolt ut.
Men förutom MGS4 så finns det inte många andra konsollexklusiva spel som intresserar mig inom den närmsta framtiden faktiskt.

#7   Delaney

Ikon

• Medlem
  • 2381 Inlägg:

Postad 18 March 2007 - 17:08 PM

Det är ju inte menat som bara en tv-spelskonsoll, mer som en mediacenter, själv tror jag att dom vill begrava HD-DVD och fullkomligt skiter i om dom vinner konsollkriget med tanke på att det finns mer pengar att tjäna i att deras HD-spelare vinner. Konsollen koster föresten 6200 på webhallen senast jag kollade.

Jag kommer nog också att vänta ett långt tag innan jag köper den, den behöver verkligen dryga ut sitt spelbibliotek, men jag kanske knäcks när väl GTA:IV kommer. Vi får se. Jag funderar om inte en begagnad är det bästa alternativet, tradera kanske.

Varför är kontrollen obekväm? Den ser ut som en DS2 (sjukt skön kontroll), är det vikten som gör det?

#8   HenryH

Favorit

• Medlem
  • 1599 Inlägg:

Postad 18 March 2007 - 20:02 PM

Jepp, vikten gör att den känns plastig och allmänt obekväm.

#9 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 19 March 2007 - 13:01 PM

Man blir definitivt sugen på att köpa en med tanke på spelen. Men, jag vet inte. Jag har en jävla förmåga att tröttna på spelkonsoler, priset avtänder också.

#10   HenryH

Favorit

• Medlem
  • 1599 Inlägg:

Postad 19 March 2007 - 15:34 PM

Citat

Man blir definitivt sugen på att köpa en med tanke på spelen. Men, jag vet inte. Jag har en jävla förmåga att tröttna på spelkonsoler, priset avtänder också.
Ursäkta att jag låter dryg, men vilka jävla spel syftar du på?
I princip alla spelen som släpps på releasen är redan släppta till andra konsoller, dessutom är det egentligen bara MGS4 av dom exklusiva spelen som man längtar riktigt efter.

#11   Delaney

Ikon

• Medlem
  • 2381 Inlägg:

Postad 19 March 2007 - 19:46 PM

Citat

I princip alla spelen som släpps på releasen är redan släppta till andra konsoller, dessutom är det egentligen bara MGS4 av dom exklusiva spelen som man längtar riktigt efter.

Om man inte har något som helst intresse av Xbox, väldigt många spel. Jag t.ex är inte det minsta intreserad av MGS4 men skulle inte säga nej till Resistence, Assassins Creed, GTA: IV, Devil May Cry 4 och vad som helst teamet bakomn Ico och Shadow of the Colossus tar fram.

Edit:

Ingen brist på PS3 i europa.

Ser ut som om man ska kunna gå till affären och bara köpa en, låter bra.

#12 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 19 March 2007 - 21:10 PM

Citat

Citat

Oblivion, GTA nu har jag inte kikat så mycket på Virtua Tennis men jag brukar tycka om tennisspel. Gratis internetspel tilltalar också. Även om jag tycker att några av sportspelen borde vara onlinekompitabla (av det jag förstår i förstaposten så är dem inte det, eller förstår jag inte?).

#13   HenryH

Favorit

• Medlem
  • 1599 Inlägg:

Postad 19 March 2007 - 21:38 PM

Okej, inga av dom konsollexklusiva spelen alltså.

#14 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 19 March 2007 - 21:43 PM

Citat

Okej, inga av dom konsollexklusiva spelen alltså.

Tog bort det luddiga svammlet som stod här innan, jag ger mig. Du har rätt.

#15   Delaney

Ikon

• Medlem
  • 2381 Inlägg:

Postad 19 March 2007 - 21:51 PM

Citat

Även om jag tycker att några av sportspelen borde vara onlinekompitabla (av det jag förstår i förstaposten så är dem inte det, eller förstår jag inte?).

Virtua Tennis och Virtua Fighter (jag vet, fighting men ändå) är inte online, ungefär så mycket vet jag. Segas hämnd för Dreamcast kanske. Men Henrys poäng kvarstår om det är det enda som lockar dig, ifall du bara vill ha dom spelen plus online är 360 ett bättre alternativ för dig, om du kan svälja det att du behöver betala för online. Top Spin 2 är också bra annars.

PS3 är mer tänkt som en långtidssatsning, sen så tror jag inte den var helt färdig när den väl kom ut, Home är t.ex ett bevis för det, den har varit under utveckling i 2.5 år och kommer ut i höst istället för direkt ur förpackningen. Mitt tips är att vänta för att PS2 får fortfarande mycket bra spel, minst sagt. Den kommer att leva minst två år till tror jag medan Xbox och GC är helt döda redan.

#16 Gäst_Anonymous_*

• Guests

Postad 19 March 2007 - 22:00 PM

Av de ovanstående är det de spelen som jag är mest intresserad av, dock inte de enda. Jag förstår mycket väl att PS3 kommer att bli en framtidssatsning och från min sida har det inte vart aktuellt att köpa den direkt ändå.

#17   Darko

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1244 Inlägg:
  • Favoritlag:Djurgår'n

Postad 20 March 2007 - 11:49 AM

http://www.gamereact...ch+Xbox+360%21/
"Capcom låter idag meddela att man inte längre utvecklar Devil May Cry 4 exklusivt till Playstation 3 utan att versioner till PC och Xbox 360 kommer att släppas samtidigt som PS3-versionen på ett ännu inte fastställt datum."

Snart har de då inte så många exklusiva spel kvar...
It's a good thing we won, because we were going to thrash the place if we didn't.

#18   HenryH

Favorit

• Medlem
  • 1599 Inlägg:

Postad 20 March 2007 - 13:10 PM

Yes, en mycket bra nyhet!
Nu fattas bara att MGS4 utannoneras till 360 också, men det är väl ganska tveksamt kanske.

#19   Paranoid

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 209 Inlägg:

Postad 20 March 2007 - 13:10 PM

Exklusivitet lönar sig inte för någon utvecklare alls för att det finns många pantade tattare som går och köper kassa portningar. Men next gen som next gen. Fuck that. PS2 är inte över än. X360 är det enda vettiga alternativet om man inte har en förmögenhet och PS3 bör man inte tänka på förrän dom visar lite mer vad dom går för. Jag ångrade förvisso inte mina 3xxxkr jag la ner på PS2 under releasehelgen men det är en större investering nu.

Kom ihåg att barn inte kan köpa HD-TV eller punga ut 700kr per spel. Alla som går på propagandan borde bara känna sig lurade. Ni är bara ett konsumptionsverktyg.

#20   Delaney

Ikon

• Medlem
  • 2381 Inlägg:

Postad 20 March 2007 - 18:24 PM

Citat

Snart har de då inte så många exklusiva spel kvar...

Gran Turismo, God of War, Rachet & Clank och Tekken är några jag kommer på rakt av, Sony har starka kort att spela. Alla konsoller erbjuder olika saker, allt beror på ens smak i spel.

Citat

Nu fattas bara att MGS4 utannoneras till 360 också, men det är väl ganska tveksamt kanske.

Det är absolut inte omöjligt, t.o.m. rätt troligt också kanske, Metal Gear har varit portad till andra konsoller innan, frågan är bara om Kojima menade vad han sa om discutrymmet, det var t.o.m. snack om att ett MGS-spel skulle komma till Wii, Snake är ju fan med i SSB:B. Jag tror definitivt att MGS4 är som bäst en tidsexklusiv titel.

Det börjar bli lite för mycket konsolkrigstjafs nu, kan vi fokusera oss på bara PS3 här? Svarar på Paras inlägg i andra tråden.

Edit:

Prissänkning i Oktober.

Vänta bara, klokast att vänta.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar