Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

IFK Göteborg 2015 - Mot guldet

669 svar till detta ämne

#1   Pakastelefon

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5516 Inlägg:

Postad 22 December 2014 - 14:57 PM

Postad bild

Ny säsong, nya spelare och ny tränare. Trots en respektabel 2:a plats i Allsvenskan fick Mikael Stahre lämna sitt uppdrag som tränare för Blåvitt och ersattes senare av Jörgen Lennartsson. Mängder av spelare har lämnat klubben efter säsongens sista match mot Halmstad. Jakob Johansson, May Mahlangu, Joel Allansson, Philip Haglund, Hampus Zackrisson, Kjetil Wæhler & Ludwig Augustinsson har alla lämnat Änglarna för nya utmaningar. Ersättarna har inte haglat in, men spelare som Haitam Aleesami, Mikael Boman, Tom Pettersson och nu idag även Sebastian Eriksson har valt att fortsätta sina karriärer i Sveriges vackraste klubb.

Karl Bohm och Billy Nordström har även belönats med var sitt A-lagskontrakt och kommer därmed tillhöra A-laget nästa säsong. Vi har även spelare som återvänder från lån (Nordin Gerzic, Daniel Sobralense och Malick Mané) som antingen kommer säljas eller få nytt förtroende av Lennartsson.

Vad tror vi om säsongen annars? Är det realistiskt att tro på en guldstrid, eller ska vi vara glada om vi kommer ut i Europa?

- TRUPPEN JUST NU -

>> Målvakter <<

#1. John Alvbåge

#12. Marcus Sandberg

>> Försvarare <<

#2. Emil Salomonsson

#14. Hjalmar Jonsson

#22. Adam Johansson

#30. Mattias Bjärsmyr

#23. Patrick Dyrestam

#27. Billy Nordström

#4. Haitam Aleesami

#24. Tom Pettersson

#-. Heath Pearce

>> Mittfältare <<

#8. Sören Rieks

#11. Martin Smedberg-Dalence

#13. Gustav Svensson

#26. Karl Bohm

#6. Sebastian Eriksson

#17. Kasim Prosper

#-. Jakob Ankersen

>> Anfallare <<

#19. Gustav Engvall

#29. Lasse Vibe

#-. Malick Mané (utlånad till Hönefoss)

#16. Mikael Boman

Detta inlägg har redigerats av zero1337: 03 August 2015 - 07:39 AM

"Med längtan i bröstet, du stod där och sa:

Snart skiner Poseidon och Blåvitt står kvar"

Twitter: @PakasTelefon

#2   El Payaso

Sportchef

• Medlem
  • 5015 Inlägg:

Postad 22 December 2014 - 16:02 PM

Välkommen hem Sebbe!

#3   Pakastelefon

Sportchef

• Medlem
  • 5516 Inlägg:

Postad 22 December 2014 - 18:07 PM

Malick Mané lämnar för Norska Hønefoss på lån. Skönt att slippa honom faktiskt, ingen lagspelare någonstans. Bara att hoppas att han imponerar där borta så att vi kan sälja honom sen.

Grens lagbygge börjar ta fart nu.

Detta inlägg har redigerats av zero1337: 22 December 2014 - 18:08 PM

#4   Aahlstroem

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3505 Inlägg:
  • Yrke:Handläggare
  • Favoritlag:Frölunda HC

Postad 22 December 2014 - 23:31 PM

Någon som har sett något mer kring Sana?

"EHM är roligare än FM" - Henke

https://twitter.com/Aahlstroem

#5   Pakastelefon

Sportchef

• Medlem
  • 5516 Inlägg:

Postad 22 December 2014 - 23:37 PM

Visa inläggAahlstroem skrev:

Någon som har sett något mer kring Sana?

Nej faktiskt inte. Jag tror att han vill avvakta lite och se vilka alternativ han får i januari. Hittar han ingen utmaning som är omöjlig att tacka nej till rent sportsligt så tror jag att han kritar på för oss till slut. Men jag tror inte att Blåvitt är hans huvudmål likt Sebbe.

#6   Aahlstroem

Manager

• Medlem
  • 3505 Inlägg:

Postad 23 December 2014 - 08:30 AM

Visa inläggzero1337 skrev:

Nej faktiskt inte. Jag tror att han vill avvakta lite och se vilka alternativ han får i januari. Hittar han ingen utmaning som är omöjlig att tacka nej till rent sportsligt så tror jag att han kritar på för oss till slut. Men jag tror inte att Blåvitt är hans huvudmål likt Sebbe.
Det jag oroar mig mest för är ryktet att Helsingborg ska vara intresserade och att vi inte skulle vara så heta på honom. Men nu har jag svårt att hitta det. Jag tror att det var på twitter jag såg det. Det enda jag hittar på nätet nu är att han vill lämna Ajax i januari.

#7   El Payaso

Sportchef

• Medlem
  • 5015 Inlägg:

Postad 23 December 2014 - 11:29 AM

Gren har ju sagt att han är ute efter en yttermittfältare till och om vi hamnar i den situationen att Sana bestämmer sig för att Allsvenskan är ett alternativ så måste vi få hem honom, har ju visserligen inte sett honom på några år men han höll hög Allsvensk klass hos oss senast och jag tror inte han blivit sämre av att träna med Ajax.

#8   Code_chronic

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2294 Inlägg:

Postad 24 December 2014 - 02:23 AM

Visa inläggzero1337 skrev:

Malick Mané lämnar för Norska Hønefoss på lån. Skönt att slippa honom faktiskt, ingen lagspelare någonstans. Bara att hoppas att han imponerar där borta så att vi kan sälja honom sen.

Grens lagbygge börjar ta fart nu.

För någon som är lite yrvaken gällande Allsvenskan, hur har Mané presterat överlag i IFK? Jag förstår utifrån vissa reaktioner att han suger på att kommunicera och dela med sig och tänka kollektivt, men utöver det?
Seriöst, jag behöver verkligen byta nick jag också.

#9   El Payaso

Sportchef

• Medlem
  • 5015 Inlägg:

Postad 24 December 2014 - 10:18 AM

Visa inläggCode_chronic skrev:

För någon som är lite yrvaken gällande Allsvenskan, hur har Mané presterat överlag i IFK? Jag förstår utifrån vissa reaktioner att han suger på att kommunicera och dela med sig och tänka kollektivt, men utöver det?

Huvudsakliga anledningen till att klubben försöker bli av med honom är inte för att han är en dålig spelare utan för att han är en dålig lagspelare. Han gjorde helt okej ifrån sig på planen individuellt sett men tycktes ha svårt att förstå att fotboll är en lagidrott där man kan ha användning av, och hjälpa sina, lagkamrater. Och rapporterna från Australien säger ju ungefär samma sak.

Så, kanske en spelare som kan vara bra i en mindre klubb där han får vara stjärnan och spelet kan byggas kring honom, men samtidigt en väldigt frustrerande spelare att kolla på då han är väldigt egoistisk och har ett väldigt svagt beslutsfattande. Det var inte ovanligt att han drog på ett långskott från 30-40m mitt i en kontring där han hade flera alternativ att spela någon av sina medspelare fri.

#10   Aahlstroem

Manager

• Medlem
  • 3505 Inlägg:

Postad 28 December 2014 - 10:14 AM

Två nya spelare klara. Kasim Prosper och Sabah Lawson från Inter Alliance, Gahna.

Kasim Prosper, född 1996. Kantspelare med meriter från Ghanas U20-landslag som skrivit på för fem år från 1 januari.
– Vänsterfotad spelare med en mycket bra teknik, härlig speluppfattning och väldigt skicklig en-mot-en. Dessutom målfarlig, berättar sportchef Gren.

Sabah Lawson, född 1997. Inre mittfältare som gjort U17-landskamper, har också signerat ett femårsavtal som börjar att gälla från och med i sommar.
Mats:
– Kan som spelare beskrivas som en mix av May Mahlangu och Daniel Amartey. Gott driv, snabb och ruskigt aggressiv både offensivt och defensivt. Duktig på att ta sig förbi sin motståndare.

Känns som spelare för framtiden först och främst va? Det tar förmodligen lite tid för dem att anpassa sig till ett nytt land och spelsystem. Hoppas att de kan göra avtryck om någon säsong.

#11   Tjalan

Klubbdirektör

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7337 Inlägg:

Postad 28 December 2014 - 14:21 PM

Känns som spelare som svennebananklubben no. 1 skickar vidare om högst två år. Har ni haft någon lyckad spelare som inte heter Lasse eller -sson?
yo baby, you ever had your asshole licked by a fat man in an overcoat?!

#12   Nemanja

Manager

• Medlem
  • 4256 Inlägg:

Postad 28 December 2014 - 14:33 PM

Visa inläggTjalan skrev:

Känns som spelare som svennebananklubben no. 1 skickar vidare om högst två år. Har ni haft någon lyckad spelare som inte heter Lasse eller -sson?

Tobbe e klar var helt okej
"I'm not a man of many words. But I can honestly say playing football is all I ever wanted to do"

-Paul Scholes

#13   El Payaso

Sportchef

• Medlem
  • 5015 Inlägg:

Postad 29 December 2014 - 09:20 AM

Spännande med två Ghananer i laget och att man vågar kolla utanför Skandinavien, femårskontrakt tyder ju ändå på att man har studerat dessa spelare noga, bara att hoppas det faller väl ut. Värvningar för framtiden såklart, Lawson ansluter inte förrän sommaren, och man får givetvis ha en del tålamod med spelare som kommer från en annan kontinent i ung ålder. Det officiella språket i Ghana är engelska och det underlättar såklart.

Det lär inte vara våra sista värvningar, hoppas fortfarande på Ulvestad och Sana...kanske även en anfallare beroende på Vibes framtid.

#14   Koka-Kola Veins

Manager

• Medlem
  • 3587 Inlägg:

Postad 29 December 2014 - 12:18 PM

Visa inläggTjalan skrev:

Är också mycket orolig, känns som att det funnits en rasistiskt fungerande värdegrund i IFK väääldigt länge. Kanske kan Gren innebära en förändring på den fronten. Vet inte hur Lennartsson handskades med utomskandinaviska spelare i Elfsborg, men han ser ju väldigt mycket ut som en rasist, behöver förstås inte betyda att han är det.

Spelarna låter ju helt okej, antagligen fyratusen gånger bättre än typ Sana. Fortfarande är dock det enda som kan rädda den här säsongen att Elmar är den sista innermittfältaren som ska in i laget, men det kommer förstås inte hända...

#15   El Payaso

Sportchef

• Medlem
  • 5015 Inlägg:

Postad 29 December 2014 - 12:48 PM

Visa inläggKoka-Kola Veins skrev:

Är också mycket orolig, känns som att det funnits en rasistiskt fungerande värdegrund i IFK väääldigt länge. Kanske kan Gren innebära en förändring på den fronten. Vet inte hur Lennartsson handskades med utomskandinaviska spelare i Elfsborg, men han ser ju väldigt mycket ut som en rasist, behöver förstås inte betyda att han är det.

Spelarna låter ju helt okej, antagligen fyratusen gånger bättre än typ Sana. Fortfarande är dock det enda som kan rädda den här säsongen att Elmar är den sista innermittfältaren som ska in i laget, men det kommer förstås inte hända...

En rasistisk värdegrund? Really?...

Om de är fyratusen gånger bättre än en spelare som ansågs tillräckligt bra för Ajax när han lämnade så är det nog Messi-klass på grabbarna, då har vi något riktigt bra på gång.

Elmar hade vart fantastiskt. Med Trendpattra på köpet.

#16   Koka-Kola Veins

Manager

• Medlem
  • 3587 Inlägg:

Postad 29 December 2014 - 13:21 PM

Sana har aldrig ansetts bra nog för Ajax, han plockades in för att han var typ gratis, fick lira lite under en formtopp och blev sen sitt vanliga värdelösa jag, har nu spelat och tränat med artonåringar i två år. Wow vilket kap...

Värdegrunden har väl inte varit uttalat rasistisk men det är ju rätt uppenbart att spelare som kommit från en icke-vit medelklasskultur har haft svårt att finna sin plats i gruppen. Ofta har ju de killar i ungdomslagen som sett kanske mest talangfulla ut varit från de nordöstra förorterna till stan men de har väldigt sällan kommit hela vägen och utomeuropeiska förstärkningar har i princip aldrig funkat i Blåvitt. Kanske inte så konstigt med killar som Alvbåge i laget direkt.

Hade gärna velat att föreningen gjorde en utredning i frågan som vi medlemmar fick ta del av, typ bara en enkätbaserad studie dels bland spelare som passar in i det jag nämnt om varför de inte trivts/fått ut max i föreningen och dels bland spelare och ledare i föreningen om deras attityder mot rasifierade. Bara för att lägga korten på bordet liksom. Varför funkar det så bra i AIK och Malmö men så värdelöst i IFK?

#17   Tjalan

Klubbdirektör

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7337 Inlägg:

Postad 29 December 2014 - 17:12 PM

Så löjligt sansade inlägg att jag inte ens vill hetsa längre.

El Payaso kanske kan ge exempel på ett par utländska importer som fungerat som inte hetat Lasse, Sören eller Hjalmar?
yo baby, you ever had your asshole licked by a fat man in an overcoat?!

#18   El Payaso

Sportchef

• Medlem
  • 5015 Inlägg:

Postad 29 December 2014 - 20:29 PM

Visa inläggKoka-Kola Veins skrev:

Sana har aldrig ansetts bra nog för Ajax, han plockades in för att han var typ gratis, fick lira lite under en formtopp och blev sen sitt vanliga värdelösa jag, har nu spelat och tränat med artonåringar i två år. Wow vilket kap...

Värdegrunden har väl inte varit uttalat rasistisk men det är ju rätt uppenbart att spelare som kommit från en icke-vit medelklasskultur har haft svårt att finna sin plats i gruppen. Ofta har ju de killar i ungdomslagen som sett kanske mest talangfulla ut varit från de nordöstra förorterna till stan men de har väldigt sällan kommit hela vägen och utomeuropeiska förstärkningar har i princip aldrig funkat i Blåvitt. Kanske inte så konstigt med killar som Alvbåge i laget direkt.

Hade gärna velat att föreningen gjorde en utredning i frågan som vi medlemmar fick ta del av, typ bara en enkätbaserad studie dels bland spelare som passar in i det jag nämnt om varför de inte trivts/fått ut max i föreningen och dels bland spelare och ledare i föreningen om deras attityder mot rasifierade. Bara för att lägga korten på bordet liksom. Varför funkar det så bra i AIK och Malmö men så värdelöst i IFK?

Han ansågs tillräckligt bra för att de skulle lägga lite pengar på honom, och det är inte många svenska spelare som värvas av Ajax direkt så att han skulle vara värdelös får stå för dig, skulle han komma tillbaka till oss så skulle det vara en riktigt bra förstärkning, han håller hög allsvensk klass.

Att ungdomsspelare från en icke-vit medelklasskultur haft svårt att lyckas i klubben och ta sig hela vägen upp i representationslaget är sant, likväl som att spelare med en annorlunda mentalitet haft svårt att passa in i laget. Och delvis har det mer föreningens värdegrund att göra, men att kalla värdegrunden rasistisk är ju lite märkligt med tanke på hur det ser ut i ungdomslagen.

Jag har ju inte påstått att vi haft några direkta succéer bland våra utomskandinaviska importer, men att en föreningen i första hand letar spelare i närområdet är ju ganska logiskt.

#19   Koka-Kola Veins

Manager

• Medlem
  • 3587 Inlägg:

Postad 30 December 2014 - 00:50 AM

Visa inläggTjalan skrev:

Så löjligt sansade inlägg att jag inte ens vill hetsa längre.
Svensk fotboll 2009 RIP :( :(

Visa inläggEl Payaso skrev:

Han ansågs tillräckligt bra för att de skulle lägga lite pengar på honom, och det är inte många svenska spelare som värvas av Ajax direkt så att han skulle vara värdelös får stå för dig, skulle han komma tillbaka till oss så skulle det vara en riktigt bra förstärkning, han håller hög allsvensk klass.
Han har varit bra i en halv allsvensk säsong och typ tio matcher i Ajax. Detta var alltså 2012. Är så jävla trött på den här jakten på hemvändare som inte skulle vara nära att platsa i bättre allsvenska lag än oss - Tobbe, Sana, Gustav Svensson senaste året, Risp och Kalle tidigare - alla sämre än vid sin peak och ingen i hans hemvändande skick nära att kunna platsa i Malmö eller ens AIK. Sorglig jävla sentimentalitet.
De kommer till IFK när de inte har några pengar kvar att hämta utomlands och vi är de enda som har lust att erbjuda en fin lön och signon. Sana har redan blivit nobbad av MFF, kul självbild att plocka upp deras rejects. Ser du Malmö köpa hem Erik Friberg?

Visa inläggEl Payaso skrev:

Att ungdomsspelare från en icke-vit medelklasskultur haft svårt att lyckas i klubben och ta sig hela vägen upp i representationslaget är sant, likväl som att spelare med en annorlunda mentalitet haft svårt att passa in i laget. Och delvis har det mer föreningens värdegrund att göra, men att kalla värdegrunden rasistisk är ju lite märkligt med tanke på hur det ser ut i ungdomslagen.
Jag skrev alltså att det var en "rasistiskt fungerande värdegrund" vilket du uppenbarligen håller med om eftersom du anser att det i varje fall delvis beror på värdegrunden i föreningen att bristen på lyckade rasifierade spelare i IFK Göteborg har varit så stor. Jag har alltså aldrig skrivit att föreningens värdegrund är uttalat rasistisk.
Fast däremot tycker jag att det borde vara en del av värdegrunden att personal som uttrycker sig rasistiskt internt och/eller externt inte är välkomna. Detta borde också (är det möjligt?) stå i spelares kontrakt och vara ett åtagande mot IFK Göteborg. Brott mot detta åtagande borde isf på samma sätt som att inte dyka upp på en match vara ett kontraktsbrott och således kunna innebära avsked. Hade detta gällt hade figurer som Alvbåge och Hysén inte fått slänga ur sig en massa skit som solkar ner föreningens rykte.

Detta inlägg har redigerats av Koka-Kola Veins: 30 December 2014 - 00:50 AM

#20   Nilisse

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1900 Inlägg:
  • Favoritlag:IFK Göteborg

Postad 30 December 2014 - 10:58 AM

Jag är nyfiken på vad för skit Alvbåge slängt ur sig som du syftar på? Känns som jag missat något.
To infinity... and beyond!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar