Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM15-SR] Konsten att utveckla Gibraltar

Gibraltar
127 svar till detta ämne

#41   saarela

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 696 Inlägg:
  • Favoritlag:AS Roma

Postad 07 January 2015 - 12:13 PM

Gött med pengar in! Kul för dig! Bästa rapporten atm!

C'è solo un Capitano!

#42   Danielino

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 427 Inlägg:

Postad 07 January 2015 - 13:50 PM

Visa inläggweiner skrev:

Herregud vilka summor vi snackar om nu. Spelarna var givetvis excellenta för att spela i den Gibraltanska ligan, men i övrigt så var dem inget att höja på ögonbrynen för speciellt mycket i mina ögon.

Tolka mig rätt. Dom ser riktigt intressanta ut hela bunten. Men de summorna du fick tycker jag var något i överkant faktiskt.

Snyggt jobb som vanligt, för övrigt.

Edit: Menar de två spelarna som du sålde, givetvis.
De andra inköpta spelarna, typ Kouakou, var fantastiska.

Ja men de är typiskt hela FM15 tycker jag. I ett fönster kan det vara helt omöjligt att sälja en spelare, knappt så klubbar vill ha dem gratis, för att i nästa fönster komma med monsterbud likt dessa. Aningen orealistiskt men samtidigt så är det bara ett spel. :tveka:
1:a och 2:a i Årets Saverapport 2011 - Förstapriset gick till [FM12-SR] Solo calciatori sammarinesi

#43   Lindfors

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1139 Inlägg:
  • Favoritlag:Atletico de Madrid

Postad 07 January 2015 - 17:27 PM

Att hitta guldkorn i Afrika är nog bland det bästa man kan vara med om på FM, älskar det!

#44   Enzo

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 409 Inlägg:
  • Yrke:Fotbollstränare
  • Favoritlag:Chelsea
  • Tränar:Klubblös

Postad 07 January 2015 - 17:34 PM

Vilka ligor och länder har du valt att ladda?
Talent only takes you so far in any sport. If you have talent; you have potential. And if you work hard, you can accomplish anything.

#45   Danielino

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 427 Inlägg:

Postad 11 January 2015 - 11:49 AM

Visa inläggEnzo skrev:

Vilka ligor och länder har du valt att ladda?
England, Frankrife, Tyskland, Italien, Portugal, Ryssland, Spanien, Argentina, Brasilien men bara Gibraltar som spelbar. Ny update kommer idag!
1:a och 2:a i Årets Saverapport 2011 - Förstapriset gick till [FM12-SR] Solo calciatori sammarinesi

#46   Danielino

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 427 Inlägg:

Postad 11 January 2015 - 13:16 PM

Postad bild

Summering av den 10:e säsongen, 2023/2024:
Andra året som proffsklubb och klubbens scouter hade spenderat hela fjolårssäsongens på en stor Afrikaturné. Resultatet blev mäktiga sju nya värvningar under denna säsong. Fem av dessa anlände redan till sommarens transferfönster medan de två sista kom i januarifönstret. Vi går här igenom denna säsongs nyförvärv.

Postad bild Lassina Bamba, försvarare 18 år – kom för 60 000 €
Postad bild Alexandre Bamba, försvarare 18 år – kom för 85 000 €
Postad bild Martin Ane, försvarare 18 år – kom för 60 000 €
Postad bild Ameth Mendy, försvarare 19 år – kom gratis
Postad bild Ameth Diouf, försvarare/mittfältare 18 år – 30 000 €
Postad bild Ibrahim Touré, mittfältare 19 år – kom gratis i januari
Postad bild Mohammed Monday, mittfältare 19 år – kom gratis i januari

Med vår nuvarande trupp kompletterat med dessa nyförvärv så kändes det som vi stod väl rustade inför det stundande CL-kvalet. Vi gjorde också riktigt stora framsteg inom detta område som ni kan se nedan.

Champions League 2:a kvalomgången:
Postad bild Birkirkara 6-3 (3-0 hemma, 3-3 borta)
Champions League 3:e kvalomgången:
Postad bild FC Red Bull Salzburg 2-4 (1-4 hemma, 1-0 borta)
EURO-cupen Slutspelsomgång:
Postad bild Olhanense 7-7 (2-3 hemma, 5-4 borta)

Som ni alla ser slog vi ganska enkelt ut Birkirkara från Malta. Därefter blev österrikiska FC Red Bull Salzburg för svåra i den tredje kvalomgången även om vi lyckades vinna på bortaplan. Vi gick således vidare till en avgörande omgång mot portugisiska Olhanense om en plats i Europa Leagues gruppspel och efter en fruktansvärt spännande omgång stod vi som segrare tack vare fler gjorda bortamål.

Vi fick totalt 2,1 miljoner € i prispengar tack vare avancemanget och vi nöjer oss att presentera gruppspelet såhär. Vi hade inte mycket att hämta. Vi är dock nöjda med avslutningen där vi tog poäng hemma mot Besiktas samt nådde klubbens hittills främsta bedrift när man kryssade mot Roma på bortaplan.

Inhemska ligan vann vi utan problem och publiksnittet kröp fortsatt uppåt. Ekonomiskt plussade vi tack vare framgångarna i Europa samt försäljningen av Ameth Diouf till FC Red Bulls Salzburg för 2,6 miljoner €. Lyckligtvis gick styrelsen även denna säsong med på att återigen förbättra tränings- samt ungdomsanläggningen till en summa på 1,7 miljoner €.

Postad bild

Tabellplacering: 1:a i Gibraltars Premier League
Publiksnitt i ligan: 821 åskådare (29 sålda säsongskort)
Ekonomi: 16 268 116 € (+2 964 681 € sen ifjol)
Europeiska koefficienttabellen: Postad bild ligger 45:a av totalt 54 ligor (+1 sen fjol)

#47   bassenagel

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Inlägg:
  • Favoritlag:AC Milan, West Ham, HV71 & Pittsburgh
  • Tränar:AC Milan

Postad 12 January 2015 - 23:57 PM

Ser riktigt ljust ut! Grym rapport!
Finns bara EN Ronaldo och det är den riktige brasilianske RONALDO!

#48 Gäst_Jazzy_Belle_*

• Guests

Postad 13 January 2015 - 11:02 AM

Mycket bra rapport! Tänkte på en sak, tränar alla lag på samma plan? För när du uppgraderar planen måste detta gynna alla lag, och i detta fallet är det ju bra med tanke på att det gynnar landets fotboll över lag!

#49   hawk-eye

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 14 Inlägg:
  • Tränar:Brescia Calcio

Postad 13 January 2015 - 11:42 AM

Visa inläggJazzy_Belle skrev:

Mycket bra rapport! Tänkte på en sak, tränar alla lag på samma plan? För när du uppgraderar planen måste detta gynna alla lag, och i detta fallet är det ju bra med tanke på att det gynnar landets fotboll över lag!

Har haft samma tanke, samt om man är fler lag som använder samma träningsanläggning och arena så borde man iaf kunna ställa frågan ifall man vill uppgradera tillsammans och dela på kostnader.

#50   Marrec

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 59 Inlägg:

Postad 13 January 2015 - 15:28 PM

hur går det med europaspelet nu när du har så många afrikaner i laget?
har dom EU-pass?

#51   Danielino

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 427 Inlägg:

Postad 14 January 2015 - 17:38 PM

Visa inläggJazzy_Belle samt hawk-eye skrev:

Har haft samma tanke, samt om man är fler lag som använder samma träningsanläggning och arena så borde man iaf kunna ställa frågan ifall man vill uppgradera tillsammans och dela på kostnader

Tyvärr är spelet så "orealistiskt" att alla lag på Gibraltar verkar ha olika träningsanläggningar. Det vill säga uppdaterar jag min så påverkas inget att lag positivt.

Visa inläggMarrec skrev:

hur går det med europaspelet nu när du har så många afrikaner i laget?
har dom EU-pass?

Det är inga problem. I den inhemska ligan finns inga begränsningar på antalet utländska spelare och till registreringen till Europaspelen har det hittills inte varit några problem. Visst kan det ev bli ett problem i framtiden om jag bara har utländska spelare men samtidigt kanske jag kan värva en del i väldigt ung ålder och på så sätt blir de "egna produkter".

Filar på en ny säsongsgenomgång nu! :-)

#52   Danielino

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 427 Inlägg:

Postad 14 January 2015 - 18:44 PM

Postad bild

Summering av den 11:e säsongen, 2024/2025:
Efter fjolårets "succé" med ett vidare avancemang till Europa Leagues gruppspel satsade klubben hårt även inför denna säsong. Man ville på nytt ut i Europa och man fortsatte att plocka in afrikanska spelare till vrakpriser. Man hade dock märkt att flera av afrikanerna ganska lätt kom in i sina ordinarie landslag, därav började man söka sig alltmer till Sydamerika och i synnerhet Brasilien. Totalt plockades åtta spelare in, varav en brasilianare. Dessutom slog klubben ett transferrekord när colombianen Jair Gómez köptes in för i våra mått mätt otroliga 750 000 €.

Postad bild Yassin Tran, målvakt 18 år – kom gratis
Postad bild Badare Ndiaye, försvarare 18 år – kom för 130 000 €
Postad bild Arnold Owona, försvarare 19 år – kom gratis
Postad bild Moussa Diaby, mittfältare 18 år – kom gratis
Postad bild Christopher Diallo, mittfältare 19 år – kom för 38 000 €
Postad bild Flavio Henrique, mittfältare 20 år – kom gratis
Postad bild Jair Gómez, anfallare 18 år – kom för 750 000 €
Postad bild Isaac Bamba, försvarare 20 år – kom gratis i januari

Hur slutade då denna storsatsning? Tvekamt att man kan kalla de fiasko men bra gick det då inte. Man blev lottade mot kroatiska Dinamo Zagreb och blev totalt utspelade. Flera nyförvärv anlände sent inpå matcherna och flera var matchotränade, vilket vi får jobba på bättre i framtiden. Vi fick nöja oss med de 480 000 € vi fick i prispengar från vårt deltagande men de stora pengarna skulle komma från annat håll.

Postad bild Dinamo Zagreb 2-6 (1-3 hemma, 1-3 borta)

Efter uttåget satt vi med en alldeles för stor trupp sett till den 14 omgångar långa serien vi nu skulle spela, bortsett från de två inhemska cuperna. Vi försökte inledningsvis låna ut spelare och lyckades få iväg tre spelare som vi fick riktigt bra betalt för. Klubbarna betalar en hyreskostnad på totalt 369 000 € i månanden, vilket i säsongslutet blir dryga 4 miljoner €. Spelarna får inte tillgodoräkna några dagar i Gibraltar med tanke på sitt medborgarskap men får å andra sidan säkerligen en bättre utvecklingskurva i sina låneklubbar.

Dessutom såldes två tunga pjäser som börjat gnälla om livet i Gibraltar. Först sålde vi Ismael Diaby som valde pengarna i Saudiarabien. Vi fick 4,5 miljoner € för honom av Al-Ittihad. Sedan sålde vi även Mohamed Kouakou till Ajax för imponerande 6,5 miljoner €, där han direkt blev utlånad till turkiska ligan. Fina pengar in som användes direkt för att fortsätta utveckla faciliteterna.

Landets fotbollsutveckling går sakta men säkert framåt, det syns om inte annat på denna framställning där vi se hur klubbarnas rykte har ändrats sedan starten på denna rapport. Totalt har nu sju klubbar nått en stjärna i ryktesbetyg och vi får hålla tummarna för att utvecklingen fortsätter.

Postad bild

Publiksnitt i ligan: 869 åskådare (29 sålda säsongskort)
Ekonomi: 26 302 299 € (+10 034 183 € sen ifjol)
Europeiska koefficienttabellen: Postad bild ligger 44:a av totalt 54 ligor (+1 sen fjol)

#53   super-sub

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1636 Inlägg:
  • Yrke:Lärare
  • Favoritlag:Manchester United

Postad 15 January 2015 - 16:14 PM

Härligt härligt! Hur är det med motivationen när ligan är så otroligt enkel? Räcker europa och utvecklings jobbet till i längden? (well 2025 är förvisso rätt mkt i längden.)

#54   trashbag

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5379 Inlägg:

Postad 15 January 2015 - 16:19 PM

Fattar inte hur du kan få så mycket för dina spelare. Är själv på säsong 11. Professionell och med utlandsspelare sen säsong 9 men dom blir ju inte ens intresserade av mina spelare fast dom dominerar fullständigt i ligan och gör det ok i CL. Så den där ekonomin och utvecklingen kan man ju bara drömma om. Testar du att erbjuda dom eller kommer klubbar självmant? Enda som går bra för mig jut nu förutom den inhemska krossen år efter år är väl att jag som manager är hett eftertraktad. Fått erbjudande från 10-15 klubbar i England. Allt från Championship till Conference. Har bestämt mig för att ge det hela tid tills säsong 15 är slut men har man inte fått in ordentliga stålar tills dess får man ju börja fundera över om man ska flytta till England...

Detta inlägg har redigerats av trashbag: 15 January 2015 - 16:20 PM

#55   Danielino

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 427 Inlägg:

Postad 15 January 2015 - 18:49 PM

Visa inläggsuper-sub skrev:

Härligt härligt! Hur är det med motivationen när ligan är så otroligt enkel? Räcker europa och utvecklings jobbet till i längden? (well 2025 är förvisso rätt mkt i längden.)

Brukar normalt spela långa save:ar då jag mest är intresserad av att utveckla saker i spelet, så att spela 5-10 år är inget för mig. Därav är det inga problem med motiviation då detta kanske är den mest utmanande save:en jag dragit igång. Jag vill ju få upp ligan och landets rykte och då får man räkna med ett långvarigt projekt. :-D

Visa inläggtrashbag skrev:

Fattar inte hur du kan få så mycket för dina spelare. Är själv på säsong 11. Professionell och med utlandsspelare sen säsong 9 men dom blir ju inte ens intresserade av mina spelare fast dom dominerar fullständigt i ligan och gör det ok i CL. Så den där ekonomin och utvecklingen kan man ju bara drömma om. Testar du att erbjuda dom eller kommer klubbar självmant? Enda som går bra för mig jut nu förutom den inhemska krossen år efter år är väl att jag som manager är hett eftertraktad. Fått erbjudande från 10-15 klubbar i England. Allt från Championship till Conference. Har bestämt mig för att ge det hela tid tills säsong 15 är slut men har man inte fått in ordentliga stålar tills dess får man ju börja fundera över om man ska flytta till England...

Ibland kommer klubbar själva, men då är det ofta skambud så oftast så erbjuder jag spelarna till andra klubbar själv. Jag skriver nästan alltid femårskontrakt plus klausul om ett år förlängning vid minst 5 ligamatcher (så egentligen 6 års kontrakt). Därav gör det inget om de emellanåt blir lite sura för att jag försöker sälja dem alternativt inte säljer till de bud jag får, eftersom de enda "måste" vara kvar i klubben. Sen tycker jag att det är alldeles för enkelt att sälja spelare dyrt på FM15. Men likväl kan det vara omöjligt i vissa transferfönster, för att i nästa få överbud på samma spelare.

Vet inte om det handlar hur bra de precis nyligen har presterat, då jag i denna save (hittills) inte lägger så stor vikt på individuella spelare eftersom det är ett långt projekt och i detta nu vinner jag ligan oavsett vilka nyförvärv jag hämtar in. Så som du/ni ser tar jag in många spelare och hoppas kunna sälja 1-2 varje säsong iaf. :-) Sen får man generellt mer betalt för spelare som sitter på långa kontrakt, så det kan också väga in.

#56   denza1989

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 130 Inlägg:
  • Favoritlag:IFK Göteborg, Manchester United

Postad 19 January 2015 - 09:56 AM

Helt underbar rapport :) Fick suget att göra något liknande. Men startade i högsta divisonen med Man 62. Efter nu 5-6 år med ständiga tjafs med styrelsen om att bli proffsklubb har dom äntligen godkänt min förfrågan. Höll på att bli gråhårig och det har nästan slutat med att dom sparkat mig efter allt tjat ;) Så nu ska det handlas! Kör på!
.“Arsene Wenger asked me to have a trial with Arsenal when I was 17. I turned it down. Zlatan doesn’t do auditions.”

#57   Danielino

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 427 Inlägg:

Postad 19 January 2015 - 19:03 PM

Postad bild

Summering av den 12:e säsongen, 2025/2026:
Ny säsong i Gibraltar och FC Angels fortsätter sin jakt på att etablera sig ute i Europa. Även inför denna säsong förstärkte klubben spelartruppen rejält. Sju nya spelare kom in varav två stack ut ur mängden, nämligen den grekiska ytterbacken (med det enkla namnet) Apostolos Tsougoutzidis och klassanfallaren från Kamerun, Patrick Bamba.

Postad bild Daouda Sagna, målvakt 19 år – kom för 9 000 €
Postad bild Norbert Soumahoro, försvarare 20 år – kom gratis
Postad bild Richard Cespedes, försvarare 18 år – kom gratis
Postad bild Apostolos Tsougoutzidis, försvarare 20 år – kom gratis
Postad bild Amadou Seydi, försvarare 18 år – kom för 60 000 €
Postad bild Wanderley, anfallare 20 år – kom för 1 200 000 €
Postad bild Patrick Bamba, anfallare 20 år – kom gratis i januari

Men i detta läge har vi lärt oss att man lär spela ihop ett lag för att lyckas. En hel del spelare har tillbringat flera säsonger i klubben men likväl verkar vi inte få till det, möjligtvis för att vi fortfarande har många helt nya spelare som behöver mer tid till att acklimatisera sig. I år lottades vi mot polska Lech Poznan, ett lag som visserligen har mycket högre rykte än oss, men likväl ska kunna besegras. På flera positioner är vi det bättre laget men det blev respass direkt i CL-kvalet även detta år. Vi får helt enkelt jobba på, fortsätta utveckla spelarna och ta nya tag nästa säsong.

Postad bild Lech Poznan 1-4 (1-1 hemma, 0-3 borta)

Efter uttåget i Europa så var det på nytt några lirare som ville lämna klubben. Anfallaren som vi köpte rekorddyrt under fjolåret såldes rekorddyrt denna säsong. Det rör sig om colombianen Jair Gómez som gick till Colo Colo för 13,5 miljoner. I takt med försäljningen så beskrev media han som ett "underbarn" så vi funderade om vi verkligen gjorde rätt men med denna summa på bordet så fanns ingen större tvekan. Det ska dock bli spännande att följa hans karriär framöver. Annars gjorde vi ytterligare en stor försäljning Badara Ndiaye till Sparta Prag för 8,5 miljoner € samt Moussa Diaby till Feyenoord för 4 miljoner €.

Annars vann ni ligan på nytt och gjorde oss av med våra sista inhemska spelare härifrån Gibraltar. Vi anser att landet tjänar mer på om vår klubb och därefter även ligan utvecklas i första hand. Så får vi hoppas att det leder till att fotbollens status höjs generellt i landet med tiden, vilket borde öppna för bättre inhemska regens.

Saldot fick sig på nytt ett rejält hopp uppåt och vi passade för fjärde säsongen i rad på att utveckla tränings- och ungdomsanläggningen. Träningsanläggningen har gått från "dålig" till "tillräcklig", medan ungdomsanläggningen har gått från "grundläggande" till "hyfsad". Men då väntar vi även på att denna säsongs förbättringar ska träda i kraft.

Postad bild

Publiksnitt i ligan: 958 åskådare (29 sålda säsongskort)
Ekonomi: 44 751 810 € (+18 449 511 € sen ifjol)
Europeiska koefficienttabellen: Postad bild ligger 45:a av totalt 54 ligor (-1 sen fjol)

#58 Gäst_weiner_*

• Guests

Postad 19 January 2015 - 19:37 PM

Herregud vilka värvningar.

#59   Lindfors

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1139 Inlägg:
  • Favoritlag:Atletico de Madrid

Postad 19 January 2015 - 22:33 PM

Bamba o Greken är riktigt goa!

#60   bassenagel

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Inlägg:
  • Favoritlag:AC Milan, West Ham, HV71 & Pittsburgh
  • Tränar:AC Milan

Postad 20 January 2015 - 14:36 PM

Shit vad tight det blev i ligan.

Förväntar mig minst 20 baljor av Bamba nästa säsong, jisses vilken värvning!
Finns bara EN Ronaldo och det är den riktige brasilianske RONALDO!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar