Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Rapportguide

rapportguide guide rapport tips
9 svar till detta ämne

#1   Lappeeeee

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5607 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United

Postad 15 November 2014 - 16:10 PM

Rapportguide - Lappeeeee

1, Infotext

2, Vad är viktigt att föra fram i en SR
2.1, Truppresentation
2.2, Silly Season
2.3, Första halvan av säsongen
2.4, Silly Season
2.5, Ungdomskandidater
2.6, Andra halvan av säsongen
2.7, Säsongssummering
2.8, Mini-updates

3, Hur man kan lägga upp sin SR
3.1, Helårsrapport
3.2, Halvårsrapport
3.3, Kvartalsrapport
3.4, Månadsrapport
3.5, Videorapport

1, Infotext - Aktiviteten bland medlemmar här på FMS när det gäller saverapporter, ofta förkortat ”SR”, brukar vara ständigt hög vilket vi tycker är oerhört roligt och bara positivt. Men självklart finns det säkert många medlemmar där ute som aldrig har skrivit en saverapport eller en berättelse. I den här guiden tänkte jag gå igenom lite grunder för rapportskrivning och med hjälp av tidigare skrivna rapporter även tipsa er om hur en rapport kan läggas upp. Självklart finns det väldigt många olika sätt att lägga upp sin rapport på, men jag tänkte gå igenom några av de som jag tror de flesta här på forumet använder. Alla delar under punkt 2 är hur jag lade upp min senaste rapport om West Ham. LÄNK (Denna guide är det som jag själv tycker är viktigast och är absolut inget facit.)

2,
Vad är viktigt att föra fram i en SR - När man startar en SR så gör man det dels för sig själv för att det är kul att skriva ner det som händer i sin egen save och dels för att andra medlemmar ska kunna ta del av den roliga saven som man spelar på. Därför är en viktig del av rapportskrivandet att föra fram det som är viktigt och intressant. Därför tänkte jag gå igenom några punkter som brukar finnas i de flesta saverapporter. Vissa väljer att slå ihop en eller flera av nedanstående punkter till ett inlägg och vissa väljer att dela upp de i många små delar, det är helt upp till dig själv. Det som jag själv tycker är viktigt att inleda med är att sätta upp ett tydligt mål, långsiktiga och/eller kortsiktiga och att ha en värvningsfilosofi, t.ex. att endast satsa på brittiska spelare när man spelar I Premier League. Eller att inte värva spelare som är över 20 år.

2.1, Truppresentation – Själva tanken med detta är att läsarna ska få veta vilka spelare man har i klubben för att ge en större inblick i din SR. Hur man lägger upp sina truppresentationer kan se ut på många olika sätt. Jag brukar alltid göra så här:
EXEMPEL

Man kan också ta en print screen på truppen inne i FM och visa den.

2.2, Silly Season pre-season – Här är det meningen att du ska nämna hur du har agerat på transfermarknaden innan säsongen börjat. Du nämner vilka spelare som har lämnat och vilka spelare som har ankommit. Detta kan du göra på många olika sätt och jag tänkte visa ett par exempel:

Exempel 1:
Övergångar in, 215mj kr.
Postad bild David Ospina, 90mj kr från Arsenal.”Ospina ville lämna Arsenal då han inte fick spela så mycket. I min klubb kommer han vara given i startelvan.”
Postad bild Munir El Haddadi, 100mj kr från Barcelona. ”Jag ser Munir som en av världens största talanger och 100mj kr för honom ser jag som ett riktigt kap!”
Postad bild Jonas Olsson, 25mj kr från West Bromwich. ”Olsson blev transferlistad av WBA och trots hans ålder så är han en stabil mittback som kommer passa perfekt i mitt lag.”

Övergångar ut, 350mj kr.
Postad bild Simon Mignolet, 150mj kr till Real Madrid. ”Mignolet har inte övertygat och när Real Madrid kom med ett bud på 150mj kr så tvekade jag inte utan tackade ja direkt.”
Postad bild Coutinho, 200mj kr till Juventus. ”Coutinho ville jag verkligen ha kvar i laget, men han ville lämna för större uppgifter och hade bara 1 år kvar på kontraktet så jag valde att sälja honom.”

Exempel 2:
Ta en print screen på övergångar till och frånn klubben inne i FM och visa dem.

2.3, Första halvan av säsongen Här skriver du hur det har gått för ditt lag hittills under säsongen. Detta kan göras oftast med screens och text, men det kan också göras med endast screens eller endast text.

EXEMPEL

Exempel 2:
Ta en print screen på matcherna och tabellen inne i FM och visa dem.

2.4, Silly Season mid-season - Här kan ni lägga upp det på samma sätt som I punkt 2.2. Denna del brukas ofta slås ihop med antingen 2.3 eller 2.6. Jag brukar slå ihop den med 2.6 som jag hör i exemplet nedan:
EXEMPEL

2.5,Ungdomskandidater - Detta är en väldigt liten del som dock brukar vara populär bland läsarna. Här informerar du om de mest talangfulla ungdomarna som kom upp I ditt ungdomslag. Denna del kan slås ihop med antingen 2.6 eller 2.7.
EXEMPEL

2.6, Andra halvan av säsongen - Här kan ni lägga upp det på samma sätt som i punkt 2.3. Denna del kan slås ihop med del 2.7 likt exemplet nedan:
EXEMPEL

2.7, Säsongssummering - Här går du igenom din säsong. Berätta om du nådde upp till dina mål, nämn vilka spelare som du tyckte var bäst under året osv. Jag brukar slå ihop den med punkt 2.6 likt exemplet nedan:
EXEMPEL

2.8,Mini-updates - Dessa mini-updates har blivit allt mer populära den sista tiden. Dessa updates innefattar oftast en screen på t.ex. en spelare som vunnit en utmärkelse, en spelare som man värvar, en intressant talang som man värvat/vill värva. Plus några rader text där man t.ex. kan rådlå med sina läsare: "Ska jag värva honom?" "Vilken roll tycker ni jag ska spela honom I?" eller liknande.
EXEMPEL

3, Andra sätt som man kan lägga upp sin rapport på

3.1, Helårsrapport - Endast en uppdatering per säsong där du kortfattat slår ihop allavalfria punkter av 2.1-2.8.

3.2, Halvårsrapport - 2 uppdateringar per säsong. Delas oftast upp så den första halvan av säsongen summeras I uppdatering 1 och den andra halvan av säsongen I uppdatering 2.

3.3, Kvartalsrapport - 4 uppdateringar per säsong där du delar upp såu inkluderar 3 månader I varje uppdatering.

3.4, Månadsrapport - Det sättet med flest uppdateringar per säsong. 1 uppdatering för varje månad helt enkelt.

3.5, Videorapport - Detta är ett helt annorlunda sätt där man helt enkelt gör sin rapport I videoform. Woodzys videorapport på FM14 blev väldigt populär så gå in och kika HÄR om ni är intresserade av att se hur en videorapport kan se ut. Eller kika in HÄR på hans nya rapport på FM15.

Fler berättelsetips kan ni hitta HÄR
Snygga flaggor till din rapport finns HÄR

#2   TeamAdam

Klubbdirektör

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7348 Inlägg:
  • Favoritlag:Hammarby IF

Postad 15 November 2014 - 20:40 PM

GILLAT
Maria/Högalid.

#3   Flour

Spelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7338 Inlägg:
  • Favoritlag:IF Elfsborg

Postad 15 November 2014 - 21:06 PM

Bra rutet!

#4   Woodzy

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 859 Inlägg:

Postad 16 November 2014 - 17:57 PM

Om det är någon som är intresserad av att veta mer om just Videorapportering, så kan ni alltid PM mig så ska vi surra om program, tillvägagångssätt och appar för ljudet. Jag hjälper gärna till :)

#5   Tommy82

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Inlägg:

Postad 23 November 2014 - 18:42 PM

Kan man gå tillbaka i sin save och typ se hur ligan såg ut vid en speciell tidpunkt?Har startat en save som jag kört första säsongen och funderar på min första SR Skickas från min iPhone via Tapatalk

Detta inlägg har redigerats av Tommy82: 23 November 2014 - 18:44 PM

#6   Lappeeeee

Sportchef

• Medlem
  • 5607 Inlägg:

Postad 23 November 2014 - 18:45 PM

Visa inläggTommy82 skrev:

Kan man gå tillbaka i sin save och typ se hur ligan såg ut vid en speciell tidpunkt?Har startat en save som jag kört första säsongen och funderar på min första SR Skickas från min iPhone via Tapatalk

Inte vid en speciell tidspunkt vad jag vet. Bara när säsongen är färdigspelad.

#7   Woodzy

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 859 Inlägg:

Postad 23 November 2014 - 18:52 PM

Tror nog att enda alternativet här är att du får göra en sparning för en viss tidpunkt själv på din burk, och sen gå tillbaka till den filen om du vill se tabell, laget etc för ett visst datum.

#8   Lappeeeee

Sportchef

• Medlem
  • 5607 Inlägg:

Postad 23 November 2014 - 18:54 PM

Visa inläggWoodzy skrev:

Tror nog att enda alternativet här är att du får göra en sparning för en viss tidpunkt själv på din burk, och sen gå tillbaka till den filen om du vill se tabell, laget etc för ett visst datum.

Alternativt ta screen på tabellen vid det tillfälle du vill se tillbaka på. Jag brukar alltid ta screen på tabellen när hälften av matcherna är spelade om jag kör med halvårsrapport.

#9   Tommy82

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Inlägg:

Postad 23 November 2014 - 19:49 PM

Oki tack för svaren får se om jag gör en sammanfattande SR om första året eller kör en annan saveSkickas från min iPhone via Tapatalk

Detta inlägg har redigerats av Tommy82: 23 November 2014 - 19:50 PM

#10   Bergkamp

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1645 Inlägg:

Postad 12 July 2015 - 12:16 PM

Automatiskt meddelande

Detta inlägg har flyttats från "Rapporter" till "Rapport och Berättelsetips".

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar