Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM15-SR] Vägledd av Vince Lombardis visdom

434 svar till detta ämne

#41   rockystar

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3073 Inlägg:

Postad 27 January 2015 - 18:10 PM

MAJ 2016

Nästa steg i karriären
Jag insåg att jag behövde förstärka min position på arbetsmarknaden för att kunna få ett jobb på den nivå jag önskade. Mitt rykte och erfarenhet bedömdes inte vara tillräckligt, det var mycket tydligt. Om jag inte kunde förstärka min position återstod endast alternativet att ta anställning hos en klubb i de allra lägsta divisionerna och jobba långsiktigt för att utveckla såväl klubben som mitt eget kunnande.

Men så kom ett erbjudande snabbare än jag hade kunnat ana. Ett erbjudande som möjligen skulle kunna ge mig just den knuff i rätt riktning som jag så väl behövde. Jag fick anställning som förbundskapten för det italienska U23-landslaget som skulle delta i de Olympiska Spelen i Brasilien 2016.

Postad bild

Det kändes som det perfekta jobbet. Jag gavs möjlighet att leda ett landslag med goda möjligheter att gå långt i OS och med det rätta flytet skulle vi kanske till och med kunna nå en OS-final.

#42   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 27 January 2015 - 20:28 PM

Postad bild

JUNI 2016

Olympiska Spelen 2016
Postad bild
OS 2016 skulle spelas i Brasilien och det fanns därmed stora förhoppningar om att fotbollsturneringen skulle bli bättre och mer intressant än vad som var brukligt. En fotbollsturnering i Brasilien kunde bara bli en folkfest och en fantastisk upplevelse för spelare, ledare och fotbollssupportrar.

De deltagande lagen var indelade i fyra grupper bestående av fyra lag vardera där de två bästa i varje grupp skulle gå vidare till kvartsfinal. Vi hade hamnat i Grupp C tillsammans med värdnationen Brasilien, Iran samt USA. Jag hade stora förhoppningar om att vi skulle klara av att kvalificera oss till en kvartsfinal, och väl där var det bara två lag som behövde besegras för att vi skulle nå en plats i den åtråvärda finalen.

Spelartrupp
Under sommaren skulle först en preliminär spelartrupp presenteras i juni och därefter skulle den slutliga truppen fastställas i slutet av juli. Den slutliga truppen på 18 spelare, varav minst två skulle vara målvakter, kunde innehålla tre spelare som var över 23 år. Det fanns med andra ord möjlighet att krydda truppen med ett par stjärnor.

Under sommaren skulle även EM-slutspelet spelas och kanske skulle några av de italienska storspelarna bli tillgängliga för OS-truppen så snart EM var över. Men den preliminära truppen som jag tog ut var ändå full av skickliga spelare som Perin och Leali bland målvakterna, Murru och Del Fabro bland försvararna samt Sturaro och Benassi på mittfältet. Men det var i anfallet som de två stora namnen i truppen återfanns i form av Giuseppe Rossi och Alberto Paloschi. Ett sådant anfallspar skulle utgöra ett ständigt hot mot vilket försvar som helst i turneringen.

Postad bild

#43   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 27 January 2015 - 20:49 PM

Postad bild

EUROPAMÄSTERSKAPEN 2016

Postad bild

Postad bild

#44   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 27 January 2015 - 21:13 PM

Postad bild

JULI 2016

Spelartrupp
Under sommarens förberedelser inför de olympiska spelen nåddes jag av den sortens nyhet jag fasade mest av allt, nyheter om skadade spelare. Målvakten Leo Fasan hade skadat knät och skulle missa hela OS så jag kallade in Alessio Cragno som ersättare. Men vad som var betydligt värre var beskedet om att vår stora stjärna, Giuseppe Rossi, hade slitit sönder vadmuskeln och även han skulle missa hela OS. Det var mycket tråkigt och försvagade vår offensiv märkbart även om hans ersättare, Stephan El Shaarawy, inte alls var någon dålig spelare.

När det var dags att fastställa den slutliga truppen så gällde det att hålla många tankar i huvudet samtidigt. Förutsättningarna var att de 21 spelarna i den preliminära truppen skulle bli 18. Jag var tvungen att stryka tre namn. Vi behövde givetvis ha de bästa spelarna i truppen, men också minst två bra spelare på varje position. Därtill skulle vi se till att ha spelare som kompletterade varandra väl i form av styrkor och brister.

Efter en stunds funderande så hade jag fattat mitt beslut. Vi skulle nöja oss med två målvakter i truppen och det fick då givetvis bli Perin och Leali. Den sent inkallade Cragno fick lämna truppen. Det fick även den 17-åriga försvararen Zilli göra. Den tredje och sista spelaren som fick beskedet att det inte blev något OS för hans del var mittfältaren Sbrissa. Därmed hade vi sorterat ut de 18 fotbollsspelare som skulle representera Italien i OS i Brasilien. Frågan var om de skulle kunna upprepa vad Contes italienska landslag hade gjort då de bara någon vecka tidigare hade vunnit EM.

Postad bild

Taktik
Jag planerade att spela med en 4-1-3-2 formation som påminde mycket om den taktik jag använt mig av i FC Rostov. Förhoppningsvis skulle det gå bättre denna gång. Ingen av ytterbackarna skulle dock vara lika offensiva som Milic hade varit i Rostov. Istället hoppades jag att mittfältarna och anfallarna på egen hand skulle lyckas skapa tillräckligt mycket i offensiven.

Postad bild

#45   McBrain

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 18 Inlägg:
  • Favoritlag:Southampton

Postad 27 January 2015 - 22:42 PM

Visa inläggrockystar skrev:

Ja, det kändes trist. Hade varit spännande att se hur jag hade kunnat bygga spelartruppen inför nästa säsong med tanke på klubbens mycket starka ekonomi. Men nu blir det till att ta nya tag...
Fick samma ultimatum av Stockport, tog 10 av 15, vann även nästa, men torskade sen en och kryssade en, och fick sparken.......

#46   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 28 January 2015 - 19:21 PM

Postad bild

GRUPPSPELSMATCH 1 MOT USA

Förberedelse
Det var dags för vår första gruppspelsmatch, i Mineirão, mot USA. Det var en spänd förväntan inför både matchen och turneringen och på läktarna hade över 62.000 personer tagit plats för att se den första matchen i Grupp C. Det kändes mycket viktigt att få en bra start och vi skulle antagligen behöva vinna matchen för att kunna avancera från gruppspelet.

Det var inte givet om Leali eller Perin skulle få chansen i mål, men till sist valde jag ändå att låta Empoli-målvakten Leali spela. I backlinjen fick ytterbackarna Murru och Giuliano spela tillsammans med mittbackarna Del Fabro och Monteleone. Del Fabro var den kortare, och lite mer följsamma, av de två medan Monteleone hade bättre möjligheter att vinna nickduellerna tack vare sin längd, men han var å andra sidan långsammare. Som balansspelare fick Romagna chansen trots att det inte var en position som han var van vid att spela på. Han var både snabb och stark samt en mycket skicklig bollvinnare. Framför Romagna lät jag Verre, Benassi och Lombardi spela och i anfallet var det El Shaarawy och Paloschi.

Första halvlek
Domaren blåste igång matchen och det var en mäktig känsla att leda sitt lag inför så välfyllda läktare. Inför matchen hade jag hoppats på en bra start, och vi fick en fantastisk inledning av matchen! Redan innan tre minuter hade spelats genomskådade Paloschi en hemåtpassning till målvakten som den amerikanska försvararen Brooks tänkte göra. Paloschi tog en lång löpning och fångade upp passningen och kunde helt fri med den amerikanska målvakten sätta bollen i målet. Vi fortsatte att dominera spelet och skapade målchans efter målchans, men utan att dryga ut vår ledning. Efter de första 45 minuterna ledde vi matchen med 1-0 och avsluten med 8-1.

Andra halvlek
Efter pausvilan behöll vi inledningsvis greppet om matchen, men ju längre matchen led desto mer arbetade USA sig in i matchen och de skapade fler och fler chanser. Det var mycket nervöst att se USA gå till anfall mot vårt försvar, skillnaden mellan att vinna matchen med 1-0 och att spela 1-1 skulle givetvis vara stor. Ännu mer nervöst blev det då USA efter en timmes spel sköt i ribban. Men vi stod emot. När det återstod en kvart av matchen fick USA en hörna. Den slogs in mot straffområdet och den tidigare så olyckliga försvararen Brooks nådde högst och kunde nicka bollen förbi Leali mot mål. Men som tur var hade vi en försvarare på rätt plats som kunde sparka undan bollen precis på mållinjen. USA fortsatte att pressa på och tog över spelet mer och mer. Jag kunde konstatera att de gick om oss i skottstatistiken (12-11) i den 84:e matchminuten och jag kunde bara hoppas att det inte innebar att en kvittering skulle komma. I den 86:e matchminuten höll den amerikanska anfallaren Nava på att komma helt fri, men som tur var slarvade han bort chansen. Antingen var det tekniken eller koncentrationen som brast. Oavsett vilket så kunde vi pusta ut. Vi lyckades hålla undan de sista minuterna och när domaren blåste av matchen var Paloschis tidiga mål matchens enda. Vi hade vunnit med 1-0.

Efter matchen
Jag var givetvis nöjd med resultatet och de tre poängen även om vår prestation kunde ifrågasättas. Under den första halvleken var den på en acceptabel nivå, speciellt med tanke på att det var en premiärmatch, men under den andra halvleken hade vi helt tappat spelet. I gruppens andra match besegrade Brasilien helt enligt förväntningarna Iran.

Efter matchen fick jag beskedet att Aldo Padorno tvingades lämna OS för att behandlas för ett dubbelt bråck. Jag fick då möjlighet att kalla in en ersättare och valde då att förstärka truppen med försvararen Daniele Rugani.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

#47   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 28 January 2015 - 20:31 PM

Postad bild

GRUPPSPELSMATCH 2 MOT BRASILIEN

Förberedelse
Inför den andra gruppspelsmatchen gjorde jag några förändringar i startelvan. Giuliano var sliten och behövde vila så istället fick Parente chansen som vänsterback. Jag gav även den nyinkallade Rugani chansen i startelvan på Del Farbros bekostnad. Dessutom gjorde jag en liten justering av taktiken. I och med att Brasilien spelade med två mycket offensiva yttrar och dessutom hade två centrala anfallare så bad jag våra ytterbackar att fokusera på det defeniva spelet. Om de kunde klara den uppgiften så skulle andra spelare i laget få ta hand om vårt offensiva spel. Förhoppningsvis skulle vi klara att nå ett oavgjort resultat.

Första halvlek
Matchen började och den första riktigt bra chansen var vår, men John i det brasilianska måldet räddade Paloschis skott. Det var dock Brasilien som inledde matchen starkast och vi tvingades gång på gång slå ifrån oss utan att få någon tid till konstruktivt anfallsspel. Efter en halvtimme fick Otávio gå upp och nicka en bit in i straffområdet, helt omarkerad, men nicken gick som tur var över. Den första halvleken såg ut att bli mållös, men strax innan halvtidsvilan så spelade Brasilien sig igenom i ett vackert anfall. Våra försvarare vinkade för offside, men ingen antydan från domaren om att blåsa offside. Avslutet räddades av Leali men returen studsade ut till brasilianska anfallare och det var bara tack vare en våldsam, men perfekt, glidtackling i sista stund som vi klarade oss än en gång. Vi gick in til pausvila med resultatet 0-0 och 4-4 i avslut.

Andra halvlek
Den andra halvlekens första målchans skapades efter bara fem minuter genom att El Shaarawy spelade fram Paloschi som tog god tid på sig för att hitta rätt tillfälle och rätt lucka mellan försvararna innan han avslutade. Skottet gick förbi en halvskymd målvakt och vi ledde med 1-0. Bara minuter senare ökade Paloschi på till 2-0 efter mycket vackert passningsspel, men målet dömdes bort för offside. Brasilien som tvingades flytta upp positionerna pressade på allt mer för en kvittering och de skapade också chans efter chans. Med fem minuter kvar av matchen så kom också målet som innebar 1-1 på en hörna. Matchen slutade oavgjort vilket också fick anses rättvist.

Efter matchen
Jag kände mig mer nöjd efter matchen mot Brasilien än vad jag hade gjort efter USA-matchen. Och det faktum att vi, helt enligt mina planer, hade spelat ihop fyra poäng efter de två inledande matcherna kändes bra även det. I och med att USA besegrade Iran med 2-1 så skulle det räcka med ett oavgjort resultat för vår del i den sista gruppspelsmatchen mot Iran för att vi skulle nå en kvartsfinalplats.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

#48   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 28 January 2015 - 21:24 PM

Postad bild

GRUPPSPELSMATCH 3 MOT IRAN

Förberedelse
Jag gjorde endast en förändring av startelvan från Brasilien-matchen. Monteleone vilade mot Iran då han kände sig sliten. Istället fick Del Fabro åter ta plats i startelvan, denna gång bredvid Rugani. Därmed hade vi haft olika mittbackskombinationer i samtliga tre matcher.

Jag visste på förhand att ett oavgjort resultat troligen skulle räcka för att nå kvartsfinal men jag hoppades ändå på tre poäng och chansen att vinna gruppen. En gruppseger skulle möjligen ge oss en lättare motståndare i kvartsfinalen. I och med att matchen Brasilien-USA skulle spelas samtidigt så kunde jag även hålla koll på hur det gick i den matchen.

Första halvlek
Vi tog kommandot i matchen direkt från start och började skapa flera fina målchanser. Bara under den första kvarten hade vi kommit till avslut sex gånger. Även om våra avslut inte gick i mål så skapade det ett tryck mot det iranska målet som gav utdelning i den 20:e minuten då vi fick en straff. Paloschi gjorde inget misstag utan satte den säkert till höger medan målvakten kastade sig till vänster. Irans första kvalificerade målchans kom efter en halvtimme då bollen nickades ner till Ansarifard som från nära håll avslutade. Leali kunde dock rädda ut bollen till hörna genom en snabb fotparad. Men på den efterföljande hörnan kom ändå kvitteringen till 1-1 efter mål av Azmoun.

Jag fick samtidigt rapporter om att Brasilien ledde med 3-0 mot USA i den andra matchen och det var därmed ytterst otroligt att vi skulle missa kvartsfinalen. Jag valde då att byta ut både El Shaarawy och Benassi trots att vi bara hade spelat en halvtimme. De var båda mycket slitna och skulle behövas i den kommande kvarsfinalen.

Matchen böljade fram och tillbaka och det skapades många målchanser åt båda hållen. I den 37:e minuten blåste domaren straff för Iran. Skulle vi förlora matchen, det kändes mycket onödigt. Men Leali räddade straffen! Jag sade även till spelarna att ta det lugnt och att de skulle spela med självförtroende. De var bättre än sina motståndare och kunde kosta på sig lite lugn och ro i anfallsspelet. Innan halvleken var över gjorde Paloschi ett mål som dömdes bort för offside och Bernadeschi sköt en frispark i undersidan av ribban. En mycket händelserik första halvlek slutade 1-1.

Andra halvlek
Trots att Romagna var mycket trött så valde jag att byta ut Paloschi inför den andra halvleken. Han var kanske vår allra viktigaste spelare och behövde vila inför kvartsfinalen. Direkt i den andra halvleken skapade Iran en farlig chans genom ett distansskott, men det gick strax utanför stolpen. Tio minuter in i andra halvleken var det istället vi som skapade en farlig målchans då Bernadeschi sprang i djupled och fick en fin boll. Han var i stort sett fri, men sköt ändå rakt på målvakten. Därefter var det dags för ännu en mycket farlig chans för Iran då Azmoun sköt, men Leali räddade. Spelet fortsatte att svänga fram och tillbaka. Sturaro satsade på ett distansskott strax utanför straffområdet, och det gick förbi målvakten i mål. 2-1. Därefter var det ett enormt tryck mot Lealis mål. Memeni sköt från nära håll, men Leali räddade med en blixtsnabbt räddning. Ezzatollahi avlossade ett mycket tungt skott, men en fotparad av Leali räddade oss och vi kunde till sist vinna matchen med 2-1.

Efter matchen
Det var med stor lättnad jag kunde konstatera att vi hade klarat det första målet. Vi hade nått kvartsfinal. Nu gällde det att spelarna skulle få ordentligt med vila innan det var dags för nästa match. Många av de var helt slutkörda efter det intensiva gruppspelet.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

#49   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 28 January 2015 - 22:09 PM

Postad bild

KVARTSFINAL MOT TYSKLAND

Förberedelse
Förberedelserna inför kvartsfinalen var inte optimala. Strax efter att vi fått veta att vi skulle ställas mot Tyskland och att matchen skulle spelas på Maracanã i Rio de Janeiro så fick jag också veta att mittbacken Monteleone hade skadat ryggen och han lämnade truppen. Det var ett ordentligt avbräck inför kvartsfinalen men det fanns inget att göra. Som ersättare kallade jag in Lorenzo Filippini.

Då både Parente och Giuliano var slitna fick den nyinkallade Filippini ta plats i startelvan som vänsterback. Dessutom gick Sturaro in som balansspelare istället för en trött Romagna. I övrigt var det samma startelva som hade besegrat Iran. På tysklands högermittfält spelade Shürrle vilket fick mig att göra en justering av vår taktik. Jag bad Filippini att fokusera på det defensiva spelet och inte bry sig allt för mycket om anfallsspelet.

Första halvlek
Det var från första minuterna uppenbart att det skulle bli en betydligt tätare match än när vi spelade mot Iran. Här skulle det int ebytas målchanser i varje anfall. Men det var också uppenbart från första stund att Tyskland var det bättre laget för dagen och de skapade både fler och bättre målchanser. Vi pressades tillbaka ordentligt och i den 35:e minuten tog de också ledningen genom ett mål av Meyer.

Andra halvlek
Efter halvtidsvilan sade jag till spelarna att vi skulle försöka få in bollen i straffområdet så tidigt som möjligt för att på så vis skapa lite oreda i det tyska straffområdet. Men den tyska pressen mot vårt mål bara fortsatte. I den 70:e matchminuten spelades bollen förbi vår backlinje och våra försvarare vinkade intensivt på offside. Den tyska anfallaren Pronichev brydde sig inte om någon eventuell offside och han dunkade in 2-0 till Tyskland med ett stenhårt skott. Trots diskussioner så dömdes målet inte bort. Det fanns i det läget ingenting som tydde på att vi skulle kunna vända matchbilden och trots försök så kunde Tyskland vinna relativt komfortabeln med 2-0.

Efter matchen
Efter en match som den vi just hade spelat fanns det inte så mycket att klaga på. Vi hade varit det sämre laget och Tyskland hade helt rättvist vunnit. Om vi inte hade fått Rossi skadad innan turneringen inleddes så hade vi kanske haft en större chans, men kanske hade inte ens det hjälpt. På det stora hela var jag trots allt relativt nöjd med turneringen. Vi hade gjort vad som krävdes, men tyvärr inte heller mer än så. Jag noterade att värdnationen Brasilien vann turneringen efter att ha besegrat Tyskland på straffar i finalen.

För min del gällde det att söka efter en ny anställning, förhoppningsvis hos en intressant klubb.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

#50   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 28 January 2015 - 22:25 PM

AUGUSTI 2016

Postad bild

Postad bild

#51   Qarizmaa

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2326 Inlägg:

Postad 28 January 2015 - 22:28 PM

Älskar rapporten verkligen, undrar bara vilka ligor du har laddade?

#52   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 29 January 2015 - 07:41 AM

SEPTEMBER-OKTOBER 2016

Jakten efter nästa anställning
Anställningen hos det italienska U23-landslaget gällde bara över OS så när turneringen var över gällde det att hitta en ny anställning. Jag hoppades att jag skulle hitta en lämplig klubb då klubbfotbollen lockade mer med sin långsiktighet och möjilghet att utveckla organisationen. Jag avslutade även mina studier för en nationell B-licens.

Dessvärre insåg jag snabbt att varken en Nationell B-licens eller erfarenhet från att leda Italien under OS-turneringen skulle hjälpa mig särskilt långt i mitt sökande efter en klubb. När till och med klubbar som Oxford och Chesterfield skrattade åt att jag ens bemödade mig att skicka en ansökan, då förstod jag att min status inte var speciellt hög.

Postad bild

#53   axxoncss

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 547 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United

Postad 29 January 2015 - 14:53 PM

Mycket mycket bra. Undrar precis som Qarizmaa, vilka ligor har du laddade?
Ja

#54   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 29 January 2015 - 15:10 PM

Visa inläggQarizmaa skrev:

Älskar rapporten verkligen, undrar bara vilka ligor du har laddade?

Visa inläggaxxoncss skrev:

Mycket mycket bra. Undrar precis som Qarizmaa, vilka ligor har du laddade?

Tack ska ni ha!
Jag har laddat följande ligor:

Postad bild
Postad bild

Detta inlägg har redigerats av rockystar: 29 January 2015 - 15:10 PM

#55   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 29 January 2015 - 15:29 PM

NOVEMBER 2016

Ytterligare ett steg i karriären
Jag fortsatte under hösten att söka efter en intressant klubb att arbeta för.
Postad bild
Efter en lång rad negativa besked tvingades jag inse att det troligen endast var klubbar i de lägsta divisionerna som kunde tänkas vara intresserade av att anställa mig. Den första intervjun jag kallades till var med Forfar Athletic som spelade i skotska League Two. Det visade sig att de var intresserade av att anställa mig men jag var tveksam. Det skulle visserligen innebära att jag fick återvända till Skottland, ett land som jag gillade mycket, men det innebar också att jag skulle jobba för en klubb i den skotska fjärdedivisionen. Jag bad att få fundera på saken en vecka. Dessvärre hade jag inte kommit fram till något besked när de hörde av sig en vecka senare. Jag bad om att få fundera på deras förslag ytterligare en vecka vilket de accepterade.
Postad bild

När jag såg att den skotska klubben Dumbarton i skotska League One sökte ny tränare så sökte jag jobbet och fick till min stora lycka beskedet att de vill intervjua mig. Under vårt samtal erbjöd jag mig att acceptera en lägre övergångssumma och en lägre lönebudget än vad de föreslog om jag skulle få jobbet. Jämfört med Forfar Athletic i League Two kändes Dumbarton i League One som en riktig toppklubb. Direkt efter Dumbarton-intervjun meddelade jag också Forfar att jag inte var intresserad av deras erbjudande.

Om jag hade blivit positivt överraskad av att ha kallats till intervju för Dumbarton så var det ingenting jämfört med vad jag blev då SC Bastia hörde av sig och ville träffas. Bastia spelade i franska Ligue 2, landets näst högsta division, och var i en mycket svår ekonomisk situation och klubben befann sig under tvångsförvaltning. Den sportsliga utmaningen var inte desto mindre då man kämpade för att undvika nedflyttning.

Det visade sig att jag inte fick jobbet i Dumbarton, så det blev ingen återkomst till Skottland denna gång, men däremot var det ett positivt besked från SC Bastia. Så nästa kapitel i min karriär skulle skrivas i Frankrike.

Postad bild

#56   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 29 January 2015 - 16:52 PM

Postad bild

DECEMBER 2016

Postad bild

SC Bastia
Postad bild
Klubben SC Bastia hörde hemma i hamnstaden Bastia på Korsikas nordöstra del. Trots att staden inte hade mer än 43.000 invånare så var det den näst största staden på ön, endast Ajaccio var större. Det var också AC Ajaccio som var den allra största rivalen och matcher klubbarna emellan kallades för det korsikanska derbyt.

Genom historien var det ett flertal storspelare som hade fostrats i Bastia såsom Roger Milla, Alex Song och Michael Essien. Frågan var vem som skulle bli framtidens stora spelarexport från Bastia.

De senaste åren hade man pendlat mellan de olika divisionerna och spelat i allt från tredjedivisionen till Ligue 1. Föregående säsong var den första i Ligue 2 efter flera år i Ligue 1 och man slutade då på trettonde plats.

Stade Armand Cesari
Postad bild
Hemmamatcherna spelades på Stade Armand Cesari, eller Stade Furiani som den också kallades, som rymde 17.500 åskådare och såväl klubbens träningsanläggning som ungdomsakademi bedömdes vara av hyfsad kvalitet. Ungdomsrekryteringen var något bättre än genomsnittet och den träning som ungdomarna fick i klubben var tillräcklig.

Styrelsen
Under mitt första möte med styrelsen så gjorde de klart vilka förhoppningar de hade för säsongen. Placeringsmässigt så menade de att en mittenplacering var vad som kunde krävas samtidigt som de ville att vi skulle spela en defensivt inriktad possessionsfotboll. Dessutom ville de att vi skulle utveckla klubbens talanger genom den egna ungdomsverksamheten. Avslutningsvis påminde de mig om att inga förändringar skulle göras i ledarstaben, något som jag hade lovat redan under anställningsintervjun. Då jag tog upp frågan om möjilgheter att vidareutbilda mig så förklarade de att det visserligen hade varit en bra idé, men att det dessvärre inte fanns några pengar till det för tillfället.

Ekonomiska bekymmer
Klubben var satt under tvångsförvaltning på grund av sina ekonomiska bekymmer och det var uppenbart att ekonomin behövde prioriteras framför allt annat. Klubben hade ett negativt saldo på drygt 11 miljoner euro och ett banklån på 2,6 miljoner euro. Dessutom hade man lönekostnader varje månad på nästan 600.000 euro medan lönebudgeten endast medgav 125.000 euro per månad. Här krävdes dramatiska åtgärder i form av omförhandlade spelarkontrakt och, vare sig jag önskade det eller inte, spelarförsäljningar.

Postad bild

#57   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 29 January 2015 - 20:11 PM

Postad bild

DECEMBER 2016

Postad bild

Spelartruppen
När jag granskade spelartruppen närmare så visade det sig att det fanns en hel del att göra. Först skapade jag lite ordning i truppen genom att se till att alla ungdomsspelare hörde till ungdomslaget och övriga till seniorlaget. Det var bara två spelare som jag placerade i reservlaget. Jag noterade också att det fanns få centrala mittfältare och att det var dålig kvalitet på anfallarna. Truppens största stjärna var mittfältaren Pierrick Valdivia.

Ligue 2
Vi hade bara två matcher kvar att spela av höstsäsongen, därefter väntade några veckors vintervila. Det var två ganska tuffa matcher mot Guingamp och Saint-Etienne, med före detta Rostov-mittbacken Bastos i laget. Tyvärr fick vi inte spelet att stämma alls och det blev två klara förluster efter dåligt spel. Det fanns mycket som behövde förbättras.

Spelarövergångar
Jag förstod att jag behövde göra mig av med ett flertal spelare. Jag försökte erbjuda Koné och Kamano till klubbar och övergångslistade dem. Detsamma gjorde jag med våra två mest värdefulla spelare, Valdivia och Palmieri. Men det var mycket svårt. Herenveen var intresserad av Valdivia, men de lade aldrig något bud. Samtidigt bad jag scouterna kartlägga spelarmarknaden. Den dagen vi skulle ha kapital till spelarköp gällde det att jag hade klart för mig vilka spelare som var intressanta.

Postad bild

#58   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 30 January 2015 - 17:17 PM

Postad bild

JANARI 2017

Kaos i klubben
Veckorna passerade och blev till månader, men kaoset i klubben ville inte ge med sig. Spelare kontaktade mig ideligen och ville bli sålda, men ingen klubb var villig att köpa dem när jag försökte sälja de missnöjda spelarna för att samtidigt tjäna lite pengar.

Den ekonomiska situationen visade inga tecken på att förbättras och jag insåg hur handlingsförlamad jag var på grund av tvångsförvaltningen när styrelsen beslutade sig för att acceptera ett lånebud på högerbackan Lala. Jag hade ingen möjlighet att uttrycka min mening.

De sportsliga resultaten under min första tid i klubben var katastrofala. Vi hade förlorat samtliga matcher. Spelarna kämpade inte tillsammans som ett lag och oavsett hur många chanser vi skapade i en match så var våra anfallare inte tillräckligt skickliga för att omsätta dessa i mål.

När till sist Valdivia bröt armen, Diakité fick rött kort, och vi tappade en ledning mot bottenlaget Nîmes Olympique kände jag att jag hade fått nog. Min tid i Frankrike hade blivit till en skräckupplevelse och jag hade missbedömt konsekvenserna av tvångsförvaltning. Jag valde att avgå.

Postad bild

#59   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 30 January 2015 - 21:20 PM

VÅREN 2017

Återkomsten
Efter den nedslående tiden i Frankrike var det dags att återigen leta efter en ny klubb. Jag sammanställde en kravlista som jag ville att min nästa arbetsgivare skulle uppfylla där de viktigaste punkterna var att klubbens ekonomiska situation skulle vara god samt att jag skulle se en möjlighet att stanna under flera år och utveckla klubben. Ekonomin var viktig, inte för att jag ville göra dyra värvningar, utan för att en ansträngd ekonomi skulle begränsa mina handlingar allt för mycket.

Under våren sökte jag en stor mängd jobb och kallades även till flera intervjuer. Bland de klubbar som jag besökte för anställningsintervjuer fanns bland andra den polska klubben GKS Katowice, skotska klubbarna Stranrear och Cowdenbeath och portugisiska Camacha. Jag erbjöds en anställning hos Stranraer men sköt upp beslutet flera veckor innan de till sist krävde ett svar av mig. Jag valde då att tacka nej till erbjudandet. Orsaken var främst att Stranraer endast var en halprofessionell klubb. De hade visserligen avancerat från League Two till League One under mina veckors funderande, men jag ville ändå jobba för en professionell klubb. Veckorna blev månader och både mars, april och maj passerade utan att jag fick några intressanta erbjudanden. Jag började fundera på om jag hade fattat fel beslut. Skulle jag ha accepterat erbjudandet från Stranraer?

Men bara några veckor senare satt jag med tre kontraktsförslag framför mig, alla från ryska klubbar. Klubbarna som det handlade om var Football Club Sibir Novosibirsk, Football Club Gazovik Orenburg samt Futbolny Klub Yenisey Krasnoyarsk. Efter att ha jämfört klubbarna, och de kontraktsförslag de hade erbjudit mig, utifrån såväl sportsliga som organisatoriska och ekonomiska aspekter så kunde jag konstatera att de tre alternativ jag hade att välja mellan var ungefär likvärdiga. Jag var ändå tvungen att fatta ett beslut, och det gjorde jag...

Postad bild

#60   Danielino

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 465 Inlägg:
  • Favoritlag:AS Roma

Postad 31 January 2015 - 05:59 AM

Hoppas på Yenisey, hade en 30 säsonger lång save med dem på FM14, så har minst sagt lite förkärlek till denna vackra klubb :-D Men lycka till oavsett!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar