Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Träningsschema- hur gör du?

10 svar till detta ämne

#1   Juws

Legend

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4045 Inlägg:
  • Favoritlag:Hellas Verona
  • Tränar:Hellas Verona

Postad 02 February 2015 - 08:18 AM

Om man jämför taktik och träningsfunktionerna i spelet genom åren i FM så har väl egentligen träningsschemat förändrats mest.

Från att välja specifika träningsövningar för varje spelare till att gått ner till en grundövning för alla spelare men med möjlighet att träna speciella detaljer och positioner i de senaste spelen.

Förr måste man verkligen jobba för att hitta den perfekt balansen i träningen. I dag känns det som om det knappt går att misslyckas.

...eller?

Även träningsschemat förändrats och blivit, i mina ögon, lättare så finns ändå otroligt många aspekter att tänka på.

Hur gör ni? Är det skillnad på hur man tränar spelarna?

Hur balanserar ni upp matchträningen med vanlig träning?
Kör ni hård kondition under försäsongen - som man gjorde förr spelen?
Rullar ni runt på ett schema eller kör ni bara rakt av på Balanserat?
Föredrar ni att träna spelare på specifika specialiteter eller kör ni hellre positionsträning?

#TwittFM
Följ oss på Twitter och Facebook ....och kanske även mig skrivande om Hellas Verona på SvFans?

#2   VurparN

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 419 Inlägg:
  • Yrke:Studerande
  • Favoritlag:Djurgården

Postad 02 February 2015 - 08:39 AM

Jag personligen brukar ha ett ganska balanserat träningsschema, men kastar in någon månad med den offensiva träningen. Sen låter jag min assisterande fixa den individuella träningen. Det funkar väl sådär, så jag hoppas på en givande diskussion!

#3   ÖISalbin

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 894 Inlägg:
  • Favoritlag:ÖIS

Postad 02 February 2015 - 08:59 AM

Oftast balanserad lagträning, mest för att jag inte tittar till den delen av spelet särskilt ofta. Kan hända att jag kör kondition på försäsongen. Har dock inte märkt nån större skillnad.

Det individuella fokuset är jag dock mer intresserad av. Kollar de viktigaste attributen för spelarens roll. Brister han i nån del så får han träna på det. Exempelvis blir det ofta Styrka för ungdomarna. Är spelaren komplett (dvs alla viktiga attribut är på ungefär samma nivå) så får han fokusera på rollen, alternativt öva upp en spetsegenskap.

Har inte fastnat riktigt i nån FM15-save hittills, men på FM13 gav den individuella träningen riktigt bra effekt. Detta nya system är mycket bättre än det gamla med slides och grejer tycker jag. Känns mer realistiskt.

#4   vajlent

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 599 Inlägg:
  • Favoritlag:Chelsea

Postad 02 February 2015 - 09:02 AM

Balanced/low/match tactics
Individual/hard

#5   LilleMan92

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 43 Inlägg:
  • Favoritlag:Borussia Dortmund, Everton FC

Postad 02 February 2015 - 14:08 PM

Balanserad, medel (Kondition, försäsong)
Matchtaktik, 50 % (dagen innan)
Individuell träning, spelarens roll, medel (ungdomar hård)

Vet ej hur bra effekt det ger egentligen men ungdomarna brukar utvecklas väldigt fint :-p

#6   Juws

Legend

• Medlem
  • 4045 Inlägg:
  • Favoritlag:Hellas Verona
  • Tränar:Hellas Verona

Postad 02 February 2015 - 15:04 PM

men ingen som jobbar på med mer matchträning under försäsongen?

Jag brukar kombinera Kondition - hård till typ en vecka innan säsongen startar. Sen övergå till Lagsammarbete för att därefter Balanserat.

Bruka också dra på lite mer matchträning i början av säsongen för att de ska lära sig taktiken fortare.

Frågan är dock hur det funkar. Ofta tar jag in provspelare och spelar turneringar. Blir taktiken inlärd då ändå fast inte de ordinarie spelar?
Följ oss på Twitter och Facebook ....och kanske även mig skrivande om Hellas Verona på SvFans?

#7   Lappeeeee

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5607 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United

Postad 02 February 2015 - 15:16 PM

Jag kör liksom dig Juws på Kondition under hela försäsongen tills sista veckan innan säsongsstart. Då kör jag allt på defensivt, medel. Defensivt positionsspel kör jag alltid under matchförberedelse också.

#8   Oskarinho

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 805 Inlägg:
  • Favoritlag:GIF Sundsvall, AC Milan

Postad 02 February 2015 - 15:20 PM

I starten av en säsong maxar jag ofta taktikträningen hårt så att alla har förståelse för taktiken, och sedan tränar jag kondition medel försäsongen ut. Väl inne i säsongen brukar jag variera rätt ofta beroende på hur laget presterar, ofta är det defensivt eller offensivt men om inte något av dessa fungerar för att få bättre resultat brukar jag träna lagsammanhållning hårt.

Den individuella träningen sköter jag ej förutom vid talanger. Hoppas att assisterande gör det bra. Matchträningen är på taktik tills den nått max, för att sedan gå över till lagsammanhållning.

Detta inlägg har redigerats av Oskarinho: 02 February 2015 - 15:21 PM

#9   LilleMan92

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 43 Inlägg:
  • Favoritlag:Borussia Dortmund, Everton FC

Postad 02 February 2015 - 18:23 PM

Visa inläggJuws skrev:

men ingen som jobbar på med mer matchträning under försäsongen?

Bruka också dra på lite mer matchträning i början av säsongen för att de ska lära sig taktiken fortare.

Ja på försäsongen maxar jag oxå matchträningen för att laget ska lära sig taktiken, glömde skriva det i inlägget bara :)

Detta inlägg har redigerats av LilleMan92: 02 February 2015 - 18:23 PM

#10   JohnTerry

Manager

• Medlem
  • 4440 Inlägg:
  • Yrke:Kock
  • Favoritlag:Chelsea FC
  • Tränar:Chimney Corner

Postad 09 February 2015 - 23:52 PM

Vanliga lagträningen: Kör kondition på försäsongen, balanserat under säsongen
.
Matchträning: Så högt som möjligt tills taktiken/taktikerna är inlärda. Taktikträning eller vad det heter körs också tills taktiken är helt inlärd. Efter det drar jag ner intensiteten på matchträningen till näst lägsta snäppet och varierar lite på fokuset. Blir ganska mycket lagsammanhållning, speciellt i början av en save när jag fortfarande bygger mitt lag och det värvas och säljs en hel del spelare.

Näst mest fokuserar jag nog på defensiva fasta situationer. Anfall, försvar och offensiva fasta brukar jag inte fokusera på. Offensiva fasta gör jag "tillräckligt" med mål på som det är och själva generella spelet, med försvarsspel och anfallsspel, känner jag att jag kan sätta hyfsat bra i de flesta matcher utan fokuserad matchträning på det. Defensiva fasta blir det däremot en del insläppta mål på, därav fokus på det rätt ofta. Handlar nog om nån sorts mental grej också lite. Förlorar jag på ett spelmål så är det som det är, men att förlora på en fast situation är förbannat frustrerande. Speciellt om man antingen är ett topplag och dominerar matchen, eller tvärtom, att man är ett skitgäng som lyckas hålla topplaget till chansartade långskott som inte leder någonvart fram tills att David Luiz drar in ett långt inkast som typ Lavezzi brunkar in efter att min målvakt släppt nån onödig retur. Hemskt är det.

Balanserad lagträning var det alltså, och därav mer fokus på individuell träning för att forma spelarna lite som jag vill ha dom. För nästan alla i laget blir det då träning på en individuell roll och det brukar funka bra. Oftast hög intensitet också om jag inte är en väldigt liten klubb, då kan jag dra ner på det. Spelare över 24-25 som inte lär utvecklas mer kör jag sällan individuell träning på dock. Dom har sin lagträning och håller sig hyfsat bra attributsmässigt. De här spelarna är ju ofta nyckelspelare också, så ju mindre risk för trötthet, gnäll och skador desto bättre. Känner inte att man vinner tillräckligt på att köra individuell träning på såna här spelare för att det ska vara värt risken.

My two cents. Skulle säkert gå att göra det hela effektivare genom att anpassa mig mer efter situationen, men det här har funkat bra för mig utan att jag behöver lägga ner särskilt mycket tid på träningen. Duger så för mig.
[hasse77] universum är 13.7 år gammal

#11   Tunmar

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 43 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK
  • Tränar:AIK

Postad 09 March 2015 - 11:11 AM

Jag kör ganska likt ovanstående inlägg, men några ändringar.

Så här ser mitt rotationsschema ut, tycker spelarna utvecklas bra.
Det beror såklart på vilken nivå på tränarna du har och hur bra din anläggning är.
Jag lägger alltid 100% fokus på min ledarstab innan jag köper/säljer spelare.

Matchträning
50% Matchtaktik tills taktikerna ligger på 100%
30% efter det på rörelse i anfallspel

Försäsong
Hård träning
Lagsammanhållning tills serien drar igång
Snabbhet / Styrka / Smidighet beroende på vad spelaren behöver.

Under säsong
Lätt träning
Balanserad lagträning
Passningar / Spel utan boll / Positionspel

Detta inlägg har redigerats av Tunmar: 09 March 2015 - 15:19 PM

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar