Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM15-SR] Live for nothing, or die for something…

109 svar till detta ämne

#41   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2732 Inlägg:

Postad 18 April 2015 - 17:00 PM

Visa inläggTompano skrev:

Jävlar vad bra det går, kul att se!

Visa inläggweiner skrev:

Fint jobb! Keep it up.

Tack grabbar, det går över förväntan. Framförallt har vi en styrka att ta poäng i de matcher vi inte spelar bra i också. Har haft tur med värvningar också, då jag förväntat mig att få skadeproblem under våren och det har jag fått - varje säsong.

Mikel Agu börjar få respekt i sitt hemland men även i Europa, trots att han lirar i en andradivision. Synd att han försvinner efter den här säsongen...
Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Ragnar: 18 April 2015 - 17:01 PM

#42   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2732 Inlägg:

Postad 19 April 2015 - 00:45 AM

Postad bild

SPELARTRUPPEN
Efter en vår som var helt överjävlig av skador så har det roterats friskt bland spelarna. Många yngre har fått chansen, men de har inte riktigt klarat av det. Vi har haft längre skador på Ivan Nevistic, Mamadou Camara, Sébastien Schwartz, Virgile Reset, André Claro och Stéphane Bahoken under säsongen och det är klart att det märks i slutändan att det varit svårt att hålla uppe spelet.

Inga fler värvningar har gjorts till den här säsongen, men vi fick upp ett par talanger från akademin som möjligen kan bli något. De har inte varit tillräckligt många för att nämna vid enskilt inlägg men Matthias Texier är en offensiv mittfältare som absolut har chansen att bli ordinarie i laget. Hans toppar bland egenskaperna är teknik överlag, arbetskapacitet, beslutsamhet samt grundkonditionen. Han kommer att få ett träningsprogram där han får kämpa hårt för att utvecklas.

Vi gratulerar också Mikel Agu till sina två första landskamper för Nigeria samt ett grattis till Alexandre Oukidja som är uttagen till Algeriets preliminära VM-trupp. Han har dock hård konkurrens av bland annat Baris Azzedine Doukha och APOELs Sofiane Khedairia.

ANDRA HALVAN
En liten glädjetår får man nog säga kom när det stod klart att vi avancerat till Ligue 1. Trots skador, avstängningar och tveksamt spel i slutet klarar vi av att vinna Ligue 2 med 5 poängs marginal. Tre spelare som betytt otroligt mycket under säsongen är mittbacken Vit Dvorak samt yttrarna Virgile Reset och Jean-Philippe Sabo. Dvorak har visat upp ett rejält spel under hela säsongen och har faktiskt bäst snittbetyg av alla spelare i ligan. Som 19-åring. 32-årige Virgile Reset värvades in som spets i slutet av säsongen som betydde avancemang från Nationella liga. Han presterade okej i Ligue 2 första året men jag var tveksam till om han skulle få fortsatt förtroende den här säsongen. Till slut bestämde jag mig för att ge honom chansen och ansvaret och som han tog hand om det. 7 mål och 18 assist på 32 matcher och under åren hos oss har han fått vara med om avancemang i två serier. Avancemang har han inte varit med om tidigare.

Jean-Philippe Sabo som hunnit bli 31 år har varit med på hela resan tillbaka. Han kom till RC Strasbourg 2012 och inför året i CFA-B. Han har gjort 163 matcher för klubben sen dess och nu får han vara med om att ha tagit tillbaka klubben till finrummet. Han har under alla säsongen hållit en hög nivå och gjort mycket poäng. Övriga spelare som varit med sedan tiden i Nationella ligan är Alexandre Oukidja, Corentin Ohlmann, Mamadou Camara, Sébastien Schwartz, Jimmy Kamghain, Robin Binder och Stéphane Bahoken. Det visar att vi försökt behålla en stomme hela tiden och inte värva sönder laget, men givetvis har vi varit tvungna att ta in spelare eftersom serierna blir mycket bättre.

Alexandre Oukidja tar hem årets målvakt i Ligue 2, mycket välförtjänt. Oukidja, Vit Dvorak, Nabil El Bouhabi och Virgile Reset tar sig in i årets stjärnlag. Reset vinner som vi tidigare nämnt också årets framspelare.

Postad bild

ÖVRIGA LIGOR
Vi får med oss SC Bastia och FC Nantes upp till Ligue 1. USBCO, Amiens och CA Bastia åker ur L2. Antar att det både är glädje och sorg i Furiani efter det här resultatet. De lagen i Ligue 1 vi byter plats med är FC Souchaux-Montbé, Dijon FCO och US Orléans. Vinnare av Ligue 1 är som vanligt PSG. De har tagit hand om fem av de sex senaste titlarna, 2015/16 vann Marsielle.

Manchester United vann Premier League, där var överraskningen att Norwich tog sig till Europa-spel med en sjundeplats. Real Madrid tog hand om titeln i LIGA BBVA hela 11 poäng före Barcelona. Lionel Messi är dock fortsatt kung. FC Bayern München tog hem Bundesliga tack vara 3 plusmål fler än Dortmund. Tungt för Dortmund att missa titeln på grund av så lite. I Serie A fick Juventus se sig besegrade av Roma. Juventus har tagit hand om 5 ligasegrar de sju senaste säsongerna men det är skönt att se andra lag sticka upp. I Sverige tog Malmö FF hand om seriesegern, tredje året i rad som laget från Skåne slutar på förstaplatsen.

LIGUE 2 - STATISTIK FRÅN LIGAN
FLEST MÅL: Carmine De Sena, 18 mål
FLEST FRAMSPELNINGAR: Virgile Reset, 18 stycken
BÄST SNITTBETYG: Vit Dvorak, 7.48

#43   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2732 Inlägg:

Postad 20 April 2015 - 02:09 AM

Postad bild

SILLY SEASON
Efter att ha tagit klivet upp till Ligue 1 var jag beredd på ett hektiskt transferfönster. Strax efter att det blivit klart att vi tagit hem seriesegern fick jag också beskedet om att jag kunde få skicka mina scouter vart som helst i världen. Ett beslut som kommer gynna oss i rekryteringen av duktiga spelare.

Ett antal killar fick beskedet att söka nya klubbar, då jag inte tycker att de håller för Ligue 1-spel. Vi önskar Jimmy Kamghain (SR Colmar), Mamadou Camara, Frank Lehmann, André Claro och Robin Binder lycka till i framtiden. Det säger vi också till Mikel Agu som tyvärr lämnar oss eftersom hans kontrakt gick ut, även om jag gärna sett honom i våra färger än längre. En annan spelare som kommer lämna är Niklas Hult.

Efter en genomgång av truppen kom jag fram till att vi behövde förstärka eller bredda på en hel del platser i truppen. I de lägre serierna har vi klarat av att använda våra ungdomsspelare som bredd, något jag beräknar är svårare att göra i Ligue 1 där alla lag är väldigt bra. Istället värvar vi in spelare med rutin från högre serier till laget.

Postad bild LEE MYUNG-JOO, 28 år - mittfältare - Al-Ain, 0 :-
Med 23 landskamper för Sydkorea är det en rutinerad spelare vi får in. De två senaste säsongerna har han spenderat i Al-Ain som har sitt fäste i Förenade Arabemiraten. Där han har gjort två succésäsonger med 4 mål och 14 assist på 51 matcher. En hårt arbetande mittfältare som kan springa hur länge som helst tack vare sin grundkondition. Inleder säsongen med en benhinneinflammation som håller honom borta från spel i upp till 2 månader till.

Postad bild DANIEL BATISTA, 21 år - mittfältare - Banfield, 0 :-
Ung argentinare som spås en lysande framtid. Spelat 57 a-lagsmatcher för sin moderklubb Banfield och tar nu steget över till Europa. Han har även gjort U20-matcher för Argentina. En tuff sydamerikan som inte tvekar i närkamperna. Dessa har han inte någon direkt fördel i eftersom han bara är 176 cm och väger 74 kg. Har en fin passningsfot och har även huvudet för att vilja utvecklas.

Postad bild MAGAYE GUEYE, 28 år - ytter - Brentford, 5 500 000 :-
Som 12-åring kom han till Strasbourgs akademi och var kvar ända tills 2010 då karriären gick vidare i England och Everton. Där blev det 22 a-lagsmatcher samt en utlåning till Stade Berstois 29 på fyra säsonger innan flyttet gick vidare till Millwall och Brentford. Nu är han tillbaka där han gjorde sin a-lagsdebut och vill inget hellre än att hjälpa moderklubben till bra resultat i Ligue 1.

Postad bild VINÌCIUS, 25 år - ytterback - Lazio, 0 :-
Tillhört Lazio sedan 2013 men inte fått göra någon match i Serie A. Utlåningar till bland annat Perugia och Bari har gett speltid. Värvad som bredd och vi har nu två stycken brassar på vänsterbacksplatsen. Löper mer än gärna med bollen längs kanten.

Postad bild RAUL RUSESCU, 30 år - anfallare - Sevilla, 0 :-
30-åringen spenderade totalt fyra säsonger i Sevilla men hade svårt att få speltid där. Endast 7 matcher i den spanska högstaligan men desto fler i Braga under utlåningen dit för några år sedan. Siktar på att få en nytändning i och med påskriften för Strasbourg. Tyvärr har han inte imponerat på försäsongen, men det kommer förhoppningsvis.

Postad bild ALEXANDRE DURIMEL, 28 år - mittback - Dynamo Bukarest, 0 :-
Efter fem säsonger i Dynamo Bukarest vänder nu Durimel hem mot Frankrike igen. Inte världens snabbaste mittback men lever på sitt positionsspel och koncentration. Arbetar alltid stenhårt för laget. Ingen startspelare i nuläget.

Detta inlägg har redigerats av Ragnar: 20 April 2015 - 02:23 AM

#44   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2732 Inlägg:

Postad 24 April 2015 - 19:46 PM

Postad bild

Efter en sommar med ett tjugotal negativa besked till klubbar som ville ha en intervju så kom till sist en intervju som inte gick att säga nej till. I början av augusti sa mästartränaren Dieter Hecking upp sig från AS Roma för att ta över det tyska landslaget och en förfrågan skickades direkt till mig.

Trots framgångerna med RC Strasbourg så har jag alltid känt att jag vill hjälpa Roma om möjligheten finns. Jag tackade ja till en intervju och fick där reda på detaljer kring ett eventuellt avtal. Jag skulle bland annat fokusera på Roma och inte ett landslag, vilket skulle innebära att Australien var ett avslutat kapitel.

Efter några dagars betänktetid, både för mig och klubben, så kom ett kontraktsförslag. Där och då kändes det helt rätt att flytta till Italien för att nå framgång i Europa med Roma. Ligan tog man hem förra säsongen, nu ska titeln försvaras samtidigt som man ska spela Champions League.

En utmaning som ska bli väldigt intressant att bearbeta.

#45   Tompano

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1427 Inlägg:
  • Yrke:Grytslyna
  • Favoritlag:Liverpool F.C.
  • Tränar:Bävrar

Postad 25 April 2015 - 11:12 AM

Du har gjort ett bra jobb i Strasbourg, skall bli intressant och se vad du lyckas med i Roma, good luck to ya!
Oh Gravity, thou art a heartless bitch!

#46   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2732 Inlägg:

Postad 02 May 2015 - 08:31 AM

Postad bild

Redan innan jag skrev på för Roma så visste jag om att medelåldern var hög på laget som vann Serie A förra säsongen. Den ligger på hela 29 år vilket betyder att det behöver föryngras inom snar framtid om vi ska kunna fortsätta vara en vinnare i Italien. Yngsta spelaren i a-truppen är nyförvärvet från förra säsongen Daniel Amartey. Han är 23 år vilket visar på problemet Roma har just nu.

Två andra problem man har är bristen på bredd gällande målvakts- och försvarssidan. Det är framförallt målvaktssidan som är det stora problemet där man endast har två spelare att tillgå. Här gäller det att hitta någon att ta in och det snabbt. Att det endast finns fem försvarsspelare i a-truppen är inte heller bra. Här har vi dock bättre bredd men kvalitén på bredden är inte särskilt positiv. 20-årige ytterbacken Carlo Proietti, för närvarande utlånad till NAC Breda är väl en av få som har potential att bli någonting i framtiden.

Mittfältet har en enorm bredd istället. Här slåss spelare som De Rossi, Strootman och Iturbe med spelare som Gervinho, Pjanic och Pastore. Det kan ju inte bli annat än bra? Jobbet här innebär att fördela speltiden på alla duktiga spelare så vi slipper missnöjda individer som drar ner stämningen. Som tur är innehåller säsongen många matcher. Anfallsmässigt så har vi tre intressanta namn i Negredo, Doumbia och Ibarbo som säkert kommer producera en hel del mål. 17-årige Luca Spanó, utlånad till Örebro SK av alla lag, är framtidsnamnet.

MÅLVAKTER
1. Mattia PERIN, 25 år | 64 matcher 68 insläppta | ★★☆☆
40. Antonio MIRANTE, 35 år | 11 matcher 9 insläppta | ★★☆☆☆

FÖRSVARARE
3. Alex SANDRO, 27 år | 40 matcher 1 mål 7 assist | ★★★
5. Mário FERNANDES, 27 år | 73 matcher 2 mål 9 assist | ★★★
13. Davide ASTORI, 31 år | 104 matcher 0 mål 5 assist | ★★✬☆☆
15. Sokratis PAPASTATHOPOULOS, 30 år | 71 matcher 1 mål 1 assist | ★★✬☆☆
26. Stephan LICHTSTEINER, 34 år | 15 match 0 mål 0 assist | ★☆☆☆

MITTFÄLTARE
6. Kevin STROOTMAN, 28 år | 146 matcher 20 mål 12 assist | ★★★★

8. Miralem PJANIC, 28 år | 226 matcher 26 mål 35 assist | ★★★★
11. Juan ITURBE, 25 år | 92 matcher 15 mål 11 assist | ★★☆☆
14. Javier PASTORE, 29 år | 51 matcher 11 mål 7 assist | ★★★☆☆

16. Daniele DE ROSSI, 35 år | 458 matcher 39 mål 27 assist | ★★★✬☆
17. Carlos Alberto PEÑA, 28 år | 0 matcher 0 mål 0 assist | ★★✬☆
18. Granit XHAKA, 25 år | 40 matcher 3 mål 3 assist | ★★☆☆
27. GERVINHO, 31 år | 159 matcher 43 mål 24 assist | ★★★★
41. Daniel AMARTEY, 23 år | 1 matcher 0 mål 0 assist | ★★☆☆

ANFALLARE
7. Seydou DOUMBIA, 30 år | 119 matcher 60 mål 10 assist | ★★★
9. Àlvaro NEGREDO, 33 år | 19 matcher 8 mål 2 assist | ★★★✬☆
10. Víctor IBARBO, 28 år | 38 matcher 15 mål 0 assist | ★★☆☆

#47   pace

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 241 Inlägg:

Postad 11 May 2015 - 12:00 PM

Fin läsning!

Vilket skin använder du?

#48   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2732 Inlägg:

Postad 11 May 2015 - 16:55 PM

Visa inläggpace skrev:

Fin läsning!

Vilket skin använder du?

Tack, jag tror det är Scorpio.

___

Vill också säga tack till alla som röstade fram mig till månadens rapport. Otroligt glad och stolt. En uppdatering kommer inom kort men det har varit sjukt mycket jobb nu det senaste, har två stycken kan man säga. Med all säkerhet lär det uppdateras en hel del den här veckan i och med all ledighet.

Håll ut och tack igen! :)

#49   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2732 Inlägg:

Postad 14 May 2015 - 07:18 AM

Postad bild

SPELARTRUPPEN
Som ni sett tidigare så var det en trupp med hög medelålder i det Roma jag tog över. Samtidigt hade man vunnit Serie A säsongen innan så kraven var höga. Bredden var inte heller den bästa när man ska spela ligafotboll, cupfotboll och samtidigt ha krav på sig i Europa-spelet. Jag letade natt och dag efter spelare som skulle förstärka laget inför säsongsstarten men jag fick inse att det inte skulle anlända någon då rätt person inte hittades. Däremot så såldes en spelare, trots den tunna truppen, och det var Nacer Chadli som gick till Fulham för 125 000 000 :-. Senare under hösten skrev också Carlos Alberto Peña, som inte varit ordinarie, på för Galatasaray. 40 000 000 :- fick för den övergången.

Scoutningen över hela världen pågick även under hösten och till slut så fann mina scouter några intressanta spelare. Backsidan skulle förstärkas och det gärna med en mittback. Mittbacken hittade vi i Manchester City och Eliaquim Mangala anlände till Rom för 205 000 000 :-. Mittfältaren Saphir Taïder anslöt på lån från Manchester United för att bredda den positionen och ynglingen Adrian Rodriguez anslöt till U20-laget från Godoy Cruz. 19-åringen är en ytter som får chansen att utvecklas i klubben, blir han något att ha i a-laget är det en riktig bonus.

Postad bild

FÖRSTA HALVAN
Efter en bra försäsong där spelet satt som det skulle fick vi ändå en osäker start på ligan. I en svängig match kammade vi noll mot Sampdoria i premiären trots ett hattrick av Àlvaro Negredo. Vi vann sedan mot Inter med 2-1 innan fick förlorade mot Juventus och spelade oavgjort mot Palermo och Cagliari. Redan nu började media spekulera i att jag skulle få sparken men jag valde att oroa mig utan fokuserade istället på att försöka höja moralen i laget som inte var särskilt bra vid detta tillfället. Moralen var det som gav vinster i Strasbourg och är det jag kommer arbeta stenhårt på även i Roma.

Det var här och nu resultaten började komma. Vinster mot lag som Fiorentina, Napoli och Carpi togs hem enkelt. I derbyt mot Lazio dominerade vi och tog hem alla tre poäng, men jag är lite missnöjd med att det bara blev 1-0. Men tre poäng är tre poäng och en derbyvinst var otroligt viktigt för både oss som lag och för våra supportrar. I kölvattnet av vinsten i derbyt vann vi även mot Genoa och Milan. De sista fem matcherna innan serien nådde halvvägs så fick även igång målskyttet. Och det rejält. 6 mål mot Parma, 3 mål mot Avellino, Udinese och Empoli och till slut 4 mål mot Sassuolo gjorde att vi tagit upp kampen med Juventus i toppen på allvar.

Även i Champions League började vi tveksamt. Att förlora med 1-2 mot AFC Astra, 0-1 mot Bayern München och sedan spela oavgjort mot Tel-Aviv gjorde att jag på allvar trodde att vi skulle sluta på nedre halvan i den på förhand hyfsat enkla gruppen. Men i takt med att spelet i ligan förbättrades så gick även spelet i Europa bättre. 2-1 mot Tel-Aviv på bortaplan följdes upp av 6-0 mot AFC Astra hemma i Rom. I sista omgången skulle vi möta Bayern München på bortaplan samtidigt som Tel-Aviv hade en enkel match mot AFC Astra på sin hemmaplan. Tappad poäng för oss och vinst för Tel-Aviv skulle betyda av vi skulle placera oss på en tredjeplats i tabellen. När slutsignalerna ljöd i matcherna blev det inte så spännande som det på förhand var uppbyggt som. Vi lyckades vinna med 1-0 och Tel-Aviv fick bara oavgjort mot AFC Astra vilket betydde att vi gick vidare som tvåa i gruppen och får möta Arsenal i åttondelen.

I det övriga cupspelet så förlorade vi mot Barcelona med 0-1 i Supercupen under försäsongen. Vi vann mot Inter efter straffläggning i Italienska Supercup-finalen och vi är vidare i Italienska Cupen efter 2-1 mot rivalerna Lazio. Två derbyvinster av två möjligt än så länge mot Lazio, härligt värre. Nu väntar dock Juventus i kvartsfinalen vilket blir en väldigt tuff match.

SERIE A - LIGASTATISTIK

FLEST MÅL: Víctor Ibarbo, 13 mål
FLEST FRAMSPELNINGAR: J Iturbe och A Sandro, 6 stycken
BÄST SNITTBETYG: Víctor Ibarbo, 7.67

Detta inlägg har redigerats av Ragnar: 14 May 2015 - 07:19 AM

#50   Kaikzoulol

Ungdom

• Medlem
  • 9 Inlägg:

Postad 14 May 2015 - 11:24 AM

Förstår det är realistisk att tacka ja till ett jobberbjudande från Roma, men fan vad spännande Strasbourg såg ut! Skulle vara otroligt roligt att få se hur Strasbourg skulle kunna utvecklas ytterligare. Rapportera gärna deras utveckling också, vore kul att se hur de klarar sig utan dig.

Fast Roma är ett spännande lag också, synd dock att Florenzi verkar ha lämnat Roma. En favorit i FM, höll honom högre än Pjanic när jag lirade en Roma-save.

Grattis till månadens rapport btw, välförtjänt!

#51   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2732 Inlägg:

Postad 14 May 2015 - 22:14 PM

Visa inläggKaikzoulol skrev:

Förstår det är realistisk att tacka ja till ett jobberbjudande från Roma, men fan vad spännande Strasbourg såg ut! Skulle vara otroligt roligt att få se hur Strasbourg skulle kunna utvecklas ytterligare. Rapportera gärna deras utveckling också, vore kul att se hur de klarar sig utan dig.

Fast Roma är ett spännande lag också, synd dock att Florenzi verkar ha lämnat Roma. En favorit i FM, höll honom högre än Pjanic när jag lirade en Roma-save.

Grattis till månadens rapport btw, välförtjänt!

Ja, jag kände att det var det enda klubblagsalternativet att ta över. Med tanke på Spallettis bakgrund där. Men chansen finns ju att han återvänder till Strabourg i framtiden.

Efter 25 omgångar ligger Strasbourg på 14e plats i Ligue 1. Ny manager är Clarence Seedorf. Det tråkiga är att han tagit in 10 nya spelare efter att jag lämnade vilket gjort att det inte är mycket kvar av det laget jag byggde ihop. 6 av 11 startspelare har varit kvar sedan min tid i klubben.

Alessandro Florenzi lämnade klubben för Arsenal redan under första säsongen. Där har det blivit 94 matcher, 14 mål och 12 assist. Själv har jag haft stort intresse för Alex Sandro, Kevin Strootman, Miralem Pjanic, Gervinho och Victor Ibarbo mer eller mindre hela säsongen, frågan är hur länge de här spelar kvar i klubben.

Tack för gratulationen, mycket roligt att ta hem månadens rapport :)

#52   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2732 Inlägg:

Postad 16 May 2015 - 13:59 PM

Postad bild

TALANGKOLL
Med faciliteter i toppklass har naturligtvis Roma ett antal talanger som kan bli väldigt duktiga spelare. Med hela 13 samarbetsklubbar har man ett stort nätverk i världen för att komma åt stora talanger även där och inte bara i Italien. Då seniortruppen är väldigt ålderstigen i nuläget är det viktigt att det kommer yngre spelare underifrån för att så småningom kunna ta över startplatserna vilket i sin tur betyder att vi inte behöver vara lika aktiva i transferfönstren. Även om ekonomin är helt ok kan den bli bättre, och då kan vi inte hålla på att köpa dyra spelare varje år. Tyvärr så har vi inte särskilt många talanger som sticker ut enligt vår ledarstab i ungdomslagen. Nedan kommer ett axplock av de mest talangfulla i organisationen just nu.

Giuseppe BELLO, 16 år | mittfältare | ★★★★☆
Bello är en ung mittfältare som inledde sin karriär i Frosinone men som anlände till Roma inför den här säsongen. Han bedöms att vara samma spelartyp som Daniele De Rossi och blir han ens i närheten så bra så lär han få en hel del matcher spelade i klubben. Han har en hög arbetskapacitet, hög beslutsamhet samt en fin passningsfot. Han är också väldigt uthållig och bra i närkampsspelet. Meriter från U19-landslaget.
Luca SPANÓ, 18 år | anfallare | ★★★★☆
Spanó har varit utlånad de senaste säsongerna med varierande resultat. Just nu är han i det allsvenska laget IF Elfsborg där han haft svårt att ha en ordinarie plats. Han får dock speltid i matcherna och lär få vara kvar där ett tag till för att se om han lyckas ta en ordinarie plats. Han är en anfallare som är grym i boxen men som behöver förbättra en hel del gällande det psykiska. Meriter från U20-landslaget.
Angelo GOLETTI, 15 år | ytterback | ★★★☆☆
Egen produkt som kom upp från akademin i våras. En ung ytterback som ledarstaben tror väldigt mycket på men han har en bra bit att vandra innan han är där. Behöver utveckla det mesta men han visar upp snabba fötter, hög arbetskapacitet och beslutsamhet samt fina kvalitéer i närkampsspelet redan nu.

Mirko PARMIGIANI, 16 år | mittback | ★★★☆☆
Likt Goletti anslöt han under våren från egna akademin. Parmigiani är en mittback som mäter 180 centimeter och 71 kilo vilket inte är den största vi sett på den positionen. Lever mycket på sin talang för att förutse saker på planen. Visar också upp ett stenhårt jobb för laget samt intressanta egenskaper i det tekniska spelet för mittbackspositionen. Meriter från U19-landslaget.
Carlo PROIETTI, 19 år | ytterback | ★★★☆☆
Likt Luca Spanó är detta en spelare som fått mycket a-lagsrutin genom utlåningar. Från början en Lazio-produkt vilket svider för en hel del supportrar men han anlände till Roma som 15-åring. Det började med en kortare utlåning till Salernitana i Lega Pro C, fortsatte säsongen efter i Carpi i Serie B där det blev 25 matcher. Den här säsongen har han spenderat i NAC Breda som lirar i Eredivisie. 19 matcher men där prestationerna inte varit speciellt lysande. Kommer att få chansen att ta över efter Stephan Lichtsteiner när denne slutar. Besitter helt ok tekniska och fysiska egenskaper för att klara av inhopp i Serie A men behöver förbättra en hel del för att kunna bli ordinarie. Meriter från U21-landslaget.

#53   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2732 Inlägg:

Postad 16 May 2015 - 15:07 PM

Postad bild

SPELARTRUPPEN
Det har varit en lugn vår gällande spelartruppen. Då bredden saknas har flera spelare fått dra ett tungt lass men vi har klarat det utan några egentliga skador. Nyförvärvet Eliaquim Mangala var den som var borta längst när han var borta 3 månader på grund av en avsliten knäsena. Han kom dock tillbaka i slutet av säsongen och spelade stabilt. Det är en spelare jag tror mycket på tills nästa säsong, han imponerade redan under den korta period han var här.

Granit Xhaka har haft svårt att ta en plats på mittfältet och gnällt över för lite speltid. Det betyder att han kommer lämna i sommar, gnällspikar orkar jag inte med. Och sådana ska vi inte ha i laget, det var tanken redan i Strasbourg. Àlvaro Negredo har hemlängtan så han kommer också lämna efter säsongen. Det är tråkigt, men en intressant ersättare är redan klar och anländer i början på juli när hans kontrakt gått ut. Även Daniel Amartey har svårt att få speltid hos oss, där ska jag försöka fixa till en utlåning för honom. Eller så får han lämna på heltid.

Det har varit ett stort intresse kring våra spela den här säsongen. Mário Fernandes, Alex Sandro, Kevin Strootman, Miralem Pjanic, Juan Iturbe, Gervinho och Víctor Ibarbo har alla haft klubbar som visat intresse. Det vore naturligtvis ohållbart att sälja allihop men kommer rätt bud in så är inte jag den som säger nej. Ingen är oersättlig även om det vore tråkigt om såhär skickliga spelare skulle lämna klubben.

Postad bild

ANDRA HALVAN
Toppmötet skulle gå av stapeln 10 februari och känslan var att det var nu ligan skulle avgöras. Även om det återstod väldigt många omgångar. Både Roma och Juventus hade turats om att leda serien men nu skulle de mötas och det var spänt i flera dagar innan avspark. Båda lagen började tveksamt med att känna på varandra men efter 30 minuter kom Àlvaro Negredo först på ett inlägg och hemmapublikens jubel visste inga gränser. Målet gjorde att hemmalaget blev tveksamt och bortalaget satte fart men 1-0 stod sig ända till halvtid. Andra halvlek var inte mer än 8 minuter när Gervinho slet sig fri på vänsterkanten, avancerade in i straffområdet och med en kroppsfint gick förbi Juventus ytterback Martín Montoya som utan att hinna tänka slet omkull vänsterspringaren. Straff blev resultatet och Negredo placerade retfullt in bollen till vänster i målet och det var 2-0. Juventus tappade här helt fokus på matchen och anföll vind för våg. Det valde vi att utnyttja via kontringar och Strootman gjorde 3-0 och Gervinho avslutade det hela med att göra vårt fjärde mål 5 minuter innan slutet. En helt otrolig match och nu hade vi allt i egna händer, med 15 omgångar kvar.

Jag vet inte om Juventus kände att det var kört i och med matchen, men det stabila Turin-lag jag fått se under hösten fanns inte mer. Istället spelade man oavgjort här och där, matcher mot lag man tidigare besegrat enkelt. Vi i vår tur tog hem segrar mot mittenlag utan problem och allt var frid och fröjd. Vi kunde till och med bli lite darriga och förlora mot lag som Bologna och Genoa men inte ens då kom Juventus ikapp. En helt avgörande match skulle spelas på hemmaplan mot tredjeplacerade Udinese med tre omgångar kvar. Likt matchen mot Juventus var det full fokus från vår sida och efter en extremt bra genomförd match så hade vi vunnit med 3-0 och ligatiteln var vår. Efter detta kunde vi visa upp oss rejält genom 1-4-vinst mot Empoli och avsluta säsongen med 4-1 hemma mot Sassuolo. Underbart att laget får ta hem Serie A för andra året i rad.

I Europa skulle vi ställas mot Arsenal i åttondelsfinalen. Vi skulle få börja hemma och det var bara att tända till grabbarna för att de skulle ge oss bästa möjliga utgångsläge inför returen. Och som de spelade. 3-0 efter mål av Papastathopoulos, Gervinho och Iturbe och jag hade personligen en känsla att vi var vidare redan. Men jag passade mig noga för att dela med mig av den känslan. I bortamatchen lugnade jag ner killarna och sa att de skulle få spela ut samt att det inte var någon som helst press på dem. 2-2 på Emirates räckte gott och väl till avancemang och det var ett gäng lyckliga spelare efter matchen.

Kvartsfinalen skulle spelas mot gruppmotståndarna Bayern München och mycket inför matchen handlade om Lewandowski och hans hysteriska målform. Vi skulle börja hemma och inställningen var densamma som mot Juventus och Arsenal. Men svaret från spelarna blev än bättre. Hela 4-1 efter bland annat två mål från yttern Iturbe och fotbolls-Europa var i någon som kan beskrivas som chock. Det spelade ingen roll att vi förlorade med 0-1 i returen, vi hade spelat så jäkla smart ändå och det var tyskarna som hade fått springa och slita under matchen.

I semifinalen skulle det naturligtvis bli ännu tuffare. Regerande Champions League-mästarna Barcelona stod för motståndet och nu handlade mycket om att vi var ett skrällgäng som spanjorerna skulle ta ner enkelt. Jag kände att det inte var rätt läge att gå ut och försöka få till ett liknade resultat som mot tidigare motståndare då Barcelona var mycket mer komplett som lag. Istället skulle vi gå ut stenhårt och försöka få första målet för att sedan försvara oss. Det gick nästan. Hemmamatchen slutade 0-0 och så även den svåra bortamatchen. Det skulle bli förlängning, en mållös sådan och semifinalen skulle avgöras på straffar. En missad straff blev det totalt. Tyvärr för vår del var det Víctor Ibarbo som missade och Europa-äventyret var över för denna gång. Surt naturligtvis, men oj vad stolt jag är över det här gänget.

I Italienska Cupen så vann vi mot Juventus med 1-0 i kvartsfinalen samt med totalt 9-1 mot Fiorentina i semifinal efter 1-3 borta och imponerande 6-0 hemma. I finalen skulle vi ställas mot Sampdoria och efter en lång säsong där flera av de rutinerade började visa tecken på att vara slitna satte jag istället in ett antal talanger. Det blev just en talang som avgjorde och det en bit in i andra halvlek. Vi vann med 1-0, och tog hem Italienska Cupen, efter ett mål av yttern Adrian Rodriguez. Ett bra avslut på en otrolig säsong.

SERIE A - LIGASTATISTIK

FLEST MÅL: Víctor Ibarbo, 17 mål
FLEST FRAMSPELNINGAR: Juan Iturbe, 12 stycken
BÄST SNITTBETYG: Gervinho, 7.67

#54   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2732 Inlägg:

Postad 17 May 2015 - 18:41 PM

Postad bild

SILLY SEASON
Direkt efter att säsongen tagit slut fick ett antal unga spelare reda på att de inte skulle ingå i Romas organisation längre. Dessa har varit utlånade till klubbar under några år men inte visat upp den utveckling som krävts för att ta en plats i Serie A-laget. Lämnade gjorde också ett antal mer välkända spelare. Stephan Lichtsteiner såldes till Blackburn för en mindre summa. Àlvaro Negredo, som tidigt meddelat att han hade hemlängtan, såldes till Atlético Madrid för 30 000 000 :-. En av alla backuper på mittfältet, Granit Xhaka, såldes till Villarreal för 45 000 000 :- men den största försäljningen var en anfallare som gick till en seriekonkurrent. Seydou Doumbia har, trots att han tidigare säsonger varit en bra målskytt, haft svårt att sno åt sig en plats i startelvan den gångna säsongen och när Inter slantade upp 100 miljoner för honom valde vi att acceptera. Något våra supportrar inte gillade, men jag gillar inte hans gnäll om speltid.

Vi valde också att låna ut ett antal spelare. Oberdan Anselmi och Jordy Van der Kelen till samarbetsklubben Omonoia, Daniel Amartey till LOSC Lille samt Kevin Méndez till Grosseto. Alla för att få värdefull speltid i ett a-lag.

Som jag tjatat om flera gånger tidigare så har vi varken haft bredd eller något tryck underifrån. Därför fokuserade vi på att ta in några yngre spelare från våra samarbetsklubbar för att förbättra våra ungdomslag. Det återstår att se om dessa blir något för Serie A, men flera av dem går en spännande framtid till mötes.

SPELARE IN
Postad bild JONATHAN SILVA, 25 år - ytterback - Sporting CP, 0 :-
Efter fem säsonger som ordinarie ytterback i Sporting valde nu Silva att gå vidare i karriären. Vi får samtidigt in en duktig spelare som är ordinarie i det argentinska landslaget. Det bästa av allt är att han anlände när hans kontrakt gått ut vilket betydde att han inte kostade oss något i transfersumma. Silva är inte lika bra som Alex Sandro men klarar absolut av att spela ett antal matcher på den nivån vi befinner oss på.

Postad bild RICHAIRO ZIVKOVIC, 22 år - anfallare - AS Monaco FC, 0 :-
Vindsnabb holländare som haft problem att vara ordinarie i Ligue 1. Gjorde landslagsdebut under året. Gjorde 10 mål för FC Groningen under säsongen 2013/14 vilket är flest antal mål på en säsong för honom. Besitter en stor potential som han inte fått ut än och vi tror mycket på honom. Kommer inleda som en av startspelarna i laget.

Postad bild JAN KLIJN, 18 år - mittback - ADO Den Haag, 7 000 000 :-
Ung mittback som vi vill utveckla ännu mer i Italien. Kommer från vår samarbetsklubb ADO Den Haag där han inte fått göra a-lagsdebut. Professionell lagspelare som behöver förbättra en hel del men som har den rätta inställningen till sporten. Får han göra någon match i Roma-tröjan ska vi vara glada.

Postad bild POERIO ANGELINI, 16 år - målvakt - Cesena, 25 000 000 :-
Då vi har en otroligt dålig bredd på målvaktssidan var en ung målvakt prio 1 under sommaren. I Angelini har vi hittat en väldigt talangfull bollstoppare som mäter 194 centimeter och 88 kilo redan som 16-åring. Har extrema reflexer och visar upp en otroligt beslutsamhet och styrka. Framtida landslagsmålvakt enligt min ledarstab.

Postad bild JORDY VAN DER KELEN, 19 år - anfallare - Lokeren, 25 000 000 :-
Ytterligare en ung spelare från en samarbetsklubb. Likt sin holländska anfallskollega så är han otroligt snabb och där är hans främsta styrka. Jobbar stenhårt för laget och är bra i boxen. Behöver förbättra sitt spel i luftrummet för att bli en anfallare att räkna med i framtiden. Prestationsbaserad övergångssumma. Utlånad till Omonoia för a-lagsspel.

Postad bild JULIÀN REYNOSO, 18 år - anfallare - Monterrey, 40 000 000 :-
Sista värvningen i sommarfönstret var även det en ynglig. Reynoso har gjort U20-landskamper för Mexiko och är välscoutad av oss genom att även han kommer från en samarbetsklubb. Fått göra 43 a-lagsmatcher i Liga MX och kan utvecklas en hel del. Fin teknik och beslutsamhet är hans bästa egenskaper samtidigt som han är vass i straffområdet samt rör sig bra utan boll. Hans inställning kan ta honom till startelvan i framtiden.

Detta inlägg har redigerats av Ragnar: 17 May 2015 - 18:42 PM

#55   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2732 Inlägg:

Postad 17 May 2015 - 21:46 PM

Postad bild

För ett år sedan var medelåldern 29 år i laget, nu är den 26 år vilket känns mycket bättre. Då är fortfarande legenden De Rossi kvar i truppen. Likaså andramålvakten Antonio Mirante som just nu är äldst i laget med sina 36 år och 48 dagar. Yngst i nuvarande a-trupp, även yngst i hela ligan, är mittfältaren och Daniele De Rossis arvtagare Giuseppe Bello.

Vi har även breddat truppen med både spelare utifrån samt spelare underifrån i en lagom kombination. Truppen ser nu väldigt intressant ut, även om experter tycker vi borde värva på de flesta positioner för att ta hem ligan för tredje säsongen i rad. På försäsongen har vi dock imponerat och jag låter de spelarna jag har tillgång till just nu få spela under hösten för att eventuellt förstärka under januarifönstret om det skulle behövas.

Från utlåningar, U20-laget samt U18-laget har jag valt att flytta upp följande spelare; Carlo Proietti, Simone Giovanelli, Adrian Rodriguez, Giuseppe Bello och Ezequiel Ponce. Det innebär inte att de är stationerade i a-laget men att de ska få chanser. Flera av dessa kommer göra fler matcher i u-lagen än vad de gör i a-laget den här säsongen.

MÅLVAKTER
1. Mattia PERIN, 26 år | 95 matcher 98 insläppta | ★★☆☆
40. Antonio MIRANTE, 36 år | 18 matcher 12 insläppta | ★☆☆☆

FÖRSVARARE
2. Eliaquim MANGALA, 28 år | 10 matcher 0 mål 1 assist |
★★★✬☆
3. Alex SANDRO, 28 år | 74 matcher 1 mål 19 assist |
★★★
4. Jonathan SILVA, 25 år | 0 matcher 0 mål 0 assist |
★★★✬☆
5. Mário FERNANDES, 28 år | 109 matcher 2 mål 14 assist | ★★★
13. Davide ASTORI, 32 år | 134 matcher 5 mål 5 assist | ★★✬☆☆
15. Sokratis PAPASTATHOPOULOS, 31 år | 102 matcher 1 mål 1 assist | ★★✬☆☆
24. Carlo PROIETTI, 19 år | 0 matcher 0 mål 0 assist | ☆☆☆
47. Simone GIOVANELLI, 19 år | 0 matcher 0 mål 0 assist |
☆☆☆

MITTFÄLTARE
6. Kevin STROOTMAN, 29 år | 175 matcher 23 mål 16 assist | ★★★★

8. Miralem PJANIC, 29 år | 257 matcher 30 mål 40 assist | ★★★★
11. Juan ITURBE, 26 år | 128 matcher 24 mål 23 assist | ★★
★★
14. Javier PASTORE, 30 år | 68 matcher 15 mål 10 assist | ★★
☆☆
16. Daniele DE ROSSI, 36 år | 482 matcher 39 mål 28 assist | ★★✬

27. GERVINHO, 32 år | 192 matcher 55 mål 35 assist | ★★★★
43. Giuseppe BELLO, 17 år | 0 matcher 0 mål 0 assist |
☆☆☆
46. Adrian RODRIGUEZ, 20 år | 2 matcher 0 mål 1 assist |
☆☆☆

ANFALLARE
9. Richairo ZIVKOVIC, 22 år | 0 matcher 0 mål 0 assist |
★★☆☆
10. Víctor IBARBO, 29 år | 75 matcher 32 mål 7 assist | ★★★★
21. Ezequiel PONCE, 22 år | 6 matcher 3 mål 0 assist | ★★☆☆☆

#56   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2732 Inlägg:

Postad 30 May 2015 - 15:48 PM

Postad bild

SPELARTRUPPEN
Det är en mycket bättre bredd i årets Roma än förra årets. Vi har flera unga som är uppe och utmanar om platser i startelvan och det är en riktigt skön känsla. Mattia Perin är naturligtvis den naturliga förstamålvakten och har fått stå majoriteten av matcherna. Vårt unga nyförvärv Poerio Angelini har faktiskt fått stå en del när Perin varit skadad. Antonio Mirante klagar inte på att vara bänknötare men har fått någon match han också.

Till vänster i backlinjen hittar vi Jonathan Silva. Nyförvärvet fick en enkel start i klubben gällande startplatsen eftersom Alex Sandro skadade sig svårt under försäsongen och var tillbaka först i november. Men även när Sandro kommit tillbaka så har Silva förstatjing på vänsterbacksplatsen. Innanför honom har mestadels Sokratis Papastathopoulos spelat och gjort det helt okej. 31-åringen var bäst betald i klubben vilket jag inte tyckte han var värd och en försäljning till Liverpool kom till och han lämnade 1 januari för 50 miljoner kronor. Han ersattes av den 6 år yngre Alessio Romagnoli som anlände från PSG för hela 240 miljoner. Romagnoli, som är en egen produkt, såldes för några år sedan till just PSG och har spelat 25 matcher på två säsonger i Ligue 1. Det är en mittback som jag hoppas avslutar sin karriär i Roma i och med hemkomsten nu. Fransmannen Eliaquim Mangala bildar mittlås med Romagnoli och Mangala har växt ut till en mycket viktig spelare för oss. En väldigt lyckad värvning från min sida under förra säsongen. Davide Astori får se sig som backup till de två tidigare nämnda mittbackarna, något han finner sig i för tillfället. Till höger hittar vi så Mário Fernandes, brasilianaren som fått ny chans i landslaget efter att han spelat otroligt bra för oss.

Till vänster på mittfältet har Gervinho haft en given plats men redan när jag anlände till Roma så var han en av de som gnällde mest över allting. Han har fått vara kvar i laget eftersom han presterat överjävligt bra men nu fickdet räcka. 32-åringen såldes till Valencia för 20 miljoner och det var väl inte direkt muntra miner bland fansen. Men de vet ju inte om strulet jag haft med honom. Ersättaren till honom är faktiskt Alex Sandro som tagit ett kliv upp i banan och gjort det väldigt bra. Jag valde också att köpa in holländaren Ricardo Kishna från PSG för 48 miljoner. Kisnha har inte fått spela alls mycket sen han lämnade Ajax för PSG och förhoppningsvis får han en nytändning när han kommer till oss. I mitten hittar vi Kevin Strootman och Miralem Pjanic som båda två håller en väldigt hög nivå. Båda två jagas av en mängd klubbar men än så har vi inte fått rätt bud på någon av dem. Här har vi också spelare som Daniele De Rossi, Javier Pastore och Giuseppe Bello som vi roterar med. Till höger finner vi Juan Iturbe som återigen gör en bra säsong men här har vi nu valt att uppgradera lite med att köpa in Bernardo Silva från Chelsea för 95 miljoner. Silva och Iturbe lär få rotera under våren då Silva inte alls är matchtränad.

Längst fram har vi tre mycket bra spelare. Víctor Ibarbo har fått en del kritik för att han inte gör tillräckligt många mål men 9 gjorda mål och 12 framspelningar på 16 matcher är grymt bra. På grund av skador så har det roterats en del bredvid honom och Zivkovic har fått en okej start i klubben med 9 mål på 15 matcher och även Ponce är giftig med 9 mål på 8 starter och 8 inhopp.

Postad bild

FÖRSTA HALVAN
Återigen gjorde vi en bra försäsong med flertalet vinster mot helt okej lag. 3-0 mot Bilbao i säsongens första match gav oss en rejäl knuff i rätt riktning. Sampdoria stod för motståndet i Supercup-finalen och efter en okej insats lyckades vi vinna med 2-1 efter mål av Pjanic och Zivkovic. En tidig titel under säsongen var en skön känsla.

Vi inledde Serie A med att vinna mot Genoa och Milan, 2-0 var resultatet i båda matcherna. Mot Torino på bortaplan fick vi dock tuffare men lyckades till slut vinna med uddamålet. Vinsterna fortsatte att radas upp och bland resultaten kan vi nämna 3-1 mot Udinese, 5-0 mot Lazio och hela 6-0 mot Napoli. Det var matcher som gjorde att till och med jag stod förvånad. Ett oavgjort resultat mot Inter på hemmaplan kändes sisådär men det skulle bli tuffare efter landslagsuppehållet som stundade efter Inter-matchen. Vi skulle möta Juventus på bortaplan och det var en tidig seriefinal mellan två lag som ryckt ifrån. Juventus var bättre på det mesta, ingenting fungerade för oss och vi fick se oss besegrade med 1-3. Första förlusten på 20 matcher i Serie A för oss vilket var tråkigt. Bra resultat i andra matcher gör ändå att vi håller ledningen i tabellen, men vi får inte börja slarva.

2-2 mot Feyenoord i Champions League var inte vad jag räknat med. Framförallt inte på hemmaplan. Bättre koncentration krävdes när vi gästade Zenit och vi gjorde en bra match och vann med 3-1. Det resultatet följdes upp med 2-0 mot Galatasaray i Turkiet och i returen vann vi med hela 4-0 och avancemanget var klart. Återigen tappade vi koncentrationen mot Feyenoord och även om vi roterade en del i laget så ska vi inte förlora med 1-3 mot ett sådant motstånd. I avslutande gruppspelsmatchen mot Zenit så valde jag ett bättre manskap och vi kunde avsluta gruppspelet med en 4-1-vinst. I åttondelsfinalen får vi möta engelskt motstånd i form av Tottenham.

Samarbetsklubben Pescara slogs enkelt tillbaka i italienska cupen trots att vi ställde upp med en b-uppställning. Samma sak gjorde vi mot Palermo i kvartsfinalen men fick då se oss besegrade med 0-1. Ingen större förlust även om jag gärna hade vunnit alla inhemska cuper också.

SERIE A - LIGASTATISTIK

FLEST MÅL: V. Ibarbo, E. Ponce och R. Zivkovic, 9 mål
FLEST FRAMSPELNINGAR: Víctor Ibarbo, 12 stycken
BÄST SNITTBETYG: Víctor Ibarbo, 7.90

#57   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2732 Inlägg:

Postad 30 May 2015 - 17:35 PM

Vill ni ha screen på någon/något eller info om något så är det bara att skriva så ordnar jag det naturligtvis.

#58   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2732 Inlägg:

Postad 31 May 2015 - 17:05 PM

Postad bild

SPELARTRUPPEN
På målvaktssidan var det fortfarande Mattia Perin som är förstavalet. Totalt stod han 35 matcher i Serie A och släppte in 32 mål. 14 nollor kunde han också lägga till i säsongssummeringen. Perin är en klart godkänd målvakt som gör det bra men han kanske inte är en målvakt för ett topplag i en av världens bästa ligor som samtidigt slåss om titlar i europaspelet. Men han gör det bra ändå och än så länge får han vara med. 36-årige Antonio Mirante har varit andremålvakt i fyra säsonger men får lämna klubben i sommar och kommer ersättas av någon utifrån. Poerio Angelini fyllde 17 år i december och är en målvakt som har grym potential. Redan nu ingår han i Italiens U21-landslag och är vår framtid.

Alessio Romagnoli anslöt i januari från PSG och gick rakt in i startelvan. 17 matcher från start i ligan blev det och han gjorde det helt okej men jag har högre krav på honom. Det var framförallt i CL-matcherna han var en gigant och en av våra bästa spelare. 25-åring som kommer spela en viktig roll för framtidens Roma. Om Alessio var tveksam i ligaspelet var Eliaquim Mangala desto bättre. 33 matcher och 7.47 i snittbetyg är grymt bra. En viktig pjäs som fortfarande har ett antal år i toppfotbollen framför sig. Årets försvarare i Serie A, Jonathan Silva, värvades gratis från Sporting Lissabon för ett år sedan. Nu är han värderad till 250 miljoner kronor och är en av våra mest stabila spelare. 25-åringen är äckligt bra. Till höger har vi en högpresterande Mário Fernandes som sällan gör en dålig säsong. Bakom dessa fyra spelare finns rutinerade Davide Astori (landslagsman trots att han är backup i laget) samt talangerna Valentino Losi, Cristian Formisano och Simone Giovanelli. Vi har också några duktiga spelare utlånade samt i ungdomslagen så backsidan ser väldigt bra ut de kommande åren.

Legenden Daniele De Rossi har tappat rätt mycket som fotbollsspelare men fick ändå spela en del matcher under året och han gick också över gränsen gällande 500 matcher i Roma-tröjan. Trots att han inte är ordinarie så kallades han in till Italiens preliminära EM-trupp till sommaren. Han har ett antal landskamper kvar till att gå förbi Buffon och just den milstolpen tror jag inte han klarar av. Kevin Strootman (34 matcher, 4 mål 2 assist, 7.34 i snitt) och Miralem Pjanic (37 matcher, 4 mål 8 assist, 7.37 i snitt) håller ihop mittfältet på ett bra sätt. Jag försöker växla en del med De Rossi och Pastore för att avlasta dem i matcher mot sämre motstånd men de håller sig båda skadefria för det mesta ändå. Till vänst har Alex Sandro gjort ett mycket bra jobb efter Gervinho där samtidigt Ricardo Kishna fått en del chanser efter att han anslöt från PSG. Till höger har Bernardo Silva och Juan Iturbe tampats om startplatsen och det intressanta är att båda presterar väldigt bra. Silva har spelat 15 matcher och gjort 7 mål samt 3 assist och Iturbe har varit delaktig i 28 matcher och på dessa insatser gjort 11 mål och 7 assist. Vi har en väldigt bra bredd på mittfältet och vi får inte glömma att nämna talangerna Adrian Rodriguez (13 matcher, 2 mål 5 assist, 7.15 i snitt) och Giuseppe Bello. Bello har inte fått mer än 2 chanser i a-laget den här säsongen men 17-åringen är ordinarie i U21-landslaget och slåss om en plats på mittfältet inför nästa säsong. Beskrivs av media som ett underbarn och arvtagare till De Rossi.

Frågorna var många hur vi skulle klara oss utan Doumbia och även om han presterat grymt bra i Inter så är svaret; mycket bra. Víctor Ibarbo har som 30-åring tagit ett steg till och stått för 21 mål samt 19 assist på 34 matcher. Det gjorde att han blev utnämnd till Årets spelare i Serie A 2019/20. Mycket välförtjänt. Bredvid honom har det kvittat vem som spelat utav Ezequil Ponce (32 matcher, 14 mål 8 assist, 7.01 i snitt) och Richairo Zivkovic (33 matcher, 20 mål 7 assist, 7.22 i snitt). Båda har presterat ändå och är två anfallare av blivande världsklass som ska bli spännande att följa framöver. Zivkovic värvades alltså gratis från AS Monaco för ett år sedan och värderas nu till 200 miljoner kronor. Från en plats i deras reservlag till att göra 20 mål för AS Roma i Serie A. Det ni.

Postad bild

ANDRA HALVAN
Säsongen fortsatte med stabilt spel i ligan. Vinster togs mot Milan, Torino, Udinese, Pesvara och Empoli efter förlusten mot Palermo i cupen. Vi lyckades även vinna mot Lazio en andra gång den här säsongen, nu med 2-1 efter två mål av Bernardo Silva. Inter besegrades med 3-1 och i säsongens andra seriefinal mot Juventus blev det nu ett oavgjort resultat; 2-2 efter att Pastore smällt in kvitteringen i slutet av matchen. Ett helt okej resultat för oss även om jag gärna sett en vinst mot dem. Även om Juventus stressade oss under säsongen så gick de på nitar mot sämre lag där de främst spelade oavjort. Vi slutade med en förlust under ligaspelet, just mot Juventus, men lyckades knipa ligatiteln med fyra omgångar kvar borta mot Bologna. Det märktes att vi hade en del press på oss och vi gjort ingen bra match, men med de offensiva krafter vi har så vann vi till slut med 3-2 och firade vår tredje ligatitel i rad. Det är Roma som äger italiensk fotboll just nu!

I Champions League skulle vi få möta Tottenham i åttondelsfinal. Vi gjorde en imponerade bortamatch och vann med 3-0 och jag gick självsäkert ut i media och sa att det var klart. En viss oro fanns naturligtvis att det skulle tända det engelska laget men vi avfärdade dem med 3-1 på hemmaplan i en trött match. I kvartsfinal skulle vi möta ett av de tuffaste motstånden som var möjligt; Real Madrid. Vi skulle inleda på hemmaplan och den matchen var otroligt viktig att få med oss ett bra resultat ifrån. Trots att vi försökte och försökte lyckades vi inte fullt ut och vi fick se ett oavgjort resultat efter att vi fått göra ett mål var. Tufft inför returen alltså. Väl där så fick vi en kanonstart genom att Ponce dundrade in matchens första mål efter halvtimmen spelad. Real Madrid tog över matchen naturligtvis och pressade oss rejält. Tyvärr fick de in både ett och två mål och just nu var vi ute ur CL. Alex Sandro skulle dock visa att det var rätt att sälja Gervinho för att satsa på honom istället och i matchminut 92 kom han först på ett inlägg och satte kvitteringen. En sjuk match som gav oss biljetten till semifinal tack vare fler gjorda bortamål.

I semifinal skulle vi få ett enkelt motstånd enligt mig, Liverpool. Ett Liverpool som i och för sig imponerat i ligan med en andraplats men ändå enklare än både Bayern München och Barcelona. Vi skulle inleda på hemmaplan och inför en storpublik så spelade vi en imponerande fotboll och lyckades vinna med 3-1. Den här gången var jag inte lika självsäker som mot Tottenham utan höll mig mer lugn i media och tur var väl det eftersom vi i Liverpool gör en nervös match. Vi gör i och för sig både 1-0 och 2-1 i första halvlek men sedan händer något och Liverpool får ta över hela matchen. Som tur är kommer deras målggörande för sent och trots att vi förlorar med 2-4 så går vi vidare på gjorda bortamål. Igen.

I finalen på San Siro, vilket innebar en kort resa och mycket Roma-fans, så skulle vi möta de tyska giganterna Bayern München. Ett lag som vunnit Bundesliga 5 år i rad och som för närvarande coachas av Diego Simeone. Inför storpublik på plats och miljoner TV-tittare så skulle en otrolig final utspela sig. Mål i mängder och ett italiensk lag som tar hem Champions League för första gången. Vi vinner matchen med 5-3, efter mål av Ibarbo (2), Strootman, Sandro och Zivkovic och en uppvisning i offensivt spel från båda lagen. Att vi tar hem både ligan och Champions League är helt otroligt och jag har knappt förstått att det hänt. Nu är det många klubbar som rycker i Luciano Spalletti kan jag säga.

SERIE A - LIGASTATISTIK

FLEST MÅL: Víctor Ibarbo, 21 mål
FLEST FRAMSPELNINGAR: Víctor Ibarbo, 19
stycken
BÄST SNITTBETYG: Víctor Ibarbo, 7.77

#59   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • 2732 Inlägg:

Postad 31 May 2015 - 18:40 PM

Är det intressant att fortsätta spela med Roma? Ekonomin är verkligen inte så bra som man kan förvänta sig av en klubb som vunnit ligan 3 år i rad + CL. Mycket beroende på föryngringen som fick göras som kostade mycket pengar, förhoppningsvis stärks ekonomin kommande år.

Det spelas ett EM under sommaren, vilket gör att flera landslag kommer stå utan förbundskapten efter mästerskapet. Ska ett landslag tas över på heltid?

Är det någon annan satsning ni vill se? Strasbourg togs upp från lägre divisioner till Ligue 1, ska något liknande göras? Ta över en gammal storklubb som gått sisådär de senaste åren? Vet inte vad som finns där dock.

#60   raca14

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1314 Inlägg:
  • Yrke:Tränare
  • Favoritlag:Arlövs BI, Arsenal FC, Parma Calcio
  • Tränar:Fotboll

Postad 01 June 2015 - 21:38 PM

Parma hade jag älskat att läsa om! ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar