Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM15-SR] Live for nothing, or die for something…

109 svar till detta ämne

#21   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2747 Inlägg:

Postad 06 April 2015 - 14:35 PM

Postad bild

SILLY SEASON
Som ni förstår så hade vi ett jättejobb framför oss den här sommaren, eftersom vi gick upp i Ligue 2. Flera spelare fick lämna på grund av att de inte skulle hålla i en högre division. Flertalet av dessa var spelare som klagade på för lite speltid redan förra säsongen så det var skönt att slippa detta gnäll. Spelarna som fick lämna var Corentin Munch, Jérôme Reisacher, Cédric Camatte, Calvin Mangan, Jacques Momha och Abdelhak Belahmey. De unga talangerna Screve Kanda, Hakim Bégue och Amaury Meyer lånades ut för att får värdefull speltid i ett seniorlag.

Jag hade på det klara på vad vi skulle ta in för spelare, och det var en hel del på listan. Vissa av spelarna jag var sugen på tackade blankt nej redan innan kontraktsförhandlingarna medans jag fick tacka nej till vissa på grund av skyhöga lönekrav. Till slut så fick vi ihop ett intressant lag att ställa på planen tills kommande säsong och jag ser fram emot utmaningen. På försäsongen känns det som att laget har spelat ihop sig bra också och det är en 442 som gäller i inledningen av säsongen.

Postad bild

Postad bild ANDRÈ CLARO, 25 år - anfallare - Arouca, 400 000 :-
En intressant anfallare som gjorde 23 mål i den portugisiska andraligan senaste säsongen. Fostrad i FC Porto och kommer spela en viktig roll för vårt anfallspel den här säsongen.

Postad bild JEAN EFALA, 23 år - målvakt - Coton Sport, 0 :-
Målvakt som gjort en landskamp för Kamerun. Har stått still i utvecklingen de senaste säsongerna men visat upp bra kvalitéer på försäsongen. Utmanar rejält i målvaktskampen.

Postad bild MARKO ODAK, 21 år - ytterback - Zrinjski, 0 :-
Tillbringat hela karriären i moderklubben Zrinjski men inte fått chansen. Tar nu och flyttar till Frankrike för att få fart på karriären men kommer att börja här som backup. Jag har dock inga problem med att slänga in honom i matcherna, talangfull med rutin från Bosniens U21-landslag.

Postad bild ROMAIN REYNAUD, 33 år - mittback - OHL, 0 :-
Jag sökte rutin för mittbackspositionen och fick tag i Reynaud som kommer att vara otroligt viktig den här säsongen. Kommer från två fina säsonger i Belgiens andraliga. Enorm rutin.

Postad bild YOANN ASSOUMIN, 20 år - mittback - AS Nancy Lorraine, 0 :-
En spelare jag haft koll på under min tid i Strasbourg. Hade vi legat kvar i Nationella hade han varit startspelare, nu får han börja som backup och ta chansen när han får den.

Postad bild KEVIN NAKACHE, 27 år - mittfältare - WS Bruxelles, 0 :-
Under fjolårssäsongen fick 15-åriga Schwartz mycket speltid på det centrala mittfältet. Kalla mig feg men jag vågade inte chansa på att han skulle klara av att spela så mycket i Ligue 2 just nu så jag valde att ta in en rutinerad mittfältare med fina egenskaper, framförallt gällande det psykiska.

Postad bild RONAN, 21 år - ytterback - Fluminense, 0 :-

Intressant ytterback från landet som producerar just intressanta ytterbackar, Brasilien. Teknisk och modern ytterback som är tänkt som startspelare. Ger sig gärna ut på löpningar med boll längs sin vänsterkant.

Postad bild VIT DVORAK, 17 år - mittback - Zlin, 0 :-
Ung mittback från Tjeckien som tas in till U19-laget. Har visat upp ett stabilt spel under försäsongen och jag ser fram emot att utveckla honom i klubben. Ska bli spännande att se om han kan utvecklas till en startplats i framtidens Strasbourg.

Detta inlägg har redigerats av Ragnar: 06 April 2015 - 14:38 PM

#22   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2747 Inlägg:

Postad 10 April 2015 - 20:31 PM

Postad bild

SPELARTRUPPEN
Om vi jämför starten på den här säsongen mot förra så är det en stor skillnad. Förra året hade många spelare i laget amatörkontrakt, nu har alla kontrakt som binder dem till klubben. Jag har också arbetat hårt under min tid i klubben att rensa ut spelare som gnäller och ta in spelare med bra karaktär, det har gett resultat. Vi har lånat ut några av våra talanger; Screve Kanda (Hyéres FC, 15 matcher 6 mål 7 assist) Hakim Bégue (Hyéres FC, 13 (3) matcher, 5 mål 5 assist), Amaruy Meyer (Stade Plabennécois, 1 (3) matcher 0 mål och 0 assist). Hyéres spelar i Nationella ligan och Stade Plabennécois lirar i CFA. Amaruy Meyer kommer att kallas hem då han inte alls fått chansen under hösten. Jag hade gärna kallat hem den fjärde utlånade spelaren, mittbacken Vit Dvorak, från Pribram i tjeckiska högstaligan men jag har inte den möjligheten tyvärr.

Postad bild

FÖRSTA HALVAN
Vi fick ett riktigt bra start på serien när vi vann över Paris FC med 1-0 i premiären. Glada och nöjda skulle vi möta USBCO på bortaplan och de tog ner oss på jorden direkt och vi fick se oss förlora med 1-4. Det tveksamma spelet höll i sig mot Stade Bretois 29 i Ligacupen och vi åkte ut efter förlängning. Vi vann sedan mot Nancy för att matchen efter förlora en svängig match med 3-4 mot Reims. Vår ojämna form blev inte bättre. 1 poäng mot Orléans och 0 mot Colmar och jag började tveka på om vi hade i Ligue 2 att göra.

Vinsten mot Bastia kom lägligt. Vi spelade mycket bra fotboll och Marko Odak, som inte fått många chanser, gjorde sitt första seniormål. Målet gjorde han från mittlinjen, helt otroligt. Topplaget OGC Nice lärde oss en läxa och pulveriserade oss fullständigt. Det var pinsamt att se. Men det var tydligen det vi behövde för att resa oss. 1-3-3-3-3 blev poängen de fem matcherna efter nederlaget mot Nice. 13 av 15 möjliga poäng alltså och vi hade kommit i gång på allvar. Förlust i den tuffa bortamatchen mot Nantes spelade ingen roll, vi har inte förlorat efter den matchen. Varken i ligan eller i Franska Cupen. Vi har alla möjligheter att sluta i toppen av Ligue 2 den här säsongen.

Bästa spelare under hösten har varit, inte helt överraskande, Jean-Phillippe Sabo. Spelaren som alltid presterar. Inte så mycket poäng för hans del än så länge men han håller en imponerande jämnhet och spelar riktigt bra på den här nivån. Nyförvärvet André Claro och hans anfallskollega Stéphane Bahoken har också gjort det bra, det är inte många försvar som vill möta dessa två. Mittbacken Romain Reynaud värvades för att vara en nyckelspelare och jag tycker att han håller en hög nivå. Vi har orutinerade ytterbackar, bland annat Ronan som även han spelat bra, vilket gör att mittförsvaret måste hålla ihop linjen på ett bra sätt. Något jag tycker att Reynaud och Camara gör med bravur även om de har svårt att hänga med de snabbaste anfallarna i serien. Det är väl också värt att nämna spelare som Sébastien Schwartz och Jimmy Kamgahin. Kamghain har varit inhoppare den här säsongen och gör det bra utan att klaga. Han är riktigt bra att byta in i slutet av matcherna då han springer ifrån trötta försvarare utan problem.

Sébastian Schwartz. Jag har snart slut med ord för att beskriva honom. 16 år och är mer eller mindre ordinarie i Ligue 2. Spelat fram till 5 mål under säsongen, delar assistligan med Sabo och Claro, och har en imponerande kvalité i sitt spel med boll. Dominerar inte lika mycket som förra året, men han har ju några år kvar på sin karriär. Det är ju ändå en nivå högre än för ett år sedan.

LIGUE 2 - MATCHER - FRANSKA CUPEN - LIGACUPEN - LIGASTATISTIK

FLEST MÅL: Stéphane Bahoken, 10 mål
FLEST FRAMSPELNINGAR: A Claro, J-P Sabo, S Schwartz, 5 stycken
BÄST SNITTBETYG: Jimmy Kamghain, 7.44

#23   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2747 Inlägg:

Postad 11 April 2015 - 10:18 AM

Postad bild

A-laget presterar över förväntan i Ligue 2 och min vän samt kollega Franco Torchia presenterade samtidigt årets ungdomskull. En kull som överträffar de tidigare åren jag varit ansvarig. Det har kommit upp många talangfulla ynglingar till U19-laget och många besitter en härlig beslutsamhet att bli framgångsrika fotbollsspelare. Bli inte förvånade om många av dessa som är listade nedan spelar fotboll på hög nivå framöver.

Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Elián Dédé, 15 år | ytter
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Rémy Bauer, 14 år | ytterback

Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Landry Bamba, 14 år | anfallare
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Prince Diallo, 15 år | offensiv mittfältare

Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Ulises Vanitou, 15 år | målvakt
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Amadou Touré, 14 år | ytter
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Younes Kasmi, 15 år | mittback
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Alfonso Binetti, 14 år | mittback
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Michaël Wagner, 14 år | ytter
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Léandre Simon, 15 år | mittback
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Tom Lemaitre, 15 år | ytter
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Yanis Dupont, 15 år | mittfältare
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Ali Mohamed Kari, 15 år | målvakt
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild Abdoulaye Coly, 15 år | ytter

Postad bild

#24   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2747 Inlägg:

Postad 11 April 2015 - 21:07 PM

Postad bild

SPELARTRUPPEN
Tuff matchande i serien betyder slitna spelare och att jag som alltid får plocka in några spelare efter jul. Dessa scoutas noga så de pass in i både spelet och omklädningsrummet för att störa så lite som möjligt för övriga laget. En spelare anslöt redan under hösten för att bredda mittfältet och detta var Mikel Agu (24 (2) matcher 1 mål 0 assist 7.05) från FC Porto. En hårt jobbande mittfältare från Nigeria som bara är 24 år men redan rutinerad. Han kommer vara en viktig del i Strasbourgs framtid.

Det anslöt också tre spelare på lån. Först kom högerbacken Nabil El Bouhabi (17 matcher 0 mål 2 assist 7.28) in från vår samarbetsklubb Lille. Detta eftersom jag bedömde att Corentin Ohlmann och Marko Odak inte klarade av Ligue 2. Alexandre Oukidja blev kallad till det algeriska landslaget och skulle bli borta en tid. Då vi inte hade någon bredd på målvaktssidan valde jag att låna in 18-årige Ivan Nevistic (5 matcher 8 insläppta 7.10) från Osijek. Nevistic är U21-landslagsman för Kroatien. Då anfallaren André Claro gick sönder och skulle bli borta en tid valde jag också att låna in en anfallare som satt fast i en frysbox. Från Perugia anlände Carmine De Sena (18 matcher 8 mål 6 assist 7.29) och han hade inga höga förväntningar på sig från experter och fans, men oj vilken succé det blev. Italienaren är aktuell i högsta grad för att köpas loss. Till rätt pris.

ANDRA HALVAN
Vi gör en bra debutsäsong i Ligue 2. En väldigt bra till och med. Vi slutar på en fjärdeplats, fyra poäng ifrån uppflyttning och det är väl surt på sitt sätt att man är så nära men vi ska ändå vara nöjda. Att ta steget upp till Ligue 1 direkt hade nog varit jobbigt för oss. Vi gör 62 mål i serien, flest av alla lag. Stéphane Bahoken gjorde 20 av dem, en otrolig säsong av 24-åringen som överraskar gång på gång. Han följer upp sin säsong med 22 mål i Nationella ligan med 20 mål i Ligue 2, det är väldigt bra gjort.

Jean-Philippe Sabo visar återigen upp att han är en väldigt duktig spelare. 6 mål gjorde han men framförallt 12 framspelningar. Han spelar med en lägre utgångsposition än vad han föredrar men gör det ändå väldigt bra. Med sina 30 år är han en av de äldsta i laget också, det märks på hans ansvarstagande men inte på sin prestation. Han är dock en av de bäst betalda i klubben men så länge han presterar är det inget problem.

Sébastien Schwartz hade en jobbigare säsong. 17-årigen fick visserligen debutera i U19-landslaget men hade svårt att prestera över längre tid i Ligue 2. I slutet av säsongen spelade han med så dåligt självförtroende han jag faktiskt skickade ner honom i U19-laget för att få matcher där han dominerade. Förhoppningsvis har han fått tillbaka självförtroendet nästa säsong, annars kan det bli en utlåning för honom.

Jag har även sagt adjö till min assisterande tränare Ludovic Batelli efter tre säsonger tillsammans. Ny medarbetare på den positionen är Oliver Neuville. Den 44-årige tysken har stort kunnande samt bra koll på tyska, schweiziska, italienska och österrikiska ligorna. Nationer vi gärna rekryterar spelare ifrån. Själv har jag tackat nej till intervjuer i Bournemouth, West Bromwich, Stoke, Watford, Nottingham Forest och Southampton. Alla i Premier League. Jag har även tackat nej till flera lag i Ligue 1 samt i spanska högstaligan. Just nu är allt fokus på att ta upp Strasbourg till Ligue 1.

Postad bild

ÖVRIGA LIGOR
Dijon FCO, FC Sochaux-Montbé och US Orléans tar alla steget upp till Ligue 1. Stade Malherbe Caen, Evian TG FC och Valenciennes FC blir nya lag i Ligue 2. Chamois Niortais FC, Paris FC och Angers SCO byter plats med CA Bastia, Amiens SC Football och AC Arles-Avignon. Paris Saint-Germain tar hand om ligatiteln i Ligue 1 åtta poäng före AS Monaco.

Real Madrid tar hem titeln i Spanien, för Atlético Madrid och Barcelona. Barcelona var faktiskt nere på en åttondeplats efter halva serien men förbättrade sig rejält i slutet. Real Sociedad slutade fyra, en överraskning. Manchester United tog hem segern i Premier League före Chelsea. Här slutade City på en åttondeplats och missar alltså allt vad Europa-spel heter. Trots värvningar av Joël Matip, Òliver, Ayoze Pérez och Gökhan Töre inför säsongen så slutar det i ett misslyckande. I Tyskland vann FC Bayern München ligan igen, åtta poäng före Wolfsburg. Juventus tar hem titeln i Italien före Inter och Palermo, deras fjärde ligatitel på fem år. Imponerande.

LIGUE 2 - MATCHER - FRANSKA CUPEN - STATISTIK FRÅN LIGAN
FLEST MÅL: Stéphane Bahoken, 20 mål
FLEST FRAMSPELNINGAR: Jean-Phillippe Sabo, 12 stycken
BÄST SNITTBETYG: Jean-Phillippe Sabo, 7.39

#25   Tompano

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1427 Inlägg:
  • Yrke:Grytslyna
  • Favoritlag:Liverpool F.C.
  • Tränar:Bävrar

Postad 11 April 2015 - 22:26 PM

Kanske lika bra att få en säsong till i Ligue 2 trots allt, även om det givetvis är drygt att snubbla på mållinjen sådär.
Tufft att gå upp i Ligue 1 utan trupp för det kan jag tro, du kommer säkert tillbaks starkare nästa år, mer redo för uppflyttning då kanske ;)

Keep it up bro!
Oh Gravity, thou art a heartless bitch!

#26   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2747 Inlägg:

Postad 12 April 2015 - 00:27 AM

Postad bild

SILLY SEASON
Det blev bara en säsong för Kevin Nakache i RC Strasbourg. Mittfältaren hade svårt att få till spelet trots många chanser och i slutet av säsongen var det knappt att han fick plats på bänken. Flytten går till ligakonkurrenten SR Colmar. Till SR Colmar lånas också högerbacken Marko Odak ut. Förhoppningen är att han får en hel del speltid och får igång sin utveckling igen. Två andra som lånas ut är anfallstalangen Screve Kanda och mittbacken Yoann Assoumin. Båda två lånas ut till samarbetsklubben Hyéres FC där Kanda spelade förra säsongen också. Då gjorde han 11 mål och 8 assist på 24 matcher, som 16-åring i Nationella ligan. Tre spelare lämnade på free transfer. Jean Efala, Benoït Patin och Yannick Aguemon får alla leta nya klubbar.

Vi valde att investera i fyra spelare. Tre som fansen känner till sedan tidigare och två av dem har jag själv haft. Den tredje har vi mött den senaste säsongen och haft en del problem med. Förhoppningsvis kan han fixa en bra konkurrens med Sabo på vänsterkanten.

Postad bild

Postad bild ALEXANDER FARNERUD, 33 år - mittfältare - Torino, 0 :-
Efter att Farnerud lämnade Strasbourg 2006 så har han hunnit med spel i Stuttgart, Brøndby, Young Boys och Torino. I Torino blev han satt i frysboxen och vänder tillbaka till Frankrike för att avsluta karriären på ett snyggt sätt. Tillför mycket rutin till laget.

Postad bild IVAN NEVISTIC, 19 år - målvakt - Osijek, 2 400 000 :-
Målvakten lånades in under våren och imponerade såpass mycket att jag valde att köpa loss honom. Besitter en stor potential och har alla möjligheter att utvecklas till en duktig målvakt. U21-målvakt för Kroatien.

Postad bild CARMINE DE SENA, 25 år - anfallare - Perugia, 2 450 000 :-
Likt Farnerud hade De Sena hamnat i den italienska frysboxen. Han lånades in till oss under våren och var nära att hjälpa oss till League 1 direkt. Han får nu ett nytt försök och han kommer vara viktig för oss den här säsongen.

Postad bild NIKLAS HULT, 27 år - ytter - OGC Nice, 0 :-
Aguemon fick lämna och jag behövde få in en till vänsterytter. Hult gjorde det bra för Nice när han väl fick spela och jag hoppas att han kan utvecklas mer hos oss. 4 landskamper för Sverige, blir det fler?

Detta inlägg har redigerats av Ragnar: 12 April 2015 - 00:27 AM

#27   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2747 Inlägg:

Postad 12 April 2015 - 01:58 AM

Postad bild

MÅLVAKTER
1. Ivan NEVISTIC, 19 år | 5 matcher 8 insläppta | ★★✬☆☆
30. Alexandre OUKIDJA, 29 år | 89 matcher 104 insläppta | ★★✬☆☆
41. Anis ROUISSI, 16 år | 0 matcher 0 insläppta | ★★☆☆☆

FÖRSVARARE
3. Romain REYNAUD, 34 år | 33 matcher 1 mål 0 assist | ★★★★☆
5. Vit DVORAK, 18 år | 0 matcher 0 mål 0 assist | ★★★✬☆
17. RONAN, 22 år | 33 matcher 2 mål 4 assist | ★★✬☆☆
23. Mamadou CAMARA, 29 år | 85 matcher 5 mål 2 assist | ★★✬☆☆
25. Anouar HAFIDI, 16 år | 1 match 0 mål 0 assist | ★✬☆☆☆
42. Nabil EL BOUHABI, 20 år | 17 matcher 0 mål 2 assist | ★★★★☆
45. Corentin OHLMANN, 22 år | 48 matcher 2 mål 4 assist | ★★☆☆☆

MITTFÄLTARE
11. Mikel AGU, 24 år | 26 matcher 1 mål 0 assist | ★★★★☆
15. Virgile RESET, 32 år | 51 matcher 10 mål 10 assist | ★★★✬☆
16. Niklas HULT, 27 år | 0 matcher 0 mål 0 assist | ★★★✬☆
18. Alexander FARNERUD, 33 år | 0 matcher 0 mål 0 assist | ★★☆☆☆
26. Jean-Philippe SABO, 30 år | 148 matcher 24 mål 30 assist | ★★★★☆
27. Sébastien SCHWARTZ, 17 år | 40 matcher 1 mål 8 assist | ★★☆☆☆
40. Jimmy KAMGHAIN, 25 år | 81 matcher 18 mål 16 assist | ★★★☆☆
46. Robin BINDER, 23 år | 47 matcher 5 mål 6 assist | ★✬☆☆☆

ANFALLARE
9. Stéphane BAHOKEN, 25 år | 87 matcher 51 mål 13 assist | ★★✬☆☆
10. André CLARO, 26 år | 26 matcher 7 mål 5 assist | ★★★✬☆
14. Carmine DE SENA, 25 år | 18 matcher 8 mål 6 assist | ★★★★☆

Detta inlägg har redigerats av Ragnar: 12 April 2015 - 13:55 PM

#28 Gäst_weiner_*

• Guests

Postad 12 April 2015 - 10:26 AM

Vad är de blå plupparna för något? Ser riktigt dåligt ut när det stor "softicons.com" bakom dem.

I övrigt en mycket vacker och intressant rapport. Keep it up!

#29   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2747 Inlägg:

Postad 12 April 2015 - 13:57 PM

Visa inläggweiner skrev:

Vad är de blå plupparna för något? Ser riktigt dåligt ut när det stor "softicons.com" bakom dem.

I övrigt en mycket vacker och intressant rapport. Keep it up!

Hade stora problem igår när jag skulle posta inlägget, men trodde jag hade löst det till sist. Såg bra ut i Firefox (även nu när jag kollade för 5 min sen) men i mobilen såg jag det som du beskrev. Hoppas det ser ok ut nu, har kollat i både ff och på mobilen.

Tack för responsen!

Och ja Tompano, det hade nog varit tufft att ta steget upp redan nu. Svårt att överraska i två ligor med samma spelare... (:

#30   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2747 Inlägg:

Postad 12 April 2015 - 17:29 PM

Fått förfrågan från Australien nu. Vad säger ni, skulle det vara intressant att följa landslaget parallellt? Man missade VM 2018 så det är ombyggnation på gång.

#31   Tompano

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1427 Inlägg:

Postad 12 April 2015 - 17:31 PM

Skulle helt klart vara intressant, go 4 it!

#32   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2747 Inlägg:

Postad 12 April 2015 - 18:00 PM

Postad bild

THE SOCCEROOS
REGION: Sydöstasien
LEGENDER: Mark Viduka, Mark Schwarzer, Tim Cahill, Lucas Neill och Ned Zelic
STJÄRNSPELARE: Mathew Ryan, Trent Sainsbury, Robbie Kruse och Eli Babalj
VÄRLDSRANKING: 74
RIVALER: Nya Zeeland, England, Japan, Iran, Uruguay och Kroatien
ARENOR: Melbourne Cricket Ground (97 474), Stadium Australia (80 000), Docklands Stadium (56 347), Brisbane Stadium (52 500) och Sydney Football Stadium (45 500)

Målen som sattes upp för förra förbundskapten var att ta sig enkelt till VM 2018. Man inledde också väldigt bra med sju vinster och en oavgjord i gruppen med Qatar, Indien, Tadzjikistan och Kambodja. Naturligtvis blev det svåra i sista omgången av kvalet men att man skulle sluta femma av sex lag i en grupp med Japan, Sydkorea, Kuwait, Bahrain och Qatar är otroligt dåligt. Det blev sparken för Ange Postecoglou efter 3 år och 324 dagar som förbundskapten och det är dags för Luciano Spalletti att utveckla Australien som landslag tillsammans med att ta RC Strasbourg upp till Ligue 1.

Detta inlägg har redigerats av Ragnar: 12 April 2015 - 18:00 PM

#33   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2747 Inlägg:

Postad 12 April 2015 - 18:16 PM

Tråkiga nyheter gällande vår stortalang.
Postad bild

#34   Tompano

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1427 Inlägg:

Postad 12 April 2015 - 18:37 PM

Fyfan vad tråkigt, typ samma skada som Trajken fick för mig och han hittade inte tillbaks till storformen.
Hoppas han får en bättre återhämtning i alla fall!

Lycka till med Aussie också :)

#35   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2747 Inlägg:

Postad 14 April 2015 - 14:34 PM

Postad bild

Så var det då dags för den första landslagssamlingen. Den kantades av skador på duktiga spelare, bland annat Ryan McGowan (Feyenoord), Brad Smith (Bolton), Rhys Williams (Leyton Orient) och Matt McKay (Dundee United). Jag valde istället en mix av nya samt gamla spelare för att få en bild av materialet jag har till förfogande.

I den första matchen skulle vi möta Estland på bortaplan. En till synes enkel match för oss på förhand men med tanke på bristen av självförtroende i detta landslag just nu blev det en tuff match. Estland tog till och med ledningen efter slarvigt spel från vår backlinje. Efter några byten så vaknade vi till liv och satte ordentlig press mot motståndarmålet och till sist så kom även kvitteringen genom målvakten Mathew Ryan på frispark. En vågad chansning att ta upp målvakten på en fast situation men har man en bra frisparksfot så har man. Vi lyckades och göra ett andra mål och vinna matchen, målskytt den här gången var Matt Simon.

Vi vände hemåt och skulle spela en andra träningsmatch för veckan. Algeriet stod för motståndet, en nation som ligger på 34e plats på världsrankingen. En tuff utmaning men vi började klar bäst och efter 20 minuter hade vi 6-0 i skott på mål samt 1-0 i mål. Målet gjordes av skickliga mittfältaren Dario Vidosic och allt kändes väldigt bra. Men vi blev trötta och tappade spelet fullständigt. Algeriet fick både kvittera och ta ledningen och vi hade otroligt svårt att skapa någonting. I slutet av matchen så strulade vår backlinje återigen till det och motståndarna kunde göra sitt tredje mål för kvällen.

TRÄNINGSMATCH | ESTLAND - AUSTRALIEN 1-2 | Mathew Ryan, Matt Simon
TRÄNINGSMATCH | AUSTRALIEN - ALGERIET 1-3 | Dario Vidosic

Detta inlägg har redigerats av Ragnar: 14 April 2015 - 14:36 PM

#36   Tompano

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1427 Inlägg:

Postad 14 April 2015 - 15:44 PM

Haha, kul att målisen nätade!

#37   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2747 Inlägg:

Postad 15 April 2015 - 20:36 PM

Postad bild

Landslagsuppdraget gick vidare med än fler träningsmatcher för att lära känna truppen och manskapet jag har att arbeta med. Sanningen är att både toppspelare och bredden är usel i australiensk fotboll just nu och arbetet känns tuffare än vad jag först trott. Vi flög till Belgien för att möta en riktig toppnation som har plats tolv på världsrankingen. Vi fick oss också en lektion i hur fotboll ska spelas och fick stryk med 1-5. Yttern Ben Halloran tröstmålade genom att göra sitt tredje mål för Australien.

Bara två dagar senare och med en startelva utbytt till hälften skulle vi möta Cypern. Vi startade matchen krampaktigt och släppte också in 0-1 men började sakta men säkert äta oss in i matchen. Eli Babalj byttes in och gjorde 1-1, Nathan Burns gjorde sitt första landslagsmål så vi kunde ta ledningen och Leverkusens Robbie Kruse avgjorde matchen med sitt 3-1-mål. Egentligen var det inget snack, vi var klart bättre än motståndaren och skulle vinna matchen solklart. Det vi har att jobba med är att vi inte riktigt tror på att vi kan vinna matcher. Fotbollen i landet är inte på sin topp så att säga.

Vi har också halkat ner på världsrankingen. Från december 2016 då vi var på 42a plats så är vi nu i november 2017 på en 89e plats. Ett otroligt ras på mindre än ett år.

TRÄNINGSMATCH | BELGIEN - AUSTRALIEN 5-1 | Ben Halloran
TRÄNINGSMATCH | CYPERN - AUSTRALIEN 1-3 | Eli Babalj, Nathan Burns, Robbie Kruse

#38   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2747 Inlägg:

Postad 16 April 2015 - 21:19 PM

Postad bild

SPELARTRUPPEN
Den svåra skadan, ett brutet ben, på talangen Sébastian Schwartz har gjort att vi inte kunnat rotera lika mycket bland spelarna som tidigare säsonger. När november övergick i december kom också nästa svåra skada när målvakten, tillika den stora talangen, Ivan Nevistic, drabbades av en avsliten knäsena. Scouter sattes in och under vinteruppehållet kom också ett antal värvningar.

Den 28-årige tysken Frank Lehmann värvades in som ny backup-keeper till Oukidja. Lehmann är fostrad i VfB Stuttgart men har de senaste åren spelat i Osnabrück där han mestadels fått nöta bänk. Så är även tanken här men han kommer självklart få chansen i vissa matcher. Kontraktet är skrivet för säsongen ut.

För att bredda upp innermittfältet och kunna rotera mer investerade vi i en 29-ärig portugis. Rafa anslöt för 2 000 000 :- och han kommer alternera på den plats Alexander Farnerud lirar på. Rafa kommer senast ifrån Ùjpest där han spelat de två senaste säsongerna. 19 framträdanden på två år har det blivit där.

Från Sydamerika och Ecuador kommer den tredje och sista spelaren. Freddy Santos blev köpt för 2 300 000 :- från Liga de Quito av Emelec men han fick inte chansen i klubben. Kontraktet gick ut och via hans agent fick vi nys om att han sökte sig mot Europa. Santos är 19 år, anfallare och otroligt lovande. Då Bahoken har haft en del skadebekymmer den här säsongen går Santos in direkt bredvid De Sena. André Claro har hamnat i en rejäl formsvacka och får se sig utanför truppen i nuläget.

Vi har också några spelarförluster att rapportera. Den talangfulla målvakten Ulises Vanitou valde att skriva på för Girondins Bordeaux strax innan säsongen startade. Vi fick 3 750 000 :- för 16-åringen, en summa som kan växa i framtiden. Det är också klart att nyckelspelaren samt publikfavoriten Mikel Agu lämnar oss i sommar. Han ville inte skriva nytt kontrakt utan har skrivit på för Gent istället.

Postad bild

FÖRSTA HALVAN
Efter många frågetecken under sommaren vilket lag jag skulle ansvara för valde jag till slut att tacka nej till alla erbjudanden för att satsa på att ta upp RC Strasbourg till Ligue 1. Spelartruppen svarade direkt upp med att prestera från start och vi har gjort en imponerande första halva av serien. Efter 19 matcher är vi fortfarande obesegerade och jag känner en viss likhet med säsongen som tog oss upp till Ligue 2.

Virgile Reset och Vit Dvorak är två spelare som verkligen presterat. Yttern, och den spelande hjälptränaren, Virgile Reset har gjort 4 mål och 15 assist på 17 matcher. Han har en ruskig formtopp och nyss skrev 32-åringen på ett nytt kontrakt med klubben. Den tjeckiske mittbacken som fyller 19 i vår, Vit Dvorak, har visat upp en moget och rejält spel under sin debutsäsong. 16 matcher och två mål, samtidigt som han har ett snittbetyg på 7.53. Inte konstigt att han har många klubbar efter sig, men just nu stannar han i klubben även om hans ambitioner blir lite för tydliga ibland. Jag måste nämna målvakten Alexandre Oukidja när vi pratar om spelare som presterat också. Dels fick han göra landslagsdebut för Algeriet under hösten men han har också hållit nollan i 11 av 17 matcher under hösten. Wow!

Ligan går utmärkt, det är den vi satsar mest på. Ligacupen gick helt okej, men AJ Auxerre blev för svåra och vi åkte ut. Ingen störra skada skedd, mer tid till ligan. I Franska Cupen kör vi på och senast slog vi Ligue 1-laget Dijon FCO med 2-0 på bortaplan. De Sena och Reynaud målskyttar. En trevlig bonus om det går bra i cuperna, men jag gråter inte om vi åker ur.

LIGUE 2 - LIGASTATISTIK

FLEST MÅL: Carmine De Sena, 9 mål
FLEST FRAMSPELNINGAR: Virgile Reset, 15 stycken
BÄST SNITTBETYG: Virgile Reset, 7.64

#39   Tompano

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1427 Inlägg: