Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

FMS Intro/musiktävling 2015

Intro FMS Tävling 2015
155 svar till detta ämne

#1   André

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1682 Inlägg:
  • Favoritlag:Arsenal, Malmö FF

Postad 04 February 2015 - 20:10 PM

Så här när tävlingstrådarna bara fyras av på forumet tänkte jag att jag startar ännu en. För det är ju så skojigt att tävla.

För ett par år sedan när jag knappt hade fått pubishår var jag med i en musik/introtävling på sidan som jag tror att medlemmen §§ arrangerade. På den tiden var jag väldigt grön vad det gäller musikens värld och lyssnade i stort sett bara på klassisk rock/hårdrock/metal och så vidare. Numera anser jag att jag har breddat mina vyer lite och lyssnar på ”allt”, även om favoriterna fortfarande är bland tidigare nämnda genrer.

På så vis tror jag att jag är ”mogen” nog för att arrangera en intro-tävling. Jag vet inte alls hur mycket jag egentligen kan i förhållande till andra på forumet och svårighetsgraden kanske inte alltid blir så hög. Indie-band och annat liknande minns jag i alla fall att det var en del när det senast begav sig och det är kanske inte min starka sida (mest så att ni vet vad ni ger er in på, liksom). Vi kommer åtminstone att ge det ett försök och tycker ni det är åt helvete för lätt, åt helvete för svårt eller bara helt åt helvete så säg till så får det åtgärdas.

Formatet kommer vara liknande det som §§ körde men ändå annorlunda. Jag kommer köra ett ”öppet ligasystem” där man helt enkelt kan gå med från vilken omgång man vill och tävla. Man behöver alltså INTE föranmäla sig och det är frivilligt att deltaga hur mycket och ofta man vill. Tanken är att detta ska hålla på ”ett tag”.

Varje intropack som laddas upp på något vis (SoundCloud blir nog lättast eller vad säger ni?) kommer innehålla minst fem låtar. Intropacket kommer oftast att ha ett visst tema, som jag dock inte avslöjar eftersom tanken är att ni ska gissa på det och på således plocka extrapoäng. Ibland innehåller intropacken fler låtar ifall jag känner för det, kanske för att locka fler till att deltaga om vi går igenom en period av dålig aktivitet. Lite mer sällan kommer jag även att lägga till frågor om en specifik låt i intropacket, för chansen för er att plocka ytterligare extrapoäng.

Man deltar genom att skicka ett PM till mig med sina svar när man har lyssnat igenom intropacket. Svaret ska innefatta både artist och låtnamn. Det kommer att löna sig att ha ”speciell” kunskap eftersom att om man är ensam med att svara rätt får man 5 poäng. Är det två stycken som svarat rätt på samma låt får de 3 poäng var och är man tre stycken eller fler på samma låt får man 1 poäng var. Stavfel och i övrigt ”god insats men det där är inte riktigt rätt artist”-svar kan komma att ge poängavdrag. Jag är givetvis enväldig domare vad det gäller poängutdelningen. Beslut kan möjligtvis överklagas med fjäsk och mutor (typ chokladbananer, lantchips eller Faxe Kondi).

Tyvärr kan jag inte riktigt förbjuda ett användande av någon form av musikidentifierare eftersom jag inte kan kontrollera det. Men det är så fruktansvärt tråkigt om ni skulle göra det och vi är väl mogna nog för att skita i sånt. Skulle jag på något vis misstänka något användande kommer det att bestraffas.

När jag väl bestämmer mig för ett avslut av denna tävling så kommer vi att ha en vinnare. Det är så klart den som hamnar högst upp i tabellen. Förutom äran kanske jag även kommer skicka ut ett pris till vinnaren, detta bestäms såfall senare.

Frågor, synpunkter eller hurrarop? Skriv gärna i tråden så ska jag försöka komma igång med detta så snabbt som möjligt. Jag ber om ursäkt på förhand för ett ganska matigt och ostrukturerat inlägg.

#2   Henke

Mest Omtyckt

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15271 Inlägg:
  • Yrke:Rosteri

Postad 04 February 2015 - 21:10 PM

Fan om folk fuskar. Ni kan dra åt helvete!

Jag kommer försöka vara med så gott jag hinner med. Det här är det roligaste everrrr.

.dret

#3 Gäst_weiner_*

• Guests

Postad 04 February 2015 - 21:33 PM

Jag har även hostat en sådan här tävling förut. Dock fuskade folk som fan den omgången. Inte ens kul då.

#4   guliganen

medlem

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 723 Inlägg:
  • Favoritlag:IF Elfsborg

Postad 04 February 2015 - 22:26 PM

Låter kul! Jag kommer försöka vara med så mycket som jag kan :)

KREATIVA EM-TRÖJOR

"Less is more"

#5   Mösarfarbror

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 545 Inlägg:
  • Favoritlag:Spurs

Postad 04 February 2015 - 23:03 PM

Riktigt kul idé, såvida dina intropack är väl utspridda över såväl genres som årtionden dvs. Har även ett önskemål om att du inte alltid behöver ta hela intron, vilket höjer svårighetsgratden något. Och yes, SC blir gött mos. Så smidigt så.

Ser fram emot dhär.

#6   Deadwood

F.d. Admin

• Medlem
  • 10263 Inlägg:
  • Yrke:Whiskyexpert

Postad 05 February 2015 - 07:24 AM

Du skulle kunna sjunga själv om du vill vara hundra ;-)

#7   André

Favorit

• Medlem
  • 1682 Inlägg:

Postad 05 February 2015 - 10:23 AM

Visa inläggHenke skrev:

Fan om folk fuskar. Ni kan dra åt helvete!

Jag kommer försöka vara med så gott jag hinner med. Det här är det roligaste everrrr.

Det som är tanken med hela "ligasystemet". Att man ska kunna joina när man vill och kan. Kommer finnas möjligheter för att spurta om ledarna även om man börjar sent.

Visa inläggweiner skrev:

Jag har även hostat en sådan här tävling förut. Dock fuskade folk som fan den omgången. Inte ens kul då.

Det är väl tyvärr en del som kommer göra det, men jag ska på något vis försöka göra det svårare för eventuella fuskare.

Visa inläggMösarfarbror skrev:

Riktigt kul idé, såvida dina intropack är väl utspridda över såväl genres som årtionden dvs. Har även ett önskemål om att du inte alltid behöver ta hela intron, vilket höjer svårighetsgratden något. Och yes, SC blir gött mos. Så smidigt så.

Ser fram emot dhär.

Självklart kommer det vara utspritt och bra. Kanske inte i alla intropack men i de flesta. Intron kommer alltid ha olika längd och jag kommer försöka att ta intron där ingen sjunger i början, kanske att det blir lite "nynnande" och så ibland.

Med det sagt så ska jag nu fixa ihop det första intropacket och jag lägger upp det så snart jag har möjlighet! :)

#8   André

Favorit

• Medlem
  • 1682 Inlägg:

Postad 05 February 2015 - 17:00 PM

Då kör vi igång!

När ni har lyssnat igenom låtarna och tror er veta svaren skickar ni ett PM till mig med ämnet "Intropack #1 - Svar" eller liknande. Meddelandet ska vara utformat som exemplet nedan.

Exempel
Tema: Melodifestivalen
1. ABBA - Waterloo
2. Arvingarna - Eloise
3. Lasse Berghagen - Jenny
4. Charlotte Perelli - Tusen och en natt
5. Roger Pontare - Silverland

I intropacket är det cirka 5 sekunder mellan varje intro för att ha någon form av avskiljare mellan låtarna. Mest så att ni inte tror ni har fel på era högtalare eller nåt.

Intropack #1

Deadline: 6/2 klockan 18.00
Vet inte om jag har möjlighet att vara inne och rätta era svar vid just den tidpunkten men kommer åtminstone att slänga upp ett nytt pack då. Mycket nöje!

#9   Hellsten

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4494 Inlägg:
  • Yrke:Musiker
  • Favoritlag:Helsingborgs IF

Postad 05 February 2015 - 17:58 PM

Bra initiativ! Jag är fetpå!

E: Faxe Kondi? Seriöst? Det är den absolut vidrigaste läsken som finns!

Detta inlägg har redigerats av Hellsten: 05 February 2015 - 17:58 PM

#10   Deadwood

F.d. Admin

• Medlem
  • 10263 Inlägg:
  • Yrke:Whiskyexpert

Postad 05 February 2015 - 18:07 PM

bara rock och sånt. im out :D

#11   André

Favorit

• Medlem
  • 1682 Inlägg:

Postad 05 February 2015 - 18:12 PM

Visa inläggHellsten skrev:

E: Faxe Kondi? Seriöst? Det är den absolut vidrigaste läsken som finns!

Auja! Det är ju "som Sprite fast danskt, inget speciellt" som alla säger till mig när jag patriotiskt försvarar min Faxe som en av de bästa dryckerna som finns.

Visa inläggDeadwood skrev:

bara rock och sånt. im out :D

Denna omgång blev det så tyvärr. Du får titta in till nästa gång!

#12 Gäst_weiner_*

• Guests

Postad 05 February 2015 - 18:16 PM

Herregud vad svårt det var. Man har ju hört alla låtar förutom 4:an förut, men de där rocklåtarna är ju fruktansvärt jobbiga för en oinsatt.

Edit: Skickat in resultat nu. Dålig start med 1 rätt av 5. Kanske borde tagit den 1:a och den 3:e låten, men nåväl.

Detta inlägg har redigerats av weiner: 05 February 2015 - 18:42 PM

#13   Henke

Mest Omtyckt

• Medlem
  • 15271 Inlägg:

Postad 05 February 2015 - 19:06 PM

Jävlar vad folk gråter. "Åh nej, jag är inte bäst på ngt, WÄÄÄÄÄÄÄ".

Enkelt denna gång!!! Förväntar mig bara en utförsbacke nu så prettomaffian kan sluka indiepopen rakt av och stoltsera med sin elitiska musiksmak som vi kulturslaktare inte förstår oss på.

Snöt tre låtar och temat i alla fall. Borde kunnat gissa på de andra men jag har fan no clue ändå.

KUTGW

Detta inlägg har redigerats av Henke: 05 February 2015 - 19:09 PM

.dret

#14   RobinVanPersie

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 726 Inlägg:

Postad 05 February 2015 - 19:09 PM

3:an var den enda jag hade en susning på, men den ska bannemej alla kunna.

#15   Henke

Mest Omtyckt

• Medlem
  • 15271 Inlägg:

Postad 05 February 2015 - 19:10 PM

Visa inläggRobinVanPersie skrev:

3:an var den enda jag hade en susning på, men den ska bannemej alla kunna.

Är man 80-talist borde man nog kunna den första också.

.dret

#16   micke122

Lagkapten

• Moderator
  • 4947 Inlägg:
  • Yrke:Studerande/kundservice
  • Favoritlag:Falkenbergs FF
  • Tränar:Falkenbergs FF

Postad 05 February 2015 - 19:12 PM

Nej, inte riktigt min musiksmak detta (surprise). Har ju hört trean flera gånger innan men kan bara inte komma på vilken titeln är. Irriterande. Kul tävling dock :)

#17   RobinVanPersie

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 726 Inlägg:

Postad 05 February 2015 - 19:12 PM

Visa inläggHenke skrev:

Är man 80-talist borde man nog kunna den första också.

Då klarar jag mig från den skämskudden… :)

#18 Gäst_Echoes_*

• Guests

Postad 05 February 2015 - 20:07 PM

Klassisk FMS tävling detta. Om jag inte minns fel var det Delaney som började med den för längesedan. Många tappra själar som burit facklan vidare igenom åren sedan. Tror en del av dom f d introtävlingarna finns i himmelriket om någon är intresserad.

Den som blir påkommen att fuska kan kanske få en väldigt tråkig titel under sitt nick? ;)

#19   Henke

Mest Omtyckt

• Medlem
  • 15271 Inlägg:

Postad 05 February 2015 - 22:44 PM

Visa inläggEchoes skrev:

Klassisk FMS tävling detta. Om jag inte minns fel var det Delaney som började med den för längesedan. Många tappra själar som burit facklan vidare igenom åren sedan. Tror en del av dom f d introtävlingarna finns i himmelriket om någon är intresserad.

Den som blir påkommen att fuska kan kanske få en väldigt tråkig titel under sitt nick? ;)

Den typen av icke-demokrati ställer jag mig bakom!

.dret

#20   André

Favorit

• Medlem
  • 1682 Inlägg:

Postad 05 February 2015 - 22:58 PM

Än så länge inget fusk och nu när fler svar har börjat trilla in så märker jag även att temat och låtarna kanske inte var så svåra egentligen. Klart att alla låtar och teman inte kommer passa ALLA varje gång, och det kommer ju blir mer blandat desto längre vi går. Vi är än så länge bara på första packet.

Kan även meddela att jag imorgon förmodligen släpper två femlåtarspack med någon extra fråga till också. Detta eftersom jag förmodligen inte har "ordentlig" tillgång till dator från fredag kl 19-ish till söndag kväll. Så det blir en helgspecial helt enkelt :cool:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar