Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM15-SR] Vägledd av Vince Lombardis visdom

434 svar till detta ämne

#1   rockystar

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3061 Inlägg:

Postad 11 January 2015 - 10:22 AM

En ny karriär tar sin början
Det var under vintern 2014 som karriären inleddes. Jag var då en arbetslös tränare som saknade såväl tränarlicens som en spelarkarriär att falla tillbaka på. Det var med andra ord med alla odds emot mig som jag började söka jobb hos en lång rad europeiska fotbollsklubbar.

Naturligtvis blev det också besked efter besked där jag informerades om att tjänsten blivit tillsatt av annan sökande, eller att man inte ansåg att jag var lämpad för jobbet. Men i mitten av februari kom till sist det positiva besked som jag hade väntat på och sett fram emot, Jag blev erbjuden en anställning, och det var inte vilken anställning som helst. Det var en anställning som förbundskapten för det skotska U19-landslaget.

Postad bild

#2   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3061 Inlägg:

Postad 11 January 2015 - 16:37 PM

Postad bild

Förberedelser
Den enda match som fanns inplanerad i kalendern då jag tillträdde var en hemmamatch mot Färöarna. Det kändes som en fördel att få överblick så snart som möjligt, så jag ordnade så att spelschemat för hela året planerades. Det innebar att ytterligare sex matcher mot varierande motstånd planerades in under den kommande hösten.

Postad bild

Spelarmaterial
Den allra största uppgiften, och den uppgift som inledningsvis skulle vara den allra svåraste, bestod i att bilda sig en uppfattning om spelarmaterialet som fanns tillgängligt. Ganska snabbt visade det sig att jag skulle behöva be om en hel del spelarrapporter då jag långt ifrån var någon expert på skotska ungdomsspelare.

Taktik
Det skulle med största sannolikhet bli en 4-4-2 formation som jag skulle använda mig av. Men vilken spelstil vi skulle försöka oss på avvaktade jag med tills jag hunnit bilda mig en bättre uppfattning om spelarnas styrkor och svagheter. Jag hoppades att vi skulle kunna använda oss av åtminstone en stor och stark anfallare med fina kvaliteter i huvudspelet. Men det återstod att se.

#3   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3061 Inlägg:

Postad 11 January 2015 - 18:18 PM

Postad bild

TRÄNINGSMATCH MOT FÄRÖARNA U19

Spelartruppen
Då spelartruppen behövde tas ut innan jag hunnit skaffa mig en god överblick över tillgängliga spelare så fick det bli en trupp bestående av de mest etablerade spelarna sett till vilka klubbar de tillhörde. Media konstaterade också att det helt saknades överraskningar i truppen, något som jag i det läget såg som en lättnad. Min egen prägel på laget skulle jag sätta först senare. Jag noterade med viss oro att tre av de fyra anfallarna i truppen redan hade fyllt 20 år och därmed snart hade gjort sitt i U19 landslaget.

Postad bild

Chris Brown skadade sig dessvärre strax innan landslagssamlingen och Jason Naismith fick då ta hans plats i truppen. Till lagkapten utsågs den 20-åriga Jack Grimmer. Till assisterande lagkapten, och möjlig framtida lagkapten, valde jag den ambitiösa försvararen Aidan Mcllduff.

Startelvan
Även spelaruttagningen till startelvan kändes osäker. Jag kände att jag visste mycket lite om vilken nivå spelarna höll och hur de skulle stå sig mot andra landslag. Men kanske var det bara premiärnerver som skapade osäkerheten? Bland alla de frågor som jag hoppades få svar på fanns hur försvarslinjens samarbete skulle se ut och hur det centrala mittfältet bestående av den mer defensive Leitch och den mer offensive Henderson skulle lyckas. Och hur produktiva skulle den 196 cm långe Beck och den 18-åriga Cummins vara i anfallet? Dessutom fanns givetvis osäkerheten kring huruvida spelarna skulle prestera väl under en nytillträdd och fullständigt oerfaren förbundskapten?

Postad bild

Första halvlek
Färöarna fick matchens första chans genom ett distansskott på en frispark, men Hamilton i målet räddade utan större bekymmer. Vår första målchans kom efter långt och fint anfallsspel som till sist avslutades genom en nick från Beck. Men bollen gick utanför. Efter 8 minuters spel slog Cummings in bollen på chans i straffområdet, Beck tog sikte på bollen och gjorde sig redo för att gå upp i nickduell, men revs ned av en färöisk försvarare. Domaren dömde straff. Christe gjorde inget misstag från straffpunkten och dundrade dit matchens första mål, helt otagbart för Joensen i målet. Tio minuter senare slog Christie en frispark från högerkanten, Cummings nådde högst på bollen och nickade relativt enkelt in 2-0. Nästa fina chans för Skottland kom i den 24:e matchminuten då Cummings sköt på volley på ett inlägg från höger, målvakten räddade men släppte retur och Beck var mycket nära att hinna först men bollen rensades ut till hörna. Vi pressade på och hade det mesta av spelet och de bästa målchanserna. Efter en halvtimmes spel kunde Cummings sätta 3-0 efter att målvakten misslyckats med en utboxning av en egentligen ganska ofarlig boll. Det sista som hände i den första halvleken var att Beck skadade sig och ersattes av Handling.

Andra halvlek
I den andra halvleken fortsatte vår kompakta press och efter en dryg timmes spel kunde Cummings ta vara på den retur som målvakten lämnade på hans skott, och han satte sitt tredje mål för kvällen. I 67:e minuten fick Färöarna sin bästa chans i matchen när vår backlinje misslyckas med en offsidefälla. Men lyckligtvis gick avslutet utanför. Omedelbart i det anfall som följde då vi vände spelet såg den inbytte Handling hur Christie löpte sig fri i en lucka på vänsterkanten. Han höll i bollen precis lagom länge innan han serverade Christie en mycket fin boll. Christie klippte till med vänstern, och det femte målet var ett faktum. Under matchens sista 20 minuter genomförde vi fyra byten för att inte slita allt för hårt på spelarna. Dessutom hade Cummings flera bra chanser att öka på sin målskörd, men han valde allt som oftast att spela till sina lagkamrater. Det var gott att konstatera. I den 84:e matchminuten fastställde Handling slutresultatet till 6-0 efter att ha tagit emot en lång fin boll från inbytte Byers.

Efter matchen
Det var svårt att inte vara nöjd efter en sådan premiärmatch. Även om Färöarna inte kunde anses vara en svår motståndare så hade man trots allt löst uppgifren väl. Utan att släppa in ett enda mål, i stort sett utan att släppa till en enda målchans, så hade man producerat hela sex mål framåt. Försvarslinjen hade varit exemplarisk och Cummings hade visat att det fanns hopp om det skotska U19-landslagets anfall även nästa år.

Postad bild

Postad bild

#4   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3061 Inlägg:

Postad 12 January 2015 - 20:35 PM

Postad bild

TRÄNINGSMATCHER MOT CYPERN U19 OCH GEORGIEN U19

Spelartruppen
Våren och sommaren passerade och i och med att hösten närmade sig blev det också allt mer bråda dagar för ledarna kring det skotska U19 landslaget. Under hösten skulle en rad matcher spelas och det var dags att ta ut truppen inför matcherna mot Cypern och Georgien. Men det skulle visa sig bli en trupputtagning kantad av problem.

Hamilton, Grimmer, Naismith, Kingsley, Harris, Beck, Handling och Carrick var alla för gamla och kunde inte längre tas ut i U19 landslaget. De skulle istället göra vad de kunde för att slå sig in i U21 landslaget. Dessutom valde både Oliver McBurnie och Dominic Hyam att tacka nej när de fick chansen att komma till landslagssamlingen för U19. Hur de kunde fatta ett sådant beslut förstod jag inte, men det var inte mycket jag kunde göra åt den saken.

Dessutom ådrog sig mittfältaren Conor McGrandles en allvarlig knäseneinflammation och skulle vara borta under resten av året. Jag tänkte då kalla in James Jones som ersättare, men även han tackade nej. Det blev då Scott Fraser som fick ansluta. Ytterligare bekymmer blev det då också Jack Leitch, även han mittfältare, tvingades lämna återbud på grund av en stukad ankel. Craig Sibbald fick ta hans plats i truppen.

Postad bild

#5   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3061 Inlägg:

Postad 12 January 2015 - 21:40 PM

Postad bild

TRÄNINGSMATCH MOT CYPERN U19

Startelvan
Jag genomförde ett flertal förändringar i startelvan jämfört med matchen mot Färöarna. Bland annat flyttade jag in den skicklige mittfältaren Ryan Christie centralt i planen från sin vänsterposition. En spelare av hans kaliber ville jag få med i spelet så mycket som möjligt. Cummings fick även en ny lagkamrat i anfallet i form av den hårt arbetande Birmingham-anfallaren Denny Johnstone. Även i försvarslinjen och mellan målstolparna fick nya spelare förtroendet. Matchen slutade med en 1-5 förlust.

Postad bild

Första halvlek
Matchen hade knappt hunnit börja förrän Panagiotou slog in ett inlägg från vänsterkanten som en omarkerad Giorgallis kunde nicka i mål. McCrorie i målet nådde tyvärr inte bollen. Strax därefter kapades Johnstone brutalt och tvingades byta som en följd av det. McMullan tog hans plats. Cypern dominerade såväl bollinnehav som målchanser och efter en kvart kunde de öka på till 2-0 genom Moulazimis. Henderson fick också bytas in istället för en småskadad Byers på mittfältet. Vi skapade en och annan ströchans, men mer än så lyckades vi inte få till. Efter en halvtimme bad jag yttermittfältarna att ta ett lite större defensivt ansvar för att vi på så vis skulle kunna få bättre grepp om matchen. Men strax därefter skarvnickade Kitrou fram bollen till Moulazimis som gjorde ännu ett mål. Och innan halvleken nått sitt slut hade han även gjort sitt tredje, Cyperns fjärde, mål för kvällen.

Andra halvlek
Inför den andra halvleken ansåg jag att vi åtminstone kunde försöka spela boll och jag bad spelarna att försöka hålla i bollen lite mer. Eftersom Cyperns anfallare var korta så vågade jag också låta backlinjen falla ner närmare eget mål. Sakta men säkert blev vårt spel allt bättre. Trots några chanser och ett visst tryck mot det cypriotiska målet så lyckades vi inte spräcka nollan. Istället ökade Cypern på till 5-0. Till sist, i den 75:e matchminuten lyckades McMullan rulla in ett tröstmål till oss. I matchens slutskede genomfördes flera byten för att låta så många spelare som möjligt få känna på landslagsspel.

Efter matchen
Vi hade bjudits på en riktig fotbollslektion och blivit fullständigt utspelade. Vi hade visserligen tvingats till en omfattande generationsväxling under sommaren, men det var något jag visste att jag skulle vara tvungen till så gott som varje år. Det fanns inga ursäkter, i fortsättningen behövde resultaten bli bättre.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

#6   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5859 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 12 January 2015 - 21:43 PM

Var är Jack Harper? :)

#7   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3061 Inlägg:

Postad 13 January 2015 - 19:19 PM

Postad bild

TRÄNINGSMATCH MOT GEORGIEN U19

Startelvan
Jag valde att satsa på i stort sett samma lag som i matchen mot Cypern, de skulle få chansen att revanchera sig från den dåliga insatsen senast. För att få in Henderson i startelvan igen så flyttade jag tillbaka Christie till vänsterkanten, och Cummings fick en ny anfallskollega i form av Smith.

Postad bild

Första halvlek
Det märktes redan från avspark att laget var motiverade att prestera bättre än i matchen mot Cypern. Det var bättre intensitet i löpningarna och passningarna hade bättre precision. Vi tog omedelbart kommandot i matchen och innan tre minuter hade passerat hade Smith gjort matchens första mål efter fint kombinationsspel på högerkanten av Spittal och Spark. Efter målet tog dock Georgien över allt mer och McCrorie tvingades till en riktigt avancerad räddning. Jag gav order till ett mer kontrollerat spel vilket jag ansåg att vi hade kvalitet nog för att klara av. Spelet vägde fram och tillbaka och båda lagen skapade halvchanser. I den 20 matchminuten avlossade Cummings ett skott som dock blockades av en försvarare, bollen studsade ut till höger och Spittal kunde nå först till bollen. Hans skott gick i mål och ledningen hade utökats. Några minuter senare kunde Spittal återigen göra mål, denna gång på en lång svepande passning från en uppmärksam Hendrie. Målen fortsatte att trilla in. Fjärde målet gjordes av Cummings. Det var inte bara på resultattavlan som vi dominerade, även spelmässigt hade vi tagit över fullständigt. Efter en mycket tilltrasslad situation gjorde Georgien även ett självmål. Trots ledning med 5-0 kunde jag konstatera att våra försvarare kämpade stenhårt och glidtackling på glidtackling i eget straffområde utfördes med god teknik och timing. I den 40:e matchminuten tilldömdes vi även en straff som Spittal tog väl hand om.

Andra halvlek
Inför den andra halvleken bytte jag ut Christie då han var mycket trött och jag var väl medveten om hans kvaliteter. Till vänster på mittfältet fick Thomson chansen, en spelare som det skulle bli intressant att se. Det första som skedde var dock att Georgien spelade sig igenom vårt lag på ett kvickt sätt och reducerade till 6-1. Det var inte mycket mer som skedde under den ganska avslagna andra halvan av matchen och jag passade på att byta ut den mycket trötte tremålsskytten Spittal samt en rad andra spelare.

Efter matchen
Efter en sprakande första halvlek där spelarna visade sin klass sjönk matchens kvalitet under den andra halvleken. Trots det, och trots att jag mycket väl insåg att Georgien knappast var en god värdemätare, så kändes det bra inför vad som komma skulle. Kanske hade jag också hittat min högerkant i form av 18-åriga Spittal och 17-åriga Spark.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

#8   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3061 Inlägg:

Postad 13 January 2015 - 19:42 PM

Visa inläggYayakolo skrev:

Var är Jack Harper? :)

Jack Harper är dessvärre inte någon spelare som en manager utan tränarlicens och tidigare erfarenhet samt med endast 15% kunskap om skotsk fotboll känner till. Han fanns inte heller på den nationella listan över tänkbara landslagsspelare när jag tillträdde.

#9   micke122

Rapportmod

• Moderator
  • 4623 Inlägg:
  • Yrke:Studerande
  • Favoritlag:Falkenbergs FF

Postad 13 January 2015 - 19:47 PM

Härligt lagval och lovande inledning, du har mig som följare.
FMS-mästare i fotbollskunskap 2015.

#10   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3061 Inlägg:

Postad 13 January 2015 - 20:17 PM

Postad bild

KVAL TILL U19 EM

Postad bild

#11   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3061 Inlägg:

Postad 13 January 2015 - 20:56 PM

Postad bild

KVAL TILL U19 EM

Spelartruppen
Det visade sig att en stor del av truppen inte kunde registreras för U19 kvalet eftersom de var för gamla. Det kom som en överraskning för mig och jag kunde bara konstatera att endast fyra av de spelare som jag tidigare tagit ut i truppen kunde återvända, nämligen Mcllduff, Byers, Henderson och Thomson.

Postad bild

När sedan vänsterbacken Henderson bröt foten tvingades jag kalla in en ersättare för honom. Jag ansåg att vi hade tillräckliga ersättare på hans position och valde då att kalla in mittfältaren Kiltie.

Matcher
De tre gruppspelsmatcherna skulle spelas mellan den 8:e oktober och den 12:e oktober. Det var med andra ord ett tufft spelschema som väntade med matcher varannan dag. Den inledande matchen mot Sverige var den på förhand svåraste. Om vi skulle nå ett oavgjort resultat i den matchen fick vi vara nöjda. Därefter hoppades jag att vi skulle lyckas besegra såväl Vitryssland som Bulgarien och därmed sluta etta eller tvåa i gruppen vilket i så fall skulle innebära att vi var klara för den andra kvalomgången.

Postad bild

#12   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3061 Inlägg:

Postad 17 January 2015 - 14:58 PM

Postad bild

KVALMATCH TILL U19 EM MOT SVERIGE U19

Startelvan
Strax innan matchen mot Sverige tvingades jag till en förändring i spelartruppen. Dom Thomas kallades in som ersättare för Burke som drabbats av en blödning i låret. Därefter var det dags att sätta samman den startelva som skulle försöka rädda en poäng mot Sverige i den första gruppspelsmatchen i EM-kvalet.

I målet valde jag att satsa på Dumbarton-målvakten Lumsden med fina reflexer och bra utrusningar. Han positionerade sig också ganska väl och fattade sällan fel beslut. Jag hoppades att han skulle göra en bra insats i den viktiga matchen. Försvarslinjen formerades av Mcllduff, Kelly, Jules och Wardrop. Tanken var att den längre mittbacken Jules skulle ta hand om nickduellerna och den snabbare Kelly skulle följa med i djupledslöpningarna. På mittfältet insåg jag att Thomson var sliten och behövde vila, så Kiltie fick ta plats till höger medan Rennie blev startelvans vänstermittfältare. Centralt var det Byers som skötte de defensiva uppgifterna medan Henderson fick en friare roll att ta del i anfallen. I anfallet valde jag att låta Liam Coogans spela på topp med Brophy strax bakom. Coogans hade en imponerande snabbhet och var även en duktig avslutare, både med fötterna och med huvudet. Dessutom var han en sevärd spelare som ofta hittade på det lilla extra med bollen. Brophy var en fysiskt mycket vältränad spelare med god teknik. Dessutom var han en klok och intelligent spelare.

Postad bild

Första halvlek
Sverige sparkade igång matchen. För att inte gå bort oss bad jag yttermittfältarna att hjälpa till i defensiven lite extra, men det hjälpte föga. Redan i den 8:e matchminuten gjorde Sverige 1-0 genom ett självmål av Kelly vid en misslyckad brytning. Dessvärre var det tydligt att Sverige hade kommandot i matchen redan från första minuten. Efter en kvart skapade vi vår första målchans då Brophy fälldes strax utanför straffområdet av Terzic som varnades. Henderson stegade upp vid bollen för att skjuta, men skottet gick utanför. Strax därefter var det dags för nästa svenska varning, då Ssewankambo gick allt för hårt åt Rennie. Vårt spel blev allt bättre ju längre halvleken gick och vi skapade några halvchanser. Det var en beslutsamhet och en offervilja i laget som var härlig att se trots underläget resultatmässigt. Efter en dryg halvtimmes spel kom också kvitteringen genom en fin lyftning av Kiltie, framspelad av Brophy. Henderson fick dessvärre lämna planen på grund av skada och Allardice tog hans plats på mittfältet. En jämn halvlek slutade 1-1.

Andra halvlek
Matchen fortsatte att vara mycket jämn även i den andra halvleken, men Jordan Larsson lyckades nicka in 2-1 till Sverige efter tio minuters spel av den andra halvleken. Rennie, som fick en småskada i närkampen med Ssewankambo i första halvlek, byttes ut i ungefär samma stund. Vi jagade kvittering men det närmaste vi kom var ett stolpskott av Coogans. Byte ut en trött Mcillduff och satte in Ballantyne. Istället för en kvittering så gjorde Jordan Larsson ännu ett mål på nick och i sekvensen därefter fällde Ballantyne Larsson i straffområdet och det blev straff. Lumsden hade inte en chans, och det var 4-1. Matchen var givetvis förlorad, men som om det inte var nog så drog en mycket trött Byers på sig sitt andra gula kort och visades av planen.

Efter matchen
Matchen var betydligt jämnare än vad resultatet visade, men det var trots allt oroande att vi släppte in så många mål i en match där vi hoppades kunna klara en poäng. Samtidigt spelade Bulgarien U19 och Vitryssland U19 1-1 i sin match. Om Sverige skulle göra sitt och besegra dessa två, och gå genom gruppen med tre segrar, så skulle vi klara andraplatsen i gruppen om vi åtminstone tog fyra poäng på de två sista gruppspelsmatcherna. Något som skulle vara mycket möjligt.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

GRUPP 7

Postad bild

#13   Lappeeeee

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5607 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United

Postad 17 January 2015 - 15:00 PM

Så jäkla random med Skottlands U-19-lag. Men riktigt bra rapport rocky. Jason Cummings hade jag på FM14 i mitt West Ham som alltid producerade mål när han fick spela.

#14   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3061 Inlägg:

Postad 17 January 2015 - 15:40 PM

Postad bild

KVALMATCH TILL U19 EM MOT VITRYSSLAND U19

Startelvan
Jag hade, trots resultatet mot Sverige, fortsatt förtroende för spelarna som som fick chansen i föregående match och endast två förändringar gjordes. Byers var avstängd på grund av sin utvisning och Jules var förkyld och tvingades stå över matchen även han. Ersättere för dessa två blev Ballantyne och Hoare.

Postad bild

Första halvlek
Matchen inleds positivt med en halvchans för vår del, men så gjorde Kozlov matchens första mål genom ett distansskott på frispark. Båda lagen skapade en lång rad chanser, och tyvärr var det Vitryssland som bäst tog vara på chanserna och ökade på sin ledning till 2-0 strax innan pausvilan.

Andra halvlek
Efter pausvilan så fortsatte vi att skapa målchanser utan att lyckas göra mål. Flera byten genomfördes för att få in pigga spelare på planen, men mönstret upprepades. Chanser skapades, för båda lagen, men vi lyckades inte förvalta dessa. Men till sist, med bara tio minuter kvar av matchen lyckades Coogans dundra in bollen i mål. Det var en riktig volley-kanon som fick åskådarna att imponeras, oavsett vilket lag de höll på. Vi behövde ett mål till för att kvittera. Jag gav order om att satsa allt framåt, men det straffade sig omgående och Vitryssland kunde avgöra matchen med 3-1.

Efter matchen
Det var en sorglig match. Jag hade hoppats på tre poäng mot ett betydligt sämre rankat motstånd, istället hade vi förlorat matchen. I och med att Bulgarien U19 besegrade Sverige U19 så hade vi även förlorat chansen att kvala in till U19-EM.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

GRUPP 7

Postad bild

#15   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3061 Inlägg:

Postad 17 January 2015 - 16:19 PM

Postad bild

KVALMATCH TILL U19 EM MOT BULGARIEN U19

Startelvan
Ballantyne var avstängd efter att ha dragit på sig två varningar, men såväl Jules som Byers var redo för spel igen och fick återigen chansen i startelvan.

Postad bild

Första halvlek
Återigen inleddes matchen positivt för vår del med flera anfall och bra kombinationer. Även Lumsden inledde matchen bra mellan stolparna och stod för flera fina räddningar. I den 38:e matchminuten visade laget prov på fint passningsspel då Henderson, Kiltie, Brophy och slutligen Coogans samarbetade för att skapa en fin målchans, och ett mål. Vi tog ledningen med 1-0. Bara två minuter senare lyckades Wardrop spela fram till Kiltie som spelade vidare till Brophy som ökade på till 2-0.

Andra halvlek
Tidigt i den andra halvleken, nästan omedelbart, tvingades jag genomföra samtliga tre byten då många spelare var slitna och utmattade. Bulgarerna blev allt mer frustrerade och drog på sig allt fler frisparkar och varningar ju längre matchen gick. Men vi höll undan och lyckades vinna matchen med 2-0.

Efter matchen
Det var en match där vi kanske inte skapade lika mycket chanser som tidigare, men där vi istället tog tillvara på chanserna på ett betydligt bättre vis. I den andra matchen i gruppen besegrades Sverige U19 av Vitryssland U19 och det var därmed Bulgarien U19 och Vitryssland U19 som gick vidare från gruppen till nästa kvalomgång.

För egen del behövde jag under de kommande veckorna fundera över om jag skulle satsa på Skottland U19 eller se mig om efter ett annat jobb.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

GRUPP 7

Postad bild

#16   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3061 Inlägg:

Postad 17 January 2015 - 16:36 PM

Postad bild

Ett kapitel avslutas
Efter några veckors funderingar där fördelar och nackdelar vägdes mot varandra så fattade jag till sist beslutet att avgå från jobbet som förbundskapten för Skottland U19. Bland de starkast bidragande faktorerna fanns viljan att vidareutbilda mig, vilket inte tycktes vara möjligt som förbundskapten, samt önskan om att långsiktigt lägga grunden för en klubb såväl ekonomiskt som sportsligt och organisatoriskt.

Postad bild

#17   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3061 Inlägg:

Postad 17 January 2015 - 17:30 PM

NOVEMBER-DECEMBER 2014

En karriär fortsätter
Ett år efter att tränarkarriären inleddes så var det återigen vinter och återigen var jag en arbetslös tränare. En något bättre tränare än föregående år, men trots allt en arbetslös sådan.

Jag ansökte om jobb hos en rad klubbar och kallades till intervju hos såväl Carlisle United som Oostende. Det var intressanta klubbar båda två. Carlisle United hade ekonomiska bekymmer och Oostende kämpade för att undvika nedflyttning. Men till sist valde de att anställa andra tränare och jag fick återgå till att skriva nya anökningar till andra klubbar.

Postad bild

#18   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3061 Inlägg:

Postad 17 January 2015 - 23:41 PM

VÅREN-SOMMAREN 2015

Är karriären redan över?
Under årets första månader fanns det endast ett fåtal klubbar som letade efter tränare att anställa, men under mars och april blev jobbannonserna allt fler. Jag sökte en hel del tränarjobb under våren och i maj kallades jag till den första anställningsintervjun. Det var med den holländska klubben FC Oss. De hade en stabil ekonomi och jag fick ett mycket gott intryck av dem. Jag fick även en intervju med de nyligen degraderade FC Vaduz i den schweiziska ligan. Dessvärre valde båda klubbarna andra kandidater till jobben och jag fick söka vidare.

Under våren skickade jag ett stort antal ansökningar och kallades till några intervjuer, bland annat med holländska klubbarna Almere City och FC Emmen. Men även med skotska Dundee som precis hade ramlat ur högsta divisionen. Även några ryska klubbar erbjöd mig intervju så som Gazovik Orenburg och KamAZ. Men ingenting ledde till anställning.

De enda riktiga kontraktserbjudanden som jag fick under våren var att ta över Malis landslag och Jamaicas landslag. Det var visserligen intressanta uppdrag, men då jag hellre ville ha ett klubblag så tackade jag efter en tids funderande nej.

Sommarveckorna passerade och juli övergick i augusti som övergick i september. Allt fler klubbar anställde tränare och började förbereda sig för den stundande säsongen. Kvar stod jag. Klubblös.

#19   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3061 Inlägg:

Postad 18 January 2015 - 00:12 AM

Postad bild

17 SEPTEMBER 2015

Postad bild

Postad bild

#20   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3061 Inlägg:

Postad 18 January 2015 - 15:15 PM

Visa inläggLappeeeee skrev:

Så jäkla random med Skottlands U-19-lag. Men riktigt bra rapport rocky. Jason Cummings hade jag på FM14 i mitt West Ham som alltid producerade mål när han fick spela.

Haha,... ja, det var lite otippat att få det som allra första jobb. :)
Men nu ska det bli gott att ta tag i ett klubblag på riktigt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar